Voeding doorgefikt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Beste mensen.

Vanmiddag rook ik iets en dacht dat het mijn laptop was. Een half uur later vonkte mijn voeding ineens en viel hij uit met rook dat van onder mijn bureau vandaan kwam.

Mijn complete kamer is ongeaard (erg stom, i know, maar dat is even niet anders).

Ik heb beneden op een geaard stopcontact de pc gecheckt. Het moederbord kreeg wel stroom, maar ging niet aan (LED's brande wel).

Toen een andere voeding gepakt en alleen het moederbord aangesloten. Te zien aan de status-led's op het moederbord (want ik had de videokaart er voor de zekerheid even helemaal uit gehaald) zag het er goed uit.

Mijn ouders gingen nu bij de media markt kijken voor een nieuwe voeding. Nu is mijn vraag...

Wat en hoe zou ik nog kunnen controleren of het beschadigd is ? Als ik zometeen alles weer aansluit met een nieuwe voeding wil ik weten wat er exact kapot kan zijn.

Als ik niet genoeg informatie heb gegeven kan ik die wel geven, ik ben gewoon benieuwd wat ik zou kunnen proberen om zeker te stellen dat de vonken niet zijn doorgeslagen ...

PS. Het was een NorthQ voeding 400 watt van 3 jaar oud.

[ Voor 0% gewijzigd door w4rguy op 07-02-2011 16:43 . Reden: Er stond dat ik dacht dat het mijn voeding was, maar het was mijn LAPTOP, althans dat dacht ik... ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
*bump*
mag 1 keer per dag toch ? :x

Ik heb nog geen nieuwe voeding. Ben wat aan het rondkijken maar wil dus nog steeds graag weten wat ik nog kan testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 10:24

Caveman

whahoehaha

Ik zit op zolder met mijn pc's, daar is alles ongeaard. Maar daar brandt je voeding echt niet van door hoor.
Waar die wel van door kan branden is bv. stof, maak hem eens open en kijk eens of er stofnesten inzitten (vloerbedekking, op de grond...). Te zwaar belasten is ook een mogelijkheid, goedkope voedingen hebben er problemen mee om op hun tenen te lopen (altijd tegen max vermogen aan). Dus zoek even uit wat de belasting is van je voeding, verbruik graka, mobo ect ect. Een 400 watt voeding is nu niet echt veel te noemen..

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als je voeding al meer dan 3 jaar oud is gooi ze dan gewoon open en kijk eens of er niks zwartgeblakerd is, dan ben je 100 % zeker ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik kan inderdaad de voeding nog open halen.

Het feit dat het ongeaard is en is gaan vonken is natuurlijk niet de oorzaak. Normaal gesproken hoort alleen wel de aardlek eruit te slaan (dan is de schade al geschiedt, maar dan stop het wel direct). Omdat de stop er niet uit is geslagen bleef hij knetteren en roken voor een paar seconden totdat de voeding zelf er mee op hield.

Omdat de voeding toen door is blijven draaien is de kans (naar mijn idee) groter aanwezig dat er piekspanningen door de kabels zijn gelopen naar de systeemcomponenten. vandaar dus de vraag, hoe kan ik controleren of dat geen schade heeft opgelopen.

Mijn systeemcomponenten zijn:
3 x 80 mm fans
Gainward GeForce 8600/8800 GT (weet het even niet exact, zit nu op kantoor)
Intel core 2 duo e6850 (3.0 GHz)
2x 1gb module OCZ Reaper DDR2 RAM
1x Kingston Valueram 2GB DDR2 RAM
Moederbord MSI P35-neo2-fr
Hauppauge 1100 WinTVR PCI tv-kaart (niet gebruikt, wel aangesloten intern)
Extra Geluidskaart (PCI), merk onbekend met 2 optische poorten (SPDIF) en 3 uitgangen, 1 ingang
LG DVD/CD combi brander

Voeding: 400 Watt NorthQ, 3 jaar oud (leeftijd van overlijden is bij zo een voeding niet echt opmerkelijk volgensmij. De stof hoeveelheid viel mee, maar ik kan er wel bij in komen dat dat een oorzaak is geweest.

Overigens, toen ik alles log heb gehaald en een andere voeding ENKEL op het moederbord had aangesloten starte het moederbord wel op (de LED indicatoren gaven ook alle 4 groen aan (wat dus OK is). Echter wil ik wel weten, hoe kan ik testen of ik bijvoorbeeld niet een doorgefikte USB controller heb, of SATA controller, of een RAM controller die gaar is geraakt door piekspanning etc. etc.

