Diefstalgevoeligheid RNS-510/Columbus?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik sta op het punt om in mijn te kiezen voor de Skoda Octavia (lease). Deze is voorzien van het Columbus navigatiesysteem.

Nu hoor ik regelmatig verhalen over de diefstal gevoeligheid van dit systeem. Heb geen garage, dus de auto staat aan de ('s nachts rustige) straat.

Hoe is jullie ervaring met dit systeem? Als deze 1x gestolen wordt, moet ik iets van 6/8 weken wachten op een nieuwe en aangezien men de auto gewoon kan zien staan, is de radio er dan een week later weer uitgehaald uiteraard. Schijnt dus populair te zijn vanwege de hoge aanschafprijs (iets van eur. 2000?) en de geschiktheid om zonder problemen in elke moderne VAG auto geplaatst te kunnen worden.

Is bijvoorbeeld de diefstalgevoeligheid van het RNS-310 (Amundsen bij Skoda) systeem een stuk lager?

Ik weet het, het is erg genoeg dat ik hier over na moet denken, maar die discussie ga ik hier liever niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:33
Diestal gevoeligheid is vrijwel hetzelfde tussen RNS510 en RNS310. De RNS510 is echter vele malen populairder vanwege hoge gadget gehalte (DVD, touchscreen, NAV, HDD, etc). Volkswagen heeft de Navi Lock uitgebracht (google ff) om de RNS510 te beschermen maar kost ong €200 en ik weet niet of die op Skoda modellen past.
Ik heb zelf een RNS510 in een Passat gehad. In 1 jaar tijd maar liefst 3 pogingen tot inbraak. Driemaal ging het alarm af waardoor dieven afgeschrikt werden maar ik zat met ingetikte raam >.< De RNS510 is ontzettend populair bij dievengilde. Sommige verzekaars weigeren ook om dit specifiek model te vergoeden bij inbraak.....

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Even gekeken. Is niet het mooiste maar er zijn redelijke ervaringen mee. Nadeel is natuurlijk dat als ze dan je navigatie stelen, je hele dashboard naar z'n mallemoer is.

Maar toch maar eens vragen aan de leasemaatschappij (zie dat de ING het gratis aanbied/verplicht) of ze hier ook een bijdrage aan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ken 4 mensen met een Passat inclusief de RNS 510. In alle gevallen is hij er uit gehaald, bij 1 iemand zelfs 3x (die heeft nu een 1 din lelijke radio). De vraag is niet of, de vraag is wanneer hij er uit gaat.

Bedank al het tuig maar wat voor 500,- op markplaats een RNS koopt voor hun oude Golf.

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 25-01-2011 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Tja...Het is voor mij maar een leaseauto en qua kosten maakt het me dus niet uit. Maar wel de rompslomp er omheen.

Het is toch te gek voor woorden dat je gewoon een andere uitvoering qua auto zou moeten gaan kiezen omdat je anders zeker weet dat er ingebroken gaat worden...

Wellicht moet ik de deur anders maar gewoon op een kiertje zetten? Scheelt weer een ingeslagen ruit.

Ik neem aan dat het bij de RNS310/Amundsen niet zo heel veel anders gaat zijn t.o.v. de RNS 510? Een collega woont met een RNS310/Amundsen in Centrum van Den Bosch en daar is het afgelopen half jaar nog niks bij gebeurd (terwijl dat niet eens de meest goede beurt is). Met een RNS510 had dit een stuk anders geweest begrijp ik echter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

readytoflow schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:05:
Tja...Het is voor mij maar een leaseauto en qua kosten maakt het me dus niet uit. Maar wel de rompslomp er omheen.

Het is toch te gek voor woorden dat je gewoon een andere uitvoering qua auto zou moeten gaan kiezen omdat je anders zeker weet dat er ingebroken gaat worden...

Wellicht moet ik de deur anders maar gewoon op een kiertje zetten? Scheelt weer een ingeslagen ruit.

Ik neem aan dat het bij de RNS310/Amundsen niet zo heel veel anders gaat zijn t.o.v. de RNS 510? Een collega woont met een RNS310/Amundsen in Centrum van Den Bosch en daar is het afgelopen half jaar nog niks bij gebeurd (terwijl dat niet eens de meest goede beurt is). Met een RNS510 had dit een stuk anders geweest begrijp ik echter?
Het schijnt dat je 'm er met bepaalde schroeven niet of moeilijker uitkrijgt. Je kunt misschien aan je dealer vragen of ze je RNS ff vastbouten met dat type schroeven. Kan het nieuwsbericht/forumpost niet meer vinden helaas.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dan bedoel je niet die Navi-Lock zoals hierboven vermeld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Nee de navilock is een beschermplaat die eroverheen valt. Maar die schroeven die bedoelt worden schijnt ook alweer achterhaald te zijn. Je kunt iig navragen. Deze schroeven zouden voor een betere bevestiging moeten zorgen en zijn niet snel te verwijderen.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 11:35

Ravefiend

Carpe diem!

Juist ja, en dan slopen ze misschien wel je dashboard bij een inbraakpoging. Ik denk niet dat je daar vrolijker op wordt ... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tja, wie is nu zo gek om een radio ter waarde van een (netto)maandloon van de onderklasse in zijn auto te plaatsen? Je kan eigen goed een "Jat mij" bordje op je wagen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Omdat standaard navigatie gruwelijk duur is en de leasemaatschappij vaak niets anders toestaat...

Hoewel veel leasemaatschappijen tegenwoordig wel willen dat je een nav met afneembaar front kiest. Juist vanwege de hoeveelheid inbraken.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:36
RHet zou toch prachtig zijn als de VAG groep zo'n navigatie systeem zou uitrusten met een hoog voltage. Zodra de auto op een niet normale manier wordt geopend dan krijgt de dief bij aanraking van de navigatie een stroomstoot... :9

* ephymerous weet het, wishfull thinking

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 24-01-2019 19:36 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Ik snap niet waarom ze zulke dingen niet fatsoenlijk beveiligd krijgen. Zet voor dergelijke systemen een cryptografisch beveiligd protocol op de CAN bus, waarbij apparaten alleen maar werken indien ze elkaar kennen. Af fabriek de RNS koppelen aan de ECU en de tweedehands handel is dood.

Ik vraag me trouwens ook af hoe het zit met het diefstalrisico van de RSN310/315 t.o.v. de 510. Ongetwijfeld zijn ze even makkelijk of moeilijk te stelen als de 510, maar de vraag is hoeveel minder polulair de 310 is bij het boevenvolk. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ephymerous schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:38:
Zodra de auto op een niet normale manier wordt geopend dan krijgt de dief bij aanraking van de navigatie een stroomstoot... het liefst een dat deze er direct dood bij neervalt :9
Zoiets als de Magnavolt dus:
YouTube: MagnaVolt

Bij mijn auto hebben ze onlangs geprobeerd een logootje van de zijkant af te halen...
Niet geheel gelukt, brak in 2'en...en bedankt he! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:26:
Tja, wie is nu zo gek om een radio ter waarde van een (netto)maandloon van de onderklasse in zijn auto te plaatsen? Je kan eigen goed een "Jat mij" bordje op je wagen zetten.
Ik zou hem los nooit kopen. Het is ook van de zotte inderdaad. Maar ik heb een leaseauto. De Skoda Octavia Business Elegance heeft deze standaard in zijn uitvoering zitten. En Volkswagen ook in het Business Pakket.

