vakantiebarrel?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:21
Meeste betaalbare echte terreinwagens zijn stuiterbakken. Ook vanwege de bladvering. Maar dat werkt wel beter in het terrein.
Zo'n nieuwere Landcruiser bijvoorbeeld zoals is langsgekomen zal wel wat comfortabeler zijn, maar zo'n oude 60 serie is dat op zich ook wel als je rustig aan doet. Echte terreinwagens zijn net als echte sportwagens geen compromis. Zodra je wel een compromis maakt gaat dat ten kostte van de capaciteiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:41

-tom-562

Oliesjeik

We kunnen nu allemaal wel auto's op gaan noemen, maar wat is het budget van de TS? Die laat oko weinig over zich horen.
Ohjah, echte 4WD/jeep en comfort gaat niet echt samen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-07 12:24

SeatRider

Hips don't lie

Zal ik ook nog even iets roepen. Denk eraan dat met 4 man en een berg bagage het gewicht ook met 500 kilo toeneemt. Dat heeft gevolgen voor de terreincapaciteiten van de gekozen auto, met name in de categorie Jimny/SJ/Samurai.

Ter volledigheid: De tijdslijn is SJ410 > SJ413 > Samurai > Jimny, waarbij de latere Samurais en de Jimny's bij Maruti in Spanje worden gemaakt, waarbij je inlevert in bouwkwaliteit. Echte SJ puristen raden de "Spaanse Sammies" dus af.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 15:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tazzman schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 21:40:
De orginele G-klasse is niet verkeerd, die hebben de Land Rovers vervangen bij het leger maar die zijn zeker niet goedkoop.
Maar was dat omdat ze zo goed waren of omdat er een contractje afgesloten moest worden?
Kijk, dat ze beter waren dan zo'n oude laro kan best, maar ik heb genoeg verhalen gehoord dat de Mercedessen heel erg veel onderhoud nodig hebben waar de laro's dat niet hadden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Maasluip, volgnes mij is er toen uit politieke redenen gekozen voor de Land rover, ook omdat ze nog ergens een berg met 100.000 wielen hadden liggen die ze wilden hergebruiken. Zoiets heb ik vernomen.
Ze hadden ook drie Landcruisers gekocht (40 serie toendertijd) om uit te proberen, die het naar verluid goed deden maar toch werden weggestreept.

@Seatrider, als ik het goed begrijp gaat hij met z'n twee en wat bagage.

[ Voor 70% gewijzigd door !null op 02-02-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 12:17

tazzman

a real boardmonkey

Budget heb ik inderdaad niets over gelezen wat het allemaal wat lastiger maakt. De auto verkopen ter plekke lijkt mij niet de beste oplossing i.v.m. de belastingen die dan betaald moeten worden. De keuze is dus of een goedkoop barrel kopen en deze met zo min mogelijk verlies proberen te slijten .. of gewoon een duurdere auto kopen en deze dan weer met verlies te verkopen - waarbij het verlies een soort van huurprijs is eigenlijk.

Dan kan TS makkelijk een redelijk (+/- 15 jaar) oude Landcruiser nemen - voorzien van airco en het nodige comfort. Ik weet alleen niet of je daar een aparte verzekering voor moet afsluiten. Ben je met je standaard full casco daadwerkelijk verzekerd als ergens in de Sahara je 4WD op z'n dak legt?

Ik zou bijna denken dat het wellicht beter is als TS een normale reisauto op de kop tikt (ala Volvo 850 station ofzo) en daarmee naar Marakko tuft en daar ter plekke een 4WD huurt voor een paar daagjes in het zand te spelen?

De afstand NL - Spanje is met elke 4WD een dure grap, ook op diesel. Het is met een normale auto al een flinke rit, met een 4WD is dat echt ver. Een auto als een Landcruiser rijdt echt heel anders dan een normale sedan ofzo. Zo moet ik constant een hand op het stuur hebben (en bij flinke wind allebei), anders gaat de auto zelf bepalen waar hij heen gaat. Gelukkig heb ik stuur bekrachtiging in mijn LC90 - met de FJ60 uit '85 is het echt aanpoten geblazen, ook het schakelen gaat behoorlijk zwaar. Het is gewoon veel minder relaxt rijden dan je anders gewend bent en op z'n afstand ga je dat merken.

