Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372775

Topicstarter
Wat me opvalt dat een groot aantal ITers en met name diegene die echt goed in hun vak zijn bijzonder slecht kunnen communiceren.

Merk je zelfs hier op tweakers, dat er vragen gesteld worden en dat er een partij op reageert van doooh.. wat ben jij dom zeg.. dat je dit niet begrijpt.

Of soms betrap je er nog moderators op dat ze een topic sluiten met het motto van., als je leest weet je het antwoord.

Terwijl de vragende partij hier totaal niet uit kwam. Of hij of zij het gewoon niet zag.

Een voorbeeld..

Ik werkte een aantal jaar geleden bij een automatiserings bedrijf. Deze had ook een webdeveloper in dienst.
Deze jongen was bizar goed in wat hij deed. Hij codeerde hardcore in de shell javascript en HTML zonder debugger.

Maar kwam er veelal altijd wel uit. Vaak zat hij vele uren te werken. Ook na werktijd.

Maar!! Je moest hem niet storen.,, deed je dit negeerde hij je opzettelijk of gaf hij je een snouw van ophoepelen

Als je vragen had over iets van zijn vakgebied werd je vaak met een kluitje in het riet gestuurd. Of reageerde hij van dat je zo dom was dat je dit niet zag...
Terwijl het voor mij onlogisch was. of juist heel logisch en voor hem het omgekeerde...

Tweede voorbeeld. Tig jaar geleden startte ik met PHP.
In het begin zoals ieder van ons die uberhaupt met coden, scripten begint. Maak je veel parse errors. En zie je ze niet.

Nu had ik hier in de buurt een jongen wonen die het kon dromen. Hij was een stuk jonger als ik. Maar een genie op het gebied van programeren. De eerste twee keren hielp hij me nog. Met morren maar okay.

Later negeerde hij me en als ik vroeg van hej zie je de fout. Kreeg ik een antwoord van jah duhuuu vergeten af te sluiten.

Echter een normaal antwoord is niet te geven..

Derde voorbeeld is een collega een paar jaar geleden. TZT was er alleen maar IE 6 beschikbaar en nog geen IE 7 met tabs.
Ik zag dat hij op zijn werk pc een tig tal (zeker 10 of meer) vensters had openstaan. Ik vroeg hem waarom hij geen FF gebruikte. Direct hierop negeerde hij me. En kon fluiten met het verzoek om iets aan te passen op de server. Wat later bleek. Hij had een hekel aan FF. Maar normaal kon hij dit niet zeggen...

Dit zijn echter een paar voorbeelden. Maar zo zijn er tal hiervan.
En vraag me gewoon af... waarom? Waarom zijn veel ITers gewoon totaal niet communicatief??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
'de meeste' lijkt mij zwaar overdreven, maar ik ken er ook wel een paar :)

sommige mensen zijn nou eenmaal van nature niet zo op anderen gericht, wellicht heeft de IT een bepaald soort aantrekkingskracht op deze mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

Misschien dat ze vaak te moe zijn om het keer op keer uit te leggen. Zelf heb ik er geen probleem mee om bepaalde vragen in dummietaal te beantwoorden. En ik ben ook geen fan van FF, maar ik zeg gewoon netjes `FF werkt prima, ik gebruik zelf Opera, maar FF is ook prima hoor´.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 14:49
Is het niet mogelijk dat dit een lichte vorm van autisme is bij sommigen? Of simpelweg een sociale (communicatieve) achterstand voor een hoop "loners"? Veel van dit soort jongens beginnen al heel jong met coden en knutselen op de pc en storten zich daarop als ze het leuk vinden.

Ik had een goeie vriend die van jongs af aan (11) al bezig was met simpel programmeren en al snel groeide naar een zeer bedreven programmeur. Professioneel gezien doet ie het jaren al erg goed. Een van de betere programmeurs die ik ken, maar verder doet hij ook niks in z'n vrije tijd. Totaal niet sociaal.

Het laatste jaar wordt hij door z'n rol (consultant) meer gedwongen met klanten te werken en in projecten mee te draaien bij z'n werkgever. Hij wordt steeds beter met z'n communicatie, al is het af en toe nog steeds om je aan te ergeren...

Misschien dat ie nu pas dit soort dingen leert...?

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aangezien je tweede voorbeeld het makkelijkste is, dat heeft weinig met IT'ers specifiek te maken, hij heeft gewoon geen behoefte om jouw telkens te helpen, vooral met dingen die waarschijnlijk ver onder zijn niveau liggen.

Kan je dat asociaal noemen, maar ga maar eens aan iemand die je vaag beetje kent van eerste team van lokale voetbal club vragen of hij je wil helpen. Doet hij ook waarschijnlijk ook wel 1 of 2x, maar dan heeft hij er ook genoeg van.

Dan terug naar jouw eerste zin:
Wat me opvalt dat een groot aantal ITers en met name diegene die echt goed in hun vak zijn bijzonder slecht kunnen communiceren.
Is dat slecht communiceren, of boven jouw niveau voor dat onderwerp communiceren. Als jij naar Feynman toe zou zijn gegaan met de vraag of hij EM velden kon uitleggen dan zou hij er ook op een tempo doorheen gaan waarbij je er niks van zou begrijpen. Of als je aan Schrödingen vraagt hoe het met zijn kat ging zou je ook niks van zijn antwoord volgen.

En ze kunnen het dan allemaal (dus inclusief je plaatselijke IT'er) vast wel simpeler (lees: langzamer) uitleggen zodat jij het ook kan volgen, maar daar hebben ze gewoon geen zin in. En dat klinkt een stuk asocialer dan dat het is.

Editje: Denk inderdaad wel dat er in de IT een bovengemiddeld aantal autisten werkzaam is, en daar redelijk wat van die erg goed erin zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 07-02-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30

Exirion

Gadgetfetisjist

M-Opensource schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:56:
Is het niet mogelijk dat dit een lichte vorm van autisme is?
Een gebrek aan sociale vaardigheden betekent niet automatisch autisme. Autisme kan er wel een oorzaak van zijn. Maar vooral mensen die ergens een bovengemiddelde begaafdheid/interesse voor hebben zijn mensen die zich in hun jeugd sociaal minder ontwikkelen dan leeftijdgenoten, en (tijdelijk) een achterstand hebben op het sociale vlak. Dat kan weer rechtgetrokken worden als ze sociaal actiever worden door studie en/of werk, maar als iemand simpelweg de aanleg mist om sociaal te functioneren dan is autisme een mogelijke oorzaak.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372775

Topicstarter
Het ging me gewoon om wat voorbeelden te noemen.

Maar zoals TheMajor zegt. zijn voorkeur gaat uit naar Opera. Prima goed recht! Ieder zijn voorkeur. Maar hij geeft iig aan niet mensen te negeren die vragen waarom hij geen andere browser gebruikt.

En toch betrap ik teveel mensen op het heel erg in zichzelf gericht te zijn.

Nog een prachtig voorbeeld. Een maat van mij wiens naam ik niet wil noemen omdat hij hier ook rondloopt / browsed ;)..

Heeft zijn eigen servertje, eigen privé domeintje. Heeft een vrouwtje en een pracht van een baby.
Maar de email haalt hij nog steeds op via de CLI (shell - leek taal zwart scherm met witte lettertjes en dat knipperende witte balkje en allerlei vreemde code's. :+:+)

Zijn vrouw heeft ook d'r eigen mail account. Echter als je haar een mail stuurt met bijlage stuurt ze die eerst door naar d'r hotmail. Waarom?? Omdat hij haar geleerd heeft met MUTT d'r mail te openen. En als ik vraag waarom vraag je niet of je man de email op je outlook installeerd?? Omdat dat niet kan zegt ie...

Uiteindelijk had hij er gewoon geen zin in. En liet hij zijn totaal niet computer onderlegde vrouwlief via MUTT haar mail lezen. Wat uiteraard de nodige problemen gaf.

Goed, eind van het verhaal heb ik bij hun maar even op haar laptop Thunderbird geinstalleerd en de mail ingesteld. En voilla.

Misschien een mooi voorbeeld. Maar ook wel grappig om te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Persoonlijk denk ik dat het antwoord eigenlijk verbluffend simpel is.
Iedere vaardigheid / eigenschap van de mens is aan ontwikkeling onderhevig. Die ontwikkeling kost tijd, en tijd is iets wat je maar 1x kunt gebruiken. Ergo: als je de ene vaardigheid ontwikkelt, blijft de andere achter. Daar komt bij dat iemand iets leuk kan vinden - of totaal oninteressant. V.w.b. datgene wat de mens leuk vind, zal hij eerder geneigd zijn om er mee aan de slag te gaan en dus zijn vaardigheid / kennis te vergroten. Dingen die hem niet interesseren laat hij links liggen.
En zo kan het dus idd gebeuren dat iemand programmeren heel erg leuk vind, dat ook dus heel vaak doet en er dus ook heel erg goed in wordt, terwijl zijn sociale vaardigheden in ontwikkeling achterblijven.

Daar komt bij dat het werken met computers, en zeker het leren van vaardigheden daaromtrent, toch een 1 op 1 interactie is tussen mens en computer. Andere mensen komen er nauwelijks aan te pas, zeker in geval van zelfstudie. Dat is uiteraard ook debet aan minder ontwikkelde sociale vaardigheden.

Just my 2ct :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Mx. Alba

hen/die/zij

Daarbij komt ook nog dat veel dingen die voor een doorgewinterde IT-er heel simpel zijn, voor mensen die niet in dat vakgebied zitten heel lastig te begrijpen kunnen zijn. Het probleem is vaak ook niet dat jij iets komt vragen, maar dat tientallen zoniet honderden mensen constant dingen komen vragen, en die vragen zijn dan vanuit het oogpunt van de IT-er van het niveau van "hoeveel is 1+1?". Tig maar per dag zo'n simpele vraag, daar zou je toch zelf ook simpel van worden? Vooral als je ergens heel geconcentreerd mee bezig bent en je daarbij continu gestoord wordt?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Over laatste post van OP, dat heeft toch helemaal niks met communicatie maar te maken maar dat je een fundamentalist te pakken hebt? Enige verschil met een psychologie fundamentalist die nog in Freud gelooft is dat zijn ideeën wat minder praktische gevolgen heeft voor zijn familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Volgens mij is geen van dit alles specifiek voor de IT, maar komt het in alle technische beroepen voor. Als je een elektricien drie keer per dag gaat vragen hoe je een gewone stekker in elkaar moet draaien, of de stop moet vervangen in je stoppenkast; denk ik dat hij na een tijdje ook wel moe is van telkens die simpele vragen weer.

De reden waarom je dit niet ziet bij de socialere beroepen zit in de naam. Je kunt er vanuit gaan dat iemand die altijd achter de bar staat, sociaal in staat is een leuk gesprek te voeren. Ook met onbekenden over een onderwerp waar hij/zij nog nooit over nagedacht heeft. Of over onderwerpen waar hij het die dag al 10 keer over gehad heeft (het weer). Puur en alleen omdat dát nou een van de taken van een barman/vrouw is.

Verder heeft The Eagle inderdaad een best punt te pakken :)

edit:
De reden dat men altijd op de IT focust is natuurlijk het stereotype nerd. Op een of andere manier is de IT-nerd altijd lachwekkender geweest dan 'nerds' uit andere beroepsgroepen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cloud op 07-02-2011 15:20 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Ach, ik kom het bij de helpdesk hier ook regelmatig tegen. Ze hebben een training communiceren gehad, maar daar merk je niets van terug. Ik heb daar zelf gewerkt, maar kan me niet voorstellen dat ik ook zo was. Als ik het me zo terug denk kwam ik regelmatig op de vloer en ook regelmatig voor een praatje.
Wel heb ik een periode (paar jaar) gehad dat ik op een kamer zat in m'n uppie waardoor ik een beetje een kluizenaar werd. Sinds dat ze het hele bedrijf breed die applicatie gebruiken, kom ik weer op allerlei lokaties waardoor ik weer lekker sociaal ben geworden. Van mij hoef ik ook echt niet meer terug.

Vreemd genoeg heb ik het idee dat er vaak mensen op die plekken gaan zitten met die interesse's, maar er zijn er maar weinig van die het niet vervelend vinden om regelmatig dezelfde vragen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het zit hem er ook het volgende.

Stel twee mensen komen elkaar tegen op een feestje. De een zegt dat hij loodgieter is, en de ander zegt meteen "goh, ik heb nog een probleem met de afvoer van mijn badkuip, wat zou je me aanraden om daaraan te doen?"

Of de een zegt dat hij elektricien is en de ander zegt "goh, ik heb een lamp die het niet doet, hoe zou ik dat op kunnen lossen?"

Of... de een zegt dat hij automonteur is en de ander zegt "goh, mijn auto is aan vervanging toe maar ik weet niet zo goed wat ik moet kopen, wat zou jij me aanraden?"

Snap je wat ik bedoel? Bovenstaande komt niet voor. Maar bij IT-ers komt het equivalent wel constant voor. Om gek van te worden. Vooral omdat ik als IT-er eigenlijk helemaal niet weet welke computer er tegenwoordig "het beste" is. En hoe moet ik nou weten waarom in Windows 7 een bepaald ditje of datje zus of zo doet? Ik gebruik op het werk nog XP en thuis Linux.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13

mphilipp

Romanes eunt domus

The Eagle schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:09:
Daar komt bij dat het werken met computers, en zeker het leren van vaardigheden daaromtrent, toch een 1 op 1 interactie is tussen mens en computer. Andere mensen komen er nauwelijks aan te pas, zeker in geval van zelfstudie. Dat is uiteraard ook debet aan minder ontwikkelde sociale vaardigheden.

