Blytes pretendeert gewoon heel veel, wat die jongen grootendeels niet waar kan maken. Dit is omdat je als iemand van 16 niet samen met je informaticadocent 'even' een Facebook achtige site maakt. Zoals uit de reacties hierboven heeft de beste jongen aan heel veel technische details aandacht besteed, noch zal hij enige economische kennis hebben om dit winstgevend te kunnen maken. Jammer van de investering van zijn pappie om wat nieuws bij nu.nl te maken, maar dit geld krijgt hij er nooit meer uit.
Ondergetekende heeft ook ervaring met een vermelding in een artikel van nu.nl
[ Voor 6% gewijzigd door mcdronkz op 24-01-2011 15:09 ]
Als ik de TS citeer op de topic naam zou ik ervan maken: Blytes: Marketing op hoger niveau?.
Want meer dan dat is het niet, en zonder nu.nl gister gelezen te hebben zouden wel meerderen Tweakers niet weten wat Blytes zou zijn.
Edit: om mij toch even wat duidelijker te maken.
Waar ik op doel is dat het geen meerwaarde bied tegen over andere Social community websites.
Want meer dan dat is het niet, en zonder nu.nl gister gelezen te hebben zouden wel meerderen Tweakers niet weten wat Blytes zou zijn.
Edit: om mij toch even wat duidelijker te maken.
Waar ik op doel is dat het geen meerwaarde bied tegen over andere Social community websites.
[ Voor 24% gewijzigd door HaveHam op 24-01-2011 15:19 ]
Suspect: Id like to see a warrant?
Vic Mackey: Id like to see Anna Kournikova naked on a waterbed.
Dus nu ben jij 23?mcdronkz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:08:
Ondergetekende heeft ook ervaring met een vermelding in een artikel van nu.nl
Edit: ja zeg!
Nederlands is makkelijker als je denkt
Waar is de Privacyverklaring? en waar zijn de algemene voorwaarden? niet op de site te vinden. Achja met een beetje geluk kan hij zijn concept doorverkopen.
AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3
@DannyvdHof
En dat zijn toch wel de minimale eisen die je moet stellen.
En dat zijn toch wel de minimale eisen die je moet stellen.
Dat is inderdaad al eerder genoemd, die staan nergensDannyvdHof schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:59:
Waar zijn is de Privacyverklaring? en waar zijn de algemene voorwaarden? niet op de site te vinden. Achja met een beetje geluk kan hij zijn concept doorverkopen.
Ja en dat vind ik persoonlijk best wel geinigViNyL schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:01:
[...]
Dat is inderdaad al eerder genoemd, die staan nergensOp het moment zul je ze sowieso niet vinden omdat de site plat ligt..
AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3
Nee joh, hij zit nog op school. Dat huilen komt over een uurtje wel als 'ie thuiskomt.DannyvdHof schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:05:
[...]
Ja en dat vind ik persoonlijk best wel geinigeerst zo zelfingenomen doen en daarna keihard onderuit gaan. Hij zal wel huilend bij zijn papa staan en vragen om een datacenter in de achtertuin te bouwen.
Alle gekheid op een stokje: ik verwacht niet dat hij dit überhaupt kan redden. Iemand die geen rekening houdt met XSS en HTML-injectie zal ongetwijfeld ook geen rekening gehouden hebben met load balancing (waarvan akte
[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 24-01-2011 16:09 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
De evil van NMe stemt mij 
Maar hij kan dit niet oplossen zonder de server tijdelijk offline te zetten (omdat er genoeg mensen zijn die het willen injecteren).
En ergens is het sneu maar dan moet je het maar anders aanpakken.
Maar hij kan dit niet oplossen zonder de server tijdelijk offline te zetten (omdat er genoeg mensen zijn die het willen injecteren).
En ergens is het sneu maar dan moet je het maar anders aanpakken.
Kan hij het uberhaupt wel oplossen? heeft hij wel eens backups?
Situaties als deze kan ook aanleiding zijn voor techies om hulp aan te biedenNMe schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:08:
[...]
Nee joh, hij zit nog op school. Dat huilen komt over een uurtje wel als 'ie thuiskomt.Of hij is nu natuurlijk in overleg met les aan het volgen van zijn informaticadocent.
Alle gekheid op een stokje: ik verwacht niet dat hij dit überhaupt kan redden. Iemand die geen rekening houdt met XSS en HTML-injectie zal ongetwijfeld ook geen rekening gehouden hebben met load balancing (waarvan akte). Tegen de tijd dat hij dat gefixt heeft is iedereen hem alweer vergeten.
Waar hij het niet op redt is dat de marketing hype na vanavond al weg is en de site nauwelijks een tweede maal bezocht wordt als het eerste bezoek mislukt.
Het beste wat hij nu kan doen is een landing page opzetten met een email form om de bezoekers op een later moment nog terug te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Stewie! op 24-01-2011 16:17 ]
In een downtime-melding stond iets over een bestelling van vier nieuwe servers:NMe schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:08:
[...]
Iemand die geen rekening houdt met XSS en HTML-injectie zal ongetwijfeld ook geen rekening gehouden hebben met load balancing (waarvan akte).
Omdat hij van de nieuwste technieken gebruik maakt, ga ik ervanuit dat zijn loadbalancing perfect is, en de boel lineair schaaltOeps, er ging iets mis.
Onze servers worden momenteel bedolven onder een immens aantal gebruikers dat tegelijk toegang opvraagt naar Blytes. Probeer het opnieuw na het lezen van deze boodschap. Ons dev-team is nu automatisch geinformeerd en zal er aan werken het probleem zo snel mogelijk te verhelpen!
