Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds kort een MSI P55 GD65 in mijn systeem zitten, en daar zit een 'handig' OC knopje op. Dus na een paar weken dacht ik, weet je wat, ik druk het gewoon een keertje in. Maar toen ik de pc wou opstarten strandde ik op het beginscherm, een rood/wit scherm van MSI waar dan de chipset e.d. op staat. Zodra dat scherm klaar was met laden sluit de pc direct af om vervolgens direct weer op te starten, iemand een idee hoe dit zo kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

Vertel ons eerst even wat je systeem specificaties zijn. Dus type processor, koeler die je gebruikt, type geheugen... etc.

Daarnaast heb je een K-serie processor nodig om de OC genie te kunnen gebruiken.

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
LogiForce schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:06:

Daarnaast heb je een K-serie processor nodig om de OC genie te kunnen gebruiken.
Nee toch? Dat hele concept is toch juist bedacht om onervaren mensen te helpen met overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

n0elite schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:07:
[...]

Nee toch? Dat hele concept is toch juist bedacht om onervaren mensen te helpen met overclocken?
Om MSI maar te quoten vanaf hun site (en de pagina van het eerder genoemde moederbord): http://global.msi.eu/inde...&cat2_no=170&prod_no=1846
Push to overclock in 1 second

MSI’s original invention, a fully automatic, smart overclocking chip.
It will automatically detect the optimal settings for your individual system
Super Unlock= OC Genie + Auto Unlock CPU Ratio
Support Intel Unlocked CPU (Core i7-875K & Core i5-655K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:40
Dat die supported zijn betekent niet dat alle andere processors niet ondersteund zijn. Maar goed, als je wilt overclocken en de oc genie verneukt het dan zal je zelf aan de slag moeten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die oc genie knop schroeft het volt van je cpu naar de max op lucht
Namelijk 1,4 volt en ook de vtt volt en je (nog een cpu voltage, er staan er 3 in je bios) misschien is jou koeling niet goed genoeg.
Kijk eens naar je temps.
Niet elke cpu oc-ed het zelfde.
Misschien kan de jouwe dat niet aan op deze manier.
Zal je toch zelf aan de bak moeten. Als je der een beetje in verdiept kan je veel verder clocken met minder voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

haarbal schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 23:00:
Dat die supported zijn betekent niet dat alle andere processors niet ondersteund zijn. Maar goed, als je wilt overclocken en de oc genie verneukt het dan zal je zelf aan de slag moeten.
OC Genie schroeft de Multiplier op. Als deze locked is op de CPU dan weigert de CPU mee te werken. Nogal logisch als je het mij vraagt. Maar goed... jullie weten het beter. :O

Hier nog even overclocken met OC Genie (versie 2 in dit geval). YouTube: MSI OC Genie II Automatic Overclocking Featuring P67A-GD65 & Core i7 2600K Linus Tech Tips

[ Voor 19% gewijzigd door LogiForce op 12-02-2011 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je zegt klinkt een beetje als "ik vond een knopje en heb erop gedrukt". Ik neem aan dat er in de handleiding staat wat je WEL en juist NIET moet doen, ik kan niet uit de text opmaken of je dit wel gedaan hebt en ook zie ik nergens welke CPU je hebt en welke voeding, RAM etc.? Als je problemen wilt oplossen moet je wel informatie geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Logiforce jij hebt het over p67 de topic starter heeft het over p55.
Daar zit nog al een groot verschil in.
Op p55 krijg je een boost van 600 mhz.
Ik heb bijna jet zelfde bord alleen de gd80.
Soms werkt die oc genie gewoon niet.
Dan word je cpu er niet blij van.
Wat je nog kan proberen is al die power saving dingen uit te zetten.
Intel eist en spread centrum enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ah,

Ik heb goede ervaring met de OC genie op dit bord. Ik heb er veel mee gespeeld.

OC Genie heeft nogal eens de neiging de multiplier van de CPU terug te zetten en de QPI frequentie (van de geheugenbus zeg maar) omhoog te schroeven en ook het geheugenvoltage de lucht in te gooien. De meeste geheugenreepjes kunnen daar wel tegen. Sommige/goedkopere reepjes zouden nog wel eens de witte vlag kunnen hijsen. Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken...

Zet ook de POST image uit, zodat je het originele DOS-achtige POST scherm krijgt te zien. Misschien heeft die wat meer informatie.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

LogiForce schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:06:
Gelul, kijk maar op MSI forum, zijn er zat met een P55 die gewoon OC genie gebruiken ZONDER een K cpu.
En je linkt zelf naar een P67 video:
Hier nog even overclocken met OC Genie (versie 2 in dit geval). YouTube: MSI OC Genie II Automatic Overclocking Featuring P67A-GD65 & Core i7 2600K Linus Tech Tips
terwijl de TS een P55-GD65 heeft.
Maar goed... jullie weten het beter. :O
En wij weten het niet beter, wij lezen gewoon goed :+

Die K cpu heb je nodig op het P67 platform, daar wil het anders niet, sinds de baseclock geintregreerd is in meerdere dingen die niet van overklokken houden. Op de P55 kun je nog gewoon de baseclock omhoog gooien zonder dat je andere dingen overklokt dan de cpu.
Ik denk dat er iets anders gaande is, slechte voeding, te warme cpu, geheugen wat niet wil, of de cpu wil gewoon niet op OC genie werken en moet het handmatig.

