Toon posts:

Computer poweren met 2 voedingen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn huidige budget kan ik een 6-core systeem kopen, alleen de voeding zou dan buiten het budget vallen.
Daarom vraag ik me af of het met 2 voedingen mogelijk is om zo'n systeem van stroom te voorzien.
Na de upgrade zou de computer uit de volgende onderdelen bestaan :Het is me al gelukt om doormiddel van relais de 2 merkloze voedingen een single core systeem van stroom te voorzien.
De ene voeding sloot ik aan op de 4-pins CPU connector, de andere voeding sloot ik aan op het moederbord (Videokaart haalde zijn stroom van het moederbord).

Mijn vraag is dus: Zal het lukken om het complete systeem van stroom te voorzien.

Alvast bedankt,
Joël

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tuurlijk zal het lukken, maar is het niet een idee om nog 1 maand door te sparen voor een goeie voeding?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Spaar liever door voor bijv deze: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:20
De AMD heeft een TDP van 125watt
De 9500GT een TDP van 50 watt

Dan nog je andere meuk wat 50 watt is maakt totaal 225watt. Tuurlijk is het krap maar zou kunnen werken. Heb je geen geld voor een goed merk voeding 350+watt?

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Jullie geven geen antwoord op zijn vraag. Niet iedereen heeft veel geld, en niet iedereen heeft een vast inkomen. Misschien moet hij het doen met € 3 per week, en wil hij niet 12 weken moeten wachten? Antwoord op je vraag: zoals je het vertelt gaat het gewoon werken(correct me if I'm wrong

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook alleen een tijdelijke oplossing, maar ik denk dat het zou moeten lukken.

De eerste voeding is in staat om een compleet dual-core systeem met de 9500GT van stroom te voorzien.
Dus ik denk dat deze voeding de 9500GT + het Asrock moederbord van stroom zou kunnen voorzien.

EDIT :
Is de 4-pins CPU connector de enige stroombron voor de processor of haalt de processor ook stroom van de moederbord connector?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 19:35 ]

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-01 17:39
Je zou ervoor kunnen kiezen om een voeding je board en CPU te laten voeden en de andere de videokaart/HD('s) en DVD speler.

Ik heb zo een tijdje gedraaid met een D805 @ 4 Ghz 8)

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat de videokaart geen aparte poweraansluiting heeft. De CPU beschikt hier wel over.

Deze setup heb ik in gedachten:

Primaire voeding: moederbord+videokaart+HDD's+DVD's
Secundaire voeding: zeskoppige processor

Dit omdat de processor in theorie het meeste stroom zou verbruiken van het hele systeem.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 16:27 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33
De ene voeding op de P4 12V aansuiting aansluiten en de andere op de 24pin ATX aansluiting is vragen om problemen. Snap ook niet dat je voor een paar tientjes je hele nieuwe config op het spel gaat zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:28:
De ene voeding op de P4 12V aansuiting aansluiten en de andere op de 24pin ATX aansluiting is vragen om problemen. Snap ook niet dat je voor een paar tientjes je hele nieuwe config op het spel gaat zetten?
Kan je uitleggen waarom het niet verstandig zou zijn? Het werkte in ieder geval met een singlecore

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

heuveltje

KoelkastFilosoof

Omdat je hele rare stroomen door je pc kunnen gaan lopen als je 2 voedingen hebt met 2 niet gekoppelde nul-lijnen.
Al helemaal als 1 dan 12.2V gaat leveren, en de ander 11.8V .

Of het werkt, best mogelijk, maar ik zou toch voor 1 iets zwaardere voeding gaan :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

heuveltje schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:45:
Omdat je hele rare stroomen door je pc kunnen gaan lopen als je 2 voedingen hebt met 2 niet gekoppelde nul-lijnen.
Al helemaal als 1 dan 12.2V gaat leveren, en de ander 11.8V .

Of het werkt, best mogelijk, maar ik zou toch voor 1 iets zwaardere voeding gaan :)
Is het niet mogelijk om de twee nul-lijnen te koppelen?
Onze proefsetup bestond simpelweg uit een relais die op de switch van de andere voeding was aangesloten.

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:38

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

voor 30 euro incen van heb ik een 1000w voeding voor je liggen van ozc. mist een paar sata conectoren

If water polo was easy, it would be called football

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
K zou het anders doen. Twee voedingen op je mobo kan problemen opleveren, zoals bovenstaande zei, ze hebben dan geen gezamenlijke nullijn.
Voorstel:
Voeding 1: mobo & proc
Voeding 2: DVD, HDD`s en zo.

Dit zou geen probleem moeten geven omdat deze, als ze via e-sata werken of (soms) USB ook een externe voeding moeten hebben.
Onze proefsetup bestond simpelweg uit een relais die op de switch van de andere voeding was aangesloten.
Nee, dat zou ik niet doen. Waarom weet ik niet maar het lijkt me niet lekker.

