Ik heb ongeveer 10 maanden geleden, uit verveling, de front LED's van m'n Antec Sonata II-kast vervangen door LED's die van kleur veranderen. Ik ben destijds bewust naar de lokale elektronicaboer gegaan om enigszins kwaliteit-LED's te kopen ipv goedkope pruldingen via internet te bestellen. Dit alles heb ik wel vrij overhaast gedaan zonder mij te verdiepen in eventuele elektrotechnische onmogelijkheden; Met andere woorden: ik wist eigenlijk helemaal niet of de ik de standaard LED's wel zomaar kon vervangen, maar heb het gewoon gedaan zonder dat ik veel elektronica/led kennis heb
. Ik heb overigens nog wel van te voren met een multimetertje de spanning op de standaard LED's gemeten, maar wat ik met die info heb gedaan weet ik eigenlijk niet meer
.
Vrij snel (na +- 1,5 maand) liepen de kleurveranderingen van de 2 LED's al niet meer synchroon en na +-6 maanden begonnen er ook kleuren uit te vallen en LED's ook af en toe willekeurig te knipperen. Voor zover ik mij kan herinneren gaven ze oorspronkelijk de kleuren paars, blauw, geel, rood en groen, waarvan rood en groen nu eigenlijk nog het meeste voorkomt
. De LED's worden op het aansluitblokje parallel gevoed, maar de voeding zelf komt via één Molex-kabel (geen idee meer of ze lopen op 12 of 5V of iets daar tussen). De voeding betreft een 3,5 jaar oude Antec Smartpower 450watt.
Vorige week startte het Sonata II-systeem niet meer op en na eigen onderzoek bleek een 10v Koshin-condensator in de voeding de boosdoener te zijn. De cap ga ik binnenkort vervangen in de hoop dat m'n oude voeding het weer doet. Mijn vraag is nu: kunnen die LED'jes of foute aansluiting uiteindelijk de oorzaak zijn van de de kapotte voeding? Want dat knipperen en het uitvallen van kleuren komt niet echt gezond over. Ik vind de situatie zoals deze nu is met die brakke ledjes wel best en de voeding die kapot is gegaan was natuurlijk al aardig op leeftijd, maar ik heb eigenlijk geen zin om nog een voeding om zeep te helpen mocht het daar evt. door komen.
De situatie nu:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=c0fQdEygREk]

Vrij snel (na +- 1,5 maand) liepen de kleurveranderingen van de 2 LED's al niet meer synchroon en na +-6 maanden begonnen er ook kleuren uit te vallen en LED's ook af en toe willekeurig te knipperen. Voor zover ik mij kan herinneren gaven ze oorspronkelijk de kleuren paars, blauw, geel, rood en groen, waarvan rood en groen nu eigenlijk nog het meeste voorkomt
Vorige week startte het Sonata II-systeem niet meer op en na eigen onderzoek bleek een 10v Koshin-condensator in de voeding de boosdoener te zijn. De cap ga ik binnenkort vervangen in de hoop dat m'n oude voeding het weer doet. Mijn vraag is nu: kunnen die LED'jes of foute aansluiting uiteindelijk de oorzaak zijn van de de kapotte voeding? Want dat knipperen en het uitvallen van kleuren komt niet echt gezond over. Ik vind de situatie zoals deze nu is met die brakke ledjes wel best en de voeding die kapot is gegaan was natuurlijk al aardig op leeftijd, maar ik heb eigenlijk geen zin om nog een voeding om zeep te helpen mocht het daar evt. door komen.
De situatie nu:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=c0fQdEygREk]
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