Basic USB DAC/Geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 22:40
Beste dames en heren,

Op dit moment maak ik gebruik van een USB geluidskaart van Creative (Live soundblaster USB 24-bit) aan mijn laptop-servertje om mooie FLAC muziek af te spelen over mijn NAD C340 en Wharfedale luidsprekers.
Echter dit ding heeft nogal een laag uitput-volume waardoor de versterker nogal zwaar belast wordt. Op dit moment is de NAD C340 zelfs weg voor reparatie, mogelijk veroorzaakt door impulsen tijden het opstarten van de laptop die uit de geluidskaart komen.

Kortom: Ik ben op zoek naar een externe geluidskaart. De eisen:
-USB (1)
-RCA uitgang (tulp)
-50-70 EUR (2)
-Fatsoenlijk geluid
-Voldoende uitput volume (3)

Toelichting:
(1) Laptop heeft geen SPDIF, de huidige externe geluidkaart wel, maar laptop -> creative -> dac -> versterker lijkt mij geen goed idee.
(2) In verhouding met de prijs van de versteker (+-200EUR) en luidsprekers (+-200EUR) lijkt het mij geen goed idee om een apparaat te kopen dat beter presteert. De zwakste schakel moet simpelweg op het niveau van de rest komen.
(3) zelfde niveau als CD-speler bijvoorbeeld. De huidige creative is heel zacht!

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, Ebay en Marktplaats afgespeurd, reviews gelezen, maar ik kom er niet uit. |:( Kunnen jullie mij helpen O-)

Mogelijkheden zijn:

[ Voor 17% gewijzigd door MWDKing op 23-01-2011 23:35 ]

Verwijderd

M-Audio Transit?

• MWDKing
M-Audio Transit heeft geen RCA (tulp).

Die Musiland is niet zo bekend, maar ik lees er aardige dingen over.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:24

DJ Vincento

1422055

MWDKing schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:11:
Echter dit ding heeft nogal een laag uitput-volume waardoor de versterker nogal zwaar belast wordt.
Onzin, je versterker word niet hoger belast door verder opendraaien met een kleiner signaal op de ingangen. Ja, en rare stroompjes tijdens opstarten zou ik voorkomen door pas de versterker aan te zetten nadat de laptop aan staat, of dan pas naar de juiste ingang te schakelen.

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 18:51
http://www.head-fi.org/products/category/dacs

Meer dan 50 dacs, zoek er maar 1 uit.

Verwijderd

MWDKing schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:45:
[...]

M-Audio Transit heeft geen RCA (tulp).

Die Musiland is niet zo bekend, maar ik lees er aardige dingen over.
Dan pak je een Mini-jack to RCA kabeltje. Problem solved.

Andere optie: Edirol UA-1EX

• MWDKing
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:31:
[...]

Dan pak je een Mini-jack to RCA kabeltje. Problem solved.

Andere optie: Edirol UA-1EX
Dit heb ik nu ook, maar dit lijkt me meer storingsgevoelig. Ik heb bovendien nog een goede RCA kabel liggen die ik graag wil gebruiken.

• MWDKing
DJ Vincento schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:58:
[...]

Onzin, je versterker word niet hoger belast door verder opendraaien met een kleiner signaal op de ingangen. Ja, en rare stroompjes tijdens opstarten zou ik voorkomen door pas de versterker aan te zetten nadat de laptop aan staat, of dan pas naar de juiste ingang te schakelen.
Misschien de componenten niet, maar de verhouding tussen ruis en signaal met informatie (lees muziek) wordt er ook niet beter op... Een filter blijft een filter, met afloop.

Daarnaast is de ouput van de huidige kaart zo laag, dat ik niet lekker kan knallen met de NAD.

[ Voor 7% gewijzigd door MWDKing op 24-01-2011 17:13 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je spreekt in je topicstart over "Laptop heeft geen SPDIF", maar je zoekt een DAC ?
Je haalt geluidskaarten aan met analoge uitgangen.

Wat zoek je nou?
Analoge line uitgangen op RCA?
Of S/PDIF op RCA?
Echter dit ding heeft nogal een laag uitput-volume
Je hebt het vast al eens geprobeerd, maar dit klinkt mij meer als een volume regelaar ergens in Windows of je afspeel software die niet helemaal maximaal staat.

Hoe dan ook, als je iets met analoge uitgangen zoekt, ben ik goed te spreken over de ESI Maya 44 USB: http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html
Afbeeldingslocatie: http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/maya44usb_large.jpg
En die heeft ook nog eens een optical S/PDIF out, die je met een kastje kan omzetten naar RCA.