[ Voor 28% gewijzigd door marquis op 09-02-2011 16:58 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Kijk hier in de Vraag & Aanbod is naar een voeding! :D
V&A aangeboden: Cooler Master Extreme Power Plus 500W

Edit:
Ad toegevoegd.

[ Voor 61% gewijzigd door commanderxp op 09-02-2011 16:58 ]

Verwijderd

marquis schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:56:
K zou het anders doen. Twee voedingen op je mobo kan problemen opleveren, zoals bovenstaande zei, ze hebben dan geen gezamenlijke nullijn.
Voorstel:

Dit zou geen probleem moeten geven omdat deze, als ze via e-sata werken of (soms) USB ook een externe voeding moeten hebben.
Waar moet ik dan de videokaart op aansluiten?
Dan zou één voeding zowel de 6-core, de videokaart én het mobo moeten poweren. Dan zit bijna alles op 1 voeding.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het lijkt mij toch wel zeer onverstandig op een nieuwe setup te gaan voeden met twee pruts voedingen. Dat is echt vragen om problemen ook al kan het misschien best lijken te werken. En wat als je hele nieuwe setup kapot gaat door het gerommel met de voeding? Dan kost je dat veel meer geld dan alleen een degelijke voeding van een paar tientjes.

Spaar dus lekker even door totdat je een fatsoenlijke voeding kunt kopen.

• marquis
Ik heb ff de calculator erover laten gaan maar met de opstelling mobo &cpu en gpu kom je op 260 Watt. Dat is teveel. Volgens mij kun je wel die videokaart laten voeden door voeding 2. De videokaart heeft een eigen systeem voor zijn voeding en deze staat los van het mobo.

Zonder de gpu kom je op 220 watt uit. Hoe creapy zijn je voedingen? Van welk merk?
(volgens een andere power calc zelfs maar op 200 watt....)

Ik heb wat over het hoofd gezien. Je 9500 GT heeft geen apparte stroomaansluiting... Ahum.. over heen gelezen. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door marquis op 09-02-2011 17:15 . Reden: oeps, foutje... ]

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:46
Ik zou door sparen ipv al je nieuwe goederen opblazen met een constructie die er niet voor is gemaakt. ;)

En anders tot die tijd alleen werken met 1 hdd en geen dvd of overige hdd's :)

[ Voor 28% gewijzigd door ro3lie op 09-02-2011 17:13 ]

Verwijderd

Voeding 1: 14a 12v+ lijn 300w merkloos.
Voeding 2: 19a 12v+ lijn "continious power 300w" volgens het etiket. Merk: Liteon

• marquis
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:16:
Voeding 1: 14a 12v+ lijn 300w merkloos.
Voeding 2: 19a 12v+ lijn "continious power 300w" volgens het etiket. Merk: Liteon
Ben bang dat je het niet gaat lukken.
Voeding 1 komt niet aan de 300 watt en voeding 2 zal het ook maar net halen.

Als het zo werkt zoals je eerder heb gedaan, tja....
Maar ik zou t risico niet nemen.
Zonde van je nette configuratie....

Whoehahahaha, dat zie ik nu pas 8) (melding van VCS)

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 09-02-2011 17:26 ]

• Reveltoorn
@Barico1000 - 'leen' jij nu dit topic of ben je een maat van TS 8)

Jammer van je videokaart, als deze een losse voedingsaansluiting had gehad, was het geen probleem.

En je kan ook de 2 voedingen 'schakelen' via een stekkerblok (incl. overpanning beveiliging) met een schakelaar er in.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
Ik weet dat er een voeding combiner is van een paar eurie waarmee je 4 voedingen kunt schakelen. Ik EDIT dadelijk ff.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Reveltoorn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:24:
@Barico1000 - 'leen' jij nu dit topic of ben je een maat van TS 8)
Hij heeft het over "onze setup" dus ik gok van wel :)

Ik zou gewoon die Liteon voeding gebruiken en verder er niet al teveel over nadenken. Eventueel de tweede het een en ander aan HDD's en zo laten voeden, maar ik denk dat het niet nodig is.

Gewoon gaan met die banaan !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

marquis schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:56:
Voorstel:
Dvd en hd's trekken bijna geen vermogen, dus dat zal weinig doen.
(dit word natuurlijk anders als we het over tientallen hd's gaan hebben :) )
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 16:48:
[...]

