Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey medetweakers
ik heb sinds kort een probleem. ik was zoals gewoonlijk lekker aan het rotzooien aan mijn PC en was sinds een week langzaam aan een beetje aan t overclocken. dit ging eigenlijk helemaal prima, hoewel mijn cpu al vanaf het begin niet stabiel liep werd dit niet erger sinds mijn overclocks en bleef het dus ook op een niveau dat het niet hinderlijk was(geen BSOD en freezes). er zat wel een overvolt op de cpu maar niks wat boven de 1.50V ging.
en toen kwam het volgende. nadat ik 4ghz wel genoeg vond begon ik met de HT link. 2000, 2200, 2400, 2600, BAM. einde klaar over. oppeens geen POST meer, de fans van mijn gpu gaan alleen vol draaien de cpu fan neem ik aan ook maar dat zou ik niet zeker weten. ook de case fans zijn stil en zou ik dus niet kunnen horen of die vol draaien.
ik heb denk ik alles al geprobeert maar niks wat even snel op te lossen valt schijnt te werken(bios batterij eruit, cpu reseaten netzoals de gpu en de dimms, netzomin als alles loshalen en draaien op alleen het nodige.
nou dacht ik eerst het zal mijn crappy oude PSU wel zijn(een 430watt hunt-key(welke al ruim 3 maanden stabiel draait in mijn systeem, alhoewel ik problemen had met mijn cpu in prime95))
ook de gpu is getest in een PC van een vriend. en ik verwacht geen defect in de dimms, en zelfs zonder zou ik een post moeten krijgen.
nu hoop ik dus op suggesties. ik ben 16 en heb even niks meer te besteden dan 40 euro. een verkeerde aankoop van een nieuw onderdeel word dus ook funest.
welk onderdeel is het meest logisch dat stuk is. de voeding heb ik nog niet getest. maar hij stopte ermee na verhhoging van de HT link.
ik hoop dat ik er wat hulp mee kan krijgen. alvast bedankt:D

grz Luc

specs:
AMD phenom II x4 955
gigabyte GA-MA790XT-ud4p
2x2GB kingston value 1333mhz + eenzelfde 1gb dimm
8800GTS MSI 320mb
EEN sata schijf(niet van toepassing gezien de omstandigheden)
430watt hunt-key PSU
sinds 3a4 weken na aanschaf gekoeld door een scythe mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Sja, dit is denk ik toch een klassiek Hangen en Opstartproblemen troubleshooter geval. Het is namelijk heel lastig te zeggen wat er nou precies mis is gegaan. Het beste en eigenlijk vaak de enige manier om zeker te weten wat er mis is, is door alle onnodige hardware los te koppelen en dan één voor één hardware te gaan vervangen en kijken of het wil booten. Anders weet je niet welk de boosdoener is.

Ik zou sowieso eens de batterij van je BIOS er nog eens voor een paar minuten uithalen en de stroom van heel je PC af halen (dus stekker eruit en een keer de power knop indrukken).

Verder heb ik zelf ook in combinatie met een 790XT-chipset, Kingston Value RAM geheugen gehad. Dat was dan de 800MHz variant. Bij mij gingen deze om heel vage redenen één voor één dood, dus: probeer even in een andere PC of ze nog goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Een Huntkey voeding is al geen goed teken. 430 W zou genoeg moeten zijn voor de setup indien het een A-merk was, maar dat is hier niet het geval. Zie ook [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26.
Bitage schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 08:36:
Ik zou sowieso eens de batterij van je BIOS er nog eens voor een paar minuten uithalen en de stroom van heel je PC af halen (dus stekker eruit en een keer de power knop indrukken).
Een BIOS reset is het eerste wat je kunt doen, omdat je dan alles naar fabrieksinstellingen herstelt. Het is meestal niet nodig de batterij eruit te halen, want er zit ofwel een jumper of misschien een knopje op je moederbord. Zoek even op 'Clear CMOS' in je handleiding of op internet.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-08 00:15

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

deblaauwn schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 08:53:
Een Huntkey voeding is al geen goed teken. 430 W zou genoeg moeten zijn voor de setup indien het een A-merk was, maar dat is hier niet het geval. Zie ook [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26.

[...]

