Hulp bij keuze nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

• Devilan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:49
Beste tweakers,

ik heb een paar maanden geleden mijn nieuwe pc samengesteld, maar mijn samsung ecogreen F4 2TB begint toch een beetje traag te worden bij alledaagse dingen.

Nu had ik een paar oplossing, maar na zo lang zoeken weet ik inmiddels niet meer wat het beste is en hoop dan ook dat jullie me verder kunnen helpen.

optie1:
1x een Samsung F3 1TB aanschaffen.

optie2:
2x WD Caviar Blue WD6400AAKS, 640GB in Raid 0 (heb een asrock 870 extreme 3 bord dus dat meot zo ie zo toch wel kunnen?)

optie3:
2x samsung F3 in raid0 (heb alleen gelezen dat smasung HDD niet echt lekker willen werken met raid0, is dat nog steeds zo?)

De disks worden voornamelijk gebruikt voor windows draaien, paar standaard programma's draaien af en toe wat rarren en daarnaast voornamelijk gamen (ik game zo'n beetje alles van shooter tot race tot RPG)

Mijn huidige F4 schijf wou ik dan in een extrene HDD behuizing stoppen, zodat ik die overal mee naartoe kan nemen.

Maar van deze opties weet ik niet welke de snelste is binnen het budget van ongeveer 100 euro. Opslag capaciteit van mijn pc vind ik niet zo belangrijk als het totaal plaatje maar groter is dan 500 GB (nog steeds redelijk wat, maar niet overdreven veel denk ik).

Vanwege het budget en de beperkte opslag vallen de Raptors en een eventuele SSD af.

ik ben benieuwd wat jullie beter vinden.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Hangt er toch echt vanaf hoeveel ruimte je nodig hebt.

Optie 1= 1TB
optie 2 = 1280GB
Optie 3 = 2TB

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:24
En wat heb je zelf al uitgezocht? Reviews etc? Je bent je bewust van de risico's van raid0?

Verwijderd

Een SSD van 80GB als main disk moet toch ook wel te doen zijn?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Optie 4: Toch een SSD erin als System Disk en die 2TB gebruiken voor opslag.

Ik heb hier ook een zelfde opstelling (Boot: 80Gb SSD / DATA: 750 Gb HD)
Programma en spellen ed gaan allemaal op de Data schijf.

[ Voor 16% gewijzigd door Frostbite op 19-01-2011 16:24 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Devilan
@BeatBoxx, de ruimte is niet belangrijk zolang het maar meer is dan 500 GB, dus bijvoorbeeld als Raid 0 320 x2 beter is dan is dat ook geen probleem. Het gaat mij echt om de snelheid.

@arvidbeheer ik heb beide reviews van beide schijven gelezen hier op tweakers (compleet met wat Google werk) en ja ik ben me bewust van het risico van raid0 (daar is dan ook mijn F4 voor bedoeld voor backups, daar mijn huidige externe HDD erg vol raakt)

@hmmmmmmmmmmmpffff & Sc0rPi0N
Nee een SSD gaat me op dit moment te ver (ja ik weet dat het de beste boost is voor snelheid), maar mijn ouwe externe HDD staat op het punt te overlijden en mijn F4 gaat die dus vervangen, vandaar de minimale ruimte eis van 500 GB en de zoektocht naar een normale HDD

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snap je keuze voor Blue niet; neem dan 2x pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EARS, 1TB

Kost ietsjes meer maar is per GB goedkoper dan de Blue en in RAID0 is het snel zat (trust me, I know).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Devilan
@max3400
De blue serie was degene die ik in de pricewatch tegenkwam en waarbij in de review door een mede tweaker in raid 0 average 200 Mb/s werd gehaald dus vandaar mijn keuze voor de blue :P

Maar gezien het feit dat je ervaring hebt met de green serie kan ik aannemen dat je dat zelf draai, zoja wat trek jij dan met je greens, want ik heb al eerder een green serie gehad en dat was nou niet echt een denderende ervaring zeg maar. En kan ik dan in vergelijking met die greens niet beter sowieso de F# van samsung nemen?

• MAX3400

MAX3400

Single disk doet lezen rustig 60MB/s op dit moment en schrijven tegen de 25MB/s. Ga je dat in RAID0 zetten, denk ik niet dat je meer snelheid nodig gaat hebben :) Ik heb ze even in 0 gehad en kwam (bij het kopieren van RAID5 naar RAID0) op ongeveer 96MB/s en dat vond ik wel genoeg.

Verder vind ik het zeer prettig dat ze amper warm worden; heb er nu nog 5 in RAID5 en 2 single disks maar meer dan 25 graden krijg ik ze niet (staat een 120mm fan met 900rpm op te draaien).

Laat je vooral niet door mij beinvloeden maar in mijn nieuwe systeem komen weer Greens in RAID10 (6x 2TB / 64MB cache); heb voldoende vertrouwen in de disks om het lang vol te houden want er is er nog geen eentje bij mij kapot gegaan tot op heden.

• Devilan
@MAX3400
voel me ook helemaal niet beïnvloed :P, maar96 mb/s heb ik nu ook met mijn F4 disk en dat vind ik toch wel een beetje traag dus vandaar. Zeker als ik bijvoorbeeld 2 dingen tegelijk laat uitpakken merk je al meteen dat de F4 het niet echt bijhoudt evenals mijn vorige Green dus vandaar dat ik niet echt helemaal sta te springen voor 2 Greens

• MAX3400

MAX3400

Er is natuurlijk wel een klein verschil als je 2 of meer unrars aanzet naar dezelfde schijf of 2 of meer unrars aanzet naar meerdere schijven in RAID0... De beperking is het aantal head-movements, lijkt me zo. Denk dat als je nu je F4 vervangt door een Black, dat je niet veel beter uitkomt met unrarren?

Verwijderd

Lekker snel die greens hier,

HD Tune: WDC WD20EARS-00MVWB0 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 51.4 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 123.2 MB/sec
Transfer Rate Average : 92.0 MB/sec
Access Time : 13.0 ms
Burst Rate : 100.3 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

HD Tune: WDC WD10EARS-00Y5B1 Benchmark

Transfer Rate Minimum : 46.6 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 108.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 83.2 MB/sec
Access Time : 15.0 ms
Burst Rate : 87.7 MB/sec

HD Tune: Intel Raid 0 Volume Benchmark WD Caviar Black 1TB 2x

Transfer Rate Minimum : 85.5 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 210.3 MB/sec
Transfer Rate Average : 165.7 MB/sec
Access Time : 10.4 ms
Burst Rate : 668.6 MB/sec

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 17:37 ]

• MAX3400

MAX3400

@pgm5700: wat een wazige verschillen hebben wij dan op de Green-bench?

HD Tune Pro: WDC WD10EVDS-63N5B1 Benchmark
Test capacity: full
Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 41.0 MB/s
Transfer Rate Maximum : 92.9 MB/s
Transfer Rate Average : 69.9 MB/s
Access Time : 14.3 ms
Burst Rate : 1262.4 MB/s
CPU Usage : 20.4%

Zal mogelijk wel komen omdat hier het e.e.a. op de achtergrond draait qua indexing en dergelijke... :/

Verwijderd

De EVDS is normaliter iets trager hoor, ben wel verbaasd over de nieuwste WD20EARS, voor een groene jongen best snel te noemen, heb er zopas 5 in mijn NAS geplaatst.
Het grote Synology topic deel 2

• Devilan
bedankt voor ieders reactie, ik denk dat ik nog eens goed ga overdenken wat ik precies wil gezien het feit dat ik 6 plekken heb denk ik dat het in de toekomst toch een SSD word met 2 data schijven (misschien wel 2 WD greens :P)
Pagina: 1