Toon posts:

Casefan werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een eind geleden een PC laten samenstellen. In de case zit er aan de zijkant een fan (zie foto), deze heeft nooit gewerkt, maar ik had me laten vertellen dat het misschien een fan is die enkel werkt als er oververhitting optreedt. In de 2-3 jaar dat ikd eze PC heb, heeft die nog maar 4 keer gedraaid. Nu zou ik voor wat meer koeling willen zorgen in mijn PC aangezien de ventilator van mijn videokaart het laat afweten. Is er een manier om deze fan permanent te laten draaien? Ik heb enkel foto's genomen van de fan en van het kabeltje die ernaar leidt. Kunnen jullie me helpen? Alvast bedankt.

[img=http://img128.imagevenue.com/loc139/th_23735_DSC_0001_122_139lo.jpg] [img=http://img177.imagevenue.com/loc120/th_23756_DSC_0003_122_120lo.jpg] [img=http://img128.imagevenue.com/loc64/th_23781_DSC_0004_122_64lo.jpg]
[img=http://img281.imagevenue.com/loc521/th_23807_DSC_0005_122_521lo.jpg]

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2011 21:36 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Sluit deze fan direct aan op zo'n witte stekker (Molex noemen ze dat) die uit je voeding hang en hij zou gewoon moeten draaien. Als de fan van je videokaart niet werkt zou ik echter als de donder daarnaar gaan kijken want een lullig 80mm fannetje gaat dan niet helpen, je videokaart zal doodgaan als je op deze manier door blijft gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door Singular1ty op 06-02-2011 21:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snel antwoord! Ik heb al wat op het forum geplaatst over mijn videokaart en ik kan er eigenlijk ook wel wat hulp mee gebruiken. Gelukkig heeft mn videokaart ook enkele heatpipes zodat hij toch enigzins gekoeld blijft. Dit is de link ernaar: Sparkle GeForce 8800 GT 256MB fan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens gekeken en die is aangesloten. Als ik hem uittrek gaat het neonlichtje uit. Maar de fan werkt niet als hij inzit, enkel het lichtje..

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Die fan is gewoon kapot dan. Als de LEDS wel branden, maar de fan niet draait is er intern gewoon iets kaduuk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Zolang er geen lucht langs stroomt zal de hitte door de heatpipes enigzins verplaatst worden naar de koelribben, waar deze vervolgens niet word meegenomen door een luchtstroom en dus opbouwt tot een bepaald verzadigingsniveau en je systeem vervolgens crasht. Als je hier vrolijk mee doorgaat zal je kaart overlijden. Ik zou onmiddellijk stoppen de videokaart te gebruiken tot je of de fan repareert, of de koeler vervangen hebt.
Die fan is gewoon kapot dan. Als de LEDS wel branden, maar de fan niet draait is er intern gewoon iets kaduuk.
Ik heb niet opgelet bij de plaatjes, hij heeft gelijk. Kennelijk komt er wel stroom op de fan te staan maar dit is niet genoeg om hem in beweging te brengen. Kijk eens of je de bladen een duwtje kan geven wanneer de LEDjes branden, als 'ie dan draait heeft het motortje niet genoeg kracht (meer) om een draaibeweging te initiëren. Als dat niet helpt is de fan gewoon helemaal kaduuk.

[ Voor 37% gewijzigd door Singular1ty op 06-02-2011 22:00 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Sticker op de achterkant van de fan even loshalen en WD40 in het motortje spuiten, soms helpt dat.

Verwijderd

Topicstarter
Heb er eens aan gedraaid en doet niks, maar die heeft nooit gewerkt uit zichzelf, dus die zou dan volgens jullie al stuk geweest zijn van bij de aankoop?

Verwijderd

Ik zou sowieso zo'n cheap ass made in china fan vervangen door een betere.

Die chinezen hebben de fout gemaakt een 5v kabel te maken aan een 12v fan _O- op de foto's te zien is het een rood kabeltje en rood=5v in molex? of zie ik het nu verkeerd... niet goed te zien waar het draadje in gaat bij de molex stekker.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2011 22:17 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:13:
Ik zou sowieso zo'n cheap ass made in china fan vervangen door een betere.
Bij fans maakt de fabrikant weinig uit, hij produceert misschien meer geluid. Maar zal niet opeens ontploffen alsof het een B merk voeding is.
Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:13:
Die chinezen hebben de fout gemaakt een 5v kabel te maken aan een 12v fan _O- op de foto's te zien is het een rood kabeltje en rood=5v in molex? of zie ik het nu verkeerd... niet goed te zien waar het draadje in gaat bij de molex stekker.
Rood is +
Zwart is -

Zo simpel is het bij goedkope fans.. De rode kabel gaat gewoon naar 12v.

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 06-02-2011 22:23 ]

Verwijderd

D4NG3R schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:14:
[...]

Bij fans maakt de fabrikant weinig uit, hij produceert misschien meer geluid. Maar zal niet opeens ontploffen alsof het een B merk voeding is.

[...]

Rood is +
Zwart is -

Zo simpel is het bij goedkope fans..
Ja, maar dacht dus dat ze die molex stekker zo hadden gemaakt dat ie aansluit op de 5v kant van de molex van de voeding.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Afbeeldingslocatie: http://c1.neweggimages.com/NeweggImage/productimage/12-189-119-03.jpg
Je ziet duidelijk de rode kabel naar de gele (+12v) gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 06-02-2011 22:26 ]

Verwijderd

We gaan wel een beetje offtopic he nu :P

maar dat is een stekker die van 3pin naar 4pin gaat, niet zo'n ouderwetse fan stekker met 4 pins molex er aan vast zoals de fan van hem.

iig ga je die fan dus niet meer draaiende krijgen, het enige wat nog kan is dat je voeding te weinig stroom levert maar dat lijkt me sterk.

en dat overbelasting verhaal is wel een verkooppraatje geweest aangezien een voeding dat niet kan zien...

Verwijderd

Topicstarter
Het is een stekker van 4 naar 4. En de ene molex van dezelfde bekabeling is verbonden met mijn harde schijf en de andere uiteraard met mijn fan? Ik weet niet of dit iets uitmaakt? Ik heb hem ook eens in een ongebruikte molex gestoken, maar dan doen ook enkel de ledlampjes het weer. Hij zal dus helaas kapot zijn zoals jullie zeggen. Welke neonfan raden jullie me aan? Ik zou graag hem met dezelfde vijsjes aan mijn plaat aan de zijkant hangen, of kan ik dat op mijn buik schrijven met een nieuwe fan?
Ik zou wel 1 willen die beschikbaar is bij IT Wijdemeren aangezien ik daar deze videokaartkoeler ga bestellen. http://www.itwijdemeren.nl/zalman-zalman-vf1000-p-8591.html

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 00:33 ]

Verwijderd

Plug je hdd eens uit dan kijk of ie het dan wel doet?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Cheezus

Luiaard

Dat is onzin, de HD belast je bekabeling echt niet zover dat een fan niet meer gaat draaien, deze is gewoon stuk.

Zo te zien is het een 80mm fan, je kan dus elke 80mm fan kopen die je wil (even nameten voor de zekerheid, en bij bestellen opletten of er standaard molex connector aan of bij de fan zit).

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 16:30
Wiebel anders eens met de molex connector en kijk of hij aanstalten maakt om te draaien, werkt ook altijd bij mij ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Pagina: 1