Excuus voor het ongemak,
Het Blytes-team
Bijgewerkt: we hebben nu meer dan 80 gebruikers per seconde (dat had ik niet eens durven hopen). Binnen 3 tot 4 dagen draaien er 4 nieuwe servers die ervoor zullen zorgen dat jullie er weer snel op komen!
Nou ja, of ie nou 1 of 4x down is maakt weinig uit 
Gisterenavond deed ie het tenminste nog een beetje, maar nu is de site helemaal niet te bereiken.

Gisterenavond deed ie het tenminste nog een beetje, maar nu is de site helemaal niet te bereiken.
Laten we het houden op het daverende succesBinnen 3 tot 4 dagen draaien er 4 nieuwe servers die ervoor zullen zorgen dat jullie er weer snel op komen!
En dit is niet als bash bedoelt maar laten we eerlijk zijn... veiligheid voor alles.
[ Voor 21% gewijzigd door HaveHam op 24-01-2011 16:25 ]
Oeh, ik wil daar wel even de specs van weten!GlowMouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:18:
[...]
In een downtime-melding stond iets over een bestelling van vier nieuwe servers:
[...]
Omdat hij van de nieuwste technieken gebruik maakt, ga ik ervanuit dat zijn loadbalancing perfect is, en de boel lineair schaalt
Hoewel ik denk dat het hier om HP zx2000's gaat.

"Ons dev-team"GlowMouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:18:
[...]
In een downtime-melding stond iets over een bestelling van vier nieuwe servers:
[...]
Omdat hij van de nieuwste technieken gebruik maakt, ga ik ervanuit dat zijn loadbalancing perfect is, en de boel lineair schaalt
Die hele community markt is al verzadigd door spelers die er snel bij waren.
Normaliter is het zo dat als je nieuwe functies toevoegt je wel een kans maakt.
Maar Veiligheid behoort daar ook bij.
Normaliter is het zo dat als je nieuwe functies toevoegt je wel een kans maakt.
Maar Veiligheid behoort daar ook bij.
Die site is nu al langere tijd niet bereikbaar. Heb het sterke vermoeden dat hij het gewoon vanaf een 'shared host' heeft gedraaid en dat die 'm van de server verwijderd hebben.
ps: http://www.hyped.nl/detai...le_netwerken_wil_aanvall/ , waarom ook niet
Die devteam opmerking is wel

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
De slechtste beslissing tot zover is 4 dagen wachten op extra servers.
Nee de site staat op een dedicated server in duitslandmrFoce schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:36:
Die site is nu al langere tijd niet bereikbaar. Heb het sterke vermoeden dat hij het gewoon vanaf een 'shared host' heeft gedraaid en dat die 'm van de server verwijderd hebben.
Ik kreeg het idee dat ie op zijn eigen pc was gehost.
Tergend traag.
Tergend traag.
Jep. De manier waarop Marktplaats e.e.a. afhandelde was vrij triest, maar 't was een leuke ervaring.
Hij twittert via http://twitter.com/timvanelsloo
Foto's worden op de site nog niet getoond omdat resizen te cpu-intensief is.
Blijkbaar zit hij er met eigen geld in.
Blijkbaar zit hij er met eigen geld in.
Mits goed gecode heb je voor je site weinig aan memcache, maar memcache niet snappen is wel jammer.@Kartoffels PHP5 of course, memcache wel geprobeerd, maar niet veel wijzer van geworden
Wat wil 'ie gaan doen dan, bij elke request de betreffende afbeelding on-the-fly resizen ofzoGlowMouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:47:
Kan hij achteraf pronken met stats, afgelopen week hebben wij 350GB!! dataverkeer gehad, omgerekend is dit (10kb html per user) meer dan 3,5miljoen hits!mcdronkz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:51:
[...]
Wat wil 'ie gaan doen dan, bij elke request de betreffende afbeelding on-the-fly resizen ofzo? Daarvoor hebben ze caching uitgevonden.
Stats, je kan er altijd wat leuks van maken
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
# @Timvanelsloo Nog wat leuks, als ik naar mijn profiel wil gaan krijg ik deze melding: "Oops, de pagina werd niet gevonden" about 7 hours ago via web in reply to Timvanelsloo
# @Timvanelsloo Waarom kan ik dan niet meer inloggen? Ik heb nu geprobeerd mijn wachtwoord aan te vragen maar dat laat nogal op zich wachten.. about 7 hours ago via web in reply to Timvanelsloo
# @Timvanelsloo Waarom is mijn account opeens weg? Krijg een error als ik naar m'n profiel wil, en inloggen lukt niet meer.. about 7 hours ago via web
volgens mij werkte zijn site al niet echt toen die het nog deed.
Ik had ook al wel wat verwacht op Telegraaf.nl, maarja die hebben hyves natuurlijk opgekocht
# @Timvanelsloo Waarom kan ik dan niet meer inloggen? Ik heb nu geprobeerd mijn wachtwoord aan te vragen maar dat laat nogal op zich wachten.. about 7 hours ago via web in reply to Timvanelsloo
# @Timvanelsloo Waarom is mijn account opeens weg? Krijg een error als ik naar m'n profiel wil, en inloggen lukt niet meer.. about 7 hours ago via web
volgens mij werkte zijn site al niet echt toen die het nog deed.
Ik had ook al wel wat verwacht op Telegraaf.nl, maarja die hebben hyves natuurlijk opgekocht
[ Voor 7% gewijzigd door DannyvdHof op 24-01-2011 16:56 ]
het zegt genoeg van Tim, hij weet niet wat hij doet.
Kijk in de logs...
