[Win 7] HDD is een bottleneck, hoe beter te sturen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
N.A.V: [Win 7] Prioriteit van apps instellen voor meer dan de CPU

Een nog uitgebreidere startpost, ook met de irrelevante hardware info. Vandaar dat ie ook niet in Opslagmedia & IO Controllers stond ;)

Setup:

• Intel E8400 @ 4 Ghz
• 4GB DDRII Dual Channel RAM @ 800Mhz
• 1x 1TB Seagate SATA300
• 1x 500GB WD SATA150
• Win7 x64

Probleem: Als er gelijktijdig door 2 processen op 1 fysieke HDD intensieve lees/schrijf acties worden uitgevoerd gaan beide erg langzaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een split rar volume van 200GB uitpakken terwijl met 130mbit gedownload wordt en ik in een spelletje een level laad. Dit is in principe logisch, de data staat verspreid over de schijf en beide processen hebben verschillende data nodig. Random reads/writes zijn niet het sterkste punt van non solid state HDD's, dus de performance stort in.

Normaal gesproken heb ik juist om dit te voorkomen 2 fysieke hardeschijven in mijn PC. Maar sinds enige tijd geleden verschijnen er spontaan veel Blu Ray iso's op mijn HDD, zal iets te maken hebben met de aangeschafte HDTV :P Mijn indeling was hier totaal niet op voorbereid dus helaas zit ik nu soms allemaal moeilijke dingen tegelijk op 1 en dezelfde fysieke schijf te doen.

Als je in de Win7 taskmanager de prioriteit van een proces aanpast krijg ik het gevoel dat dit enkel en alleen om CPU tijd gaat. Andere systeemrbonnen zoals de HDD, het geheugen of wat dan ook worden nier niet in meegenomen.

Weet iemand of er een manier is om in te stellen dat ook de harde schijf door het ene proces intensiever mag worden gebruikt dan door de ander?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijk, da's tenminste duidelijker dan je vorige poging ;)

Disk I/O op dezelfde fysieke HDD is niet alleen afhankelijk van controller & drivers en het I/O subsystem maar ook nog eens of de applicatie in kwestie dat aanvraagt.
In Windows versies sinds Vista is daar wel het één en ander aan gedaan - dus als je gaat [google=prioritize disk IO] bijvoorbeeld kom je al snel links tegen als
Wikipedia: Windows Vista I/O technologies .
http://technet.microsoft..../2007.02.vistakernel.aspx

Het lijkt er wel op dat die prioritization afhankelijk is van de implementatie in je diskcontroller drivers, dus of je uberhaupt op consumentenhardware zoiets kan bereiken ligt er maar aan.

Wellicht dat je via MSDN of Technet wat meer kan terugvinden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord :)

Helaas blijkt na enige extra verdieping via de linkjes van jou, en inderdaad napluizen van technet, dat het geen gemakkelijke opgave is. Het zou in ieder geval betekenen dat ik geld moet investeren in controllers en dergelijke. Ik was toch al van plan om voor een deel van de HDD intensieve activiteiten een SSD aan te schaffen, dit lijkt me dan ook de simpelste oplossing.

Dit, en het herindelen van m'n partities.

Reactie op een reply in mijn vorige topic: Ik werk voor bep bestanden liever met partities dan mappen vanwege fragmentatie. Plekken waar ik naartoe download / uitpak zijn erg snel gefragmenteerd omdat daar vaak gewisseld wordt tussen bestanden van verschillende grootte. Ik download erg intensief. Om fragmentatie in bestanden die ik bij andere werkzaamheden nodig heb te voorkomen werk ik met veel partities

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zolang je maar in het achterhoofd houdt dat je voor optimale prestaties verschillende fysieke disks wil gebruiken. Logische stations (partities) delen nog steeds de controller van dezelfde disk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 16:05:
Zolang je maar in het achterhoofd houdt dat je voor optimale prestaties verschillende fysieke disks wil gebruiken. Logische stations (partities) delen nog steeds de controller van dezelfde disk.
Weet ik, daarom heb ik nu 2 fysieke schijven en komt er dus een (256 of 512GB) SSD bij (niet als vervanging). Daar kan ik dan nog een deel van mijn werk op scheiden :)