Mogelijk ja, maar nogmaals je krijgt dan een soort van zwevende nul, en kans dat 2 voedingen elkaar gaan warmstoken. mocht nu 1 voeding tov van een ander 0.1v verschil opleveren, en hij word kortgesloten via een printspoortje, dan kun je kijken hoe dat langzaam wegsmelt :) Maar hoe precies dat zit durf ik niet te meer zeggen, Ben geen engeineer, en de MTS was lang geleden :)

Daarnaast hoort je voeding op te starten, zichzelf te stabiliseren, sigaal naar je mobo te geven dat alles goed is, en dan pas start je pc op. , en andersom als hij uitvalt. maar je kunt maar 1 van die 2 voedingen een signaal laten geven.

Bottomline. Er zitten haken en ogen aan, het kan werken, maar ik zou er me nieuwe setup niet aan durven wagen :)
Gok trouwens dat die lite-on het in zijn eentje wel kan trekken, het is iig een poging waard :)
naarden 4ever schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:33:
Ik weet dat er een voeding combiner is van een paar eurie waarmee je 4 voedingen kunt schakelen. Ik EDIT dadelijk ff.
Meestal zijn die bedoeld om bv een waterkoeling of TEC te koppelen, en is het eigenlijk gewoon een relais, bovenstaande bezwaren blijven dan :)

[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 09-02-2011 17:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Reveltoorn
Wat voor koeling gaan jullie gebruiken ?

Misschien nog een idee om deze aan te sluiten op de 2e voeding

En de : 19a 12v+ lijn "continious power 300w" volgens het etiket. Merk: Liteon als hoofdvoeding gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Reveltoorn op 09-02-2011 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
De CPU ga ik koelen met de stock amd cooler die erbij zit, veder zit er 1 casefan in de kast, maar dit maakt niet zoveel uit neem ik aan?
Ik bedenk me nu: Is het niet veiliger om eerst te kijken of de liteon voedinghet in zijn eentje aankan? Zoniet, kan de nieuwe hardware dan beschadigd raken?

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties.
Ik ben inderdaad samen met Joel naar de setup aan het kijken dus daarom reageerde ik ook op dit topic.

Verder, als je de Liteon voeding alles laat poweren van de nieuwe setup, maar hij heeft toch te weinig vermogen, wat gebeurt er dan?
Ik zag al staan dat hij eerst een signaal naar het moederbord moet sturen dus ik gok dat hij niet aangaat, maar voordat ik dat uit-test wil ik het zeker weten.

• Reveltoorn
Heren, gewoon starten met de Liteon voeding ;)

OS vers installeren, als dit lukt dan is de eerste hobbel al genomen.

Daarna veel testen, alle 6 de core 100% laten werken.

BV met OCCT : http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Als de pc niet stabile is (lees te weining vermogen krijgt) dan meld OCCT dit.

Hebben jullie de hardware al in huis ?

[ Voor 36% gewijzigd door Reveltoorn op 09-02-2011 19:26 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
Meestal zijn die bedoeld om bv een waterkoeling of TEC te koppelen, en is het eigenlijk gewoon een relais, bovenstaande bezwaren blijven dan :)
Ik weet zeker dat dat geen relais wat, het was namelijk een stuk plastic waarin de 24 pins werden samengevoegd tot één 24p ATX. Een soort paralelle schakeling, waardoor de load op alle PSU's hetzelfde is. Dat is in principe het idee wat hij wilt hebben, aangezien hij twee even grote PSU's heeft.
Dat is toch geen relais? een relais is een schakelaar naar mijn weten...

Edit: BINGO!
http://highflow.nl/aanslu...ule-blue-bp-xspsu-bl.html

[ Voor 10% gewijzigd door naarden 4ever op 09-02-2011 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
naarden 4ever schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:31:
[...]

Ik weet zeker dat dat geen relais was, het was namelijk een stuk plastic waarin de 24 pins werden samengevoegd tot één 24p ATX. Een soort paralelle schakeling, waardoor de load op alle PSU's hetzelfde is. Dat is in principe het idee wat hij wilt hebben, aangezien hij twee even grote PSU's heeft.
Dat is toch geen relais? een relais is een schakelaar naar mijn weten...

Edit: BINGO!
http://highflow.nl/aanslu...ule-blue-bp-xspsu-bl.html
Die 23 euro is al zo'n 50% van een goede voeding, dus dat lijkt me niet echt een ideale oplossing. Wel een handig ding.

Maar het kan dus echt geen kwaad om het met alleen de goedkope 300w liteon voeding uit te proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 19:39 ]

• Reveltoorn
Reveltoorn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:21:
Heren, gewoon starten met de Liteon voeding ;)
Nee het kan geen kwaad.

Edit: Hebben jullie de hardware al in huis ?

[ Voor 11% gewijzigd door Reveltoorn op 09-02-2011 19:56 ]

Verwijderd

Reveltoorn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:45:
[...]

Nee het kan geen kwaad.

Edit: Hebben jullie de hardware al in huis ?
Nog niet, de processor was niet in voorraad maar met een beetje geluk hebben we het vrijdag.

