Ik ben op zoek naar een zaklamp voor op vakantie en lees veel goede dingen over LED zaklampen. Het enige negatieve dat ik lees is dat de kwaliteit van de LED achteruit kan gaan bij "langdurig" gebruik, dit langdurig gebruik wordt soms al aangegeven als langer dan 10minuten op felle stand. Is dit gebruikelijk bij LED zaklampen? Een zaklantaarn wil ik wel langer dan 10minuten kunnen gebruiken. Ik heb al op GoT en google gezocht voor deze informatie maar kom niet veel verder.
Die afname zal waarschijnlijk puur een stukje oververhitting zijn.
Maar ik verbaas me er wel wat over. Ik heb inmiddels heel wat ervaring met LED-fietslampen en die geven nog altijd een enorme bak licht terwijl ik ze per dag toch 2x 30 minuten non-stop heb branden en de huidige lamp zit notabene in een kunststof behuizing (dus meer warmte-isolatie)
Weet je zo welke zaklampen dat aangeven dat ze bij 10 minuten op de felle stand al afnemen in lichtopbrengst?
(zelf heb ik hier in huis trouwens 4 LED-zaklampen van de Aldi voor 12 euro per stuk; gaan 2 AA-batterijen in, goed voor 2 uur licht; deze lampen geven net zoveel licht als mijn 6-staaf D-cell Maglite)
Maar ik verbaas me er wel wat over. Ik heb inmiddels heel wat ervaring met LED-fietslampen en die geven nog altijd een enorme bak licht terwijl ik ze per dag toch 2x 30 minuten non-stop heb branden en de huidige lamp zit notabene in een kunststof behuizing (dus meer warmte-isolatie)
Weet je zo welke zaklampen dat aangeven dat ze bij 10 minuten op de felle stand al afnemen in lichtopbrengst?
(zelf heb ik hier in huis trouwens 4 LED-zaklampen van de Aldi voor 12 euro per stuk; gaan 2 AA-batterijen in, goed voor 2 uur licht; deze lampen geven net zoveel licht als mijn 6-staaf D-cell Maglite)
[ Voor 18% gewijzigd door WFvN op 22-01-2011 16:28 ]
Ben even aan het zoeken waar het letterlijk stond. Het ging in dit geval iig om de Fenix L2T-V2.0, waarbij in de manual staat "cannot run on high for more than 10 minutes maximum", iemand had ook daadwerkelijk ervaren dat de kwaliteit erg naar beneden was gegaan na deze limiet te overschrijden.
Omdat Fenix wel een gerenommeerd merk is onder de LED zaklampen vraag ik me af of dit dan gebruikelijk is bij LED zaklampen. (beetje lullig om hier na de aankoop via de handleiding achter te komen)
Omdat Fenix wel een gerenommeerd merk is onder de LED zaklampen vraag ik me af of dit dan gebruikelijk is bij LED zaklampen. (beetje lullig om hier na de aankoop via de handleiding achter te komen)
Ik heb net even wat zitten googlen (ben namelijk wel erg benieuwd naar het verhaal over van die felle LED-lampen en warmte e.d.) en zie het inderdaad staan her en der waarbij gesproken wordt over kans op:
- beschadiging van de batterij (oververhitting)
- beschadiging van de zaklamp zelf
Maar verder viel me ook op dat dergelijke commentaren ondermeer ook al 5 jaar terug werden geschreven. Het is dus al een vrij oude zaklamp. In die 5 jaar zullen de technieken mogelijk fors verbeterd zijn. Wellicht dat je beter naar een ander lampje kan kijken. Persoonlijk vind ik het commentaar uit de handleiding niet echt uitnodigend om het ding te kopen (maar inderdaad, lullig als je daar dus LATER pas achter komt via de handleiding) en zou ik dus naar een ander lampje gaan kijken.
- beschadiging van de batterij (oververhitting)
- beschadiging van de zaklamp zelf
Maar verder viel me ook op dat dergelijke commentaren ondermeer ook al 5 jaar terug werden geschreven. Het is dus al een vrij oude zaklamp. In die 5 jaar zullen de technieken mogelijk fors verbeterd zijn. Wellicht dat je beter naar een ander lampje kan kijken. Persoonlijk vind ik het commentaar uit de handleiding niet echt uitnodigend om het ding te kopen (maar inderdaad, lullig als je daar dus LATER pas achter komt via de handleiding) en zou ik dus naar een ander lampje gaan kijken.
