Toon posts:

Sparkle GeForce 8800 GT 256MB fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu reeds 2-3 jaar een PC die ik heb laten samenstellen. Hier zat onder andere een Sparkle GeForce 8800 GT 256MB in. Nu maakt hij sinds kort een enorm brommend geluid, dan is hij opeens weer stil zoals gewoonlijk en na een tijdje begint hij weer te ratelen om vervolgens weer hard te beginnen brommen. Het heeft niks met de temperatuur te maken, want het maakt geen verschil of ik games speel of niet. Ik heb eens mijn PC opengesmeten en als hij een brommend geluid maakte met m'n vinger op de fan gedrukt. Als ik dit deed ging het geluid weer weg, maar na enkele minuten komt het terug. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik heb al gekeken of ik in het midden van de fan een druppeltje olie ofzo kan in doen, maar dit is volledig afgesloten. En de fan kan ik denk ik niet losmaken. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Zou de fan afzonderlijk te vervangen zijn? Ik heb 3 jaar geleden 300-400€ betaald voor die kaart en hij werkt nog perfect, dus ik zou geen nieuwe videokaart willen kopen alleen voor dat. Alvast bedankt!

Meeze

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-01 11:06
Heb je de fan al opgemeten? In de pricewatch zijn er genoeg te vinden... http://tweakers.net/pricewatch/cat/492/ventilatoren.html
Anders zul je toch echt hier moeten kijken

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe je dat dan je fan opmeten? Sorry, heb hier echt 0 ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
niemand die hier raad mee weet?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
vermoedelijk slijtage, je kan er een aftermarket koeler voor kopen aangezien je garantie verlopen zal zijn.
in de pricewatch staan genoeg alternatieven.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Je weet heel zeker dat het de koeler van de videokaart is en niet toevallig een casefan? Zeker als het gedrag van de fan op de videokaart niet aanmerkelijk veranderd tijdens een potje gamen, doet mij toch denken dat het een andere fan is.

Het brommen kan ook komen door wat vervuiling in het loopwerk, een heeeeeel klein beetje naaimachine olie of wd40 en ff laten draaien zou het ook al een stuk soepeler moeten laten lopen. Er zit overigens altijd wel een gaatje in de fan om even wat te kunnen smeren, als de bovenkant echt dicht gewerkt is, dan zit dat gaatje aan de andere kant van de fan, meestal verstopt onder een sticker.

Verwijderd

Topicstarter
Het is 100% zeker de fan van de videokaart. Maar hij begint nu echt vreemd te doen. Nu valt hij volledig uit en maakt hij om de 2 seconden en heel kort brommend geluidje dat hij even kort draait en na een seconde direct weer uitvalt. Dus ik denk er toch aan om een nieuwe fan de kopen, want hij zat in geen tijd aan 95 graden terwijl hij anders nog nooit 80 graden had gehaald zelfs niet bij urenlange zware prestaties of games. Welke fan raden jullie aan? En hoe kan ik er dan voor zorgen dat die oude fan nooit meer draait? Want je kan hem er niet afhalen. Alsthanks niet zonder de videokaart te beschadigen.

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Als het goed is kan je hem gewoon eraf schroeven zonder iets te slopen. Aan de onderkant zitten de schroeven en daar kan je dus ook gelijk de afstand meten tussen de schroeven in en kijken voor een vervanging.

Verwijderd

Topicstarter
FastPinguin schreef op zondag 06 februari 2011 @ 19:29:
Als het goed is kan je hem gewoon eraf schroeven zonder iets te slopen. Aan de onderkant zitten de schroeven en daar kan je dus ook gelijk de afstand meten tussen de schroeven in en kijken voor een vervanging.
Bedankt. Ik heb al eens rondgekeken op google hoe ik het zou kunnen doen en heb al enkele bruikbare handleidingen gevonden. http://www.sparkle.com.tw/product_detail.asp?id=57&sub_id=150# Dit is het model van mijn kaart. Ik heb al eens die witte behuizing ervan gehaald en daar zit de ventilator in. Maar dan zitten die tientallen verticale ijzeren plaatsjes er ook nog, nu is mijn vraag, moet ik dan gewoon de schroeven van de achterkant losmaken en heel het boeltje ervan halen met die ijzerenplaatjes enzo ook? En dan gewoon de nieuwe koeling erop bevestigen?

Ik zou deze handleiding gebruiken: http://computertotaal.nl/article/2340/videokaartkoeler-vervangen.html en die CoolViva Pro SE erop zetten, op de site van Coolmaster zie ik staan dat deze compatibel is met de Nvidia Geforce 8800 GT, maar ik heb de Sparkle Geforce 8800 GT, maakt dit uit? Of raden jullie en andere aan? Zoja, welke (stille) koeler past dan zeker op mijn kaart? Sorry voor de vele vragen, maar in ben er allemaal redelijk nieuw in.

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 23:50
Ja bij je 2de link van jou staat heel mooi beschreven hoe je de koeler demonteert. (eigenlijk dus inderdaad aan de onderkant de schroeven gewoon los maken) Ik heb zelf goede ervaringen met Zalman koelers. Deze zou bijvoorbeeld geschikt zijn voor jou videokaart. pricewatch: Zalman VF1000 LED
(koelpasta, koelvinnen voor videogeheugen en fancontroller erbij. Mooi pakket vind ik het)

De CoolViva Pro SE past er ook op, hoewel ik niet weet waar je die kan kopen.