Just my 2ct :)
Ik denk dat dit redelijk on the nail is. Wat vaak hier wordt geroepen over het moe worden om het steeds weer uit te leggen is denk ik niet eens de belangrijkste reden. Als docent moet je ook steeds weer dingen uitleggen, en heb je begrip voor andermans leercurve. Werken met computers is idd iets dat je lekker makkelijk op je zolderkamertje in je eentje kunt leren, en da's handig als je niet zo goed bent met mensen ;)

Gelukkig ben ik een a-typische ICTer ;) Ik heb ook een tijd cursussen gegeven en dan moet je ook steeds weer dingen uitleggen. Waar ik dan weer ophou is bij luie mensen en/of mensen die er gewoon totaal geen gevoel bij hebben en de zaak gewoon niet blijft hangen. Dan haak ik ook af en doe ik geen moeite meer. Maar goed, zo heeft iedereen zijn grenzen.

Er mag wat dat betreft wel wat meer aandacht besteed worden aan die skills bij ICTers. Want ze hebben voorlopig wél met mensen te maken. Als je tenminste in zo'n functie zit: helpdesk, werkplekbeheerder oid, maar ook systeembeheerders die ooit in de catacomben opgesloten zaten, komen steeds meer met de eindgebruiker of managers in aanraking (soms worden ze ineens consultant na een overname/outsource traject). Dan is het wel handig als ze zich realiseren dat die mensen ICT zien als iets dat uit de kraan komt en dat zij geen benul hebben van drivers enzo. Je zult toch echt een keer moeten leren om het dan aan die mensen in Jip&Janneke taal uit te leggen en ze niet voor dom te verslijten. Jij hebt immers ook geen verstand van hun vak.
Wat je (helaas) erg vaak ziet is dat de ICT afdeling een rem is op de ontwikkeling van een bedrijf omdat ze standaard niets willen veranderen en ze enorm moeilijk doen over implementaties enzo. Terwijl ze dan niet eens een idee hebben van hetgeen dat je wilt doen, maar ze willen gewoon niet dat er iets verandert in hun systeem. Het zal best een achtergrond hebben (daar twijfel ik niet aan) maar de houding die ze hebben wordt niet gewaardeerd en ook niet begrepen. Zo doe je 'de ICT' meer kwaad dan goed.
Ik zeg dit vanuit mijn bijna 25 jaar ervaring als ICT consultant. Voornamelijk rondom Oracle, maar je hebt dan natuurlijk altijd met andere dingen te maken. En ik ben erg vaak tegen onwillige ICT afdelingen aangelopen. Die zeggen dus gewoon 'nee!' als een klant iets vraagt. Geen reden opgeven en ook niet proberen om samen met de klant een alternatief te bedenken, gewoon 'nee!'. Vreselijk. Als ik hun baas was, had ik ze er op staande voet uit getrapt!

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 22:52
@hierboven,

Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Mijn vrouw wil nog wel eens aangeven dat ik systeembeheerder ben, maar eigenlijk ben ik Functioneel Applicatiebeheerder voor de Electronische Leeromgeving. Klinkt ook een stuk stoerder en scheelt een hoop "mijn msn doet het niet" vragen.

Moet wel zeggen dat ik die vaak wel op kan lossen, maar daar kies ik dan altijd nog zelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Wat mphilipp zegt, daar kan ik me eigenlijk ook wel in vinden. Ik heb jaaaarenlang helpdeskwerk gedaan en dan is je werk gewoon om mensen keer op keer weer uit te leggen hoe je iets moet doen.

Maar wat je dan ook merkt is dat er veel mensen zijn die wanneer ze achter een computer zitten gewoon hun hersenen uitschakelen ofzo. Zo van "het is een computer dus ik begrijp er niets van." Ook al staat er iets simpels als "druk op Enter om verder te gaan" dan gaan ze nog vragen "wat moet ik nu doen???".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Helaas lopen er in de IT heel veel "autisten" rond of mensen met een sterk gebrek aan sociale skills. Hoewel ik zelf uit de IT kom blijf ik dit gedrag echt vreselijk vinden. Over het algemeen is het in de IT zo dat de technisch iets mindere goden veel socialer zijn dan hun tegenhangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mx. Alba schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:43:
[...]

Maar wat je dan ook merkt is dat er veel mensen zijn die wanneer ze achter een computer zitten gewoon hun hersenen uitschakelen ofzo. Zo van "het is een computer dus ik begrijp er niets van." Ook al staat er iets simpels als "druk op Enter om verder te gaan" dan gaan ze nog vragen "wat moet ik nu doen???".
De klantenkring van ons bedrijf zijn heel veel mensen in die categorie inderdaad. Mensen die de computer als een noodzakelijk kwaad zien omdat de overheid nu eenmaal het gebruik ervan verplicht. Die mensen hebben al opgegeven voordat ze aan een taak beginnen, omdat ze 'toch niets van snappen'.
Een collega van me doet de meeste van dat soort support, maar ik krijg er ook wel eens wat. Gelukkig heb ik tevens 7 jaar op een helpdesk in een warenhuis gewerkt, dus ervaring ermee heb ik wel. Plus is geduld een eigenschap dat behoorlijk loont bij dat soort werk ;) En uiteindelijk leer je zelfs een beetje door de bril van een leek te kijken.

Overal zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel. Bij mij op de studie viel het eigenlijk wel mee met rasechte 'nerds', ik denk dat het er op 90 man zo'n 4 waren (die me bijgebleven zijn). Jongens die behoorlijk goed waren in wat ze deden, maar op andere vlakken achterbleven. En dat maakt eigenlijk geen fluit uit, zolang die jongens maar op de juiste plaats terechtkomen. Zet ze niet achter een telefoon om met klanten te telefoneren, maar stuur ze met de auto naar een datacenter.

Op zich heeft de IT-er van tegenwoordig wat meer sociale vaardigheden nodig, maar voor lang niet alle vakgebieden evenveel. En voor iedereen is wel het juiste gebied te vinden denk ik :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13

mphilipp

Romanes eunt domus

Klopt. Ik heb extreme voorbeelden gezien. Ik heb dan een Oracle client vervangen op een PC waar een factuurscanner aan vast zit. Dat is iets dat zij nooit zien, want het programma gebruikt die interface gewoon. Vraag ik aan één van die mensen om even te kijken of het scannen nog steeds goed werkt zodat ik met een gerust hart naar beneden kan. Staan ze bij dat ding te kijken of het de eerste keer is dat ze een computer zien, terwijl ze al jaren met dat dingen werken en er niets aan het programma is verandert. Maar alleen maar omdat ik zeg dat er iets verandert is, lijkt hun geheugen gewist en gaan ze het hele scherm bekijken. En uiteraard vragen ze zich dan ineens af hoe ze moeten scannen. Komt de teamleider binnen en die zegt 'klik dan op de scan knop'. 'Ohja....' :X

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Anoniem: 372775 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:46:

Merk je zelfs hier op tweakers, dat er vragen gesteld worden en dat er een partij op reageert van doooh.. wat ben jij dom zeg.. dat je dit niet begrijpt.
Maar dat ligt niet alleen aan de mentaliteit hier. Maar ook aan de vrager en de plek waar je de vraag stelt. Wil je aan mensen die serieus met hun vak bezig zijn vragen stellen doe je dat aan de juiste persoon en op de juiste plek.

Stel: Als jij in het PNS forum een vraag stelt van het nivo van hoe stel ik de poorten in op mijn thuis router.

Dan doe je al een aantal dingen fout. Je mengt je tussen mensen die er verstand van hebben en die daar komen om op 'nivo' te discussiëren. Je zit dan al op de verkeerde plek en vraag je het ook nog eens aan de verkeerde persoon. En dan is het waarschijnlijk ook al een vraag die 100x keer beantwoord is.

Dat is hetzelfde als in de pit op zandvoort roepen hey mijn accu van mijn auto die thuis staat doet het niet kan iemand ff kijken?

Een ieder vind dat soort dingen vervelend, hoewel beta's en specifiek it'ers daar gevoeliger voor lijken te zijn
(Dat zal ook aan het vak liggen, ik ben zelf embedded systems programmeur, mensen denken dat ik "iets met computers doe", en vragen vaak zat of "ik nie ff een siteje voor hun inelkaar kan zetten, jaah nee nie gratis hoor, nee ik krijg wel een zakcentje ervoor dat wel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28333

furby-killer schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:58:
...
Als jij naar Feynman toe zou zijn gegaan met de vraag of hij EM velden kon uitleggen dan zou hij er ook op een tempo doorheen gaan waarbij je er niks van zou begrijpen.
...
Grappig dat je hem noemt, hij was juist beroemd om zijn vaardigheid om wetenschap begrijpelijk uit te leggen aan 'gewone' mensen
Video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 28333 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:42:
[...]

Grappig dat je hem noemt, hij was juist beroemd om zijn vaardigheid om wetenschap begrijpelijk uit te leggen aan 'gewone' mensen
Video
Van wat mij verteld was waren er bij zijn lectures al snel geen van de studenten meer omdat die er niets van konden volgen en dat er enkel nog medewerkers zaten.

Laten we dan het voorbeeld veranderen: Hoe vaak zal Feynman de schotel van zijn buren opnieuw richten omdat hij veel van antennes begrijpt.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 07-02-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 16-06 07:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 372775 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:46:
Nu had ik hier in de buurt een jongen wonen die het kon dromen. Hij was een stuk jonger als ik. Maar een genie op het gebied van programeren. De eerste twee keren hielp hij me nog. Met morren maar okay.

Later negeerde hij me en als ik vroeg van hej zie je de fout. Kreeg ik een antwoord van jah duhuuu vergeten af te sluiten.

Echter een normaal antwoord is niet te geven..
[..]
Dit zijn echter een paar voorbeelden. Maar zo zijn er tal hiervan.
En vraag me gewoon af... waarom? Waarom zijn veel ITers gewoon totaal niet communicatief??
Jij bent zoals veel IT-ers het zouden noemen gewoon een vreselijk irritant figuur. Niet autodidact en niet bereid om jezelf te verdiepen in goede werkmethodes om bijvoorbeeld software te gebruiken die code met syntaxerrors niet eens wil opslaan.

Het is geven en nemen. Als jij alleen maar aan het nemen bent zonder bereid te zijn om te geven (ofwel in geld ofwel in kennis terug) dan houdt het op een gegeven moment op.

Als iemand in een functie als helpdesker zit dan is natuurlijk klantvriendelijkheid belangrijk, dat moge duidelijkheid zijn. Maar ook hier geldt geven/nemen.

Het gaat niet alleen om communiceren maar ook om inzicht. En heel veel mensen die denken dat ze goed kunnen praten denken dat iedereen die dat niet kan als incompetent/contactgestoord/nerd kan worden beschouwd. Het is niet alleen maar je eigen straatje schoonvegen maar ook eens even wat verder kijken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb er op het werk ook altijd veel moeite in om mensen die simpele vragen hebben af te wimpelen. Ik ben als lokale IT-er derdelijns support. Eerst dient men de Helpdesk te bellen. Als de eerste lijn het niet op kan lossen dan worden ze teruggebeld door de tweede lijn. Als die er ook niet uit komen, dan pas komt het bij mij terecht.

"Ja maar jij kan er toch ook even naar kijken? Je hebt het vast in een minuutje opgelost." Ja, maar juist voor dat soort simpele dingen die een minuutje werk kosten is er de helpdesk! Als dat allemaal door de lokale IT gedaan moest worden dan zou er 3 man moeten zitten ipv ik in mijn uppie...

Je gaat toch voor een verkoudheid ook niet naar een gespecialiseerde KNO-arts of een longarts, of in een extreem voorbeeld bij een in sportpaarden gespecialiseerde veearts? :D

Wat dat betreft is de ICT een vreemd vak. De meeste vakken waarin specialistische kennis mogelijk is, daar houdt men zich thuis niet mee bezig. Of men begrijpt "vanzelf" dat je bijvoorbeeld aan iemand die zich bij een chemisch bedrijf met het ontwerpen van nieuwe soorten verf bezighoudt niet moet vragen om even het huis te komen schilderen. Maar de ICT, daar is iedereen tegenwoordig mee bezig. Iedereen heeft wel minimaal een computer thuis, een routertje en een mobiele telefoon (misschien zelfs een smartphone). En op de één of andere manier heeft men dan het idee dat iedereen die van "de ICT" zijn vak heeft gemaakt alles weet op ICT-gebied...

Je wil niet weten hoe vaak ik op een dag aangeklampt wordt voor simpele vragen. Vanmorgen ook weer één die een vraag had over het installeren van Windows 7. Sorry maar dat is a) privé en dient dus niet onder werktijd te geschieden en b) totaal onbekend terrein omdat op het werk nog XP wordt gebruikt en ik op mijn eigen computer Linux heb draaien. En een ander die me wel 5 minuten aan het lijntje hield zo van "ja maar kijk er gewoon even naar" en me maar niet wilde laten gaan, uiteindelijk wierp ik dan toch maar een blik en ik zag meteen dat hij, zoals ik hem al 20.000 keer had verteld, dat hij daarvoor toch bij de Helpdesk moest zijn. En in plaats van dat hij, zoals ik hem tig keer had verteld, gewoon ging bellen zodat ze direct remote het probleem voor hem konden aanpakken, ging hij een mail sturen. Eigenwijze !#)@*%)@#*$. Ik zie het al voor me, dan vervolgens weer komen klagen dat het zo lang duurt voordat hij teruggebeld wordt, terwijl dan blijkt dat de Helpdesk 5x heeft geprobeerd te bellen terwijl meneer in vergadering of bij een klant zat. *zucht*

Ja, op een gegeven moment word je dan wel kortaf. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik denk dat inderdaad het type nerdgamer die alleen zijn hele jeugd achter zijn PC doorbrengt iets sneller IT'er zal worden. En daardoor op sociaal gebied misschien wat achterloopt.

