Heeft een center speaker zin?

Pagina: 1
Acties:

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 12:44
Sinds enige tijd heb ik een bescheiden stereo setup bestaande uit een Onkyo tx-sr 606 en 2 kef iq70 speakers.

Ik vraag mij af of het aan te bevelen is om een center speaker Kef iq60c aan deze setup toe te voegen.

Het gaat mij voornamelijk om het geluid bij films. Komt de dialoog dan beter tot zn recht?

Dus heeft een center speaker zin in een stereo setup of kan ik hem beter achterwege laten?

Daarnaast kijk ik voornamelijk gedownloade films, meestal mkv's. Maar bij gedownloade films zit niet altijd de 5.1 codering nog in de film.
Kan ik dan desondanks het ontbreken van de 5.1 codering wel de center gebruiken of worden dan alsnog alleen mijn front speakers aangestuurd?

Stop chasing the dream, you're already living it

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik heb nog niet zo lang geleden een centerspeaker bijgekocht voor mijn focal chorus 826v (de cc800v). Ik kijk namelijk veel films. Ik miste hem niet echt 1-2-3, maar nu ik een center heb wil ik niet meer zonder! Echt een wereld van verschil. De 1e 2 dagen was het even wennen, maar het geluid is er zoveel beter door geworden. Wel een advies, koop een center van dezelfde lijn, dan klopt je geluid t meest.

edit; en als je versterker een beetje fatsoenlijk is, maakt ie zelf een goed signaal voor je center, en anders zet je hem zelf op stereo, dan gebruikt ie de center niet.

[ Voor 17% gewijzigd door TFDev op 15-01-2011 18:07 ]

• Qosmic
ik ga uiteraard een center speaker kopen uit dezelfde lijn als mijn fronts.

maar bij gedownloade films en .mkv's die ik naar mn PS3 stream, wordt dan ook wel de center speaker gebruikt voor het geluid?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-01 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

Qosmic schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 18:23:
ik ga uiteraard een center speaker kopen uit dezelfde lijn als mijn fronts.

maar bij gedownloade films en .mkv's die ik naar mn PS3 stream, wordt dan ook wel de center speaker gebruikt voor het geluid?
Ja. mits het ingebakken zit natuurlijk in het gedownloade bestand. Maak je gebruik van DLNA? Zorg er dan wel voor dat de instellingen goed zijn bij je mediaserver.

This too shall pass

• Qosmic
en als het nou niet ingebakken zit maar je hebt je versterker op de surround stand?(bij onkyo TD Theater-Dimensional)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-01 17:00
Het gaat mij voornamelijk om het geluid bij films. Komt de dialoog dan beter tot zn recht?
Juist om DIE reden heb ik m'n Denon aan de kant geschoven voor een el-cheapo iBood aanbieding. Werd er gek van met films die X.1 hadden.

Zet je je stereo knetterhard, niets te horen bij dialogen, komt er een actie scene, zit je weer rechtop op de bank.

edit:
In dit huis wordt bijna geen ondertiteling gebruikt, dat kan enigszins schelen denk ik zo. Vooral bij wat zachtere conversaties in een film ga je hem dan snel harder zetten.

Reden voor nagenoeg geen gebruik ondertiteling: multi-culti huis :Y) Vrouwtje komt uit italie, waar alles wordt nagesynct. Engels verbeteren is goed voor haar en dan hoeft ze niet gestoord te worden door de nederlandse letter-troep :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-01-2011 20:10 ]

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

LinuX-TUX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:06:
[...]
Juist om DIE reden heb ik m'n Denon aan de kant geschoven voor een el-cheapo iBood aanbieding. Werd er gek van met films die X.1 hadden.

Zet je je stereo knetterhard, niets te horen bij dialogen, komt er een actie scene, zit je weer rechtop op de bank.

edit:
In dit huis wordt bijna geen ondertiteling gebruikt, dat kan enigszins schelen denk ik zo. Vooral bij wat zachtere conversaties in een film ga je hem dan snel harder zetten.