Dan kan ik wel een Octavia Ambiente Business kiezen. Deze heeft het goedkoperen navigatiesysteem. Maar dan mis ik ook Xenon verlichting, parkeersensor, alleen navigatie voor Benelux, 15"ipv 16" standaard, geen inklapbare spiegels etc... Voor mij niet aanvaardbaar.

Overigens moest een collega vorig jaar €5.000,- (!) bijbetalen voor navigatie in zijn Q5. Alleen navigatie geloof ik. Dat heeft ie dus niet gedaan. Het mooie daarvan was dat de radio die hij nu heeft schijnbaar (iig qua uiterlijk) exact hetzelfde eruit ziet als de radio met navigatie.

Als ik een ferrari zou leasen/kopen moet ik er dan ook maar van uitgaan dat deze gejat wordt? Want nu stel jij deze vraag voor het navigatiesysteem. Maar het kan net zo goed voor hele auto's gaan gelden. Of flatscreens die je in je woonkamer hebt staan. Moet ik die auto's of televisies dan ook maar gaan vermijden in de toekomst?

Ik denk dat je je eerder moet afvragen: "Wie is er nou zo asociaal om een navigatiesysteem met een 2e handsstraatwaarde van € 500,- te gaan jatten?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je een flatscreen dag in dag uit in het zicht in je auto hebt liggen gaat dat ook een keer mis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ja, als ik m'n iPhone buiten op de stoep leg, wordt vast ook wel meegenomen... :+

Flatscreen in de auto is al wat minder voor de hand liggend, zeker als deze uit het zicht ligt.
In het zicht is al wat risicovoller inderdaad. Maar we hebben het hier over een navigatiesysteem dat af-fabriek geleverd wordt. Waar ik geen andere keus in heb.

BIj mijn collega zijn na een week van zijn nieuwe auto de airbags eruit gestolen. Moeten hij dan ook voortaan maar een auto zonder airbags kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Ik zou wel eens willen weten hoe ze tegenwoordig nog aan die codes kunnen komen voor de RNS510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:33
RNS310 is veel minder populair omdat het veel minder hip is: geen touchscreen, geen DVD, geen kleurenscherm etc. Vandaar dat die veel minder gejat wordt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:39
De RNS310 heeft gewoon een kleuren en touch scherm...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:22
Bij mijn polo 1.05 uit 1992 zit de navigatie in de bak van de passagiersdeur verwerkt. Als het moet kan ik 'm d'r uithalen. Werkt perfect hoor!

Maar even zonder gekheid, helaas is het schering en inslag met die RNS systemen. Mijn broer heeft in zijn nieuwe T5 hierdoor gekozen voor een Pioneer systeem. Hierbij kan het scherm verwijderd worden, werkt heel handig. Misschien is dat een optie voor je?

Pioneer site

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat systeem ook laatst gezien in een VW, ziet er goed uit en leek (zo op het oog) ook goed te werken. Lijkt me een veel betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Nadeel van de RNS-510 is dat leasemaatschappijen na een 2-3x diefstal gewoon niet meer vergoeden voor het herplaatsen. Je blijft dan wel betalen maar je krijgt een simpele radio en een Tomtom terug... En ja, dat is uit de praktijk en mag volgens de voorwaarden van de lease maatschappijen.

Dus beter kiezen voor een Pioneer of JVC, of een fatsoenlijke radio met een Tomtom, dan betaal je tenminste voor wat je krijgt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

vhal

ಠ_ಠ

t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:02:
Ik snap niet waarom ze zulke dingen niet fatsoenlijk beveiligd krijgen. Zet voor dergelijke systemen een cryptografisch beveiligd protocol op de CAN bus, waarbij apparaten alleen maar werken indien ze elkaar kennen. Af fabriek de RNS koppelen aan de ECU en de tweedehands handel is dood.
Dat systeem is er al maar blijkbaar nog niet doorgedrongen in de VAG groep. Opel radio's bijvoorbeeld werken dus niet in een andere auto tenzij je de code hebt. En maar zeggen dat ze premium zijn...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10
Wat een gedonder met deze radio's zeg. Je zou toch verwachten dat de VAG groep hier nu eindelijk wel eens een oplossing voor heeft?

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Laatst online: 22:13
Waarom zouden ze? Immers, ze verkopen per auto 3 ramen en 3 keer navigatie en montage.

Tuurlijk, ze zeggen dat het heel vervelend is en dat ze ervan balen dat het gebeurd, maar een echte oplossing wordt niet geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 15:23

SeatRider

Hips don't lie

deadsy33 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:11:
[...]

Dat systeem is er al maar blijkbaar nog niet doorgedrongen in de VAG groep. Opel radio's bijvoorbeeld werken dus niet in een andere auto tenzij je de code hebt. En maar zeggen dat ze premium zijn...
Bij mijn weten moet je met die VAG fabrieksradio's wel degelijk een code intikken om 'm aan te melden bij de CAN bus. Heb in mijn Octavia de Stream radio vervangen door eentje met MP3 optie, en dat werkte niet zonder de code in te tikken die in het boekje stond.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
deadsy33 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:11:
[...]

Ook bij VW is hetzelfde systeem. Werkt niet in andere auto.
Harmsen schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:25:
Wat een gedonder met deze radio's zeg. Je zou toch verwachten dat de VAG groep hier nu eindelijk wel eens een oplossing voor heeft?
Hebben ze ook.
Freezerator schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:40:
Waarom zouden ze? Immers, ze verkopen per auto 3 ramen en 3 keer navigatie en montage.

Tuurlijk, ze zeggen dat het heel vervelend is en dat ze ervan balen dat het gebeurd, maar een echte oplossing wordt niet geboden.
Jongens, dat is er dus wel degelijk. Daarom vroeg ik ook eerder in dit topic al hoe ze aan die codes komen.
SeatRider schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:46:
[...]

Bij mijn weten moet je met die VAG fabrieksradio's wel degelijk een code intikken om 'm aan te melden bij de CAN bus. Heb in mijn Octavia de Stream radio vervangen door eentje met MP3 optie, en dat werkte niet zonder de code in te tikken die in het boekje stond.
Ik heb hier al eerder navraag voor gedaan bij (verschillende) dealers, toen mijn vader een RNS510 wilde aanschaffen. Als antwoord werd er gegeven dat in het verleden iedereen werkzaam bij een VAG garage de code kon aanvragen. Lees: ontraceerbaar.
Wat ze er aan hebben gedaan is dat nu nog maar enkelen in Nederland op hun eigen naam een code kunnen aanvragen bij een serienummer. Staat dat serienummer als gestolen aangemeld, of wordt enkele dagen later als gestolen geregistreerd, dan heeft degene die de code heeft opgevraagd een probleem.

