Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
Heey Tweakers

Ik heb ongeveer een maand geleden een pakket verzonden, maar die is nooit aangekomen.
TNT opgebeld en het probleem uitgelegd en hij lag bij niet verzonden pakket (of iets in die richting)
Ik kreeg een formulier opgestuurd om hem weer boven water te krijgen en dat hij als nog aan zou komen.
En vandaag zat er een brief in de brievenbus dat het pakket "vermist" is en hun excuses, maar ze konden mij geen schadevergoeding geven. (met andere woorden, wij hebben hem ergens neer gegooit, maar we weten niet meer waar, voor de rest kan het ons geen f*** schelen).

Ik heb de koper hier over geinformeerd, en deze gaf aan het gehele bedrag terug gestort te willen hebben.
Nou had ik een mail terug gestuurd dat ik inderdaad de 25 euro wel weer wilde over maken.
Kreeg ik een mail terug dat de persoon ook de verzendkosten wilde hebben, want hij/zij was de gedupeerde hier.
Ik heb terug gestuurd dat ik ook een gedupeerde was omdat ik een zojuist een product aan TNT heb "gegeven".

Nu was mijn vraag, moet ik uberhaubt opdraaien voor de kosten, zo ja, horen daar de verzend kosten ook bij?

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Op zich ben jij verantwoordelijk om dat product zoals je belooft hebt bij de koper te krijgen. Jij kiest TNT daarvoor en die hebben het vernagelt, maar dat is een probleem tussen TNT en jou.

Dat neemt niet weg dat elk redelijk persoon inziet dat jij hier ook niets aan kan doen en is de eis van al het geld + verzendkosten terug niet geweldig aardig/fair is.

Weet je trouwens zeker dat het pakket daadwerkelijk niet aangekomen is?

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 21-01-2011 18:10 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
Hehe nee inderdaad, maar de verkoper heeft gekozen voor TNT, en heeft er ook niet bij vermeld dat het verzekerd verzonden moest worden.

Ligt de fout dan ook niet een beetje bij hun? omdat zij hier beter over na hadden moeten denken?
Want ik heb nu gewoon gedaan wat mij gevraagd werd

Ja voor zover ik weet is het niet aangekomen (track and trace kende het nummer ook niet)

[ Voor 13% gewijzigd door MyBearTibbers op 21-01-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:01
Voor 25 euro zou het me te veel gedoe zijn om er serieus werk van te maken. Voor de volgende keer: aangetekend verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DhrChibi schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:11:
Hehe nee inderdaad, maar de verkoper heeft gekozen voor TNT, en heeft er ook niet bij vermeld dat het verzekerd verzonden moest worden.

Ligt de fout dan ook niet een beetje bij hun? omdat zij hier beter over na hadden moeten denken?
Want ik heb nu gewoon gedaan wat mij gevraagd werd
Imo heeft geen van beiden iets verkeerd gedaan. Natuurlijk had hij om verzekerd verzenden kunnen vragen maar jij had dat ook aan kunnen bieden. Op zich zijn jullie allebei slachtoffer van de TNT, zoiets kan gebeuren en daarom vind ik het al fair zat dat jij het aankoopbedrag volledig terugstort. Bij een winkel was het natuurlijk anders geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 21-01-2011 18:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Isdatzo schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:12:
Voor 25 euro zou het me te veel gedoe zijn om er serieus werk van te maken. Voor de volgende keer: aangetekend verzenden.
Met aangetekende verzending heb jij absoluut geen garantie dat het pakket op zijn bestemming aankomt. Je hebt alleen een verhoogde standaard verzekerde waarde van ik meen iets van rond de 50 euro.

Aangetekende verzending wil alleen zeggen dat (in theorie) de geadresseerde de enige is die het pakket kan aannemen én er voor moet tekenen. Echter heb ik al regelmatig meegemaakt dat mijn huisgenoot het pakketje kon aannemen...zo goed werkt dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga helaas mee met de meute,

Jij verkoopt iets. Kiest inderdaad voor TNT, verzend onverzekerd en bent daar dus verantwoordelijk voor.
De koper mag coulanter zijn maar heeft geen ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik geef altijd aan dat het verkochte kavel opgehaald kan worden, en op eigen risico verzonden en naar eigen keuze, evt. verzekerd opgestuurd kan worden. Uiteraard wel altijd van te voren aangeven en het liefst nog in de advertentie.

