Computer stopt ermee: moederbord kaduk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
UPDATE: Inmiddels met behulp van de reacties de diagnose kunnen stellen dat het moederbord naar de knoppen is. Ik ben nu op zoek naar vervanging, maar daar zit ik met enkele vragen die ik in de laatste post stel. Advies is nog altijd zeer welkom.

Originele Post
Vanmorgen is mijn computer ermee opgehouden. Ik was in Ubuntu bezig en toen deed ik een reboot en selecteerde Windows XP in GRUB Boot Loader en toen hield hij ermee op. [sarcasm]Klote Windows![/sarcasm]

Ik zou op dit forum graag wat hulp krijgen in het stellen van de diagnose. In andere woorden: wat is er kapot?

De symptonen zijn als volgt.
-Als ik de computer aanzet gaan de fans van mobo en processer draaien, maar de LED aan de voorkant van de computer gaat niet aan (blauw lampje). Ik krijg geen enkele piep of piepjes van het moederbord ter confirmatie dat de computer aan is gezet. Op het scherm is niks te zien (no signal detected). Ook gaat de computer niet meer uit door (langdurig) op de powerknop te drukken zodra die aan gaat. De enige mogelijkheid om hem uit te zetten is de powerkabel d'r uit te trekken.
-De videokaart (Sapphire HD4850) geeft een rood lampje (D901) en ook de fan draait niet. De videokaart werkt in een andere computer echter naar behoren (fan gaat ook gewoon aan na enkele seconden). Ik heb ook een HD 5850 HD5770 (ook sapphire) in de brakke computer gestopt en die geeft wel fan en twee groene lampjes zodra de brakke computer aangaat.
-De harde schijf en de CD-Rom speler krijgen stroom en lijken het toedoen.
-Het verwijderen van het geheugen uit het moederbord heeft geen enkel effect op de symptonen. Ik krijg hier ook geen piepjes.

Dit alles doet mij vermoeden dat het moederbord defect is. Het zou misschien ook de power supply kunnen zijn want de grafische kaart wordt niet goed geboot. Misschien de processor? Bij alle onderdelen kon ik geen visuele defecten vinden (bijvoorbeeld lekkende diodes condensatoren). Zou iemand uitsluitsel kunnen geven welk onderdeel defect is?

Hier is de volledige specificatie:
-Arctic Freezer 64 Pro
-Samsung HD 1000GB 32MB SATAII
-Antec New Solution NSK4480B incl. 380W voeding
-Kingston 2x 2GB PC2-6400/800
-Sapphire HD4850E 512MB Dual Slot
-AMD Athlon X2 4850E
-Asus M3A78 moederbord
-Lite-On DVD-RW

Aanschafdatum: November 2008 (2 jaar 3 maanden)

[ Voor 14% gewijzigd door filipy23 op 11-02-2011 08:11 . Reden: Ik kreeg smakeloze grappen over mijn typos naar mijn hoofd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Diodes zullen ook niet snel lekken lijkt me :+ Maar afgezien van dat lijkt me het óf je moederbord óf je voeding aangezien de videokaart ineens niet genoeg stroom meer krijgt.

Je kunt eens proberen de voeding in een andere pc te stoppen en kijken of die het daar wel doet, desnoods met de videokaart er bij ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Phas0r schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:41:
Diodes zullen ook niet snel lekken lijkt me :+ Maar afgezien van dat lijkt me het óf je moederbord óf je voeding aangezien de videokaart ineens niet genoeg stroom meer krijgt.

Je kunt eens proberen de voeding in een andere pc te stoppen en kijken of die het daar wel doet, desnoods met de videokaart er bij ;)
hmm een 4850 zal echt niet meer dan een 5850 trekken, dus dat het aan de voeding ligt zou me sterk lijken maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.
Je kan wel even proberen de boel wat na te lopen op stof en vuil op de aansluitingen. Voor de rest blijft het wel vaag.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals hierboven geschreven lekken diodes niet en zal je lekkende condensatoren bedoelen en vind ik het verder knap hoe je 44 GB ( -Kingston 22x 2GB PC2-6400/800 ) intern geheugen op je board gekregen hebt :).

