2 verschillende videokaarten, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• mayckelvz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo,

Momenteel heb ik een XFX 9800GTX+ videokaart die nog steeds voldoet.
Ik heb nu 1 monitor van 22inch aangesloten.
Graag zou ik mijn full HD tv koppelen aan mijn PC om film te kunnen kijken vanaf mijn PC.
Hiervoor wil ik HDMI gaan gebruiken. De afstand tussen mijn TV en PC is ongeveer 7 meter.

Mijn belangrijkste componenten zijn:
CPU: Q9550 (niet overgeklokt)
GPU: XFX 9800GTX+ (niet overgeklokt)
MB: Asus P5Q-PRO

Nu ben ik aan het kijken om bijvoorbeeld een EN210 (silent) kaart toe te voegen aan de huidige configuratie.
Deze extra videokaart moet HDMI hebben waarmee ik geluid en beeld kan doorsturen.

Kan dit? Krijg ik problemen? moet ik nog meer ergens op letten?

Alvast bedankt voor de reacties

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:33
Kun je geen DVI > HDMI gebruiken?
Afbeeldingslocatie: http://www.avocent.ca/img/product_images/avocent-dvi-hdmi-adapter-lg.jpg
Dan hoef je waarschijnlijk alleen een kabeltje voor het geluid nog maar te zoeken...
The thin cable is an S/PDIF cable to connect the digital out sound signal directly to the 9800GTX+ so that sound can be carried over an HDMI connection. Of course this requires a DVI to HDMI adapter.
Bron

[ Voor 40% gewijzigd door Zandpad op 18-01-2011 13:58 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Of anders een GT450 in zetten en de 9800GTX eruit mikken!

Johann Sebastian Bach

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-02 09:18

itsalwaysme

Graast voor DB

Nivida_intel schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 14:00:
Of anders een GT450 in zetten en de 9800GTX eruit mikken!
Waarom? Hij heeft een kaart met 2 keer DVI. dus hij kan die converter gebruiken en zijn eigenscherm ook nog aangesloten houden.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• mayckelvz
Kun je geen DVI > HDMI gebruiken?
Dan hoef je waarschijnlijk alleen een kabeltje voor het geluid nog maar te zoeken...
Is eventueel een oplossing, maar door een of ander manier krijg ik problemen met mijn geluidskabel (jack --> 2x tulp van +/- 15m) waardoor de boxen gaan ruizen. Zolang er geluid (of spanning) over de kabel gaat is er geen probleem. Zodra ik de TV of PC uitzet beginnen de boxen enorm te brommen.

Daarom wil ik HDMI gaan gebruiken.

-edit-

Ook heb ik een Dolby Surround set bij de TV staan die ik wil gebruiken met 5.1
Je kan van stereo wel naar 5.1 maar dan krijg je nooit het echte geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door mayckelvz op 18-01-2011 14:06 ]

• Zandpad
mayckelvz schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 14:03:
[...]

Is eventueel een oplossing, maar door een of ander manier krijg ik problemen met mijn geluidskabel (jack --> 2x tulp van +/- 15m) waardoor de boxen gaan ruizen. Zolang er geluid (of spanning) over de kabel gaat is er geen probleem. Zodra ik de TV of PC uitzet beginnen de boxen enorm te brommen.

Ik had het over het SPDIF kabeltje uit de doos van je 9800GTX. Die verbind de kaart met je geluidskaart (mobo of los). Dan heb je direct geluid over HDMI.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 kaarten kan prima. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat als je met Vista werkt je niet 2 kaarten van verschillende fabrikanten erin kwijt kan (een Ati + Nvidia gaat bijv niet). Maar dat heb je met XP en Win7 niet.
Zelf draai ik een 4870 en 4350 naast elkaar voor een trimonitor setup, en dat gaat prima.

• mayckelvz
Allen hartelijk bedankt,

Ik ga de doos zoeken naar de SPDIF kabel van mijn 9800GTX+
Zodra ik die gevonden heb laat ik weer iets weten.

