• s0s
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Beste Tweakers,

Omdat ik na de aanschaf van mijn Philips FULL-HDTV ook eindelijk eens gebruik wil maken van HD video wil ik een HTPC in elkaar zetten. Omdat het low-budget moet ga ik gebruik maken van mijn oude gamepc.

De specs zijn als volgt

AMD Athlon 3500+ 2,2Ghz
MSi NEO K8N NEO-4F
RAM GeiL ddr400 PC3200 2x 512MB
Nvidia Gforce 6800 GT Ultra
CoolerMaster ATX12V Realpower 450W
IDE Harddisk

Het enige wat ik verlang van mijn HTPC is dat het mijn 1080p films kan streamen op mijn tv. Ik zal hiervoor een WiFi 802.11n 300mbit netwerk gebruiken. Ik ga geen gebruik maken van externe audio apparaten, alles gaat via de tv-speaker. Op de HTPC zal winxp/xbmc of xmbclive komen. Op mijn pc gebruik ik Win7.

Als upgrade wil ik 1gb ram toevoegen (DDR2 400), de IDE vervangen door een SATA-schijf en een low-end videokaart (bijvoorbeeld de GeForce 4350) met een HDMI uitgang om aan te sluiten op de tv. En natuurlijk een WiFi-kaart.

Ik vraag me af of deze specs ook voldoende zijn om HD/Blu-Ray af te spelen. :? Ik ben vooral bang dat het geheugen/processor niet voldoet.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 17:47

Roytoch

Nietes

Koop een goedkope Nvidia kaart, 8xxx of hoger. Ik heb een GT220 ofzo. Die hebben hardware-acceleratie, en dan doet ie 1080 zonder problemen, want geen processorgebruik. Even ter vergelijking de specs van mijn xbmc bak die gewoon 1080 doet:
- P4 2.8ghz
- 786 MB ram DDR gewoon
- Nvidia GT220.

Zo'n kaartje kost 37 euro inclusief verzenden ongeveer, maar kan mss goedkoper met een net iets ander kaartje ofzo. De hw-acceleratietechniek heet VDPAU. Ik heb zelf alleen van die 1080 MKV op 14GB per film ofzo, ik weet niet of zo'n 50GB Bluray rip ook werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Roytoch op 22-01-2011 12:16 ]

Welles

• s0s
Dus je bedoelt dat ik met alleen een gpu met hardware-acceleratie klaar zou zijn mbt processor/geheugen?

Zit er eigenlijk nog verschil in of ik een IDE of SATA schijf hiervoor gebruik, want op je P4 zal je ook nog geen SATA hebben denk ik.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het enige wat ik verlang van mijn HTPC is dat het mijn 1080p films kan streamen op mijn tv. Ik zal hiervoor een WiFi 802.11n 300mbit netwerk gebruiken.
Koop een media speler die zijn een stuk goedkoper en makkelijker te bedienen

Iperf

• s0s
Met de aanpassingen die ik voor ogen heb aan mijn oude game pc moet ik met minder dan 100eu klaar zijn. Ook is de WiFi functionaliteit bij veel spelers vaak wat minder waar door streamen een probleem kan opleveren.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 17:47

Roytoch

Nietes

Ja, met een GPU zou je klaar zijn. Dat moederbord heeft volgens de specs zowel PCIe (voor het videokaartje) als sata150, dus lijkt me dat dat beide geen probleem zou zijn? Ohja, een stille drive is wel zo prettig trouwens. Die tikkende prrrt prrt IDE gevallen is echt niet prettig om in een mediabakje te hebben.

Fish: ik had een mediaspeler, maar daar ben je erg gelimiteerd met wat je kan doen en aanpassen. XBMClive in combinatie met een wat oudere PC werkt hier echt top, en daarmee hebben we een xtreamertje vervangen. Uitzending gemist erop en hoppa, heerlijk! Zelfs mijn ma snapt het.

Grootste nadeel wat we tot nog toe hebben is dat de bak lomp is, een P4,met name qua stroomgebruik. Daarom hebben we hem normaal uitstaan en is mijn oorspronkelijke plan hem als NAS te laten dubbelen maar gewijzigd.

[ Voor 17% gewijzigd door Roytoch op 22-01-2011 14:37 ]

Welles

• s0s
Ik ga het zeker proberen op deze manier, thanks!

Nu nog een passief gekoelde GPU met hardware-versnelling zoeken :D

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51
s0s schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 18:28:
Ik ga het zeker proberen op deze manier, thanks!

Nu nog een passief gekoelde GPU met hardware-versnelling zoeken :D
De ATI HD5450 is hiervoor uitstekend geschikt. Deze week voor mijn HTPC eentje gehaald:

pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DI/512MD2(LP)

33 euro inclusief verzendkosten.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zoals jullie weten hebben we hier een topic voor:
[BBG aanschaf] HTPC

Deze gaat dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.