Zonder code kun je de RNS met geen mogelijkheid coderen in het CAN systeem, en zal hij ook niet werken.
Brengt me terug op mijn vraag, hoe krijgt het dievengilde dan toch de codes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 18:57
Andere vraag, weet het grotendeel van het dievengilde (en de kopers op marktplaats) wel dat het tegenwoordig niet meer zo makkelijk is...?
Of blijven ze raampjes tikken omdat het ding snel weg te halen is en makkelijk 500 euro oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Een ander merk dan de standaard Columbus is voor mij nu (nog) geen optie. Hij zit standaard (af-fabriek dus) geleverd in de Business Elegance uitvoering. Zie mijn post ergens hierboven.

Kijk, als deze dan eenmaal gestolen wordt, dan kan ik vragen of ik een ander type als vervanging mag uitkiezen. Wel is dan belangrijk dat de radio vanaf het stuur te bedienen is, evenals mijn GSM.

Als de verhalen hierboven kloppen, zou het mooi zijn dat het ding minder snel het te gebruiken is. Dan wordt het ook minder interessant om te stelen. Maar ja, waren Windows7 en de iPhone4 ook bijna niet te kraken?
Ik heb tot nu toe al 10 jaar lang auto's met vaste radio's/navigaties uitgekozen omdat ik geen zin heb om met iets anders dan mijn gsm in mijn jaszak rond te lopen. Wel zijn '2-delige' systemen een stuk minder interessant (zoals in Peugeot, Renault en opel ook geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Laatst online: 20-05-2024
Gisteren werd ik voor me deur aangesprokken door twee bike agenten omdat me auto op het grasveld stond, er was geen plek meer voor de deur. Ze hadden de tip om me auto ergens anders te parkeren want de gemeente zou het niet echt leuk vinden. Ik zei nog tegen ze; er zit een dure (BMW) navi dus ik hem liever voor de deur. Vervolgens zeiden ze; ow BMW die is veilig, volkswagens zijn Hot en dan vooral de passaat.

Kut voor de VW rijders met een dure navi, mooi voor rijders van alle andere merken ;)

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

readytoflow schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:39:
Een ander merk dan de standaard Columbus is voor mij nu (nog) geen optie. Hij zit standaard (af-fabriek dus) geleverd in de Business Elegance uitvoering. Zie mijn post ergens hierboven.

Kijk, als deze dan eenmaal gestolen wordt, dan kan ik vragen of ik een ander type als vervanging mag uitkiezen. Wel is dan belangrijk dat de radio vanaf het stuur te bedienen is, evenals mijn GSM.

Als de verhalen hierboven kloppen, zou het mooi zijn dat het ding minder snel het te gebruiken is. Dan wordt het ook minder interessant om te stelen. Maar ja, waren Windows7 en de iPhone4 ook bijna niet te kraken?
Ik heb tot nu toe al 10 jaar lang auto's met vaste radio's/navigaties uitgekozen omdat ik geen zin heb om met iets anders dan mijn gsm in mijn jaszak rond te lopen. Wel zijn '2-delige' systemen een stuk minder interessant (zoals in Peugeot, Renault en opel ook geloof ik).
Punt is dat die dingen gewoon gigantisch populair zijn en zo eenvoudig te kraken. Dan is 1+1=big business
Verder als jij bijvoorbeeld die aangegeven Pioneer hebt en je stopt het schermpje in je afgesloten dashboard kastje, ziet niemand dat je 'm niet mee hebt en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Totdat die toch gestolen wordt en ik van de leasemaatschappij een radio zonder scherm krijg?
Maar wat hierboven staat over dat het toch lastig is om aan die codes te komen, dat klopt dus niet neem ik aan?

Als je verdorie geld hebt om een passat te kopen, dan kan er toch nog wel een navigatiesyteempje af?

Nou ja, ik heb net gehoord dat ik zo'n Navi-Lock mag bestellen en dat de leasemaatschappij deze betaald.
Het is wel minder mooi, maar wellicht schrikt het toch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ze zeggen dat de codes moeilijk te krijgen zijn.

In de praktijk worden die dingen zoveel gejat dat die codes dus blijkbaar nog goed genoeg verkrijgbaar zijn. Of zelfs volledig gekraakt :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Dat is dus de vraag die ik al stelde een pagina terug, hoe komen ze aan de codes.
Van VAG medewerkers lijkt me sterk, gezien de wijziging die daar doorgevoerd is (zou moeten zijn zegt men). Dan blijft er nog maar een ding over, en dat is die code uit het apparaat zelf hacken. En dan vraag ik me als techie af, hoe de fuck doen ze dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

En dan vraag ik me als techie af, hoe de fuck doen ze dat?
RNS-510 firmware te pakken krijgen, deassembleren, draaien op een VM of gewoon op een aangepaste unit, challengen met de signalen uit een auto en vervolgens stap voor stap nagaan wat het programma daar precies mee doet? Dat leidt vroeger of later wel tot de subroutine die de pincode checkt, en dan zijn er genoeg manieren om die check te omzeilen. Bijvoorbeeld een gehackte firmware erop zetten die alle pincodes goedkeurt. Als je fysiek bij de hardware kan, en dat kan je, is er altijd wel een manier om die te hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Mijn Octavia staat op de oprit.
Naast mijn oprit staat een Octavia op de parkeerplaats.
Uit die Octavia is al 3 keer de columbus geroofd, mijn Octavia heeft geen columbus maar een Kenwood DNX8220BT omdat die eigenlijk beter past bij wat ik er van wilde.

Zoals gezegd de columbus van mijn buurtbewoner is 3 keer gejat mijn Kenwood nog nooit.
Uiteindelijk kwam hij bij mij aan de deur. Euh wat voor systeem heb jij want ik ben het beu met de Columbus :o

Bovendien kun je rijdend geen DVD's kijken op een Columbus >:)

Misschien is dit wat voor je :P
Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Volkswagen_RNS_navi_lock/slides/Volkswagen_Navilock-2.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door 911GT2 op 28-01-2011 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

911GT2 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:17:
Bovendien kun je rijdend geen DVD's kijken op een Columbus >:)
Lijkt me ook levensgevaarlijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Gunner schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:18:
[...]

Lijkt me ook levensgevaarlijk.
In de file valt het wel mee. Bovendien ondersteund de kenwood verschillende zone's en meerdere uitgangen waardoor je extra schermen kan monteren op de achterbank. Het geluid gaat dan ook alleen over de achterste speakers. Voor kun je dan gewoon muziek luisteren. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-06 10:21
Die navi-lock heeft mijn pa ook over zijn RNS-510 zitten. Dit nadaat ook hij het slachtoffer was geworden van het dievengilde. Ondanks alarm is het zo weggehaald. Overigens is een VW uberhaupt beroerd qua beveiliging. De RNS-510 kunnen vrijgeschakeld worden met een laptop en VAG-COM software.

Overigens over die Opel Navi die hier ook genoemd is. Bij het niet vrijschakelen van de navi en het verwijderen van de Nav uit de auto is die onklaar... onmogelijk meer te installeren of werkend te krijgen. Deze zal dus altijd via Can-Bus vrijgeschakeld moeten worden alvorens die te verwijderen. En bij opnieuw installeren weer ingeschakeld moeten worden. Zijn dus meer handelingen...

