Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extace666
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 19:01
Hoi Tweakers,

Ik ben opzoek naar een monitor heb de vragenlijst uit de monitor topic start maar gekopieerd en beantwoord.
Hoop op wat hulp van mensen met meer ervaring/verstand, bij voorbaat dank.

* bepaal je functionele eisen ("wat moet het ding voor mij doen?") - en je budget.

Ik wil met het scherm minimaal full HD (Hopelijk zelfs hoger) ik ga de AMD 6990 halen dus ik denk dat ik hogere resolutie makkelijk haal.
waarvoor ik hem ga gebruiken is gewoon webbrowsen dus , films kijke full HD en vooral veel gamen op hoogste settings. Mijn budget is zo'n 250-350 euro.

* zoek aan de hand daarvan je technische eisen uit ("wat voor specs moet het hebben om dat te doen?")

Minimaal 1080p (full hd) , 24'' tot 30'' , Goede kleur weergave , geen input lag , minimale backlight bleeding , hoogstens 5MS , het liefst
een zwarte kleur en met DVI en HDMI in.

* ga op zoek naar monitoren die binnen je budget aan die technische eisen voldoen.

De Monitors

* als het goed is heb je nu een hanteerbare lijst met schermen. Ga nu op zoek naar specifieke reviews en ervaringen van die schermen, en lees die met de eisen die je aan het begin bepaalde in het achterhoofd.

Heb vele reviews gelezen/bekeken en het is moeilijk om een duidelijk oordeel te velle hele slechte schermen haal je er wel uit maar de ene reviewer is de ander niet.
verder snap ik het hele aspect ratio , dynamisch contrast ratio gebeuren niet. want je ziet er staan met bij 50.000:1 maar ook met 3.000:1 (Dynamisch ja) en die krijgt
wel een hoger cijfer in de review.

* als je na die laatste stap geen schermen over houdt, zijn je eisen binnen jouw budget onrealistisch.
Kies dan of je wilt wachten tot je meer geld hebt, of dat je je eisen wat losser wilt laten.
Hou je na die laatste stap nog veel teveel schermen over, dan zou je allicht je eisen wat aan mogen scherpen.
In beide gevallen je eisen aanpassen en terug naar de tweede stap ;) .

n.v.t.

* hou je maar een korte lijst aan voor jou goede schermen binnen budget over?
Dan is nu de tijd gekomen om op basis van voorkeur voor merk of winkel (of gewoon prijs of uiterlijk) eentje te kiezen

Ik hou er imo TE veel over en er zal dus nogal wat kwaliteits verschil inzitten maar welke eisen kan ik het best aanscherpen om het zo goed mogelijk scherm voor films/gaming en wat browsen op het web.
Hoop dat ik hier nog wat tips kan krijgen van mensen die er meer verstand van hebben. Als je meer info van me wil geef een post en ik zal zo snel mogelijk proberen te reageren.

m.v.g. Teun

EDIT: Via hardwareinfo had ik wat reviews gelezen en kwam ik op deze lijst Ze hebben wel allemaal geen HDMI out maar dat doet qua beeld kwaliteit geen afbreuk vs DVI of wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Extace666 op 27-01-2011 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:09

Gilraen

The audacity!

Kort uitgelegd betekent dynamisch contrast, dat de monitor zelf afhankelijk van wat je op dat moment doet (qua kleur) het contrast intenser maakt. Als je dus een relatief donkere scene uit een film of een game bekijkt, dan regelt de monitor dus zelf dat het zwart nóg zwarter lijkt, of andersom het wit nog witter. Vaak is dit juist vervelend, omdat de monitor dan bij snelle(re) shots de hele tijd probeert te "switchen" tussen instellingen. Denk bijvoorbeeld (wat ik persoonlijk erg irritant vind) aan een donkere scene die opeens dusdanig veel donkerder wordt gemaakt "omdat het zwart nóg zwarter moet" dat je gezichtsuitdrukkingen amper meer kan zien. (Even grof door de bocht). De meeste mensen (die ik ken althans) zetten het dynamisch contrast daarom ook gewoon simpelweg uit.

Dit is dan ook de reden dat je bij je aanschaf dus beter niet (echt) op het dynamisch contrast kan letten, maar eerder gewoon op het constante contrast. Dit zegt veel meer, want dit is wat je "overhoud" als je je monitor niet zelf "dynamisch" laat switchen tussen contrastwaarden. Constant betekent dus letterlijk dat als je wil dat het contrast anders ingesteld wordt, je dit zelf moet doen, want anders blijven de instellingen gewoon zoals ze zijn.