[ Voor 13% gewijzigd door w4rguy op 07-02-2011 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

NorthQ klinkt als ultrabudget, dus waarschijnlijk is die voeding gewoon op. Vervang dat ding door een goede voeding en dan kun je eens verder testen. Als je dan verder geen rare dingen meer tegenkomt dan heb je geluk en is het enkel de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:12

mvh

State Governor

Verkopen ze ook kwaliteitsvoedingen bij de Mediamarkt? Ik weet niet zeker, maar toen ik in het hardware-hoekje keek zag ik bijvoorbeeld alleen Sweex videokaarten, dus áls ze al voedingen hebben zal dat niet veel beter zijn.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
w4rguy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:55:
Ik kan inderdaad de voeding nog open halen.
Let je wel op..
Voeding behoud restspanning.
restspanning + capacitator + vinger = auw.... (flinke auw)

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:41

The Chosen One

Zie signature!

Bestel gewoon een goede voeding op internet. Betere kwaliteit en prijs dan bij de Mediamarkt lijkt me.
De gemiddelde ouder zal snel iets kopen bij MM of bol.com al zijn er veel betere plekken.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
deblaauwn schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:32:
Verkopen ze ook kwaliteitsvoedingen bij de Mediamarkt? Ik weet niet zeker, maar toen ik in het hardware-hoekje keek zag ik bijvoorbeeld alleen Sweex videokaarten, dus áls ze al voedingen hebben zal dat niet veel beter zijn.
Ik heb via de V&A vandaag een Antec Truepower 430 Watt aangekocht. Antec is dan wel geen A+ merk op de voedingenmarkt, maar beter als NorthQ als je het mij vraagt. Daarnaast iets meer vermogen (had eerst 400Watt) wat dus iets fijner voor een voeding zal zijn lijkt mij.

Misschien kon hij hem vanmiddag nog versturen, anders verzend hij hem morgen :)
The Chosen One schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:39:
Bestel gewoon een goede voeding op internet. Betere kwaliteit en prijs dan bij de Mediamarkt lijkt me.
De gemiddelde ouder zal snel iets kopen bij MM of bol.com al zijn er veel betere plekken.
Ik laat hem wel dicht zitten. Na het vonken durfde ik al amper de kabel eruit te halen omdat ik bang was voor meer vonken :P.

Het doet mij overigens wel denken aan een quote van een elektricien die ik ooit sprak:
"In alle elektronische apparaten zit rook. Als het eruit komt, is het stuk".

[ Voor 30% gewijzigd door w4rguy op 07-02-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 07 februari 2011 @ 12:06:
NorthQ klinkt als ultrabudget, dus waarschijnlijk is die voeding gewoon op.
Is idd niet de meest hoogstaande fabrikant, standaard geven ze ook een vermogen van minimaal 100 Watt te veel op volgens mij. Ze gebruiken ook het vaakst Huntkey als OEM...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44
Het lijkt me inderdaad een behoorlijk budgetmerk:
We'll get the NorthQ NQ-4800-400 out of the way first. We can't recommend it; it couldn't sustain 350W of output, let alone 400W. If the rating was indeed for peak loads, we don't see that as an excuse, users need to know what a PSU can consistently provide, not give out for a couple of seconds. We weren't able to test the remote for the NorthQ; it was unable to turn on the unit after we'd killed it in our tests.
Bron: http://www.hexus.net/content/item.php?item=6276&page=9

Een goede powersupply kost minimaal een euro of 60 a 70, maar waarschijnlijk meer. Een voeding van een euro of 30 is per definitie crap. Het gewicht van een voeding is een indicatie (maar geen garantie) van kwaliteit. Als je een voeding oppakt en hij voelt qua gewicht aan alsof het ding helemaal leeg is van binnen, gebruik 'm dan alsjeblieft niet. Een kwaliteitsvoeding heeft hoogwaardige componenten, condensatoren en spoelen en die wegen behoorlijk zwaar.

Je ziet het te vaak dat mensen besparen op de voeding. Maar die paar tientjes extra is het dubbel en dwars waard als het alternatief is dat je voeding na een paar jaar al je hardware mee naar de hemel neemt als hij zelf gaat.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
w4rguy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:41:
[...]

Ik heb via de V&A vandaag een Antec Truepower 430 Watt aangekocht. Antec is dan wel geen A+ merk op de voedingenmarkt, maar beter als NorthQ als je het mij vraagt.
Als Antec geen A-merk fabrikant is blijven er wel heel weinig over.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44
-The_Mask- schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:46:
[...]