Een BIOS reset is het eerste wat je kunt doen, omdat je dan alles naar fabrieksinstellingen herstelt. Het is meestal niet nodig de batterij eruit te halen, want er zit ofwel een jumper of misschien een knopje op je moederbord. Zoek even op 'Clear CMOS' in je handleiding of op internet.
Dat dus, die huntkey is niet zo geweldig alhoewel ze wel vooruitgang boeken qua voedingen. Als je kan checken met een andere voeding zou mooi zijn maar probeer eerst bovenstaande idd.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klinkt alsof je mobo stuk is gegaan hoop dat je nog garantie hebt, waarom ook zover doorklokken als je CPU / PSU al problemen gaven |:( ? Ik zou toch maar is kijken of je CPU fan werkelijk draait (erg handig voor functioneren) en testen met een enkel DDR latje in verschillende poorten. De CPU zelf is dus al uitgesloten en het geheugen heb je er enkele van dus zo kan je uitsluiten of het door RAM of mobo komt en ook een andere GPU en dan ben je klaar. Je moet het toch zelf testen....

Edit: Hoe heb je die batterij flip gedaan. Dit kan ook op een paar manieren en er is er maar 1 de juiste!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 14:17
Heb je ergens ook nog een pci videokaartje, want Als het echt aan de voeding ligt trekt die 8800GTS misschien net even teveel stroom bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Die voeding is inderdaad ook wel een goed punt. Het kan best zijn dat hij nu de geest heeft gegeven of in ieder geval niet genoeg sap meer kan leveren. Kun je van die vriend anders niet even zijn voeding lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Bitage schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:10:
Die voeding is inderdaad ook wel een goed punt. Het kan best zijn dat hij nu de geest heeft gegeven of in ieder geval niet genoeg sap meer kan leveren. Kun je van die vriend anders niet even zijn voeding lenen?
Ik had even niet zo snel gezien dat je de TS vanaf het begin al problemen had, dat duidt volgens mij op een probleem voordat je ging ocen dus er moet dan een hardwarematig probleem zijn of de voeding levert vanaf toen al te weinig stroom of is defect. Waarom als de boel niet goed werkte niet gelijk contact met de leverancier opgenomen, dat is wel behoorlijk dom... Nu zit je na een paar maanden met de hoogstwaarschijnlijk gebakken peren/cpu/mobo...
Je weet ook dat met overclocken dit gevaar altijd aanwezig dat je je hardware naar de knoppen helpt....?
Gevalletje eigen schuld kapotte pc me dunkt.

[ Voor 8% gewijzigd door SouLLeSSportal op 08-02-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
@SouLLeSSportal: Dit is niet mijn topic, vriend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:52:
ik ben 16 en heb even niks meer te besteden dan 40 euro. grz Luc
De les die elke tweaker leert door (vaak meerdere malen) op zijn gezicht te gaan.
Nooit klooien aan apparaten die je niet kan vervangen en wel nodig hebt.. ;)

De batterij flip die je gedaan hebt wekt de hoop dat er niets met je systeem aan de hand is.
- Heb je al een echte bios reset gedaan (dmv de jumper).
- probeer eens met 1 ram bankje te posten
- probeer eens een andere voeding (als je die hebt liggen)
- trek de batterij er eens uit en haal de stekker eruit. Laat dit eens een nachte staan en sluit het de
volgende dag weer aan.. Het klinkt raar, maar doet soms wonderen..

Mocht dit niet werken denk ik toch dat je het zoveelste slachtoffer bent van de natuurlijke dwang die tweakers hebben om te tweaken..

Ga met je systeem even naar een winkel met technische dienst (of naar een vriend met een pc met ongeveer dezelfde specs) daar kunnen ze vaak wel kijken wat er precies defect is.
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:52:
en ik verwacht geen defect in de dimms, en zelfs zonder zou ik een post moeten krijgen.
Weet je dat heel zeker?