En verder, zoals al meer mensen opperen; het is gewoon zoeken en uitzoeken wat jouw het beste past.
En hier heb je nog een hele lijst: http://www.bax-shop.nl/us...ekijk-alle-producten.html

[ Voor 76% gewijzigd door remco_k op 24-01-2011 17:14 ]

Alles kan stuk.

• MWDKing
[b]
Wat zoek je nou?
Analoge line uitgangen op RCA?
Of S/PDIF op RCA?
Ik wil géén S/PDIF. Dus ik zoek:

USB -> RCA.

Wellicht ga ik toch voor de Musiland Monitor 02 US aangezien die een externe voeding heeft. USB lijkt mij een instabiele voeding.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben eigenlijk best tevreden over mijn low-end Behringer UCA-222 kaartje. Het is een simpel ding op basis van een TI/Burr-Brown PCM2707, maar doet het uitstekend. Het geluid is in ieder geval oneindig veel beter dan dat van de ingebouwde input van mijn Macbook Pro. Uiteraard moet je hem niet gaan hotpluggen, dat kan wel tot 'plopjes' leiden.

• MWDKing
Bigs schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:21:
Ik ben eigenlijk best tevreden over mijn low-end Behringer UCA-222 kaartje. Het is een simpel ding op basis van een TI/Burr-Brown PCM2707, maar doet het uitstekend. Het geluid is in ieder geval oneindig veel beter dan dat van de ingebouwde input van mijn Macbook Pro. Uiteraard moet je hem niet gaan hotpluggen, dat kan wel tot 'plopjes' leiden.
Ziet er goed uit. Alleen ik heb geen interresse om dingen op te nemen én ik heb geen optische uitgang nodig. Daarom zou er een goedkoper product moeten zijn die dezelfde kwaliteit levert óf een product met de zelde prijs van betere kwaliteit. 8)7

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:43
Die Muse heeft een CM-108. Dan kun je net zo goed deze http://www.dealextreme.co...-sound-card-adapter-45577 kopen met een verloopje of http://www.dealextreme.co...-external-sound-box-42470 als je echt van alles en nog wat wil.

Ik krijg vaak het idee bij veel USB DAC's dat ze iets simpels als een C-Media chipje aan boord hebben. En dan is het 5 voudige betalen wel erg zonde.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Bigs
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:34:
[...]

Ziet er goed uit. Alleen ik heb geen interresse om dingen op te nemen én ik heb geen optische uitgang nodig. Daarom zou er een goedkoper product moeten zijn die dezelfde kwaliteit levert óf een product met de zelde prijs van betere kwaliteit. 8)7
Mwa, het zit allemaal in een chipje, dus veel bespaar je er niet mee :) Maar ik begrijp je punt.

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Interessante vraag, een tijdje geleden was ik GoT aan het afstruinen op zoek naar een helder antwoord, maar kwam ik er na een uur toch behoorlijk slecht uit.

Ben vooral benieuwd hoeveel winst er nou te halen valt met een relatief goedkoop apparaat. Ik denk dat veel Tweakers met deze zelfde vraag zitten, of anders nog moeten gaan ontdekken dat het geluid uit je laptop/PC standaard veel te slecht is voor een fatsoenlijke reciever en boxen. Zelf heb ik een Creative Audigy 4 ingebouwd (PCI) en een zelf gebouwde hybride (buizen voor, Class-T eind) versterker aangesloten. Het nadeel van de Creative is dat deze kaart zichzelf uit en aan lijkt te schakelen als geluid verzonden wordt, waardoor ik regelmatig de speakers hoor 'ploppen'. Geluid is verder wel goed (scheiding, beeld, frequentiebereik).

• MWDKing
Tja, wat betreft doe chipjes. Het is me te veel om me te verdiepen in alle mogelijke combinatie. Één goede ervaring met een basic apparaatje zal me over de streep halen.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:24

DJ Vincento

1422055

MWDKing schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:59:
[...]

Misschien de componenten niet, maar de verhouding tussen ruis en signaal met informatie (lees muziek) wordt er ook niet beter op... Een filter blijft een filter, met afloop.

Daarnaast is de ouput van de huidige kaart zo laag, dat ik niet lekker kan knallen met de NAD.
Dan is het inderdaad een ernstig laag signaal idd. De instellingen kloppen wel?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34
Soms heb je meerdere faders ja die niet standaard zichtbaar zijn, zo had ik vroeger dus een totaal fader, wave fader en front fader die allemaal invloed hadden. Ik neem aan dat er uit de huidige kaart een normaal -10dBV signaal komt, net als een cd speler en alle andere consumenten line level apparatuur. Probeer het eens met een cd speler direct aangesloten, als dat ook te zacht is zal een andere kaart niet helpen. Als dat wel hard is zou ik eerst even naar alle instellingen kijken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:26
MWDKing schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:34:
[...]

