Toon posts:

Samsung monitor bijna meteen op zwart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na gisteravond netjes m'n pc te hebben afgesloten, doe ik deze vanochtend weer aan.
Ik heb hier twee beeldschermen van Samsung staan, en vanochtend ging een van deze heel kort even aan (ik zag het Samsung logo en een stukje opstartscherm. Als ik em nu aanzet zie ik kort wat ik normaal op dit scherm zie (uitbreiding van m'n bureaublad).

Nadat ik kort wat heb gezien gaat ie meteen weer op zwart. Het aan-/uitknopje blijft gewoon branden, dus niet knipperen.

Wat ik al heb geprobeerd:
- DVI Kabels van beide monitoren omgewisseld
- HDMI input van een Boxee Box
- DVI Connectors in de achterkant van m'n PC omgewisseld.
- De spanning een tijdje van het 'kapotte' scherm afgehaald.

Resultaat blijft hetzelfde.

Iemand enig idee of ik nog iets kan doen? Wat dit betekent?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-12 16:38
Altijd handig om even te vermelden om wat voor een type monitor het gaat zodat er wat zinnigs over gezegd kan worden. Zijn het bijvoorbeeld monitoren met ouderwetse ccfl backlight, dan zou de converter wel een kapot kunnen zijn... maar dat zou weer een onzin opmerking zijn als het een monitor is met led-backlighting... snap je?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12
Als je in het licht kijkt zie dan wel je windows achtergond?

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, vergeten te melden. Het gaat om een Samsung SyncMaster T240.

Pikzwart nadat ik heel even (halve seconde) beeld heb gezien. In die halve seconde lijkt ie alles wel normaal weer te geven. Wel een beetje dof, maar dat was altijd als ie aan ging. Misschien gaat het fout bij het helderder worden?

• MicGlou
Dit kan bijna niet anders zijn dan een CCFL-backlight en dan lijkt het er idd sterk op dat de converter kaduk is, die gaat uit/schiet in de beveiliging als deze stroom krijgt/warm wordt. Overigens is dat lang niet altijd een moeilijke reparatie, er zijn genoeg sites die je monitor voor niet al te veel geld zouden kunnen repareren...

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:30
Wat grappig dat je dit probleem net post. Vandaag wilde ik een grote zoektocht doen naar een oplossing voor mijn probleem, dan wel zelf iets posten.
Bij mijn monitor, Samsung 226BW, is het net iets anders. Hij gaat aan, zoals jij zegt, en daarna weer uit. Maar dit blijft het scherm echt een paar minuten doen, totdat hij definitief aanblijft. Helaas duurde dat steeds langer en durf ik hem nu even niet meer te gebruiken.
Is bij mij dan ook de converter stuk?

Verwijderd

Topicstarter
Is 'converter' de exacte benaming voor dit onderdeel? Ik zou hier dan graag wat meer info over willen opzoeken. Deze is dus vervangbaar?

In ieder geval bedankt voor je diagnose :)

@Jesserr: Ja, grappig he :P Als jouw scherm definitief aanblijft betekent dit dat je aan-/uitlampie niet meer knippert terwijl je zwart beeld hebt?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 12:48 ]

• Jesserr
Nee dit betekent dat hij gewoon volledig functioneert :P

Ik heb hem inmiddels open geschroefd en heb geconstateerd dat er 4 condensatoren goed bol staan. Die ga ik binnenkort vervangen, moet nog even de onderdelen aanschaffen. Heb inspiratie opgedaan in dit topic: Samsung Syncmaster 226BW caps vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees en hoor nu na wat onderzoek regelmatig wat over Inverters die naar de klote zijn, bedoelde je dat niet in plaats van een converter?

Wat een ramp trouwens om z'n scherm open te krijgen, na de voet eraf te hebben gehaald eindelijk wat schroeven gevonden, maar vervolgens zit ie nog erg stevig vast (vanaf midden tot bovenkant). Ben ook bang dat ik te veel kracht uitoefen en wat sloop...

• MicGlou
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:05:
Ik lees en hoor nu na wat onderzoek regelmatig wat over Inverters die naar de klote zijn, bedoelde je dat niet in plaats van een converter?

