M4A78 met DDR2 1066 CPU limitations?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Mijn socket AM2 moederbord (Asus M3A78) is overleden (zie Computer stopt ermee: moederbord kaduk?) en nu ben ik op zoek naar vervanging. Ik heb liggen een AM2 processor (Athlon II 4850e) en twee 2GB 1066 DDR chips.

Mijn oog viel op AM2+ socket moederbord van Asus, M4A78 (~EUR 65,=). Het voordeel van een AM2+ socket moederbord is dat ik in de toekomst de processor nog zou kunnen upgraden naar een beter AM3 model. Voordat mijn moederbord overleed was de processor namelijk de bottleneck van mijn systeem (graka is HD4850 512Mb) en een upgrade-optie wil ik dus graag houden.

Op de Asus website viel mijn oog echter op de volgende opmerking:
*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+/AM3 CPU for one DIMM per channel only.

Volgens mij betekent dit dat ik maar twee sloten kan gebruiken en dus geen geheugen upgrade zou kunnen doen, en dan zou ik dus eigenlijk net zo goed een wat goedkoper mATX bordje kunnen kopen met uberhaupt maar 2 slots (toch?). Wat mij verder opviel is dat andere moederbordfabrikenten (MSI, Gigabyte) hier verder helemaal niks over zeggen, desondanks dat Asus suggereert dat het niet door hun moederbord komt maar door de combinatie van geheugen met de CPU. Weet er iemand of ik bij moederborden van een andere fabrikant wel degelijk hetzelfde probleem zou kunnen verwachten?

Als dat namelijk zo is kan ik namelijk misschien beter gelijk een AM3 processor met bord en geheugen aanschaffen en mijn geheugen en CPU proberen te sluiten bij V&A. Nu ik het daar toch over heb, ik heb dus een HD4850 graka, maar een 380W voeding. In hoeverre met oog op het TDP van de processor zou ik de processor uberhaupt kunnen upgraden. Ik heb het vermoeden dat hij moeite zou kunnen krijgen met een 125w TDP processor.

Volledig systeem:
-Arctic Freezer 64 Pro
-Samsung HD 1000GB 32MB SATAII
-Antec New Solution NSK4480B incl. 380W voeding
-Kingston 2x 2GB PC2-6400/800
-Sapphire HD4850E 512MB Dual Slot
-AMD Athlon X2 4850E
-Asus M3A78 moederbord <- stuk!
-Lite-On DVD-RW

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je realiseert je hopelijk dat een dubbele post niet toegestaan is op Tweakers en je notabene de link van je andere post in de topicstart zet, dus ik raad je aan om verder te gaan met je andere post. Deze post zal ook hoogstwaarschijnlijk om de bovenstaande rede gesloten worden door een oplettende moderator.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Roel1966 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:59:
Je realiseert je hopelijk dat een dubbele post niet toegestaan is op Tweakers en je notabene de link van je andere post in de topicstart zet, dus ik raad je aan om verder te gaan met je andere post. Deze post zal ook hoogstwaarschijnlijk om de bovenstaande rede gesloten worden door een oplettende moderator.
Heu, neu dat wist ik niet. Ik vind het ook niet echt hetzelfde onderwerp, want de ene post gaat over het diagnose stellen van wat er kapot is en hier stel ik wat vragen over het onderdeel waarmee ik dat wil vervangen...

Dessalnietemin, ik zal de post wel verplaatsen naar het oude topic. Dit topic mag dus op slot. Als je nog wilt reageren mag je dat dus hier doen: Computer stopt ermee: moederbord kaduk?

[ Voor 11% gewijzigd door filipy23 op 10-02-2011 21:37 ]