Kijk in de logs...
Verwijderd
Toch knap voor een 16 jarige om zoiets neer te zetten, zie ik de meeste 16 jarige niet doen, dat dit niks zal worden lijkt me duidelijk maar misschien dat hij over een paar jaartjes met wat extra ervaring wel de potentie heeft om een succes neer te zetten.
Het mag dan slecht draaien maar iedereen heeft het er wel over nu, best een prestatie op zich.
Het mag dan slecht draaien maar iedereen heeft het er wel over nu, best een prestatie op zich.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 17:04 ]
Nou maak er maar van dat het niet draait.
En als ik even een website mag promoten op nu.nl had morgen iedereen het er ook over.
En als ik even een website mag promoten op nu.nl had morgen iedereen het er ook over.
Ik vraag me ook af hoeveel hij zelf heeft gedaan.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:03:
Toch knap voor een 16 jarige om zoiets neer te zetten, zie ik de meeste 16 jarige niet doen, dat dit niks zal worden lijkt me duidelijk maar misschien dat hij over een paar jaartjes met wat extra ervaring wel de potentie heeft om een succes neer te zetten.
Kijk eens naar http://flubby.nl/, ook al zo'n initiatief van pubers. In de algemene voorwaarden zie je Zavox staan, wat een bedrijf is wat o.a. webdesign doet. De layout van blytes lijkt best veel op die van flubby, vooral dat stukje met die 5 puntjes (Super snel! makkelijk! extra's? beheer? geld).
Dit roept herinneringen op 
Ik heb in 2003 of 2004 ook eens een profielensite/social network gemaakt voor mijn school. Bleek gigantisch veel werk om alles vlot te laten werken en de meeste users tevreden te houden. Gelukkig was dat maar een paar honderd man.
Wat ik me werkelijk afvraag is of deze jongen uberhaupt wel iets getest heeft voor hij live ging. Het lijkt me niet meer dan logisch om daar ook hulp van buiten voor in te roepen, zodat zeker de meest voor de hand liggende dingen (zoals XSS) er alvast uit zijn. Dit is gewoon een afgang.
Ik heb in 2003 of 2004 ook eens een profielensite/social network gemaakt voor mijn school. Bleek gigantisch veel werk om alles vlot te laten werken en de meeste users tevreden te houden. Gelukkig was dat maar een paar honderd man.
Wat ik me werkelijk afvraag is of deze jongen uberhaupt wel iets getest heeft voor hij live ging. Het lijkt me niet meer dan logisch om daar ook hulp van buiten voor in te roepen, zodat zeker de meest voor de hand liggende dingen (zoals XSS) er alvast uit zijn. Dit is gewoon een afgang.
Vanavond in Hart van Nederland... Een zestien jarige jongen bouwt... blablabalalaHaveHam schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:00:
het zegt genoeg van Tim, hij weet niet wat hij doet.
Kijk in de logs...

Jong kan beetje met PHP om gaan heeft leuk site in elkaar gezet. Laat het zijn papa zien en zegt dat beter is Hyves en Facebook. Die stuurt wat persberichten rond, naar wat (zakelijke) partners. En er is een hype.
Doorslechte scripting en gekloot van wat mensen nekt zijn servertje.
En dan gaan ze net doen of groot succes is omdat de servers het niet aan kunnen met zoveel gebruikers.
Kwalitatief blaten
Wat ik overigens wel apart vind, is dat de site inmiddels ook al een naamsverandering heeft ondergaan. Het heette blijkbaar eerst durb.nl. Maar de site is inmiddels weer up...
Geen patches of iets anders toegevoegd
.
check hun privacyDataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:07:
[...]
Ik vraag me ook af hoeveel hij zelf heeft gedaan.
Kijk eens naar http://flubby.nl/, ook al zo'n initiatief van pubers. In de algemene voorwaarden zie je Zavox staan, wat een bedrijf is wat o.a. webdesign doet. De layout van blytes lijkt best veel op die van flubby, vooral dat stukje met die 5 puntjes (Super snel! makkelijk! extra's? beheer? geld).
In veel gevallen zal dat Microsoft of Netscape zijn. Kijk op http://www.microsoft.com/info/nl/cookies.htm voor meer informatie van Microsoft over cookies of op http://help.netscape.com/kb/consumer/19970226-2.html voor meer informatie van Netscape over cookies. Als je cookies uitzet is het mogelijk dat bepaalde functionaliteiten niet werken of dat je van bepaalde diensten geen gebruik kan maken. Netscape? Volgens mij heeft dat nu 0.01% marktaandeel o.i.d. en wordt allang niet meer ondersteund
Hij zegt alles te hebben gebouwd, de vraag is of het wel zo is.Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:03:
En zijn al jaren face-detection scripts beschikbaar voor PHP (let op, face detection, geen face recognition), jat er 1 en bouw hem wat om. Het is niet bepaald rocketscience om als 16 jarige dingen te kunnen bouwen, er zijn genoeg sites op het internet die door mensen mischien wel jonger zijn gemaakt en van dezelfde 'kwaliteit'.
Facebook kan ik nog niet vinden of dit om detection of recognition gaat, maar in geval van het laatste.. ruime stap voorsprong voor facebook qua techniek.
Natuurlijk trekt dit aandacht, wat als VNU Blyte had opgericht, was er niemand positief over, juist het 'emotionele' aspect doet wonderen (waarom laten ze vaak kinderen naar die 'beste idee van Nederland' shows gaan?).
