• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:07
Ik zal me even voorstellen: ben een gezonde hollandse kerel van 27. Heb 2 jaar geleden Psychologie aan de Universiteit Leiden afgerond, met als master Sociaal & Organisatiepsychologie. In het (logische) verlengde hiervan ligt werk op gebied van bijv. Werving & Selectie, HRM, Assessmentpsycholoog etc. Allemaal mens-gericht werk dus.

Ik heb mijn studie toendertijd (zoals waarschijnlijk velen met mij) gekozen zonder een echt doel voor ogen. Ik ging wat open dagen af, koos uit wat ik op basis van de open dag interessant vond en ging weer verder voetballen met mijn maten. Hoewel ik mijn studie zeker wel als interessant heb ervaren, heb ik nooit echt het gevoel gehad dat het mijn levensroeping was. Hierdoor heb ik na mijn afstuderen me ook niet gelimiteerd tot banen die per se in het verlengde van mijn studie lagen.

Wat heb ik na mijn afstuderen gedaan?
Ik ben naar een carrierebeurs gegaan. Ik kwam daar een bedrijf tegen wat detacheerde in de publieke sector (bij gemeenten dus). Ze boden me een traineeprogramma plus leasewagen, bovendien werkt mijn pa al zijn hele leven in de publieke sector dus ik was ermee bekend. De combinatie van een commercieel bedrijf, maar toch ook het mensgerichte van de publieke sector leken mij wel wat.
Ik werd hier aangenomen net voordat de recessie in volle hevigheid uitbrak. Dit resulteerde, zeker voor iemand met niet Bestuurskunde maar Psychologie als achtergrond, in heel karige opdrachten. Eigenlijk vooral administratieve klussen dus, terwijl mij vanuit het traineeprogramma werd voorgespiegeld dat ik werd opgeleid tot Organisatieadviseur.

Nadat ik ook nog eens werd voorgelogen over een eventuele salarisverhoging door mijn manager ben ik hier vertrokken. Het lukte mij op basis van mijn grote interesse in dancemuziek direct in een muziekbedrijf een baan te krijgen.
"Compilatieassistent" heette mijn nieuwe functie: ik moest op basis van mijn muzikale kennis ondersteunen in het samenstellen van compilaties, die dan vervolgens via zaken als iTunes en Beatport werden gereleased. Althans, dit was wat mij werd verteld tijdens de sollicitatieronde. In de praktijk bleek ik voor heel iets anders te worden ingezet: namelijk promoten van de muziek via youtube. De hele dag zat ik een fragment van 2 minuten uit een track te knippen, artwork eroverheen, promotext erbij = youtube filmpje. Uploaden, aan de juiste playlists toevoegen, claimen in de "youtube CMS". Klaar is Kees en volgende filmpje.

Op mijn verzoek aan de directeur of ik me niet met de compilaties kon bezighouden zoals was afgesproken kreeg ik slechts de dooddoener: "de muziekindustrie is veelzijdig in al zijn facetten". Right.
In dat half jaar heeft verder eigenlijk niemand naar me omgekeken, geen evaluatiegesprekken oid, helemaal niks. Na deze 6 maanden hebben we wederzijds besloten het contract niet te verlengen, en kon ik er uit met behoud van recht op WW.

Nu zit ik dus sinds een paar weken thuis, te bekijken wat ik nu wil gaan doen. En ik weet het dus echt niet. Het lijkt mij logisch nu iets te zoeken in het verlengde van mijn studie, dus bijv een HRM functie. Maar of dat bij mij past? Geen idee? Ook weet ik nog altijd niet hoe ambitieus ik ben: ik kon me bij mijn vorige banen nooit opladen tot overwerken, maar het niveau van werk was ook beneden alle peil en ging tevens gepaard met een gebrek aan ontwikkelingsperspectief. Ik denk echter wel dat als ik hart voor de zaak heb, en ik mijn werk leuk vind, dat ik dan mogelijk best in staat ben om bijv 50 uur in een week te draaien.

Wat ik dus eigenlijk zoek is advies op dit gebied, liefst professioneel. Kan iemand mij een goede "loopbaanorientatietest" aanraden? En heeft er verder iemand sowieso nog tips? Alvast heel veel dank voor de hulp, kan het goed gebruiken want ben even de weg kwijt zeg maar...

Verwijderd

Het is bijna ironisch te noemen dat je hier last van hebt met je studiekeuze en werkervaring in het achterhoofd. Maar ik als pas afgestuurde (24 bijna 25) herken me hier prima in. Denk dat het een kwestie is van gewoon starten bij een bedrijf dat goed voor jou LIJKT en van daaruit kijken of je het leuk vindt en genoeg mogelijkheden hebt. Zo ben ik het tenminste aan het proberen. Garanties zijn er niet volgens mij.
Als je zelf aangeeft professioneel advies te willen, dan zou je (tevens met jouw studie) toch wel moeten weten dat dit forum daar niet de aangewezen plek voor is. Jij kunt financieel tenminste even vooruit, die luxe heb ik nu nog niet. In ieder geval succes ermee!