Dit is dus mede een reden dat sommige schermen met slechter dynamisch contrast een hogere beoordeling krijgen, maar dit hangt natuurlijk ook van het type backlight of type panel af, want bij een ander soort panel/backlight hoort ook weer een ander soort contrast. Zo heeft bijvoorbeeld LED backlight (ipv CCFL) een véél hoger dynamisch contrast over het algemeen (miljoenen ipv duizenden). En qua panel heb ik alleen ervaring met TN, want betere panels zijn ook vaak meteen honderden euro's duurder. (Een fatsoenlijke) TN is overigens echt gewoon al prachtig hoor.

Let dus niet alleen op zoiets als dynamisch contrast, maar op meerdere dingen. Verder durf ik je in je keuze niet te helpen, want ik heb zelf net een nieuwe 24 inch monitor (Samsung Syncmaster 2433BW) die heel erg mooi is, maar wel behoorlijk onder jouw budget en grootte ligt, dus dan kan je beter verder kijken om iets nóg mooiers en groters te scoren. Kijk gewoon in de pricewatch naar de op het moment populaire schermen (van de grootte die jij het liefst wil) en lees wat reviews. Dan kom je er stukje bij beetje wel achter wat wat is en waar jij persoonlijk nou eigenlijk naar opzoek bent. Maar ik denk dat wat andere tweakers je hier ook nog wel hele goede tips op gaan geven - op een wat minder middernachtelijk uur... :P

Sorry voor de lange reactie btw :F ik heb dat hele proces van oriënteren en kiezen namelijk toevallig nét zelf doorlopen en heb net 2 weekjes m'n monitor binnen (*O*), dus ik zit er nog lekker "vers" in, haha, vandaar!

[ Voor 8% gewijzigd door Gilraen op 28-01-2011 03:21 ]

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extace666
Ok erg bedankt Lady_G,

Wat is dan een goeie statische contrast verhouding ik las volgens mij ergens 1000:1 of denken jullie misschien nog wel hoger. Als het even lukt zou ik dan toch moeten proberen full led of led blacklighted te gaan als het kan binnen mijn budget? (Juist fijn zo'n lange post nu is het me in ieder geval een stuk duidelijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:26
Je gaat wel een monsterkaart kopen om slechts op 1920x1080 te gamen. Je weet dat je met een GTX 570 of HD 6970 praktisch alles al op de hoogste settings kunt zetten op 1920x1080? Een GTX 560 komt zelfs al een heel eind.

Jammer genoeg is het enige scherm dat met kop en schouders uitsteekt boven alle 23" en 24" meuk, de u2711 van Dell, met een resolutie van 2560x1440 en een ips-paneel. Helaas kost die 690 euro.

Je kunt natuurlijk overwegen om een relatief goedkoop scherm te kopen, en er later nog twee bij te kopen, voor een Eyefinity-opstelling. Met drie 23" of 24"-schermen met een resolutie van 1920x1080 kun je die HD 6990 tenminste een beetje op de proef stellen en Eyefinity is nogal een ervaring.

Mocht je het simpel en goedkoop willen houden, kun je naar deze kijken: pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW die is al heel lang erg populair. Persoonlijk zou ik echter voor deze gaan: pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H 23" maar wel een ips-paneel. Prima om op te gamen, alleen geen hdmi, maar dat heb je ook helemaal niet nodig...

Je maakt je te druk om de contrast-ratio, fabrikanten bedenken die getallen vaak ter plekke en meestal zit het wel goed. Veel belangrijker zijn kijkhoeken, backlight bleeding en in sommige gevallen ghosting, maar ook daar hebben maar weinig schermen nog last van, tenzij je er extreem gevoelig voor bent, wat de meeste mensen niet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Marc Rademaker op 28-01-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extace666
Ok aan de hand van jullie hulp heb ik mijn lijstje wat aan kunnen passen. En dit zijn de final four
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VW266H€ 293,99€ 293,99
1Dell Ultrasharp U2311H€ 215,-€ 215,-
1HP ZR24w€ 392,-€ 392,-
1LG Flatron W2486L-PF€ 259,-€ 259,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.159,99

Waar ik over twijfel:

-De Asus heeft zeer afwijkende reviews maar is wel een hoog resolutie scherm en zelfs 25,5''

-Dell zier er goed uit qua specificaties alleen wel 23'' + heb niet zo'n goede ervaring met Dell zelf.

-HP voldoet eigenlijk aan al mijn eisen voor zover ik weet maar ligt wel boven mijn budget en op reviews las ik zelfs dat hij niet goed was als je hem niet calibreert... heb geen idee wat dat is helaas.

-LG Heeft overal goede reviews , ziet er mooi uit verder volgens mij weinig mis mee maar misschien dat iemand hier nog op of aanmerkingen heeft.