Ik kan moeilijk zeggen dat ik op dezelfde leeftijd zulke dingen kon doen, immers was er 14 jaar geleden nog niet zo'n toegankelijk internet als vandaag
[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 24-01-2011 17:23 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Vind ik niet gek: in de comments op een van de foto's in de gallery op flubby.nl zie je staan dat een gebruiker roept "lijkt op durb". Durb.nl is dezelfde site als blytes.nl. Flubby is dus gewoon geript.DataGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:07:
[...]
Ik vraag me ook af hoeveel hij zelf heeft gedaan.
leuk, een sociale website die vaak uitvalt.
Er staat op de FP van die website duidelijk NU.nl, ik denk dat dit wat te maken heeft met het nieuwsbericht van NU.nl
Daarnaast, ik kan amper coden of iets, maar het lijkt mij niet erg slim als je een klein servertje hebt dat je dan een enorme achtergrondafbeelding gebruikt, dit had toch makkelijk een piepklein gifje kunnen zijn?
Er staat op de FP van die website duidelijk NU.nl, ik denk dat dit wat te maken heeft met het nieuwsbericht van NU.nl
Daarnaast, ik kan amper coden of iets, maar het lijkt mij niet erg slim als je een klein servertje hebt dat je dan een enorme achtergrondafbeelding gebruikt, dit had toch makkelijk een piepklein gifje kunnen zijn?
Ten eerste, het ziet er goed uit. Ten tweede, het werkt, op wat bugs na die nu enkelen waaronder ik aanwijzen zodat hij ze eruit kan halen. Ten derde omdat je toch het idee hebt dat het (in ieder geval nu nog) iets persoonlijker en ook veiliger is. Ik vertrouw namelijk dubbel en dwars dat hij niets vreemds doet met je gegevens enzo. Dan moet je mij wel weer vertrouwen, maar ja.
Als je dan toch ript, rip dan van phpfox (en nee ik heb geen aandelen).
Tim phpfox kan Cachen.
Tim phpfox kan Cachen.
De opzet van phpfox is ook niet zo goed, dus een cache-feature is onmisbaar. Ik snap niet dat je zo graag dingen wilt cachen, met een goede db-opzet is dat helemaal niet nodig.HaveHam schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:44:
Tim phpfox kan Cachen.
Zelfs Hyves cacht en niet zonder reden.
Een beginnende website weet niet hoeveel bezoekers het krijgt en dus raadzaam een cach functie te hebben.
Deze jongen weet niet wat hij doet en dus zeker belangrijk deze functie te gebruiken.
Edit: Inmiddels heeft Tim weer zijn server gerestart.
Een beginnende website weet niet hoeveel bezoekers het krijgt en dus raadzaam een cach functie te hebben.
Deze jongen weet niet wat hij doet en dus zeker belangrijk deze functie te gebruiken.
Edit: Inmiddels heeft Tim weer zijn server gerestart.
[ Voor 11% gewijzigd door HaveHam op 24-01-2011 18:19 ]
De enige reden die ik kan bedenken, is om replicatie-lag op te vangen. Maar voordat je je reads over meerdere databases moet verdelen, heb je al een flinke website. Ik betwijfel dat de cache-implementatie van phpfox op alle plekken replicatie-lag op kan vangen.HaveHam schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:02:
Zelfs Hyves cacht en niet zonder reden.
Maar ook al kan phpfox dat niet opvangen , de downtimes die blytes ervaart kunnen van meerdere sources komen en daarom zeker het proberen waard om te cachen.
[ Voor 3% gewijzigd door HaveHam op 24-01-2011 18:26 ]
En wat wil je dan cachen?HaveHam schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:26:
Maar ook al kan phpfox dat niet opvangen , de downtimes die blytes ervaart kunnen van meerdere sources komen en daarom zeker het proberen waard om te cachen.
De plain website?
ik heb het hier niet over nieuwe queries in de database maar heb zelf al ondervonden dat het laden van de website al vele malen sneller kan.
Dit neemt tijd en CPU sources weg.
ik heb het hier niet over nieuwe queries in de database maar heb zelf al ondervonden dat het laden van de website al vele malen sneller kan.
Dit neemt tijd en CPU sources weg.
[ Voor 10% gewijzigd door HaveHam op 24-01-2011 18:34 ]
Cachen niet nodig?GlowMouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:58:
[...]
De opzet van phpfox is ook niet zo goed, dus een cache-feature is onmisbaar. Ik snap niet dat je zo graag dingen wilt cachen, met een goede db-opzet is dat helemaal niet nodig.

Er is meer te cachen dan alleen een database hè, gegenereerde afbeeldingen om maar iets te noemen.GlowMouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:58:
[...]
De opzet van phpfox is ook niet zo goed, dus een cache-feature is onmisbaar. Ik snap niet dat je zo graag dingen wilt cachen, met een goede db-opzet is dat helemaal niet nodig.
Zo'n netwerksite kan met eenvoudige queries toe, database hits zijn al bijna zero cost. Het enige probleem is write-workload waardoor je op een gegeven moment moet sharden. Maar ik vermoed niet dat hij daaraan toe zal komen.creator1988 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:38:
[...]
Cachen niet nodig?je database hits kosten verreweg het meeste; door efficiënt te cachen kan je je database-cost tot near zero krijgen.
Uiteraard, maar dat doet hij al. Php opcode valt ook mee te winnen. Bij veel pagina's is php niet eens nodig.mcdronkz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:44:
[...]
Er is meer te cachen dan alleen een database hè, gegenereerde afbeeldingen om maar iets te noemen.
Hoe dan ook snap ik niet dat hij met 100 requests per seconde al tegen problemen aanloopt. Zelfs op wat oudere hardware mag dat geen probleem vormen.