Maar on-topic lijkt het mij niet geheel onwaarschijnlijk dat je het toch bij je voeding eens moet gaan zoeken en ondanks dat 380 watt met het gebruikte videokaartje en de rest van het systeem genoeg moet zijn kan een voeding altijd wel na 3 jaar kapot gaan. Vooral omdat dit van het ene op het andere moment gebeurd is en ik wel meerdere systemen gezien heb die hetzelfde euvel hadden en dit veelal dan een kwestie van een nieuwe voeding was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ik sprak vandaag een collega en daar vertelde ik dat mijn computer meer dan een jaar bij coldstarts vaak last had van stotteren (een reboot deed hij het gewoon weer). Mijn collega dacht dat dit ook een voedingsprobleem zou zijn, dus ik denk nu dat mijn voeding waarschijnlijk al brak was en het nu gewoon begeven heeft.

Ik ga hem morgen wat onderdelen wisselen met de computer die ernaast staat (die met de HD5850). Weet iemand of je handig een voeding kunt wisselen of dat dan de hele computer uit elkaar moet (i.e. mobo eruit etc.) om de voeding te wisselen?? Beide computers zitten in een NSK4480B kast.
quote: SouLLesportal
hmm een 4850 zal echt niet meer dan een 5850 trekken, dus dat het aan de voeding ligt zou me sterk lijken maar proberen kan nooit kwaad natuurlijk.
De 4850 deed het ook gewoon normaal in de computer die ernaast stond (heeft dezelfde kast en voeding).

[ Voor 19% gewijzigd door filipy23 op 04-02-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

filipy23 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:53:
Weet iemand of je handig een voeding kunt wisselen
'Haal de stekkers los van je ene systeem en prik ze in het andere systeem. Veel makkelijker is het wisselen van een voeding niet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

filipy23 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:53:
Ik sprak vandaag een collega en daar vertelde ik dat mijn computer meer dan een jaar bij coldstarts vaak last had van stotteren (een reboot deed hij het gewoon weer). Mijn collega dacht dat dit ook een voedingsprobleem zou zijn, dus ik denk nu dat mijn voeding waarschijnlijk al brak was en het nu gewoon begeven heeft.

Ik ga hem morgen wat onderdelen wisselen met de computer die ernaast staat (die met de HD5850). Weet iemand of je handig een voeding kunt wisselen of dat dan de hele computer uit elkaar moet (i.e. mobo eruit etc.) om de voeding te wisselen?? Beide computers zitten in een NSK4480B kast.

[...]

De 4850 deed het ook gewoon normaal in de computer die ernaast stond (heeft dezelfde kast en voeding).
Neuh, gewoon de schroefjes aan de achterkant van de case losdraaien, kabels ontkoppelen en dan kan je de voeding er zo uitschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Terw_Dan schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:55:
[...]

'Haal de stekkers los van je ene systeem en prik ze in het andere systeem. Veel makkelijker is het wisselen van een voeding niet te maken.
Ok. das makkelijk. Het verbaasd mij wel dat de kabels er lang genoeg voor zijn. Heb nog nooit voedingen uit kasten verwijdert en/of met voedingen gesleuteld dus daarom dat ik het vroeg. Ga het morgen ochtend lekker proberen :P.

*filipy23 is nu vrolijk met het vooruitzicht dat het waarschijnlijk een fluitje van een cent is om het defect te achterhalen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 18:17

Joostk

Barkrukprofeet

Die piepjes heb je al een opgezocht wat die piepjes betekenen in de handleiding van je moederbord. Aangezien ze mij doen denken aan BIOS error beep codes.
Ook deed je PC het altijd al tijdens het opstarten. Het kan toch even nuttig zijn om te kijken waar die geluidjes voor staan.
Maar dit lijkt me een probleem van de voeding ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Joostk schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 20:03:
Die piepjes heb je al een opgezocht wat die piepjes betekenen in de handleiding van je moederbord. Aangezien ze mij doen denken aan BIOS error beep codes.
Ook deed je PC het altijd al tijdens het opstarten. Het kan toch even nuttig zijn om te kijken waar die geluidjes voor staan.
Maar dit lijkt me een probleem van de voeding ja.
Beter lezen ;) TS gaf aan totaal GEEN beeps te horen.