Verwijderd

Regel 2 van het bouwen van een goede en stabiele computer: neem een degelijke voeding. Watts doen er weinig toe, het gaat er om dat een voeding dat ook voor een langere periode kan leveren. Een goedkope voeding van bijvoorbeeld 400 watt kan soms maar 150 watt sustained leveren voordat er vlammen uitslaan, een goede voeding kan zijn rating met gemak leveren.

Daarbij komt nog dat je kan loopt de rest van je hardware te slopen en doet de voeding dat niet, heb je kans dat je bijvoorbeeld stabiliteitsproblemen krijgt. Geef je zoveel geld uit aan een mooie hardware en vergeet je zo'n beetje het belangrijkste. Liever een wat mindere processor en een goede voeding dan andersom, maarja, daar kan je niet mee patsen.

Oftewel: schraap nog even een paar tientjes bij elkaar en koop een goede voeding.

Regel 1 is overigens het regelen van een goede betrouwbare HDD en het maken van backups daarvan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 03:23 ]

Verwijderd

Bedankt, maar hierin zeg je dus ook dat als je de voeding uittest dat er iets fout kan gaan.
Als hij het vermogen niet aankan vliegt hij dus in de fik of gaat je systeem kapot?

• Nielson
Dat kan, een goede voeding springt echter gewoon in z'n beveiliging.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:39:
Bedankt, maar hierin zeg je dus ook dat als je de voeding uittest dat er iets fout kan gaan.
Als hij het vermogen niet aankan vliegt hij dus in de fik of gaat je systeem kapot?
Na mijn weten zal de voeding niet in flam schieten, alleen zul je wss wat rook zien(of ruiken).

Alleen het zijn dat door dat je voeding kapot springt, dat overige spanning door je nieuwe setup gaat, en dat kan eventueel schade aanbrengen.

Ik zou voor JOU zelf (dus niet voor mij) inderdaad een paar tientjes bij elkaar schrapen, en een 400/500
A-merk voeding kopen.

Ik zou voor mezelf nooit met 2 voedingen werken, en als ik weet dat ik te weinig vermogen van mijn voeding krijg, dan wacht ik liever, dan mijn nieuwe setup te (eventueel) verpesten.

(mijn tip, net als andere hier: WACHT gewoon ff...)

Suc6 met je setup :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Soundstorm2010 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:46:
[...]
Na mijn weten zal de voeding niet in flam schieten, alleen zul je wss wat rook zien(of ruiken).
in 99,9% van de gevalen zal als het ding het gewoon niet trekt, de spanning te ver laten zakken of te veel fluctueren en dan ofwel de pc laten crashen ofwel zelf in beveiliging schieten. Maar geen blijvende gevolgen.
Rook en vlammen krijg je alleen bij catastrofaal slecht ontworpen voedingen.
Reveltoorn schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:06:
Wat voor koeling gaan jullie gebruiken ?
Misschien nog een idee om deze aan te sluiten op de 2e voeding
Ook dat zal maar een paar wat zijn, sund om daar een 2e voeding te laten stoken (en met <20W mag je al blij zijn als je 40% efficiënt vermogen haalt :) )

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 10-02-2011 13:05 ]

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-01 15:39

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zal meer kapot maken met die tijdelijke oplossing van je als je pech hebt dan je lief is, beter kun je door sparen voor één sterkere voeding, twee voedingen betekent natuurlijk dat je twee keer zoveel kans hebt dat ze kapot gaan en met een beetje pech als er één kapot gaat dat je de tweede ook mee trekt. Aangezien het merkloze voedingen zijn zou je je apparatuur nog wel eens kunnen slopen ook ;)

En tja, dan ben je verder van huis, kost het je veel meer. Gewoon doorsparen punt.

www.maartendeboer.net

• marquis
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:14:

Verder, als je de Liteon voeding alles laat poweren van de nieuwe setup, maar hij heeft toch te weinig vermogen, wat gebeurt er dan?
Ik zag al staan dat hij eerst een signaal naar het moederbord moet sturen dus ik gok dat hij niet aangaat, maar voordat ik dat uit-test wil ik het zeker weten.
Hij zou in de beveiliging moeten schieten en uitschakelen. Deze beveiliging is verplicht volgens de nederlandse wetgeving. De Kema keurmerk zou moeten voorkomen dat er iets ernstigs gebeurd.

• Reveltoorn
heuveltje schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:04:
Ook dat zal maar een paar wat zijn, sund om daar een 2e voeding te laten stoken (en met <20W mag je al blij zijn als je 40% efficiënt vermogen haalt :) )
Ik neem aan dat ze tijdelijk willen draaien met hun nieuwe spullen, elke hardware nerd wil snel spelen met zijn speeltje :+

En de 20 watt zou net het verschil kunnen zijn.