Nu is mijn LC90 redelijk luxe te noemen maar een recentelijk ritje Wellington - Taupo (375km) was toch wel een aanslag op het zitvlees. Laat staan die 2300 km naar Spanje.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
2500 km. Heb het zelf toen met een Celica met airco gedaan, teller niet onder de 150 km/u geweest, ging lekker vlot. Maar kost inderdaad een sloot brandstof.
Met terreinwagens gaat het inderdaad een stuk langzamer. Een 60 serie kan trouwens wel stuurbekrachtiging hebben (40 serie zelfs volgens mij), en op de snelweg maakt het niet echt uit, tenzij het echt keihard waait.
Met een terreinwagen moet je er twee (lange) dagen voor uit trekken, en de derde dag, eventueel nog een stukje rijden, en dan op de boot. (ik zou naar Ceuta gaan (belastingvrij tanken), niet naar Tanger)

Verder moet het uberhaupt wel lukken om een 15 jaar oude Landcruiser full casco te verzekeren, voordat je aan de vraag toekomt of je in de Sahara wel gedekt bent. Marokko staat wel altijd op de groene kaart (wel even controleren trouwens).
Ter plekke een 4x4 huren lukt alleen als je er een chauffeur bij neemt. Ik heb er toen even kort wat over rondgevraagd, ging niet lukken zonder chauffeur. Je kunt prima gewone auto's huren, maar ze hebben er geen zin in dat een overmoedige toerist zo'n dure LC (of wat je ook meekrijgt) kapot rijden in de bergen of in de woestijn. Plus dat je niet alleen moet gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 02-02-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:02

Daniel36

vernieuwde formule

Jammer, dat was misschien wel de oplossing, heen en terug met een comfortabele auto en daar een jeep huren.

Plus dat je niet alleen moet gaan ? pech, verdwaald, water op, bandieten ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daniel36 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:05:
pech, verdwaald, water op, bandieten ???
Allemaal van toepassing ja. Maar het gaat er voornamelijk om dat als je auto je in de steek laat, of je erg ver vast zit dat je jezelf er niet uit krijgt. Als je dan heel avontuurlijk de woestijn in bent gegaan kan dat nogal vervelend aflopen.
Nu denk ik niet dat negerzoen zover gaat hoor. Als je in je eentje wel zo ver gaat zou ik de Spot meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
tazzman schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:45:
Een Defender ziet er mooi uit maar geloof me, zo betrouwbaar zijn ze absoluut niet. Veel Defenders hier in Aus/NZ zijn voorzien van Nissan en Toyota motoren, juist om motorische problemen in de outback te voorkomen. Disco's zijn hier ook niet duur, vooral niet de oudere modellen. Er stond laatst in 4WDNZ (het maandblad voor de 4WD liefhebber alhier) een artikel over het kopen van gebruikte 4WD's - de bijdrage over de Disco's (en Defenders) was niet bijster positief. Zelfs modellen van de jaren 90 hebben nog verdraaid veel last van roestvorming en vanaf de jaren 80 is de afwerking (die al niet super was) er niet beter opgeworden. Ik zou ze liever links laten liggen.
Ik ga niet beweren dat een Defender betrouwbaarder is dan een Toyota Landcruiser maar onbetrouwbaar zou ik ze ook niet noemen. Je moet bij een Defender niet vies zijn van een beetje sleutelen maar heb hier een LR Defender 90 die afgelopen twee jaar zo'n 2k kilometers voornamelijk off-road(niet al te extreem maar zeker ook niet alleen 'greenlaning') heeft gezien en het enige wat gerepareerd heeft moeten worden is een breather kabel op de achteras. Sterker nog, na een crash in een berm @50 km/u (don't ask ;)) is op het koetswerk en gebogen voorbumper na alleen een achterveer losgesprongen. Difflock aan en hij trok hem nog zo de sloot uit. Overigens is het overgrote deel van het koetswerk na 1948 van aluminium (ok kan uiteraard wel oxideren maar dat gebeurt een stuk minder snel dan roesten) dus roest moet je voornamelijk op het chassis in de gaten houden. Klein voorbeeldje van wat ik deze Defender voornamelijk aan terrein tegenkomt:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Land Rover Defender 90 - Bos

Nu zal ik overigens de eerste zijn die toegeeft dat terrein auto liefhebbers vaak een ongenuanceerde mening hebben over alles wat ze niet in de garage hebben staan. Kijk voor de grap is naar het gemiddelde commentaar bij wat 4x4 filmpjes op youtube ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Uberhaupt, auto liefhebbers in het algemeen hebben doorgaans ongenuanceerde meningen.

Ik denk dat een Defender ook prima is hoor, maar heb uiteindelijk toch meer vertrouwen in een Landcruiser. En ik vind ze stiekem ook wel een stuk mooier afhankelijk van de serie. De Defender is i.m.h.o. de Golf onder de (echte) terreinwagens, ik zie ze te veel.

Maar goed, als je een bijna 30 jaar oude LC hebt moet even goed niet vies zijn van sleutelen. Toch vraag ik me af hoe het zit met aluminium. Leuk als je een body hebt die niet roest, maar verder? Het enige wat mis ging van het weekend bij het klussen aan de LC waren die aluminium boutjes die afbraken :P

@Jay-P, hoe oud is jouw Defender eigenlijk?

Heb zelf dit type:

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-galerie.net/data/pix/bilder/galerie_050504221908.jpg

Voor mij de ultieme vakantiebak.

Oh, en wat voor camera heb je? Ben zelf naar de GoPro Hero (motorsport) aan het kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 28-03-2011 09:00 ]

Pagina: 1 2 Laatste