OT voor zover je verhaal duidelijk is is je voeding naar de digitale jachtvelden

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Vanmorgen de voeding van de andere computer op de brakke computer getest en die kreeg hem ook niet aan de praat. De voeding van de brakke computer startte wel gewoon de andere computer op.

De voeding is dus in orde. Probleem is dus waarschijnlijk moederbord. Weet iemand of ik daar nog iets aan zou kunnen testen of kan ik op de punt het beste gelijk een nieuw moederbord aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:42
Heb je trouwens deze al helemaal doorgelezen?

Hangen en Opstarten Troubleshooter

Als ik jou was dan zou ik toch de troubleshooter van je moederbord erbij pakken, daar staat meestal wel aangegeven wat die piepjes betekenen. OOK geen piepje heeft meerdere betekenissen.

Heb je ook al geprobeerd om je bios een keer te resetten?

Dus doormiddel van de stekker verwijderen uit de achterkant, dan de CMOS batterij verwijderen, 30 sec wachten, batterij terugplaatsen, stekker weer aansluiten en opnieuw opstarten?

[ Voor 27% gewijzigd door Mils op 05-02-2011 11:14 ]

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Mils schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:07:
Heb je trouwens deze al helemaal doorgelezen?

Hangen en Opstarten Troubleshooter

Als ik jou was dan zou ik toch de troubleshooter van je moederbord erbij pakken, daar staat meestal wel aangegeven wat die piepjes betekenen. OOK geen piepje heeft meerdere betekenissen.

Heb je ook al geprobeerd om je bios een keer te resetten?

Dus doormiddel van de stekker verwijderen uit de achterkant, dan de CMOS batterij verwijderen, 30 sec wachten, batterij terugplaatsen, stekker weer aansluiten en opnieuw opstarten?
Ik heb zojuist alles het moederbord getest met alleen de CPU erin (en power connectoren, en de POWER/RESET/SPEAKERS en LED connectoren) en precies hetzelfde probleem.

Bij het aanzetten van de computer gaan de fans draaien. Geen LED. Kan hem niet meer uitzetten. Kan hem niet meer resetten. Kreeg geen foutmeldingen (beeps/speakers).

Volgens de Hangen en opstarten Troubleshooter zou ik nu in ieder geval piepjes moeten horen:
# Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
Ik kan in de moederbord user guide trouwens niks vinden over defecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je geen piepjes krijgt dan is dus waarschijnlijk het moederbord defect. Het kan ook nog de CPU zijn, dus voor de zekerheid zou ik of een ander mobo, of een andere CPU testen en kijken waar het verschil zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
Ik heb dit ook een keer gehad bij een asus bordje, en bij mij bleek dat mijn koelpasta niet meer goed was.

Ik had precies dezelfde symptonen als bij jouw computer.

Ik heb toen mijn cpu opnieuw geplaatst, nieuwe koelpasta erop en toen de koeler er weer op. Daarna deed hij het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Mils schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 11:52:
Ik heb dit ook een keer gehad bij een asus bordje, en bij mij bleek dat mijn koelpasta niet meer goed was.

Ik had precies dezelfde symptonen als bij jouw computer.

Ik heb toen mijn cpu opnieuw geplaatst, nieuwe koelpasta erop en toen de koeler er weer op. Daarna deed hij het weer perfect.
Ik zal het zo even testen. Moet nu eerst even naar de winkel op koelpasta te halen. Heb ik volgens mij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

filipy23 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:22:
[...]

Ik zal het zo even testen. Moet nu eerst even naar de winkel op koelpasta te halen. Heb ik volgens mij niet meer.
Je kan altijd voordat je nieuwe pasta haalt gewoon de cpu en koeler loshalen en weer vastzetten. Wellicht is er wat speling tussen cpu en koeler gekomen (het lijkt me sterk maar bij net niet strak genoeg vastgezette schroeven wellicht mogelijk)

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
SouLLeSSportal schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:35:
[...]

