Kapotte voeding door toedoen van LED mod?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik heb ongeveer 10 maanden geleden, uit verveling, de front LED's van m'n Antec Sonata II-kast vervangen door LED's die van kleur veranderen. Ik ben destijds bewust naar de lokale elektronicaboer gegaan om enigszins kwaliteit-LED's te kopen ipv goedkope pruldingen via internet te bestellen. Dit alles heb ik wel vrij overhaast gedaan zonder mij te verdiepen in eventuele elektrotechnische onmogelijkheden; Met andere woorden: ik wist eigenlijk helemaal niet of de ik de standaard LED's wel zomaar kon vervangen, maar heb het gewoon gedaan zonder dat ik veel elektronica/led kennis heb 8). Ik heb overigens nog wel van te voren met een multimetertje de spanning op de standaard LED's gemeten, maar wat ik met die info heb gedaan weet ik eigenlijk niet meer 8)7.

Vrij snel (na +- 1,5 maand) liepen de kleurveranderingen van de 2 LED's al niet meer synchroon en na +-6 maanden begonnen er ook kleuren uit te vallen en LED's ook af en toe willekeurig te knipperen. Voor zover ik mij kan herinneren gaven ze oorspronkelijk de kleuren paars, blauw, geel, rood en groen, waarvan rood en groen nu eigenlijk nog het meeste voorkomt 8) . De LED's worden op het aansluitblokje parallel gevoed, maar de voeding zelf komt via één Molex-kabel (geen idee meer of ze lopen op 12 of 5V of iets daar tussen). De voeding betreft een 3,5 jaar oude Antec Smartpower 450watt.

Vorige week startte het Sonata II-systeem niet meer op en na eigen onderzoek bleek een 10v Koshin-condensator in de voeding de boosdoener te zijn. De cap ga ik binnenkort vervangen in de hoop dat m'n oude voeding het weer doet. Mijn vraag is nu: kunnen die LED'jes of foute aansluiting uiteindelijk de oorzaak zijn van de de kapotte voeding? Want dat knipperen en het uitvallen van kleuren komt niet echt gezond over. Ik vind de situatie zoals deze nu is met die brakke ledjes wel best en de voeding die kapot is gegaan was natuurlijk al aardig op leeftijd, maar ik heb eigenlijk geen zin om nog een voeding om zeep te helpen mocht het daar evt. door komen.

De situatie nu:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=c0fQdEygREk]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

1st off: vaak zijn die internet "prul" ledjes exact dezelfde als bij de electroboer :P

dat ze niet helemaal synchroon lopen is normaal voor zover ik weet, de clock in die IC's lopen nooit 100% gelijk in zo'n klein dingetje

ik zou ff opnieuw checken met je multimeter wat het voltage is dat over die ledjes loopt, het kan zijn dat het net ff te hoog is waardoor ze niet gelijk kapot gaan, maar wel snel zoals hier
volgens mij horen rainbow ledjes op 3.3~3.6V te lopen, op ledcalc kan je uitrekenen welke weerstand je nodig hebt

wat je voeding betreft
ik denk niet dat die LED's de boosdoener zijn, maar dat die ene cap gewoon is versleten
enige reden dat je voeding kapot gegaan kan zijn door het modden is als je het niet goed deed en dus de + en - kortsluitte ofzo, maar dan deden je ledjes (en de rest van je PC wss) helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Volgens mij kan je met een paar ledjes nooit een voeding van 450 watt om zeep helpen, en als dat wel zou kunnen lijkt het me sterk dat de leds naderhand nog werken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij LED's maakt de spanning volgens mij niet zo veel uit, zo lang het maar meer is dan de spanningsval. Wat wel uitmaakt is de stroom die erdoor loopt. Meet het voltage en bereken de weerstand met bijvoorbeeld http://ledcalculator.net/. De meeste LED's verbruiken rond de 20mA.

En het falen van de voeding lijkt me meer de leeftijd van de voeding dan wat LEDjes die bijna geen invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sunoke schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 03:06:
Bij LED's maakt de spanning volgens mij niet zo veel uit, zo lang het maar meer is dan de spanningsval. Wat wel uitmaakt is de stroom die erdoor loopt. Meet het voltage en bereken de weerstand met bijvoorbeeld http://ledcalculator.net/. De meeste LED's verbruiken rond de 20mA.

En het falen van de voeding lijkt me meer de leeftijd van de voeding dan wat LEDjes die bijna geen invloed hebben.
Ware woorden. Een ledje is 12x eerder kapot dan je voeding hoor, zelfs als de led kortsluiting maakt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
De led spanning moet je vergeten. dat is een van de minst belangrijke waardes.

leds hebben een diodekarakteristiek. een kleine verhoging van de spanning zorgt voor een grote verhoging van de stroom. je moet zorgen dat je de stroom door de led beperkt. een spanningsval regelt hij zelf wel dit verschilt ook per led (ondanks dat het dezelfde batch is) en kun je dus nooit van uit gaan.

dat is mogelijk ook de reden dat de huidige kapot zijn. misschien waren de vorige blauw (bijvoorbeeld) dat zijn leds die een relatief hoge spanning nodig hebben. en als de leds dan heel cheap ass zijn beperkt in hun stroom (een weerstandje) dan gaat het goed met die led. als je vervolgens een led heb die een lagere spanningsval veroorzaakt, valt er meer spanning over die weerstand, er gaat een grotere stroom lopen --> led gaat kapot op korte termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timberleek schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 08:35:
De led spanning moet je vergeten. dat is een van de minst belangrijke waardes.

