Oude Marantz receiver aansluiten op nieuwe apparatuur.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik heb een vraag. Op dit moment heb ik een Marantz SR5400 receiver + DV4500 om DVD´s af te spelen. Speakers zijn Mordaunt Short Genie´s. Dit alles heb ik gekocht in 2005 ongeveer
Er bij staat een CRT TV bij die via 2 scart kabels signaal ontvangt van de Digitenne decoder en de DVD speler. De digitenne decoder en de DVD speler heb ik via een optische kabel ook naar de receiver lopen voor geluid.

Verder heb ik de Wii rechtstreeks aangesloten op de tv (wit rood gele kabel), en de computer via een tulp in de receiver voor als ik een feestje heb en muziek wil spelen.

Zoals jullie zien niet echt optimaal aangesloten en up to date. Nu ga ik verhuizen en zal de situatie iets anders worden. De tv gaat waarschijnlijk worden vervangen en er komt een Ziggo decoder. Ook zal er een NAS komen met een media speler waarmee HD content afgespeeld gaat worden. De dvd speler moet ook blijven want we draaien nog erg veel cd´s en dvd´s namelijk. Het is mogelijk om dit allemaal te digitaliseren, maar liever niet eigenlijk

Nu is mijn vraag, is dit alles te combineren met deze relatief oude receiver. Hij heeft bijvoorbeeld geen enkele HDMI aansluiting. Het liefst vervang ik de receiver niet omdat hij prima voldoet.

DIt is trouwens de achterkant van de receiver:
Afbeeldingslocatie: http://c0.dmlimg.com/1fc1c1c2db5852e08ffc380475e26336f69c77099c488a40252896e33903c81f.jpg

en hier is een eventuele handleiding klik

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Voor de Wii kan je een Component kabel kopen in ieder geval :)

Interessante vraag tussen al het huidige HDMI geweld :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Component video gebruiken als je TV en apparatuur het ondersteunen. Indien dit niet mogelijk is S-video gebruiken. PC aansluiten via optisch, indien mogelijk. Ook beter tegen evt aardlus etc.

Met component kan je ook HD doorgeven, alleen doe je het dan analoog.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat jij wil kan allemaal in principe. Maar of je het ook in de praktijk wil betwijfel ik. Leuk een Nas om HD content af te spelen maar vervolgens verbind je dat met een s-video aansluiting. Max resolutie 576i geloof ik?

Wat je kan doen is dat ding rechtstreeks op je tv aansluiten en als die een audio out heeft dat doorlussen naar je versterker. Dat zou je dan ook kunnen doen met je decoder.

Persoonlijk zou ik een nieuwe reciever halen als je toch al een groot gedeelte vervangt. Reciever met alles erop en eraan hoeft niet veel te kosten tegenwoordig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:14

Blord

Hello Kitty !

Ik zit in bijna dezelfde situatie. Ik heb een beest van een receiver maar bijna antiek ding, Panasonic AV9000 en MM9000 met een hypermoderne Panasonic G20, HD-DVD en HDMI digitale decoder. Ook de Genie surround speakers zoals de ts.

Alle beeldsignalen ( scart en HDMI ) heb ik aangesloten op de tv en geluidssignalen ( SPDIF optisch/electrisch ) op de receiver. Dat werkt goed in de praktijk alleen mis je de laatste geluidsformaten zoals de True Dolby en DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik ga even uit dat je een nieuwe LCD/Plasma/LED-TV koopt met HDMI-ingangen.

Er zijn twee opties om alles aan te sluiten. Alles naar de TV en dan met één audio kabel naar de receiver of alles los:

Alles los naar de receiver:
De Wii kan je inderdaad met component aansluiten. Je kan dan eventueel met component naar de receiver gaan en dan vanaf de receiver weer naar de TV. Echter is dat in deze situatie alleen één kabel meer kopen en dus eigenlijk niet rendabel. En dat is met alles van je set-up zo: het is leuk dat alles eerst naar de receiver kan en dan met één kabel van dat type naar de TV, maar als je elk apparaat anders aansluit dan heb je daar niets aan. Wat ik zo lees kan de receiver niet van analoog composiet of RCA upscalen naar component. Dus daarom zou ik alles rechtstreeks op de TV aansluiten en dan alleen de audio naar de receiver.

Handigste is om de Wii rechtstreeks op de TV aan te sluiten, of dat met component of composiet gaat gebeuren is aan jou. Voor het geluid zal je dan de rode en de witte RCA stekker naar de receiver moeten verbinden.

De DVD-speler zou ik voor het geluid met de optische toslink of de digitale coax aansluiten op de receiver. Welke je kiest maakt niet heel veel uit. Beiden zullen je DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 bezorgen. Beeld gaat wederom analoog met SCART naar de TV.