Volgens mij is dat z'n 'buddy', hij reageert al de hele tijd zo op mensen. Veiligheid is slecht, toegankelijk is rond het 0 punt? Dan ben je gewoon jaloers.
Je denkt dat een 16jarige dit nog kan begrijpen?Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:55:
Ach gewoon mysql goed configureren, varnish ervoor douwen en je script zo aanpassen dat bij elke wijziging de pagina uit de cache verwijderd wordt. Met onder andere ESI kan je het nog efficienter maken. Hopelijk heeft de eigenaar er wat aan, maar enige kennis/testen is wel vereist.
[ Voor 47% gewijzigd door SinergyX op 24-01-2011 18:58 ]
Verwijderd
Ach gewoon mysql goed configureren, varnish ervoor douwen en je script zo aanpassen dat bij elke wijziging de pagina uit de cache verwijderd wordt. Met onder andere ESI kan je het nog efficienter maken. Hopelijk heeft de eigenaar er wat aan, maar enige kennis/testen is wel vereist. Edit: Hiphop gebruiken zal ook wel fijn zijn!
Ik denk dat blytes meer iets wordt voor mensen boven de 50. Jongeren kunnen wel met iets complexers overweg en stoppen er ook wel tijd in als hun vrienden er ook op zitten.
Ik denk dat blytes meer iets wordt voor mensen boven de 50. Jongeren kunnen wel met iets complexers overweg en stoppen er ook wel tijd in als hun vrienden er ook op zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 18:59 ]
@ rutgerlak.
Ik pak even mijn rolator erbij voor de sfeer
Maar je hebt gelijk.
En ik lees de hele tijd op blytes dat er 4 nieuwe servers besteld zijn... is dat niet wat overdreven?
Ik bedoel bewijs jezelf even en config je server op een goede manier en je komt al een heel eind.
Ik pak even mijn rolator erbij voor de sfeer
Maar je hebt gelijk.
En ik lees de hele tijd op blytes dat er 4 nieuwe servers besteld zijn... is dat niet wat overdreven?
Ik bedoel bewijs jezelf even en config je server op een goede manier en je komt al een heel eind.
Je aanname is verkeerd. Cachen doe je (bij een fatsoenlijk systeem) meestal niet omdat de database queries te zwaar zijn. Cachen doe je om volledige blokken e.d. te cachen waarbij niet alleen querytijd maar ook rendering tijd komt kijken.GlowMouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:50:
[...]
Zo'n netwerksite kan met eenvoudige queries toe, database hits zijn al bijna zero cost. Het enige probleem is write-workload waardoor je op een gegeven moment moet sharden. Maar ik vermoed niet dat hij daaraan toe zal komen.
Dan kan je de database nog zover repliceren en sharden wat je wilt, je zal sowieso meer cpu power verbruiken dan met een simpele hash lookup in een cache systeem.
Ik zou daar wel eens resultaten van willen zien. Mijn vermoeden is dat het aantal dynamische elementen zo groot is, dat de verwerkingstijd van statische blokken verwaarloosbaar is.Wolfboy schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:26:
[...]
Je aanname is verkeerd. Cachen doe je (bij een fatsoenlijk systeem) meestal niet omdat de database queries te zwaar zijn. Cachen doe je om volledige blokken e.d. te cachen waarbij niet alleen querytijd maar ook rendering tijd komt kijken.
Natuurlijk helpt cachen wel. Zo zou hij zijn zoekresultaten kunnen cachen.
Queries die vaak gedaan worden maar niet altijd up-to-date hoeven te zijn.
Volgens mij slaat hij zijn plaatjes op in de database, zou ook een reden kunnen zijn voor overbelasting.
Mijn gok is toch wel Apache+PHP, met nginx/lighttpd + fastcgi php kwam hij vast al een stuk verder. Ik denk dat hij niet veel verder komt met 4 servers als hij ze niet eens normaal kan configureren.
Heb zelf een site met 2x zoveel requests denk ik, lighttpd+fastcgi red dat prima.
Is wel een dedicated server, maar ik denk dat een forum wel wat zwaarder is dan zijn website.
Queries die vaak gedaan worden maar niet altijd up-to-date hoeven te zijn.
Volgens mij slaat hij zijn plaatjes op in de database, zou ook een reden kunnen zijn voor overbelasting.
Mijn gok is toch wel Apache+PHP, met nginx/lighttpd + fastcgi php kwam hij vast al een stuk verder. Ik denk dat hij niet veel verder komt met 4 servers als hij ze niet eens normaal kan configureren.
Heb zelf een site met 2x zoveel requests denk ik, lighttpd+fastcgi red dat prima.
Is wel een dedicated server, maar ik denk dat een forum wel wat zwaarder is dan zijn website.
[ Voor 16% gewijzigd door Pizzalucht op 24-01-2011 19:42 ]
@ Pizzalucht.
Precies config je server en het loopt allemaal wat beter.
en als zijn plaatjes daadwerkelijk als blob staan dan is het natuurlijk geen wonder dat het overbelast raakt.
Precies config je server en het loopt allemaal wat beter.
en als zijn plaatjes daadwerkelijk als blob staan dan is het natuurlijk geen wonder dat het overbelast raakt.
Zijn plaatjes worden http://blytes.net/storage...5fa53675c0a16c748650f.png
Ik weet bijna zeker dat dit een mooie rewrite is naar getImage.php?hash=d8d00c948335fa53675c0a16c748650f
En dan in de database inderdaad gewoon een BLOB, als hij zijn site weer de lucht in krijgt zal het nooit groot kunnen worden.
Ik weet bijna zeker dat dit een mooie rewrite is naar getImage.php?hash=d8d00c948335fa53675c0a16c748650f
En dan in de database inderdaad gewoon een BLOB, als hij zijn site weer de lucht in krijgt zal het nooit groot kunnen worden.
Wat is iedereen azijn aan het pissen? Ik vind het wel cool dat een 16 jarige jongen dit voorelkaar krijgt. Ik bedoel laten we eerlijk zijn, hyves was ook niet bepaald een pareltje qua techniek. Maar het is wel een van de succesvolste sites in Nederland.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Lees jij wel?OMX2000 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:09:
Wat is iedereen azijn aan het pissen? Ik vind het wel cool dat een 16 jarige jongen dit voorelkaar krijgt. Ik bedoel laten we eerlijk zijn, hyves was ook niet bepaald een pareltje qua techniek. Maar het is wel een van de succesvolste sites in Nederland.
Je kan ook zijn hele usersbestand leegtrekken:
http://blytes.nl/zoeken/%25/
http://blytes.nl/zoeken/%25/1/
http://blytes.nl/zoeken/%25/2/
etc...
Ik hoop maar dat hij die servers niet zelf gaat configureren, dat gaat geheid fout, te weinig ervaring.
http://blytes.nl/zoeken/%25/
http://blytes.nl/zoeken/%25/1/
http://blytes.nl/zoeken/%25/2/
etc...
Ik hoop maar dat hij die servers niet zelf gaat configureren, dat gaat geheid fout, te weinig ervaring.
Er zijn wel degelijk 16 jarige wonderkinderen, die zelfs exploits vinden en melden in populaire open-source producten. Deze jongen lijkt van het type 'blalba' of is hopeloos ideëel.. iets wat we allemaal denk ik wel waren op die leeftijd.Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:22:
Het enthousiasme en de anti-establishment instelling is schattig en de blaam ligt natuurlijk volledig bij de Nu.nl nieuwswriter die gefaald heeft dit concept op potentie in te schatten en aan te nemen dat een site zonder marketingkapitaal, onderscheidend vermogen en technisch plan een serieuze kans maakt op een markt die zelfs News corp niet kan bestieren.
Natuurlijk zijn die er. Ik zeg alleen dat hij die website niet zelf zou moeten gaan configureren omdat hij daar te weinig ervaring voor heeft.Frash schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:29:
[...]
Er zijn wel degelijk 16 jarige wonderkinderen, die zelfs exploits vinden en melden in populaire open-source producten. Deze jongen lijkt van het type 'blalba' of is hopeloos ideëel.. iets wat we allemaal denk ik wel waren op die leeftijd.
Het enthousiasme en de anti-establishment instelling is schattig en de blaam ligt natuurlijk volledig bij de Nu.nl nieuwswriter die gefaald heeft dit concept op potentie in te schatten en aan te nemen dat een site zonder marketingkapitaal, onderscheidend vermogen en technisch plan een serieuze kans maakt op een markt die zelfs News corp niet kan bestieren.
Naar mijn mening is het veel te snel "viral" gegaan en had het geen tijd om op te bouwen.
Heb hem al aangeboden te helpen met zijn nieuwe servers, nog geen antwoord
Heb jij OMX2000 wel gelezen dan?HaveHam schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:11:
Lees jij wel?
Je zou dus ook eens contact kunnen zoeken met het ventje en hem helpen. Als jij vind, dat er niemand in zijn buurt is waarmee 'hij kan gaan sparren' om beter te worden / te leren, waarom stap jij dan de ring niet in om met hem te sparren ipv dat je hier de hele tijd maar negatief bent erover?
* CH4OS proeft enige jaloezie.
[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2011 21:16 ]
Ik denk dat je dat verkeerd begrepen heb.
als je even terug leest dan weet je waar ik het over heb.
Als hij hulp nodig heeft dan vraag ik hem mij te contacteren en dan zal ik hem zeker helpen.
Maar jaloers? ohw nee niet mijn ding.
als je even terug leest dan weet je waar ik het over heb.
Als hij hulp nodig heeft dan vraag ik hem mij te contacteren en dan zal ik hem zeker helpen.
Maar jaloers? ohw nee niet mijn ding.
[ Voor 7% gewijzigd door HaveHam op 24-01-2011 21:16 ]
Wat zitten mensen hier nu te emmeren over "configureren". Het programmeerwerk is gewoon ruk, dat ga je met wat "configureren" niet oplossen. Stelletje "ik heb de apache installer gerund" specialisten...
https://niels.nu
Ah kijk, nog iemand die nooit iets met een webserver heeft gedaan.Hydra schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:17:
Wat zitten mensen hier nu te emmeren over "configureren". Het programmeerwerk is gewoon ruk, dat ga je met wat "configureren" niet oplossen. Stelletje "ik heb de apache installer gerund" specialisten...
En ik ben al jaloers... goh dit loopt lekker Pizzalucht
Zegt de GoT user die maar liefst 5 posts op zijn naam heeft staan, tegenover de mensen die bewezen meer verstand van zaken hebben. Je kunt je webserver nog zo goed configureren, als je hele site van voor naar achter vatbaar is voor elke mogelijke exploit, dan gaat dat weinig zin hebben.Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:31:
[...]
Ah kijk, nog iemand die nooit iets met een webserver heeft gedaan.
Overigens gaf meneer op zijn twitter aan dat hij op het moment op een bak met 2,0 GHz en 256 mb ram draait (VPS ftw!

Aa kijk, iemand die nog nooit een site heeft gemaakt welke wel veel bezoekers aan kan.Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:31:
[...]
Het is in dit geval gewoon een combinatie van beiden.