Inderdaad. Antec is wat mij betreft een heel duidelijk A-merk van kwaliteitsvoedingen. Absoluut één van de merken die ik zelf meeneem bij de vergelijkingen als ik een voeding moet hebben. Om precies te zijn heb ik op dit moment een Neo HE voeding van Antec in gebruik.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:46:
[...]

Ik zei A+ merk op de voedingsmarkt he. Daarmee bedoel ik, OCZ, Thermaltake, Cooler Master, etc. Dat gaat allemaal iets meer over the top.

**edit**

oh wist niet dat Antec echt zo gewaardeerd werd onder tweakers :P

**einde edit*

De voeding kreeg ik overigens bij mijn behuizing mee geleverd, daarom kocht ik er geen extra bij. Hij heeft 2 jaar CampZone mee gemaakt waarvan 1 jaar in enorme hitte, en een ander jaar gematigd weer.

[ Voor 8% gewijzigd door w4rguy op 07-02-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Luuk1983 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:52:
[...]

Inderdaad. Antec is wat mij betreft een heel duidelijk A-merk van kwaliteitsvoedingen. Absoluut één van de merken die ik zelf meeneem bij de vergelijkingen als ik een voeding moet hebben. Om precies te zijn heb ik op dit moment een Neo HE voeding van Antec in gebruik.
Mijn ervaringen met Antec zijn anders meermaals niet heel bijzonder geweest. Het is zeker beter dan een Qtec voeding ofzo, maar niet vergelijkbaar met iets als Enermax.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
w4rguy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:52:
Ik zei A+ merk op de voedingsmarkt he. Daarmee bedoel ik, OCZ, Thermaltake, Cooler Master, etc. Dat gaat allemaal iets meer over the top.
OCZ en vooral Coolermaster zijn duidelijk minder. Meer dan de helft wat Coolermaster heeft geproduceerd is bagger tot hooguit matig. GX serie is het laatste voorbeeld. Thermaltake is een prima merk, maar Antec is toch wel wat beter tegenwoordig.
Wolfboy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:54:
[...]
Mijn ervaringen met Antec zijn anders meermaals niet heel bijzonder geweest. Het is zeker beter dan een Qtec voeding ofzo, maar niet vergelijkbaar met iets als Enermax.
Enermax is toch vrij duur voor wat je krijgt en ervaringen van één persoon zijn niets zeggend. Daarnaast de beste voeding van dit moment qua prestaties (de HCP van 1200W) komt van Antec.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Mag ik dan gelijk vragen hoe het zou zitten met de rendementen van Antec's voedingen? Hij heeft geen 80+ blabla normering (ik kan het niet vinden in ieder geval). Het betreft een Antec Truepower Trio 430Watt

[ Voor 1% gewijzigd door w4rguy op 07-02-2011 17:04 . Reden: het is een trio ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 17:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als hij al eerder ontploft is, en je de kabel eruit hebt gehaald zal er heus niks meer ontploffen hoor :9
Zorg wel dat je geen caps / contactpunten ervan aanraakt, deze kunnen nog lading bevatten.
Je hoeft dit niet te doen hoor, veel meer dan erachterkomen dat hij kapot is kan je niet ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Antec's voedingen betreft; Ja kan niet op voorhand stellen dat je A(+) kwaliteit leveren. Antex zelf maakt nl. zelf geen voedingen, die laat ze fabriceren door anderen. Wat de truepowers betreft: De 'zwakkere modellen' worden door een andere fabrikant gemaakt, dan de 'sterkere'. Die laatste worden gemaakt door Seasonic.

En wat dat betreft; Er zijn maar zoveel 'echte PSU' makers, die zelf voedingen ontwerpen en verkopen. Seasonic is daar één van, en Enermax of Enhance zijn ook voorbeelden. Het leidt tot een logische conclusie dat voedingen van dergelijke merken meer kwaliteit hebben dan de voedingen die ze voor andere 'OEM's' maken (wat zou anders de meerwaarde van hun eigen voedingen zijn).