Je kan altijd voordat je nieuwe pasta haalt gewoon de cpu en koeler loshalen en weer vastzetten. Wellicht is er wat speling tussen cpu en koeler gekomen (het lijkt me sterk maar bij net niet strak genoeg vastgezette schroeven wellicht mogelijk)
Heu, Ik heb de oude koelpasta al met terpentine verwijderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ik verwacht dat je mobo naar z,n grootje is. Je verteld dat je fans en HDD t doen maar dat je videokaart niets doet. Het lijkt me dat je mobo niet door de "post" komt. Dan start je mobo ook je videokaart niet op.
Als je voeding het probleem is, start je systeem helemaal niet op, de standby --> start procedure wordt dan niet geaccepteerd van je aan en uit knop. Als de koelpasta niet goed was, had je systeem gewoon op moeten starten en daarna piepjes moeten geven vanwege de hoge temps (mocht je dat aan hebben staan in de BIOS) of bevriezen in Windows. Iig, mijn idee.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
SouLLeSSportal schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 10:54:
[...]

Je kan wel even proberen de boel wat na te lopen op stof en vuil op de aansluitingen. Voor de rest blijft het wel vaag.
Ik zie nu dat het geen 5850 is maar een 5770...
marquis schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:51:
Ik verwacht dat je mobo naar z,n grootje is. Je verteld dat je fans en HDD t doen maar dat je videokaart niets doet. Het lijkt me dat je mobo niet door de "post" komt. Dan start je mobo ook je videokaart niet op.
Als je voeding het probleem is, start je systeem helemaal niet op, de standby --> start procedure wordt dan niet geaccepteerd van je aan en uit knop. Als de koelpasta niet goed was, had je systeem gewoon op moeten starten en daarna piepjes moeten geven vanwege de hoge temps (mocht je dat aan hebben staan in de BIOS) of bevriezen in Windows. Iig, mijn idee.
Ik ook acht de kans groter dat het Mobo kapot is. Toch nog even testen nu.

Snelle vraag: wat gebeurt er als ik de computer opstart met alleen het moederbord. Dus ook zonder processor. Kan dat kwaad? Zou ik dan ook piepjes moeten krijgen?

[ Voor 19% gewijzigd door filipy23 op 06-02-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
double post

[ Voor 96% gewijzigd door filipy23 op 06-02-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kan geen kwaad.

Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dan proberen op te starten.

of op een stuk karton starten met zo min mogelijk hardware.

Alleen 97% alcohol gebruiken voor je cpu schoonmaken(anderen dingen zijn of vettig of te agressief), dus ook niet de 70% alcohol van de apotheek(hier zit 30% water in).

[ Voor 36% gewijzigd door jan99999 op 06-02-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
En dan voornamelijk alleen mobo en cpu. Ook alle RAM en je videokaart verwijderen, dan zou je gegarandeerd piepjes moeten krijgen. En anders is toch waarschijnlijk je mobo overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:04
Moederbord: Misschien
Processor: Misschien
Geheugen: Misschien
Videokaart: Nee
Harde schijf: Mag geen no-POST veroorzaken, zet hem even in een andere computer en check met DiskUtility de SMART-status even. Dan weet je of deze het nog doet.
Opt. Drive: idem hierboven
Voeding: als de voeding stuk was gingen er geen fans draaien, tenzij de 5V rail bvb kaduuk is. Pak een multimeter en probeer het zou ik zeggen! Zwarte pin op de zwarte pin van een Molex connector, en dan even 12V en 5V testen (geel is 12V, 5V rood). niet eens zo heel gek idee...

Zelf denk ik eigenlijk processor. Want wel fans (ik neem aan dat ze via de mobo lopen) betekend dat mobo niet alles stopt, maar de computer gaat niet aan, geen piep... klinkt als processor naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden van het probleem. Toen ik de processor uit de brakke computer trok zag ik dat er koelpasta op de socket zat (aan de onderkant van de processor dus!). Mogelijk is er bij montage teveel koelpasta aangebracht is wat dus om de processor heengelopen is en aan de onderkant in het socket terechtgekomen.

Via de koelpasta stonden mogelijk vier pinnen van de processor met elkaar in verbinding. Ik heb de koelpasta nu met terpentine verwijderd. Als het over een kwartiertje droog is zal ik hem nogmaals proberen te starten.

[ Voor 72% gewijzigd door filipy23 op 06-02-2011 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Update: Koelpasta in socket was probleem niet (of de koelpasta heeft iets permanent beschadigd), want het verwijderen van die koelpasta had geen effect.