[ Voor 75% gewijzigd door DaLoona op 12-02-2011 11:51 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even mijn specificaties:

CPU: Intel core i5 750
CPU koeler: Scyte mugen 2 rev b
GPU: Gigabyte GTX4601gb, standaard licht overgeclockt.
Voeding: Cooler Master iGreen power 600w
Ram: 4 gb, weet ik verder geen specs van.

Ik heb een aerocool kast met standaard al een klein koelertje, voor de airflow volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Als je een overclock wil en de oc genie werkt niet dan zal je handmatig moeten overclocken, heb je uberhaupt al eens in je bios gekeken? Daar kan je waarschijnlijk ook de oc genie een lichte, medium of zware overclock laten doen? Heb je trouwens wel een goeie koeler op je cpu zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Staat in mij post hierboven, maar wat is de bios eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
als je je pc opstart als een malle op "del" blijven rammen, dan zie je het vanzelf. Als je er uit wil kan je gewoon op escape drukken, wordt er niks opgeslagen.

en met een mugen 2 moet je idd wel aardig koel kunnen blijven ja.

[ Voor 17% gewijzigd door haarbal op 12-02-2011 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ram: 4 gb, weet ik verder geen specs van.
Dit suggereert een budget setje van 2x 2gb. Die zijn nou eenmaal niet zo geschikt voor overclocking als premium reepjes. Alles is mogelijk, en je moet bij overclocking een beetje geluk hebben. Toch; het prijsverschil moet ergens ter uitdrukking komen. Dat is hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 12-02-2011 21:26 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 17:54:
Staat in mij post hierboven, maar wat is de bios eigenlijk?
Even serieus, je weet niet wat een bios is maar wil wel overklokken |:( Neem mijn advies en ga je eerst is inlezen over hoe de pc precies werkt, wat de onderdelen zijn en hoe overklokken werkt. Dan kun je rustig aan met een hoop tutorails en bepaalde topics hier op tweakers een heel eind komen, zonder kennis kom je niet ver. De bios daar draait het om.

Hier even wat links naar forums.
http://forums.overclocker...0626ea58acb319b4&t=839725
LGA1156 Core i5/i7 Overclock topic - deel 1

Ga dit eerst even door lezen, dan word je al een stuk wijzer. Ga iniedergeval niet zomaar iets lopen aan kloten, dit kan schadelijke gevolgen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door InFamous op 12-02-2011 21:36 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Helixes
Heb even gekeken in de kast, en zijn 2 reepjes van geil, die lopen op 1333 mhz.
@ ragdoll-csr
''MSI volgt de trend om overklokken toegankelijk te maken voor het grote publiek. Middels deze functionaliteit kan de gebruiker met een druk op één knop het systeem volledig automatisch naar een snellere, maar wel stabiele instelling overklokken.'' Dit staat er op hardware.info over de OC genie, dus in principe ben je helemaal niet veel kennis nodig om over te klokken met een OC genie, gewoon een knopje indrukken en dan zou het automatisch moeten gaan.

Zou het trouwens ook aan mijn processor kunnen liggen, deze heeft namelijk de multiplier niet unlocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 09:34:
Zou het trouwens ook aan mijn processor kunnen liggen, deze heeft namelijk de multiplier niet unlocked.
Nee maakt niet uit, op die borden, de P55 reeks, wordt de baseclock omhoog gegooid bij overklokken.
Zoals al eerder gezegd, een unlockte multi is alleen van belang bij de nieuwe P67 chipset.

En wat ragdoll bedoeld, is dat als je gaat overklokken in de BIOS, je je eerst goed moet inlezen wat alles inhoudt in je BIOS, alvorens ermee ann de slag te gaan.
Handmatig overklokken is heel wat anders dan even een knopje indrukken zoals OC-genie ;)
Dus lees eerst die links van hem door, indien je besluit hem handmatig te overklokken.

[ Voor 30% gewijzigd door DaLoona op 13-02-2011 12:01 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

DaLoona schreef op zondag 13 februari 2011 @ 11:57:
En wat ragdoll bedoeld, is dat als je gaat overklokken in de BIOS, je je eerst goed moet inlezen wat alles inhoudt in je BIOS, alvorens ermee ann de slag te gaan.
Handmatig overklokken is heel wat anders dan even een knopje indrukken zoals OC-genie ;)
Dus lees eerst die links van hem door, indien je besluit hem handmatig te overklokken.
Inderdaad, dat bedoelde ik. Tevens zijn die oc genie en al dat soort meuk geen garantie voor een werkende overclock, dit heeft met meer factoren te maken. O.a. het geheugen en processor spelen een rol, als jouw cpu niet verder wil als 2,67GHz so be it, die oc genie is puur voor ingestelde overclock die 99 procent van de tijd werkt, dat jouw cpu of geheugen dit niet ondersteund kan msi niks aan doen dat verschilt namelijk per cpu/geheugen. Ik heb hier een rampage 2 extreme en daarbij werd asus turbo boost bijgeleverd een programmatje om mee te kunnen overclocken, dit kan je daarbij ook automatisch doen, dit werkte bij mij ook niet als ik mijn bclk maar 1mhz omhoog knalde sloeg me pc vast, handmatig overclocken was hierbij de trick. Handmatig heeft trouwens zoveel meer voordelen dan nadelen, een automatische overclock gooit je voltage rap omhoog terwijl de processor dat helemaal niet nodig heeft stel je het handmatig in zal je zien dat het een stuk lager kan dus zuiniger, minder warmte, meer ruimte om te overclocken.

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1