Gezocht AM3 board zonder o.b. audio & video

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 15:19
Ik zoek een kaal, maar snel en betrouwbaar moederbord om een HTPC mee te bouwen.

Eisen zijn dat er USB 3.0 op zit.

En dat er geen onboard video en audio op zit omdat ik toch mn eigen high end audio kaart ga gebruiken en een eigen video kaart.

Verder wil ik de AMD Phenom II X4 955 3,3 Ghz over kunnen clocken richting de 4 Ghz.

Ik zie zo veel moederborden met opties waar ik allemaal toch niks mee doe, dat ik volgens mij veel goedkoper af moet kunnen, enkel zie ik door het bomen het bos niet meer en kan ik nergens zoeken op sites waar ik uit kan vinken wat ik niet nodig heb.

Dus wie kan mij adviseren hier een goedkoop moederbord voor te vinden waar ik niet voor van alles betaal wat ik niet gebruik?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat je dan lang kan blijven zoeken want tegenwoordig zit er standaard onboard audio op en bij de AMD boarden vaak ook al standaard onboard video. Maar waarom niet gewoon audio en videogedeelte uitschakelen en dan een board pakken wat qua prijs het meest gunstige ligt. Echter daarbij komt nog eens om de hoek kijken dat de low budget boarden vaak niet echt geschikt zijn voor de OC'en en aangezien je dat wel wilt zal de keuze nog moeilijker worden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben bang dat dit een beetje een klok-klepelverhaal is.

De borden met alles erop en eraan zijn juist de low-end (goedkope) borden. Mensen die discrete kaarten willen betalen juist meer.

Dit kun je trouwens makkelijk zelf in Pricewatch vinden: de kale borden kosten meer dan de low-end borden met alle toeters en bellen. Daarom vind je niet wat je zoekt.

Verder is trouwens het prijsverschil van het implementeren van een audiocodec een paar cent, idem mbt het leveren van een videouitgang. Het zijn echt geen grote bedragen, zeker niet in vergelijking met de rest van het bord.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

nils_vdg schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:12:
Ik zoek een kaal, maar snel en betrouwbaar moederbord om een HTPC mee te bouwen.

Eisen zijn dat er USB 3.0 op zit.

En dat er geen onboard video en audio op zit omdat ik toch mn eigen high end audio kaart ga gebruiken en een eigen video kaart.

Verder wil ik de AMD Phenom II X4 955 3,3 Ghz over kunnen clocken richting de 4 Ghz.

Ik zie zo veel moederborden met opties waar ik allemaal toch niks mee doe, dat ik volgens mij veel goedkoper af moet kunnen, enkel zie ik door het bomen het bos niet meer en kan ik nergens zoeken op sites waar ik uit kan vinken wat ik niet nodig heb.

Dus wie kan mij adviseren hier een goedkoop moederbord voor te vinden waar ik niet voor van alles betaal wat ik niet gebruik?
Hier in de Pricewatch kun je perfect je voorkeuren aanvinken en dan de goedkoopste pakken. Maar wat zou het uitmaken dat er onborad audio en video op zit? Je krijgt het er gratis bij en je moet gewoon kijken naar dingen die voor jou belangrijk zijn zoals USB3.0 en wellicht SATA-600.

Verder gaat een goedkoop moederbord en ver overklokken meestal niet goed samen. Kijk eens op internet en op GoT wat goede moederborden zijn om een 955 over te klokken. Nog een combinatie die niet goed samen gaat is een HTPC en het overklokken van een toch al niet zuinige en koele processor. Voor een HTPC heb je sowieso geen 955 nodig :). Een speciaal topic voor HTPC's vind je hier: [BBG aanschaf] HTPC.