De mediaspeler gaat ook via optische toslink of digitale coax naar de receiver. De reden is hetzelfde als bij de DVD-speler. De receiver heeft zo te zien wel meerkanaals analoge ingangen, maar mediaspelers met meerkanaals 5.1 of 7.1 analoge uitgangen ben ik nog niet tegen gekomen. Beeld zal gewoon met HDMI naar de TV gaan.

Ziggo gaat met geluid wederom met een digitale kabel. Je hebt vier digitale ingangen (twee digitale coax en twee optische toslink) dus je moet even kijken welke apparaten welke aansluitingen hebben en hoe je dan het beste aan kan sluiten. De DVD-speler heeft beide opties, dus dat maakt het makkelijk.

Alles naar de TV:
Dit is de makkelijke optie. Je sluit alles rechtstreeks aan de op de TV met HDMI, SCART of wat dan ook. Dus beeld en geluid naar de TV. De TV zal in 99% van de gevallen een digitale audio-uitgang hebben waarover het geluid uit de TV gestuurd kan worden. Echter zijn er zeer veel TV's die het inkomende signaal terugzetten naar 2.0 stereo. Nu is dat met een Wii niet erg, want die voert ook niet meer uit. Maar de DVD-speler beschikt dus gewoon over 5.1 geluid en de mediaspeler ook. Op de manier van alles naar de TV en dan met één kabel naar de receiver is dus niet altijd hanidg. Zeker met de DVD-speler moet je nog de digitale kabel trekken, want over SCART gaat maximaal 2.0 geluid.

Dit is hoe ik het zo aan zou sluiten. Dus ja, het is te realiseren. Het is inderdaad niet zo makkelijk en/of mooi wat je bij een nieuwe receiver wel hebt, maar als deze Marantz voldoet dan is het zonde om te gaan vervangen. Aan de andere kant heb je tegenwoordig voor 500 euro al een leuke receiver, alleen is het de vraag of je het dat waard vind. Want feit blijft dat de receivers van tegenwoordig heel veel kunnen, maar kwalitatief is alles toch net wat minder...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Ik zou het volgende doen:
1) Alle videosignalen met HDMI mits mogelijk anders met SCART/Tulp verbinden met nieuwe TV
2) Alle audio liefst digitaal (optisch/coax) verbinden met de reciever

Dit functioneer prima en je mist niks aangezien je toch nog geen Blu-ray speler hebt.
Als je wel een blu-ray speler hebt mis je alleen de nieuwe audio-formaten DTS-HD en DolbyDigtal HD en die kan je prima missen het verschil is niet zo groot.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 20-01-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

leonbong schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:05:
Ik zou het volgende doen:
1) Alle videosignalen met HDMI verbinden met nieuwe TV
Alleen jammer dat er nog geen Wii is met HDMI-aansluiting en de reeds bestaande DVD-speler heeft ook niet echt HDMI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vwb het Ziggo verhaal icm een nieuwe TV: Koop een LCD met ingebouwde CI. Ben je meteen van je losse kastje af. Scheelt je weer een hoop ellende en een apparaat en AB extra :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:28
The Eagle schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:17:
Vwb het Ziggo verhaal icm een nieuwe TV: Koop een LCD met ingebouwde CI. Ben je meteen van je losse kastje af. Scheelt je weer een hoop ellende en een apparaat en AB extra :)
Dat is waar.
Moet alleen zeggen ik de losse decoder beter beeld vindt geven :). maar dat is persoonlijk
en voor AB's heb je een harmony ofc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:17:
We krijgen zo'n PVR van Ziggo. Jammer genoeg kan dit dus niet, ik had daar ook al aan gedacht.

Zijn er trouwens tv's met ingebouwde CI en een HD? Gat in de markt lijkt me.

Op de rest zal ik vanavond even reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loewe voor zover ik weet. maar ja, dan mag je diep in de buidel gaan tasten. Dat je zo'n pvr krijgt betekent niet dat je dat ding moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
Kun je die mediaspeler niet uitvoeren met een dvd speler? Scheelt weer een kabel.

Ik heb dezelfde receiver. Ik heb een xbox en een HTPC, audio daarvan is optisch op de receiver aangesloten, video daarvan via HDMI op m'n tv. Audio uit van m'n tv is weer via simpele tulpjes op de receiver aangesloten, ik heb digitenne dus meer dan stereo wordt het niet (en die Marantz maakt er toch wel iets moois van).

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moby schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 14:00:
[...]

We krijgen zo'n PVR van Ziggo. Jammer genoeg kan dit dus niet, ik had daar ook al aan gedacht.