Daarnaast is het scherm afzonderlijk van de NAv en dus minder interessant.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Die komt er dus ook daadwerkelijk in. :(

Tja, ik verwacht eigenlijk wel dat alle nieuwe type auto's hun Navigatiebediening en scherm gescheiden gaan installeren. Het kijkt ook nog eens fijner omdat die schermen hoger en verder naar voren zijn geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Laatst online: 06-06 12:42
Wicked-Game schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:44:
Overigens over die Opel Navi die hier ook genoemd is. Bij het niet vrijschakelen van de navi en het verwijderen van de Nav uit de auto is die onklaar... onmogelijk meer te installeren of werkend te krijgen. Deze zal dus altijd via Can-Bus vrijgeschakeld moeten worden alvorens die te verwijderen. En bij opnieuw installeren weer ingeschakeld moeten worden. Zijn dus meer handelingen...

Daarnaast is het scherm afzonderlijk van de NAv en dus minder interessant.
En zijn het scherm en de radio ook nog eens "getrouwd" zoals ze dat noemen. Die moeten dus samen in een nieuwe auto ingebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 09-06 15:23

SeatRider

Hips don't lie

Hoe zijn de ervaringen eigenlijk met de diefstalgevoeligheid van de Chinese RNS-510 lookalikes?

Deze wordt bvb wel als dusdanig verkocht, maar lijkt er eigenlijk helemaal niet zoveel op. En komt compleet met daul airco display en buletooth integratie :D

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Harmsen schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:25:
Dat is hetzelfde als deRNS310, die ik beteld heb. Dat ding werkt nog steeds niet met een Iphone, hallo? ;w
Hoe lang is de RNS310 nu al op de markt en hoe lang is de iPhone al beschikbaar!

Wordt eens wakker VAG, zorg voor ondersteuning. In plaats daarvan smoesjes dat het aan Apple ligt.

Mijn Volvo carkit, werkte af-fabriek direct met de iPhone samen!

Maar goed ben nu toch voor de RNS310 gegaan en de kans is groot dat ik een RNS315 krijg... Ik alleen geen alarm genomen. Is dat stom!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dfrenner schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:42:
Dat is hetzelfde als deRNS310, die ik beteld heb. Dat ding werkt nog steeds niet met een Iphone, hallo? ;w
Dan doe je wat verkeerd, want op m'n RNS-310 werkt het uitstekend! iPhone 3GS of iPhone 4, geen probleem.

[ Voor 73% gewijzigd door Gunner op 01-08-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gunner schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:55:
Dan doe je wat verkeerd, want op m'n RNS-310 werkt het uitstekend! iPhone 3GS of iPhone 4, geen probleem.
Hmmm, apart.
Ik had laatst zo'n Golfje 5.5 mee, met de RNS315.

Iphone 3GS. Systeem gaf de melding: "Phone not compatible"

De dealer gaf zelf dit probleem toe en deed het als probleem van Apple af... Dus nee, ik deed niets verkeerd. Zo ingewikkeld is het koppelen van een telefoon niet!

Waar ligt het dan aan dat het bij de ene wel werkt en de ander niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Het gaat daar over een RNS510 toch!?
Ik krijg een RNS310 of RNS315... Wat bij Skoda overigens Amundsen heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Maakt niet uit. Gaat over de module die zowel rSAP als HFP aan kan. ;)

/edit
Oh, ik zie nu Skoda. Dan heb je helemaal geen probleem, want volgens mij doen de Skoda's alleen HFP en geen rSAP.

[ Voor 48% gewijzigd door UltraSub op 02-08-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Over een tijdje mag ik een andere leasewagen uitzoeken en ik ben erg gecharmeerd van de Skoda Fabia Greenline Businessline. Nu heeft deze ook standaard de Admunsen (RNS310) ingebouwd... Ik kon van de dealer 500 euro terugkrijgen als ik hem niet wilde... de accessoireprijs was 590, geen slechte deal denk ik dan. (Ze verkopen hem toch wel aan iemand van wie die gepikt is).

Nu werd ik geadviseerd niet een Kenwood te nemen maar een Pioneer als alternatief. Dit omdat de Pioneer beter te integreren was... kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Ja, heb meerdere VW's gehad, en de dealer heeft radio's met exact dezelfde kleur display als de rest van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan altijd nog dit op de ramen plakken tegen de diefstal:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
LLumar biztonsági Fólia (Security Film) Kavics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
MEN-O schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:56:
Ja, heb meerdere VW's gehad, en de dealer heeft radio's met exact dezelfde kleur display als de rest van de auto.
Aha... ja ze vertelden al dat Pioneer 2 modellen had specifiek voor VAG auto's gemaakt. Is het dan ook zo dat de radiobediening op het stuurwiel ook nog steeds werkt?
brilsmurfffje schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:58:
[video]
Ja, maar dat beschadigd je raam alsnog (ook al ze na 3x meppen het opgeven), dus de raam+film moet dan toch vervangen worden lijkt me. En een beetje professionele bende stoot gewoon het slot open en heeft dus niks met je ramen te maken...

[ Voor 37% gewijzigd door ebia op 14-01-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Platte schroevendraaier in het slot rammen en na wat trekken en sleuren is het ook open. Als het echt moet, dan knippen ze een gat in de deur. Niet voor niets hebben ze het openbreken van deuren voldoende gemakkelijk gehouden om niet dubbel gepakt te worden. Als je moet kiezen tussen verlies van radio of verlies van radio + kosten van een deur vervangen.

Een lexaan raam is handig voor iets anders. Brussel is de "shithole" met werk voor geschoolden en alwie het kan betalen, woont buiten Brussel om dagelijks naar Brussel te rijden voor het werk. Wie het niet kan betalen blijft in Brussel achter terwijl het ongeschoold werk voor hen in elkaar zakt. Uitzichtloze plek vol tokkies, een tikkende demografische tijdbom. Bij elk kruispunt kan het raampje ingeslagen worden en ze lopen met bv je laptop, rugzak, handtas,... weg. Nu je toch bezig bent, dubbelzijdig klevende folie en 2 lexaanplaten aan elkaar kleven, composite armour.

[ Voor 44% gewijzigd door rapture op 14-01-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ebia schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:50:
Over een tijdje mag ik een andere leasewagen uitzoeken en ik ben erg gecharmeerd van de Skoda Fabia Greenline Businessline. Nu heeft deze ook standaard de Admunsen (RNS310) ingebouwd... Ik kon van de dealer 500 euro terugkrijgen als ik hem niet wilde... de accessoireprijs was 590, geen slechte deal denk ik dan. (Ze verkopen hem toch wel aan iemand van wie die gepikt is).

Nu werd ik geadviseerd niet een Kenwood te nemen maar een Pioneer als alternatief. Dit omdat de Pioneer beter te integreren was... kan iemand dat bevestigen?
Rns310 is lang niet zo diefstalgevoelig als de 510 waar dit topic over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Gunner schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:05:
[...]

Ja, dat -denk- ik ook... maar dat -weet- ik niet zeker... zijn daar cijfers van? Skoda kon ze mij niet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee snap ik dat Skoda geen diefstalcijfers kan geven. Of *wil* geven. Spreekt niet echt over je product dat je wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Gunner schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:05:
[...]