Verder kan het geen kwaad, pc boot misschien geen eens.

Ik zeg doen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Reveltoorn op 10-02-2011 18:01 ]

Verwijderd

heuveltje schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:04:
in 99,9% van de gevalen zal als het ding het gewoon niet trekt, de spanning te ver laten zakken of te veel fluctueren en dan ofwel de pc laten crashen ofwel zelf in beveiliging schieten. Maar geen blijvende gevolgen.
Rook en vlammen krijg je alleen bij catastrofaal slecht ontworpen voedingen.
Valt tegen, ik heb ook wel eens rook uit een voeding gehad, terwijl dat gewoon een OEM van een degelijk merk was. Zal geen topspul geweest zijn, maar ook zeker geen absolute crap.
VCS schreef o7p donderdag 10 februari 2011 @ 18:00:
Verder kan het geen kwaad, pc boot misschien geen eens.

Ik zeg doen ;)
Sorry, maar dat het geen kwaad kan is pertinent onwaar. Dat het misschien geen kwaad doet is wat anders, maar potentieel sloopt het alle hardware die eraan hangt. Dat is overigens ook geen gegeven maar een mogelijkheid.

Praat alsjeblieft geen onzin als je niet weet waar je het over hebt, behalve als jij persoonlijk garant staat voor eventuele schade. Het kan wel degelijk kwaad, hoe groot die kans is is een tweede. Aangezien een goede voeding niet zo duur is, veel voor de stabiliteit van je systeem kan doen en bovendien voorkomt dat je dure hardware sloopt zou ik die kans gewoon helemaal niet nemen.

Maargoed, de fout ligt natuurlijk al bij het kiezen voor een X6 in plaats van een goedkopere processor en een goede voeding, want dat laatste heeft toch echt meer prioriteit in een goed gebouwde PC.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien is het verstandig om gewoon te wachten en een solide voeding te kopen. Bedankt voor de adviezen.

• Reveltoorn
@Camacha - wat ben jij vriendelijk ;)

Ik praat geen onzin en garant staan is natuurlijk onzin voor een 'tweaker'.

Maar goed ieder zijn keuze !

Door schade en schande wordt men wijzer

Verwijderd

Reveltoorn schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 18:37:
@Camacha - wat ben jij vriendelijk ;)

Ik praat geen onzin
Tsja, tegen onwaarheden mag even stevig ingegaan worden. Dat het geen kwaad kan is toch echt niet waar en daarom onzin :)

No offense verder hoor. Schade en schande is prima, maar iemand moet wel een goed beeld van de risico's hebben om een goede keuze te kunnen maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 18:40 ]

• Reveltoorn
Ik tweak al meer dan 25 jaar en had ook niet altijd een goed gevulde bank rekening.

Door TS wordt gevraagd wat de mogelijkheden zijn en jou mening is er daar ook een van, de mijne ook ;)

Hier laat ik het bij...

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties,
Ik denk toch dat ik nog een maand wacht en een goede voeding erbij koop.
En, camacha, het idee van de 6-core was gebaseerd op de eventuele verdere upgrades.
Ik ben van plan, natuurlijk, meer geld in mijn pc te investeren en dan wil ik meteen een goede processor hebben.
Hij zal in het begin heel slecht passen bij de rest van het systeem, maar later, met een nieuwe videokaart + SSD enz enz, zal het goed uitkomen.

Verwijderd

Reveltoorn schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:18:
Door TS wordt gevraagd wat de mogelijkheden zijn en jou mening is er daar ook een van, de mijne ook ;)
Mogelijkheden zijn prima, maar een feitelijke onwaarheid kan je wat mij betreft moeilijk als mening afdoen als een ander dat potentieel zijn hardware kost. Of die kans groot of klein is, daar valt uiteraard een goede discussie over te voeren ;)
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:32:
Ik ben van plan, natuurlijk, meer geld in mijn pc te investeren en dan wil ik meteen een goede processor hebben.
Hij zal in het begin heel slecht passen bij de rest van het systeem, maar later, met een nieuwe videokaart + SSD enz enz, zal het goed uitkomen.
Botweg gezegd doe je het dan verkeerd om ;) Dan was het verstandiger geweest om eerst een degelijke voeding te kopen, gebaseerd op de 6-core die er daarna komt en later die processor. Natuurlijk snap ik dat dat lang niet zo leuk is als gelijk die 6-core kopen, want van die voeding merk je niets (behalve als het niet goed is), maar door dingen onhandig te kopen loop je dus wel risico.