Zijn er trouwens tv's met ingebouwde CI en een HD? Gat in de markt lijkt me.

Op de rest zal ik vanavond even reageren.
Da's geen probleem. Haal je voor 7 tientjes een CI module (of je lult hem erbij als je de tv koopt ;) ) en je koopt een losse smartcard. PVR is dan leuk voor de TV op de slaapkamer, heb je daar ook meteen Digitale HD TV :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Alles naar de tv lijkt een handige oplossing, alleen zit ik nog met de DVD speler inderdaad, die moet ik dan via een optisch kabeltje rechtstreeks in de receiver doen. Geen probleem, dit doe ik nu ook. De Wii en het kastje van ziggo is niet erg als dat 2.0 uit de tv komt, die kan ik dan eventueel zelf nog upmixen met de receiver. Hoe ga ik echter van de tv naar de receiver toen? welke kabel is dat, en in welk gaatje moet dat?

De media player kan waarschijnlijk ook ook nog optisch naar de receiver, maar dan zit ik een beetje met het downsamplen van het geluid. Bij HD materiaal zit meestal `beter` geluid dan DTS, en dat is wat mijn receiver maximaal aan kan. Hoe los ik dit op?

De PVR is trouwens een bewuste keuze, mijn vrouw wil graag live kunnen pauzeren en tv programma´s opnemen

edit: overigens heb ik al een extra ziggo kastje voor op de slaapkamer, die was een tijdje geleden maar een tientje dus die heb ik alvast maar aangeschaft

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 21-01-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41
Moby schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:27:
Alles naar de tv lijkt een handige oplossing, alleen zit ik nog met de DVD speler inderdaad, die moet ik dan via een optisch kabeltje rechtstreeks in de receiver doen. Geen probleem, dit doe ik nu ook. De Wii en het kastje van ziggo is niet erg als dat 2.0 uit de tv komt, die kan ik dan eventueel zelf nog upmixen met de receiver. Hoe ga ik echter van de tv naar de receiver toen? welke kabel is dat, en in welk gaatje moet dat?

De media player kan waarschijnlijk ook ook nog optisch naar de receiver, maar dan zit ik een beetje met het downsamplen van het geluid. Bij HD materiaal zit meestal `beter` geluid dan DTS, en dat is wat mijn receiver maximaal aan kan. Hoe los ik dit op?

De PVR is trouwens een bewuste keuze, mijn vrouw wil graag live kunnen pauzeren en tv programma´s opnemen

edit: overigens heb ik al een extra ziggo kastje voor op de slaapkamer, die was een tijdje geleden maar een tientje dus die heb ik alvast maar aangeschaft
Het hangt van de TV af wat voor audio uit erop zit. Waarschijnlijk rood/wit of anders via de koptelefoon uitgang. Mogelijk is het niet goed voor de geluidskwaliteit als het geluid eerst door de TV moet, ik zou toch adviseren te gaan voor alle apparaten rechstreeks op de reciever aansluiten met optisch, digitale coax of rood/wit en dan de TV apart aansluiten. Bij mij lopen beeld en geluid prima gelijk bij computer, DVD speler en Ziggo decoder (mijn reciever is ook een ouwe Marantz) dus dat zit waarschijnlijk wel goed.
De afstandsbediening van jouw reciever is te programmeren zodat je daarmee het hele zaakje kan bedienen (tenminste, volgens de handleiding)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Moby schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:27:
Hoe ga ik echter van de tv naar de receiver toen? welke kabel is dat, en in welk gaatje moet dat?
Verschilt per TV. Veel TV's hebben gewoon S/PDIF out, dus een digitale uitgang. Dan wel in de vorm van een digitale coax, maar veel vaker zie je een optische toslink. Dus eerst de TV kopen en dan kan er pas iets over dat "probleem" gezegd worden. Overigens zijn er zeker TV's die wel meerkanaals geluid doorsturen, maar ik zou het er niet op wagen.
Niet: als je DTS HD hebt zit daar gewoon de core van DTS in. En dat laatste begrijpt je receiver gewoon. Idem met Dolby TrueHD waar gewoon Dolby Digital in zit. Dit is expres gedaan zodat je ook met oudere apparatuur uit de voeten kan, backwardscompatible zeg maar :)
Schaapje_BlaaT schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:29:
[...]Bij mij lopen beeld en geluid prima gelijk bij computer, DVD speler en Ziggo decoder (mijn reciever is ook een ouwe Marantz) dus dat zit waarschijnlijk wel goed.
Alleen ligt het gelijk lopen van beeld en geluid niet aan de receiver maar aan de TV ;)
Het geluid loopt eigenlijk altijd goed, het is het beeld wat achter loopt. Dit doordat bijna elke TV wel een stukje software heeft draaien wat het beeld beter moet maken. Hierdoor vertraagt het beeld en zie je het pas later dan je het geluid hoort. Dus als jij geen last hebt met een oudere Marantz zegt dat niets over de te kopen setup van Moby.