Voor info zie bv. deze pagina: http://www.tomshardware.c...anufacturer-oem,2729.html
Erg interessant !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Antec Truepowers hadden vroeger nog wel eens de kans te ontploffen (heb het zelf een paar keer gezien), maar goed, ieder merk heeft wel eens een slechte serie.
Ik zou er op zich mijn systeem wel aan toe durven te vertrouwen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:36:
Wat Antec's voedingen betreft; Ja kan niet op voorhand stellen dat je A(+) kwaliteit leveren. Antex zelf maakt nl. zelf geen voedingen, die laat ze fabriceren door anderen. Wat de truepowers betreft: De 'zwakkere modellen' worden door een andere fabrikant gemaakt, dan de 'sterkere'. Die laatste worden gemaakt door Seasonic.
Antec laat hun high-end modellen maken door Delta niet door Seasonic. High Current Pro, Signature en CP's zijn alle drie door Delta gemaakt.
En wat dat betreft; Er zijn maar zoveel 'echte PSU' makers, die zelf voedingen ontwerpen en verkopen. Seasonic is daar één van, en Enermax of Enhance zijn ook voorbeelden. Het leidt tot een logische conclusie dat voedingen van dergelijke merken meer kwaliteit hebben dan de voedingen die ze voor andere 'OEM's' maken (wat zou anders de meerwaarde van hun eigen voedingen zijn).
Dat is natuurlijk onzin, niet alleen zouden ze dan natuurlijk naar een betere fabrikant toegaan. Ook is het natuurlijk sowieso niet waar. De high-end Delta's van Antec worden zelfs speciaal voor Antec gemaakt.
Voor info zie bv. deze pagina: http://www.tomshardware.c...anufacturer-oem,2729.html
Erg interessant !
Tomshardware als bron voor iets wat over voedingen gaat? :F

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 17:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat ik geluk heb gehad met mijn B-merk. In deze PC zit een LC-Power oZeanos (650W). Gekocht op een computerbeurs in de buurt voor 50, wat ik zelf nogal weinig vond. Achteraf bleek dat dit nogal redelijk stabiele dingen zijn. Het trekt mijn systeem in elk geval makkelijk : Q8200 met een GTX 260 Core 216.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:44:
[...]
Antec laat hun high-end modellen maken door Delta niet door Seasonic. High Current Pro, Signature en CP's zijn alle drie door Delta gemaakt.

[...]
Dat is natuurlijk onzin, niet alleen zouden ze dan natuurlijk naar een betere fabrikant toegaan. Ook is het natuurlijk sowieso niet waar. De high-end Delta's van Antec worden zelfs speciaal voor Antec gemaakt.

[...]

Tomshardware als bron voor iets wat over voedingen gaat? :F
Ik ben er van overtuigd dat het artikel op THG een juiste weergave is van de werkelijkheid, simpelweg omdat je de inhoud van de lijst eenvoudig kan controleren op zijn juistheid. Ik bespeur enige vooringenomenheid hierin (ten aanzien van een merk wat jij 3x noemt misschien ?).

Secundair komt het op me over dat je niet zo goed leest, want ik het heb het over de truepowers (type /merk), dat jij dat beschouwd als high-end; prima, maar daar had ik het niet over. Overigens, Antec laat zn voedingen door verschillende merken maken, ook de zgn 'high ends' zijn door verschillende fabrikanten gemaakt.

Dat is mijn punt; Bij Antec moet je uitzoeken wie de werkelijke fabrikant is, het label Antec maakt ze zelf nl. niet. Daaruit volgt dat je het label Antec ook niet automatisch met kwaliteit in verband zal kunnen brengen; Het hangt nl. af van het model wat je koopt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 18:19:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat het artikel op THG een juiste weergave is van de werkelijkheid, simpelweg omdat je de inhoud van de lijst eenvoudig kan controleren op zijn juistheid. Ik bespeur enige vooringenomenheid hier.
Heb idd niet echt gekeken omdat het meeste van Tomshardware toch onzin is, maar wil wel even kijken.

Dit stukje maakte mij aan het lachen huilen.
A PSU equipped with chokes (a kind of inductor) is a clear indicator of passive Power Factor Correction (PFC). Passive PFC plays a significant role in the efficiency of the PSU. Only active circuitry allows for factors close to the optimum value of 1, while passive components can reach 0.7 to 0.8 at best, meaning they only achieve 70% to 80% efficiency. PSUs with a passive PFC may be cheaper to buy in the short run, but poor efficiency can swallow savings over time in the form of higher electricity costs.
Sinds wanneer heeft de PFC (Power Factor Correction) iets met efficiëntie te maken?