Ik zou dan op zoek gaan naar een MagLite Led.
Hebben een hele goede lichtopbrengst en gaan lang mee.
Tevens kunnen ze een stootje hebben!
Hebben een hele goede lichtopbrengst en gaan lang mee.
Tevens kunnen ze een stootje hebben!
Het is inderdaad puur een kwestie van oververhitting. LEDs willen niet graag warm worden, en geven minder licht naarmate ze warmer worden. De accu's die erin worden gebruikt (doorgaans li-ion) vinden het ook niet al te leuk om te warm (of te koud) te worden. Het is dus alleszins van belang om een beetje naar de constructie te kijken wanneer je zoiets koopt, en in ogenschouw te nemen hoe je de lamp gaat gebruiken.
Als je hem bijvoorbeeld vooral buiten gebruikt, met af en toe een windje en in ieder geval goede warmteafvoer, zal het geen problemen vormen. Als je hem constant binnen nagenoeg perfect geisoleerd gebruikt kun je problemen verwachten.
Maar LED-zaklampen geven van zichzelf zo'n gigantische bak licht voor hun grootte, gewicht en prijs, dat die 20% afname bij een wat hogere temperatuur echt geen probleem is. Het is een grote stap omhoog vanaf halogeen, en je hebt een hoop meer runtime. Mijn crappy chinese 3W/250lm lamp (nouja, niet zo crappy, ben er wel tevreden mee, maar slechts 20 dollar) geeft meer licht dan alle zaklampen die ik totnogtoe heb kunnen vinden. En de meeste LED-zaklampen hebben ook wel hi/mid/low-settings, waarbij alles behalve high oneindig lang kan worden gebruikt en alsnog meer dan genoeg licht geeft.
edit: met hieronder, maglite=redelijk middelmatig merk op het gebied van (kleine) LED-zaklampen.
Als je hem bijvoorbeeld vooral buiten gebruikt, met af en toe een windje en in ieder geval goede warmteafvoer, zal het geen problemen vormen. Als je hem constant binnen nagenoeg perfect geisoleerd gebruikt kun je problemen verwachten.
Maar LED-zaklampen geven van zichzelf zo'n gigantische bak licht voor hun grootte, gewicht en prijs, dat die 20% afname bij een wat hogere temperatuur echt geen probleem is. Het is een grote stap omhoog vanaf halogeen, en je hebt een hoop meer runtime. Mijn crappy chinese 3W/250lm lamp (nouja, niet zo crappy, ben er wel tevreden mee, maar slechts 20 dollar) geeft meer licht dan alle zaklampen die ik totnogtoe heb kunnen vinden. En de meeste LED-zaklampen hebben ook wel hi/mid/low-settings, waarbij alles behalve high oneindig lang kan worden gebruikt en alsnog meer dan genoeg licht geeft.
edit: met hieronder, maglite=redelijk middelmatig merk op het gebied van (kleine) LED-zaklampen.
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 22-01-2011 18:20 ]
Die 10-minuten regel heeft met de temperatuur te maken. Blijkbaar garanderen ze het niet langer dan 10 minuten op de hoogste stand. Is natuurlijk ook erg afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij -10 graden zal er niet snel iets kapot gaan, terwijl bij 40 graden en gebruik met een hoofdband (dus de lamp koelt niet af via je hand), er sneller iets mis kan gaan.
Heb zelf nooit iets gemerkt bij mijn LD20, die vaak een uur heeft aangestaan op vol vermogen bij 30 graden.
En om op 2 posts hierboven in te haken: het laatste wat je wil als je veel licht wil hebben is een standaard maglite LED. Helemaal als je naar de kleine formaten gaat kijken.
Heb zelf nooit iets gemerkt bij mijn LD20, die vaak een uur heeft aangestaan op vol vermogen bij 30 graden.
En om op 2 posts hierboven in te haken: het laatste wat je wil als je veel licht wil hebben is een standaard maglite LED. Helemaal als je naar de kleine formaten gaat kijken.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb indertijd voor de lol een zaklamp gekocht van het merk Sacredfire omdat men hier toch wel redelijk enthousiast over was. De koeling was slecht uitgevoerd, maar na een aanpassing was dit euvel verholpen en heb ik er nog altijd plezier van. Ik had hier een topic geopend, kan je het eens nalezen, er staat nogal wat nuttige informatie die je misschien interesseert.