[ Voor 11% gewijzigd door Lip op 21-01-2011 19:15 . Reden: leestekens enzo ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freak1982 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:14:
Ik geef altijd aan dat het verkochte kavel opgehaald kan worden, en op eigen risico verzonden en naar eigen keuze, evt. verzekerd opgestuurd kan worden. Uiteraard wel altijd van te voren aangeven en het liefst nog in de advertentie.
Doe ik dus ook, altijd vermelden: kosten voor de koper, evenals verantwoording van de verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 19:29:
[...]

Doe ik dus ook, altijd vermelden: kosten voor de koper, evenals verantwoording van de verzending.
Helaas kun je dit wel vermelden, maar heeft het geen enkele wettelijk basis. Tenzij je het aan de verkoper overlaat om het te regelen (dus dat hij de TNT inhuurt om het pakket bij je op te halen).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordvogel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2024

Noordvogel

DPC @ DC-vault

Let op, er is verschil tussen een winkel als verkoper en een particuliere verkoper. Volgens de wet is de winkel inderdaad verantwoordelijk voor de verzending, maar een particuliere verkoper wel. Als ik iets via Marktplaats, Pricewatch of eBay verkoop, mag ik prima zeggen: verantwoording voor verzending voor koper. Een winkel mag dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 20:09

Robtimus

me Robtimus no like you

Maar Cyberpope heeft wel gelijk, de verkoper is nodig om het uit te zoeken bij TNT. De verkoper is immers degene die een dienst bij ze heeft afgenomen, niet de koper.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordvogel

Noordvogel

DPC @ DC-vault

Daar hebben jullie inderdaad gelijk in.
Het is wel zo dat als je iets van een particulier koopt en het raakt bij het verzenden zoek, dat je in principe gewoon pech hebt; alle medewerking aan onderzoeken e.d. is mooi meegenomen.

[ Voor 150% gewijzigd door Noordvogel op 22-01-2011 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Noordvogel schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:45:
Daar hebben jullie inderdaad gelijk in.
Het is wel zo dat als je iets van een particulier koopt en het raakt bij het verzenden zoek, dat je in principe gewoon pech hebt; alle medewerking aan onderzoeken e.d. is mooi meegenomen.
Baseer je dit ergens op, of roep je zomaar wat? Je gaat als verkoper, of je zelf particulier bent of niet, gewoon een overeenkomst aan om te leveren die je na moet komen. Als je dat niet doet doet kan je je echt niet achter TNT verschuilen. Dacht je nou echt dat als je als particulier iets verkoopt het vrijblijvend is of je ook levert of niet?

Onder welke naam ben je geregistreerd op marktplaats, ebay enzovoort, zodat ik weet wie ik moet vermijden om iets van te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de koopsom en de verzendkosten terugstorten aan de koper. Jullie zijn namelijk overeengekomen dat hij de koopsom + verzendkosten zou betalen aan jou en jij hem daarvoor het product zou leveren. Jij bent niet meer in staat om het product aan hem te leveren en dus heeft hij recht op zijn geld terug. Hoe vervelend dit ook voor jou is. Als de koper echt zijn verzendkosten terug wil dan zul je daar aan moeten voldoen. Doe je dit niet dan heeft de koper voldoende middelen tot zijn beschikking (bijvoorbeeld incasso) om alsnog zijn geld terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 17:09
majic schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:16:
[...]

Aangetekende verzending wil alleen zeggen dat (in theorie) de geadresseerde de enige is die het pakket kan aannemen én er voor moet tekenen. Echter heb ik al regelmatig meegemaakt dat mijn huisgenoot het pakketje kon aannemen...zo goed werkt dat dus niet.
Nee, dat is Aangetekend met legitimatie. Een gewone aangetekende zending mag door iedereen ouder dan 12 jaar, op het huisadres aangenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyBearTibbers
Iedereen bedankt voor jullie reactie (:
Ik ga nu inderdaad het geld overmaken, alleen heb ik wel aangegeven dat de verzendkosten voor de koper waren.
Volgens mij ben ik dan alleen verantwoordelijk voor het product, maar de verzendkosten waren al voor zijn rekening, of zie ik dit helemaal verkeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