De lijst zelf is totaal incompleet en staat vol fouten, bij de eerste bekende fabrikant (Antec) gaat het direct al mis. Basiq serie wordt bijvoorbeeld ook door Delta gemaakt en de HCG ook door Seasonic. Daarnaast missen er nog al eens wat modellen.
Secundair komt het op me over dat je niet zo goed leest, want ik het heb het over de truepowers (type /merk), dat jij dat beschouwd als high-end, prima maar daar had ik het niet over.
Jij leest niet goed aangezien ik het niet over Truepower had. ;)
Dat is mijn punt; Bij Antec moet je uitzoeken wie de werkelijke fabrikant is, het label Antec maakt ze zelf nl. niet. Daaruit volgt dat je het label Antec ook niet automatisch met kwaliteit in verband zal kunnen brengen; Het hangt nl. af van het model wat je koopt.
8)7 Dat is toch altijd zo? Bij Enermax welke jij aanhaalde is het bijvoorbeeld ook zo. Die maken alle voedingen namelijk ook niet zelf (Sirtec en CWT worden gebruikt) Maar een fabrikant welke de voeding wel altijd zelf maakt zoals CWT hoe je ook niet altijd high-end spul te verwachten. Er zit immers een heel groot verschil in CWT PUF en DSG of PUC, maar dat zal je wel weinig zeggen...

[ Voor 17% gewijzigd door -The_Mask- op 07-02-2011 18:44 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True Power Trio werden door Seasonic gemaakt. Het platform is identiek aan M12D (corair HX serie) en heeft inderdaad ook een 80+ rating, alleen bij het TP Trio 430W wordt dat niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:36:
True Power Trio werden door Seasonic gemaakt. Het platform is identiek aan M12D (corair HX serie) en heeft inderdaad ook een 80+ rating, alleen bij het TP Trio 430W wordt dat niet vermeld.
Hoe veel fouten was je van plan te maken in twee regels?
Corsair HX voedingen worden door zowel CWT als Seasonic gemaakt.
M12D is een Seasonic design welke goed is voor 80 PLUS Silver en in 750W en 850W te krijgen is, heeft hier dus niks mee nodig.
De TP Trio heeft geen 80PLUS rating, aangezien de efficiëntie daar ook te laag voor is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De TP Trio heeft geen 80PLUS rating, aangezien de efficiëntie daar ook te laag voor is.
Google even naar officiele specs voordat je iets beweert.
HX voedingen worden door zowel CWT als Seasonic gemaakt.
Ik bedoel hier 520 en 620W modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:12:
[...]

Google even naar officiele specs voordat je iets beweert.
Wil ik wel doen maar dat veranderd niks. Geen één Truepower Trio met 80 PLUS certificaat.
Ik bedoel hier 520 en 620W modellen.
Sowieso ander design, wel Seasonic overigens.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

d:)b -The Mask-

Het is je gelukt om een draad, die begon om goed bedoeld advies aan w4rguy te geven, te laten ontsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:14
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:44:
d:)b -The Mask-

Het is je gelukt om een draad, die begon om goed bedoeld advies aan w4rguy te geven, te laten ontsporen.
Waar slaat dit op? -The Mask- corrigeert de mensen die foute informatie geven. Dat lijkt me toch goed?
Als foute informatie wordt meegenomen in het advies voor w4rguy, dan krijgt ie uiteindelijk een advies gebaseerd op foute informatie; vrij nutteloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whatever hij gecertificeerd is - "up to 85% efficiency" zegt genoeg.
Sowieso ander design
Trio heeft dezelfde PCB lay-out, ook drie virtuele 12+ rails, dezelfde 4-pin ventilator aansluitingen, en je beweert dat het sowiezo een ander design is? waar haal je die zekerheid vandaan? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Ik vind inderdaad dat er goed advies wordt gegeven. Overigens, ik heb de voeding van Comrade over gekocht :). Ik heb het idee dat het gelukkig een goede koop zal zijn. Kan niet wachten tot ie binnen is om hem snel in m'n pc te zetten.

Ik heb wel het idee dat meer mensen hun twijfels hebben over "wat is nou een goede voeding"? En "wat typeert een goede voeding?". Nu weet ik inderdaad wel dat veel fabricanten aangeven "500 watt" terwijl blijkt dat die 500 watt piekvermogen is, en geen constant vermogen.