Zo lang je de risico's begrijpt is het natuurlijk allemaal prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gewoonlijk op t.net zeer uiteenlopende reacties, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand werkelijk schade heeft geleden aan zijn hardware, door het gebruik van een verkeerde voeding.
Heeft iemand dit een keer meegemaakt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:16:
Zoals gewoonlijk op t.net zeer uiteenlopende reacties, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand werkelijk schade heeft geleden aan zijn hardware, door het gebruik van een verkeerde voeding.
Iemand die ik ken die hier ook op het forum zit heeft een kapotte voeding gehad waarbij ook een aantal andere onderdelen sneuvelden (o.a. GPU).

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Ik heb ook meegemaakt dat het geheugen van een vriend kapot is gegaan, waarschijnlijk door de voeding. Setup was eerst stabiel (geheugen ook uitgebreid getest met memtest86+) maar na een halfjaar steeds meer vastlopers en random problemen (o.a. met de harddisks). Geheugen nogmaals getest en had vrijwel direct errors.

Geheugen en voeding vervangen en nooit meer problemen gehad.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zorgen we wel gewoon voor een voeding, en een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W zal toch wel genoeg zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 08:42 ]

• Nielson
Op dit moment waarschijnlijk wel. Wat ga je trouwens doen met deze pc, aangezien je er een 6-core cpu in gestopt hebt? Mocht je later namelijk bv spellen willen gaan spelen zul je ws ook een betere videokaart nodig hebben, en dan is het wel handig als je hier met je voeding enigszins rekening mee houdt.

• Soundstorm2010
Nielson schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:30:
Op dit moment waarschijnlijk wel. Wat ga je trouwens doen met deze pc, aangezien je er een 6-core cpu in gestopt hebt? Mocht je later namelijk bv spellen willen gaan spelen zul je ws ook een betere videokaart nodig hebben, en dan is het wel handig als je hier met je voeding enigszins rekening mee houdt.
Ik zou als ik hun was, voor een 500 watt gaan A-Merk... Zo ben je altijd zeker dat je genoeg stroom hebt, ook al zou je op latere tijden een nieuwe videokaart kopen :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:16:
Jazeker, ik heb al meerdere onderdelen gezien (of geroken) die zijn doorgebrand wegens een overbelastte voeding / no-name voeding.

Ook ben ik het met Camacha eens dat je beter de X6 nog een tijdje had kunnen uitstellen, om met het geld wat je bespaart een degelijke voeding te kopen en eventueel een wat forsere videokaart.

Offtopic: Daarnaast heb ik ook een regelrechte afkeer tegen Asrock, ik weet niet hoe ze tegenwoordig zijn maar de keren dat ik in het verleden met Asrock boards heb gewerkt heb ik niks anders dan problemen gehad.

• Soundstorm2010
UTwizard schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:00:
[...]
Offtopic: Daarnaast heb ik ook een regelrechte afkeer tegen Asrock, ik weet niet hoe ze tegenwoordig zijn maar de keren dat ik in het verleden met Asrock boards heb gewerkt heb ik niks anders dan problemen gehad.
[Offtopic]
Daar ben ik het met je eens, maar dat is een keus die je maakt.. persoonlijk zal ik voorloppig zeker niet voor Asrock gaan... Een paar vrienden van mij hadden zo'n mini atx gekocht, en binnen 6 maanden was de MB naar de klote... dat kan natuurlijk bij iedereen gebeuren, maar als je in 2 jaar al 3 nieuwe MB heb gekregen vanuit Garantie, dan ben je het na de 3de keer best bue..

Maar het is ook maar net wat je mee maakt (bijvoorbeeld): Als philips tv vaak kapot gaat, dan gaan meeste mensen vaak over naar Sony en kopen bijna niks meer van Phlilips.. Zo werkt het ook met de PC..
Slechte ervaring met Medion bij wijze van spreke, maar nooit problemen gehad met Acer, dan blijven ze voor Acer gaan..

Dit is in ieder geval mijn mening daarover O-)

Ontopic:

Hoop dat julie wat wijzer zijn geworden en hopen dat je straks flink geniet van je nieuwe systeem :D

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

UTwizard schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:00:
[...]
Ik heb al een stuk of 5 asrock borden gehad zonder klachten, Maar MSI daarintegen.......
En zo heeft iedereen wel een persoonlijk iets, echter N=1 is geen betrouwbare bron ........

Verwijderd

Een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W zit wat krap met mijn systeem, vooral als ik er een nieuwe videokaart bij koop.
Dus, zal ik dan een pricewatch: Cooler Master Elite Power 400W kopen zodat ik veilig zit, ook als ik de videokaart heb gekocht.

De videokaart die ik in gedachten heb is : pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Alvast bedankt,
Jasper

BTW: Ik voer dit topic samen met joelmeijering.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Een 400W voeding is naar mijn mening erg krap voor een X6 in combinatie met een HD6850. Je X6 heeft een TDP van 125W, een 6850 haalt ook al snel de 200 Watt onder load. Daarbij komen dan nog harde schijven, optical drives, casefans of andere apparaten (CCFL's, fancontrollers, etc). Een voeding levert altijd minder dan opgegeven (best-case scenario ongeveer 90%) dus met 400 zit je dan echt te krap.

