Toon posts:

5.1 + laptop + tv puzzel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huisgenoot heeft vorige week een 5.1 dolby surround setje gekocht voor achter zijn televisie en om muziek vanaf de laptop mee te luisteren. Nu zoeken we alleen nog naar een manier om dit allemaal op elkaar aan te sluiten.

Ik heb de FAQ doorgelezen en naar allerlei verloopjes gezocht waarmee het misschien moet lukken maar ik heb gewoon te weinig verstand van televisie en dolby surround om tot een simpele oplossing te komen.

Output laptop:
* USB(externe geluidskaart?)
* HDMI
* mini jack

Ouput tv
* Tulp L+R
* HDMI
* Mini Jack

Output dvd
* Optisch
* HDMI
* Tulp L+R

Input van de luidsprekers is dus 3 stereo kanalen(front, midden, back) dmv mini jack.

Wat is de bedoeling?
Muziek van de laptop, TV en DVD's kijken via Dolby Surround. Tulp L+R en de mini-jack uitgangen vallen dus al af. Dan lijkt het mij het handigst om alles via de HDMI uitgangen te doen. Het mooiste is dat ik dan een 'kastje' heb met één(of 2 of 3!) HDMI ingangen en 3x mini-jack uitgang voor de Dolby Surround. Nog mooier is als er dan ook nog een input mini-jack inzit zodat de MP3 speler er ook direct achter kan.

Ik heb al op van alles gezocht maar bestaat zoiets überhaupt wel? Of sla ik de plank volledig mis en denk ik veel te moeilijk/makkelijk?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Muziek is 2.0, dus op zich hoef je het niet als 5.1 te versturen. Of het moet SACD zijn. Dus op zich kan je gewoon met de mini-jack en/of RCA links en rechts te werken. Deze twee kunnen namelijk gewoon 2.0 doorsturen en meer heb je dus niet nodig. Beetje surroundset kan van 2.0 wel 5.1 maken, dus dan heb je alsnog muziek over alle kanalen. Maar muziek perse over HDMI willen versturen is een beetje overdreven.

Een apparaat met drie maal HDMI in welke dat converteert naar drie maal 3,5mm jack lijkt me niet te bestaan. En mocht het bestaan dan ga je wellicht heel erg schrikken van de prijs.

Welke Dolby Surround set is er eigenlijk gekocht, want wellicht kan dat helpen met de oplossing te vinden. Verder heeft de TV wellicht geen HDMI uitgang, maar een HDMI ingang.

Edit:
Wat ik zo uit het verhaal haal gaat het hier om een 5.1 setje met drie maal 3,5mm jack en eigenlijk dus gewoon een simpel pc-setje en geen Dolby Surround...

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 02-02-2011 21:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:20:
Muziek is 2.0, dus op zich hoef je het niet als 5.1 te versturen. Of het moet SACD zijn. Dus op zich kan je gewoon met de mini-jack en/of RCA links en rechts te werken. Deze twee kunnen namelijk gewoon 2.0 doorsturen en meer heb je dus niet nodig. Beetje surroundset kan van 2.0 wel 5.1 maken, dus dan heb je alsnog muziek over alle kanalen. Maar muziek perse over HDMI willen versturen is een beetje overdreven.

Een apparaat met drie maal HDMI in welke dat converteert naar drie maal 3,5mm jack lijkt me niet te bestaan. En mocht het bestaan dan ga je wellicht heel erg schrikken van de prijs.

Welke Dolby Surround set is er eigenlijk gekocht, want wellicht kan dat helpen met de oplossing te vinden. Verder heeft de TV wellicht geen HDMI uitgang, maar een HDMI ingang.

Edit:
Wat ik zo uit het verhaal haal gaat het hier om een 5.1 setje met drie maal 3,5mm jack en eigenlijk dus gewoon een simpel pc-setje en geen Dolby Surround...
Het gaat inderdaad om dit setje: Hercules XPS 5.1 70 Slim

Is het onmogelijk om zoiets aan te sluiten op tv/dvd? Waar zijn ze eigenlijk voor bedoeld? Een videokaart met 3x (surround) mini jack uitgang?

Verwijderd

Deze heb je nodig:
Afbeeldingslocatie: http://images.europe.creative.com/images/products/large/9468_1.png
http://uk.creative.com/pr...ory=136&product=9468&nav=
Staan zelfs regelmatig voor een lage prijs hier op de vraag en aanbod.

DVD en laptop optisch aansluiten (S/PDIF). Wellicht heeft de laptop een verborgen optische uitgang in de 3.5mm jack. Kun je zien door in Windows te kijken of er een optische (digitale) uitgang is, en als je die activeert te zien of er een lampje in de 3.5mm hoofdtelefoon uitgang gaat branden (mijn laptop heeft dat wel). Anders is een supergoedkope externe geluidskaart met optisch S/PDIF de oplossing.
TV ga je waarschijnlijk alleen 2.0 uit krijgen, of je moet een digitale tv ontvanger met een optische uitgang hebben, maar is het echt noodzakelijk om SBS6 etc. in 5.1 te hebben?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 23:13 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 23:04:
[...]