Bedankt voor de info. Maglite ben ik sowieso niet naar op zoek, als ik de vergelijkingen bekijk zie ik andere merken zoals fenix als beter uit de bus komen.
Ik heb zelf een fenix E21. Deze heeft 2 standen, fel en heel fel. Op de felste stand merk je inderdaad dat de LED warm word, maar de behuizing is van alu, dus koeling genoeg. Ook bij sterke ontlading worden de accus warmer. Maar ook dit lijkt me tot nu toe geen probleem. Ik gebruik hem al huis/tuin/keuken lamp, erg tevreden over.
https://f1nerd.nl
Ik ben zelf een redelijke 'flashaholic' en heb daarom meerdere Fenix lampen in huis.
Als mensen een gewone zaklamp zoeken voor algemeen gebruik raad ik ze de Fenix E21 aan.
Deze werkt op gewone penlites, geeft al meer dan genoeg licht op de 'lage' stand, en doet dan minstens 10 uur met 2 penlites.
Het lampje is ook gebouwd als een tank, en gaat dus niet kapot bij de eerste keer vallen of als hij ergens tussen klem komt te zitten.
Het belangrijkste is dat hij relatief goedkoop is, zeker vergeleken met andere high-end zaklampen.
Als mensen een gewone zaklamp zoeken voor algemeen gebruik raad ik ze de Fenix E21 aan.
Deze werkt op gewone penlites, geeft al meer dan genoeg licht op de 'lage' stand, en doet dan minstens 10 uur met 2 penlites.
Het lampje is ook gebouwd als een tank, en gaat dus niet kapot bij de eerste keer vallen of als hij ergens tussen klem komt te zitten.
Het belangrijkste is dat hij relatief goedkoop is, zeker vergeleken met andere high-end zaklampen.
[ Voor 12% gewijzigd door Richub op 23-01-2011 16:38 ]
Goeie tip! Zaklampen hebben me eigenlijk nooit geboeid, maar nu ik er een moet hebben vind ik ze eigenlijk toch wel gaaf.
De FenixE21 lijkt te bieden wat ik nodige heb, een simpele maar kwalitatief goede zaklantaarn voor op vakantie.
Graag gedaan. 
Als je 'm online wilt bestellen kan dat o.a. hier.
Veel outdoor sportwinkels hebben ook Fenix lampen in hun assortiment, maar dat is wat meer zoekwerk bij jou in de buurt.
Nog 'n tip: Koop 4 oplaadbare NiMh batterijen! (van ongeveer 2500 mAh) Dat scheelt steeds nieuwe batterijen kopen, en op de hoge stand doet de E21 er ook nog eens langer mee.
En met 4 stuks heb je altijd licht terwijl de andere 2 op liggen te laden.
Als je 'm online wilt bestellen kan dat o.a. hier.
Veel outdoor sportwinkels hebben ook Fenix lampen in hun assortiment, maar dat is wat meer zoekwerk bij jou in de buurt.
Nog 'n tip: Koop 4 oplaadbare NiMh batterijen! (van ongeveer 2500 mAh) Dat scheelt steeds nieuwe batterijen kopen, en op de hoge stand doet de E21 er ook nog eens langer mee.
En met 4 stuks heb je altijd licht terwijl de andere 2 op liggen te laden.
[ Voor 32% gewijzigd door Richub op 23-01-2011 17:51 ]
Zelf heb ik de Fenix PD20. Dit is mijn 2e fenix lamp. Ik heb hiervoor gekozen mede om de bouwkwaliteit. Er zijn best wel een hoop budget lampen met een hoge lichtopbrengst.
Deze gaan op 1 CR123A Lithium-batterij. Dit maakt het lampje klein met een hoge lichtopbrengst. Ideaal om mee te nemen kwa formaat.
Deze heb ik in combinatie met oplaadbare batterijen van Deal extreme.
http://www.dealextreme.co...arrying-case-2-pack-13810
http://www.dealextreme.co...r123a-battery-charger-770
In nederland zijn deze erg duur maar bij dealextreme is het goed te doen. Vooral omdat je geen verzendkosten hebt. Zeker iets om over na te denken.