[ Voor 16% gewijzigd door Creepy op 24-01-2011 21:40 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ik kon mijn andere account niet meer achterhalen, volgens mij was dat jerbob92.Avalaxy schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:38:
Vandaag geregistreerd speciaal voor dit topic... Iets zegt me dat Pizzalucht meer weet
Iemand stuurde mij het linkje, en ik weet hier idd meer van af, sta nogal dicht bij Tim.
Wat vindt je veel?ZpAz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:37:
[...]
Aa kijk, iemand die nog nooit een site heeft gemaakt welke wel veel bezoekers aan kan.
Het is in dit geval gewoon een combinatie van beiden.
Het is inderdaad een combinatie van beide.
Maar de basis ligt bij de webserver, en daar zit hij sowieso fout.
Één a twee per dag
Het ging me er gewoon om dat er niet één de schuldige is, heb je een perfecte webserver-config maar brakke code, dan zal het vroeg of laat mis gaan. Maar heb je een brakke website implementatie en een super goede config, dan zal het vroeg of laat ook verkeerd gaan.Het is inderdaad een combinatie van beide.
Het probleem is dat zijn code slecht in elkaar zit en hij daarnaast niet over zijn netwerk en server(s) heeft nagedacht. De site was "gehackt" binnen 24 nadat hij op Nu.nl verscheen (en dan gelukkig niet op een kwaadaardige manier) en daarnaast lag hij plat zodra het verkeer een beetje binnen begon te stromen. Dan sla je als "Facebookkiller" toch een modderfiguur.Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:09:
[...]
Wat vindt je veel?
Meeh, afgaande op deze tweet (http://twitter.com/#!/Timvanelsloo/status/29598165749465088) en het feit dat hij aangeeft bij strato te zitten, kom ik uit op een VPS van E 6,90 / maand (http://www.strato.nl/serv..._vpowerserver_teaser.html). Imho heb je dan een serieus wtf moment op het moment dat je besluit dit op Nu.nl te pushen.ZpAz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:18:
[...]
Één a twee per dag![]()
[...]
Het ging me er gewoon om dat er niet één de schuldige is, heb je een perfecte webserver-config maar brakke code, dan zal het vroeg of laat mis gaan. Maar heb je een brakke website implementatie en een super goede config, dan zal het vroeg of laat ook verkeerd gaan.
Inderdaad. Ik had zijn site ook gehackt, een week voordat het op nu.nl kwam. Hij heeft de exploits gefixt die ik aangaf, maar nam niet de moeite om de rest van zijn code te checken.NMe schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:21:
[...]
Het probleem is dat zijn code slecht in elkaar zit en hij daarnaast niet over zijn netwerk en server(s) heeft nagedacht. De site was "gehackt" binnen 24 nadat hij op Nu.nl verscheen (en dan gelukkig niet op een kwaadaardige manier) en daarnaast lag hij plat zodra het verkeer een beetje binnen begon te stromen. Dan sla je als "Facebookkiller" toch een modderfiguur.
Je kon bijvoorbeeld MySQL injecten en prive gesprekken van andere lezen
De basis ligt vaak bij de database server.. opcode caching, keepalive tuning and watniet zijn micro-optimalisaties vergeleken bij database optimalisatie op applicatieniveau (cache, queuing). Dit is ook de rede dat er een NoSQL (key-value opslag boven relationele opslag van data) beweging op gang komt bij de echt grote sites.Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:09:
[...]
Wat vindt je veel?
Logisch ook als je erover nadenkt.. als je databasequeries op een pagina 0.05 sec in beslag nemen ipv van 0.5 (dankzij goede caching o.a. ja), dan kan de webserver eerder de 'slot' vrijmaken voor een andere request. Met veel simultane requests is dit cruciaal.
Nja, deze tweet zegt eigenlijk al voldoende....Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:24:
[...]
Inderdaad. Ik had zijn site ook gehackt, een week voordat het op nu.nl kwam. Hij heeft de exploits gefixt die ik aangaf, maar nam niet de moeite om de rest van zijn code te checken.
Je kon bijvoorbeeld MySQL injecten en prive gesprekken van andere lezen

alex3305 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:37:
[...]
Nja, deze tweet zegt eigenlijk al voldoende....

Waarom doet die site het nu niet
Ik durf te wedden dat er nog honderden SQLi mogelijk zijn
Hij zegt met een jaar 100k users te halen, hij zat op twitter zijn userregistraties te posten met happy faces, is er dan geen enkel moment geweest om te bedenken wat zijn code zou doen met meerdere bezoekers? (bezoekers, geen users).Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:09:
Wat vindt je veel?
En dan kan je wel de schuld bij nu.nl neer leggen dat ze het 'te groot' nieuws hebben gemaakt, of bij de webserver die het blijkbaar niet allemaal aan kan, zeker dit laatste hoort bij je basis van je hele plan.
Ik ken deze jongen van een forum. Het klopt dat hij zijn foto's vaak opslaat in een BLOB in de database. En ik heb hem al verschillende tips toegestuurd maar hij lijkt weinig aan te nemen. Website zat eerst nog vol lekken. Een simpele enkele quote plaatsen en je zag dat er weinig aan beveiliging gedaan was. Erg jammer.
Daar zitten blijkbaar nog steeds bugs in. Paging werkt dat niet meer en hij doet geen 'stripSlashes' bij de output van de search term (schoonheidsfoutje zeg maar).Classes schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:13:
Ik ken deze jongen van een forum. Het klopt dat hij zijn foto's vaak opslaat in een BLOB in de database. En ik heb hem al verschillende tips toegestuurd maar hij lijkt weinig aan te nemen. Website zat eerst nog vol lekken. Een simpele enkele quote plaatsen en je zag dat er weinig aan beveiliging gedaan was. Erg jammer.