Euhm die Behringer geluidskaart kost 29,- bij bax-shop en kan exact doen wat jij wil. Waar praten we over :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:55

DjVe

Hatsaflats!

Kijk eens naar een Firestone Audio Fubar of Spitfire. Ze zijn iets duurder (lees rond de 100 euro), maar zijn echt goed. Ik heb een Fubar IV DAC headphone AMP en de geluidskwaliteit is verbluffend.

• MWDKing
Kaap schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:12:
[...]
Euhm die Behringer geluidskaart kost 29,- bij bax-shop en kan exact doen wat jij wil. Waar praten we over :)
Het gaat erom dat ik voor dezelfde prijs een product verwacht dat beter presteert op de eisen die ik stel. Al die extra's zijn overbodig.

Uiteindelijk heb ik de DAC Destroyer gekocht voor 40EUR (incl. verzk.) via Ebay. Deze heeft geen aparte voeding, maar ik ben van plan mijn USB HUB met externe voeding te gebruiken. Dit zal vast stabieler zijn dan de USB-poort van de laptop die aan de laptopvoeding zit gekoppeld.

Over 2 weken zal die wel binnen zijn, dan zal ik een mooie review hier plaatsen :9

• MWDKing
ShittyOldMan schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:00:
Soms heb je meerdere faders ja die niet standaard zichtbaar zijn, zo had ik vroeger dus een totaal fader, wave fader en front fader die allemaal invloed hadden. Ik neem aan dat er uit de huidige kaart een normaal -10dBV signaal komt, net als een cd speler en alle andere consumenten line level apparatuur. Probeer het eens met een cd speler direct aangesloten, als dat ook te zacht is zal een andere kaart niet helpen. Als dat wel hard is zou ik eerst even naar alle instellingen kijken.
Met de CD-speler heb ik inderdaad veel harder geluid. Voor de Creative USB kaart gebruik ik de laatste drivers i.c.m. Windows 7. Niks te vinden!

• Bigs
  • Niet online
MWDKing schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:57:
[...]

Het gaat erom dat ik voor dezelfde prijs een product verwacht dat beter presteert op de eisen die ik stel. Al die extra's zijn overbodig.

Uiteindelijk heb ik de DAC Destroyer gekocht voor 40EUR (incl. verzk.) via Ebay. Deze heeft geen aparte voeding, maar ik ben van plan mijn USB HUB met externe voeding te gebruiken. Dit zal vast stabieler zijn dan de USB-poort van de laptop die aan de laptopvoeding zit gekoppeld.

Over 2 weken zal die wel binnen zijn, dan zal ik een mooie review hier plaatsen :9
Leuk ding, zelfde chip als die Behringer maar waarschijnlijk met wat betere componenten eromheen. Ben benieuwd hoe hij bevalt :)

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 18:51
Misschien een idee dat iemand het grote DAC topic opent in GoT? Want zo te zien valt er genoeg te discussiëren

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:43
w-dev schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:55:
Misschien een idee dat iemand het grote DAC topic opent in GoT? Want zo te zien valt er genoeg te discussiëren
En te meten. Ik ben heel benieuwd naar de audio analyse van verschillende USB DAC's.

Hoe kan het nou dat 2 DAC's met dezelfde chip (bijvoorbeeld CM-108) zo verschillend 'presteren' tijdens luister tests? De SNR van die dingen is niet echt denderend; lijkt me sterk dat er eentje dan zomaar fantastisch klinkt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Of je neemt een DAC op basis van een basic TI chip, de pcm2705 bijvoorbeeld;
http://www.hotaudio.com/store/dac-destroyer.php

• MWDKing
[b]
Hoe kan het nou dat 2 DAC's met dezelfde chip (bijvoorbeeld CM-108) zo verschillend 'presteren' tijdens luister tests? De SNR van die dingen is niet echt denderend; lijkt me sterk dat er eentje dan zomaar fantastisch klinkt.
Alles kan je meten inderdaad. Dat gebazel over audio kwaliteit en hocus pokus komt allemaal neer op keiharde data aan de hand van je outputs.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:51:
Of je neemt een DAC op basis van een basic TI chip, de pcm2705 bijvoorbeeld;
http://www.hotaudio.com/store/dac-destroyer.php
Die heb ik dus gekocht!
Pagina: 1