Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 09:33
Hallo mede-tweakers.

Sinds ongeveer 2,5(?) jaar heb ik een Playstation 3.
De eerste console die ik had heeft het na ongeveer een half jaartje begeven (Hardware faalde, niet mijn schuld),dus ik contact opgenomen met Sony, en uiteindelijk netjes een nieuwe gekregen.
Dit alles was in december 2008.

Nu, 2 jaar later, heeft mijn Playstation het weer begeven..
Ik had de pech dat de stroom uitviel, precies midden in een systeemupdate, sindsdien start de Playstation helemaal niet meer op, geen service menu niets.
Nou wilde ik morgen weer naar Sony gaan bellen, maar hoe zijn mijn rechten in deze zaak?
De levensduur van een Playstation lijkt mij meer dan 2 jaar, dus als je zo kijkt zou ik nogsteeds garantie moeten hebben volgens de Europese wet, alleen denk ik dat Sony dan met het argument komt dat het mijn schuld is?

Weet iemand of ik hier recht heb op een vervangend apparaat, of dat ik beter een nieuwe kan kopen?

Mvg,
Roy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Volgens mij is dit iets meer voor het Shopping Forum dus bij deze verplaatst.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kijk eens even in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1355792.

Daar kun je het antwoord waarschijnlijk wel vinden.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Hier zitten 2 kanten aan. De levensduur wordt wellicht langer geacht, maar het is niet de schuld van Sony dat de stroom uitvalt tijdens de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotje333
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 09:33
blitzkrieg schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:37:
Kijk eens even in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1355792.

Daar kun je het antwoord waarschijnlijk wel vinden.
Hmm ja, maar ik kon zo gauw niet even in die 36 pagina's een vergelijkbaar probleem vinden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sony had misschien wel kunnen zorgen voor een beter failoversysteem?? Powerfailures zijn nu eenmaal een (vrij veel) voorkomend fenomeen, of moet iedereen zijn spullen aan een UPS gaan hangen? Of in de tuin een dieselgenerator zetten? Of nooit updaten :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
SCIxX schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:40:
Hier zitten 2 kanten aan. De levensduur wordt wellicht langer geacht, maar het is niet de schuld van Sony dat de stroom uitvalt tijdens de update.
Aan de andere kant is het overmacht ten aanzien van de gebruiker.

Persoonlijk zou ik eerder mijn beklag gaan doen bij je stroomleverancier, wanneer het z'n schuld was natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dit moet het toch een beetje gemakkelijekr maken?

Lang leve queries in Google!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SCIxX schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:40:
Dat lijkt mij inderdaad ook. De meldingen zijn vrij duidelijk dat het niet de bedoeling is dat het apparaat uitgeschakeld wordt tijdens een update. Daar kun je zeg maar niet omheen (die melding dus). Mocht de stroom zijn uitgevallen tijdens het updaten, dan ligt de schuld bij degene die de stroom eraf haalde. De vraag wordt dan of die persoon aansprakelijk is voor de geleden schade. Als jouw stroomleverancier verantwoordelijk is voor de levering van jouw stroom dan kun je deze wellicht aansprakelijk stellen. Als het je eigen schuld is, dan moet je op de blaren zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb er nog even een titelchange tegenaan gegooid :)

Edit: @ hieronder: voeg daar dan nog maar een geen commentaar op de leiding achtige comment aan toe >:)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Mig29 niet om het een of ander, maar ik ben er vandaag nog door een andere admin op gewezen dat er een editknop is......;)

Je kan eerder de stroomleverancier aanklagen. Sony verschuild zich - terech - achter de tekst dat het overmacht was, was het immers ook. Natuurlijk hadden ze iets kunnen inbouwen, maar ze bouwen ook niks in dat hij niet gestolen kan worden, of tegen waterschade? Niemand doet dat. Ik zou je geld dus eerder bij de stroomleverancier zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
alex3305 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:50:
[...]

Aan de andere kant is het overmacht ten aanzien van de gebruiker.