Toch ken ik persoonlijk erg weinig IT'ers die op sociaal gebied achterlopen.

Zelf werk ik ook bij een IT bedrijf en ik kan op sociaal gebied niet zeggen dat er ook maar iemand enigszins achterloopt.

Wel denk ik dat er te snel een etiket op IT'ers wordt geplakt, genoeg mensen in andere branches die hele dagen achter hun PC zitten. Dat maakt je niet meteen een autist of iemand die niet sociaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Daar komt bij dat in veel organisaties de IT-afdeling in constante paniek is. Er is dan vaak intern geen tijd om optimalisatieslagen te maken.

Alles staat of valt met procedures. Als het zo is dat veel procedures staven op 'bellen' dan loopt het nogal eens mis. Lijkt mij handiger om terugkoppelingen per e-mail te doen. 'Je pc is klaar' etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 18:38
Mijn grootste ergernis als IT-er is dat je als pro behalve de mensen die weinig kunnen met een computer, er ook nog mensen bij hebt zitten die denken de kennis wel te hebben, en hierdoor zich tegen dingen aan gaan bemoeien waar ze helemaal geen weet van hebben, waarbij ze het dan vervolgens nodig vinden om de prioriteit maximaal te stellen. En dan heb ik het nog niet eens over Handige Harrie, die dan thuis voor zijn vrouw een website onderhoudt, maar eigenlijk niet weet hoe het moet en daarom maar blijft vragen. Dit zijn vervolgens weer een groep mensen die dan de stempel 'contact gestoorde nerd' op je plakken.

Veel beter kun je als gebruikersbase de wat meer beperkte gebruikers hebben, die volgens een vast stramien de handelingen zoals voorgeschreven uitvoeren, zonder betweterig te zijn. Ook bij deze mensen gaat het wel eens mis, maar vooral de toon die deze groep neerzet, zorgt ervoor dat ik ze veel sneller zal helpen / te woord zal staan.

Een andere verklaring die ik kan bedenken, zijn de 'supernerds' die een hele hoop spannende termen kunnen roepen, en vaak ook nog wel aan elkaar kunnen rijgen, maar die net niet begrijpen wat er nu op de achtergrond gebeurt. Het verdoezelen van onkunde zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Ik verbaas me over de TS die klaagt over een gebrek aan communicatieve skills bij IT'ers. Tegelijkertijd is zijn post bijzonder slecht opgebouwd. Dat suggereert dat hij zelf niet beschikt over geweldige communicatieve skills, en daarmee dat hij ook niet in een positie is om te oordelen.

Waaruit blijken die slechte communicatieve skills? De post is niet opgebouwd in paragrafen. Het lijkt wel alsof er willekeurig witregels in gestopt zijn om een muur van tekst te voorkomen. De drie voorbeelden die gegeven worden zijn slecht herkenbaar en worden niet aangekodigd of ingeleid.

Verder spreekt er uit de derde zin een behoorlijk dedain voor de Tweakers moderators. Topic zouden "zomaar" op slot gaan, ondanks dat de vragensteller er "echt" niet uitkwam. Dat is natuurlijk onzin. Er zijn hier genoeg FAQ's te vinden die gestructureerde methoden beschrijven om problemen op te lossen. Als er uit een vraag blijkt dat de vragensteller niet meer heeft gedaan dan naar een vraag staren, dan hoort die vraag hier niet thuis, zelfs niet als iemand 8 uur naar een probleem heeft gestaard. Problemen oplossen is nu eenmaal een actief proces, geen passief. Dit wordt duidelijk gecommuniceerd, maar toch begrijpt de TS het niet, en weer zie ik me gesterkt in mijn impressie van de TS.

Uit deze beelden komt een TS naar voren die irritatie oproept. Ik denk niet dat IT'ers de enige zijn die deze irritatie zullen voelen bij de TS. Was hij in een andere sector werkzaam geweest, dan had hij daar vermoedelijk evenzeer irritatie opgeroepen, en hadden we nu een rant gehad over waarom timmermannen niet communiceren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Het lijkt me niet meer dan logisch dat, wanneer je het overgrote deel van je tijd achter een
machine spendeert die niet echt terug communiceert in vormen van communicatie zoals bekend bij
mensen, dat je dan in je interactie naar je medemens toe niet de meest gevatte en communicatief
vaardige bent.

Ik vind het allemaal wel schattig en aandoenlijk (niet verkeerd opvatten! ), de jongens die
lekker aan het freubelen zijn in hun eigen wereld en niet heel aardig reageren als je ze stoort. Begrijp het ook wel.

Voor elke beroepsgroep is wel een stereotypering mee te geven: advocaten zijn zus, marketing mensen zijn zo etc.
En in elke stereotypering zit een kern van waarheid, anders is het geen stereotypering.

Ennuh, als je vindt dat iemand niet aardig voor je is en best anders mag communiceren, dan kun je dit
gewoon aangeven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 11:21

MicroWhale

The problem is choice

Dit heeft m.i. niets met IT te maken, maar met:
- Zoek de juiste persoon bij je probleem. (qua verantwoordelijkheid, kennis en domein)
- Zoek de persoon waarmee jij het beste communiceert. (overbruggen van domeinen)

Een paar analogieën:
- Als ik wil weten waarom mijn bier doodslaat ga ik niet naar de meesterbrouwer, maar naar de barman.
- Als ik mijn stofzuiger wil laten repareren dan ga ik niet naar de ontwerper, maar naar het servicecentrum.
- Als ik wil weten hoe ik mijn belastingaangifte het slimst in kan vullen, ga ik niet naar de belastinginspecteur, maar naar een (slimme) accountant.

Daarnaast moeten die barman, de persoon in het servicecentrum en de accountant op een dusdanige manier kunnen en willen communiceren dat jij hen begrijpt en vice versa. Dat is in alle vakgebieden zo, ook in de IT.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MSalters schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:56:
Ik verbaas me over de TS die klaagt over een gebrek aan communicatieve skills bij IT'ers. Tegelijkertijd is zijn post bijzonder slecht opgebouwd. Dat suggereert dat hij zelf niet beschikt over geweldige communicatieve skills, en daarmee dat hij ook niet in een positie is om te oordelen.

Waaruit blijken die slechte communicatieve skills? De post is niet opgebouwd in paragrafen. Het lijkt wel alsof er willekeurig witregels in gestopt zijn om een muur van tekst te voorkomen. De drie voorbeelden die gegeven worden zijn slecht herkenbaar en worden niet aangekodigd of ingeleid.

Verder spreekt er uit de derde zin een behoorlijk dedain voor de Tweakers moderators. Topic zouden "zomaar" op slot gaan, ondanks dat de vragensteller er "echt" niet uitkwam. Dat is natuurlijk onzin. Er zijn hier genoeg FAQ's te vinden die gestructureerde methoden beschrijven om problemen op te lossen. Als er uit een vraag blijkt dat de vragensteller niet meer heeft gedaan dan naar een vraag staren, dan hoort die vraag hier niet thuis, zelfs niet als iemand 8 uur naar een probleem heeft gestaard. Problemen oplossen is nu eenmaal een actief proces, geen passief. Dit wordt duidelijk gecommuniceerd, maar toch begrijpt de TS het niet, en weer zie ik me gesterkt in mijn impressie van de TS.

Uit deze beelden komt een TS naar voren die irritatie oproept. Ik denk niet dat IT'ers de enige zijn die deze irritatie zullen voelen bij de TS. Was hij in een andere sector werkzaam geweest, dan had hij daar vermoedelijk evenzeer irritatie opgeroepen, en hadden we nu een rant gehad over waarom timmermannen niet communiceren.
Beetje overdreven vind je ook niet? ;) Je weigert ook botweg eventuele valide punten aan te stippen, beetje jammer!

Denk dat de TS best een punt heeft dat technische georiënteerde vakmensen wellicht wat minder sterk uit de verf komen in sociale situaties, helemaal wanneer hun leven gedomineerd wordt door hardware, software, printplaatjes, soldeertin etc.
(Ben even zo brutaal om een andere formulering voor het verhaal van TS te maken...;) )

Persoonlijk denk ik dat dit inherent is voor mensen die veel tijd en liefde steken in een hobby of werk wat ze leuk vinden.
Wat TS aanhaalt t.a.v. het niet aardig reageren van IT mensen op een vraag: ach, misschien is de persoon in kwestie niet aardig, misschien was je vraag echt wel te dom, misschien zat er een scheet verkeerd, who knows? Als iemand onverwachts niet service gericht naar mij reageert, dan vraag ik allereerst waarom dat is.

Alles waar je veel tijd aan besteedt in het leven, gaat een stempel achter laten. Werk je veel met machines (even summier aangeduid), dan is de kans groot dat je sociale eigenschappen wellicht wat anders kunnen zijn dan wat als normaal wordt gezien of misschien ben je als persoon wel minder sociaal.

Als je de hele dag met mensen/ kinderen in de weer bent (zoals een basisschool leraar/lerares) dan is de kans heeeeeeel groot dat je, buiten je werk om, op zo'n vervelend pedagogisch verantwoord toontje tegen andere volwassen aan gaat praten.
Da's pas irritant zeg.

En als je werk het spelen in musicals is (of je vindt dat heeeeeel erg leuk om te doen) dan is de kans heel erg groot dat je zo'n theatrale "kijk -naar- mij-ik-wil-aandacht" doos bent.
Die probeer ik altijd te vermijden...;)

Wat elke professioneel gewoon niet moet doen (IMO) is zelfingenomen gedrag vertonen. Krijg je een domme vraag om je oren, bedenk dan wie je tegenover je hebt. Krijg je meerdere domme vragen van dezelfde persoon en gaat het te veel tijd in beslag nemen, kaart het aan bij die persoon of bij zijn leidinggevende en stuur 'em van mijn part op een cursus.

Just my 2 cents...

wiggle wiggle...!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrWilliams schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:46:
Dit heeft m.i. niets met IT te maken, maar met:
- Zoek de juiste persoon bij je probleem. (qua verantwoordelijkheid, kennis en domein)
- Zoek de persoon waarmee jij het beste communiceert. (overbruggen van domeinen)

Een paar analogieën:
- Als ik wil weten waarom mijn bier doodslaat ga ik niet naar de meesterbrouwer, maar naar de barman.
- Als ik mijn stofzuiger wil laten repareren dan ga ik niet naar de ontwerper, maar naar het servicecentrum.
- Als ik wil weten hoe ik mijn belastingaangifte het slimst in kan vullen, ga ik niet naar de belastinginspecteur, maar naar een (slimme) accountant.

Daarnaast moeten die barman, de persoon in het servicecentrum en de accountant op een dusdanige manier kunnen en willen communiceren dat jij hen begrijpt en vice versa. Dat is in alle vakgebieden zo, ook in de IT.
Agreed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

MrWilliams schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:46:
Een paar analogieën:
Als mensen zich gaan specialiseren dan zie je ook vaak dat ze minder bereid zijn om eenvoudigere klusjes te doen. Van een barman wordt wel verwacht dat hij ook het vuilnis af en toe buiten zet maar een network engineer voelt er niet zoveel voor om een PC te herinstalleren.

Dus toch wel een beetje ivoren toren en dat is ook meteen het onbegrip van veel non-IT'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Om nog maar even een steen in de vijver te gooien: wat mij wel vaak opvalt is dat je onder IT'ers relatief veel mensen aantreft die duidelijk gewend zijn om met 'dingen' (apparaten, codes, algoritmes e.d.) te werken en minder met mensen. Dat zie je wel terug in de manier waarop ze real-lifeproblemen benaderen: vaak een beetje rigide, het is 0 of 1, en voor nuance is dan wel eens minder de ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 08-02-2011 16:48 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En wat denk je dat er gebeurd als je tegen een musical ster, een meesterbrouwer, een kleding ontwerper, een civiele ingenieur, een manager, een bankier of een jurist zegt dat het vuilnis nog buiten gezet moet worden?

Het is gewoon niet hun werk, heeft weinig met ivoren toren te maken. Sterker nog, ik zou als de schoonmakers staken eerder van een network engineer verwachten dat hij wel even de vuilnisbak op de juiste plaats leegt dan van bijvoorbeeld een manager of een jurist.