(Heb geen samsung ertussen staan hoewel deze eigenlijk overal erg goede reviews krijgen er zijn ook zoveel verschillende modellen/type dat ik door de bomen het bost niet meer kan zien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Extace666 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 11:56:
Ok erg bedankt Lady_G,

Wat is dan een goeie statische contrast verhouding ik las volgens mij ergens 1000:1 of denken jullie misschien nog wel hoger. Als het even lukt zou ik dan toch moeten proberen full led of led blacklighted te gaan als het kan binnen mijn budget? (Juist fijn zo'n lange post nu is het me in ieder geval een stuk duidelijker)
Ur welcome. Nou, full-led dat wordt wél te ver boven je budget (als je een fatsoenlijke wil) dus dat zou ik meteen maar vergeten. Ik heb zelf even een monitor gehad met led-backlight, prachtige kleuren, maar toch die vond ik persoonlijk té pijn-aan-je-ogen fel, ook als ik het contrast en de brightness omlaag draaide, wat automatisch ook weer als vervelend gevolg had dat films dan minder "schel" waren, maar wel weer te donker om eigenlijk nog wat te kunnen zien. Ik heb deze monitor daarom ook weer ingeruild voor diegene die ik nu heb, de Samsung Syncmaster 2433BW (die ik al in m'n vorige post noemde). Dit is eigenlijk het broertje van de 2443bw die Marc hierboven noemt. Het enige verschil tussen deze monitoren is dat de 2443 een in hoogte verstelbare/draaibare voet heeft, en dat de monitor gekanteld kan worden naar portretstand. Verder zijn deze twee samsung monitoren exact identiek. Ik heb voor de goedkopere gekozen omdat ik die extra features geen 50 euro extra waard vind, en bovendien vond ik de goedkopere ook mooier. Het is maar wat je voorkeuren zijn dus..

Maar die Dell die net genoemd werd klinkt ook zeer goed inderdaad, heb altijd wel goede ervaringen gehad met Dell schermen.

Kijk maar even rond! Het is gewoon inderdaad een groot verschil op dit moment tussen 24 inch, en alles wat groter is. Veel goede 24 inches, daarboven moet je even goed zoeken, omdat je dan inderdaad voor iets fatsoenlijks vaak meteen (te) veel duurder uit bent.

EDIT: shit, we postten tegelijk :P zal m'n reactie zo even aanpassen aan de hand van je laatste lijstje!

EDIT 2: okee, de HP of de Asus. De andere twee zouden voor mij persoonlijk bij voorbaat al afvallen, omdat ze een 16:9 (x1080) verhouding hebben ipv 16:10 (x1200). Dit heeft tot gevolg dat dergelijke monitoren altijd te breed voelen in verhouding tot hun hoogte. Te "uitgerekt", alsof je boven en onder een stuk beeld mist. Dit heb ik wel gemerkt met die edge-lit die ik dus even had zoals ik hierboven zei, die was nl 16:9, en dat vond ik echt vervelend.

De keuze tussen de HP of die Asus komt vervolgens (als ik zo even de specs zie, heb de prod. reviews niet gelezen) neer op wat je wil krijgen voor je geld.

Voordelen Asus: groter, goedkoper, en hele goed overige specs (zoals 2000:1 contrast, is echt prima).
Nadelen Asus: geen ips panel maar een tn, geen in hoogte verstelbare (pivot) voet.
Voordelen HP: wél zo'n voet, en wél zo'n panel.
Nadelen HP: duurder, kleiner.

Het is dus wat je wil. De Asus lijkt mij prima, en lekker groot, maar de Del geeft je een product waar wat meer kwaliteit inzit, maar wat wel tot gevolg heeft dat hij kleiner is voor een hogere prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door Gilraen op 28-01-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Hoger dan 1000:1 statisch ga je alleen bij *VA technieken terug vinden, zoals PVA van Samsung, IPS en TN komen niet verder dan 1000:1.

Je hebt overigens in een keer een heel stuk kortere lijst als je 1920x1080 schrapt (dus minimaal 1920x1200), maar dan hou je alleen TN over. Wat ook een optie is, die vooral ook helpt bij je kleurechtheid eis en ook veel betere kijkhoeken oplevert, is TN schrappen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze selectie.

offtopic:
@ Lady_G: del is iets anders dan Dell ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Kid Jansen op 28-01-2011 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Oeps... :X Sorry... aangepast. 8)7

Maar Kid Jansen, Extace666 noemt ook een s-IPS panel dat 1920x1200 is... en dat is geen TN.. Of bedoel je dat niet met je opmerking dat je dan alleen TN overhoudt?