Persoonlijk zou ik eerder mijn beklag gaan doen bij je stroomleverancier, wanneer het z'n schuld was natuurlijk.
Die overmacht heeft niks met Sony te maken. Je zou inderdaad je kunnen beklagen bij de stroomleverancier, de kans dat je deze verantwoordelijk kan houden is natuurlijk erg klein. Mijn inziens moet je gewoon inzien dat je pech hebt en reparatiekosten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:21
Om even terug te komen op het probleem. Je PS3 doet helemaal niks meer? Je hoort hem niet eens meer opstarten? Branden de ledjes ook niet meer aan de voorkant?
Als je namelijk dit filmpje bekijkt, zie je dat uitschakelen tijdens een update niets uitmaakt. Zodra je de PS3 weer opstart zal hij gewoon opnieuw gaan updaten.
Als die van jou echter niet meer aangaat, lijkt het me eerder dat er wat mis is met de voeding van je PS3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Is de stroom uitgevallen door eigen toedoen of door de stroom leverancier ? In geval van die laatste, kan je die aansprakelijk voor de schade stellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

As a motherboard tech who has fielded support issues for failed BIOS updates numerous times, I call complete nonsense on this I'm sorry to say. The Dutch power grid is one of the most reliable in Europe. The amount of times that the power has actually been cut to my home in the last 10 years I can count on one hand. Given that power blackouts in this country are rare, and that the average firmware update takes only minutes what are the actual chances that at that exact moment a "power failure" occured? The answer being almost none.

What is far more likely is that the person was trying to jailbreak the PS3, and something went wrong. Knowing that, the person has made up a story about a power blackout to cover it up. I have seen people use this story numerous times when using mod or beta BIOSs on motherboards. It is actually laughable as the chance that the power actually goes out at the exact moment your doing something critical like updating firmware has about the same odds as winning a lottery.

The point here is that I am certain that Sony has heard this excuse a million times so I doubt they will show any sympathy. Even less so if they think you are making the story up. As to a "schade claim" from the energy company. They are not even accountable to huge companies that can loose thousands if a production line comes to a halt if the power goes out. You could of course try a make a claim, but your most likely just wasting time.

-PS Hope no one minds the English. Monday morning still.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ook de electriciteitsmaatschappij zal lachen om de 'aansprakelijkstelling' van TS.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Om even op dat verhaal van Bulldog72 in te haken: wie zegt dat het een totale blackout was, ik gok eerder een zekering of aardlekschakelaar die vond dat het tijd was dat het licht uit ging.

Ik heb zelf meerdere keren een bord gesloopt met BIOS flashes. Eerste keer was een BIOS flash met een gemod bios zoals Bulldog72 zegt, dat bord stierf en enige wat ik de fabrikant kon verwijten was dat de recovery procedure niet werkt op dat bord (ECS L7S7A2, AMIBOOT.ROM procedure werkt niet). Ik heb toen gewoon een nieuw bord gekocht.
De tweede keer was echter mijn laptop. Gewoon BIOS gedownload bij fabrikant, geflasht en in de laatste stap bleef de laptop hangen. Deed helemaal niks meer, reageerde niet op knopjes, helemaal niks. Stroom eruit, batterij eruit en daarna nooit weer leven in gezien. Opgestuurd met duidelijke vermelding van wat er gebeurd was, gewoon nieuw bord onder garantie (MSI is zo slecht nog niet eens :P).