Wat ik had gelezen over de Antec Truepower 430 is dat hij 430 watt constant vermogen heeft en 500 watt piekvermogen, kan dat zo ongeveer kloppen? Niet dat ik die 500 watt zou gaan gebruiken hoor, maar hoe minder hoe je tegen de max aan zit, hoe hoger je rendement en stabieler je systeem wordt (right?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal er geen spijt van krijgen ;) Als je niet van plan bent om een dikke videokaart eraan hangen, dan leeft die nog lang en gelukkig (en stil ook)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:56:
Whatever hij gecertificeerd is - "up to 85% efficiency" zegt genoeg.
Zegt dat de efficientie tot 85% kan gaan, maar kan net zo goed betekenen dat die niet haalt of zelfs onder de 70% duikt op full load. Maar als ik een review lees dan zie ik dat die zo rond de 80% zit, maar niet goed genoeg voor een 80 PLUS certificaat.
Trio heeft dezelfde PCB lay-out, ook drie virtuele 12+ rails, dezelfde 4-pin ventilator aansluitingen, en je beweert dat het sowiezo een ander design is? waar haal je die zekerheid vandaan? :)
Ik ken de meeste moderne Seasonic design's wel. Overigens heeft de voeding helemaal geen drie virtuele 12V rails de Antec heeft er gewoon één, zoals de meeste Seasonic's. En de Corsair HX520 en HX620 zijn een nieuwer design ook al zijn ze al weer even EOL.
w4rguy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:58:
Wat ik had gelezen over de Antec Truepower 430 is dat hij 430 watt constant vermogen heeft en 500 watt piekvermogen, kan dat zo ongeveer kloppen?
Bij de 650W versie is dit iig niet zo, daar is 650W de piek.
Niet dat ik die 500 watt zou gaan gebruiken hoor, maar hoe minder hoe je tegen de max aan zit, hoe hoger je rendement en stabieler je systeem wordt (right?)
Niet echt meestal haal je het hoogste rendement op zo'n 50% belasting, nu moet je niet gaan denken dat als je 300W nodig hebt je beter een 600W voeding kan halen, want meestal is de PC het vaakst in idle en dan neemt die veel minder. Systeem wordt ook niet stabieler trouwens, een PC is stabiel of niet. Is die niet stabiel moet je opzoek naar de oorzaak is die wel stabiel dan is er niet zo iets als nog stabieler. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onder de 70% duikt op full load
80% haalt die bij 120W en tot 85% onder de full load. Uit welke duim heb je die 70% gezogen? (ah ja, die heeft geen 80+ sertificaat, dan moet die zeker onder de 70% duiken?)
http://www.ixbt.com/power/psu/antec_tp3_430.shtml (enelaatste grafiek)
En i don't give a shit about die marketing praatjes 80 PLUS certificaat, het blijft gewoon een goede voeding met hoge efficiency.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2011 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 00:56:
[...]
80% haalt die bij 120W en tot 85% onder de full load. Uit welke duim heb je die 70% gezogen? (ah ja, die heeft geen 80+ sertificaat, dan moet die zeker onder de 70% duiken?)
http://www.ixbt.com/power/psu/antec_tp3_430.shtml (enelaatste grafiek)
En i don't give a shit about die marketing praatjes 80 PLUS certificaat, het blijft gewoon een goede voeding met hoge efficiency.
Je hebt ongetwijfeld gelijk dat het een prima voeding is. Maar als je het over efficiency hebt, wil ik ter vergelijking ook een andere meegeven; De Seasonic 460 watt fanless.

In de grafiek zie je dat die voeding zelfs op 100% tot 120% van zn opgegeven wattage een heel hoog rendement geeft (95%).

460fl

Zelf heb ik een seasonic x-650 gekocht vanwege de hoge behaalde rendementen. Daardoor wordt de voeding niet eens uit zichzelf warm, en daardoor gaat in mijn geval ook de ventilator niet eens draaien.
(mijn compacte productreview)

En daarmee wil ik nog een ander punt maken; Er zijn meer overwegingen bij het kiezen van een voeding (efficiency, maar in mijn geval ook stilte dus ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf ook een x650 (van medetweaker overgenomen). gelukkig geen gepiep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 00:56:
[...]
Leuk dat je de halve zin quote, als je de hele zin had gequote had je gezien dat er iets heel anders staat....
Rond de 80% is niet echt hoog tegenwoordig meer, rond de 90% is hoog. Niet efficiëntie genoeg voor een 80PLUS certificaat is tegenwoordig zelfs laag. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding is onderweg naar w4rguy, daar zal hij hopelijk blij mee zijn) Trio is een prima voedingook al heeft die geen 80+ sectificaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