Deze gaan op 1 CR123A Lithium-batterij. Dit maakt het lampje klein met een hoge lichtopbrengst. Ideaal om mee te nemen kwa formaat.
Deze heb ik in combinatie met oplaadbare batterijen van Deal extreme.
http://www.dealextreme.co...arrying-case-2-pack-13810
http://www.dealextreme.co...r123a-battery-charger-770
In nederland zijn deze erg duur maar bij dealextreme is het goed te doen. Vooral omdat je geen verzendkosten hebt. Zeker iets om over na te denken.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Ik ben laatst ook eens gaan zoeken en ben op deze van DX uitgekomen;
klik
bevalt me tot nu toe erg goed, werkt op 2 AA's.
Maar mischien is het handig als je aangeeft wat je er precies mee wilt gaan doen?
Ik gebruik de mijne voor geocachen en heb dan wat kleins nodig.
Voor in bed in de tent heb ik een headlight om te lezen.
klik
bevalt me tot nu toe erg goed, werkt op 2 AA's.
Maar mischien is het handig als je aangeeft wat je er precies mee wilt gaan doen?
Ik gebruik de mijne voor geocachen en heb dan wat kleins nodig.
Voor in bed in de tent heb ik een headlight om te lezen.
voor op vakantie zou ik de Fenix MC10 nemen, 3 goede standen, heel gemakkelijk(blijft zelf rechtstaan, kan je richten als spot, aan de broeksriem hangen met zelfde effect als headlamp,...) en geeft veel licht!
Ik weet niet op TS al toegang heeft tot SG maar daar loopt al een tijdje een draadje over de verschillende LED zaklampen: Maglite, kloon, of anders?
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Dat is tegenwoordig niet helemaal meer waarmux schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:18:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=262186
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=262996
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei
Ik heb de afgelopen weken voor m'n vader ook eens rondgekeken naar een kleine LED-zaklamp met hoge opbrengst. Voor hem staat nu een UltraFire SF-15 SSC P7-D-SXO in bestelling. Geen flauw idee hoe goed deze lamp is, maar voor $27.60 durfde we de gok wel aan.
Deze heeft een SSC P7 LED, die maximaal 900lm aan licht kan produceren. Dit doet hij met maximaal 2.8A aan stroom (al lijken verschillende metingen aan te geven dat dit bij lange na niet gehaald wordt). Maar 2.8A door een minuscuul stukje halfgeleider kan niet anders dan dat er ook een behoorlijke hoeveelheid warmte vrijkomt.
Koeling bij deze lampjes (van eigenlijk elk merk dat ik tot nu toe tegen ben gekomen) schijnt vrijwel altijd een probleem te zijn, maar makkelijk op te lossen door het lampje uit elkaar te halen en de vlakken die nodig zijn voor de warmte overdracht, in te smeren met koelpasta voor een betere geleiding.
Sowieso is warmteafvoer bij LED's nog altijd een beetje een probleem. Ze produceren niet heel veel warmte (hoog rendement), maar de warmte zit wel geconcentreerd in een minuscuul puntje dat ook nog eens thermisch geïsoleerd zit (door de constructie). Degradatie door warmte op de PN-overgang is daardoor bij hoge output LED's altijd een beetje een probleem, ongeacht het merk.
Dus ja, het is tot op zekere hoogte normaal dat er op de hoogste stand degradatie op kan treden, maar zie die hoogste stand tegelijk als een soort van boost-functie om slechts tijdelijk te gebruiken. Zeker bij een 900lm lampje is dat zoveel licht dat het zelden echt prettig zal zijn.
Deze heeft een SSC P7 LED, die maximaal 900lm aan licht kan produceren. Dit doet hij met maximaal 2.8A aan stroom (al lijken verschillende metingen aan te geven dat dit bij lange na niet gehaald wordt). Maar 2.8A door een minuscuul stukje halfgeleider kan niet anders dan dat er ook een behoorlijke hoeveelheid warmte vrijkomt.
Koeling bij deze lampjes (van eigenlijk elk merk dat ik tot nu toe tegen ben gekomen) schijnt vrijwel altijd een probleem te zijn, maar makkelijk op te lossen door het lampje uit elkaar te halen en de vlakken die nodig zijn voor de warmte overdracht, in te smeren met koelpasta voor een betere geleiding.
