Het Wireless Topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wireless Internet

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2pzaeq9.jpg

Door het stijgende aantal topics met problemen die vaak te maken hebben met het draadloze internet leek een topic over dit onderwerp mij geen overbodige luxe. Aan de layout zal ik nog verder werken, misschien dat er mensen zijn die hier evt. mee willen helpen. Toevoegingen en opmerkingen zijn natuurlijk welkom in de reply's! Het Topic richt zich vooral op de informatie die je dient te hebben voordat je een draadloos netwerk succesvol kunt opzetten.

Onderwerpen
  • Kanalen
  • Beveiliging
  • Methoden
  • Snelheid

Kanalen

Elke draadloze router zendt een wifi signaal uit op een bepaalde frequentie (MHz)
Doordat er steeds meer draadloze netwerken bijkomen die allemaal op één van de in Nederland beschikbare 11(13) frequenties* functioneren komt het vaak voor dat er 2 of meerdere netwerken met elkaar in conflict komen. Dit zorgt voor een trage, wegvallende draadloze verbinding en kan voorkomen/opgelost worden. Hiervoor dien je te weten op welke frequenties je buurtbewoners werken en op welk kanaal je je eigen router kunt zetten om Interferentie te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/21jd2lx.png
De Frequenties en hun overlappingen. Gebruik dus kanalen die zoveel mogelijk afwijken.

Om de draadloze verbindingen in de buurt op te sporen en hun bijbehorende kanalen te kunnen zien zijn er verschillende applicaties beschikbaar. Hieronder zal ik een lijst maken.

Beveiliging

Draadloze netwerken zijn beveiligd met een Netwerksleutel gebaseerd op een beveiligingsmethode.
Zo zijn er o.a WEP en WPA.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle routers uitgerust met een minimale WPA beveiligingsmogelijkheid.
WPA was destijds de vervanger voor WEP omdat er Zwakke plekken in het Wired Equivalent Privacy waren gevonden. naast WPA is er WPA2. Het verschil in deze 2 zit hem in het versleutelingstype. Bij WPA is dit TKIP en bij WPA2 AES.
  • De Draadloze beveiligingssleutel is bij een nieuwe router onderop het apparaat te vinden
  • De beveiligingssoort en bijbehorende sleutel zijn in de webinterface van de router te wijzigen.
  • Niet elke netwerkkaart kan overweg met de WPA encryptie

De webinterface van je router is te benaderen dmv het ip-adres (gateway) van de router te benaderen met de browser (IE, FF, GC)

Methoden

Om verbinding te maken met je draadloze netwerk zijn we uiteraard een draadloze router nodig, daarnaast zijn er natuurlijk verschillende methoden om een verbinding op te zetten.

Zo heeft de pc waarmee op een draadloos netwerk gewerkt dient te worden een draadloze "ontvanger" te hebben. Op een laptop is dit vrijwel altijd ingebouwd (met uitzonderingen daar gelaten), op een desktop pc ligt dit echter anders. Wat nu al eens vaker ter discussie kwam is de vergelijking tussen ingebouwde netwerkkaart en USB adapter, deze hebben beide hun voordelen.

Ingebouwde WiFi kaart
Betrouwbaar, kwalitatief beter.
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/xf3ia8.jpg

Wireless USB-Adapter.
Goedkoop, verplaatsbaar/
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/1z9pqu.jpg

Welke methode je ook gebruikt, het is ten alle tijden belangrijk om de drivers geïnstalleerd en up-to-date te hebben.

Snelheid

De Snelheid van je draadloze netwerk zal in vele gevallen onderdoen voor de snelheid van een bekabelde verbinding. Er zijn vele soorten storingsbronnen en factoren die meespelen in het bereik/snelheid van je netwerk.

De snelheid is o.a afhankelijk van het kanaal waarop je router is ingesteld. (lees onderwerp 1)

Ook is de snelheid waarmee de router het draadloze signaal uitzend belangrijk.
Hiervoor zijn verschillende protocollen (802.11a, 802.11b, 802.11g en 802.11n.) waarbij elke router werkt volgens een bepaalde standaard die geschikt is voor een bepaalde snelheid. De snelheid van jouw router op draadloos gebied hangt hier dus ook van af.