Het gaat inderdaad om dit setje: Hercules XPS 5.1 70 Slim

Is het onmogelijk om zoiets aan te sluiten op tv/dvd? Waar zijn ze eigenlijk voor bedoeld? Een videokaart met 3x (surround) mini jack uitgang?
Linken naar Conrad werkt op die manier niet, je moet daarvoor de directe productlink gebruiken. Maar wat er gekocht is is geen Dolby surround set. Het is pas een Dolby set als er een decoder is om Dolby te kunnen decoderen. Dat heeft deze set niet, dit is gewoon een simpel 5.1 pc-setje. De set is dan ook bedoeld om in een pc met geluidskaart gestoken te worden, dus gewoon met drie maal 3,5mm jack uit. Dus eigenlijk ook bedoeld om maar op één apparaat aan te sluiten. Je kan inderdaad zo'n DDTS-100 van Creative nemen, dat is de makkelijkste oplossing. Je kan dan de andere apparaten wel digitaal aansluiten om zo meerkanaals geluid te sturen naar de DDTS-100, echter is het maar onduidelijk of de DDTS-100 inkomende DTS en Dolby Digital kan decoderen. Zo in de specificaties te lezen niet.

De laptop zou ik gewoon via mini-jack aansluiten als je bijvoorbeeld de DDTS-100 koopt. USB naar een externe geluidskaart is met een dergelijk setje het echt niet waard. De TV wordt dan ook met RCA of mini-jack, want zo te lezen heb je geen S/PDIF Out. Op die manier sturen beide apparaten maar maximaal 2.0 stereo uit, maar dat maakt met muziek toch niets uit. De DVD heeft wel een S/PDIF dus die zou je digitaal aan kunnen sluiten. Maar dan is het maar de vraag wat zo'n DDTS-100 doet met het inkomende DTS of DD signaal.

Moet wel zeggen dat ik het een rare manier van kopen vind: eerst iets aanschaffen en dan gaan kijken hoe je alles aan gaat sluiten en of het überhaupt wel aan te sluiten is. Meestal doe je zoiets toch andersom...

Verwijderd

Als die creative geen DD of DTS ondersteund hoe krijg je er anders 5.1 heen over digitaal? 5.1 PCM over S/PDIF is niet mogelijk dus dan zou het nogal een nutteloos apparaat zijn (lijkt me dus sterk).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom niet een PCMCIA/Expresscard geluidskaartje aanschaffen met 3x 3,5 mm outputs zoals elk ander geluidskaartje :?

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 03-02-2011 13:19 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:15:
Als die creative geen DD of DTS ondersteund hoe krijg je er anders 5.1 heen over digitaal? 5.1 PCM over S/PDIF is niet mogelijk dus dan zou het nogal een nutteloos apparaat zijn (lijkt me dus sterk).
Van Creative:
The DDTS-100 is a standalone surround sound decoder and is not an amplifier. It is not designed as a replacement or upgrade for use with Creative's other speaker systems that ship with a built-in Dolby Digital DTS decoder.

Verwijderd

ja het is geen versterker. daarom kun je er dus niet rechtstreeks de speakers mee aansturen zoals die andere kastjes wel kunnen. maar je kunt natuurlijk wel een speakersetje met ingebouwde versterker aansturen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Het gaat om de regel verder: er staat ook dat het geen apparaat is zoals de andere systemen met ingebouwde DTS en Dolby Digital decoder. Althans, zo lees ik het. Zou dus betekenen dat je geen DTS en Dolby Digital als bitstream aan kan leveren. Nu kunnen sommige DVD-spelers wel zelf decoderen dus dat is geen probleem. En de andere apparaten worden toch 2.0 analoog aangesloten. Dus de DDTS-100 zou zeker wel een optie zijn.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

FeaR1986 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 00:37:
Je kan dan de andere apparaten wel digitaal aansluiten om zo meerkanaals geluid te sturen naar de DDTS-100, echter is het maar onduidelijk of de DDTS-100 inkomende DTS en Dolby Digital kan decoderen. Zo in de specificaties te lezen niet.
Dat kan hij dus wel, want de uitgang is 3xRCA. Hij converteert dus digitaal in verschillende formaten naar analoog.

Datasheet

Ik zou dit apparaat echter nooit kopen. Zelf hou ik graag de DA-omzetting in mijn versterker en niet voor de versterker. Het zal je nog verbazen hoeveel storing die laatste meter trekt.

Veel beter is het om gewoon van Harman Kardon een receiver oid te nemen, dan kan je alles van elk formaat naar elke vorm etc. Alleen crossfaden kan niet. Ik heb hiervoor een mengtafeltje en alles met 6,3mm jacks aangesloten :9 . Alleen wel beperkt tot stereo...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LauPro schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:31:
[...]
Dat kan hij dus wel, want de uitgang is 3xRCA. Hij converteert dus digitaal in verschillende formaten naar analoog.

Datasheet
De datasheet spreekt de andere specificaties dus wel tegen. Maar volgens de datasheet is het inderdaad mogelijk. Toch zou ik het apparaat gewoon nemen. Het aangeschafte 5.1 setje is nu niet zo extreem denderend dus je moet er niet te veel geld in gaan steken. En met dat Creative-device ben je meteen klaar.

• Ienni1983
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-11-2025
welke laptop is het?

http://tinyurl.com/5sdar8p

Verwijderd

FeaR1986 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:13:
Het gaat om de regel verder: er staat ook dat het geen apparaat is zoals de andere systemen met ingebouwde DTS en Dolby Digital decoder. Althans, zo lees ik het. Zou dus betekenen dat je geen DTS en Dolby Digital als bitstream aan kan leveren. Nu kunnen sommige DVD-spelers wel zelf decoderen dus dat is geen probleem. En de andere apparaten worden toch 2.0 analoog aangesloten. Dus de DDTS-100 zou zeker wel een optie zijn.
Ik denk dat ze bedoelen: mocht het versterker/decoder kastje van je Creative speakersetje kapotgaan dan is dit geen vervanging daarvoor, aangezien er geen versterker in zit.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Precies, en waar je ook bedacht op moet zijn is dat er een volumeregeling op dit apparaat zit. Zal betekenen dat je dan het volume van je boxen op 1 niveau moet houden en volume bedienen met de DDTS-100.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1