Discussie:
Ergens is er een blok materie en dat gebruiken we als basis voor gewicht.
Volgens mij is dit ergens in parijs. Dit blok materie noemen we 1000 gram.
We gebruiken deze materie als modaal.. Al het andere materie berekenen we vanuit dit stuk materie.
Nu noemen we dit stuk materie 1000 gram.
Nu heb ik thuis een gsm die we 500 gram noemen
Dan, het woord "gewicht" ...daar gaat de discussie over.
1: is het gewicht van dit Modaal blok 1000 Gram? Of is het gewicht van dit modaal blok gelijk aan de massa?
2: als ik een stukje van dit modaal blok afsnij. En ik gebruik dit nieuwe stuk als modaal... Ik pas alle weegschalen aan. waardoor mijn apple op de weegschaal niet meer een waarde van 500 gram heeft , maar bv 450 gram.
3. Is het gewicht van deze apple nu anders?? <---
Want volgens van Dalen is gewicht gelijk aan massa... De massa van de apple is niet gewijzigd, maar ik zie wel een andere waarde in mijn weegschaal.
4.Dus : veranderd het gewicht, of is het woord gewicht alteid gelijk aan de massa... waardoor het gewicht dus niet veranderd is?
Ergens is er een blok materie en dat gebruiken we als basis voor gewicht.
Volgens mij is dit ergens in parijs. Dit blok materie noemen we 1000 gram.
We gebruiken deze materie als modaal.. Al het andere materie berekenen we vanuit dit stuk materie.
Nu noemen we dit stuk materie 1000 gram.
Nu heb ik thuis een gsm die we 500 gram noemen
Dan, het woord "gewicht" ...daar gaat de discussie over.
1: is het gewicht van dit Modaal blok 1000 Gram? Of is het gewicht van dit modaal blok gelijk aan de massa?
2: als ik een stukje van dit modaal blok afsnij. En ik gebruik dit nieuwe stuk als modaal... Ik pas alle weegschalen aan. waardoor mijn apple op de weegschaal niet meer een waarde van 500 gram heeft , maar bv 450 gram.
3. Is het gewicht van deze apple nu anders?? <---
Want volgens van Dalen is gewicht gelijk aan massa... De massa van de apple is niet gewijzigd, maar ik zie wel een andere waarde in mijn weegschaal.
4.Dus : veranderd het gewicht, of is het woord gewicht alteid gelijk aan de massa... waardoor het gewicht dus niet veranderd is?
FreeReef.nl