Maargoed, om even ontopic te blijven: of je het zelf verneukt hebt of niet, Sony geeft na 1 jaar gewoon geen garantie. Je hebt ook helemaal niks met sony te maken, je hebt dat ding bij een winkel gekocht. Probleem is alleen dat jij aan moet kunnen tonen dat het defect niet door jou veroorzaakt is, maar een probleem in het produkt zelf is. Als jij zegt dat je tijdens een software update de stroom kwijt bent geraakt, zal de winkel zijn handen er ook gewoon vanaf trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haazzz schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:06:
Als je namelijk dit filmpje bekijkt, zie je dat uitschakelen tijdens een update niets uitmaakt. Zodra je de PS3 weer opstart zal hij gewoon opnieuw gaan updaten.
Als die van jou echter niet meer aangaat, lijkt het me eerder dat er wat mis is met de voeding van je PS3 ;)
Heb het ook wel eens meegemaakt en je kan idd gewoon weer opnieuw updaten. Duurt wel even maar kapot? Zeker niet? TS is Jailbreaker. Slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:25:
[...]

Heb het ook wel eens meegemaakt en je kan idd gewoon weer opnieuw updaten. Duurt wel even maar kapot? Zeker niet? TS is Jailbreaker. Slotje.
Waar haal je dat jailbreaker dan weer vandaan? Willekeurige gok?

@TS, gewoon sony bellen en zeggen dat je PS3 stuk niet meer wil opstarten na een mislukte update.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:48
Ik vind het behoorlijk grof om iemand van iets te beschuldigen en vervolgens gelijk consequenties te eisen. Uit mijn ervaring weet ik dat op de een of andere manier de stroom het grootste risico loopt uit te vallen als ik firmwares update. Ik heb de laatste 1,5 jaar drie stroomonderbekingen gehad. Twee keer was er een stop uitgevlogen. Een keer 'lag het aan de electriciteitsmaatschappij'. En ik heb de firmware van mijn telefoon ongeveer 5 keer opgewaardeerd. Toevallig vloog toen eenmaal stop eruit. Al heb zekeringsautomaten :)

Als er een veilgheidssysteem is om alsnog op te starten na een mislukte biosupgrade, dan zou dat toch gedeeltelijk ook moeten werken bij custom roms. En aangezien Sony gebruikers behoorlijk onder druk zet toch te updaten (op straffe van uitsluiting van online gemeenschap), zal sony op zijn minst een beetje coulant mogen zijn met dit soort problemen. Gratis een nieuwe ps3 is natuurlijk een heel ander uiterste. Maar hulp bij het herflashen van het bios (verzendkosten etc op rekening van gebruiker, misschien een stukje reparatie/onderzoekskosten?) vind ik wel zo netjes.

edit: als antwoord op kortzichtige slotjesvraag

[ Voor 3% gewijzigd door wheez50 op 26-01-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 21:37
wheez50 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:33:
Ik vind het behoorlijk grof om iemand van iets te beschuldigen en vervolgens gelijk consequenties te eisen. Uit mijn ervaring weet ik dat op de een of andere manier de stroom het grootste risico loopt uit te vallen als ik firmwares update. Ik heb de laatste 1,5 jaar drie stroomonderbekingen gehad. Twee keer was er een stop uitgevlogen. Een keer 'lag het aan de electriciteitsmaatschappij'. En ik heb de firmware van mijn telefoon ongeveer 5 keer opgewaardeerd. Toevallig vloog toen eenmaal stop eruit. Al heb zekeringsautomaten :)

Als er een veilgheidssysteem is om alsnog op te starten na een mislukte biosupgrade, dan zou dat toch gedeeltelijk ook moeten werken bij custom roms. En aangezien Sony gebruikers behoorlijk onder druk zet toch te updaten (op straffe van uitsluiting van online gemeenschap), zal sony op zijn minst een beetje coulant mogen zijn met dit soort problemen. Gratis een nieuwe ps3 is natuurlijk een heel ander uiterste. Maar hulp bij het herflashen van het bios (verzendkosten etc op rekening van gebruiker, misschien een stukje reparatie/onderzoekskosten?) vind ik wel zo netjes.

edit: als antwoord op kortzichtige slotjesvraag
En dit is tweakers.net. Ik heb mijn mobieltje al 10 tallen keren geflashed. Mijn laptop bios een paar keer, mijn oude laptop, WII mobieltje vrouw, laptop vrouw oude pc etc. etc. De kans is klein maar niet 0.
Pagina: 1