Verwijderd

Topicstarter
FastPinguin schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:03:
Ja bij je 2de link van jou staat heel mooi beschreven hoe je de koeler demonteert. (eigenlijk dus inderdaad aan de onderkant de schroeven gewoon los maken) Ik heb zelf goede ervaringen met Zalman koelers. Deze zou bijvoorbeeld geschikt zijn voor jou videokaart. pricewatch: Zalman VF1000 LED
(koelpasta, koelvinnen voor videogeheugen en fancontroller erbij. Mooi pakket vind ik het)

De CoolViva Pro SE past er ook op, hoewel ik niet weet waar je die kan kopen.
Dus als ik die Zalman aanschaf heb ik alles wat ik nodig heb om hem te plaatsen? Geen extra kabeltjes ofzo nodig? In dat geval neem ik zeker deze en dan kom ik er wel met die handleiding erbij. Bedankt!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Je koopt tegenwoordig helaas bijna een betere videokaart voor het geld wat een koeler voor die videokaart zou kosten.
pricewatch: Gainward GeForce GT430 1024MB DDR3 (flink cheap)
pricewatch: Zalman VF1000 LED (hij ziet er hier duur uit maar volgens mij was deze in de uitverkoop bij highflow)
pricewatch: Arctic Cooling Accelero S2(deze ook goedkoop bij highflow)
(9800gt en 8800gt gebruiken zelfde mounting holes toch?)

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:43

Nikeo

Jawelles

je moet de ventilator niet meten maar de afstand tot de randjes van waar hij in zit. Dus de ventilator is 55 mm en waar hij in zit is 60 mm. Dan is het een 60 mm fan bijvoorbeeld

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Zalman VF1000 LED besteld en heb deze is vandaag bij mij aan huis geleverd. Nu heb ik al eens gekeken en alle onderdelen passen op de videokaart, maar er is maar 1 probleem het kabeltje van de koeler die ik op de videokaart moet plaatsen past niet op de videokaart. Op de videokaart staat er een ingang van 4 pinnetjes en aan het kabeltje is het een ingang voor 3 pinnetje en het blokje is iets dikker. Hoe kan ik hem toch nog aansluiten? Of ben ik volledig verkeerd bezig en moet dat kabeltje op m'n moederbord aangesloten worden ipv op mijn videokaart?

[img=http://img284.imagevenue.com/loc406/th_39829_DSC_0002_122_406lo.JPG] [img=http://img276.imagevenue.com/loc537/th_39850_DSC_0003_122_537lo.JPG]

Alvast bedankt!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

dat gaat gewoon hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/4pin.jpg

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Maar er zit zo'n wit blokje rond, dus het past niet en ik kan het er niet van klikken ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat hij niet op de videokaart moet aangesloten worden maar wel op het moederbord. Is het gelijk in welke 3-pin male op mijn moederbord dat ik hem steek?

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-01 21:48
Je kunt ook gewoon de fan losschroeven, het etiketje aan de achterkant eraf halen, en dan een beetje olie in de lager gieten/spuiten. (fietsolie, siliconenolie, maakt niet uit) dit doe ik altijd en werkt 9 van de 10 keer O-) . gewoon olie in de (kogel/glij) lager gieten, fannetje rond draaien met je vingers met de lager naar boven wijzend, de fan van boven naar beneden wiebelen (er zit altijd speling op de lager) en het probleem is weg! (bij mij werkt dat meestal wel ;)) het probleem is gewoon dat je lager droogstaat. Suc6 ;)
jammer dat je al een nieuwe besteld hebt, dit had kunnen helpen... :F

[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 10-02-2011 16:02 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Verwijderd

Topicstarter
SVGPC schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:00:
Je kunt ook gewoon de fan losschroeven, het etiketje aan de achterkant eraf halen, en dan een beetje olie in de lager gieten/spuiten. (fietsolie, siliconenolie, maakt niet uit) dit doe ik altijd en werkt 9 van de 10 keer. gewoon olie in de (kogel/glij) lager gieten, fannetje rond draaien met je vingers met de lager naar boven wijzend, de fan van boven naar beneden wiebelen (er zit altijd speling op de lager) en het probleem is weg! (bij mij werkt dat meestal wel ;)) het probleem is gewoon dat je lager droogstaat. Suc6 ;)
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb een nieuwe koeler gekocht want hij was volledig stuk. Kheb wel nog een vraag over de aansluiting op moederbord (zie hierboven)

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:49
Waarom nieuwe koeler. Voor 20 euro meer had je een kaart gehad die nieuwer en sneller is.

Verwijderd

Topicstarter
n0elite schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:06:
Waarom nieuwe koeler. Voor 20 euro meer had je een kaart gehad die nieuwer en sneller is.
Kijk maar even naar de specificaties van mn kaart is wel 512MB ipv de 256MB die ik zei en de andere specificaties zijn ook erg goed, heb eens gekeken en ging geen vinden voor minder dan €200 die evenveel kan. Ben gewoon enorm tevreden van deze kaart, kan alle games,... in hoogste kwaliteit draaien, dus zal zolang hij dat kan geen nieuwe kopen :p

En het is juist gelukt om hem volledig aan te sluiten en hij werkt! M'n eerste "PC-operatie" is een feit. Bedankt voor de hulp allemaal!
Pagina: 1