• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:26
Beste tweakers,

Ik had eerst een Nvidea GT140 videokaart en had daarmee "lijnen" in het beeld op de linker monitor van mijn dual screen setup tijdens het afspelen van video.

Nu heb ik een ATI HD5770 aangeschaft en ik had verwacht dat het probleem wel over zou zijn, maar niets is minder waar. Een video van het probleem:
YouTube: VIDEO0001.3gp

Onderin de video zie je af en toe een soort scheidingslijn, net alsof het beeld tot daar wordt opgemaakt en dan het volgende stuk wordt gemaakt. Het is ook (bijna) alleen te zien bij snel bewegende beelden.

Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Is het gewoon dat de 2e uitgang van de videokaart minder "kracht" krijgt? (Op de hoofdmonitor is er geen probleem met het afspelen). Of ligt het aan de voeding (de videokaart zit in een Medion PC), of?

Alvast bedankt!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Een lijn door je scherm is meestal teken van een monitor waarvan een van de horizontale lijnen een los contactje heeft.

Je bent qua videokaart naar een andere fabrikant gegaan (Nvidia > AMD): Drivers fatsoenlijk gedeinstalleerd? Veilige modus? Driver Sweeper?

Medion PC, is meestal geen high-end super deluxe geweldige voeding. Specificaties van de voeding? En dan vooral de voltages en amperes die op de sticker van de voeding staan

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:36
of... je monitor gewoon een aandoening?

• theredone51
De lijn door het beeld is op beide contacten (via vga én via dvi), dus ik denk niet dat het een los contactje is. Voeding had ik al nagekeken, niets op terug te vinden, behalve een nummer dat ik op google ook niet kan vinden (nadeel van Medion..). Maar als ik zie naar de load van een GT140 en die van een HD5770 dan zijn die praktisch gelijk.

Drivers zijn netjes gedeïnstalleerd en gesweeped voor installatie (maar zoals ik al zei, de GT140 had het probleem ook al). Heb net de beeldschermkabels ook nog eens geswitched (had ik al eens gedaan, maar om nog eens zeker uit te sluiten dat het niet gewoon de monitor zelf is) en dan blijft het probleem. In de zin van, de lijnvorming treedt dan op op het andere scherm (dat dan als secundair scherm staat).

Kan het zijn dat het ligt aan dat er een PCI-E x16 1.0 slot op het moederbord zit (voor zover ik kan terugvinden) en dat het bij de GT140 ook al het probleem was dat de bandbreedte gewoon niet groot genoeg is? De HD5770 is een PCI-E 2.0 x16 kaart en de GT140 ook (voor zover dat ik terug kan vinden).

[ Voor 16% gewijzigd door theredone51 op 02-02-2011 22:25 ]

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:19

mvh

State Governor

Als je bandbreedte niet groot genoeg is zal je niet de maximale prestaties halen, maar dat heeft geen invloed op je beeldkwaliteit. Het loszittend contact zal ook niet in de connector, maar in de scherm zelf zitten. Probeer de monitoren eens om te wisselen?

O wacht, dat staat hierboven. Wat bedoel je met 'het andere scherm':
- het probleem doet zich altijd voor op het primaire scherm
- het probleem komt voor bij dezelfde monitor, die nu secundair is aangesloten

Heb je het probleem ook als je beide monitoren los aansluit?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• theredone51
Ik heb net nog wat gespeelt met de kabels. Hoe het eerst was aangesloten:

Linker monitor: DVI 2 van de videokaart, "uitgebreid bureaublad".
Rechter monitor: DVI 1 van de videokaart, primaire monitor.

Met als gevolg dat er dus tijdens het afspelen van video op het linker scherm lijnen in het beeld kwamen.

Toen getest met setup:

Linker monitor: DVI 1 van de videokaart, primaire monitor.
Rechter monitor: DVI 2 van de videokaart, "uitgebreid bureaublad".

Toen kwamen er lijnen in de video op het rechter scherm. Dus ik vermoedde de uitgang.

Nu heb ik het zo aangesloten:

Linker monitor: DVI 1 van de videokaart, "uitgebreid bureaublad".
Rechter monitor: DVI 2 van de videokaart, primaire monitor.

En nu heb ik (nog) geen lijnen in de video kunnen ontdekken, op beide schermen. Heel vreemd? Ik heb ergens ook iets gelezen over het teveel terugklokken van de videokaart (door CCC zelf) om zo stroom te besparen, maar dat zou moeten zijn opgelost met de DDR5 versie op deze kaart?

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:19

mvh

State Governor

Het terugklokken wat je noemt leidt volgens mij tot het 'strepenbehang'-syndroom, dat heb ik zelf ook gehad maar dat is vanaf een bepaalde driverversie (bij mij) niet meer voorgekomen. Zie bijvoorbeeld ATI HD5xxx Strepen probleem??. Dat is waarschijnlijk een ander probleem dan jouw lijnen in beeld, omdat je het met een nVidia ook al had.

Zoals je het nu beschrijft ligt het niet aan je beeldscherm (want ze hebben het beide) of videokaart (want een andere kaart had het ook). Het zou wel erg toevallig zijn als je twee videokaarten met een defecte connector had gehad.

Kun je misschien de voeding wat nader specificeren? Zie ook een van de posts hierboven waar dat gevraagd wordt. Verder ga ik ervan uit dat je de stroomkabel van de videokaart hebt aangesloten?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• theredone51
Stroomkabel van de videokaart is uiteraard aangesloten. Voeding moet ik nog even naar kijken of er misschien op de andere kant iets staat (Medion kast kan maar aan 1 kant open, dus dan moet ik de voeding uitbouwen..).

Het is ook enkel bij video, dat is het vreemde. Ik heb net Black Ops op de hoogste settings gezet en geen problemen met lijnen of wat dan ook in het beeld. Je zou toch denken dat dat iets zwaarder is..
Pagina: 1