Reden voor nagenoeg geen gebruik ondertiteling: multi-culti huis :Y) Vrouwtje komt uit italie, waar alles wordt nagesynct. Engels verbeteren is goed voor haar en dan hoeft ze niet gestoord te worden door de nederlandse letter-troep :Y)
Daar heb ik echt nog noit iets van gemerkt, draai al jaren met 2.1 maar nog nooit dialogen gehad die te zacht waren. ondertiteling heb ik nog nooit gebruikt. :p

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Het helpt vooral als je niet goed recht voor je 2 normale fronts kan zitten.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Flagg schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:24:
[...]

Daar heb ik echt nog noit iets van gemerkt, draai al jaren met 2.1 maar nog nooit dialogen gehad die te zacht waren. ondertiteling heb ik nog nooit gebruikt. :p
Je hebt er ook alleen maar last van als je instelt dat je een center hebt terwijl je die niet hebt, dan stuurt de receiver de stemmen naar een niet-bestaande luidspreker. Hadden ze een keer op school gedaan, echt vervelend film kijken. :/

• TFDev
Sommige films hebben wel zeker een niet kloppend geluidssignaal, waardoor je nagenoeg geen stemgeluid hebt! Heb ik zelf ook gehad, terwijl ik toch echt met een 3.0 systeem werk

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
Killed-1 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:40:
Sommige films hebben wel zeker een niet kloppend geluidssignaal, waardoor je nagenoeg geen stemgeluid hebt! Heb ik zelf ook gehad, terwijl ik toch echt met een 3.0 systeem werk
Ik moet toch zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. Alle films die ik tot nu heb gezien hebben gewoon een goede verhouding tussen center en rest van de speakers. Het lijkt me vrij sterk dat een gekochte dvd/blu ray een niet kloppende geluidsmix heeft. Dat de mix klopt mag je toch verwachten, 5.1/7.1 is daar immers voor gemaakt.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Dane86 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 01:03:
[...]

Ik moet toch zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. Alle films die ik tot nu heb gezien hebben gewoon een goede verhouding tussen center en rest van de speakers. Het lijkt me vrij sterk dat een gekochte dvd/blu ray een niet kloppende geluidsmix heeft. Dat de mix klopt mag je toch verwachten, 5.1/7.1 is daar immers voor gemaakt.
Volgens mij is the dark knight zo'n film.
Zoek maar eens op, vond m zelf ook heel vervelend kijken omdat stemmen vrij zacht zijn en de rest kneiterhard.

• Dane86
Ik heb the Dark Knight echt heel vaak gekeken, de blu-ray TrueHD versie. Heb toch totaal geen last van het probleem wat jij beschrijft. Perfect te verstaan, de stemmen. Misschien zit er dan toch iets niet goed bij je speaker levels. Of je center staat te zacht, of je fronts te hard. Bij mij staat elke speaker netjes op 75DB. Misschien leuk om een keer aan de slag te gaan met een DB-meter. Radioshack ding kost je iets van 40 euro.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34
Het zal eerder een dynamiek probleem zijn. De LCR kanalen van een mix zijn over het algemeen perfect in balans, alleen niet altijd lekker voor standaard huiskamer gebruik. Het level stel je in op de dialogen, dat de effecten eruit knallen is dan de bedoeling, alleen dan wel als je in een geïsoleerde ruimte zit of geen buren hebt, of eigenlijk gewoon een bioscoopzaal :)
Los van die geknutselde russische r5 dvd's of verkeerde user instellingen natuurlijk. Maar de dvd/bluray is altijd goed, alleen dus niet altijd even bruikbaar voor de huiskamer. Probeer eens de dynamic range compression als je er last van hebt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Geloof mij nou maar, ik ben echt niet de enige die klaagt over het geluid bij deze film.
Zoek op google eens naar: the dark knight sound issues en je komt meer dan genoeg tegen.
Het is me alleen bij deze film opgevallen dat veel gesprekken slecht te volgen zijn door de extreme dynamiek in deze film en gesprekken die overstemt worden door luide muziek. Desalnietemin is het een briljante film. :)