Vragen aan een network engineer hoe je windows 7 installeert is als vragen aan iemand met MSc elektrotechniek om de lamp te verwisselen. Tuurlijk als je het niet kan om wat voor reden dan ook willen ze het vast wel even doen, maar als het elke week zover is krijg je er wel snel genoeg van. Vooral als degene het prima zelf kan doen met wat logisch nadenken en googlen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 08-02-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

nare man schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:47:
Om nog maar even een steen in de vijver te gooien: wat mij wel vaak opvalt is dat je onder IT'ers relatief veel mensen aantreft die duidelijk gewend zijn om met 'dingen' (apparaten, codes, algoritmes e.d.) te werken en minder met mensen. Dat zie je wel terug in de manier waarop ze real-lifeproblemen benaderen: vaak een beetje rigide, het is 0 of 1, en voor nuance is dan wel eens minder de ruimte.
Is het 'binair denken' per definitie slecht? Je kan ook stellen dat het eindelijk ervoor zorgt dat mensen keuzes maken. Ik heb liever iemand die gewoon weet wat hij/zij wil en daar ook naar handelt dan dat men constant twijfelt/vaak blijft.

Als je het hebt over losse en prettige omgang dan kom je toch automatisch uit op relatief vrije standpunten. En als IT'er moet je gewoon keuzes maken anders zijn de gevolgen niet te overzien.

Soms zijn mensen niet zo competent (of juist wel...) en richten ze een draak van een infrastructuur in die zijzelf alleen begrijpen zodat ze niet ontslagen kunnen worden maar wel meer loon eisen. Ik zou die mensen niet in mijn bedrijf willen hebben maar ik heb er maar al teveel mee te maken gehad.

Het gaat veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 18-06 10:28

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wat mphilipp zegt, daar kan ik me eigenlijk ook wel in vinden. Ik heb jaaaarenlang helpdeskwerk gedaan en dan is je werk gewoon om mensen keer op keer weer uit te leggen hoe je iets moet doen.

Mijn moeder is er zo een. Computerfobie noem ik het. Alles wat je uitlegt gaat linkeroor in rechteroor uit. Ze stresst volledig als er een popup verschijnt, leest het wel, maar het dringt niet tot haar door.

Ik heb me er maar bij neergelegd :D

Verder moeten we ook niet vergeten dat mensen vaak al bevooroordeeld zijn als ze met een techneut of ITer te maken hebben of met iemand die er gewoon als een nerd uitziet. Onbewust wordt er dan naar rolbevestigende zaken gezocht. En er wordt altijd wel wat gevonden, wat het vooroordeel bevestigt. Juist omdat er naar gezocht wordt. Zie je wel!

Dit versterkt het beeld van ICTers = niet communicatief.
Net zoals de meeste financiele mannetjes vervelende arrogante ballen zijn :')

[ Voor 21% gewijzigd door FunkyTrip op 09-02-2011 16:29 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

idd, IT is een vak waarbij je natuurlijk wel een beetje abstract moet kunnen denken.
Ik merk dat zelf ook, merk ook vaak dat ik reallife problemen in het hoofd oplos als zijnde "programmeer" problemen.

nuance is voor degene die niet weten wat ze willen ;)

• Sebas1979
mphilipp schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:31:
[...]

Wat je (helaas) erg vaak ziet is dat de ICT afdeling een rem is op de ontwikkeling van een bedrijf omdat ze standaard niets willen veranderen en ze enorm moeilijk doen over implementaties enzo. Terwijl ze dan niet eens een idee hebben van hetgeen dat je wilt doen, maar ze willen gewoon niet dat er iets verandert in hun systeem. Het zal best een achtergrond hebben (daar twijfel ik niet aan) maar de houding die ze hebben wordt niet gewaardeerd en ook niet begrepen. Zo doe je 'de ICT' meer kwaad dan goed.
Ik zeg dit vanuit mijn bijna 25 jaar ervaring als ICT consultant. Voornamelijk rondom Oracle, maar je hebt dan natuurlijk altijd met andere dingen te maken. En ik ben erg vaak tegen onwillige ICT afdelingen aangelopen. Die zeggen dus gewoon 'nee!' als een klant iets vraagt. Geen reden opgeven en ook niet proberen om samen met de klant een alternatief te bedenken, gewoon 'nee!'. Vreselijk. Als ik hun baas was, had ik ze er op staande voet uit getrapt!
Herkenbaar, maar andersom gaat ook vaak op: gebruiker, manager of (externe) consultant wil per direct iets aangepast hebben, maar heeft geen flauw benul van de consequenties die dit binnen de IT van het betreffende bedrijf heeft. IT wordt niet meegekend in de besluitvorming, maar voor voldongen feit gesteld, mag eventueel voorkomende problemen door installatie zelf oplossen, en krijgt geen resources toebedeeld om project fatsoenlijk uit te voeren, of nazorg te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Sebas1979 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:07:
Herkenbaar, maar andersom gaat ook vaak op: gebruiker, manager of (externe) consultant wil per direct iets aangepast hebben, maar heeft geen flauw benul van de consequenties die dit binnen de IT van het betreffende bedrijf heeft. IT wordt niet meegekend in de besluitvorming, maar voor voldongen feit gesteld, mag eventueel voorkomende problemen door installatie zelf oplossen, en krijgt geen resources toebedeeld om project fatsoenlijk uit te voeren, of nazorg te leveren.
IT is altijd nog iets wat ten dienste staat van de bedrijfsvoering. Als jij naar een schildersbedrijf stapt met de vraag dat je jouw pand morgen rood geverfd wil hebben, dan zullen ze je een prijs geven en indien akkoord beginnen ze morgen. In de IT zijn veranderingen vaak niet zo makkelijk door te voeren. Deels te maken met externe partijen maar ook de tijd die een verandering kost. En soms is de daadwerkelijke handeling 1 vinkje, echter het uitzoekwerk welk vinkje het precies is kan dagen/weken duren - afhankelijk van de kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
IT is altijd nog iets wat ten dienste staat van de bedrijfsvoering
Facilitair is ook ten dienste van de bedrijfsvoering. Als jij echter voor die bedrijfsvoering een steunmuur eruit wil slaan zullen ze ook nee zeggen.

En juist omdat ze ten dienste staan van de bedrijfsvoering moeten ze onrealistische eisen blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat klopt, maar een schildersbedrijf vs. IT-afdeling is ook niet echt een hele lekkere vergelijking. Tegenwoordig is de automatisering van een bedrijf kritisch voor het functioneren ervan; de kleur van de buitenkant van het pand natuurlijk niet. :)

En met alle dingen die bedrijfskritisch zijn; die verander je niet zo maar (over één nacht ijs) zonder zeker te weten dat er aan jouw kant niets fout zal gaan. Jij bent immers wel aansprakelijk. Dat de IT daarbij over het algemeen de meest onoverzichtelijke schakel in de ketting is, helpt ook niet mee. Het feit dat een IT afdeling niet zo snel kan schakelen als andere afdelingen, kan ik me dus wel goed voorstellen. Maar een 'rem op de ontwikkeling van een bedrijf' zou ik het niet standaard noemen. Dat zal ongetwijfeld wel voorkomen maar is zeker geen regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Let op, dit is een verkapte oorzaak/gevolg claim. Je claimt dat de vakervaring terug te zien is in real-life problemen.

Je zou ook kunnen vermoeden dat het de andere kant op werkt. Mensen met die benadering voelen zich aangetrokken tot IT, en minder tot sales/management functies. Dit is in ieder geval bewezen voor mensen met Asperger, daar is de beroepskeuze een gevolg en geen oorzaak.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:26
Iets soortgelijks valt me ook wel eens op bij mensen die (veel) hoger in een organisatie zitten. Als er gecommuniceerd moet worden met de werkvloer, jagen ze mensen direct in het harnas door dom taalgebruik, zich niet kunnen verplaatsen in de ontvanger ve. boodschap, problemen niet fatsoenlijk kunnen uitleggen. Toespraken houden met in de zaal volledig onleesbare spreadsheets, lompe opmerkingen tegenover 'soorten' mensen waar notabene het merendeel van het publiek uit bestaat en wat al niet meer. Gelukkig geldt het niet voor iedereen, sommigen zijn echt briljant in de communicatie. Ik wil maar zeggen, het is niet perse gerelateerd aan zoals je zegt, omgaan met 'dingen'. Tenzij voor sommigen het personeel als 'dingen' wordt gezien.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256509

De laatste jaren wordt er al heel vroeg in het leven van kinderen/jongeren getest op evt stoornissen, zoals ADHD en bv autisme. UIt de testen in de buurt van Eindhoven komen veel kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum voor. Die worden ook wel Philips kinderen genoemd,autisme kan erfelijk zijn, er zullen vermoedelijk ook veel autistische mensen werken bij Philips. in Amerika heten deze silicon boys. de IT is bij uitstek een plek voor de zgn Beta;s, of wel de cijfertjes mannen. de wetenschappers, een kei in hun (exacte) vak maar wat minder sterk in sociale vaardigheden. dat hoeft ook niet als je in je werk niet met mensen maar met b.v. IT/ laboratoriumomgevingen moet werken.

Belangrijk kenmerk van autisme is dat men zich niet kan inleven in de (gevoelens van) iemand anders. maar daar hoef je geen autisme voor te hebben, er zijn -met name- veel mannen die daar moeite mee hebben. Dus is men minder snel geneigd om iets uit te leggen, en bovendien zullen ze je reactie -op de hunne- niet snappen.

en natuurlijk kan het ook gewoon zo zijn dat iemand die buitengewoon slim is moe wordt van al die domme mensen om zich heen... !

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 256509 op 13-02-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 21:06
zelfs als je communicatief goed bent dan is het nog steeds een lastige klus om mensen te begrijpen. Dat is in elk vakgebied. Als ik even kijk naar het werk wat ik doe (en ook mijn vroegere werk) dan zie ik tal van voorbeelden waarin men door miscommunicatie verkeerde dingen doen. En dan heb je nog 2 partijen die welwillend met elkaar in gesprek gaan.

wat dat betreft is het altijd lastig. Niet alleen in de IT.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 18-06 10:28

FunkyTrip

Funky vidi vici!

mekkieboek schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:41:
[...]

Iets soortgelijks valt me ook wel eens op bij mensen die (veel) hoger in een organisatie zitten. Als er gecommuniceerd moet worden met de werkvloer, jagen ze mensen direct in het harnas door dom taalgebruik, zich niet kunnen verplaatsen in de ontvanger ve. boodschap, problemen niet fatsoenlijk kunnen uitleggen. Toespraken houden met in de zaal volledig onleesbare spreadsheets, lompe opmerkingen tegenover 'soorten' mensen waar notabene het merendeel van het publiek uit bestaat en wat al niet meer. Gelukkig geldt het niet voor iedereen, sommigen zijn echt briljant in de communicatie. Ik wil maar zeggen, het is niet perse gerelateerd aan zoals je zegt, omgaan met 'dingen'. Tenzij voor sommigen het personeel als 'dingen' wordt gezien.
Dat klopt wel denk ik. Mensen hoog in de organisatie zijn vaak alfamannetjes en die kenmerken zich over het algemeen door een verminderd empathisch vermogen en een egocentrische instelling. Alles draait immers om het alfamannetje. Heeft een alfamannetje ook een vorm van Asperger?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Even voor de goede orde, ik doe op dit moment een HBO opleiding Bedrijfskundige Informatica (ben 1e jaars atm) en daar krijg je zeker wel communicatieve skills geleerd. Ik volg 1 of 2x in de week een college "Bedrijfscommunicatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:48

Metro2002

Memento mori

Misschien dat computers een bepaald type persoon aantrekt. Een persoon die op een bepaalde manier kan denken (abstract) en wat zwart wit kan denken en veel betrekt op logica.

Het woord: autisme komt in me op.
Toen ik nog op school zat waren het ook altijd een bepaald slag mensen die IT deden, vaak mensen die inderdaad zwart wit dachten en liever achter de pc zaten te tikken dan aan het voetballen waren, ook waren ze over het algemeen wat meer verlegen dan gemiddeld.

Ik denk dat de IT toch een bepaald slag mensen aantrekt en dat juist door de manier van denken die mensen goed zijn in hun vak maar wat minder in het communicatieve vlak. Ook zullen er misschien relatief gezien wat meer mensen zitten met autistische trekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
LauPro schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:15:
Als mensen zich gaan specialiseren dan zie je ook vaak dat ze minder bereid zijn om eenvoudigere klusjes te doen. Van een barman wordt wel verwacht dat hij ook het vuilnis af en toe buiten zet maar een network engineer voelt er niet zoveel voor om een PC te herinstalleren.

Dus toch wel een beetje ivoren toren en dat is ook meteen het onbegrip van veel non-IT'ers.
Je gebruikt de analogie verkeerd. De IT-er wordt vergeleken met de meesterbrouwer, niet met de barman. Je gaat een meesterbrouwer ook niet vragen de vuilnisbak buiten te zetten. Zo kan je de helpdesk best vragen een nieuwe PC in te rollen, je zal een infrabeheerder of ontwikkelaar niet zo snel vragen om even Windows voor je te installeren. Tenminste, vanuit IT-oogpunt. 'Buitenstaanders' zien dat verschil niet op dezelfde manier, die hebben dat inzicht niet.
Alles is zwart/wit inderdaad. In het werk is dat uitermate handig, ook in communicatie kan het handig zijn, mits beide partijen dit begrijpen.
LauPro schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:39:
Is het 'binair denken' per definitie slecht? Je kan ook stellen dat het eindelijk ervoor zorgt dat mensen keuzes maken. Ik heb liever iemand die gewoon weet wat hij/zij wil en daar ook naar handelt dan dat men constant twijfelt/vaak blijft.

Als je het hebt over losse en prettige omgang dan kom je toch automatisch uit op relatief vrije standpunten. En als IT'er moet je gewoon keuzes maken anders zijn de gevolgen niet te overzien.

