DVI naar HDMI geen sluit van PC naar TV.

Pagina: 1
Acties:

• mayckelvz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo,

Momenteel heb ik een XFX 9800GTX+ videokaart die nog steeds voldoet.
Ik heb nu 1 monitor aangesloten maar zou ook ik full HD tv koppelen aan mijn PC om film te kunnen kijken vanaf mijn PC.
Hiervoor wil ik HDMI gaan gebruiken. De afstand tussen mijn TV en PC is ongeveer 7 meter.

Mijn belangrijkste componenten zijn:
CPU: Q9550 (niet overgeklokt)
GPU: XFX 9800GTX+ (niet overgeklokt)
MB: Asus P5Q-PRO
TV: Sony Bravia 40EX500

Na aanleding van miojn voriuge topic (2 verschillende videokaarten, kan dat?) heb ik mijn videokaart aangesloten met mijn moederbord om via DVI naar HDMI geluid over te kunnen zetten.
Hiervoor heb ik het bijgeleverde audio kabeltje gebruikt dat ik van XFX heb ontvangen. EEN wit-zwart,2 polig kabeltje die ik heb aangesloten op de SPDIF-out van het moederbord. (wit= SPDIFOUT, zwart=GND)

http://www.mnm-computers....7b1966c7376a53ef42bc1f9ab
Ook heb ik een DVI-HDMI blokje gehaald en de pc via een HDMI 1.4 kabel van 1,5m aangesloten op mijn tv.

Nu ik de PC aan de tv aansluit krijg ik perfect beeld, alleen het geluid werkt niet. Als ik bij configuratiescherm --> geluid kijk, zie ik dat de Realtek Digital Output(RCA) wel signalen (probeerd) uit te zenden. Ik verwacht dat door een of andere manier de TV toch geen geluid ontvangt.

Wie kan mij hiermee helpen?

Alvast bedankt voor de reacties,

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 14:25

yzx

Goedemorgen,

Ikzelf heb mijn PC altijd op mijn tv aangesloten d.m.v. een HDMI kabel, en ik heb ook geluid, maar hiervoor moest ik een driver installeren ( gelevered bij de MB driver disk in mijn geval ) en toen moest ik onder geluidsinstellingen, daar recht onder dat speakertje omzetten van speakers van PC naar audio over HDMI. Hoop dat dit een beetje helpt.

Ik gebruik wel een XFX HD 6870

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• mayckelvz
yzx schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:34:
Goedemorgen,

Ikzelf heb mijn PC altijd op mijn tv aangesloten d.m.v. een HDMI kabel, en ik heb ook geluid, maar hiervoor moest ik een driver installeren ( gelevered bij de MB driver disk in mijn geval ) en toen moest ik onder geluidsinstellingen, daar recht onder dat speakertje omzetten van speakers van PC naar audio over HDMI. Hoop dat dit een beetje helpt.

De XFX 9800GTX+ heeft slechts 2 DVI uitgangen waar standaard geen geluid over gestreamd wordt.
Dmv de bijgeleverde audiokabel zou er via de SPDIF uitgang wel geluid gestreamd kunnen worden.

Ik zal je advies ten harte nemen en enkele direvers overnieuw te instelleren.
Maar welke driver heb je geinstaleerd? De geluidskaart?

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 14:25

yzx

Ik heb geen externe geluidskaart, maar op mijn mobo zit een 7,1 audio chip. En de Driver was van creative.
De HDMI verlaat mijn GPU en gaat direct naar mijn TV, geluid chip geeft het geluid door mijn GPU.

EDIT: van AUDIO UIT ( op pc ) naar AUDIO IN ( op tv ) zou toch gewoon werken mits de juiste driver?

[ Voor 48% gewijzigd door yzx op 12-02-2011 11:15 ]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
yzx schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:34:
Goedemorgen,

Nee dat werkt niet. Ati kaarten hebben een onboard geluids codec en deze nvidia kaart niet. Hij lust gewoon de sp/dif van zijn al geinstaleerde onboard geluidskaart door zoals hij al zegt, dus je advies is misplaatst en onbruikbaar.

On Topic:
Geluid uit een dvi poort is officieel niet in de standaard opgenomen maar door nvidia/ati zelf toegevoegd. Grote kans dat het verloopje wat je nu hebt van DVI->HDMI er niet vanuit gaat dat dit het geval is en de juiste DVI pin dus niet doorverbonden is naar de juiste HDMI audio pin. Je kan een multimeter gebruiken om dit te testen mocht je die hebben. Zo niet, dan zit er niets anders op een ander verloopje te gebruiken. 1 die met een vergelijkbare nvidia kaart is geleverd gaat zeker werken. Je kan altijd even een advertentie plaatsen op vraag&aanbod als je niemand in je omgeving hebt die er 1 heeft liggen.

Zorg er ook voor dat je sp/dif instellingen zo staan dat hij een formaat uitspuugt wat je TV ook kan verwerken. Check de handleiding van je TV om te zien welke audio formaten hij accepteerd. Er kan namelijk alles van 1 kanaals PCM @ 16bit 22khz tot 192KHZ 7.0DTS over de kabel vliegen. Veel Tv's accepteren alleen simpele stereo PCM en eventueel LPCM 2.0/51 e.d. Een vrij veilige keuze is vaak PCM@16bit/44.1khz stereo. Ik ben eigenlijk nog nooit een apparaat tegengekomen wat dat niet ondersteund.

Verder is het natuurlijk zo dat als je bijvoorbeeld een film afspeelt, en deze DD/DTS gebruikt je ac3filter op SP/DIF kan zetten, maar je geen geluid krijgt omdat de formaten door je tv niet ondersteund worden. In dat geval instellen op downmix to stereo. Vergeet ook niet bij de windows mixer als output device de digital out of sp/dif te selecteren als default audio device.

Success

Verwijderd

rechts onder bij het tekentje van je geluid daar kan je kiezen welke uitgangen windows zijn Geluid over pompt. Daar moet je spdif kiezen. Hij gebruikt nu jegroene jack poort. Maar daar is niks op aan geloten.
En anders moet je in je realtek software gaan neuzen om spdif te selecteren

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 11:14 ]

• mayckelvz
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:12:
rechts onder bij het tekentje van je geluid daar kan je kiezen welke uitgangen windows zijn Geluid over pompt. Daar moet je spdif kiezen. Hij gebruikt nu jegroene jack poort. Maar daar is niks op aan geloten.
En anders moet je in je realtek software gaan neuzen om spdif te selecteren
Sorry voor de late reactie, maar ik ben even enkele dagen er tussen uit geweest.

Je hebt helemaal gelijk, dit was het probleem.
Maar is het mogelijk om zowel de groene tulp als de SP-DIF tegelijk hetzelfde over te streamen?
Als ik nu geluid op mijn TV wil hebben moet ik telkens de ingang veranderen.
Kan ik 2 verschillende audiouitgangen tegelijk gebruiken voor dezelfde audio?
Pagina: 1