De delay is op te lossen door bijvoorbeeld de TV op game-mode te zetten (mits aanwezig) of door alle beeldverbeterende software uit te zetten. Echter kan dit wel inleveren op beeldkwaliteit. Andere mogelijkheid is dat de TV via de audio uitgang het geluid al synced met het beeld, echter doet niet elke TV dit. Dus hier kom je weer op het punt dat je eigenlijk eerst het type TV moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Dank voor alle uitgebreide antwoorden. Een klein probleempje is nu nog het aantal digitale ingangen op mijn receiver, dat moet ik even nakijken.

Ik heb er 3 nodig, dvd speler, media speler en tv, maar volgens mij heb ik er maar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Moby schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:44:
Dank voor alle uitgebreide antwoorden. Een klein probleempje is nu nog het aantal digitale ingangen op mijn receiver, dat moet ik even nakijken.

Ik heb er 3 nodig, dvd speler, media speler en tv, maar volgens mij heb ik er maar 2.
Ik zie er toch echt vier:
2 x optische toslink en 2 x digitale coax.

Op de receiver staat een vlak met "Digital In" en daar zitten dus de bovenstaande vier aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:14

Blord

Hello Kitty !

Moby schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:44:

Je hebt er vier, 2 optische en 2 coax aansluitingen. Dat zie ik zo in je plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Als je je receiver wilt verkopen weet je me te vinden :P

Ik gebruik zelf ook een oude receiver(Philips, type onbekend) van nog vóór 1980. Het enige nadeel is dat je geen surround sound hebt, maar stereogeweld uit vier dikke 100W luidsprekers is voor mij genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Het concept digitale coax kon ik nog niet, excuses. Ik ga me daar even over inlezen
Japperrrr schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:56:
Als je je receiver wilt verkopen weet je me te vinden :P

Ik gebruik zelf ook een oude receiver(Philips, type onbekend) van nog vóór 1980. Het enige nadeel is dat je geen surround sound hebt, maar stereogeweld uit vier dikke 100W luidsprekers is voor mij genoeg
Lol, het hele idee is dat ik hem niet kwijt wil. Mijn oren zijn zeker niet goed genoeg om meer te kunnen genieten van HD-DTS of true dolby. Daarom ben ik erg blij dat het backwards compatible is.

Edit: mooi stukje tekst: http://kabeltje.com/oehlb...ink-05-meter-pf-1389.html

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 21-01-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Ik gebruik gewoon de RCA-connectors. Er kunnen op die manier vier apparaten worden aangesloten. En aangezien ik geen dvd-speler heb en de Wii via de televisie naar de versterker gaat, heb ik er nog twee over als ik mijn laptop ook aansluit. Zou toch moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
We zijn weer wat verder. Een pricewatch: Panasonic Viera TX-P50G20ES en de pricewatch: D-Link DSM-380 Boxee Box zijn inmiddels aangeschaft en binnen 2 weken aangesloten.

Dit is hoe ik het in mijn hoofd heb
  • De boxee box gaat via HDMI naar de tv en digitaal (optisch, coax kan niet) naar de receiver. Eventueel kan dan gewoon ook het geluid via de TV lopen als de receiver niet aan staat
  • Ziggo gaat via HDMI naar de tv en ook weer digitaal naar de receiver via coax of optisch, hangt af wat daar op zit. Eventueel kan ook dit geluid via de TV lopen als de receiver niet aan staat
  • Wii gaat via component naar de tv, voor geluid gebruik ik de rood en witte RCA stekker
  • DVD via scart naar de tv en digitaal naar de receiver voor geluid, coax of optisch hangt af van Ziggo
Volgens mij is het schema nu goed zo

Aanschaffen: component kabel, digitale coax kabel en 1x HDMI voor ziggo. De boxee levert er een HDMI kabel bij. wit en rood RCA heb ik nog liggen

Vraagje: digitaal geluid via optisch of coax, maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Schopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Moby schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:35:
Volgens mij is het schema nu goed zo
Volgens mij ook wel.
Moby schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 20:35:
Vraagje: digitaal geluid via optisch of coax, maakt dat nog uit?
In theorie wel, in de praktijk merk je nul komma nul verschil. Voordeel van optisch is dat het niet gevoelig is voor storingen aangezien het een lichtsignaal is en geen elektrisch zoals digitale coax.

Pagina: 1