De RNS310 valt mee (hoewel die ook wel gestolen worden), maar de VW dealer gaf bij onze bestelling van een collega wel aan dat die RNS315 ook bij bosjes gestolen wordt. Nog steeds geen RNS510 praktijken, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

ebia schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:23:
[...]

Aha... ja ze vertelden al dat Pioneer 2 modellen had specifiek voor VAG auto's gemaakt. Is het dan ook zo dat de radiobediening op het stuurwiel ook nog steeds werkt?
Jup, ik gaf dit gisteren ook al aan in het Volkswagen-topic: FL!PNEUS in "Het Grote Volkswagen-topic deel 2". Op verzoek van de leasemaatschappij heb ik geen RNS-510 genomen, maar een Pioneer AVIC-F930BT. Er is ook een Pioneer AVIC-F9310BT, die mooier integreert met het dashboard. Deze heeft echter geen afneembaar front, wat voor mij een must was. De Pioneer-systemen integreren ook met de climate control en park distance control. En wat helemaal mooi is, omdat het geen af-fabriekopties zijn, tellen ze niet mee voor je bijtelling :).

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Sorry, maar ik vind die helemaal niet mooi integreren. Ziet er naar mijn mening niet uit. OEM ziet er op een of andere manier veel mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
UltraSub schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 19:34:
Sorry, maar ik vind die helemaal niet mooi integreren. Ziet er naar mijn mening niet uit. OEM ziet er op een of andere manier veel mooier uit.
Ja, dat mag misschien wel zo zijn, maar ik heb liever dat dieven mijn auto voorbij lopen ipv het OEM geval eruit stelen. Overigens heb ik nu een RCD310 in mijn Polo, en ik moet je eerlijk bekennen dat ik helemaal niet onder de indruk ben van de kwaliteit. Als het volume wat harder gaat hoor je al snel veel vervorming, typisch het soort vervorming dat komt door (gebrek aan) de versterking.

Ik denk wat dat betreft je ook met zo'n Pioneer radio je daar toch wel iets meer waar krijgt voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Volgens mij is het magische woord Dynaudio bij de OEM setup. En de extra knaken die dat allemaal kost :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
UltraSub schreef op zondag 15 januari 2012 @ 09:54:
Volgens mij is het magische woord Dynaudio bij de OEM setup. En de extra knaken die dat allemaal kost :(
Toch is een goede versterking minstens zo belangrijk. Ik heb vroeger wel wat systemen ingebouwd, met bijvoorbeeld dure composets van Polk enzo, maar op de standaard head-unit blijft dat slecht klinken. Altijd een losse versterker erbij. Op die manier kun je ook een stel simpele OEM Boschmann's prima laten klinken vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Daarom dus, Dynaudio. Dan heb je een versterker extra tov de normale headunit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik zou niet voor de Pioneer gaan, slechte radio ontvangst en het afneembaar front is een lachertje... (in geval van de F930)
Het beste kun je dan een Kenwood DNX-5280BT nemen, die is het makkelijkste te bedienen en heeft een volledig afneembaar front in tegenstelling tot een rijtje knopjes waarmee de radio ook zonder dat "frontje" werkt.
Een andere optie is de JVC KW-NT30, maar dat is allemaal net wat minder mooi dan de Kenwood, wel is hij iets sneller in het gebruik.
De integratie van een aftermarket radio zal vrijwel nooit zo netjes zijn als met een origineel systeem, maar de diefstalgevoeligheid is dan ook vele malen lager, zeker als je het volledig afneembare front altijd netjes eraf haalt (en niet in het dashbordkastje gooit ;)).

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

brilsmurfffje schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:58:
[video]
De reden dat ze de zijruiten niet standaard gelamineerd uitvoeren is volgens mij vanwege vluchtmogelijkheden bij ongelukken (incl. te water gaan). Ik zou die mogelijkheid niet graag opgeven om daarmee te voorkomen dat je autoradio gejat wordt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
UltraSub schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:47:
Daarom dus, Dynaudio. Dan heb je een versterker extra tov de normale headunit ;)
Ik zie dat nergens op de optielijst staan bij Skoda. Zeker een Volkswagen dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ebia schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:26:
[...]

Ik zie dat nergens op de optielijst staan bij Skoda. Zeker een Volkswagen dingetje?
Is inderdaad een VW ding. Is een redelijk systeem, maar niet overdreven goed. Het heeft ook een upgrade prijs van "slechts" 600,- in de Golf, en voor dat geld is het wel gewoon goed. Zeker voor leaserijders, die echt niet achteraf met goede audio gaan rommelen, een goede keuze.

Ik heb Dynaudio in mijn Volvo gehad waar het echt uitstekend was, maar ook een bak duurder (edit: Daar was hij 1600,-).

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 15-01-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 280617

Mijn RNS510 is recent ook gestolen (in NL, ik ben Belg) en ik ben nu aan het kijken om een Pioneer AVIC-F30BT (of F40 maar weinig meerwaarde op het eerste zicht) te laten plaatsen. Die heeft integratie via de CAN bus met de Climatronic en PDC, ook zou bediening aan het stuur werken (niet duidelijk of daar nog een aparte adapter voor nodig is). Wat ik wel niet direct kan vinden is of dat ik de bestaande geïntegreerde gps antenne (vin op het dak) kan koppelen aan die Pioneer, dat was net 1 vd redenen om de ingebouwde RNS510 te nemen omdat ik veel in Brussel (tussen de hoge gebouwen) zit en die dan makkelijk een gps lock krijgt.

Het aantal "RNS510 gestolen" topics op internet is om triest van te worden, ook die opmerkingen - moet je maar geen dure gps in je passat steken - kan ik me niet in vinden, ik doe met mijn zuurverdiende centen wat ik het beste vind, dat de dievengilde het op die RNS510 gemunt heeft kan ik weinig aan doen. Ik zou de RNS510 nooit meer kopen na wat ik online lees maar ja dat check je niet als je de eerste bestelling doet. Misschien dat VW beter aan preventie kan doen en potentiële klanten kan waarschuwen.

Dit grapje gaat me tussen de 6 en 7000 euro kosten, dank je wel samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Anoniem: 280617 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:07:
Mijn RNS510 is recent ook gestolen (in NL, ik ben Belg) en ik ben nu aan het kijken om een Pioneer AVIC-F30BT (of F40 maar weinig meerwaarde op het eerste zicht) te laten plaatsen. Die heeft integratie via de CAN bus met de Climatronic en PDC, ook zou bediening aan het stuur werken (niet duidelijk of daar nog een aparte adapter voor nodig is). Wat ik wel niet direct kan vinden is of dat ik de bestaande geïntegreerde gps antenne (vin op het dak) kan koppelen aan die Pioneer, dat was net 1 vd redenen om de ingebouwde RNS510 te nemen omdat ik veel in Brussel (tussen de hoge gebouwen) zit en die dan makkelijk een gps lock krijgt.

Het aantal "RNS510 gestolen" topics op internet is om triest van te worden, ook die opmerkingen - moet je maar geen dure gps in je passat steken - kan ik me niet in vinden, ik doe met mijn zuurverdiende centen wat ik het beste vind, dat de dievengilde het op die RNS510 gemunt heeft kan ik weinig aan doen. Ik zou de RNS510 nooit meer kopen na wat ik online lees maar ja dat check je niet als je de eerste bestelling doet. Misschien dat VW beter aan preventie kan doen en potentiële klanten kan waarschuwen.