[ Voor 9% gewijzigd door Kriebelkous op 08-02-2011 12:29 ]

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Bitage schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:04:
LMAO

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Bitage schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:04:
Ik weet dat, het staat er idd niet helemaal goed, ik bedoelde het niet direct naar jou :D

[ Voor 17% gewijzigd door SouLLeSSportal op 08-02-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 23-08 15:00
Om uit te sluiten of het aan je voeding light, even de 6-pin connector van je 8800GT lostrekken en kijken of het systeem anders reageert, bv HDD led, fan speed's

Ik neem aan dat je bios is gereset, doordat je de batterij eruit hebt gehaald, maar heb je het ook gewoon via de jumper gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey allemaal.
een hoop top reacties. en ik denk dat ik weer een hoop nieuwe ideeen heb opgedaan. ik ga vandaag naar die vriend toe, die er meteen een stuk meer vanaf weet. dat betekent dat ik de bios goed kan resetten. een goed voeding kan proberen en nog meer tot mijn beschikking heb. dat gaat dus lukken.
mocht al het bovenstaande niet werken dan koop ik vandaag nog van iemand anders hier op tweakers een nieuw mobo.
tot zover hartstikke bedankt voor de moeite:D

grz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey tweakers
ik heb intussen mijn pc getest bij die vriend, en het lag aan DE F*CKING VOEDING!! |:(
de reden dat ik nu juist hier zo boos over ben is omdat ik hem verplicht heb laten afbouwen bij een 3e ranks pc winkel en die mijn 450 Amerk voeding hadden gehouden zonder er iets over te zeggen en dat later tegen mijn vader hebben ontkent. een 1mans zaak eigenlijk.
dankzij jullie advies heb ik dat dus toch maar even geckeckt.
super dus nu na drie weken zonder PC(tenzij je een pentium 3 een pc kan noemen)(in de vorm van een koelkast)
en eigenlijk kan ik het niemand anders verwijten dan die winkel en dan zal ik ook maar gelijk verklappen wie aangezien ik niet de eerste ben in mijn omgeving die er klachten over heeft,:\
eagle HI-tech center Soest
dankje voor de hulp. het heeft geholpen!!!

case closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 23-08 15:00
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 18:22:
hey tweakers
ik heb intussen mijn pc getest bij die vriend, en het lag aan DE F*CKING VOEDING!! |:(
de reden dat ik nu juist hier zo boos over ben is omdat ik hem verplicht heb laten afbouwen bij een 3e ranks pc winkel en die mijn 450 Amerk voeding hadden gehouden zonder er iets over te zeggen en dat later tegen mijn vader hebben ontkent. een 1mans zaak eigenlijk.
dankzij jullie advies heb ik dat dus toch maar even geckeckt.
super dus nu na drie weken zonder PC(tenzij je een pentium 3 een pc kan noemen)(in de vorm van een koelkast)
en eigenlijk kan ik het niemand anders verwijten dan die winkel en dan zal ik ook maar gelijk verklappen wie aangezien ik niet de eerste ben in mijn omgeving die er klachten over heeft,:\
eagle HI-tech center Soest
dankje voor de hulp. het heeft geholpen!!!

case closed
Tja dat doen voedingen weleens, naja fijn dat je het hebt gevonden, en fijn dat je even je ervaring met ons deelt.
Maar weet je ook al hoe je het gaat oplossen?
Voeding naar de garantie of nieuwe voeding?

Voor tweakers in Soest even opletten bij de locale pc boer dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naja het oplossen is al geen probleem. het geval was namelijk dat ik 2voedingen mee gaf aan de winkel, een 430watt Bmerk(de overleden) en een 450watt coolermaster. de goede heeft ie gehouden en de slechte gemonteerd met nota bene een 4>8 pin voor de cpu :( schandalig.
nou hebben ze het tegen mijn vader ontkend, netzo als dat mijn versie van windows die ik daar kocht voor 160 euro niet geactiveerd was en er nergens een code werd gevonden :(
mijn vader gaf toen het voordeel van de twijfel aan de winkel maar intussen denk ik dat hij er niet meer heen gaat. want dit is zegmaar niet het enige probleempje wat samen met mijn pc terugkwam van die winkel.
hoe dan ook. ik probeer intussen zo veel mogelijk mensen af te raden daar wat te kopen. want hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt. ik denk niet dat die winkel zuivere koffie is.
Toettoetdaan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 09:36:
[...]