Sowieso is warmteafvoer bij LED's nog altijd een beetje een probleem. Ze produceren niet heel veel warmte (hoog rendement), maar de warmte zit wel geconcentreerd in een minuscuul puntje dat ook nog eens thermisch geïsoleerd zit (door de constructie). Degradatie door warmte op de PN-overgang is daardoor bij hoge output LED's altijd een beetje een probleem, ongeacht het merk.
Dus ja, het is tot op zekere hoogte normaal dat er op de hoogste stand degradatie op kan treden, maar zie die hoogste stand tegelijk als een soort van boost-functie om slechts tijdelijk te gebruiken. Zeker bij een 900lm lampje is dat zoveel licht dat het zelden echt prettig zal zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Kwa bouwkwalitieit zal hij het niet bij een fenix halen. Maar voor dat geld heb je ook zeker geen miskoop. Echter zal hij geen 900 lumen op gaan brengen. Ik heb ook een lamp met p7 led die 900 lumen zou produceren maar als ik hem vergelijk met mijn fenix van iets meer dan 200 lumen is het verschil niet echt reusachtig. Hij is er wel maar niet zoveel als je verwacht. Ik denk dat hij ongeveer 600 lumen opbrengt.deepbass909 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:58:
Ik heb de afgelopen weken voor m'n vader ook eens rondgekeken naar een kleine LED-zaklamp met hoge opbrengst. Voor hem staat nu een UltraFire SF-15 SSC P7-D-SXO in bestelling. Geen flauw idee hoe goed deze lamp is, maar voor $27.60 durfde we de gok wel aan.
Ik heb ook een Ultrafire met een ander soort lamp. Kwa prijs/kwaliteit best goed.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Ik zei ook niet slecht, maar expres middelmatig. Zo'n XL100 valt mij weer niet echt in de smaak vanwege de (checkbox feature) 5-mode switch die maar heel beperkt handig is (IMO mag een merk dat zich als 'highend' neerzet zich wel houden aan 'less is more'. Niemand gebruikt SOS-modus. Doe gewoon high en low, dat is meer dan genoeg). En hij is niet bepaald goedkoop te noemen. IMO is het een middenmoter, net als de meeste maglites. Er zijn andere - kleinere/minder brand-name - merken die het beter of iig een stuk voordeliger doen.Stacheldraht schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:04:
[...]
Dat is tegenwoordig niet helemaal meer waarDe Maglite XL100 komt in diverse pro reviews heel goed uit de bus. Zelf heb ik een aantal zaklampjes van Fenix maar de Maglite XL100 zou ik bij de aanschaf van een nieuwe zaklamp zeker in overweging nemen:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=262186
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=262996
Dat is wat ik ermee bedoelde. Het is een prima lampje dat z'n werk nog lang zal doen, maar hang niet aan de merknaam.
Ik kan de NF-05 wel aanbevelen, geeft volgens DX 30 lumen (is wel maar een 1/2W led, geen 3W!). Ik gebruik hem zo goed als dagelijks en ik heb nog geen enkel probleem gehad. Het voordeel is ook dat bijna lege batterijen kunnen gebruikt worden dankzij de step-up converter! Een minpuntje is dat de led volgens mij tegen de 8000K aanzit wat ene blauwig wit geeft. Foto's van binnenin, zie topic waar ik eerder naar verwees.
En dat voor maar 2,5 euro, wie doet beter? Prijs/ kwaliteit gezien natuurlijk he.
@deepbass909: koelingsproblemen zijn niet altijd op te lossen door wat koelpasta, zie het topic waar ik eerder naar verwees! Als er problemen zijn, dan is het slecht ontworpen. Als het goed uitgevoerd wordt is een led op dergelijk klein oppervlakte goed te koelen. Een goed groot massief ondervlak en een goed contactoppervlak met de behuizing van de zaklamp is voldoende om tot 5W goed te koelen.
Als ik een nieuwe zaklamp koop is het denk ik deze, ik heb er wel geen ervaring mee, maar deze lijkt me goed gebouwd.
En dat voor maar 2,5 euro, wie doet beter? Prijs/ kwaliteit gezien natuurlijk he.