Ik ga nu AM3 processer van de andere computer in het AM2 mobo van de brakke computer proberen. Ik kan helaas de AM2 processor van de brakke computer niet in het AM3 mobo van de andere computer testen (incompatible).

PS Het kan toch geen kwaad als ik die korte swaps om te testen zonder koelpasta doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Update: AM3 processor van andere computer in AM2 mobo van brakke computer geeft hetzelfde resultaat. Fans gaan draaien, maar geen piepjes of LED of de kast. Ook kan de computer niet meer uit met de powerknop.

Diagnose: het probleem lijkt dus bij het moederbord te liggen. Ik denk dat ik nu dus een nieuw moederbord ga bestellen. De processor die ik heb is helaas nog een AM2 processor dus daar moet een AM2 of AM2+ moederbord voor op de kop getikt worden. Het geheugen is DDR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Als je de witte pasta gebruikt dan zal dat de oorzaak niet zijn. Witte geleid niet. Gebruik je zilverpasta dan kan het wel de oorzaak zijn. Kijk eens via V&A, daar kom je vaak nog wel leuke mobo`s tegen.

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 06-02-2011 12:38 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik lees dat je terpentijn gebruikt hebt voor het verwijderen van de koelpasta echter zoals een andere tweaker ook als schreef mag je dus zeker GEEN terpentijn gebruiken. Hierin zitten sowieso al vetstoffen in en is veel te agressief voor zowel je cpu als ook het socket wat je ermee schoongemaakt hebt. Terpentijn is geraffineerd uit olie en als je op let zie je dat terpentijn ook soms een soort van waas achter laat en alleen bedoeld is om verstoffen op oliebasis te verdunnen/oplossen.

Gebruik dus ALLEEN alcohol 96% voor het reinigen of bv een reinigingssetje van Artic maar dat raad ik je af want is alleen maar geldverspillen, want zo'n flesje alcohol kan je gewoon voor nog geen 2 euro bij het Kruidvat of elke andere drogist halen. Andere tip is ook nog om meteen dan latex handschoenen te pakken waardoor je niet met je vingers aan de koelpasta hoeft te komen en die niet statisch geladen zijn.

Een ander ietwat offtopic iets wat ik telkens lees is dat men de backupbatterij eruit gaat halen om een bios te resetten echter wil ik jullie wel ervoor waarschuwen dat wanneer je die batterijtjes ( die cellen ) met de vingers vastpakt dat de levensduur erg teruggaat. Er zit dus niet voor niets een jumper met CMOS reset op de moederboarden die dezelfde werking heeft als het eruit halen van de batterij, dus waarom moeilijk doen als het gemakklijk gaat en ook nog eens de levensduur van je backupbatterij bevorderd.

[ Voor 72% gewijzigd door Roel1966 op 06-02-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Roel1966 schreef op zondag 06 februari 2011 @ 16:53:
Ik lees dat je terpentijn gebruikt hebt voor het verwijderen van de koelpasta echter zoals een andere tweaker ook als schreef mag je dus zeker GEEN terpentijn gebruiken. Hierin zitten sowieso al vetstoffen in en is veel te agressief voor zowel je cpu als ook het socket wat je ermee schoongemaakt hebt. Terpentijn is geraffineerd uit olie en als je op let zie je dat terpentijn ook soms een soort van waas achter laat en alleen bedoeld is om verstoffen op oliebasis te verdunnen/oplossen.
Ik had het over terpentine, niet over terpentijn, die jij nu volgens mij door elkaar haalt. Terpentijn en terpentine worden allebei gebruikt als verf en vetoplosser maar terpentijn wordt gewonnen uit hars van naaldbomen en terpentine is een aardolieresidu bestaande uit koolwaterstoffen. De waas die terpentine kan achterlaten kun je gewoon met een stofdoek wegvegen.