Pricewatch:
http://tweakers.net/price...VRdAb9wc-xaC21QVt_WqVS_kB

• nils_vdg
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 21:29:

Verder gaat een goedkoop moederbord en ver overklokken meestal niet goed samen. Kijk eens op internet en op GoT wat goede moederborden zijn om een 955 over te klokken. Nog een combinatie die niet goed samen gaat is een HTPC en het overklokken van een toch al niet zuinige en koele processor. Voor een HTPC heb je sowieso geen 955 nodig :). Een speciaal topic voor HTPC's vind je hier: [BBG aanschaf] HTPC.
Ik draai nu nog op een dual core E6600 op 3Ghz (overclocked). Weliswaar op een Asus p5b deluxe (dus toendertijd wel een goed board). Met een mega grote koeler er op geeft dit zeer weinig geluid (dus kan wel).

Deze setup heeft echter moeite met blu-rays en 1080p mkv's. De processor staat snel op zn max. Ik heb een Ati HD videokaart, maar deze neemt het rekenwerk niet over.. (ondanks hardware acceleratie opties die aan staan) dus zoek ik een veel snellere processor.

En ik wil een update waar ik even mee vooruit kan.. vandaar dat ik de 955 wil.. en ik wil de potentie er ut halen die er in zit, dus daarom wil ik hem wel een beetje kunnen overklokken.

En het hoeft geen board van 50 euro te zijn, maar max rond de 100 euro..

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:03

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

nils_vdg schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:19:
Deze setup heeft echter moeite met blu-rays en 1080p mkv's. De processor staat snel op zn max. Ik heb een Ati HD videokaart, maar deze neemt het rekenwerk niet over.. (ondanks hardware acceleratie opties die aan staan)
Dat betekent dat hardware-acceleratie ergens dieper dus niet werkt. Heb je wel de goede codecs?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

nils_vdg schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:19:
[...]

Ik draai nu nog op een dual core E6600 op 3Ghz (overclocked). Weliswaar op een Asus p5b deluxe (dus toendertijd wel een goed board). Met een mega grote koeler er op geeft dit zeer weinig geluid (dus kan wel).

Deze setup heeft echter moeite met blu-rays en 1080p mkv's. De processor staat snel op zn max. Ik heb een Ati HD videokaart, maar deze neemt het rekenwerk niet over.. (ondanks hardware acceleratie opties die aan staan) dus zoek ik een veel snellere processor.

En ik wil een update waar ik even mee vooruit kan.. vandaar dat ik de 955 wil.. en ik wil de potentie er ut halen die er in zit, dus daarom wil ik hem wel een beetje kunnen overklokken.

En het hoeft geen board van 50 euro te zijn, maar max rond de 100 euro..
Welke ATi grafische kaart heb je?

• nils_vdg
Een HD 3800 serie.. die zou hardware acceleratie moten ondersteunen..

Ondanks update dirver, en ondanks ik alles met powerdvd10 af speel waar je hardware acceleratie kan selecteren doet hij dat niet om een of andere frustrerende reden.

Maar heb meer problemen met mij mobo waardoor ik nu gewoon gelijk voor een complete upgrade wil gaan.

Voorlopig zit ik aan een:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition C3 (HDZ955FBK4DGM)
Zotac GeForce GT 430 Zone 1GB (passief gekoeld)
Intel X25-M 80GB SSD

Ik kom dan denk ik uit op de volgende mobo's:

Klik

Op welk van deze mobo's gaat zowel de videokaart als SSD goed werken?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 08:31
Een HTPC met 4 GHz Processor is wel wat overkil, of wordt het ook een game machine?

Ik heb me HTPC (gebruik hem ook als file-server) in oktober 2008 gebouwd, Phenom X4 9550 (2,2 GHz) 8GB 800 MHz (was toen goedkoop), de processor draait bijna altijd op 1,6 GHz, behalve bij veel post-processing, en de hele bak draait op 70 Watt (constant een meter erop). Verder zit er één snelle F1 HDD en in en voor de rest F2 Ecogreen het geheel is geruisloos.

Ik zou nog even goed nadenken wat je precies met de HTPC wil.