-The_Mask- schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:00:
Enermax is toch vrij duur voor wat je krijgt en ervaringen van één persoon zijn niets zeggend. Daarnaast de beste voeding van dit moment qua prestaties (de HCP van 1200W) komt van Antec.
De ervaringen van 1 persoon zeggen uiteraard niet heel veel. Maar aangezien ik al meermaals voedingen gezien heb van Antec (niet alleen bij mezelf) die:
• last hadden van ontploffen
• heel traag starten
• moeite hebben met het aangegeven vermogen te leveren
.. zou ik ze persoonlijk niet aanraden. Ze zullen misschien een aantal goede modellen hebben, maar over bijvoorbeeld de TruePower II EPS (die ik een jaar in m'n systeem gehad heb) was ik totaal niet tevreden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfboy op 09-02-2011 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wolfboy schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 00:56:
.. zou ik ze persoonlijk niet aanraden. Ze zullen misschien een aantal goede modellen hebben, maar over bijvoorbeeld de TruePower II EPS (die ik een jaar in m'n systeem gehad heb) was ik totaal niet tevreden.
Je bedoelt ze hebben een slechte serie gehad maar tegenwoordig zijn het één van de beteren.

Was ook maar één probleem met de voedingen en dat was het gebruik van slechte condensators, voor de rest waren het prima voedingen, daarom werden ze ook zo veel verkocht. Dat de condensators slecht zijn kwamen de meesten pas later achter.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 09-02-2011 11:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Informatie van Wolfboy is sterk verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat Antec, in vergelijking met sommige andere merken, een goede of betrouwbare voedingen levert, wil niet zeggen dat zij ook wel eens voedingen leveren die aan kwaliteit te wensen overlaten.

Enermax wordt momenteel als een van de betere merken gezien, maar als je het internet afspeurt, kan je nalezen dat zij niet al te lang geleden ook minder positieve kritieken ontvingen vanwege terugvallende kwaliteit.

Wat dat betreft: Je kan met hand en tand een Antec verdedigen (of misschien wel het standpunt wat je in deze draad hebt ingenomen), maar de realiteit laat iets anders zien.

En wat betreft keuze van voeding: Ik zou zelf geen voeding meer kopen met minder dan een 80+ gold certificering. Maar dat zijn mijn overwegingen. Net als jullie overwegingen hebben om een Antec te kiezen zonder een dergelijke certificering. Prima, maar de keuze maak je toch zelf, en het is verstandig om te erkennen dat er andere meningen zijn tav 'wat kwaliteit is' of 'wat een betrouwbare review is'.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

-The_Mask- schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:39:
[...]

Je bedoelt ze hebben een slechte serie gehad maar tegenwoordig zijn het één van de beteren.

Was ook maar één probleem met de voedingen en dat was het gebruik van slechte condensators, voor de rest waren het prima voedingen, daarom werden ze ook zo veel verkocht. Dat de condensators slecht zijn kwamen de meesten pas later achter.
Ik heb het met diverse voedingen over een periode van 3 jaar gehad, dus echt niet "1 slechte serie". De ontploffende voedingen was inderdaad 1 serie, de andere problemen niet.

Dat een PC pas een minuut of 5 nadat de stroom erop gezet is wil starten is imho toch ook niet normaal ;)
Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:57:
Informatie van Wolfboy is sterk verouderd.
Voedingen van 2 jaar geleden hebben bij mij problemen gegeven. Dus sterk verouderd is sterk overdreven.

Maargoed... geloof wat je wil geloven, iedereen heeft het recht op z'n eigen mening. Als het voor jou goed werkt, prima. Maar ik zal ze de komende paar jaar iig niet meer aanraden. Ik heb bij 3 verschillende series uit 3 verschillende jaren problemen gehad. Dat is meer dan een beetje toeval door wat crappy condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat betaalde je voor jouw 3 verschillende voedingen uit 3 verschillende series als ik vragen mag? 20-30 euro ofzo? Mijn onlangs verkochte Trio 430W is bijna 3 jaar oud en die heeft me toen bijna 70 euro gekost terwijl ik voor dat geld een 600W coolermaster kon halen.
Voor een goede voeding moet je betallen, een voeding van 20 euro kan nooit goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
Een voeding van 20 euro gebruikt zo min mogelijk componenten van de budget collectie.
Dit betekent dat de functionaliteit op zich prima* is, maar de levensduur en de betrouwbaarheid minder zijn.
Ook het maximaal te leveren vermogen van de spanningsbron zal minder zijn dan van een duurder model.
Ook zal hij niet te uitgebreid zijn getest.

*niet te verwarren met perfect

Edit:
Je kunt overigens blijven bekvecten over merken, maar wie beheren de fabrieken? Daar waren er toch maar een paar van?