• Stoffa
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:11:
Het is bijna ironisch te noemen dat je hier last van hebt met je studiekeuze en werkervaring in het achterhoofd. Maar ik als pas afgestuurde (24 bijna 25) herken me hier prima in. Denk dat het een kwestie is van gewoon starten bij een bedrijf dat goed voor jou LIJKT en van daaruit kijken of je het leuk vindt en genoeg mogelijkheden hebt. Zo ben ik het tenminste aan het proberen. Garanties zijn er niet volgens mij.
Als je zelf aangeeft professioneel advies te willen, dan zou je (tevens met jouw studie) toch wel moeten weten dat dit forum daar niet de aangewezen plek voor is. Jij kunt financieel tenminste even vooruit, die luxe heb ik nu nog niet. In ieder geval succes ermee!
Je begrijpt me verkeerd: ik wil professioneel advies als in een "carriereadviestest" oid. Als iemand zoiets dergelijks heeft gedaan in het verleden en daar positieve ervaringen aan heeft overgehouden hoor ik het graag. Ik verwacht dus geen professioneel advies van dit forum ;)
Verder kan ik financieel inderdaad even vooruit, maar dat maakt het dilemma er echt niet minder om hoor. Ik zit absoluut niet graag thuis, en het "wat moet ik nu" gevoel knaagt als een malle aan me.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik denk niet dat je door een ander moet laten beslissen wat je wilt. Ik geloof daarom zelf niet zo in loopbaanadviezen en dergelijke. Wat wel zou kunnen helpen om even pas op de plaats te maken en om jezelf weer even tot de orde te roepen is een paar gesprekken met een psycholoog of een psychotherapeut. Veel jonge, hoogopgeleide mensen komen toch tegen het einde van hun twintiger-jaren in deze situatie terecht (ik spreek uit ervaring). Dan is het goed om er over te praten. Met zo iemand kom je vanzelf ook wel op bepaalde banen terecht.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Verwijderd

Stoffa schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:15:
[...]

Je begrijpt me verkeerd: ik wil professioneel advies als in een "carriereadviestest" oid. Als iemand zoiets dergelijks heeft gedaan in het verleden en daar positieve ervaringen aan heeft overgehouden hoor ik het graag. Ik verwacht dus geen professioneel advies van dit forum ;)
Verder kan ik financieel inderdaad even vooruit, maar dat maakt het dilemma er echt niet minder om hoor. Ik zit absoluut niet graag thuis, en het "wat moet ik nu" gevoel knaagt als een malle aan me.
En plak daar dan even financiële onrust aan vast, dat maakt het specifieke dilemma niet minder, maar de concrete situatie is dan wel nog wat heftiger.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als het goed is beslist zo'n test / coach ook niet voor je. Die test / die coach houdt je een spiegel voor, zodat je voor jezelf duidelijker krijgt wat je wil.

Kijk eens op http://www.deloopbaanwinkel.nl/ :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom niet gewoon assesmentpsycholoog? D'r zijn wel een aantal bedrijven die dit doen (een vriend van mijn vriendin is assesmentpsycholoog). En je hebt die studie niet voor niks gekozen :)

Ik snap dat je nu even met je handen in het haar zit. SItuatie is idd ook niet leuk. Gelukkig ben je nog jong en ligt de wereld aan je voeten. De recessie lijkt aardig op zijn retour te zijn, dus da's alleen maar positief.

De beste raad die ik je kan geven (ook mbt wat je zelf al zegt): als je lol hebt in dat gene wat je werk inhoudt, hoef je nooit meer te werken :) Kijk naar je hobbies (dance, maar d'r zullen ook wel ander hobbies zijn) en probeer dat te communiceren met (delen) van je opleiding. Dikke kans dat je dan al een beter beeld hebt.

Verder: d'r zijn volgens mij naast het UWV ook particuliere partijen die dit soort zaken behandelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik heb daarentegen wel erg goede ervaringen met coaching / loopbaanadvies.
Wel heb ik daarvoor 4 verschillende bronnen gebruikt (in de loop der tijd).
Als continu process zullen we maar zeggen.
Hiermee ben ik gegaan van "weetikveel" naar een vrij duidelijk motivatie-statement. Daarmee heb ik daarna zonder veel moeite een baan gevonden die daarbij past (heel ander vakgebied met een tekort though).

Uhm, dus advies wel doen lijkt me.