Soms zijn mensen niet zo competent (of juist wel...) en richten ze een draak van een infrastructuur in die zijzelf alleen begrijpen zodat ze niet ontslagen kunnen worden maar wel meer loon eisen. Ik zou die mensen niet in mijn bedrijf willen hebben maar ik heb er maar al teveel mee te maken gehad.

Het gaat veel verder.
Zwart/wit denken hoeft helemaal niet slecht te zijn, het kan juist voordelen bieden. Echter is er een verschil tussen hoe je werkt aan de ene kant en hoe je met collega's of andere mensen omgaat aan de andere kant. Dát is nu net een punt waar veel IT'ers minder goed in zijn, het maken van een scheiding tussen werk en communicatie en het inleven in anderen. Het valt mij op dat men heel vaak moeite heeft met het inzien dat veel beroepsgroepen helemaal niet zo zwart/wit denken. Die gaan het ook echt niet begrijpen als jij dan wel stug zwart/wit blijft communiceren.

Ik heb die problemen zelf ook wel gehad. Dat je lekker aan het werk bent om een uitdagend probleem op te lossen en dan komen die collega's steeds langs met die semikutvragen. Prioriteit heeft het objectief gezien nooit, maar ze willen nú antwoord dus komen nu langs. Aangezien ze zelf vaak heel ander werk doen begrijpen zij weer niet hoe verrot het kan zijn als je opnieuw in je vraagstuk moet duiken.

Dit kan je dan oplossen door mensen te gaan negeren, oordopjes indoen of ze wegjagen met kortaf doen en hulp weigeren maar dan krijg je topics als deze. :D
Beter is het om wederzijds begrip te kweken, hoe lastig dat soms ook kan zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Het lijkt bij sommigen in deze draad net alsof de 'domme' vraag zelf het punt is, terwijl ik denk dat je ook bij de 'allerdomste' vraag nog een normaal antwoord kunt geven om zodoende op een normale manier duidelijk te maken wat je er van vindt. Maar dat vereist sociale skills. Niet iedereen heeft dat, net zoals niet iedereen kan programmeren.

Dus voor een 'IT-nerd' is communiceren en samenwerken wellicht iets wat niet in ze zit en wat ze ook nooit echt geleerd hebben. En daarom kiezen ze ook juist weer voor die specifieke banen waarin dat geen nadeel is.

Dat merk ik ook bij andere beta's. Heel zwart-wit, op de details, feitelijk. Andere mensen, laten we ze de alfa's noemen zijn meer van het nuanceren, grote lijnen, relationeel. Mensen kiezen een vak mede op basis van hun skills en karakter, terwijl dat vak ze tegelijkertijd ook in die richting vormt. En zo blijft dat in stand

Het wordt lastiger wanneer deze groepen elkaar nodig hebben. Dan worden misverstanden geboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja, Roenie, maar stel dat een neurochirurg voor de zoveelste keer door een ziekenbroeder wordt gevraagd hoe je een wond hecht of zelfs om dat even voor hem te doen, dan is het toch wel een keer afgelopen? Ten eerste hoort die ziekenbroeder te weten hoe je een wond hecht, ten tweede kom je voor zoiets basic niet bij een neurochirurg aankloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:31:
Tsja, Roenie, maar stel dat een neurochirurg voor de zoveelste keer door een ziekenbroeder wordt gevraagd hoe je een wond hecht of zelfs om dat even voor hem te doen, dan is het toch wel een keer afgelopen? Ten eerste hoort die ziekenbroeder te weten hoe je een wond hecht, ten tweede kom je voor zoiets basic niet bij een neurochirurg aankloppen!
Grappig voorbeeld gezien de slechte reputatie van chirurgen op het gebied van communicatie en sociale vaardigheden ;)

Het is echter wel een heel extreem voorbeeld als je de cultuur in ziekenhuizen een beetje kent. Een verpleegkundige zal zoiets namelijk nooit vragen aan een neurochirurg.

Maar goed, ik begrijp uiteraard wel wat je bedoelt te zeggen. En wat is er mis mee om je boodschap duidelijk te maken zonder gelijk bot te reageren? Zeker als het iemand is waarmee je regelmatig mee te maken krijgt in je werk. Die reactie wordt de tweede keer natuurlijk wel wat directer.

Ook is er in een aantal voorbeelden geen duidelijke terugkoppeling waarom er zo gereageerd wordt. Tja, dan weet die persoon niet waar hij of zij aan toe is en blijven die 'domme' vragen komen. Uitleggen waarom je niet kunt of wilt helpen is dan veel verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 18:27
De TS is een mooi voorbeeld van communicatie die verkeerd gaat of verkeerd loopt. TS gaat hierbij volledig voorbij aan het feit dat hij zelf ook onderdeel uitmaakt van deze communicatie en vergeet daarbij zichzelf mee te nemen in het probleem... daar ga je al.

Ik kom ze bij bosjes tegen, mensen die aan de ene kant niks van IT willen weten, maar toch wel IMAP op hun iPhone willen.... tjah en als ik dat moet regelen dan verwacht ik van hen kant ook interesse in het probleem als ik het simpel uitleg. Is dat er niet, dan zie ik ook geen noodzaak om iemand verder te helpen.... het moet van 2 kanten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Volgensmij is dit al eerder gezegd maar tekortkomingen in communicatie zijn volgensmij kenmerkend voor techneuten in allerlei richtingen.

Zo zijn mijn vorige oogarts en mijn huidige lenzenspecialist geen mensen welke uitblinken in intermenselijke communicatie. Andere, technisch "lagere" mensen zoals verplegers en ander behandelend personeel zijn over het algemeen socialer, maken makkelijker praatjes e.d.

Techneuten zijn altijd nodig en een sociaal mindere techneut is beter dan helemaal geen techneut, sociaal zijn is geen absolute vereiste om te kunnen functioneren.

Volgensmij is het of of, iemand zal niet snel sociaal en communicatief uitblinken en technisch op (zeer) hoog niveau zitten. Het is niet onmogelijk maar het komt gewoon niet veel voor. Aanleren is ook moeilijk als mensen volwassen zijn en alle neuronen al zijn "ingeprikt". :P

Ik ben zelf ook min of meer een techneut maar ik leg wel graag dingen uit en kan het niet altijd even goed waarderen als mensen met veel kennis stroef zijn in de communicatie maar het is nu eenmaal iets wat waarschijnlijk altijd wel zo zal blijven.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor een flink gedeelte heeft de andere manier van communicatie van techneuten ook voordeel hoor (vind ik als techneut). Ik vind het sowieso nogal makkelijk om het maar slechter te noemen. Ik was bijvoorbeeld tijdens studie verplicht om wat alfa vakken te doen, zoals (inleiding) filosofie en een bedrijfskunde vak (de alfas hoeven dan weer tot mijn spijt geen complexe functie theorie te doen, maar das een ander verhaal). Al die boeken waren langdradig met een informatiedichtheid die verwaarloosbaar was, terwijl bij nagenoeg alle studieboeken van beta vakken de informatiedichtheid 20x hoger is.
Betas zijn over het algemeen gewoon een stuk directer en houden niet val een hoop bullshit in hun communicatie.

Wat ook volgens mij sterk meespeelt is dat technische onderwerpen vaak heel veel verder van de gemiddelde persoon verwijdert zijn dan alfa onderwerpen. Het is veel makkelijker uit te leggen aan een leek wat je precies hebt gedaan bij je bedrijfskunde master opdracht dan bij je elektrotechniek master opdracht.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 15-02-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Ik denk dat de term IT-er hier ook te breed getrokken wordt.
Er is imho een wezenlijk verschil tussen de IT-er die een functie heeft waarmee hij veel in contact met klanten e.d. is (consultant, support e.d.) en de IT-er die eigenlijk alleen maar intern zit en de opdrachten rechtstreeks via support / zijn leidinggevende krijgt (sleutelaar/programmeur/vul-zelf-iets-in).
Collega's weten hoe ze met je om moeten gaan (in de meeste gevallen) waardoor sociale vaardigheden niet echt denderend ontwikkeld worden.
Klanten vinden altijd zichzelf logisch en belangrijk, waardoor je op een iets ander niveau moet kunnen communiceren.
Ik ben zelf iemand die liever bij/met de klant bezig is (alleen technisch in de meeste gevallen O-) ) dan dat ik de hele dat achter mn bureau zit de knutselen aan het één of ander.

edit:
Moet hier even aan toevoegen dat de genoemde sleutelaar/programmeur/vul-zelf-iets-in niet in staat is om te communiceren. In elke categorie zijn natuurlijk uitzonderingen

[ Voor 10% gewijzigd door JohnVanZetten op 15-02-2011 13:52 . Reden: verheldering ]

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28958

Een goede programmeur moet juist heel goed kunnen communiceren, aangezien hij/zij het zelfs aan een machine kan overbrengen.

Als je met mensen moet werken die slecht kunnen communiceren, dan werk je simpelweg niet op een plaats waar er geld is voor mensen die goed kunnen communiceren, aangezien ik op zat plaatsen ben geweest waar het wel in orde was.

Het is gewoon niet zo dat alle mensen slim, knap en communicatief vaardig zijn. Daarvan zijn er maar een paar en die verdienen dan ook tonnen.

@MSalters: Altijd handig als iemand het matige niveau op Tweakers omhoogschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134147

Toevallig gister paper over tegengekomen: "Who should work with whom?: building effective software project teams" N. Gorla 2004

Over programmeurs was maar één eigenschap die duidelijk bijdroeg aan teamprestaties en dat is dat een goede programmeur extrovert moet zijn. Omdat deze met veel andere partijen te maken heeft dragen extroverte eigenschappen bij aan zijn taken. R-square 0,505! significantie 0,002.

In een team liever twee matige programmeurs die communiceren dan één goede programmeur die dat niet doet (volgens mij een quote van Martin Fowler).

// Eigenschappen die voor een programmeur niet significant waren als bijdrage aan teamprestaties: hoe hij informatie verzameld (feiten of intuïtie), hoe hij beslissingen maakt (nadenken/gevoel) en of hij zich al dan niet aan deadlines houd. Voor analist/teamleider gelden andere eigenschappen uiteraard.

// Bedrijf waar ik nu rondloop moeten ze niets hebben van een techneut die zijn mond niet open doet. Goede zaak als je dit zo leest.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 134147 op 19-02-2011 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 14:49

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

zomaar wat redenen:

- Als je niet met mensen om kan gaan dan kun je nog altijd een uitstekende boterham verdienen in de IT.
- Goede IT'ers zijn zo hard nodig dat vreemd gedrag geaccepteerd wordt.
- Als IT'er wil je een probleem 1 keer oplossen. Twee keer dezelfde vraag is irritant.
- IT'ers leren het meeste op eigen houtje. Zelf dingen uitzoeken is een tweede natuur. Hulp vragen doe je pas als je de handleiding hebt gelezen en google het ook niet weet.
- Van de ene kant is een IT'er vaak erg machtig, hij beheert alle vertrouwelijke data en de dagelijkse werkplek van alle medewerkers. Van de andere kant wordt hij als een concierge behandelt. Dat wringt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 00:33:
zomaar wat redenen:

- Als je niet met mensen om kan gaan dan kun je nog altijd een uitstekende boterham verdienen in de IT.
- Goede IT'ers zijn zo hard nodig dat vreemd gedrag geaccepteerd wordt.
- Als IT'er wil je een probleem 1 keer oplossen. Twee keer dezelfde vraag is irritant.
- IT'ers leren het meeste op eigen houtje. Zelf dingen uitzoeken is een tweede natuur. Hulp vragen doe je pas als google het ook niet weet en je de handleiding hebt gelezen.
- Van de ene kant is een IT'er vaak erg machtig, hij beheert alle vertrouwelijke data en de dagelijkse werkplek van alle medewerkers. Van de andere kant wordt hij als een concierge behandelt. Dat wringt.
Correctie ;)

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lachen dit topic. Leuke en zinnige reacties, maar volgens mij is perceptiemanagement een kernwoord waar het om draait.

Overigens: er zijn vele beroepen, niet zijnde IT dat iemand net zoveel tijd achter zijn of haar PC zit (alleen lang niet altijd snapt waarom die PC zo raar doet). Daarin zit geen verschil met een ITer. Wellicht wel een beetje in de intensiteit waarmee je je systeem gebruikt.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste mensen naast hun 40 (of 50 of nog meer) urige werkweek een stuk privetijd overhouden en hun eigen familie, gezin, kids hebben. Daar kun je niet binair denken (of wel, wie heeft nu dit of dat uitgespookt).