Wat is je punt nu precies, behalve een beetje huilen? Inhoudelijke vraag over een technisch probleem met een niet RNS-510/ columbus unit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 280617 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:07:
Volgens mij heeft dit apparaat zijn eigen GPS antenne. Ik weet niet of het mogelijk is die van in je 'vin' aan deze unit te koppelen, maar goed, als die bijbehorende GPS antenne goed wordt gemonteerd dan moet dat geen probleem zijn.

Voor stuurwielbediening moet je wel een adapter kopen, dat verschilt van merk tot merk en soms van type tot type. Een speciaalzaak waar ze deze units verkopen, verkopen ook bijbehorende adapters en andere stekkers die nodig mochten zijn.

Wat ik echter niet helemaal begrijp: deze unit komt evengoed met een niet afneembaar display/front, net als de RNS. Hoe ga je dan dit keer voorkomen dat ie gestolen wordt?
Tering, wat hebben ze gedaan dan? Je hele deur ontzet? Dashboard kapot geknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

911GT2 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 10:52:
[...]

Wat is je punt nu precies, behalve een beetje huilen? Inhoudelijke vraag over een technisch probleem met een niet RNS-510/ columbus unit? 8)7
  • aangeven dat de RNS510 idd nog steeds erg diefstal gevoelig is, het doel van dit topic dacht ik.
  • een alternatief aanreiken voor de RNS510, ook dit stond als vraag in de topicstart.
ik kon ook zeggen, ja de unit is erg diefstalgevoelig zonder meer.
Wat ik echter niet helemaal begrijp: deze unit komt evengoed met een niet afneembaar display/front, net als de RNS. Hoe ga je dan dit keer voorkomen dat ie gestolen wordt?
De pioneer is minder in trek denk ik, maar misschien moet ik inderdaad even beter rondkijken naar een alternatief met afneembaar front.
quote:

Tering, wat hebben ze gedaan dan? Je hele deur ontzet? Dashboard kapot geknipt?
Dashboard is volledig om zeep, ruit passagierskant, werkuren en nieuwe GPS, de krassen op de deur laat ik dan niet eens herstellen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 280617 op 27-05-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 18:25
Anoniem: 280617 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:30:
Dashboard is volledig om zeep, ruit passagierskant, werkuren en nieuwe GPS, de krassen op de deur laat ik dan niet eens herstellen.
Dan vind ik het nog steeds aardig prijzig.
Bij mijn vorige auto zijn de airbags ooit eens gestolen - wat ook neerkomt op een volledig om zeep geholpen dashboard, deurslot, ontbrekende airbags en zo. Door een professioneel schade-herstelbedrijf laten repareren en dat was rond de 3500 euro (net niet total-loss... :X )
Gelukkig voor mij 100% verzekeringswerk zonder verlies van eigen risico en zo.

Zo te lezen is jouw schade vergelijkbaar, dus dan vind ik die ruim 6000 best fors. Maar desondanks, erg treurig, dit had door VW voorkomen kunnen worden door de boel wat minder aantrekkelijk voor dieven te maken. Hopelijk meer geluk met je nieuwe systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Anoniem: 280617 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:30:
[...]
De pioneer is minder in trek denk ik, maar misschien moet ik inderdaad even beter rondkijken naar een alternatief met afneembaar front.
De Pioneer is nieuw misschien niet zo duur als een VW-origineel systeem, maar daardoor (denk ik) niet minder in trek. Want nog makkelijk dan bij de VW systemen, kan je deze er zo uitlepelen en overal in elk andere 2-DIN dashboard monteren. Ik heb in ieder geval genoeg berichten gezien op diverse forums dat ook deze systemen wel worden gestolen.

Pioneer maakt ook modellen speciaal voor VAG (betere vorm en kleurenmatch), dan heb je volgens mij ook geen gedoe met adapters. Eén van die modellen heeft een (weliswaar klein) afneembaar display.

Je zou het ook over een andere boeg kunnen gooien: simpele radio erin, navigatie via een tomtom of via je mobiel (in een brodit houdertje). Niet zo stijlvol natuurlijk, maar wel een stuk effectiever tegen diefstal (en een heel stuk goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad de Pioneer AVIC f930bt heeft een afneembaar front(je) en verder alle functies die ik zoek.

http://www.volkswagen.nl/...eer-avic-f930bt_golf.html

Lijkt me een goed alternatief en toch iets veiliger, en dan maar hopen dat de dievengilde ziet dat het frontje er niet op staat in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 23:38
Anoniem: 280617 schreef op zondag 27 mei 2012 @ 22:05:
Inderdaad de Pioneer AVIC f930bt heeft een afneembaar front(je) en verder alle functies die ik zoek.

http://www.volkswagen.nl/...eer-avic-f930bt_golf.html

Lijkt me een goed alternatief en toch iets veiliger, en dan maar hopen dat de dievengilde ziet dat het frontje er niet op staat in het donker.
De 930 is juist *niet* de VW versie, je wilt de 9310 volgens mij hebben: http://www.pioneer.eu/nl/...1/AVIC-F9310BT/index.html

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Maar de 9310 heeft dan weer geen afneembaar front, daarvoor moet je deze hebben http://www.pioneer.eu/nl/...1/AVIC-F3210BT/index.html de 3210 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:36
vanaalten schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:35:
[...]

Dan vind ik het nog steeds aardig prijzig.
Zo te lezen is jouw schade vergelijkbaar, dus dan vind ik die ruim 6000 best fors. Maar desondanks, erg treurig, dit had door VW voorkomen kunnen worden door de boel wat minder aantrekkelijk voor dieven te maken.
En daar snij je de taart precies op zijn gevoelige plek.

Volkswagen zou wel gek zijn om de RNS-systemen minder aantrekkelijk te maken voor het dievengilde.
Het is een serieuze inkomstenbron voor ze geworden die ze echt niet meer zomaar opgeven.

De RNS-systemen (en alle skoda-klonen etc) worden al jarenlang met tientallen (soms meer dan 100) per dag gestolen. Over het algemeen uit nieuwe autos die vrijwel altijd leaseauto's zijn, of particulier all-risk zijn verzekerd dus meteen worden vervangen/hersteld. Schade per auto is gemiddeld 5.000 euro.

De enige die er erg veel baat bij hebben om alles zo te laten als het nu is, is het dievengilde, en Volkswagen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:39:
Dat is dus de vraag die ik al stelde een pagina terug, hoe komen ze aan de codes.
Van VAG medewerkers lijkt me sterk, gezien de wijziging die daar doorgevoerd is (zou moeten zijn zegt men). Dan blijft er nog maar een ding over, en dat is die code uit het apparaat zelf hacken. En dan vraag ik me als techie af, hoe de fuck doen ze dat?
Misschien dat ze hulp krijgen van onderstaand apparaatje (gevonden via google)

http://shop.martech.pl/en.../54-rns-510-810-pack.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
zo'n navilock is met de juiste inleg helemaal nog niet zo lelijk moet ik zeggen :)

ik kan ook radio codes ed opvragen, maar dat gaat op mijn naam, dus als het een gejatte radio is komt de popo bij mij aankloppen :P

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
o0SmOkE0o schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:09:
[...]

