• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste medetweakers

Na laatst een beamer mee genomen te hebben van werk en er een film marathon te houden was ik wel verkocht.
Samen met een vriend een beamer gekocht ( infocus x9 ). Projecteren we nu op een dekbedhoes.
Dit willen we natuurlijk niet zo houden, vandaar mijn vraag over advies.

Ik zoek dus een beamerscherm van 100" Aangezien de beamer een slechte zoom heeft, kan deze niet te ver weg hangen.

Nu loop ik tegen 2 dingen aan:
1. Vriend gaat er ook tv op kijken, dit is meestal, bij mijn weten 4:3 resolutie. Daarnaast kijken we er ook dus films op. ( meeste ). Door ruimte in de kamer, is de breedte het probleem niet de hoogte.

2. De beamer heeft volgens de berekeningen een te sterke lichtimput heeft. ( draai wel op eco mode )
http://www.projectorcentr...lculator-pro.htm&add=4412
100 inch is dan op ongeveer 4.6 meter, dit is eigenlijk te dichtbij.

Mijn vragen zijn als volgt.
1. Moet ik een 16:9 scherm kopen of een 4:3. Bij 4:3 kan ik ook 16:9 draaien alleen heb ik dan niet zo'n zwarte balk boven in mijn scherm. Bij 16:9 moet ik het beeld van 4:3 verkleinen op er op te laten passen.

2. Moet ik een scherm kopen met een negatieve gain? Of er van uit gaan dat eco modus genoeg lagere lumens geeft zodat ik me hier niet druk om hoef te maken?

Alvast bedankt.

ps. quote van een review over de lichtsterkte van de beamer
Brilliant Color: On

Movie = 1003 lumens @ 6574K
sRGB = 1007 lumens @ 6593K
PC = 2011 lumens @ 6543K
Game = 1969 lumens @ 6556K

Lamp Eco-mode:

All measurements above are with the lamp mode at full power (Eco-mode turned off). Switching to low lamp (eco) mode, we measured Movie mode at 752 lumens, a drop of roughly 20%. That roughly 20% decrease, when Eco-mode is engaged, should be consistant, regardless of what preset mode (Movie, Game...) you are in. Thus, for example, with Brilliant Color engaged, PC mode would be roughly 1600 lumens.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Het beste is, om een scherm te kopen/maken, dat native is met de resolutie van de beamer. Zo voorkom je teleurstelling, als je op een later moment besluit in breedbeeld te projecteren.

Bij een 16:9 beamer beslaat een 4:3 televisie-uitzending dan inderdaad maar een deel van het 16:9 vlak. Dat zou je eventueel op kunnen lossen door de zijkanten af te schermen/dekken met een kaarsrechte strook vilt (sowieso aanrader voor mooie 'harde randen' aan de zijkant van je beeld).

Is het een 4:3 beamer, dan projecteer je eigenlijk gewoon letterboxed bij breedbeeld films en is een 4:3 scherm het beste. Het is net een afweging...

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09
Het scherm moet altijd gelijk zijn aan de native verhouding van het scherm, in dit geval dus 16:9. Als je een 4:3 plaatje hebt zal dit namelijk ook binnen het 16:9 kader worden geprojecteerd, dus met zwarte randen links en rechts. Er komt bij 4:3 niet aan de bovenkant wat bij, maar de zijkanten worden zwart, dat zou dan weer precies uitkomen met je scherm.

750 lumen op de moviestand op eco lijkt mij prima. Een strak gespannen wit laken werkt overigens alleen als je een zwarte achtergrond hebt. Anders gaat het licht deels door het laken heen, komt op een witte muur en dat schijnt weer terug op je laken waardoor het beeld vrij beroerd wordt. Of dus nog een zwart laken erachter, maar voor niet al teveel geld heb je al een prima fatsoenlijk scherm, liefst met een dikke zwart velours rand.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Bijna alle tv (zeker digitaal) is 16:9 dus het is niet bepaald slim om voor een 4:3 scherm te kiezen. Dan heb je extra grote vlakken boven en onder bij zowat alle programma's en zeker bij films.

• streafer
  • Niet online
Okee dat is duidelijk.

Overigens. alle meuk via kabel ( analoog ) is toch nog 4:3 met uitzonderingen van films? ( of roep ik nu iets doms )

Hoe zit ik met mijn gain?

Volgens die calculator is een gain van 0.7 ( lager gaat volgens mij niet ) nog het beste. Echter in eco-modus heeft hij sowieso minder lumens. Wat is hierin jullie ervaring?

( meeste schermen hebben een gain van 1.0, Wat ook wellicht beter is in de toekomst. Als het zwaar bevalt kan er wat beter materiaal komen :) )

[ Voor 14% gewijzigd door streafer op 02-02-2011 19:26 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
streafer schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 19:23:
Okee dat is duidelijk.

Overigens. alle meuk via kabel ( analoog ) is toch nog 4:3 met uitzonderingen van films? ( of roep ik nu iets doms )
Ik weet niet welke zenders jij kijkt, maar bijna alles wat hier analoog wordt uitgezonden is 16:9. Waarom zou je je nog richten op analoog, digitaal is toch wel zo'n beetje de toekomst (meer "heden" eigenlijk :P), zeker als je zo groot wil projecteren zou ik nooit voor analoog gaan. En dan nog: al zou alles behalve films 4:3 zijn (is niet zo dus), dan nog moet je je afvragen: wat zie je liever op 100": films of het nieuws/documentaires/oude comedy series? Ik zou echt 100% zeker voor de films op groot formaat kiezen. Dan krijg je met de overige 4:3 meuk maar balken links en rechts: films zien er tenminste mooi groot uit. Je beamer is native 16:9, doe jezelf dan een plezier en koop ook een 16:9 scherm :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 02-02-2011 21:44 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• streafer
  • Niet online
16:9 was me al duidelijk.

Om je toch nog even een antwoord te geven.
Kijk zelden films op tv. Soms wat documentaires. Aanbod is op de plek waar de beamer is niet vrij om te kiezen. Dus krijg je nog via de coax kabel het signaal binnen.

Zit ik nog steeds met de gain :)
Pagina: 1