Ik ben trouwens eerder door de tweakers community geadviseerd om terpentine te gebruiken...
Gebruik dus ALLEEN alcohol 96% voor het reinigen of bv een reinigingssetje van Artic maar dat raad ik je af want is alleen maar geldverspillen, want zo'n flesje alcohol kan je gewoon voor nog geen 2 euro bij het Kruidvat of elke andere drogist halen. Andere tip is ook nog om meteen dan latex handschoenen te pakken waardoor je niet met je vingers aan de koelpasta hoeft te komen en die niet statisch geladen zijn.
Koelpasta kun je uitsmeren zonder aan te raken met je koeler en processor.
Een ander ietwat offtopic iets wat ik telkens lees is dat men de backupbatterij eruit gaat halen om een bios te resetten echter wil ik jullie wel ervoor waarschuwen dat wanneer je die batterijtjes ( die cellen ) met de vingers vastpakt dat de levensduur erg teruggaat. Er zit dus niet voor niets een jumper met CMOS reset op de moederboarden die dezelfde werking heeft als het eruit halen van de batterij, dus waarom moeilijk doen als het gemakklijk gaat en ook nog eens de levensduur van je backupbatterij bevorderd.
Heu, ik zal eens proberen om mijn CMOS te resetten, maar ik twijfel of dat effect heeft. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Er gaat ook de ronde dat je bv aceton kan gebruiken echter lees maar eens goed na dat zelfs de fabrikanten van koelpasta's altijd alcohol aanraden om de pasta te verwijderen, dus wat andere medetweakers schrijven is echt niet juist. Punt is namelijk dat alcohol het meest zuivere is en er alleen nog bij de 96% alcohol dan 4% water is toegevoegd en alcohol ook verder het aluminium aan tast, hetgeen wel bv bij bv zeker al iets als aceton kan gebeuren.

http://www.arcticsilver.c...od_vertical_line_v1.1.pdf

Removal From Hardware:
Thermal compound can easily be removed from hardware using the proper
cleaners and tools: For general clean up, a cloth or paper towel will work well.
Intricate cleaning can be accomplished with Q-tip swabs. An old toothbrush can
often get the compound out of crevices that other tools cannot reach. Again, use
ArctiClean 1 and 2 or high-purity isopropyl alcohol.

Wat betreft de CMOS reset werkt die jumper exact hetzelfde omdat je namelijk min of meer je bios even kortsluit en daardoor alles gereset word. Let er wel op dat je dit niet doet wanneer de pc aan staat en de pc eerst even uit zetten, jumper verplaatsen, pc even aan zetten ( doet dan niets ), en vervolgens uit en weer terug jumperen. Punt is namelijk dat er op je vingertoppen zuren zitten die inbranden op die cel en je daardoor de levensduur ervan tamelijk verkort, waardoor je ook regelmatig hoort bij tweakers dat de backupbatterij al op vrij korte tijd leeg is.

[ Voor 19% gewijzigd door Roel1966 op 06-02-2011 22:20 ]

• filipy23
Ik ben inmiddels op zoek naar vervanging van het moederbord.

Mijn oog viel op AM2+ socket moederbord van Asus, M4A78 (~EUR 65,=). Het voordeel van een AM2+ socket moederbord is dat ik in de toekomst de processor nog zou kunnen upgraden naar een beter AM3 model. Voordat mijn moederbord overleed was de processor namelijk de bottleneck van mijn systeem (graka is HD4850 512Mb) en een upgrade-optie wil ik dus graag houden.

Op de Asus website viel mijn oog echter op de volgende opmerking:
*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+/AM3 CPU for one DIMM per channel only.

Volgens mij betekent dit dat ik maar twee sloten kan gebruiken en dus geen geheugen upgrade zou kunnen doen, en dan zou ik dus eigenlijk net zo goed een wat goedkoper mATX bordje kunnen kopen met uberhaupt maar 2 slots (toch?). Wat mij verder opviel is dat andere moederbordfabrikenten (MSI, Gigabyte) hier verder helemaal niks over zeggen, desondanks dat Asus suggereert dat het niet door hun moederbord komt maar door de combinatie van geheugen met de CPU. Weet er iemand of ik bij moederborden van een andere fabrikant wel degelijk hetzelfde probleem zou kunnen verwachten?