Misschien dat ze hulp krijgen van onderstaand apparaatje (gevonden via google)

http://shop.martech.pl/en.../54-rns-510-810-pack.html
Dat zal het zijn (of iets soortgelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-06 13:23
VW heeft gewoon de beveiliging echt ruk voor elkaar. Passat cc hier konden ze zonder braakschade openkrijgen.. Tot 2x toe die rns510 eruit gejat (2x in 4 maand). Was er toen zo klaar mee dat na een flinke discussie met de leasem er een kenwood inmocht. Koppelboxje ertussen en alles is via het stuur te bedienen. Daarna hebben ze me 2 jaar met rust gelaten. Plus het kenwood systeem was nog een stuk beter ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171752

Heb toch de f930bt laten plaatsen, volledige integratie met climatronic, pdc en bediening aan stuur, er is een extra "omkadering" nodig om hem te laten inpassen in het dashboard, de bedieningsknoppen linksonderaan kan je meenemen als beveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://img.skitch.com/20120604-fgxpdp5f14gpwmn9adydamm796.jpg

het is minder gebruiksvriendelijk dan de rns510 maar hopelijk ook minder diefstalgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

thefox154 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:06:
VW heeft gewoon de beveiliging echt ruk voor elkaar. Passat cc hier konden ze zonder braakschade openkrijgen.. Tot 2x toe die rns510 eruit gejat (2x in 4 maand). Was er toen zo klaar mee dat na een flinke discussie met de leasem er een kenwood inmocht. Koppelboxje ertussen en alles is via het stuur te bedienen. Daarna hebben ze me 2 jaar met rust gelaten. Plus het kenwood systeem was nog een stuk beter ook :+
Het is toch goed ontworpen om niet dubbel gepakt te worden? Anders ben je de RNS-510 kwijt en je krijgt nog een rekening voor de herstelling van de braakschade? Dat zou de verzekeringspremies omhoog doen knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 18:00
Jiriki schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 13:06:
Nadeel van de RNS-510 is dat leasemaatschappijen na een 2-3x diefstal gewoon niet meer vergoeden voor het herplaatsen. Je blijft dan wel betalen maar je krijgt een simpele radio en een Tomtom terug... En ja, dat is uit de praktijk en mag volgens de voorwaarden van de lease maatschappijen.
Dat heb ik ook van meerdere bekenden/vrienden/collega's gehoord (in elke groep minstens 1 :+ ). Meerdere malen gejat, waarbij na een paar keer je gewoon blijft zitten zonder ingebouwde navigatie omdat de maatschappij het gewoon weigert te vergoeden.

Ik blijf het bizar vinden dat een fatsoenlijk merk niet snapt dat je niet op deze manier navigatie in auto's moet bouwen. Voor mij is het hoofdreden nummer 1 om met de huidige manier van navigatiemontage nooit voor een dergelijke auto te kiezen.

Edit: Ik heb nu dan ook een Megane met standaard Tomtom Live erin.. en de bediening los via zo'n knoppenpartij in de handremconsole. Het is relatief goedkoop, redelijk ongevoelig voor inbraak/diefstal en persoonlijk heb ik 10x liever knoppen ipv een touchscreen waar je altijd zit te mikken, maar dat is een mening.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 04-06-2012 18:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Hoe doet Opel dat? Collega van me heeft de Opel tegenhanger in zijn net bestelde Opel zitten...

/edit
Ik bedoel, softwarematig is het allemaal te kraken. Dus waarom alleen de RNS510?

[ Voor 32% gewijzigd door UltraSub op 04-06-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
die zit anders in elkaar, het schermpje zit min of meer los tov het bedieningspaneel

Afbeeldingslocatie: http://www.bosch-presse.de/presseforum/modules/oragetblob.dll/1-CM-15957.jpg?db=TBWebDB&item=tbwebdb.bilderblobs&id=5390,7&dispo=a

bij een RNS510 is het 1 compact geheel.
Afbeeldingslocatie: http://www.zentveldt.nl/modules/module_05_02/271T0057680.jpg

en daarbij telt populariteit denk ik ook een grote rol, de 510 past in golfjes, passats en wellicht ook nog in skoda's en Seats en daardoor veel lucratiever om te jatten want bredere afzetmarkt...
maar goed, dat is mijn persoonlijke gedachtengang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-06 14:17
Offtopic: wat ziet 't er verschrikkelijk uit met al die knopjes zo dicht op elkaar |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Wow, voor het eerst zie ik een middenconsole met meer knopjes dan de RX-8! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 14:59
Zoals Shameete al zei, een RNS510 is zo gewild omdat hij zo gewild is. Hij past bijna in elke VW en iedereen zou er wel eentje voor een prikkie willen hebben.

Daarbij komt dat ze binnen 1 minuut te stelen zijn. Je trekt het frame eraf, 4 torx schroefjes en het geheel komt eruit. Gemakkelijker kan bijna niet.

Ik bezit zelf ook een RNS510 en die zit er gelukkig nog in. Bij 1 vriend en 2 bekende is hij er al eens uitgetrokken. Erg diefstal gevoelig zijn ze.

Je hebt een soort antidiefstal mechanisme van VW die je bij hun kunt laten monteren. Ook een wanproduct, deze wippen ze er met een koevoet vanaf, brengt enorm veel meer schade toe aan je auto, en ze zijn als nog weg met je RNS510.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
UltraSub schreef op maandag 04 juni 2012 @ 19:28:
Hoe doet Opel dat? Collega van me heeft de Opel tegenhanger in zijn net bestelde Opel zitten...

/edit
Ik bedoel, softwarematig is het allemaal te kraken. Dus waarom alleen de RNS510?
Ik heb zelf een opel astra H met dit ding:
Afbeeldingslocatie: http://static.tekoopjes.be/img/269/opel-dvd90-navigatie-dvd-2011-2012-de-nieuwste1.jpg
Daarin is het ook al veel beter geregeld dan bij VW en eigenlijk relatief simpel. De radio zit gekoppeld aan de ECU van de auto en niet via een code die via de fabriek te krijgen is (al heb je die ook nodig als als je hem wilt ontkoppelen). Zonder de auto kun je dus niets met de radio. Tevens is het scherm bij opel altijd los waardoor het ook al minder aantrekkelijk is. Je hebt overigens niet eens een schroevendraaier nodig om de radio in een opel eruit te halen en toch worden ze nauwelijks gejat. Deze methode wordt ook bij andere kostbare units in de auto gebruikt (climate control unit, bluetooth module, display etc). Een module die niet is vrijgeschakeld is ook niet te gebruiken in een auto waar nog geen navi inzat.

"Leuk" feitje: kijk voor de gein eens hoeveel navi's er voor Opel op marktplaats staan en hoeveel voor VW, dat zegt toch genoeg, en allemaal zijn ze volgens de advertentie "legaal" verkregen.