Als absoluut minimum zou ik minimaal op 450 gaan zitten, maar ik raad toch eigenlijk wel aan om naar een 500 of 550 te kijken.

Ter vergelijking, als ik kijk naar mijn game PC:
- X3 720 Black Edition (overclocked naar 3,4 Ghz)
- Club3D 6850
- 2 x SATA HDD
- 3 x Xigmatek 120mm
- 2 x Xigmatek 140mm
Als ik in een hedendaagse game (Dirt 2 bijvoorbeeld) in het hoofdmenu zit, dan zit ik al rond de 340 Watt. Als ik hem echt full load belast dan gaat het verbruik al snel richting de 430 Watt.

Mijn X3 720 is dan overclocked, jouw X6 heeft een hoger verbruik vanwege zijn hogere TDP.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47
Dit is Tweakers dus proberen iets aan de praat te krijgen met 2 voedingen.....top! Maar zoals Camacha zegt zijn er zeker risico's aan verbonden. Een slechte voeding kan wel degelijk alle aangesloten hardware in zijn graf meesleuren.
Aangezien de TS een beperkt budget heeft zou ik niet gaan experimenteren met zulke dure hardware.
Of even wachten totdat hij wel een fatsoenlijke voeding kan kopen plus een 1090T
Of de andere hardware eisen naar beneden bijstellen (1055T) en een goede voeding kopen.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Ik zou het systeem lekker op 1 psu laten lopen, de cpu/gpu underclocken en zo weinig mogelijk apparatuur aansluiten tot je een fatsoenlijke psu hebt.
Overigens is het verschil tussen een 4 en 6 core cpu minimaal, daar kun je nog wel wat besparen.

Verwijderd

Voor advies wat betreft de voeding die je het beste kan kopen zou ik even gaan kijken in het topic dat daar voor bedoeld is. Daar kunnen ze je aan de hand van je budget, eisen en wensen de beste voeding aanraden.

Volgens mij hoef het ook allemaal niet veel geld te kosten, maar het lijkt me handig om het goed te doen en dan ook in een keer goed :p

Verwijderd

Topicstarter
UTwizard schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:43:
Een 400W voeding is naar mijn mening erg krap voor een X6 in combinatie met een HD6850. Je X6 heeft een TDP van 125W, een 6850 haalt ook al snel de 200 Watt onder load. Daarbij komen dan nog harde schijven, optical drives, casefans of andere apparaten (CCFL's, fancontrollers, etc). Een voeding levert altijd minder dan opgegeven (best-case scenario ongeveer 90%) dus met 400 zit je dan echt te krap.

Als absoluut minimum zou ik minimaal op 450 gaan zitten, maar ik raad toch eigenlijk wel aan om naar een 500 of 550 te kijken.

Ter vergelijking, als ik kijk naar mijn game PC:
- X3 720 Black Edition (overclocked naar 3,4 Ghz)
- Club3D 6850
- 2 x SATA HDD
- 3 x Xigmatek 120mm
- 2 x Xigmatek 140mm
Als ik in een hedendaagse game (Dirt 2 bijvoorbeeld) in het hoofdmenu zit, dan zit ik al rond de 340 Watt. Als ik hem echt full load belast dan gaat het verbruik al snel richting de 430 Watt.

Mijn X3 720 is dan overclocked, jouw X6 heeft een hoger verbruik vanwege zijn hogere TDP.
Persoonlijk denk ik dat het juist wel meevalt met het gebruik. Ik gebruik een 350W be quiet voeding voor deze hardware:
Phenom 955 (125W)
Asrock 870 E3
HD5770

Als deze setup met een 350W voeding kan, kan barico1000's setup ook wel met een 400w lijkt mij?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 19:44 ]

• Reveltoorn
Wat zal een AM3 mainboard + geheugen maximaal aan vermogen trekken ?

Rekensom 300 watt voeding, welke misschien 75% effectief is, blijft 225 watt over

X6 doet 125 watt, 9500GT doet 50 watt (beide TDP waarde) totaal is dat 175 watt.

Er blijft dus nog 50 watt over voor het board en geheugen. Mits HD, DVD en coolers op de 2e voeding aangesloten wordt.

Ik zou het gewoon proberen en later één goede voeding kopen.

Verwijderd

In het voedingentopic weten ze ook genoeg over het daadwerkelijke verbruikt van een systeem, het lijkt me een beetje dubbel zulke discussies hier ook nog eens te gaan voeren.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 18:47:
Voor advies wat betreft de voeding die je het beste kan kopen zou ik even gaan kijken in het topic dat daar voor bedoeld is. Daar kunnen ze je aan de hand van je budget, eisen en wensen de beste voeding aanraden.