Ik weet niet zo direct wat bij jou in de buurt, het is misschien handig om het te vragen aan het loopbaanadviescentrum van de universiteit Leiden. Die hebben vast wel een goed netwerk hiervoor :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Sorry dude, je hebt psychologie gestudeerd. Alle vakken die jij noemt zouden uit de bedrijven gesneden moeten worden omdat ze bijzonder weinig toevoegen. Wat je nodig hebt is motivatie om een echt vak te leren. Nederland gaat ten onder, maar wordt daarbij uitstekend ondersteund door coaches en therapeuten. En juristen, maar dat is een ander verhaal.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Testert schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:14:
Sorry dude, je hebt psychologie gestudeerd. Alle vakken die jij noemt zouden uit de bedrijven gesneden moeten worden omdat ze bijzonder weinig toevoegen. Wat je nodig hebt is motivatie om een echt vak te leren. Nederland gaat ten onder, maar wordt daarbij uitstekend ondersteund door coaches en therapeuten. En juristen, maar dat is een ander verhaal.
Misschien kan frustraties over het nut van "mensen zoals ik die geen echt vak kunnen" voor een ander topic bewaren? Ik heb er iig niks aan :)
DrivinUCrazy schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:30:
Als het goed is beslist zo'n test / coach ook niet voor je. Die test / die coach houdt je een spiegel voor, zodat je voor jezelf duidelijker krijgt wat je wil.

Kijk eens op http://www.deloopbaanwinkel.nl/ :)
Ik heb gister gebeld met de loopbaanwinkel, maar die blijken vooral actief ver, ver van Leiden. Verder wel een leuk gesprek gehad, nu nog even iets soortgelijks in de regio vinden.
qadn schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 00:31:

Ik weet niet zo direct wat bij jou in de buurt, het is misschien handig om het te vragen aan het loopbaanadviescentrum van de universiteit Leiden. Die hebben vast wel een goed netwerk hiervoor :)
Goede tip, ga ik ook achteraan thanks :)

[ Voor 42% gewijzigd door Stoffa op 11-02-2011 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
Ik hoop dat je je mijn ergernis voor kunt stellen. Gasten die 10 jaar studeren en vervolgens die kennis en vaardigheden in de sloot plempen zijn een nog grotere kapitaalvernietiging dan gewone bijstandstrekkers. Doe gewoon iets waar je voor geleerd hebt, dan KUN je van grote waarde zijn voor onze samenleving. Intelligente mensen zijn er namelijk niet zoveel.

Net alsof testen mijn levensroeping is. Daarvoor ga ik nu naar huis, vrouw, kind, hond, poezen.

Peace out,

Sterkte!

[ Voor 0% gewijzigd door Testert op 11-02-2011 20:49 . Reden: typo ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 12:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Is het geen optie om op zoek te gaan naar een trainee/potential programma bij een groot bedrijf? Dan krijg je vaak de kans om verschillende onderdelen/functies uit te proberen en kun je misschien voor jezelf helderder krijgen wat je echt wil maar vooral ook kan. Bij de sollicitatie krijg je geheid een uitgebreide assessment, dat helpt waarschijnlijk ook.

Nadeel is dat het misschien lastig is om binnen te komen, het soort programma's dat ik bedoel is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
En?

Heb je alweer wat leuks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myer Briggs-test doen (zijn trouwens de meeste loopbaantesten op gebaseerd), heb ik leren kennen toen ik bij een groot bedrijf ging gaan soliciteren, daar was een IQ, EQ en Myer Briggs-test verplicht.

Er is toen een nieuwe wereld voor me open gegaan, heb er veel antwoorden in gevonden en uiteindelijk mijn carrière de goede weg gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
- Lange opleiding (Belastinggeld)
- Publieke sector (Belastinggeld)
- WW (Belastinggeld)

En ondanks het pamperen op kosten van de gemeenschap, zit je nu al in een zelfverzonnen quaterlife crisis. Waarbij quarter wel erg wishfull thinking is want de 108 zal je waarschijnlijk niet halen. En ipv de handen of hersens uit de mouwen te steken, wil je nu ook al weer beglijding, zoals tegenwoordig in het NOS journaal het werkwoord begeleiden wordt uitgesproken.

Dit bovenstaande stukje is om je boos te maken en je te laten realiseren in welke luxe situatie je zit, dus hop weg met die Alpha studie houding en ga werken bij een commercieel bedrijf waar je i.i.g. nog een stukje belasting betaald ipv de zoveelste softie te worden en gemeenschapsgeld op te souperen met het produceren van absurde onderzoekjes bij gemeentes.

Genoeg geïrriteerd nu voor een echte carrière stap ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-07 12:52

Nutral

gamer/hardware freak

Volgens mij kun je dit soort stappen beter doen vanuit een baan, omdat je dan echt alle tijd hebt en je zo alles voor jezelf kunt uitvogelen. Je hebt toch een ander gevoel als je elke dag werkt en als je de hele dag niks te doen hebt ga je toch anders denken.
Pagina: 1