Eigen NAS met lage energie verbruik.

Pagina: 1
Acties:

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01 16:24
Ik ben deze week begonnen met het onderzoeken naar verschillende NAS/Server mogelijkheden. Met het voornamelijk doel zo laag mogelijk energie verbruik. Om er achter te komen welke mogelijkheden de beste keuzes zullen zijn moet ik een aantal feiten en eisen op een rij zeten.
Het systeem wordt gebruikt voor:

•2 usb printers aan te sturen;
•1 usb scanner aan te sturen;
•Raid 1 opstelling. Hardware matige of software matige raid;
•FTP ondersteuning;
•Back-up ondersteuning voor systemen in het netwerk;
•Download mogelijkheden voor NZB of Torent;

Al gouw kom ik tot de conclusie dat ik een systeem wil met een Windows OS. Ik zat dan te denken aan Server 2003 of 2008.
Nu ben ik rond gaan surfen naar de mogelijkheden, op hardware gebied;

•Gigabyte Mini ITM moederbord met Intel Atom D525, 1000MB lan, max 4GB ddr3 ram, 4 sata,
oVermogen max 13 watt CPU, Nu is er op tweakers een artikel verschenen dat de chipset (north brige) veel vermogen vraagt) Hier zoek ik nog meer informatie over of alternatieven.
http://tweakers.net/price.../gigabyte-ga-d525tud.html
http://tweakers.net/nieuw...r-dan-intel-atom-cpu.html
•2 x Seagate ST2000DL003 of Samsung HD204UI 2.0 TB schijven
o (vermogen ongeveer max 20 watt per sachijf)
•1 x DVD-RW station
o(vermogen ongeveer 20 watt)
•1 x voeding tussen de 120 / 150 watt
o(met een 10 % vermogen verlies (max 15 watt))

Ik ga nog opzoek naar alternatieven voor de Intel Atom.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
devinjanssen schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 11:13:
Al gouw kom ik tot de conclusie dat ik een systeem wil met een Windows OS. Ik zat dan te denken aan Server 2003 of 2008.
Hoezo Windows? Zijn er problemen met de drivers van de printers/scanner of zo? Ik zie niet waarom een Linux server niet kan voldoen.

Ik zou zelf ook een aparte (kleine) HDD/SSD (afhankelijk van de eisen) voor het OS er bij zetten naast de raid 1, maar dat is een persoonlijke keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door kluyze op 18-01-2011 11:22 ]

• devinjanssen
Bedankt voor het topic, deze ga ik nu doornemen. En zal ik hier mijn mening er over geven.
Wat betreft een kleine losse HDD voor het OS, Deze heb ik thuis nog liggen. Maar dat was ik dus al van plan.

Wat betreft het OS, Ik zelf met door mijn opleiding volledig MS opgeleid en heb dus 0.0 ervaring met linux. (wat betreft ondersteuning, share mogelijkheden in een windowsnetwerk)

Verwijderd

Als je een laag energieverbruik wilt, kies je niet voor Atom, die heeft een hoger energieverbruik dan zeg een Intel Core i5. Misschien wel een laag maximumverbruik, maar dat is niet interessant voor een NAS die altijd staat te idlen.

Zou zelf even wachten voor de nieuwe AMD brazos bordjes beschikbaar zijn, dat is een veel leuker platform voor een NAS server en verbruikt slechts de helft van een Atom server. Zie ook dat topic waar kluyze naar linkt.

Hardeschijven verbruiken natuurlijk geen 20W; alleen een paar seconde wanneer ze opspinnen; daarna doen groene schijven zo'n 4W idle. Voor een optical is dat 1-2W; sowieso vraag ik me af of je een optical nodig hebt; installatie doe je maar 1x? Pak dan ff een dvd station uit een ander systeem voor die ene keer.

Samsung F4 zijn 4K sector schijven en dus is het niet handig een "windows XP" (WHS / Server 2003) OS te gebruiken hiervoor, tenzij je de alignment zelf kunt corrigeren.

Wil je soft RAID of fake RAID voor je mirror?