Bedankt voor de snelle reacties _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door mayckelvz op 18-01-2011 14:19 ]

• mayckelvz
Na veel zoeken heb ik de kabel gevonden die bij de videokaart geleverd zat. Maar waar moet ik deze ergens in het moederbord prikken? (ik heb geen extra geluidskaart). Ik gebruik mijn geluidskaart op mijn P5Q PRO moederbord.
Ik de handleiding van het moederbord kan ik niks vinden over een extra geluidspoort.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Semi off-topic, klinkt als een aardlus. moet wel te voorkomen/oplossen zijn
15M kabel moet zonder problemen kunenn !

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 24-01-2011 19:48 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Zandpad
mayckelvz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:45:
Na veel zoeken heb ik de kabel gevonden die bij de videokaart geleverd zat. Maar waar moet ik deze ergens in het moederbord prikken? (ik heb geen extra geluidskaart). Ik gebruik mijn geluidskaart op mijn P5Q PRO moederbord.
Ik de handleiding van het moederbord kan ik niks vinden over een extra geluidspoort.
Even in de handleiding van je moederbord de SPDIF header zoeken...

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 18:23

Matis

Rubber Rocket

Ik weet niet precies hoe het zit met de kaartjes van NVidia, maar mijn Ati 3870x2 verstuurt probleemloos audio over DVI.

Als ik een DVi=>HDMI-plugje aansluit, dan loopt de audio gewoon mee. Dan hoef je niet te rommelen met het in sync krijgen van de audio via je SPDIF-uitgang.

DVI is (alhoewel de naam anders doet vermoeden) ook in staat geluid te versturen, in een niet gestandaardiseerde manier. Zie ook Wikipedia: Digital Visual Interface

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Zandpad
-nvm- zie dat je wat anders bedoelt.
Zie hieronder

[ Voor 144% gewijzigd door Zandpad op 24-01-2011 20:01 ]

• ray538
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 15:25
Matis schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:56:
Ik weet niet precies hoe het zit met de kaartjes van NVidia, maar mijn Ati 3870x2 verstuurt probleemloos audio over DVI.

Als ik een DVi=>HDMI-plugje aansluit, dan loopt de audio gewoon mee. Dan hoef je niet te rommelen met het in sync krijgen van de audio via je SPDIF-uitgang.
Dat is ook precies wat zijn grafische kaart doet. Je sluit de spdif header van je moederbord aan op de kaart en vervolgens word het geluid via DVI doorgezonden. Als je er dan een HDMI convertor op zet heb je beeld + geluid.

[ Voor 0% gewijzigd door ray538 op 24-01-2011 20:03 . Reden: Typo ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 18:23

Matis

Rubber Rocket

ray538 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:01:
Dat is ook precies wat zijn grafische kaart doet. Je sluit de spdif header van je moederbord aan op de kaart en vervolgens word het geluid via DVI doorgezonden. Als je er dan een HDMI convertor op zet heb je beeld + geluid.
Ik weet niet of het MoBo-specifiek is in combinatie met de videokaart, maar ik heb iig geen extra connectie hoeven te leggen tussen mijn SPDIF en GPU.

Wekte out-of-the box. Overigens wel pas vanaf de 10.xx-drivers van Ati.

Waarschijnlijk plukken zij op de één of andere manier het geluid van de FSB en/of PCI(e)-bus, waardoor een extra connectie niet meer nodig is.

Dit is overigens niet onderbouwd door enige vorm van bronnen en of onderzoek, just my common 2 cents :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 16:32
Zandpad schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:00:
In plaats van even het topic te lezen... Matis, hij heeft al een DVI > HDMI stuk, maar moest intern nog even geluid eraan toe te voegen...

[...]

[...]
Dus? Ik denk dat jij hem niet begrijpt. edit: Ah, ok :) Het punt is dat de 9800GTX geen audio verstuurt over DVI, waar zijn Ati 3870 dat wél doet. Althans, zover ik het mij kan herinneren begon Nvidia daar later aan dan Ati op de videokaarten. Kortom, met een DVI->HDMI verloop stekkertje was hij klaar geweest, mits de videokaart audio verstuurt via die DVI poort.

