Rechter audio kanaal werkt niet, waar het probleem zoeken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laropo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 10:06
Al enige tijd zit ik met het probleem, maar ik wil nu toch eens een poging wagen. Ik heb een Pioneer SX-300. Simpel ding, maar prima versterker! Mijn probleem is het volgende:

Het rechter kanaal niet meer.

Zekeringen vervangen hielp, maar niet voor lang. Allen zekeringen zijn nog werkende, maar het rechter kanaal is weer weg.

Extra info:
- Het ligt niet aan de speakers (of aanvoerende snoeren);
- Als de mono knop is ingedrukt, krijg ik zowel links als rechts door de speakers;
- Ook de koptelefoon uitgang geeft alleen links door.

Ik heb een multimeter en zou graag mijn versterker willen fixen. Helaas reikt mijn elektronica kennis maar zover, dus zou ik graag in de goeie richting geduwd worden. Waar zou ik het probleem kunnen vinden?

Mijn dank is groot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:28

kraats

Ik rol

Je bent in ieder geval al goed aan het wegstrepen.
Ik zou nog onderzoeken: Bij welke bronnen doet het zich voor? Alle?
Helpt het om het volume te verhogen of aan de bass en treble regelaars te zitten?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daar zit maar 1 ding op ben ik bang, en das alle printsporen en onderdelen nameten vanaf de ingang.
ICM met de gesprongen zekeringen en dat mono wel werkt, en je koptelefoon ook zou ik het zoeken in de trappen van de voorversterker, maar das koffiedik kijken.

Bottom line, dit is meestal ondoenbaar monnikenwerk :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 07-02-2011 20:56 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ondoenbaar monnikenwerk valt op zich wel mee.

ik kan zo snel geen service manual vinden van die versterker, maar ik zou eens stap voor stap gaan kijken.
de zekeringen heb je al bekeken.
kijk eens voor bolle elco's met of zonder prut dat eruit komt, tis niet alles wat er met ze mis kan zijn maar wel een goede eerste indicatie (die dingen kunnen rare effecten opleveren).

als hij het wel doet op mono (dan pakt hij dus maar 1 van de ingangskanalen) dan zou je eigenlijk moeten kijken naar het gedeelte voordat hij aan elkaar geschakeld wordt.

dat is alleen een beetje lastig afleiden van alleen een printplaat. Daar is een service manual dus heel handig voor.

Ik zal morgen nog eens proberen te zoeken naar een manual. In de tussentijd is het imo een goed idee als je een stel goede duidelijke (heldere) foto's maakt van de binnenkant (en dan ook alles). misschien is er iets te zien en anders is het (in een later stadium) handig om dingen aan te wijzen

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 15:40

Cablekevin

CCCP Baby!

Mischien dat je hier wat aan hebt?
Condensator kapot - Aanschaf nieuwe
Edit:
Ik heb ook het probleem dat er bij de koptelefoon uitgang problemen waren aan één kanaal. Zoals je mischien uit mijn verhaal kan opmaken is mijn condensator kapot en kan je dat visueel waarnemen. Echter weet ik niet of ik mijn probleem hiermee op los, dit gaat zaterdag blijken. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Cablekevin op 10-02-2011 10:59 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
je kan kapotte condensatoren lang niet altijd zien

als het zichtbaar is zijn ze heel ver heen

Verwijderd

wat voor Mosfet zit er in?? ook daar kan een kanaal van stuk zijn... heb zelf een Pioneerversterker die dat zelfde probleem had... 1 kanaal niet 1 kanaal wel.... met mono bridged hij gewoon dus logisch dat je dan alles hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-10 22:14
Je kan ook is kijken of de volumeknop wel helemaal lekker doorkomt, vaak zijn er stereo volumeknoppen die half doorkomen en je dmv tikken net beide speakers aankrijgt. of dat de volumeknop veel stoort bij beweging.

aangezien ik niets hoorde over storen van speakers bij het aanpassen van volume, is er maar een kleine kans dat het ook echt de volumeknop is, maar het denk ik wel waard om toch even te checken....
=) succes! ;)
Pagina: 1