• devinjanssen
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 12:44:
Als je een laag energieverbruik wilt, kies je niet voor Atom, die heeft een hoger energieverbruik dan zeg een Intel Core i5. Misschien wel een laag maximumverbruik, maar dat is niet interessant voor een NAS die altijd staat te idlen.
Maar ik snap niet echt hoe je er bij komt dat een Atom niet zo zuinig is. Als ik de D525 neem. Deze verbuik max 13 watt, de speciale chipset die gemaakt is voor de Atom cpu's is ook zuinig. (Intel NM10)
Een i3 of i5 zit tussen de 70 en 90 watt maximaal. Het klopt inderdaad dat bij een NAS de cpu op idlen draaid maar zal die dan lager uitvallen dan 13 watt. En waarom zal ik een overkill cpu plaatsen in een NAS als deze toch niet benut wordt. Het gaat mij echt om het energie verbruik, dus zou wel graag jou theorie willen weten.
Zou zelf even wachten voor de nieuwe AMD brazos bordjes beschikbaar zijn, dat is een veel leuker platform voor een NAS server en verbruikt slechts de helft van een Atom server. Zie ook dat topic waar kluyze naar linkt.
De AMD brazos had ik nog niet van gehoord. Het is misschien intressant om daar op te wachten, alleen heb ik nog geen max wattage gegevens gezien van deze cpu's op de bordtjes.
Samsung F4 zijn 4K sector schijven en dus is het niet handig een "windows XP" (WHS / Server 2003) OS te gebruiken hiervoor, tenzij je de alignment zelf kunt corrigeren.
De 2.0 TB schijven zijn puur voor data bestanden, er komt geen os op te staan. Ik weet niet of dan de 4K sectoren nog steeds problemen gaan op leveren.
Wil je soft RAID of fake RAID voor je mirror?
Het Gigabyte pricewatch: Gigabyte GA-D525TUD bordtje ondersteund raid 1 dus dan zou ik voor raid 1 hardwarematig gaan, zal altijd sneller zijn dan fake raid.

Verwijderd

hier vind je een interessante vergelijking tussen (moderne) Core i5 en oudere Atom. Het nieuwere Atom platform is wel een stukje zuiniger, maar het idee is om aan te geven dat 65/95/125W CPUs zuiniger dan een Atom kunnen zijn, bij idle in elk geval.

Dit komt omdat nieuwe chips geproduceerd zijn met HKMG-technologie (High-K Metal Gate), die lekstroom tot bijna nul reduceert wanneer je CPU idle is. Dat is precies wat je wil voor een NAS, maar de simpele Atom chip is nog niet power gated; pas in 'late 2012' dat Intel 32nm HKMG voor de Atom gaat gebruiken.

Daarbij komt dat je met Atom veel beperkingen hebt. Maximum 4GiB geheugen; niet zo goed als je ooit nog met ZFS aan de slag wilt. Weinig Serial ATA onboard en ook weinig PCI-express lanes.

Dat bordje wat je hebt uitgekozen heeft maar 2 échte Serial ATA poorten, en 2 addon poorten door 'Gigabyte SATA' wat een laser-etched rebranded JMicron JMB-363 controller is; traag als stront en de slechtste kwaliteit FakeRAID die er is; bovendien kun je dan hooguit 2 disks in 2 aparte arrays hebben; één op je chipset SATA en één op JMicron controller.

En PCI voor een storage systeem a 2011; dat castreert natuurlijk elke toekomst die dit bordje heeft; je gaat later toch sowieso weer iets nieuws kopen omdat hij geen PCI-express heeft en je er dus in de toekomst niets mee kunt.

Probeer dan eens dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/11-01-05/33a.jpg
Preview met nog meer pics

Heeft veel betere specs, 6x SATA/600 zelfs, PCI-express, tot 8GB DDR3 ECC en een leuk toekomstbestendig platform wat minimaal de helft gebruikt versus het Atom platform.

Afbeeldingslocatie: http://hothardware.com/articleimages/Item1589/amd-zacate-power-3.png

Overigens nog wat recht zetten: Hardware RAID = Hardware RAID met eigen chip en ventilator en eigen geheugen, enzovoorts. Software RAID = 100% software, en FakeRAID wil zeggen software RAID met firmware boot support; veel mensen denken dat onboard RAID ook hardware acceleratie heeft; dat is niet zo, alles gebeurt met drivers. De hardware bestaat uit een normale SATA controller. FakeRAID heeft als voordeel boven Software RAID dat het bootable is, althans onder Windows; andere OS kunnen ook van software RAID booten zoals RAID5/6.