Ik vind dat je dat verkeerd ziet. Er is vast wel een wet voor, ik weet niet wat daarin staat, maar de koper heeft niets met TNT te maken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
DhrChibi schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:10:
Iedereen bedankt voor jullie reactie (:
Ik ga nu inderdaad het geld overmaken, alleen heb ik wel aangegeven dat de verzendkosten voor de koper waren.
Volgens mij ben ik dan alleen verantwoordelijk voor het product, maar de verzendkosten waren al voor zijn rekening, of zie ik dit helemaal verkeerd :P
Dus de verzendkosten kwamen nog boven op de prijs die hij betaald voor het product, dan ging hij er dus mee akkoord dat hij nog extra verzendkosten moest betalen. En omdat hij zijn product niet terug krijgt, lijkt me het logischerwijs dat hij het totale aankoopbedrag terug krijgt. In dit geval de aankoopprijs + de losse verzendkosten.

Neem je verlies en ga het proberen uit te zoeken wat er mis is gegaan bij TNT, indien nog mogelijk...

EDIT
St@m schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:15:
Ik vind dat je dat verkeerd ziet. Er is vast wel een wet voor, ik weet niet wat daarin staat, maar de koper heeft niets met TNT te maken.
Volgens mij staat er inderdaad ergens dat de verkoper of hij nou handelt als bedrijf/beroep of particulier, dat hij wel verantwoordelijk is voor de gebreken. En dat de koper niks te maken heeft met TNT, dat hij de verkoper moet aanspreken als hij in gebreke is gesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door karstnl op 24-01-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

Zie overigens ook deze topic:
Ervaringen met vermiste pakketten TNT Post
Ik heb ook nog een openstaande issue bij TNT met ongeveer hetzelfde verhaal.. nouja, die rukkers zijn gewoon een pakket kwijt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Vervelende situatie, maar helaas staat de koper in zijn recht. De verzending valt onder jou verantwoordelijkheid en je hebt niet voldoende voldaan aan de zorgvuldigheidseis, je had immers kunnen kiezen voor de verzekerde zending. In dat geval had de verantwoordelijkheid bij TNT post gelegen. Gezien deze omstandigheden kun jij je ook niet op (een vorm van) overmacht beroepen.

Er is sprake van een overeenkomst tussen de koper en jou. De overeengekomen prestatie is onmogelijk geworden: Je hebt het product immers niet meer. De koper had natuurlijk wat coulanter kunnen zijn door niet moeilijk te doen over de verzendkosten, maar vanaf jou kant - hoe oneerlijk het ook lijkt - is er sprake van een tekortkoming in de nakoming of een wanprestatie Art 6:74 BW

Het is niet anders. Gewoon het volledige bedrag terugstorten en de volgende keer wél verzekerd verzenden.

Edit: Verzendkosten zou je eventueel op TNT kunnen verhalen. TNT is nl. op het gebied van verzenden ook tekort gekomen in de nakoming van de verbintenis.

[ Voor 7% gewijzigd door -Tom op 24-01-2011 14:45 ]

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even omdraaien, niets ten voor- of nadele van de partijen:

als je een pakket verstuurt met een verzekering of track&trace-nummer, is de verzendende partij het enige aanspreekpunt voor TPG/TNT. Dus al heeft de geaddresseerde alles betaald en 1000% bevestigd, de verkoper doet op dat moment zaken met de vervoerder en de verkoper zal dus op zoek moeten naar schadeloosstelling bij de vervoerder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Krijg je zelfs de verzendkosten niet terug van TNT? Dat is raar zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:12
Alleen al dat :P aan het einde van je post, doet mij de kriebels over de rug lopen.

Je bent gewoon verantwoordelijk er voor, zowel wettelijk als moreel. En dat jij dat anders inziet is een goede reden om met jou geen zaken te doen.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 12:26:
[...]

Helaas kun je dit wel vermelden, maar heeft het geen enkele wettelijk basis. Tenzij je het aan de verkoper overlaat om het te regelen (dus dat hij de TNT inhuurt om het pakket bij je op te halen).
Hoezo zeg je dat er geen wettelijke basis is voor een vervroegde overgang van risico? Volgens mij kunnen partijen dit heel goed overeenkomen in hun koopovereenkomst. Je wijkt dan wel af van de wet, maar het is voor particulieren onderling geen dwingendrechtelijke bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Helemaal juist.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:14:
[...]