Tja dat doen voedingen weleens, naja fijn dat je het hebt gevonden, en fijn dat je even je ervaring met ons deelt.
Maar weet je ook al hoe je het gaat oplossen?
Voeding naar de garantie of nieuwe voeding?

Voor tweakers in Soest even opletten bij de locale pc boer dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Dat is iig mooi dat je het weet, nu even die lui vragen waar je voeding is en terugkrijgen, die inbouwen en van je pc genieten :) Zet evt ook een 'mooie' winkel review hier op tweakers. Die blijft dan bij de shop staan ipv dit topic dat vrij snel in de vergetelheid zakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Misschien volkomen besides the point, maar wat ging er door je heen toen je het briljante idee opvatte de HT-link te verhogen? Dit levert namelijk 0 prestatiewinst op en zet alleen maar meer stress op voor PCI-gerelateerde componenten zoals GPU en harde schijven. Per ongeluk door de war gehaald met CPU/NB? Ik raad je aan volgende keer dat je met overklokken gaat rommelen eens het Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 4

Met een beetje pech heb je iets opgeblazen, gezien het gebeurde na het verhogen van de HT link vermoed ik het moederbord zelf. Kan ook zoals hierboven gesuggereerd je nogal matige voeding zijn icm het fors verhoogde opgenomen vermogen van een CPU @ 4GHz, either way was het niet verstandig te gaan overclocken op een systeem dat uberhaupt niet echt stabiel is. Dat is zoals de 24-uurs van Le Mans proberen te rijden met een Lada, somebody's bound to get hurt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Dat is zoals de 24-uurs van Le Mans proberen te rijden met een Lada, somebody's bound to get hurt :9
offtopic:
Nouja, rijden in de Reliant Robin is na instappen gelijk al levensgevaarlijk :p

@ TS: je kan altijd naar MS stappen en zeggen dat die winkel jouw een Windows exemplaar heeft verkocht zonder geldige licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik dit zo lees zou ik de TS bijna willen aanraden van laat alles netjes op auto staan en laat dat OCjen zitten wanneer je toch al zo'n smalle beurs hebt. Beter een werkende pc die dan misschien ietwat langzamer draait dan een snelle pc die opeens boem zegt en je dan helemaal zonder zit althans zo zou ik redeneren in dit geval.

Zelf heb ik bv een Core i7 930 met een Asus P6X58D Premium board welke ook goed te OCjen valt maar gezien mijn bankrekening laat ik dit mooi zitten. Het systeempje draait prima en zou dan wel nog sneller kunnen maar het is mij het niet waard om dat risico te gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roel1966 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:00:
Als ik dit zo lees zou ik de TS bijna willen aanraden van laat alles netjes op auto staan en laat dat OCjen zitten wanneer je toch al zo'n smalle beurs hebt. Beter een werkende pc die dan misschien ietwat langzamer draait dan een snelle pc die opeens boem zegt en je dan helemaal zonder zit althans zo zou ik redeneren in dit geval.

Zelf heb ik bv een Core i7 930 met een Asus P6X58D Premium board welke ook goed te OCjen valt maar gezien mijn bankrekening laat ik dit mooi zitten. Het systeempje draait prima en zou dan wel nog sneller kunnen maar het is mij het niet waard om dat risico te gaan nemen.
dat is zeker waar. maar ik denk wel dat een phenom II makkelijk op 4ghz te clocken valt. helaas niet met die voeding daar heb je volkomen gelijk in. en gevaarlijk blijft het natuurlijk altijd, helaas. ik heb in ieder geval nu van die vriend een silverstone 750 watt PSU gekocht en nu draait mijn systeem weer volledig stabiel. al mijn problemen kwamen blijkbaar van de voeding. kwam er alleen achter dat mijn dvd drive er mee is gekapt. zal wel gerelateerd zijn.
ik ga morgen weer een overclock op 4ghz zetten als dat met een niet al te grote overvolt lukt. want ik ga ook liever niet tot wat AMD als de limit ziet.
dat van naar microsoft stappen ben ik intussen wat laat mee. heb intussen alles weer vertrouwd illegaal en de enige reden dat dat eerst niet zo was is omdat mijn vader dat niet wou :P
maar alles draait nu weer super, en dat mag ook wel voor zo`n voeding als dat er nu in zit:P

grz
Pagina: 1