Verder noemt hij specifiek Facebook. Dat is voornamelijk internationaal gericht, dus liet ik mijn vriendin wat Japans in de searchbox typen (zou geen kwaad moeten kunnen). Levert het volgende resultaat op http://blytes.nl/zoeken/%...2312413%3B%26%2312435%3B/
Voor de rest dit draaien op een simpele VPS van 7 euro als je weet dat je 'pappa' contacten heeft met Sanoma en die wel een 'artikeltje' kunnen plaatsen. Come on! Ik denk dat dit voor zichzelf spreekt.......
[ Voor 10% gewijzigd door mrFoce op 24-01-2011 23:19 ]
Klopt, zo'n beetje alles wat fout kan qua programmering is fout. Ik dacht dat hij er eindelijk wel eens van geleerd zou hebben, niet dus.
Stelt me toch wel teleur.
Bedrijf Zavox (van Flubby.nl) ken ik toevallig ook, hun hebben een aantal webontwerpen voor ons gemaakt. In principe een netjes bedrijf, maar Flubby is voor zover ik het nu kan zien, nog "lekker" dan Blytes.
Bedrijf Zavox (van Flubby.nl) ken ik toevallig ook, hun hebben een aantal webontwerpen voor ons gemaakt. In principe een netjes bedrijf, maar Flubby is voor zover ik het nu kan zien, nog "lekker" dan Blytes.
[ Voor 3% gewijzigd door Classes op 24-01-2011 23:24 ]
Gezien je reacties ben je niet veel ouder dan hem. Ik ga niet in discussie met een broekie. Kom maar terug als je daadwerkelijk ervaring hebt met grote webapplicaties.Pizzalucht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:31:
https://niels.nu
Zoek eens op
\'
Iemand die ook lollig denkt te zijn.
\'

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
hadden we dit bericht al?
Onze servers worden momenteel bedolven onder een immens aantal gebruikers dat tegelijk toegang opvraagt naar Blytes. Probeer het opnieuw na het lezen van deze boodschap. Ons dev-team is nu automatisch geinformeerd en zal er aan werken het probleem zo snel mogelijk te verhelpen!
Excuus voor het ongemak,
Het Blytes-team
Bijgewerkt: we hebben nu meer dan 80 gebruikers per seconde (dat had ik niet eens durven hopen). Binnen 3 tot 4 dagen draaien er 4 nieuwe servers die ervoor zullen zorgen dat jullie er weer snel op komen!
Ook even 4 nieuwe servers aanschaffen binnen 3 tot 4 dagen
Doe ik als 16 jarige ook zo 123
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
Mja, wat dat betreft kun je ook in proberen te loggen als ' OR 1=1 --. Niet dat dat werkt, maar daar zag ik wel dat 'ie blijkbaar magic quotes aan heeft staan.FireWood schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:30:
Zoek eens op
\'

Ja. En hieruit valt op te maken dat hij zijn SQL input ook niet sanitized.Avalaxy schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:33:
[...]
Rofl, is dat nou een XSS aanval met een redirect naar Facebook?![]()
Revolutionair!
Google werkt ook hoor.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Vraag me nu eigenlijk af wat het nut van dit topic nu is. Misschien heeft de 'reporter' het een en ander uit verband gerukt of heeft z'n vader het gedaan zonder z'n zoon te informeren? We weten nu wel dat hij het 1 en ander nog moet leren, maar alles wordt een beetje HK niveau?
Gebruikers wat per seconde? Online? Registrerend? Opgeslagen in een DB en klaar om te verkopen aan advertentiebedrijven?we hebben nu meer dan 80 gebruikers per seconde (dat had ik niet eens durven hopen)
http://blytes.nl/profiel/voorthekke/
Beetje aparte ' escape met die /?
Leuk, zoeken op // levert een 404, refresh geeft de __not_found__dieing_page__error_404_/_500__.
Met ruim 7000 resultaten, maar let op de pagina's onderaan:
http://blytes.nl/zoeken//1/
http://blytes.nl/zoeken//2/
etc.
Maar wat geven die links? Niet de volgende pagina, maar zoekresultaten voor '1' en '2'
Buiten heel de beveiliging, zit dit ook totaal niet goed in elkaar.
Hij is er toch echt zelf mee bezig, ook zijn eigen site:mrFoce schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:37:
Vraag me nu eigenlijk af wat het nut van dit topic nu is. Misschien heeft de 'reporter' het een en ander uit verband gerukt of heeft z'n vader het gedaan zonder z'n zoon te informeren? We weten nu wel dat hij het 1 en ander nog moet leren, maar alles wordt een beetje HK niveau?
At the first day over 500 users joined the Blytes-community. It's growing fast forward to beat the current market leader (Hyves).
[ Voor 69% gewijzigd door SinergyX op 24-01-2011 23:43 ]
Hij heeft nu iets van 8000 gebruikers. Ik vraag me serieus af hoeveel daarvan XSS/SQLi-attempts zijn.
Goed, laten we hier maar een eind aan breien. Niet dat het niet leuk was, want ik zal eerlijk zeggen dat ik mijn maandag goed begonnen ben met dit topic.
Maar uiteindelijk valt hier weinig tot niets inhoudelijks meer te zeggen dat niet al gezegd is en om nou een topic alleen open te laten om een overmoedig initiatief af te fakkelen vind ik ook weer zoiets lulligs. 
Move along, nothing to see.
Move along, nothing to see.
Dit topic is gesloten.