Als dat namelijk zo is kan ik namelijk misschien beter gelijk een AM3 processor met bord en geheugen aanschaffen en mijn geheugen en CPU proberen te sluiten bij V&A. Nu ik het daar toch over heb, ik heb dus een HD4850 graka, maar een 380W voeding. In hoeverre met oog op het TDP van de processor zou ik de processor uberhaupt kunnen upgraden. Ik heb het vermoeden dat hij moeite zou kunnen krijgen met een 125w TDP processor.

[ Voor 7% gewijzigd door filipy23 op 12-02-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Ik zit er nu serieus over te twijfelen om een AM3 bordje te kopen (MSI 770-C45) met nieuw geheugen (4GB is slechts EUR40,=) en een mooie Phenom II X4 Black Edition (minder dan EUR120). Weet iemand of mijn voeding (slechts 380W en er zit ook nog een HD4850 op) dat gaat trekken of waar ik dat uit kan rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
filipy23 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 14:28:
Ik zit er nu serieus over te twijfelen om een AM3 bordje te kopen (MSI 770-C45) met nieuw geheugen (4GB is slechts EUR40,=) en een mooie Phenom II X4 Black Edition (minder dan EUR120). Weet iemand of mijn voeding (slechts 380W en er zit ook nog een HD4850 op) dat gaat trekken of waar ik dat uit kan rekenen?
Op zich denk ik met die videokaart erin dat dat wel moet lukken met een 380 watt voeding, maar ik zou zeggen van probeer het gewoon eens en kan je altijd naderhand de voeding ook upgraden. En wat betreft het geheugen en maar 2 sloten kunnen gebruiken is het zo dat 4 GB eigenlijk voor de meeste taken meer als genoeg is. Zelf heb ik bv een X58 board met 6 GB en ik doe nogal regelmatig aan videobewerking maar ik heb nog niet meegemaakt dat de hele 6 GB gebruikt werd, terwijl dit wel wat meer geheugen vraagt.

• filipy23
Heb uiteindelijk een nieuw AM3 bord (Asrock Extreme3) met bijbehorende processor (AMD Phenom II X4 955BE) en flink wat geheugen (2x4 GB DDR3 1333Mhz CL9) besteld. Een upgrade leek me toch een betere investering dan vervanging van het AM2 bord. Wat ik nu heb gaat wel weer een paar jaartjes mee.

Zodra de onderdelen binnen zijn laat ik weten of het probleem opgelost is. Alvast dank voor alle hulp.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

filipy23 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 08:09:
Heb uiteindelijk een nieuw AM3 bord (Asrock Extreme3) met bijbehorende processor (AMD Phenom II X4 955BE) en flink wat geheugen (2x4 GB DDR3 1333Mhz CL9) besteld. Een upgrade leek me toch een betere investering dan vervanging van het AM2 bord. Wat ik nu heb gaat wel weer een paar jaartjes mee.

Zodra de onderdelen binnen zijn laat ik weten of het probleem opgelost is. Alvast dank voor alle hulp.
Als je toch zoveel geld uitgeeft aan een nieuwe set, kijk dan ook even naar een andere voeding. Op V&A zijn er genoeg te vinden.. 380W is krap bemeten voor de set die je nu hebt; processor heeft TDP van 120 of 95W? dan je videokaart die bij belasting makkelijk 150W of meer trekt. Je geheugen, harde schijf en andere randapparatuur en je komt dicht in de buurt van de maximale belasting van je voedig.

Daarnaast geef je aan dat je computer al ruim een jaar (!?) last heeft van hangen bij cold-boots, dus lijkt me dat 50 euro voor een (nieuwe) 450-500W voeding wel gerechtvaardigd is?

Op V&A kun je ze voor minder vinden, en weet je zeker dat al je belangrijke onderdelen weer goed zijn. Als die voeding brak blijkt te zijn en hij gaat over een maand stuk weet je niet wat hij nog meer stukmaakt. Dat is zonde van je investering.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 19:54
Het is altijd merkwaardig, de voeding is van de pc meestal het ondergeschoven kindje.
Nieuwe CPU no problem, geheugen doe eens gek, videokaart is vaak budgetloos. En vervolgens verbaasd zijn dat de voeding het niet trekt... Men geeft vaak meer uit aan de kast dan de voeding

je hoeft in jou machine geen 1000 watt te zetten maar een 500 kan geen kwaad hoor.
Pagina: 1