leds hebben een diodekarakteristiek. een kleine verhoging van de spanning zorgt voor een grote verhoging van de stroom. je moet zorgen dat je de stroom door de led beperkt. een spanningsval regelt hij zelf wel dit verschilt ook per led (ondanks dat het dezelfde batch is) en kun je dus nooit van uit gaan.

dat is mogelijk ook de reden dat de huidige kapot zijn. misschien waren de vorige blauw (bijvoorbeeld) dat zijn leds die een relatief hoge spanning nodig hebben. en als de leds dan heel cheap ass zijn beperkt in hun stroom (een weerstandje) dan gaat het goed met die led. als je vervolgens een led heb die een lagere spanningsval veroorzaakt, valt er meer spanning over die weerstand, er gaat een grotere stroom lopen --> led gaat kapot op korte termijn
een weerstand is niet cheap ass, maar normaal.
Een stroombron is hoogst ongebruikelijk. en voorkomt niet dat een led stukgaat omdat deze zich ook niet aanpast aan een nieuwe onbekende karakeristiek

op voorhand kapotte voeding ligt meer voor de hand

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
cheap ass is niet slecht, het is alleen de goedkoopste/simpelste manier.
je creëert een vaste stroom bij een bepaalde led en een bepaalde spanning. als de spanning op zou lopen gaat er direct meer stroom lopen. als je een andere led plaatst gaat er ook een hele andere stroom lopen.

als je een stroombron gebruikt blijft in beide gevallen dezelfde stroom lopen. dus zolang de led dezelfde nominale stroom heeft komt het wel goed. als de spanning of led niet wijzigt werkt een weerstand ook prima, maar de 'echte' manier is een stroombron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timberleek schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 09:56:
cheap ass is niet slecht, het is alleen de goedkoopste/simpelste manier.
je creëert een vaste stroom bij een bepaalde led en een bepaalde spanning. als de spanning op zou lopen gaat er direct meer stroom lopen. als je een andere led plaatst gaat er ook een hele andere stroom lopen.

als je een stroombron gebruikt blijft in beide gevallen dezelfde stroom lopen. dus zolang de led dezelfde nominale stroom heeft komt het wel goed. als de spanning of led niet wijzigt werkt een weerstand ook prima, maar de 'echte' manier is een stroombron.
De fout die je maakt is dat je al een voorwaarde steld aan de nominale stroom.
(dus dat je toch afhankelijk bent van de gebruikte led)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 08-02-2011 10:08 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sunoke schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 03:06:
Er was toch een verschil tussen bijvoorbeeld Rode en Blauwe LED's :?

Kan me zelfs nog herinneren dat iemand hier op GoT tegen me zei om vooral NIET een normale LED aan te sluiten op een "Blue LED" aansluiting op mijn mobo. Lang geleden... dat wel :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Bedankt voor de reacties heren. Ik ben weer wat wijzer geworden en als ik jullie goed begrijp loopt m'n nieuwe voeding gelukkig geen gevaar. Voorheen zaten er paarse LED'jes in, misschien dat ik binnenkort inderdaad maar even de multimeter erbij pak en het één ander ga veranderen. Dan zal het genoemde http://led.linear1.org/1led.wiz (handig tooltje :) ) zeker van pas komen 8)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nero355 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:28:
[...]

Er was toch een verschil tussen bijvoorbeeld Rode en Blauwe LED's :?

Kan me zelfs nog herinneren dat iemand hier op GoT tegen me zei om vooral NIET een normale LED aan te sluiten op een "Blue LED" aansluiting op mijn mobo. Lang geleden... dat wel :P
dat klopt

als je een stroombron creëert dmv een weerstand in serie van de led kun je de led niet zomaar vervangen.
even een rekenvoorbeeldje.

als je een led hebt die een stroom wilt van 20mA en daarbij een gespecificeerde spanningsval heeft van ongeveer 3v die je aansluit op een 12v spanningsbron. dan kom je uit op:
(12-3)/0,02 = 450 ohm.

stel dat je nu die led zou vervangen door een met dezelfde stroom, maar een spanningsval van ongeveer 2v krijg je:
(12-2)/450 = 22mA

In dit geval valt het verschil nog mee, maar de stroom neemt dus toe. blauwe leds zijn bijvoorbeeld leds met een relatief hoge spanningsval. als je dan een rode er neer zet loopt er een te grote stroom en gaat hij vroegtijdig kapot.

als je een led voed met een 'onafhankelijke' stroombron zal deze zichzelf afregelen zodat de stroom binnen de grenzen blijft

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 08-02-2011 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

timberleek schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:05:
als je een led voed met een 'onafhankelijke' stroombron zal deze zichzelf afregelen zodat de stroom binnen de grenzen blijft
Wat moet ik me daarbij voorstellen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
hoe hij dat doet bedoel je?

een stroombron past gewoon zijn uitgangsspanning aan (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) totdat de gewenste stroom is bereikt. hij wil ten alle tijden die stroom laten lopen.

in het geval van een ideale stroombron zou de spanning oneindig ver oplopen als er geen belasting aan hangt. maar in de echte wereld is dit wel gebonden aan een voedingslimiet.

een simpele stroombron voor ene led is dit:
http://www.circuitsonline...onstante-led-voeding.html
Pagina: 1