Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:11:
[...]
Goeie vraag inderdaad.. Zit er geen GPS op?
Ze reppen bij de specs over A-GPS maar dat is software volgens mij wat werkt met googlemaps?
Of er echt GPS op zit kan ik niet vinden, dus mogen we er van uit gaan dat het er niet op zit... Ook een grote misser als je het mij vraagt, zeker als je hem vergelijkt met de Xoom.
als dit redenen zijn waardoor de prijs gedrukt wordt tot 500 euro bijv. heb ik dr vrede mee, je kunt navigeren net zogoed op je smartphone, oke een usb charger was wel makkelijk geweest maar niet een echte must
Ok, laten we dit onderwerp weer eens aansnijden. Enkele jaren geleden is er ooit door iemand (welke het duidelijk niet begrijpt) bedacht dat A-GPS geen GPS is. Helaas is dat een hardnekkige rumor geworden welke maar blijft terug komen. Hetzelfde als met batterijen leeg trekken en dan pas opladen. Dat gelde inderdaad voor NiCD en NiMH, maar voor het moderne Li-ion en Li-poly geld dat absoluut niet, bijladen! Dus ook je
tablet. Zou je die leeg getrokken krijgen (zit een protectie circuit in dus kan niet) dan is de cell stuk!
Anyway, A-GPS staat voor Assisted GPS. Wat dat betekend is dat hij een probleem van GPS oplost, of eerder versneld. Als een GPS aangezet worden moet hij een initiële fix zien te krijgen. Dit duurt gemiddeld 1 tot 2 minuten, soms zelfs meer. Maar, als de gps al weet waar hij zich ongeveer bevind, dan kan hij dat veel sneller voor elkaar krijgen. Hiervoor is A-GPS uitgevonden, een software matige toevoeging op GPS. Deze kijkt bij welke cell toren het mobieltje of
tablet aangemeld is, en zoekt in een lijstje daar de coördinaten van op. Op die manier kan deze software de GPS vertellen waar hij zich ongeveer bevind en kan de GPS veel sneller zijn initiële fix maken. Als laatste kan de software volgens mij ook communiceren met de 3G torens om daaruit de plaats bepaling te halen in plaats van het gebruik van een da
tabase in het apparaat nodig te hebben.
Je kunt dus geen A-GPS hebben zonder echte GPS. Wel andersom, dus je kunt een GPS hebben zonder assist, maar het assist gedeelte is software welke de hardware helpt.
Verder kun je zonder GPS een soort plaats bepaling doen door een triangulatie tussen 3 masten te verrichten. Maar dat word naar mijn weten maar weinig meer gebruikt.
Verder zijn er da
tabases voor apparaten zonder 3G en GPS zodat ze aan de hand van het externe IP zeer ruw kunnen bepalen waar ze zich ergens bevinden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Quindor op 04-03-2011 00:06
]