Hoezo zeg je dat er geen wettelijke basis is voor een vervroegde overgang van risico? Volgens mij kunnen partijen dit heel goed overeenkomen in hun koopovereenkomst. Je wijkt dan wel af van de wet, maar het is voor particulieren onderling geen dwingendrechtelijke bepaling.
Inderdaad, je kunt als verkoper duidelijk maken hoe de koper het pakket wil
Basispakket niet verzekerd
Zekerpakket verzekerd en 1.75 duurder
Of per enveloppe.
Als de koper per mail instemt voor een onverzekerd pakket, dan ligt het risico dus duidelijk bij hem.
Aparte wetgeving voor particulieren is hier helemaal niet voor nodig. ... nog meer burocratie pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:27:
[...]

Of per enveloppe.
Als de koper per mail instemt voor een onverzekerd pakket, dan ligt het risico dus duidelijk bij hem.
Aparte wetgeving voor particulieren is hier helemaal niet voor nodig. ... nog meer burocratie pffff.
Dat dus, bureaucratie is er genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:27:
[...]

Of per enveloppe.
Waarom ligt het risico bij hem? Hij koopt iets van jou en jij moet zorgen dat het bij hem aan komt, als jij een goedkope verzendmethode aanbied is dat prima maar jij moet nog altijd zorgen dat het pakketje aan komt.
Belachelijk dat mensen zich zo snel van verantwoordelijkheden af trekken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:10

paQ

dan komt ie het afhalen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordvogel

Noordvogel

DPC @ DC-vault

tinnef schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:18:
[...]

Baseer je dit ergens op, of roep je zomaar wat? Je gaat als verkoper, of je zelf particulier bent of niet, gewoon een overeenkomst aan om te leveren die je na moet komen. Als je dat niet doet doet kan je je echt niet achter TNT verschuilen. Dacht je nou echt dat als je als particulier iets verkoopt het vrijblijvend is of je ook levert of niet?

Onder welke naam ben je geregistreerd op marktplaats, ebay enzovoort, zodat ik weet wie ik moet vermijden om iets van te kopen?
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel dus dat artikel 7:11 BW niet geldt voor een koop tussen particulieren onderling. Wie aansprakelijk is voor de verzending, is maar net wat er afgesproken is (of juist niet). Daar gaat het ook om in de laatste posts hiervoor. E.e.a. inclusief onduidelijkheden staat uitgebreid hier beschreven: http://blog.iusmentis.com...ijtgeraakte-bestellingen/

Hoe dan ook, ik ben niet iemand die regelmatig iets op marktplaats of eBay verkoopt en ik ben zeker niet iemand die anderen probeert op te lichten. Ik ben echter wel geïnteresseerd hoe het juridisch zit. Dat er ook nog fatsoensnormen zijn, heeft met de juridische kant van de zaak weinig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het pakketje aflevert bij zo'n aflever punt kun je afgifte bewijs vragen. Als hij dan niet aankomt kun je claimen bij TNT. Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Gewoon over de brug komen.
Dat gezegd hebbende: ik heb wel eens twee ssd's besteld, en de doos komt 6 weken te laat gehavend aan met slechts één exemplaar, en lang verhaal kort: personeel bij TNT jat gewoon wel eens. En nog steeds mn geld niet terug.
Dus zeker aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 12-09 20:58
Empathie is wel ver te zoeken bij de koper. Hij denkt alleen maar aan zijn eigen schade. Als verkoper zijnde heb je zelf ook schade opgelopen. Hij mag blij zijn dat jij hem schadeloos hebt gesteld. Dat hij ook nog eens om de verzendkosten vraagt is een gebrek in inlevingsvermogen vind ik. Er zijn genoeg verkopers die helemaal niks vergoeden.
Ik heb een vergelijkbaar zaak gehad. Heb voor kerst een cpu verkocht aan een persoon, deze bleek na aankomst stuk te zijn. Een stukje van de core was afgebrokkeld. Ik heb hem direct het aankoop bedrag terug gestuurd onder inhouding van verzendkosten. Hier ging hij mee akkoord en van de verzendkosten vond hij geen probleem. Gelukkig had ik voorgesteld om het verzekerd op te sturen, nu hebben we een case bij TNT.
Pagina: 1