Verder zou ik HDMI L-PCM Audio Pass Throug ondersteunend moederbord of geluidskaart nemen (voor een eventuele toekomstige versterker) met eventueel DTS-HD MA en Dolby TrueHD ondersteuning.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• nils_vdg
De Zotac GeForce GT 430 ondersteund HDMI 1.4 met 3D ondersteuning en DTS HD Master Audio passthroug. Dat heb ik in mn mobo dus niet meer nodig... ( of wel? )

Verder wil ik een systeem waarmee ik over 4 jaar nog steeds goed mee kan komen.. als ik upgrade, wil ik dat gelijk goed doen zeg maar... Als ik een keer een game wil spelen moet dat ook goed kunnen.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

nils_vdg schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:50:
De Zotac GeForce GT 430 ondersteund HDMI 1.4 met 3D ondersteuning en DTS HD Master Audio passthroug. Dat heb ik in mn mobo dus niet meer nodig... ( of wel? )
Voor dat geld (€65) koop je in de meeste gevallen beter een ATI-kaart. Die zijn goedkoper en zuiniger.
Een Sapphire HD 5450 512MB ondersteunt ook DTS HD passthrough. Hij heeft nog wel HDMI 1.3, maar kost ook de helft van de GT430.
Binnenkort komt waarscijnlijk de AMD HD6350 uit, die wel HDMI 1.4a heeft.
Verder wil ik een systeem waarmee ik over 4 jaar nog steeds goed mee kan komen.. als ik upgrade, wil ik dat gelijk goed doen zeg maar... Als ik een keer een game wil spelen moet dat ook goed kunnen.
Die eis is sowieso niet reëel.
Als je nu een ultra-high-end-pc koopt kan je daar over 2 jaar misschien nog aardig mee gamen, maar over 4 jaar zeker niet meer, en bovendien is het veel goedkoper om nu een goed ('gewoon' high-end, of zelfs nog wat minder) systeem te kopen, en dat over 2 jaar weer te doen. Dan heb je gedurende langere tijd betere prestaties voor veel minder geld.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 08:31
De specs voor het afspelen van een Blu-ray zie ik de komende vier jaar nog niet veranderen.

Dikke specs is leuk voor een game PC, maar waarom zou je dat onder je TV willen hebben?

Er zijn nu echt hele fraaie oplossingen voor HTPC's (met alles ondersteund).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• nils_vdg
@Ghost Dog,

Goed meekomen.. is natuurlijk niet op dat moment de beste zijn.
Mijn 4jr oude dual core 2,8 Ghz Setup kan nu toch ook nog steeds redelijk meekomen, en was toen destijd ook 1 stapje terug tov het beste wat er was..

@jumpman

Ik wil gewoon echt vloeiend snel en super mooi HD en BluRay af kunnen spelen (en dan vooral snel, zonder gezeik en gehaper). Mijn huidige setup doet dat gewoon absoluut niet, maar ik heb niet de intentie dat ik met mn upgrade ineens 2 keer zo snel zal worden, en om die reden denk ik niet dat de setup overkill zal zijn.

Verder wil ik ook wel een keer een game kunnen spelen, alleen ben ik geen fanatiek gamer. Ik wil strak waarschijnlijk ook een beamer gaan aanschaffen, en dan ga ik misschien iets meer racegames spelen.

En het hele zootje gaat gewoon in mn oude kast, die niet in het zicht staat, dus hoef ook geen micro pc die er leuk uit ziet. Daarnaast kan ik waarschijnlijk als ik nu een goed mobo kies in de toekomst met alleen een processor en geheugen nogmaals een upgrade doen indien gewenst.

En het hoeft allemaal niet heel goedkoop te zijn. Super zuinig ook niet. Als ik maar het beste beeld en geluid heb. Gamen moet gewoon ook af en toe kunnen.

Gezien de reviews neig ik nu naar de Asrock 870 Extreme 3, maar wel nog steeds met de eerder genoemde videokaart...