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 09-02-2011 23:54 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mavamaarten schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:52:
Ik denk dat ik geluk heb gehad met mijn B-merk. In deze PC zit een LC-Power oZeanos (650W). Gekocht op een computerbeurs in de buurt voor 50, wat ik zelf nogal weinig vond. Achteraf bleek dat dit nogal redelijk stabiele dingen zijn. Het trekt mijn systeem in elk geval makkelijk : Q8200 met een GTX 260 Core 216.
Om ook nog ff iets toe te voegen, heb zelf goede ervaring met LC-power, schaar het zelf dan ook niet meer onder budget voeding (qua prijs kwaliteit).

Weet niet of ze andere fabrikanten gebruiken en gewoon labels plakken, maar de voedingen die ik meegemaakt heb zijn allemaal zeer goed qua prijs kwaliteit.

1 revieuw heb ik gemaakt en die voeding doet het dan ook nog steeds prima, maar heb er al wel een stuk of 10 aangeraden en laten aanschaffen en die lopen allemaal nog perfect.

Nukezone FTW

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:46:
En wat betaalde je voor jouw 3 verschillende voedingen uit 3 verschillende series als ik vragen mag? 20-30 euro ofzo? Mijn onlangs verkochte Trio 430W is bijna 3 jaar oud en die heeft me toen bijna 70 euro gekost terwijl ik voor dat geld een 600W coolermaster kon halen.
Voor een goede voeding moet je betallen, een voeding van 20 euro kan nooit goed zijn.
offtopic:
70-130 euro

Maar het gaat inmiddels wel erg offtopic imho. Het lijkt me niet zinnig deze discussie hier nog verder te voeren.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Wolfboy schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 01:50:
[...]
offtopic:
70-130 euro

Maar het gaat inmiddels wel erg offtopic imho. Het lijkt me niet zinnig deze discussie hier nog verder te voeren.
Een discussie over wat nou wel of neit een goede voeding zou zijn vind ik eigenlijk wel goed hoor.

Mijn voeding was dus doorgefikt en ik he bgister de nieuwe aangesloten. Op dit moment werkt mijn PC weer. Tot mijn godse dank was dus alleen de voeding doorgefikt, andere componenten zijn niet beschadigd door piekspanningen of andere rare dingen (2e keer al dat een voeding opblaast bij mij en 2e keer dat er voor de rest niks kapot is).

Is maar goed ook want vanavond heb ik een vergadering, precies op tijd dus. Maar goed,

Wat vinden jullie goede voedingen dan ? :) zet de discussie gerust door...

• -The_Mask-
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:53:
Een voeding van 20 euro gebruikt zo min mogelijk componenten van de budget collectie.
Dit betekent dat de functionaliteit op zich prima* is, maar de levensduur en de betrouwbaarheid minder zijn.
Dat valt dus nogal heel erg tegen, voedingen van 20 euro laten de PC vaak genoeg niet zo heel lang leven. O.a. door hoge rimple en instabiele spanningen. Neem ik componenten die na een jaar of twee het begeven niet eens mee.
Edit:
Je kunt overigens blijven bekvecten over merken, maar wie beheren de fabrieken? Daar waren er toch maar een paar van?
Wel wat meer dan een paar, ook wel wat meer dan 10 trouwens. ;)
Powrskin schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 00:05:
[...]

Om ook nog ff iets toe te voegen, heb zelf goede ervaring met LC-power, schaar het zelf dan ook niet meer onder budget voeding (qua prijs kwaliteit).

Weet niet of ze andere fabrikanten gebruiken en gewoon labels plakken, maar de voedingen die ik meegemaakt heb zijn allemaal zeer goed qua prijs kwaliteit.

1 revieuw heb ik gemaakt en die voeding doet het dan ook nog steeds prima, maar heb er al wel een stuk of 10 aangeraden en laten aanschaffen en die lopen allemaal nog perfect.
Hier vergis je je heel erg. Hoeveel kan jouw zogenaamde 550W voeding op de 12V leveren? Iets van 24A misschien? Dat kan een erg goede 300W voeding ook, 350/400W voedingen kunnen dit overigen normaal gesproken wel. Je moet de LC Power dus vergeleken met voedingen welke evenveel vermogen op de 12V kunnen leveren. Toevallig kost een Be Quiet Pure Power L7 350W of Corsair CX430W ongeveer evenveel als jouw LC Power. Deze voedingen gaan dus misschien ook nog wel meer kunnen leveren en gebruiken sowieso betere componenten. En hebben dus hoogstwaarschijnlijk ook een betere prijs/prestatie.
w4rguy schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:44:
[...]

Wat vinden jullie goede voedingen dan ? :) zet de discussie gerust door...
Zie [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26 daar worden alleen maar goede voedingen geadviseerd.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1