Verder is er nog een lijst van storingsbronnen, deze zal ook nog uitgebreid worden.
  • Spaarlampen
  • Magnetrons
  • Draadloze telefoonsets

Zie Ook

lijst met gerelateerde topics/websites
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Wikipedia: Wi-Fi (Engels)
Wikipedia: Wi-Fi (Nederlands)
Thematopic: WIFI beveiliging

Er zullen nog een aantal wijzigingen volgen.
Lijsten zijn nog niet compleet
kritiek is welkom

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wees mild :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Elke draadloze router zendt een wifi signaal uit op een bepaalde frequentie (MHz)
Erg irritante taalvoudt ;).

Ik neem aan dat je dit topic opstart met de bedoeling om een (al)omvattend overzicht te bieden van draadloze technieken. In die zin vind ik het erg bizar dat je over de beveiligingstechnieken héél licht gaat ('ik maak alleen onderscheid tussen WEP en WPA'). WEP en WPA zijn alletwee beveiligingsprotocollen met bekende kwetsbaarheden. De enige beveiliging waar nog geen (publieke) zwakheden van bekend zijn is WPA2.

In dezelfde trant lijkt het me veel makkelijker voor je lezer om al de info te condenseren in je startpost en 'm niet naar hot en her te linken. Zo blijft het overzichtelijk. Je kan altijd citeren uit bv. Wikipedia-artikels (met bronvermelding weliswaar).

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 08-02-2011 12:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Misschien handig om ook de Wiki zowel in het nederlands als engels op te nemen :

Wikipedia: Wi-Fi EN

Wikipedia: Wi-Fi NL

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:15:
[...]

Erg irritante taalvoudt ;).

Ik neem aan dat je dit topic opstart met de bedoeling om een (al)omvattend overzicht te bieden van draadloze technieken. In die zin vind ik het erg bizar dat je over de beveiligingstechnieken héél licht gaat ('ik maak alleen onderscheid tussen WEP en WPA'). WEP en WPA zijn alletwee beveiligingsprotocollen met bekende kwetsbaarheden. De enige beveiliging waar nog geen (publieke) zwakheden van bekend zijn is WPA2.
haha, ik geef je gelijk en zal dit uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 10:05
Ik lees vaak in deze sectie mensen die op zoek zijn om zonder kabels grotere afstanden te overbruggen. Ik suggereer dan telkens WDS. Ik heb zelf zo 2 setups in beheer en dat werkt voortreffelijk.
Je moet wat opletten bij de aanschaf van de hardware en bij de configuratie, maar het is allemaal perfect doenbaar en het resultaat is een fantastisch bereik.
Ik weet niet meteen hoe, maar misschien kan je iets meer over WDS zeggen.

bv:
WDS
* hardware
* software
* setup
* voordelen
+ groot bereik
+ 1 SSID
+ toestellen die enkel met draad verbonden kunnen worden, kunnen op die manier zelfs aan het andere eind van het huis internet "krijgen"
+ ...?
* nadelen
- sommige software lockt een netwerk op router-MAC-adres, dan hang je met uw WDS
- configuratie is niet plug-n-play, je moet er uw gedachten bijhouden
- specifieke hardware
- geen officiële Wifi-standaard
- WPA2 beveiliging (nog?) niet ondersteund
- ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:19:
Ik lees vaak in deze sectie mensen die op zoek zijn om zonder kabels grotere afstanden te overbruggen. Ik suggereer dan telkens WDS. Ik heb zelf zo 2 setups in beheer en dat werkt voortreffelijk.
Je moet wat opletten bij de aanschaf van de hardware en bij de configuratie, maar het is allemaal perfect doenbaar en het resultaat is een fantastisch bereik.
Ik weet niet meteen hoe, maar misschien kan je iets meer over WDS zeggen.

bv:
WDS
* hardware
* software
* setup
* voordelen
+ groot bereik
+ 1 SSID
+ toestellen die enkel met draad verbonden kunnen worden, kunnen op die manier zelfs aan het andere eind van het huis internet "krijgen"
+ ...?
* nadelen
- sommige software lockt een netwerk op router-MAC-adres, dan hang je met uw WDS
- configuratie is niet plug-n-play, je moet er uw gedachten bijhouden
- specifieke hardware
- geen officiële Wifi-standaard
- WPA2 beveiliging (nog?) niet ondersteund
- ...?
Als je wilt zou je het er zelf aan toe mogen voegen :)
WDS is niet direct iets waar ik veel van weet :P
Ik heb geen ervaring met WDS
Pagina: 1