Ik denk dat je je plannen nog eens kritisch wilt overwegen. :)

• devinjanssen
Dat asus en gigabyte E350 bordjes zien er aantrekkelijk uit voor een nas systeem. Nu zal de asus deluxe versie wat duurder zijn met de wifi en blauwe-tand. Maar misschien komt er ook een gewone versie zonder deze extra gadget. En anders is de gigabyte nog een opties. Alleen ben ik een voor stander voor passieve koeling.

Als ik naar de eigenschappen van deze bordjes kijkt:
•AMD E-350 APU (1.6GHz, 18W)
•'Hudson' M1 southbridge (sub 5W)
Zou het dan kunnen zijn dat dit rond de max 23 watt in totaal kan worden. Misschien iets meer met het werk geheugen. Maar in idl toestand moet dit toch zeer weinig vermogen kosten.

Het Intel Core i5 650 verhaal ziet er ook goed uit, alleen als ik het systeem overneem via rdp dan zal wellicht doorschieten naar meer vermogen. En dan heb je steeds van die vermogen schieters terwijl een AMD E-350 nooit meer kan vragen dan 18W+5W.

Tevens had ik het idee om, het os op een ssd te draaien. pricewatch: Kingston SSDNow V100 SV100S2/64G (stand-alone drive) 64GB

En de data op 2 x 2.0 TB of 1,5 TB schijven in fake raid. (het gaat om de veiligheid snelheid kan later via een externe controller) Deze schijven zet ik op automatisch uitschakkelen wanneer ze niet gebruikt worden.

Wat betreft je raid verhaal, daar kan ik mij wel in vinden.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 15:20
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:50:
...
Probeer dan eens dit:

[afbeelding]
Preview met nog meer pics

Heeft veel betere specs, 6x SATA/600 zelfs, PCI-express, tot 8GB DDR3 ECC en een leuk toekomstbestendig platform wat minimaal de helft gebruikt versus het Atom platform.
...
Allereerst, ik kan niet wachten tot AMD met dat speelgoed de markt op komt ( 6x SATA, 2x PCI-e, .. O+ ), maar die Asus zal vast niet de lage waarden van het engineering sample weten te halen. Daarvoor vestig ik mijn hoop op MSI, maar vooral Biostar. (Moederborden van laatstgenoemde willen, net als Asus, nog wel eens ECC kunnen aanspreken.)
Maar ik wil toch wel graag de prijzen horen van zo'n moederbord als dat van Asus. Het lijkt mij heel leuk speelgoed, ook al kan de formfactor mij weinig boeien. Het is het (potentieel) lage verbruik en toch de veelzijdigheid. O+

De CSL/OT kroeg !

• devinjanssen
Dadona schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:47:
[...]
Daarvoor vestig ik mijn hoop op MSI, maar vooral Biostar. (Moederborden van laatstgenoemde willen, net als Asus, nog wel eens ECC kunnen aanspreken.)
Inderdaad het asus bordtje zal meer verbruiken dan de gigabyte of msi veriant. Maar de wifi en blauwe tand zou je natuurlijk ook in bios kunnen uitschakkelen.

De cijfers van het ADM E350 systeem zien er goed uit, Met een SSD en werkgeheugen komt deze op;
idle: 11 watt
load: 31 watt
Deze durf ik gerust 24/7 te draaien.

Ik ben ook benieuwd naar de prijzen van deze bordjes. Maar wat houd Biostar van msi precies in ?

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 15:20
Biostar is een andere fabrikant ;) Een moederbord van Gigabyte is doorgaans ook niet zo zuinig overigens, meer op het niveau van Asus. Maar het uitschakelen van WiFi en Bluetooth is nog niet iets waardoor je opeens bij de zuinigsten hoort, er zijn nog tal van aspecten die een grotere invloed hebben op het verbruik.
MSI en Biostar produceren, bij vergelijkbare moederborden, de zuinigste versies. MSI is daarin nipt de koploper, maar Biostar biedt je dan wel geregeld ECC, dus daarom kijk ik ook altijd even bij Biostar.

De CSL/OT kroeg !

• devinjanssen
Oke prima, het zal niet meer al te lang duren of ze liggen in de winkelschappen. Maar welke HDD spreken jullie wel aan voor een RAID 1 opstelling? Voor een NAS. Er wordt geen os opgeinstalleerd alleen data,back ups's etc

pricewatch: Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB
Seagate barracuda

pricewatch: Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB
Samsung spinpoint F3

pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG, 2TB
Samsung spinpoint F4
Pagina: 1