..wachten op een nieuw onderdeel wat ''binnenkort'' uitgebracht wordt zie ik niet zitten.. mijn ervaring is dat het dan meestal te lang duurt, en er tegen die tijd toch binnenkort net weer wat beters uit komt.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

nils_vdg schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:35:
@Ghost Dog,

Goed meekomen.. is natuurlijk niet op dat moment de beste zijn.
Mijn 4jr oude dual core 2,8 Ghz Setup kan nu toch ook nog steeds redelijk meekomen, en was toen destijd ook 1 stapje terug tov het beste wat er was..
Met een grafische kaart die 4 jaar geleden een topmodel was en toen superprestaties leverde, kan je nu niet goed gamen op hoge instellingen. Een voorbeeld: ik heb zelf een 3 jaar oude - toen high-end - grafische kaart die nu stevig overgeklokt alles nog net haalt op gemiddelde instellingen, maar wel op de tegenwoordig lage resolutie van 1280x1020 - bij mij dus hoog tijd voor een upgrade.
High-end-producten zijn altijd exponentieel duurder dan middenklassers. Je kan dus nu bijvoorbeeld voor €400 een high-end grafische kaart kopen en nu goede prestaties hebben, maar over 4 jaar is die graka even snel als een low-end-kaart van €70. Vergelijk bijvoorbeeld met de 2900XT, in 2007 een topmodel voor €350, en nu, 4 jaar later, even snel als de low-end 5570 van €60.
Je kan ook twee keer (nu en over 2 jaar) voor €200 een grafische kaart kopen, en nu gewoon degelijke prestaties neerzetten, en over 2 jaar weer, op dat moment beter dan de dan inmiddels 2 jaar ouder voormalige topgraka.
Dat lijkt mij een veel betere besteding van je geld. Bovendien is het niet zo'n moeite een grafische kaart te vervangen, en vind ik het zelf leuk om nieuwe hardware te kopen. ;)
@jumpman

Ik wil gewoon echt vloeiend snel en super mooi HD en BluRay af kunnen spelen (en dan vooral snel, zonder gezeik en gehaper).
En het hoeft allemaal niet heel goedkoop te zijn. Super zuinig ook niet. Als ik maar het beste beeld en geluid heb. Gamen moet gewoon ook af en toe kunnen.
Daar heb je geen superzware hardware voor nodig, want dat kan al met lichte grafische kaarten, zoals eerdergenoemde GT430 of HD5450. Voor gamen op 1280x1020 zijn die kaarten echter niet snel genoeg, en moet je eerder kijken naar bijvoorbeeld een 5670 of beter voor af en toe gamen.
Qua geluid kan je een losse geluidskaart kopen, maar onboard geluid is tegenwoordig best redelijk.
Gezien de reviews neig ik nu naar de Asrock 870 Extreme 3, maar wel nog steeds met de eerder genoemde videokaart...
Prima mobo met goede prijs/kwaliteit. :)
..wachten op een nieuw onderdeel wat ''binnenkort'' uitgebracht wordt zie ik niet zitten.. mijn ervaring is dat het dan meestal te lang duurt, en er tegen die tijd toch binnenkort net weer wat beters uit komt.
Dat begrijp ik, en klopt vaak ook wel. Ik neem hieruit op dat je nu dus een upgrade wil doen?
De 6350 komt namelijk uit in Q1 van dit jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost Dog op 25-01-2011 00:22 ]

• nils_vdg
Inderdaad een upgrade.

Ik hou mn kast met fans, voeding, evt videokaart (tijdelijk) en SSD en harde schijven heb ik ook al.

Dus wordt nu alleen een mobo, processor, sneller geheugen en gewoon omdat ik het wil ook gelijk een nieuwe videokaart.

Maar misschien wacht ik dan inderdaad toch nog even met de videokaart tot de ATI 6350 uit komt, als dat betekend dat ik dan wel straks full hd race games kan spelen.

Thnx voor de tips allemaal!!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Gamen op Full HD resolutie gaat niet echt werken met zowel de GT430 als 6350.
Daarvoor moet je eerder kijken naar een 5670 of sneller, of de 21 januari uitkomende 6750. Later dit kwartaal komt, naast de 6350, ook waarschijnlijk de 6670 uit.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
persoonlijk kan ik moeilijk geloven dat je huidige pc niet volstaat
mijn moederbord heeft een AMD 790GX chipset, waar dus een 3300HD in zit
dit is een low-end videokaartje, maar een blu-ray afspelen is totaal geen probleem voor dat ding...
(of is er iets mis met de UVD van de 3800 serie?)
Pagina: 1