Geplaatst op donderdag 27 januari 2011 23:09

[ Voor 95% gewijzigd door Gilraen op 28-01-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Zelf heb ik hele goede ervaringen met Dell, en ook weing slechts gehoord over Dell. Met name hun ips-panelen, ofwel de u-serie, krijgen altijd lovende kritieken.

De LG vind ik te duur voor wat je krijgt, zou ik eerder voor de Dell gaan. De HP, vreemd dat ze zeggen dat ie zelfs na kalibratie niet goed is. Ze zijn waarschijnlijk vrij kritisch, want het gaat immers om een duur ips-scherm, waar goede kleuren juist het belangrijkste zijn, voor photoshoppers etc. Over de Asus kan ik niks zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extace666
Marc Rademaker schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:55:
Zelf heb ik hele goede ervaringen met Dell, en ook weing slechts gehoord over Dell. Met name hun ips-panelen, ofwel de u-serie, krijgen altijd lovende kritieken.

De LG vind ik te duur voor wat je krijgt, zou ik eerder voor de Dell gaan. De HP, vreemd dat ze zeggen dat ie zelfs na kalibratie niet goed is. Ze zijn waarschijnlijk vrij kritisch, want het gaat immers om een duur ips-scherm, waar goede kleuren juist het belangrijkste zijn, voor photoshoppers etc. Over de Asus kan ik niks zinnigs zeggen.
De HP was wel goed na de calibratie maar slecht zonder alleen heb ik geen idee wat calibreren inhoud. Iets met de instellingen fine tunen dacht ik zo?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-De Asus door zijn resolutie / grote en vele reviews nog steeds een kandidaat.

-Dell vind het erg jammer dat hij 23'' alhoewel het wel zo'n IPS paneel is maar ga ik het verschil zien tussen het Asus of Dell paneel tijdens gaming of af en toe een HD filmpje

Ik heb de HP toch maar niet gedaan omdat het toch wel erg duur wordt en ik moet ook leren me eens aan het budget te houden :'( , De LG vergeleken met de andere twee brengt inderdaad weinig speciaals en is ondanks zijn led lighting volgens tests niet veel zuiniger dan een ander paneel + inderdaad vrij hoge prijs voor de specs.

Kiezen dus tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VW266H€ 293,99€ 293,99
1Dell Ultrasharp U2311H€ 215,-€ 215,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,99

Zag ook nog pricewatch: Dell SP2309W staan beetje een aparte resolutie dacht ik zo.

[ Voor 29% gewijzigd door Extace666 op 28-01-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Om een goed beeld te krijgen van wat je krijgt met de Dell kan je [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 16 doornemen. Daar staat een hoop informatie in en ook veel links naar reviews, verder staan er ook heel wat gebruikerservaringen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Extace666 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 13:07:
[...]

-Dell vind het erg jammer dat hij 23'' alhoewel het wel zo'n IPS paneel is maar ga ik het verschil zien tussen het Asus of Dell paneel tijdens gaming of af en toe een HD filmpje
Tsja.. goede vraag. Het is maar wat je gewend bent denk ik, of je verschil gaat zien tussen die soorten panels.. Ik heb nl altijd TN gehad, dus ik "weet niet beter" en ik vind dit dan ook echt al fantastisch mooi bij m'n huidige HD monitor. Hoe duurder/beter je gaat, hoe moeilijker het is om dan weer terug te keren naar wat je voorheen ook prima vond. :) Dat is dus echt een afweging die je moet maken. Ik heb altijd zoiets van tsja, mooi is mooi, en de gradaties daarbinnen doen me dan weer ietsje minder, want van fantastisch naar briljant vind ik minder belangrijk dan van prima naar fantastisch. (Do I still make sense?! :P) Maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere mensen dit wél hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Gilraen op 28-01-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extace666
De keuze is dan toch gevallen op de Dell 23'' ultrasharp IPS.

Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp bij het kiezen ga hem morgenmiddag maar eens bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Top! Enjoy! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Daar krijg je geen spijt van lijkt me. En als je nou een keer een meevallertje hebt, koop je er twee bij voor een Eyefinity-opstelling ;) Als je niet weet wat dat is, even googelen en op youtube kijken :)

Calibreren is overigens geen hoge wiskunde, het is gewoon het afstellen van de kleuren, zodat je een natuurgetrouw beeld krijgt. In veel schermen overheerst rood als ik mij niet vergis (lijkt warmer) of zit er teveel blauw in. Anyways, om het goed af te stellen heb je speciale apparatuur nodig, maar dat is eenmalig. Dus als je iemand kent die zo'n setje heeft (100 euro kost dat) dan zou je het een keer kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Veel plezier er mee! Het is een mooi scherm, zeker voor dat geld. Zoals Marc al zei ga je daar geen spijt van krijgen.
Pagina: 1