@deepbass909: koelingsproblemen zijn niet altijd op te lossen door wat koelpasta, zie het topic waar ik eerder naar verwees! Als er problemen zijn, dan is het slecht ontworpen. Als het goed uitgevoerd wordt is een led op dergelijk klein oppervlakte goed te koelen. Een goed groot massief ondervlak en een goed contactoppervlak met de behuizing van de zaklamp is voldoende om tot 5W goed te koelen.
Als ik een nieuwe zaklamp koop is het denk ik deze, ik heb er wel geen ervaring mee, maar deze lijkt me goed gebouwd.
Tja ik heb zelf voor een tijdje terug een led zak/looplamp gekocht bij de Gamma voor 9,95 met ik dacht iets van 60 witte ledjes erin en werkend op 3 penlight batterijen. Eerlijk gezegd merk ik totaal geen verschil wanneer ik die lamp langer laat branden en wel eens vergeten was de lamp uit te zetten.
Eerlijk gezegd vind ik dat warmteprobleem ook wel vreemd want ik ben nog geen led tegen gekomen die warm werd en er voor zover ik weet ook geen gloeidraad in een ledje zit. Hierbij denk ik ook nog eens aan alle standby ledjes die bij velen dag en nacht vaak branden, hetzij dan ook nog vaak in 2 kleuren.
Eerder vermoed ik dat er een stukje electronica achter de led niet zo goed weg weet met warmte waarbij ik denk aan bv weerstandjes en dergelijke om de led het goede voltage te leveren.
Eerlijk gezegd vind ik dat warmteprobleem ook wel vreemd want ik ben nog geen led tegen gekomen die warm werd en er voor zover ik weet ook geen gloeidraad in een ledje zit. Hierbij denk ik ook nog eens aan alle standby ledjes die bij velen dag en nacht vaak branden, hetzij dan ook nog vaak in 2 kleuren.
Eerder vermoed ik dat er een stukje electronica achter de led niet zo goed weg weet met warmte waarbij ik denk aan bv weerstandjes en dergelijke om de led het goede voltage te leveren.
De leds geven echt warmte af, het gaat hier om highpowerleds van 1,3,5W per stuk.
De lamp die jij beschrijft zijn allemaal afzonderlijke leds en die hebben minder last van opwarming omdat deze maar een kleine stroom opnemen.
De lamp die jij beschrijft zijn allemaal afzonderlijke leds en die hebben minder last van opwarming omdat deze maar een kleine stroom opnemen.
Ik zou je allereerst eens willen vragen waar je de lamp voor gaat gebruiken. In mijn ervaring heb je die gigantische bak licht waar hier over gesproken wordt over het algemeen helemaal niet nodig. Daarnaast is het ook zo dat een zaklamp niet zo heel handig is omdat je je handen niet meer vrij hebt. Ik heb jarenlang verschillende maglites en militaire hoeklampen gebruikt en ik moet eerlijk zeggen dat de ledlampen als hoofdlampje uitgevoerd een verademing zijn. Als het, zoals je aangeeft, om algemene vakantiedoeleinden gaat heb je daar echt veel meer aan, al is het alleen al omdat je met die supersterke fenixlampen mensen echt kunt verblinden, zeker in het donker op de camping. Fenix levert zelfs de lampen die militair toegepast worden om mensen te desoriënteren, iets dat je op de camping echt wilt voorkomen!
Op dit moment heb ik een van de krachtigere modellen hoofdlamp van Petzl in gebruik, waarbij het grote voordeel is dat je meerdere verlichtingsniveau's in kunt stellen (waarbij je dus ook verschillen merkt in de levensduur van je batterijen (3 x AAA trouwens, en ze gaan lekker lang mee)), en nog veel handiger, ook een groothoekfilter voor de lens te schuiven is. Dit geeft je dus vrij gemakkelijk de keus om een spotlight te hebben voor verlichting op grotere afstand (een meter of 50 haal je makkelijk) of een flood waarbij je dus tot een meter of 10-15 een groot gebied aardig verlicht. Verder kun je door het indrukken van een knopje tijdelijk de lichtintensiteit nog even versterken als je iets beter wilt uitlichten. En dat alles in een hele compacte en lichtgewicht behuizing. Ik wil nooit meer naar een handzaklantaarn!!!!