Ik denk dat je het niet te moeilijk moet zoeken, waarom niet gewoon een nieuwe videokaart. Bv een HD5770 (of Nvidia variant). Waarschijnlijk net zo krachtig als je huidige videokaart, véél zuiniger in idle en load, direct HDMI + audio (wellicht zelfs 5.1) en voor je oude 9800GTX krijg je nog wel paar centen, dus met kleine investering (50euro max) en beetje zoeken ben je beter af dan moeilijk gaan doen met 2 videokaarten. En afhankelijk van hoe lang je PC aanstaat, verdien je dat via de stroomrekening alweer terug.

pepernooot

• ray538
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 15:25
Dat hoeft niet perse, in de link van de eerste reactie staat dat de kaart door middel van een spdif header op het moederbord (mits aanwezig natuurlijk) of op de geluidskaart het geluid over HDMI kan sturen, mits je een DVI > HDMI convertor gebruikt.

Edit:
Zie deze afbeelding: http://www.overclockerscl...fx_9800gtx_/images/21.htm
In het midden zit de S/PDIF header

[ Voor 21% gewijzigd door ray538 op 24-01-2011 20:20 ]

• mayckelvz
Ik heb de handleiding van het moederbord.
Digital Audio connector (4-1 pin SPDIF_OUT)
De connector heeft 4 pinnen:
1e +5V
2e leeg
3e SPDIFOUT
4e GND

De bijgeleverde kabel bij de videokaart heeft 2 aansluitingen. (zwart en witte draad)

Kan ik deze op de 3e en 4e poort aansluiten op het MB? En is de volgorde belangrijk?

• Imprezzion
  • Laatst online: 01:16

Imprezzion

E92 320i & 307CC

De volgorde is zeker belangrijk. Maar ja je moet ze inderdaad zo aansluiten, op 3 en 4. De kleuren weet ik zo even niet, mijne heeft andere draadkleuren. Ik gebruik hem op een 9800GX2 en dit werkt perfect, alleen die heeft een native HDMI aansluiting. Is alleen maar om aan te geven dat het met alleen pin 3 en 4 prima werkt.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

[...]

-edit-

Ook heb ik een Dolby Surround set bij de TV staan die ik wil gebruiken met 5.1
Je kan van stereo wel naar 5.1 maar dan krijg je nooit het echte geluid.
Heeft dat brommen niet gewoon te maken met de aarde in je huis. ( en dan bedoel ik niet de grond). heb hetzelfde met mijn boxen, op een niet geaard stopcontact hoor je ze brommen en bij een geaard stopcontact niet meer.

• mayckelvz
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:58:
[...]

Heeft dat brommen niet gewoon te maken met de aarde in je huis. ( en dan bedoel ik niet de grond). heb hetzelfde met mijn boxen, op een niet geaard stopcontact hoor je ze brommen en bij een geaard stopcontact niet meer.
Dit zou inderdaad een probleem kunnen zijn, ik heb geen geaarde stopcontacten. (Ik woon overigens in een huurappartementje)
Ik had de 15m kabel gebruikt vanaf mijn PC naar de Logitech Z-5500 (heeft een standaard 2 polige stekker zonder aarde). De bedoeling was toen of alleen geluid af te spelen via de radio op de z-5500 die bij de tv staat.

Kan ik op een andere manier aarden als via het stopcontact. De huurbaas zal niet staan te springen om overal nieuwe electra te komen leggen.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Je kunt het ook gewoon aarden aan de verwarming oid, stukje verf wegschrapen en dan draadje trekken, heb ik ook lang genoeg gehad.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mr Alfabet schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 19:00:
Je kunt het ook gewoon aarden aan de verwarming oid, stukje verf wegschrapen en dan draadje trekken, heb ik ook lang genoeg gehad.
En dat is zeer gevaarlijk om te doen. Aarden aan de verwarming mag niet eens zelfs. De kans dat je daarmee een gevaarlijke situatie creeert is best groot. De kans is groot dat je namelijk helemaal geen verbinding meer hebt met de aardige (doordat veel stukken vervangen zijn door kunstof ipv geleidende materialen).

Dit dus NOOIT doen.
Pagina: 1