Condensator kapot - Aanschaf nieuwe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 20:44
Goedemiddag Tweakers,

Na het aanzetten van mijn Marantz versterker waren er wat gebreken tot er meer problemen optraden, ik heb de versterker opgemaakt en even een visuele inspectie gedaan, daarbij kwam een kapotte condensator aan het licht, het gaat hier om de 63v 15000µF (CD293) van Jianghai.

Ik heb op internet intensief lopen googlen om de gewenste condensator te kunnen bestellen alleen zonder resultaat, op de website van Conrad kan ik wel de 10000µF vinden, en andere uit dezelfde reeks.

Wat kan ik hierbij het beste doen, van een andere fabrikant een condensator zoeken die aan dezelfde specificaties voldoet, of zou een 10000µF ook de klus klaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
Naar mijn mening zijn de specificaties belangrijker.
Om het in een ander daglicht te stellen:
je hebt een bosch klopboor machine die kapot is, dan kun je die beter vervangen voor een black and decker of makita klopboormachine dan voor een bosch accuschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
Geen kleinere capaciteit plaatsen. Je kan gerust een ander merk/model plaatsen. Evt een hoger voltage is ook geen probleem. (al eens op farnell gekeken?)

deze bijv.: zelfde diameter, hoogte en leadspace
http://nl.farnell.com/ill...ct-15000uf-63v/dp/9681256

[ Voor 33% gewijzigd door Antonv9 op 27-01-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:59
Mocht je de gewenste waarde niet kunnen vinden dan kan je er altijd een aantal parallel plaatsen. Bij condensatoren die parallel staan kun je de waarden optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:52

Part

Helemaal niets.....

Ik denk dat er twee van deze condensators in de versterker zitten.
Als je ze gaat vervangen doe dat dan voor beide tegelijk.

Hoe weet je dat hij defect is? Indien het de bruine of witte drab aan de onderkant is kijk dan of dat niet gewoon de lijm/kit laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
kijk of ze bol staan of lekken, dat is een eenvoudige indicatie van een verrote elco.
overigens kan hij al verrot zijn zonder die symptonen, maar dan moet je de esr meten etc.

je kan ze vervangen door een elco met een gelijke of grotere capaciteit en een gelijke of grotere werkspanning.
let ook op dat je 105 graden elco's neemt een geen lagere.

en ook heel belangrijk. zet er een goed merk elco in. niet van die hakkietakkie troep.
kijk voor bijvoorbeeld yageo, nichicon, rubicon, sanyo, panasonic etc.

en bij voorkeur ook low esr.

een van de beste is de panasonic FM reeks.

kijk overigens ook even of er nog meer raar uitziende condensatoren zijn. zo ja, meteen vervangen. en ook alle bijbehorende. Dus als je bijvoorbeeld een verrotte elco hebt in de eindtrap van het linkerkanaal, vervang dan ook maar meteen die van het rechterkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gezien de hoge waarde (15.000µF/63V) lijkt het mij één van de voedingsstabiliserende elco's. Die gaan eigenlijk zelden kapot. Daarnaast kan je bij deze grote elco's zelden zien of ze gescheurd zijn of bol staan, omdat er een plastic plaatje bovenop zit. Ik vermoed dan ook dat wat de TS als symptomen van een defecte elco ziet, gewoon lijm/kit is om de condensator op z'n plek te houden. Maar zonder een foto is dat koffie-dik kijken.

Sowieso is bij elco's de vuistregel, nooit een lagere capaciteit dan het origineel. Dus als er nu een 15.000µF in zit, dan moet de nieuwe dat ook zijn (tenzij je ergens hebt gevonden dat een andere waarde beter zou werken). De werkspanning mag hoger zijn, niet lager. Verder is het slim om de temperatuursaanduiding in de gaten te houden, maar dit is meer afhankelijk van de situatie. In een traditionele voeding met een trafo volstaat een 85graden uitvoering uitstekend, in een schakelende voeding of als een elco vlak naast warme componenten staan (bijvoorbeeld de versterkertorren), dan is 105 graden aan te raden. Maar ook hiervoor geldt, het mag altijd hoger zijn dan de originele waarde, niet lager.

Het lijkt me trouwens sterk dat er geen 15.000µF/63V te vinden zou zijn. Dat is een vrij standaard waarde.

@TS
Waar zit deze elco precies?Afgaande op de waarde vermoed ik de voeding (het zal een elco zijn van zo'n 4 cm hoog, 3cm doorsnede). En wat is precies de storing in je versterker? Valt hij uit? Of wil hij helemaal niet aan? Vervormt hij het geluid sterk?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 20:44
Daniel van het forum hier heeft me ook geholpen, daarbij heb ik deze condensators gekocht, ik vervang ze gelijk maar bijde aangezien ik dan toch al bezig ben.

Voor de geïnteresseerde ik heb deze aangeschaft: Ebay - Als ik ze binnen heb, en vervangen dan zal ik mijn ondervindingen hier nog even posten voor de geïnteresseerde.

Bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:11

epic_gram

undercover moderator

Kan je een elcotje ook vervangen door eentje met dezelfde capaciteit, maar dan met een hogere voltage?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, maar geen 12 volt model vervangen door 400v modellen, dat is niet zo handig, mede vanwege het grotere formaat ;) Verder geen probleem.
Pagina: 1