Op dit moment heb ik een van de krachtigere modellen hoofdlamp van Petzl in gebruik, waarbij het grote voordeel is dat je meerdere verlichtingsniveau's in kunt stellen (waarbij je dus ook verschillen merkt in de levensduur van je batterijen (3 x AAA trouwens, en ze gaan lekker lang mee)), en nog veel handiger, ook een groothoekfilter voor de lens te schuiven is. Dit geeft je dus vrij gemakkelijk de keus om een spotlight te hebben voor verlichting op grotere afstand (een meter of 50 haal je makkelijk) of een flood waarbij je dus tot een meter of 10-15 een groot gebied aardig verlicht. Verder kun je door het indrukken van een knopje tijdelijk de lichtintensiteit nog even versterken als je iets beter wilt uitlichten. En dat alles in een hele compacte en lichtgewicht behuizing. Ik wil nooit meer naar een handzaklantaarn!!!!
[ Voor 13% gewijzigd door Lieutenant C. op 24-01-2011 20:32 . Reden: typo ]
EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro
Dat hij de 900lm niet gaat halen, verwacht ik eerlijk gezegd ook, simpelweg omdat ik nog geen review ben tegen gekomen waar de lamp ook daadwerkelijk de 2,8A trok die daarvoor nodig is.vdbeke schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:09:
Ik kan de NF-05 wel aanbevelen, geeft volgens DX 30 lumen (is wel maar een 1/2W led, geen 3W!). Ik gebruik hem zo goed als dagelijks en ik heb nog geen enkel probleem gehad. Het voordeel is ook dat bijna lege batterijen kunnen gebruikt worden dankzij de step-up converter! Een minpuntje is dat de led volgens mij tegen de 8000K aanzit wat ene blauwig wit geeft. Foto's van binnenin, zie topic waar ik eerder naar verwees.
Met de koelpasta schijn je vooral het contact tussen LED en montage oppervlak te verbeteren en de schroefverbindingen tussen de verschillende delen.
Ik heb met m'n vader samen behoorlijk wat uurtjes op verschillende sites zitten kijken, maar het is moeilijk om echt verschil te ontdekken op basis van een website. Het zijn allemaal klonen van elkaar, dus vorm en gebruikte LED is bijna altijd gelijk. Verschillen moeten dus in afwerking en gebruikte materialen zitten en dat is vanaf het web niet te achterhalen. Uiteindelijk heeft m'n vader gewoon de knoop doorgehakt en deze gekozen en als hij bevalt bestel ik hem ook.
Een standaard LEDje kan 100.000 uur non-stop branden, geen probleem. Ook je 60-LED gamma lamp zal niet snel in de problemen komen. Die LED's genereren zo weinig warmte in hun PN-junction dat alle warmte via de aansluitdraden/pennen afgevoerd kan worden. Bij de high-power LED's en zaklampen zit het iets anders.Roel1966 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:47:
Tja ik heb zelf voor een tijdje terug een led zak/looplamp gekocht bij de Gamma voor 9,95 met ik dacht iets van 60 witte ledjes erin en werkend op 3 penlight batterijen. Eerlijk gezegd merk ik totaal geen verschil wanneer ik die lamp langer laat branden en wel eens vergeten was de lamp uit te zetten.
Stel jouw Gamma-lamp heeft een opgenomen vermogen van 10 Watt (waarschijnlijk veel minder). Dat is 0.167W per LED. Een P7 neemt ook maximaal 10 Watt, maar dan in een 4 LED configuratie, die ook nog eens de koeling deelt. Dan praat je ineens over 2.5W aan vermogen per LED en 10W totaal in een klein oppervlak.
Het oppervlak waar dit vermogen doorheen moet wordt gemeten in nano-meters, waardoor er een enorme concentratie aan vermogen ontstaat. Dat maakt dat de hoogvermogens LEDs goed gekoeld moeten worden.
Vergelijk het met 60 standaard schakeltransistortjes (BC547) die elk 1 watt schakelen voor vele jaren zonder problemen en zonder koeling, tegen een 60Watt vermogens transistor in een versterker. Die laatste zal zonder voldoende koeling het ook niet lang volhouden met een continu belasting van 60 Watt.
Het heeft alles te maken met de concentratie van het vermogen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Pagina: 1