Ik ben ook al en tijdje op zoek naar een nieuwe laptop, en zo doende volg ik al enig tijd een aantal van de topics in dit forum. Ik stel blijkbaar nogal hoge eisen want tot nu toe heb ik nog geen laptop gevonden waar ik tevreden over ben qua bang/buck verhouding.
Echter ik ben wel zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen en goed aan het rond kijken. Het valt me op dat bijna elke laptop met een i7 aan boord standaard de i7-2630QM gebruikt, en vrijwel niemand de i7-2720QM. Wel is het soms mogelijk om (tegen een forse meerprijs) de i7-2720QM te configureren (o.a. bij Dell en BTO).
Nu weet ik uit diverse benchmarks die inmiddels zijn verschenen dat de i7-2720QM ongeveer 10% betere performance bied dan de i7-2630QM (bij bepaalde taken). Ik ben in principe
niet bereid om voor slechts 10% performance winst € 180,00 (Dell XPS) tot € 250,00 (BTO P•BOOK 15CL35) neer te leggen. Echter toen ik even op Intel's site aan het rondbladeren was en daar de product specificaties zag leek het er op dat de i7-2720QM meer te bieden heeft als slechts 10% performance winst. Ik heb de verschillen zoals ze ik ze nu op Intel's site zie staan even in een tabelletje gezet:
| i7-2630QM | i7-2720QM |
Tray 1ku Budgetary Price | ? | $378.00 (~€ 268.28) |
Clock speed | 2.0GHz | 2.2Ghz |
Max Turbo Frequency | 2.9Ghz | 3.3Ghz |
Graphics Max Dynamic Frequency | 1.1GHz | 1.3Ghz |
Bus/Core Ratio | 20 | 22 |
Memory Types | DDR3-1066/1333 | DDR3-1066/1333/16001 |
Max Memory Bandwidth | 21.3GB/s | 25.6GB/s |
Intel® Quick Sync Video | Nee | Ja |
Intel® InTRU™ 3D Technology | Nee | Ja |
Intel® Wireless Display | Nee | Ja |
Intel® Anti-Theft Technology | Nee | Ja |
Intel® My WiFi Technology | Nee | Ja |
4G WiMAX Wireless Technology | Nee | Ja |
Intel® Demand Based Switching | Nee | Nee |
1. Beide processoren ondersteunen maximaal 8Gb geheugen.
Tabel gebaseerd op:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52219
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=50067
Hierbij gaat het mij dus vooral om de onderste helft van de tabel (het deel met "Nee"/"Ja"). Ik heb hier bij de i7-2630QM "Nee" ingevuld omdat deze features op bovenstaande pagina niet worden genoemd. Er wordt echter ook niet expliciet vermeld dat deze features
niet aanwezig zouden zijn op de i7-2630QM.
Zo kom ik bij mijn vragen:
- Worden deze features echt niet ondersteunt door de i7-2630QM, of is er een andere reden waarom deze niet op Intel's product pagina staan? Wellicht kunnen mensen die deze CPU reeds in huis hebben hier wat licht op werpen? Kunnen jullie bijvoorbeeld met de i7-2630QM gebruik maken van "Quick Sync Video"? Is er een manier om te testen/verifieren dat er geen gebruik wordt gemaakt van een software-fallback?
- Als deze niet ondersteunt worden, heeft het dan wel nut om de i7-2720QM te kiezen? Het lijkt mij dat bijvoorbeeld voor de WiDi, WiMAX, InTRU™ 3D etc. er nog meer nodig is, bijvoorbeeld extra hardware (een antenne) of support vanuit het moederbord?
- Hoeveel nadeel heeft de i7-2720QM nou eigenlijk van de hogere "Bus/Core Ratio"? Of is dit verschil verwaarloosbaar?
- Als geen van beide CPUs "Intel® Demand Based Switching" ondersteunen, wat heeft dit dan voor gevolgen voor het stroom verbruik van deze processoren?
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami