Seizoensvergelijking nieuwsitem: Apple ziet vooral verkopen

Pagina: 1
Acties:

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57

Herman

FP ProMod
Topicstarter
In het nieuwsitem: Apple ziet vooral verkopen iPod en iPad stijgen worden veel nieuwe cijfers uit q1 met de kwartaalcijfers uit q4 2010 vergeleken. Dit lijkt me geen juiste vergelijking opleveren. Veel producten van Apple zijn onderhevig aan seizoensinvloeden. Als grootste invloed is uiteraard de feestdagen die in q1 vallen. Uiteraard zal de verkoop van iPods etc. dan toenemen. Meer gangbaar is om q1 2011 te vergelijken met q1 2010. Zo worden de seizoensinvloeden veel beter opgevangen. (Note dat q1 bij Apple gek genoeg van van 25 september tot 25 december loopt)

Concreet voorbeeld:

In de tekst staat:
De grootste stijger is de iPod, waarvan Apple er in het afgelopen kwartaal 115 procent meer wist te verkopen, in totaal circa 19,5 miljoen exemplaren.
Natuurlijk zulllen in de kwartaal met Kerst veel meer van deze hebbe-dingetjes verkocht worden dan het kwartaal ervoor. Maar deze cijfers zijn enigszins misleidend want als je vergelijkt met q1 2010 dan is te zien dat de iPod het juist iets slechter doet:
Apple sold 19.45 million iPods during the quarter, representing a seven percent unit decline from the year-ago quarter
Die term 'year-ago quarter' levert m.i. een veel betere vergelijking op. ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Dat was achteraf inderdaad beter geweest. In de haast, en omdat er geen vergelijking was voor de iPad met year-over-year, heb ik besloten om de kwartalen te vergelijken. In het vervolg zal ik me houden bij vergelijkingen met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Ik ben helemaal geen stagiair

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Ik wil niet heel negatief doen maar ik vind dit toch wel echt matig.
Dit valt wat mij betreft in de catagorie: De winst van een schaatswinkel is deze winter hoger dan in de zomer. Nu krijgt de lezer de indruk dat de iPod nog steeds in populariteit stijgt (+115%!) terwijl deze juist daalt (-7%). Een kwartaal incl. Kerst vergelijken met een ander kwartaal is m.i. misleidend en geeft totaal verkeerde gegevens op. Elk nieuwsmedium meldt dat de iPod het iets minder doet, maar Tweakers zet nu in de headline dat de iPod in verkopen stijgt.

Ik zou pleiten voor een verandering van het nieuwsitem.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

Dit vraagt inderdaad om een update van het nieuwsartikel, omdat er nu het tegenovergestelde wordt beweerd van wat er aan de hand is.

• Joost

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Overigens is dit typisch een nieuwsitem waar je heel goed moet weten wat je vertelt: ik kan me zo voorstellen (en dat lees ik ook uit de reacties) dat de financiële getallen voor tweakers niet zullen boeien. De verkoopcijfers daarentegen wel. Voor de financiële getallen is het dan simpelweg doorverwijzen naar een simpele factsheet zoals deze. Nu wordt het artikel lang, moeilijk leesbaar en mist het focus. Wellicht een tip voor de volgende keer. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Joost
Krisp schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:23:
Overigens is dit typisch een nieuwsitem waar je heel goed moet weten wat je vertelt: ik kan me zo voorstellen (en dat lees ik ook uit de reacties) dat de financiële getallen voor tweakers niet zullen boeien. De verkoopcijfers daarentegen wel. Voor de financiële getallen is het dan simpelweg doorverwijzen naar een simpele factsheet zoals deze. Nu wordt het artikel lang, moeilijk leesbaar en mist het focus. Wellicht een tip voor de volgende keer. :)
Presentatie is inderdaad iets wat we anders zouden kunnen doen, misschien een tabel. Even over overleggen. :) Doorverwijzen naar een andere site voor inhoud die belangrijk is voor het verhaal, is in ieder geval iets waar ik geen voorstander van ben.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad een vreemd artikel, erg lastig te begrijpen. Als mensen naar een bron moeten om het beter te begrijpen dan steekt het artikel natuurlijk slecht in elkaar. Zo'n artikel moet je ook niet in de haast schrijven lijkt me?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Nog even opgestrakt :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stukje duidelijker zo :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Now we're talking! :)

Edit:
@ Joost: no offence! We are only humen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Herman op 19-01-2011 16:10 ]

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Voor de eerste keer dat ik in dit forum "Geachte Redactie" een reactie plaats, maar ook ik moest 3x lezen voordat ik e.e.a. begreep. Als laatste staat er volgens mij nog een foutieve zin in het artikel over de iPad:
De iPad-verkopen stegen flink, met 75 procent, zo blijkt uit een overzicht van de resultaten.
Hoewel het volledige artikel nu Q4 2009 vergelijkt met Q4 2010 (Om precies te zijn fiscaal kwartaal 1), was er in Q4 2009 natuurlijk nog geen iPad. Het gaat hier dus om het verschil van Q3 2010 met Q4 2010, een verschil tussen een kwartaal met kerstinkopen en een zonder kerstinkopen. Vandaar natuurlijk ook een boost van 75%, wat normaal onmogelijk haalbaar is.

Misschien dat dit ook wat duidelijker had mogen worden aangegeven.

edit:

Verder staat er nog een zin van voor de edit die nu niet meer volledig correct is:
Niet op alle fronten stegen de verkopen in het afgelopen kwartaal; ...
Deze zin klopt nu niet meer omdat eerder al is vastgesteld dat de verkopen van iPods ook gedaald is t.o.v. vorig jaar.

Geen idee of dit "mierenpoppen" is, maar aangezien dit forum bedoeld is voor het melden van deze zaken doe ik het bij deze dan ook maar.

[ Voor 22% gewijzigd door DJMurtz op 19-01-2011 16:28 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Dit is de plek voor mierenpoppen ;)

Wat betreft de iPad heb je gelijk en ik heb het aangepast, net als de zin 'niet op alle fronten'. Dank voor deze nuttige eerste bijdrage in GR :)

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Complimenten voor het oppakken voor alle feedback. Dit soort artikelen zijn erg lastig om te schrijven en daarom is het ingewikkeld om iedereen tevreden te houden. Top! :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1