Die (even gechargeerd) lariekoek over niet communiceren van IT'ers vind ik (bijv in Computable) terug door buro's die cursussen verkopen op communicatiegebied. In de hoop dat een self-fulfilling-prophecy commercieel nog goed uitpakt? Of de wens dat de HR afdeling van je bedrijf nu eindelijk perfect communiceert (waar wij als ITers binnen het bedrijf vinden dat ze niet nauwkeurig genoeg alle condities benoemen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@CAPSLOCK2000: goeie samenvatting .
vooral "- Goede IT'ers zijn zo hard nodig dat vreemd gedrag geaccepteerd wordt. "

Ik denk daarbij ook dat je andere mensen moet meenemen , zoals mensen binnen een organisatie die een bepaald specifieke taak kunnen uitoefenen waar de rest van de collegas geen kennis van heeft of geen noodzaak heeft die kennis op te doen, bv engineers kunnen ook erg bot (alwetend) reageren (zelf ervaring mee, soms zelfs als je een fout in de struktuur hebt gevonden en dat gewoon netjes meldt zonder dat aan de grote klok te hangen).
Zowiezo mensen die teveel tijd voor zichzelf krijgen en te weinig te maken hoeven te hebben (cq getoetst worden) met andere collegas. (algemeen gezien vind ik zowiezo dat er te weinig gedaan wordt aan eiland- bestrijding binnen grote bedrijven)

Daarbij ook wel voor ITers , als je teveel tijd besteed met een computer loop je misschien de kans dat je zelf onprettigheden gaat behandelen zoals een PC dat doet , dus gewoon een error geven met een hard geluid en vervolgens verwachten dat de gebruiker er zelf wel uitkomt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49090

Moest hier ff aan denken

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mSa7R.jpg

FF serieus

Ik denk dat de meesten juist een vorm hebben van add. http://www.levente.nl/

Dus ze kunnen hun gedachten moeilijk overbrengen stel dat 99% gelijk denkt en iemand met add zoals mij dan is het vrij logisch dat jullie mij en andere nerds die compleet omgaan in een passie. niet begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:20
Anoniem: 49090 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:53:
Moest hier ff aan denken

[afbeelding]

FF serieus

Ik denk dat de meesten juist een vorm hebben van add. http://www.levente.nl/

Dus ze kunnen hun gedachten moeilijk overbrengen stel dat 99% gelijk denkt en iemand met add zoals mij dan is het vrij logisch dat jullie mij en andere nerds die compleet omgaan in een passie. niet begrijpen
Dus slecht kunnen communiceren als ict'er betekent meteen dat je add hebt? En sinds wanneer heb jij add? Je gaat donderdag toch pas naar de huisarts voor een diagnose? Daarnaast lijkt het me sterk. Want add'ers hebben moeite zich tot een bepaalde taak te zetten. Jij verkondigde in je OCD topic nog groots aan dat als je eenmaal iets in je hoofd hebt je het blijft doen tot je het perfect vindt en daardoor rust vindt. VOLGENSMIJ is dat het tegenovergestelde van add?
Ga alsjeblieft naar je huisarts voor een fatsoenlijke diagnosis en ga niet zelf een diagnose maken! Je verkondigt soms echt onzin.

Ik lees trouwens net dat topic over stotterennnn waar je hebt gepost. Ook daar zie je meteen add + ocd in iemand. Waarom heeft zowat elk persoon die iets afwijkt meteen add volgens jou?

[ Voor 7% gewijzigd door Bobmeister op 22-02-2011 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 49090 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 22:53:
...Ik denk dat de meesten juist een vorm hebben van add. http://www.levente.nl/

Waarom denk je dat 99% zoiets heeft?

En anderen begrijpen jou niet? jij begrijpt mensen zonder ADD misschien niet? Je gaat hier wel heel erg van je eigen persoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Awsom schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:14:
[...]

Dus slecht kunnen communiceren als ict'er betekent meteen dat je add hebt? En sinds wanneer heb jij add? Je gaat donderdag toch pas naar de huisarts voor een diagnose? Daarnaast lijkt het me sterk. Want add'ers hebben moeite zich tot een bepaalde taak te zetten. Jij verkondigde in je OCD topic nog groots aan dat als je eenmaal iets in je hoofd hebt je het blijft doen tot je het perfect vindt en daardoor rust vindt. VOLGENSMIJ is dat het tegenovergestelde van add?
Ga alsjeblieft naar je huisarts voor een fatsoenlijke diagnosis en ga niet zelf een diagnose maken! Je verkondigt soms echt onzin.

Ik lees trouwens net dat topic over stotterennnn waar je hebt gepost. Ook daar zie je meteen add + ocd in iemand. Waarom heeft zowat elk persoon die iets afwijkt meteen add volgens jou?
De Kenmerken van ADD

- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voorstellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken
- Veel creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor / intelligent
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken
- Staren / kijkt voor zich uit / lijkt afwezig
- Probleem oplossend
- TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen / snel afgeleid
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten / filiosofisch
- Perfectionistisch in contrast met chaos
- Zit vaak te dagdromen / komt regelmatig laat
- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoeld
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Dwaalt in gedachten af bij luisteren
- Gaat opruim klusjes uit de weg
- Visueel / autodidactisch
- Vaak een reken, schrijf of lees stoornis
- Gevoelig voor verslaving
- Heeft inzicht, beter in de praktijk dan theorie
- Kan zich goed in anderen verplaatsen / sociaal
- Kan logica waarderen
- Weinig vrienden maar sociaal
Herken mij hierzelf 100%. en daarom doe ik die aanname ook. Heb nu een aantal tweakers ontmoet die ook add bevestigend hebben waar ik geen enkel probleem om hun te begrijpen en vice versa.

Een aantal van deze tweakers gaan volledig op in het programmeren heb dit zelf ook een paar keer gehad. Als iemand mijn dan vroeg gaf ik codetaal terug.

Bedoel dus de icters die volledig in het programmeren opgaan de programmeerder die als ze op bed liggen denk hey zou had ik het moeten doen en voordat ze er erg in hebben zitten ze al weer voor de computer.
Roenie schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:16:
[...]
Waarom denk je dat 99% zoiets heeft?

En anderen begrijpen jou niet? jij begrijpt mensen zonder ADD misschien niet? Je gaat hier wel heel erg van je eigen persoon uit.
Zie kenmerken ik kan mij prima inleveren en hieronder de nadelen wel offtopic maar geeft misschien wel de reden waarom ik vaag overkom.
De Nadelen van ADD

U kunt zich niet langdurig op één ding concentreren
U toont weinig interesse bij het uitvoeren van opgedragen taken
U heeft last van veel gedachten tegelijk
U lijkt slordig of bent dit ook / U heeft dit leren te verbergen
U wilt liever geen tijd besteden aan details
U bent slecht in rekenen / maakt schrijf fouten
U kunt bij iets leuks overmatig veel tijd aan details besteden
U heeft hoge verwachtingen van anderen, snel teleurgesteld
U heeft moeite met luisteren. Uw gedachten dwalen af
U bent vergeetachtig, laat regelmatig uw spullen liggen
U heeft geen moeite met stil zitten
U praat vaak door anderen heen.
U heeft de neiging zinnen voor een ander af te maken
U heeft moeite om iets af te wachten. -> inactief
U bent altijd met 2 dingen tegelijk bezig
U vergeet verjaardagen etc. Men denkt dat u egoistisch bent
U zit vaak te dagdromen. (batterijen opladen)
U bent soms enkele momenten depressief
U zoekt graag een adrenaline rush op. (Hard rijden etc.)
U kunt geïrriteerd overkomen / Verstoord in gedachten
U heeft regelmatig het gevoel op het uiterste van uw tenen te lopen.
U moet oppassen dat u niet meer taken op zich neemt dan u aan kunt
U bent onzeker over uw uitspraken, onderschat eigen intelligentie
U bent gevoelig voor verslavingen
U trekt zich graag terug
U kunt slecht met kritiek of complimenten omgaan
U heeft altijd al het gevoel gehad dat u anders bent
U voelt zich regelmatig misplaatst
U kunt goed acteren / liegen / smoesjes maken
U voelt zich regelmatig eenzaam en / of onbegrepen
U bent soms chaotisch en soms overmatig perfectionistisch
U bent een einzelgänger, wat eenzaam en weinig vrienden
U bent moeilijk in staat om tot activiteit te komen bij saaie dingen
Ik heb niet 1 taak niet alleen het oprichten van een bedrijf Wissel dit dus continue af met andere passies.

Discussieren vind ik ook machtig mooi en dan wil ik soms altijd winnen. Realiseer mij hierdoor ook dat ik soms een ontzettende hufter kan zijn. Dus begrijp jullie probleem met mij en ik baal er van dat ik mijn karakter zo is. Altijd willen winnen is een typische add kwaal.

@iedereen ik ga naar de huisartsi ik ga straks naar de psycholoog om uiteindelijk structuur te krijgen.

@ontopic Alle kenmerken van add voordelen en nadelen herken ik dus in een icter met communicatieproblemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:59
Als je een lijst van ongeveer 30 symptomen doorleest, heb je er al snel een aantal te pakken die op jou kunnen slaan en kan je jezelf al snel een bepaalde stoornis aanpraten terwijl de "it-nerd" niet meer hoeft te zijn dan een beetje in zich zelf gekeerd (introvert) persoon. Zie het als een horoscoop in een damesblad, daar herken je ook altijd wel iets in wat op jou slaat. Als je dan ook nog zonder een diagnose door een arts je gaat verschuilen achter de nadelen van z'n stoornis om je vage gedrag te verklaren, ben je echt bezig met een "self fulfilling prophecy" en ben je jezelf alleen maar aan het gek praten. Artsen hebben vaak ook een hekel aan mensen die zelf al een hele diagnose gedaan hebben door zich op deze manier stoornissen aan te praten.

[ Voor 7% gewijzigd door Invisible_man op 23-02-2011 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 00:33:
zomaar wat redenen:

Blijf even met de voeten op de grond staan.

Een IT'er beheert de vertrouwelijke data helemaal niet. Hij beheert de opslag, backup, beschikbaarheid, transport van die data en systemen. De belangrijkheid zit 'm in de data zelf. Een IT'er (nu bedoel ik de netwerk/systeembeheerders en niet b.v de architecten en consultants) is te vergelijken met de stratenmaker of de putjesschepper. Weliswaar technisch complex en hi-impact maar in feite is het maar gereedschap voor de echte business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joopv schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 07:48:
[...]
Blijf even met de voeten op de grond staan.

Een IT'er beheert de vertrouwelijke data helemaal niet. Hij beheert de opslag, backup, beschikbaarheid, transport van die data en systemen. De belangrijkheid zit 'm in de data zelf. Een IT'er (nu bedoel ik de netwerk/systeembeheerders en niet b.v de architecten en consultants) is te vergelijken met de stratenmaker of de putjesschepper. Weliswaar technisch complex en hi-impact maar in feite is het maar gereedschap voor de echte business.
In de praktijk is technisch hooggeschoold personeel die bepaalde software wil gebruiken wel afhankelijk van aanmerkelijk lager geschoold personeel (IT'ers), omdat ze simpelweg de rechten niet hebben om bepaalde dingen te installeren.

In de ogen van dit soort mensen lopen "IT'ers" alleen maar in de weg. Dat is overigens ook mijn mening.

Dat je in een groot bedrijf iemand nodig hebt die bijv. weet hoe ZFS in detail werkt, is overigens duidelijk. Er zijn wel degelijk mensen die met computers/netwerken werken die wel degelijk toegevoegde waarde hebben, maar daar zijn er zo weinig van. Laten we zeggen het soort mensen dat een tcpdump kunnen zien en dan meteen zeggen "Goh, dat is vreemd. Volgens de specificatie zou dat helemaal niet moeten gebeuren. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Anoniem: 28958 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:27:
[...]

In de ogen van dit soort mensen lopen "IT'ers" alleen maar in de weg. Dat is overigens ook mijn mening.
Zo vinden een hoop IT'ers de rest van het bedrijf in de weg lopen.
Je hebt elkaar allemaal nodig, van schoonmaakster tot directeur.
Niet zo minachtend doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
Anoniem: 28958 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:27:
[...]In de ogen van dit soort mensen lopen "IT'ers" alleen maar in de weg. Dat is overigens ook mijn mening.
Dit is een gevaarlijke uitspraak. De stratenmaker loopt jou ook in de weg? Als die er niet was kon jij niet naar je werk rijden. Als de ITer er niet was, kon jij bijv. niet e-mailen (of denk je dat bij Ziggo en KPN geen mensen werken, dat dit er "ineens" was). Als de poetsploeg er niet was, zat je in de rotzooi, en zo kan ik nog wel een uur doorgaan. We hebben elkaar nodig om goed te functioneren, van stratenmaker tot CEO. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Joepv schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:40:
[...]

Dit is een gevaarlijke uitspraak. De stratenmaker loopt jou ook in de weg? Als die er niet was kon jij niet naar je werk rijden. Als de ITer er niet was, kon jij bijv. niet e-mailen (of denk je dat bij Ziggo en KPN geen mensen werken, dat dit er "ineens" was). Als de poetsploeg er niet was, zat je in de rotzooi, en zo kan ik nog wel een uur doorgaan. We hebben elkaar nodig om goed te functioneren, van stratenmaker tot CEO. ;)
Het verschil is alleen dat iedereen weet en kan zien wat het werk van een stratenmaker inhoud en ook aardig kan zien aan hoe ver hij al met het stukje straat is hoe lang hij nog bezig is en daar de nodige begrip en geduld voor op kan brengen. In de it is het voor veel mensen niet in te leven waarom iets lang duurt en waar z'n it-er toch de hele dag mee bezig is en heb je sneller onbegrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepv schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:40:
[...]

Ik heb geen IT'er nodig. Dat 90% van de mensen wel een IT'er nodig heeft, is een ander verhaal.

Een stratenmaker voegt duidelijk iets toe. Een IT'er neemt vaak alleen maar mogelijkheden weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Een IT'er zorgt er voor, door die beperkingen, dat iedereen normaal (uitzonderingen daar gelaten) zijn werk kan doen.
Als dit niet zou gebreuren dan kan iedere nitwit vanalles uitvreten en slopen in een netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-06 22:34

Stoffel

Engineering the impossible

Anoniem: 28958 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:53:
[...]
Een IT'er neemt vaak alleen maar mogelijkheden weg.
Op dezelfde manier als Justitie mogelijkheden wegneemt in de samenleving? Die ook maar wegdoen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 16:30
Anoniem: 28958 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 08:53:
[...]

Ik heb geen IT'er nodig. Dat 90% van de mensen wel een IT'er nodig heeft, is een ander verhaal.

Een stratenmaker voegt duidelijk iets toe. Een IT'er neemt vaak alleen maar mogelijkheden weg.
Dus jij hebt geen ITer nodig. En door wie denk je dat die internet verbinding beheerd wordt nadat die in de muur verdwijnt op de plaatst waar je zelf je "welkoms pakket" hebt aangesloten? Beetje kortzichtig.

En mobiel bellen, Internet, digitaal TV kijken. De normaalste zaak op vandaag. Dat is "spontaan" ontstaan? Daar werken zeker geen ITers om ervoor te zorgen dat als jij, na een harde dag "alles zelf doen" op de bank ploft, de TV aanzet dat je beeld hebt? (ja dat is ook IT op vandaag). 8)7

Open your eyes...

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Invisible_man schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 07:34:
Als je een lijst van ongeveer 30 symptomen doorleest, heb je er al snel een aantal te pakken die op jou kunnen slaan en kan je jezelf al snel een bepaalde stoornis aanpraten terwijl de "it-nerd" niet meer hoeft te zijn dan een beetje in zich zelf gekeerd (introvert) persoon. Zie het als een horoscoop in een damesblad, daar herken je ook altijd wel iets in wat op jou slaat. Als je dan ook nog zonder een diagnose door een arts je gaat verschuilen achter de nadelen van z'n stoornis om je vage gedrag te verklaren, ben je echt bezig met een "self fulfilling prophecy" en ben je jezelf alleen maar aan het gek praten. Artsen hebben vaak ook een hekel aan mensen die zelf al een hele diagnose gedaan hebben door zich op deze manier stoornissen aan te praten.
Heb ze allemaal te pakken dat is het verschil.

Als ik wil kan ik per kenmerk een boek schrijven als ik mij hier tot zet ivm met mijn eigen ervaringen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Hier een lijste voor PDD NOS
Ik kan je zo vertellen dat daar ook vell tussen staat.
Je kunt niet zomaar zeggen ik heb dit of dat zonder goede test(en)

Kenmerken van PDD-NOS

Kinderen met PDD-NOS kunnen opvallen door:
Onhandig en angstig gedrag in sociale situaties
Weinig begrip en gebruik van nonverbale signalen (oogcontact, gelaatsexpressie, lichaamshouding)
Het niet of nauwelijks leren van sociale ervaringen
Het ontbreken van wederkerigheid in het contact
Een eenzame, gesloten indruk te maken
Zich angstig te tonen voor veranderingen
Fanatiek vast te houden aan bepaalde routines
Zich koppig en driftig te uiten (ingegeven door angst)
Een eenzijdige belangstelling tonen
Rigide en dwangmatige gedragspatronen te ontwikkelen
Overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels
Of juist weinig gevoeligheid voor geluiden, beelden, temperaturen of aanrakingen
Een trage taalontwikkeling
Eigenaardig ouwelijk taalgebruik
Taal in alle gevallen letterlijk nemen
Een onhandige, stijve motoriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 49090 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 00:55:
...Zie kenmerken ik kan mij prima inleveren en hieronder de nadelen wel offtopic maar geeft misschien wel de reden waarom ik vaag overkom....
Dat ITers bepaalde kenmerken hebben wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook ADD hebben natuurlijk. Ik herken me ook wel in bepaalde kenmerken maar dat wil niet zeggen dat ik ADD heb. Je bekijkt het gewoon heel erg vanuit jezelf. Jij denkt ADD te hebben en dan heeft iedere ITer het 8)7

Een beetje offtopic misschien, maar wat betreft het belang van IT en ITers zijn natuurlijk belangrijk in iedere organisatie. Maar ze hebben duidelijk een support functie. Zij ondersteunen de primaire processen van de organisatie en dienen te adviseren, ondersteunen, maar uiteindelijk is de business verantwoordelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Roenie op 23-02-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roenie schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:26:
[...]
Dat ITers bepaalde kenmerken hebben wil natuurlijk niet zeggen dat ze ook ADD hebben natuurlijk. Ik herken me ook wel in bepaalde kenmerken maar dat wil niet zeggen dat ik ADD heb. Je bekijkt het gewoon heel erg vanuit jezelf. Jij denkt ADD te hebben en dan heeft iedere ITer het 8)7

Een beetje offtopic misschien, maar wat betreft het belang van IT en ITers zijn natuurlijk belangrijk in iedere organisatie. Maar ze hebben duidelijk een support functie. Zij ondersteunen de primaire processen van de organisatie en dienen te adviseren, ondersteunen, maar uiteindelijk is de business verantwoordelijk.
Kan ook nog adhd zijn maardat terzijde. Doelde op icter met een creative kijk. Denk dat je zeker een verband zult aantreffen met add of adhd en creative icters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joepv schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:11:
[...]

Dus jij hebt geen ITer nodig. En door wie denk je dat die internet verbinding beheerd wordt nadat die in de muur verdwijnt op de plaatst waar je zelf je "welkoms pakket" hebt aangesloten? Beetje kortzichtig.

En mobiel bellen, Internet, digitaal TV kijken. De normaalste zaak op vandaag. Dat is "spontaan" ontstaan? Daar werken zeker geen ITers om ervoor te zorgen dat als jij, na een harde dag "alles zelf doen" op de bank ploft, de TV aanzet dat je beeld hebt? (ja dat is ook IT op vandaag). 8)7

Open your eyes...
Ik heb een onderscheid gemaakt tussen diverse IT'ers. Ik raad je aan om de hele thread te lezen, wat je dus duidelijk niet gedaan hebt.

Ik kijk overigens lekker analoog TV, omdat er niet alleen maar voordelen zijn aan digitale TV, en het heeft ook niets met IT'ers te maken, aangezien _ik_ ze niet zie. IT'ers die systemen hebben geconfigureerd waarmee ik moet werken en dus verder geen controle over heb, waardoor ik mijn werk niet kan doen, dat zijn de IT'ers waar we het hier over hebben. Vaak zijn dit mensen met een MBO of soms een HBO-opleiding. Aangezien ze zo goedkoop zijn, zetten bedrijven die mensen overal neer en kun je ze dus ook bijna niet ontwijken.

Voor Internet geldt precies hetzelfde. Ik hoef alleen maar te hebben dat iemand een kabeltje in de grond neerlegt en zorgt dat ik via een protocol informatie kan verzenden; het interesseert me niet hoe, als ze het maar even documenteren. Dus, als ze bij een ISP een hardware router neerzetten en verder geen enkele service hebben, dan lijkt me dat fantastisch. Ik hoef geen pruthardware en software van hun te ontvangen; alsjeblieft niet.

Qua mobiel bellen zou ik liever hebben gehad dat alle frequenties gewoon aan de burger zouden toebehoren met één of andere democratisch gekozen roterende commissie van mensen die een bepaald diploma hebben behaald (zoals radio-amateurs) die dan beslist of mensen op een redelijke manier gebruik maken van de frequenties.

Ik zeg niet dat alle MBO'ers of HBO'ers voor dit soort situaties zorgen; ik doe alleen een constatering. Neem bijv. eens een e-mail configuratie. Hoevaak ik wel niet hoor van mensen dat ze geen grote bijlages kunnen versturen. Geef mij maar eens 1 goede reden waarom mensen geen bijlages van enkele tientallen MBs zouden moeten kunnen versturen? Dat dit 'normaal' niet gebeurd, wil niet zeggen dat er soms niet een goede reden voor zou kunnen zijn.

Je kunt me kortzichtig noemen, maar het heeft alleen geen enkele basis in de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49090 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:14:
[...]

Heb ze allemaal te pakken dat is het verschil.
U toont weinig interesse bij het uitvoeren van opgedragen taken
Het lijkt mij een volledig normale reactie om geen interesse te hebben in het uitvoeren van opgedragen taken. Als daar een monetaire vergoeding of andere tegenprestatie tegenover staat, dan kan iemand natuurlijk iets meer interesse krijgen om die taak uit te voeren, maar anders lijkt het me een volstrekt normale reactie.

Als je goed naar dat lijstje kijkt, zie je eigenlijk alle eigenschappen die een goede loonslaaf niet moet hebben. Het heeft niets te maken met hoe het individu zich voelt of hoe deze functioneert; het is bijna allemaal ondergeschikt aan de samenleving. Een behoorlijke socialistische insteek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28958 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:45:
[...]

[...]

Het lijkt mij een volledig normale reactie om geen interesse te hebben in het uitvoeren van opgedragen taken. Als daar een monetaire vergoeding of andere tegenprestatie tegenover staat, dan kan iemand natuurlijk iets meer interesse krijgen om die taak uit te voeren, maar anders lijkt het me een volstrekt normale reactie.

Als je goed naar dat lijstje kijkt, zie je eigenlijk alle eigenschappen die een goede loonslaaf niet moet hebben. Het heeft niets te maken met hoe het individu zich voelt of hoe deze functioneert; het is bijna allemaal ondergeschikt aan de samenleving. Een behoorlijke socialistische insteek dus.
Hier bedoelen ze meer mee dat wij een hekel hebben aan dingen die wij niks aanvinden.

Met school de ervaring om een verslag pas te maken een dag voor de deadline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Anoniem: 49090 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:55:
[...]

Hier bedoelen ze meer mee dat wij een hekel hebben aan dingen die wij niks aanvinden.

Met school de ervaring om een verslag pas te maken een dag voor de deadline
Maar volgens mij gaat dit voor meer dan de helft van de mensen wel op, heeft half Nederland dan ook ADD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Invisible_man schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:09:
[...]

Maar volgens mij gaat dit voor meer dan de helft van de mensen wel op, heeft half Nederland dan ook ADD?
Was 1 voorbeeld

Heb er 100en kan mij alleen inzetten voor mijn passies. Heb dus geen structuur.

Zou je hier op mijn kamer komen dan zie je dat mijn passies perfectionistisch zijn. Alles symmetrisch en alles in contrast dus qua kleuren past het allemaal bijelkaar.

Ik heb administratie loonstrookjes die ik nooit open maak en gewoon in een kartonnen doos gooi. Heb 5 jaar geleden mappen gekocht voor orde en die zitten nu nog in de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Anoniem: 49090 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:21:
[...]

Was 1 voorbeeld

Zou je hier op mijn kamer komen dan zie je dat mijn passies perfectionistisch zijn. Alles symmetrisch en alles in contrast dus qua kleuren past het allemaal bijelkaar.

Ik heb administratie loonstrookjes die ik nooit open maak en gewoon in een kartonnen doos gooi. Heb 5 jaar geleden mappen gekocht voor orde en die zitten nu nog in de verpakking.
Maar is ook meteen één voorbeeld wat aangeeft dat dit allemaal heel erg generieke symptomen zijn die bij veel mensen wel min of meer aanwezig zijn. Met andere woorden, ga als je twijfels hebt of je een dergelijke aandoening wel of niet hebt naar een arts of andere profesionele hulp (ga je geloof ik ook al doen) en laat die een OBJECTIEVE diagnose stellen, jij zoekt volgens mij alleen maar naar redenen die er op wijzen dat jij het wel hebt en niet naar dat jij het niet hebt, dan ben je alleen subjectief bezig. Daarom moet je jezelf ook niet een diagnose willen stellen.

Ga ook alsjeblieft niet jezelf en iedereen op GoT gek maken dat 99% van de introverte it-ers ook een dergelijke aandoening heeft. Dan ga je straks het zelfde krijgen wat je nu ziet bij GoTters die menen dyslexie te hebben en daarom een vrijbrief hebben om maar onzorgvuldige posts te maken terwijl er zat hulpmiddelen zijn (spellingchecks enzo) om je daar mee te helpen, de mensen die echt dyslexie hebben doen heus wel de moeite om een goede tekst neer te zetten namelijk.

Ga ook alsjeblieft niet elk topic wat er ook maar enigszins met dergelijke aandoeningen te maken heeft naar je toe trekken, daarmee ontspoor je alleen maar de bestaande discussies mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 49090 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:21:
[...]
Was 1 voorbeeld

Allemaal leuk en aardig, maar het topic gaat over de ITer in zijn algemeenheid, niet over jou als individu. Het geeft geen verklaring voor de stelling in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Joepv schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:11:
[...]

Open your eyes...
Daar had hij het volgens mij niet echt over, maar meer over IT'ers in een bedrijfsomgeving. En tuurlijk daar heb je een network engineer nodig voor het bedrijfsnetwerk bijvoorbeeld. Het probleem zijn echter de lokale computers, en daar vormt IT wel vaak genoeg een irritant gezeik dat voor sommige beter weg kan zijn, omdat die prima zelf hun computer kunnen gebruiken maar wel admin rechten willen hebben.

Ik weet van bedrijven waarbij er wat oudere systemen zijn (oké heel wat oudere maar daar draait dan nog wel specifieke software op) waarbij als er wat moet gebeuren het verhaal is dat IT gebeld wordt om langs te komen, die moet gevraagd worden om het admin wachtwoord in te tikken en dan aan de kant te gaan want ze hebben toch geen idee hoe ze die systemen moeten gebruiken.

