Toon posts:

IDE schijf master slave

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik ben bezig met een pc opnieuw te installeren met nieuwe hardware.
Nu heb ik een SATA schijf gekocht en wil ik de oude IDE schijf her gebruiken, hier staan ook erg veel bestanden op die ik nog nodig heb.

Nu mijn probleem:
Als ik de IDE schijf aansluit start hij niet op en blijft windows hangen bij windows starten...
Als ik de IDE schijf los haal dan start hij gewoon normaal en goed op.

Zou iemand mij misschien kunnen vertellen of dit komt door een master of slave probleem?
ik dacht namelijk dat master en slave alleen maar nodig was als je 2 IDE schijven hebt.

Oja de SATA schijf is een:
Samsung Spinpoint F3 500 GB
de IDE een hitachi nog wat schijf precieze naam weet ik niet.
Rest van de specs zijn:

AMD Athlon II X3 450 3.20 GHz
Asus M4N75TD
Asus Radeon HD 5450 Silent 1024 MB
Be Quiet! Pure Power L7 430 Watt
Samsung SH-S223C
ADATA 4gb 1333mhz DDR3

Alvast bedankt!
Tom

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Staat de SATA schijf vóór de ATA (of IDE) schijf in de opstartvolgorde in het BIOS?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Nou het rare is dat hij bij BOOT niet staat maar als ik kijk bij opslag apparaten(weet de exacte naam niet in de BIOS) staat de hardeschijf wel :S

*EDIT*
Even gekeken bij primary IDE Master staat hij in de bios wel. maar bij Boot niet.

*EDIT 2*

Ik denk dat ik het al weet laat het topic nog maar wel open ik kijk morgen of dit het idd is. Kan het zijn dat ik de IDE kabel omgedraait heb? of maakt zou dit niks uit moeten maken. als voorbeeld
DIT plaatje

De blauwe en zwarte zijn bij mij omgedraaid, heb ik de blauwe in het moederbord gestoken en de zwarte in mn IDE hardeschijf.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 21:30 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat maakt niet uit bij die bandkabel zo lang je maar de gekleurde ader op pen 1 van het moederboard of harddisk hebt zitten.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
Dat is volgens mij niet waar. Voor zover ik weet is het in verband met afscherming van de kabel belangrijk dat de blauwe connector in het mobo zit. Wil niet zeggen dat het andersom niet werkt maar er is wel degelijk een reden dat de blauwe connector in het mobo moet.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb de kabels omgewisseld en nu start hij wel door naar windows alleen wordt hij nog niet herkend :S
Ook niet in de bios. Kabels zijn naar mijn weten goed aangesloten. Weet iemand wat het nog kan zijn?
Zou het kunnen dat de driver niet geïnstalleerd is? of zou die dan wel in de BIOS zichtbaar moeten zijn?

Ik heb even een andere schijf erin gedaan die wordt wel herkend.
Zal die schijf kapot zijn nu :O
Er staat erg belangrijke info op...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 12:34 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wees gerust, van een keertje verkeerd aansluiten en niet herkend worden gaan IDE schijven over het algeemeen niet stuk :)

Paar dingen: hoe zit je met je jumpering van je IDE schijf? En zitten er nog meer apparaten op je IDE kabel, of is dit de enige? Da's namelijk key voor een goede jumpering. Ik weet dat sommige HDD's een extra jumper nodig hebben als ze alleen op het IDE kanaal zitten voor een goede werking. Dat kun je sowieso checken.
Evt alleen op een kanaal zetten en dan nog eens proberen.

Drivers voor IDE zou niet uit mogen maken, DIe waren al aanwezig namelijk als ik je zo hoor.
ENige wat ik nog zou kunnen bedenken is een net te zwakke voeding. Hoeveel watt heb je?

Mocht je er niet helemaal uitkomen met de jumpering, kun je ook nog altijd zo'n USB to IDE convertertje halen. Dan hang je hem gewoon aan je USB en pomp je je data over.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Korvaag
Te zwakke voeding is wel een heel erge long shot. Zeker gezien het feit dat een andere schijf wel herkend wordt. Een schijf vreet haast niets aan stroom.

Ik zou idd de jumpersettings controleren, maar ook de PC opstarten met een knoppix DVD en alleen die schijf. Ik heb ook wel ns meegemaakt dat 2 harde schijven elkaar gewoon zo on-lief vonden dat een PC compleet rare dingen ging uithalen (niet booten, crashen, wegvallende schijven etc).

Voor het jumperen. Als je de schijf op master jumpert *moet* hij aan het einde van de kabel (dus de uiterste zwarte connector). Again: Wil niet zeggen dat het niet werkt als je hem op de middelste aansluit maar zo zou het moeten.

Als je de schijf op Slave jumpert *moet* hij in het midden van de kabel. Dit kan je alleen doen als je ook een master hebt. Alleen een slave op een kabel gaat ook vaak niet goed bij gebrek aan de master.

Zet de schijf bij voorkeur niet op Cableselect. Dit kan ook voor hele rare problemen zorgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij cableselect zijn 2 zaken van belang: plaats op de kabel en evt jumpering als single device op de kabel. Jumper je de boel goed dan maakt de plaats op de kabel geen drol uit :)
Zie ook OM FAQ configbrak en OM FAQ ide config

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de antwoorden heb even gekeken jumpering stond inderdaad op cable select blijkbaar vond mn computer dit niet zo fijn heb hem naar master gezet en hij doet helemaal goed!:D
Ik gooi nu snel de data over naar die andere hardeschijf voor de zekerheid
Onwijs bedankt voor de hulp!

• Korvaag
Ghehe... mooizo :)

Pagina: 1