Wat een ramp trouwens om z'n scherm open te krijgen, na de voet eraf te hebben gehaald eindelijk wat schroeven gevonden, maar vervolgens zit ie nog erg stevig vast (vanaf midden tot bovenkant). Ben ook bang dat ik te veel kracht uitoefen en wat sloop...
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Het is INVERTER, niet converter... hier heb ik dus al dagen last van, ik weet wat ik bedoel maar zeg telkens het verkeerde of kan er gewoon ff niet opkomen 8)7

Wikipedia: CCFL inverter

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog nooit een flatscreen uit elkaar heb gehaald, meer dan zat CRT monitoren gesloopt (wat geven die beeldbuizen toch een mooie 'phoef' van 3 hoog de container in 8)) maar eigenlijk nog nooit aan een LCD ofzoiets gewaagd... "al" mijn gekochte flatscreen tot nu toe werken dan ook nog allemaal :) Drukken en wrikken zou ik zeggen, nooit gewoon maar gaan trekken. Vaak als je even eerst de randen wat indrukt en ze dan wat open probeert te wrikken dan schiet er vaak wel een clip los. Als je dat eenmaal kan zien dan is het meestal niet moeilijk meer welke kant je op moet werken. Heb je overigens alle stickers verwijderd enzo? Dat je geen verborgen schroefje oid gemist hebt? ;)

[ Voor 30% gewijzigd door MicGlou op 07-02-2011 17:45 ]

• Jesserr
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:05:

Bij het openmaken van mijn Samsung heb ik na alle schroeven eruit gehaald te hebben ook flink getwijfeld of het wel alles was. Daarna gewoon de gok genomen en kracht gezet. Echt niet normaal hoeveel herrie elke krak gaf, maar niks ging stuk. Maar elk verbinding stukje zit dus wel dermate vast dat je flink kracht moet zetten en dat je flink herrie mag verwachten :)
Instant edit: Op eigen risico, uiteraard :+

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels gelukt, inderdaad wel veel kracht zetten en bij elke krak de verbazing dat het niet helemaal kapot was :P

Nu vermoed ik dat de inverter los van het grote metalenblok daar bovenaan zit?
Zitten nogal kleine schroefjes in, dus ik moet nog even langs een winkel morgen, en daarna eens kijken wat er onder dat metale plaatje bovenin zit.

Iemand enig idee hoe ik hieraan kan zien dat het kapot is? Is dat uberhaupt zichtbaar?

• MicGlou
Sowieso eerst even checken hoe de rest eruit ziet, nergens bolstaande, lekkende, roestende plekken aanwezig waarvan het lijkt dat het er niet hoort te zitten. Tja. ze zien er volgens mij altijd wel een beetje anders uit... ik gok op het apparaat waarop de backlighting is aangesloten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ga geloof ik een Samsung BN44-00044A Backlight Inverter nodig hebben.
Moet dat per se die zijn of werken andere inverters ook?

Al even rondgezocht en niet 1,2,3 een winkeltje kunnen vinden waar ze die verkopen :/

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
Jesserr schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:43:
Wat grappig dat je dit probleem net post. Vandaag wilde ik een grote zoektocht doen naar een oplossing voor mijn probleem, dan wel zelf iets posten.
Bij mijn monitor, Samsung 226BW, is het net iets anders. Hij gaat aan, zoals jij zegt, en daarna weer uit. Maar dit blijft het scherm echt een paar minuten doen, totdat hij definitief aanblijft. Helaas duurde dat steeds langer en durf ik hem nu even niet meer te gebruiken.
Is bij mij dan ook de converter stuk?
Nope, teminste denk ik niet ik heb al zo'n 20+ van die 226bw's gefixed en bij zeker 19 gevallen waren de condensatoren lek.
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 15:50:
Okee, ik ga geloof ik een Samsung BN44-00044A Backlight Inverter nodig hebben.
Moet dat per se die zijn of werken andere inverters ook?

Al even rondgezocht en niet 1,2,3 een winkeltje kunnen vinden waar ze die verkopen :/
Dat is vaak zo, zodat je het dus niet zelf gaat doen of laat doen maar naar Samsung terug gaat.
Verzendkosten / onderzoekskosten / productkosten / inbouwkosten = ching ching

[ Voor 27% gewijzigd door Mektheb op 09-02-2011 15:53 ]

Pagina: 1