Hier op de universiteit is het nu zo dat er zeer waarschijnlijk de optie komt waarbij een vakgroep ervoor kan kiezen om geen support van ICT te krijgen, maar gewoon zelf admin rechten op alle computers te krijgen, en geloof me dat er zat groepen zijn die dat willen omdat er geen ICT support nodig is voor de lokale computers en het een stuk makkelijker is als je admin rechten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Dit topic gaat niet over ADD maar over eventuele communicatieproblemen bij IT-ers. Als je het hebt over de "typische" IT-er dan heb je het juist niet over ADD want die kan zich uren achtereen zo concentreren op een probleem dat hij alles eromheen vergeet. De discussie over ADD is hier niet op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43
Is dat slecht communiceren, of boven jouw niveau voor dat onderwerp communiceren. Als jij naar Feynman toe zou zijn gegaan met de vraag of hij EM velden kon uitleggen dan zou hij er ook op een tempo doorheen gaan waarbij je er niks van zou begrijpen. Of als je aan Schrödingen vraagt hoe het met zijn kat ging zou je ook niks van zijn antwoord volgen
Nou zit toch wel een verschil in sociaal gedrag he. iets snel uitleggen is toch wat anders als sociaal gedrag. Ik herken het gedrag wat de TO opnoemt. Alleen of het de "meeste" ITers zijn daar kan ik niet over oordelen. Ik ken er een hoop en de meeste zijn toch prima volk om mee om te gaan\werken.

Als iemand iets al 3 x uitgelegd heeft en het wordt hem nog een keer gevraadt dan kan hij ook gewoon zeggen dat hij geen zin heeft om het nog een keer uit te leggen ipv negeren of met een snauw te reageren. Je ziet toch regelmatig de "echte die hard ITers " die hele technische functies bekleden en geen service verlenende functie hebben of zelfs leiding gevend. Ieder zijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 07:49

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vermoed dat TS eens onder de loep zou moeten nemen hoe hij overkomt op anderen. Met de meeste IT'ers die ik ken is het prima communiceren, zolang je tenminste rekening houdt met de persoon en zijn/haar bezigheden.

Ik vind het in geen enkele werkzaamheid fijn om gestoord te worden, of het nu sokken breien is of programmeren. Heeft simpelweg te maken met het feit dat ik bezig ben. Daarnaast ben ik wel IT'er, maar géén IT leraar. Leren programmeren doe je maar op een cursus/school/website. Iemand iets leren en programmeren zijn compléét verschillende skillsets, waar communicatie (een van) de meest opvallende verschillende factor(en) is.

Als je wilt leren metselen moet je ook niet aan een bouwvakker vragen hoe dat moet, dan moet je leren metselen. Die bouwvakker moet zijn muurtje afkrijgen, daar wordt ie voor betaald. Voor discussies over metseltechnieken zal hij zich tot medebouwvakkers richten, niet tot leken.

Als laatst ben ik het wel eens met het feit dat je met veel IT'ers in een dergelijke situatie terecht kan komen. Dit komt echter naar mijn mening door iets anders: sommige mensen vinden het moeilijk om nee te zeggen tegen je vraag of ze iets voor je willen nakijken. Na 3 keer hebben ze daar spijt van en lossen ze het alsnog op.
Kom je niet veel te dringend over voor de gemiddelde IT'er? Loop je niet gewoon communicatief over mensen heen, waardoor diegenen met nét iets minder communicatieve skills niet aan bod komen bij je?

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 14:49

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Anoniem: 28958 schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:37:
Voor Internet geldt precies hetzelfde. Ik hoef alleen maar te hebben dat iemand een kabeltje in de grond neerlegt en zorgt dat ik via een protocol informatie kan verzenden; het interesseert me niet hoe, als ze het maar even documenteren. Dus, als ze bij een ISP een hardware router neerzetten en verder geen enkele service hebben, dan lijkt me dat fantastisch. Ik hoef geen pruthardware en software van hun te ontvangen; alsjeblieft niet.
Dat is wel een beetje erg makkelijk. Zo heb ik er al honderd op de helpdesk gehad, "het moet gewoon werken". En als het niet werkt, wat doe je dan? Ik neem aan dat jij dan ook iemand wil kunnen bellen om te vragen wat er mis is, en die moet dan maar in z'n kristallen bol kijken om te zien wat er mis is.
Je zou als bedrijf wel een "pro" abonnement kunnen aanbieden waar je al die zooi er niet bij krijgt, maar je weet ook dat 99% van de mensen zich daar dan direct op inschrijft omdat het goedkoper is, om vervolgens de helpdesk te bellen waarom het niet werk. Het ergste zijn het die beginnen met "ik ben zelf systembeeheerder en ..."

En dat er veel slechte IT'ers zijn, ja, dat is rot, maar dat krijg jij toch niet opgelost, daar mag je baas voor zorgen. Mensen macht geven over dingen die ze niet overzien is altijd een slecht idee.
Anoniem: 28958 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:14:
Een goede programmeur moet juist heel goed kunnen communiceren, aangezien hij/zij het zelfs aan een machine kan overbrengen.
Volgens mij gaat het hier al vaak fout. Communiceren met een machine is iets heel anders dan communiceren met een mens.
Ikzelf maak die fout ook vaak. Dan denk ik "ik heb het toch gezegd" en dan blijkt dat de toehoorder de helft van de informatie niet heeft meegekregen. Hij heeft m'n woorden wel gehoord, maar niet alle informatie opgepikt die ik er in heb gestopt. Gebaren, intonatie, pauzes etc horen ook allemaal bij communiceren.
Andersom komt ook voor, dan heb ik een praatje gehoord en weet allerlei details die anderen niet hebben meegekregen hoewel ze duidelijk op de dia stonden, terwijl ik een of ander grap heb gemist omdat ik niet snapte dat de spreker zo met z'n handen stond te wapperen om ironie aan te geven.

Het valt me net op dat dit mijn derde post op rij is die een reactie is op jouw. Niks persoonlijks ho

[ Voor 30% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24-02-2011 19:13 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:49
ThinkPadd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:44:
Even voor de goede orde, ik doe op dit moment een HBO opleiding Bedrijfskundige Informatica (ben 1e jaars atm) en daar krijg je zeker wel communicatieve skills geleerd. Ik volg 1 of 2x in de week een college "Bedrijfscommunicatie"
Maar op technische informatica worden BI'ers toch echt als de IT n00bs gezien :+ .
Anoniem: 249002 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:50:
Helaas lopen er in de IT heel veel "autisten" rond of mensen met een sterk gebrek aan sociale skills. Hoewel ik zelf uit de IT kom blijf ik dit gedrag echt vreselijk vinden. Over het algemeen is het in de IT zo dat de technisch iets mindere goden veel socialer zijn dan hun tegenhangers.
Het ligt eraan wat je onder technisch mindere goden verstaat. Bij mijn opleidingen waren de minder sociale mensen absoluut niet beter(ook niet qua wiskunde of hardcore zaken) en leek het meestal alleen maar een beperking voor ze te vormen.

Ze kunnen zich nauwelijks in een ander verplaatsen waardoor ze vaak enorm veel moeite hebben om alleen al te begrijpen wat de non-IT'er precies wil. Dat komt helemaal mooi tot uiting wanneer je ze bijvoorbeeld een user interface laat maken. Dan gooien ze bij wijze van spreken honderd buttons willekeurig op een canvas en vinden ze het hartstikke logisch, omdat ze zelf precies weten welke button wat doet. Ik denk dat iedere IT'er dergelijke software wel eens is tegengekomen.

Voor de rest heeft een computer gewoon een enorme aantrekkingskracht op mensen die minder sociaal begaafd zijn. Die doet blindelings wat je hem opdraagt (en wanneer dat niet gebeurt, dan uit zich dat in blinde razernij bij de IT'er :+ ) en je kan er eindeloos tijd aan besteden zonder dat je met mensen hoeft om te gaan. Om terug te keren op het punt van mindere goden: die tijd lijkt in veel gevallen absoluut niet besteed te worden aan 'zinnige' zaken. Eerder aan games en dingen als fantasy/anime. Een interessantere vraag is misschien waarom die twee zaken zo populair zijn bij geeks >:) .

Systeem/netwerkbeheerders zijn trouwens over het algemeen het meest storend. Meestal niet eens bijster intelligent, maar doordat ze iets beheren waar veel mensen gebruik van maken wanen ze zich nogal eens als god en lijken zich in sommige gevallen emotioneel te hechten aan het systeem. En net zoals door de ogen van een jaloers vriendje vormt de rest van de wereld een potentieel gevaar.

Ook hebben IT'ers vaak moeite om te beseffen dat IT niet de oplossing voor alles is en kunnen ze zich storen aan processen die niet altijd efficiënt verlopen, zoals de eerder genoemde communicatie. Dat uit zich vaak in onbegrip voor bijvoorbeeld de directie.

Ik denk overigens dat dit probleem steeds minder wordt, aangezien steeds meer 'normale' kids opgroeien met een computer en voor een IT-studie kiezen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen vroeger dachten dat er een steekje bij me los zat toen ik eindeloos in een command prompt dingen aan het tikken was.

Voor IT'ers die overspoeld worden met domme vragen bedenk ik me wel een handige app om te maken. Die zorgt ervoor dat er altijd een button in beeld is met 'HULP NODIG?' erop. Wanneer ze erop klikken drukt deze op F1. Misschien dat je het nog menselijker en toegankelijker kan maken door er een geanimeerd gezichtje bij te zetten. In de vorm van een paperclip ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door BarôZZa op 26-02-2011 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

BarôZZa schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 06:52:
Systeem/netwerkbeheerders zijn trouwens over het algemeen het meest storend. Meestal niet eens bijster intelligent, maar doordat ze iets beheren waar veel mensen gebruik van maken wanen ze zich nogal eens als god en lijken zich in sommige gevallen emotioneel te hechten aan het systeem. En net zoals door de ogen van een jaloers vriendje vormt de rest van de wereld een potentieel gevaar.
Pardon, meen je dit nu serieus? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1ncam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
BarôZZa schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 06:52:
[...]

Maar op technische informatica worden BI'ers toch echt als de IT n00bs gezien :+ .

[...]

Het ligt eraan wat je onder technisch mindere goden verstaat. Bij mijn opleidingen waren de minder sociale mensen absoluut niet beter(ook niet qua wiskunde of hardcore zaken) en leek het meestal alleen maar een beperking voor ze te vormen.

Teveel om te quoten....

Voor IT'ers die overspoeld worden met domme vragen bedenk ik me wel een handige app om te maken. Die zorgt ervoor dat er altijd een button in beeld is met 'HULP NODIG?' erop. Wanneer ze erop klikken drukt deze op F1. Misschien dat je het nog menselijker en toegankelijker kan maken door er een geanimeerd gezichtje bij te zetten. In de vorm van een paperclip ofzo.
Ik studeer Informatica, en ik snap van eigenlijk alles wel wat je bedoeld. Maar jij gaat wel heel kort door de bocht, een beetje te kort. Je doet een beetje met de informatici wat Wilders met de Moslims doet.

Een beetje gas terug mag wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Wilders begrijpt ook dat niemand zit te wachten op perfect genuanceerde bewoordingen om niemand maar mogelijk tegen het hoofd te stoten. Als we het over de brave model-IT'er zouden hebben, dan waren we snel uitgesproken ;) . Dus zo kan je dat ook bekijken bij de moslims. Nu ben ik verre van een Wilders-stemmer trouwens, maar ik kan bij hem prima tussen de regels doorlezen en de boodschap eruit destilleren in plaats van dat ik me continu aangevallen voel zoals sommige mensen.
Anoniem: 249002 schreef op zondag 27 februari 2011 @ 11:35:
[...]

Pardon, meen je dit nu serieus? 8)7
Teveel beheerders tegengekomen die zich vooral heel belangrijk voelden en zich meer bezig hielden met de gebruikers te beperken (veiliger!) dan te zorgen dat er goed te werken viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@BarôZZa

Simpele samenvatting
Een ict-er leeft in zijn eigen wereld en kan hierdoor niet met de rest communiceren. Met voorbeelden er bij
Het ging toch om de waarom vraag ;)

Uiteindelijk zitten er vaak hele creatieve koppen bij, maar doordat ze vaak chaotisch zijn kunnen ze dit anderen soms lastig laten zien. Als deze mensen goede structuur krijgen zouden er heel wat problemen op de wereld zijn opgelost. Een utopische wereld die nog moet worden gecreeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
BarôZZa schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:26:
Teveel beheerders tegengekomen die zich vooral heel belangrijk voelden en zich meer bezig hielden met de gebruikers te beperken (veiliger!) dan te zorgen dat er goed te werken viel.
Je klinkt als de standaard ikke-ikke-ikke gebruiker die geen flauw idee heeft van de redenen en achtergronden van de beperkingen die je tegenkomt...

Ik hoop dat ik me vergis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De standaard 'ikke-ikke-ikke gebruiker'... Als je op die manier naar gebruikers kijkt, dan klinkt dat alsof je sowieso al de gekke IT-denkbeelden hebt. Voor de rest ben ik er vrij zeker van dat je je zeer behoorlijk vergist ;)
Anoniem: 49090 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 16:01:
@BarôZZa

Simpele samenvatting

[...]

Het ging toch om de waarom vraag ;)
Dat is ook geen antwoord op de waarom vraag ;)
Pagina: 1 2 Laatste