Hier heeft VW toch echt de plank misgeslagen (en blijven het doen) terwijl ze voor de rest prima auto's maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Avvd op 04-06-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jolly_Jumper schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:22:
Offtopic: wat ziet 't er verschrikkelijk uit met al die knopjes zo dicht op elkaar |:(.
in het echt valt het reuze mee hoor, de foto vertekend enorm.

ik rijd nu tijdelijk in een zafira uit 2011 en die heeft exact hetzelfde paneel als hierboven is gepost (navi cd70)
dus blijkbaar gebruikt Opel het net als VW in meerdere modellen.

zelfs in het laatste (2012 model) model passat gebruiken ze nog de 510.
ik snap best dat ze de techniek van de 510 willen blijven gebruiken (want touchscreen, HDD, SD slot) maar doe het aub in een ander jasje.. scherm integraal in het dashboard en de knoppen óf middels een softwareupdate op het scherm weer laten geven óf deze als losse unit ergens in het dash kwijt. (evt. afneembaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
De foto laat het niet goed zie? Totale onzin. Ik heb in een Astra gezetten met die radio en een Focus met al die knoppen. Ik dacht dat ik gek werd. Gvd je moet je kunnen concentreren op de weg en niet op een achtelijke radio met al die knoppen. Die RNS510 = 8 knoppen, 1 draaiknop links volume en rechts afhankelijk van map (zoomen), radio (echt g**l handmatig afstellen als vroeger) en media (naar volgende nummer) en klaar. Is het nou zo moeilijk om zo'n goede radio te maken? Die RNS510 is simpel, snel etc. Telefoon met Fiscon is keurig toetsenbordje op de touch en drukt u maar en klaar.

Even een route van Zürich (Zwitserland) naar Amstelveen is 1 sec en rijden maar en je weet meteen waar je naar toe moet. Moet je eens met een TomTom doen. Hoe vaak die DomDom naar achteren is gesmeten door mij is ontelbaar en heb gewoon steeds op gevoel moeten rijden omdat dat kreng geen GPS of wat dan ook had en die RNS510 alleen in de bergen werd het lastig (duh) maar toch 3 tot 4 GPSfixen nog. Keurig echt netjes. TomTom had niet eens signaal.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Daarom ingebouwde tomtom ftw :) 'blind' bedienen met knoppen, zonder dat gemik en gedoe met een touchscreen waarbij je echt niets anders meer kunt doen. Externe antenne dus ongeveer altijd bereik. Bij aandoen direct bereik. Bergen geen enkel probleem gehad. Hiervoor had ik een profi VDO Dayton. Op zich ook best aardig systeem (ook met afstandsbediening en geen touch) maar heeft zo z'n nukken.

Maargoed.. laat ik niet offtopic gaan ;) Maar ingebouwd is even een wereld van verschil dan een losse imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Hier heeft VW toch echt de plank misgeslagen (en blijven het doen) terwijl ze voor de rest prima auto's maken.
Met name dat blijven doen is echt onbegrijpelijk. Dit is niet iets van afgelopen jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:24:
[...]
Met name dat blijven doen is echt onbegrijpelijk. Dit is niet iets van afgelopen jaar ofzo.
Tja ze blijven er aan verdienen bij VW/PON. Het is wel slechte reclame maar als iedereen er weer een nieuwe in laat zetten hebben ze weer een paar duizend euro verdient aan de unit en het schadeherstel.

Het Opel dashboard valt in het echt reuze mee vanaf het stuur, ik heb er bij de dealer achter gezeten en het zag er allemaal netjes uit. Dat je niet alle knopjes gebruikt hou je toch :) Een Fiesta dashboard oogt drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Als je zo'n perfect systeem als een RNS510 en dat past vanaf een VW Polo tot een Pheaton en Seat (ibiza weet ik niet zeker) Leon, Exeo en de Skoda (Fabia weet ik niet) Roomster, Superb etc in kan bouwen is toch geweldig. Ja dan wordt die maar gejat maar kijk eens waar die in past en hoe veelzijdig deze radio is.

Pak voor de gein een Mazda 3 en bouw daar eens een orginele navi in en zeker voor het mk1. Dat is er gewoon niet, ja het is er wel maar het is zo lastig om dat te doen (als jullie weten hoeveel moeite ik voor een Ipod aansluiting op een 6 MP3/CD wisselaar moest doen, dat is niet normaal meer). Bij VW is de radio vervangen: 4 schroeven en klaar en voor de Mazda 3 moest ik zoveel verbouwen in het dashboard en er is geen officiële DIN2 maar het past wel. Met VW wil je met Dynaudio, prima versterker erin, 1/2 stekker(s) trekken naar de versterker en klaar. Eerlijk gezegd wil je ook geen Pioneer, JVC of wat dan ook als je een RNS510 hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
itsalex schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:34:
Eerlijk gezegd wil je ook geen Pioneer, JVC of wat dan ook als je een RNS510 hebt gehad.
Blijkbaar wel als je er al 3 hebt gehad ;)

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 05-06-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
hahaha dan moet je wel of je auto echt laten zien dat die leeg is en alarm in zetten. Ik laat ook mijn dashboardkastje open en trouwens ik mag wel eens een nieuwe hebben want die van mij loopt soms vast maar hij is wel 4 jaar oud en origineel uit de fabriek (ben geloof ik nog de enige met de originele radio in Nederland denk ik zo in de tussentijd)

Mijn vriendin wil nog wel eens te ongeduldig de deur opentrekken en daar is mijn alarm geen fan van dus die gaat loeien en dan weet je van tja niet inbreken want een vriend heeft die speaker achter mijn bumper geplaatst dus die gaat echt hard loeien.

Ik zet mijn auto soms in de bijlmer in Amsterdam ZO neer en Amsterdam West en dat zijn niet de fijnste buurten maar ik ben er kort en dat scheelt enorm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

itsalex schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 16:34:
Als je zo'n perfect systeem als een RNS510 en dat past vanaf een VW Polo tot een Pheaton en Seat (ibiza weet ik niet zeker) Leon, Exeo en de Skoda (Fabia weet ik niet) Roomster, Superb etc in kan bouwen is toch geweldig. Ja dan wordt die maar gejat maar kijk eens waar die in past en hoe veelzijdig deze radio is.

Pak voor de gein een Mazda 3 en bouw daar eens een orginele navi in en zeker voor het mk1. Dat is er gewoon niet, ja het is er wel maar het is zo lastig om dat te doen (als jullie weten hoeveel moeite ik voor een Ipod aansluiting op een 6 MP3/CD wisselaar moest doen, dat is niet normaal meer). Bij VW is de radio vervangen: 4 schroeven en klaar en voor de Mazda 3 moest ik zoveel verbouwen in het dashboard en er is geen officiële DIN2 maar het past wel. Met VW wil je met Dynaudio, prima versterker erin, 1/2 stekker(s) trekken naar de versterker en klaar. Eerlijk gezegd wil je ook geen Pioneer, JVC of wat dan ook als je een RNS510 hebt gehad.
Dat 4 schroeven en klaar en dat hij in alle VAG-wagens past is nou net het probleem. Zo'n ding bouw je maar eenmalig in (tenzij hij gestolen wordt), doe het dan met 40 schroeven ofzo, is het boevengilde te lang bezig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 2 Laatste