Volgens mij hoef het ook allemaal niet veel geld te kosten, maar het lijkt me handig om het goed te doen en dan ook in een keer goed :p
Reveltoorn schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:57:
Rekensom 300 watt voeding, welke misschien 75% effectief is, blijft 225 watt over
Jij gaat er vanuit dat die 300 watt voeding ook daadwerkelijk 300 watt sustained kan leveren, wat maar zelden het geval is bij wat minder spul en meestal aanzienlijk minder.

Sowieso gaat het aantal opgegeven watt van een voeding over het leverbare vermogen en niet het opgenomen vermogen, dus je berekening klopt niet ;)

Verwijderd

Heb niet alles kunnen lezen.
Maar als ik even snel alles doorlees.
Heb je nog geen oplossing.
Shop dit kabeltje even en je kan 2 psu's op je mobo hangen.
http://www.google.nl/imgr...dsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

Verwijderd

Topicstarter
Dat kabeltje lost het probleem met de nul lijnen helaas niet op, lijkt mij.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 01:10:
Heb niet alles kunnen lezen.
Maar als ik even snel alles doorlees.
Heb je nog geen oplossing.
Shop dit kabeltje even en je kan 2 psu's op je mobo hangen.
http://www.google.nl/imgr...dsp=18&ved=1t:429,r:0,s:0

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

die lite-on voedinkjes zijn best wel goed ,ik heb hier een athlon x2 4600+ ,2gb pc 3200 ,2x 250gb hdd ,Radeon HD3870 plus nog een dvd schrijver op een 200w voeding zitten :)
Geen enkel proobleem..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-01 19:31
Kan je in de BIOS enkele cores uitschakelen? Dan kan je mss tijdelijk met 2 cores werken tot je een betere voeding hebt, en voorlopig de lite On voeding gebruiken.

• Reveltoorn
Draaid het systeem al ;)

Verwijderd

Nee, we wachten nog 1.5 week en dan kopen we een Be Quiet 430w.
Dus nog even wachten geblazen :(

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt natuurlijk wachten tot je een zwaardere PSU hebt maar als tweaker... ;)

Als je er nog geen hebt koop je voor 10 euri een Cresta stroommeter bij Kijkshop of Gamma en sluit je de LiteOn voeding er achter aan en laat je de videokaart eruit en desnoods alle drives ook los. Zal het moederbord braaf BIOS piepjes geven dattie geen videokaart vindt maar daar zal ie niet stuk van gaan. Dan kijk je hoeveel Watt er aan de input kant in gaat. Door het rendementsverlies zal er aan de output kant nooit meer gebruikt worden dan die input waarde. Als dat verbruik aan de input kant erg mee blijkt te vallen, bijv. < 100Watt dan doe je het vervolgens mèt videokaart en meet je weer. Ik weet niet of er bij LiteOn rendement specs over die voeding gegeven worden. Als dat wel zo is kun je zelfs redelijk schatten wat er aan de output kant verbruikt wordt. Dattie beschreven wordt als 300W continuous is positief natuurlijk. Zolang aan de input kant het verbruik niet boven de 300W uit zal gaan *zou* je in principe veilig moeten zitten. Meten is weten. :)

De ervaring van Speedy-J lijkt te bevestigen dat het ook allemaal niet zo'n vaart zal lopen.

Als het mee zit en je meet maximale waarden die ruim aan de veilige kant zitten dan kun je eventueel zelfs de aanschaf van een andere voeding besparen.

Is het ook niet zo dat een ATX voeding volgens de ATX specificaties een ingebouwde Over Current Protection moet hebben die de voeding afsluit als ie overbelast wordt? Dat *zou* neem ik aan dan 'netjes' moeten gebeuren equivalent aan de voeding uitzetten of desnoods de stekker er uit trekken. Daar zal een computer ook niet gauw dood door gaan.

De keuze is aan jou natuurlijk.

• Reveltoorn
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 16:05:
Nee, we wachten nog 1.5 week en dan kopen we een Be Quiet 430w.
Dus nog even wachten geblazen :(
Knap hoor om 1,5 week te wachten/bedwingen om de X6 uit te testen :+

Stuur anders een pm waar jullie wonen, als het aan te rijden is mag je wel een 430 watt voeding lenen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Reveltoorn op 13-02-2011 11:01 ]

Verwijderd

Bedankt voor alle reacties,
De voeding is binnen en in gebruik, uiteindelijk hebben we gekozen voor een Be-Quiet 530w zodat je ook nog kan upgraden zonder problemen.
En EINDELIJK kan je weer snel gamen :P
Pagina: 1