• Dane86
Ossi schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:58:
Geloof mij nou maar, ik ben echt niet de enige die klaagt over het geluid bij deze film.
Zoek op google eens naar: the dark knight sound issues en je komt meer dan genoeg tegen.
Het is me alleen bij deze film opgevallen dat veel gesprekken slecht te volgen zijn door de extreme dynamiek in deze film en gesprekken die overstemt worden door luide muziek. Desalnietemin is het een briljante film. :)
Ik geloof best dat het in jouw situatie en met jouw bron zo klinkt, ik zeg alleen dat het bij mij niet zo is. Als ik die searchterm gebruik in google komt er naar voren dat de soundtrack erg dynamisch is en als je verder leest komen er ook een hoop statements dat het bij veel mensen wel goed klinkt. Waarbij de reden voor slecht geluid vooral wordt gelegd bij het systeem van de mensen waarbij het probleem voorkomt. De dynamische soundtrack wordt gezien als een pluspunt, dan klinken stukjes met actie inderdaad harder dan rustige stukken, dat is juist het mooie van Home Theatre. Maar bij mij zijn de rustige stukken goed verstaanbaar en de harde stukken genieten van de impact.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1088574

Een review die puur kijkt naar het technische gedeelte van de blu-ray, dus het beeld en geluid:

"Dialogue is definitive and appreciably lucid through the center channel as it reaches far into the room. It is located just slightly in front of the left/right speakers within the acoustic space it occupies in the soundfield. I never had any trouble distinguishing even the slightest changes in the pitch or inflection of voices."

Dat het bij jou niet goed klinkt, betekent het nog niet dat het ook de schuld is van de bron, dan zit er waarschijnlijk bij jouw systeem iets niet goed. Het kan de kwaliteit zijn of de afstelling/set-up.

On-topic: Het toevoegen van een center voegt veel toe. Ten eerste is de center gemaakt om stemmen zo natuurlijk mogelijk weer te geven en kan dit dus ook beter dan je fronts. Ten tweede neemt het werk weg van de fronts, die in 5.1 bedoelt zijn de soundtrack zo ruimtelijk mogelijk neer te zetten en zich hier dus volledig op kunnen richten. Een beetje goede fronts kunnen stemmen best mooi in het midden plaatsen, maar de het 5.1 signaal kan dit juist mooi scheiden. Het zelfde geld voor het toevoegen van een subwoofer. De fronts kunnen het wel, maar de subwoofer is er voor gemaakt, kan dit beter en neemt werk weg van de fronts zodat die zich op hun voorname taak kunnen richten.
Natuurlijk zit er groot verschil in kwaliteit van verschillende centers, maar dit geld voor alle soorten speakers.

[ Voor 5% gewijzigd door Dane86 op 18-01-2011 01:12 . Reden: kleine toevoeging ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
Nu ben ik een complete noob op het gebied van instellen, maar pakt je receiver dit dan automatisch op met films en muziek.?

Als ik bijvoorbeeld van 2.0 naar 3.0 en later 3.1 ga (sparen sparen, sparen) is het dan mogelijk dat mijn receiver in 3.0 uitzend? (Marantz NR1501) of is dit echt receiver afhankelijk.

Waar moet ik dan naar kijken in de Manual? (om een RTFM reactie te voorkomen :+ )

K to the KillaZ

• Dane86
Je moet altijd even je set-up (met microfoon) opnieuw draaien, dan checkt ie welke speakers er zijn aangesloten en neemt de receiver je nieuwe speaker mee in de set-up. Het ligt aan het bronmateriaal wat je speaker weergeeft. Als je een dvd met Dolby Digital of DTS afspeelt krijgt de receiver alles meerkanaals binnen en hoef je dus niks in te stellen. Als je een stereo bron hebt zal je even met de surround instellingen moeten spelen. Dan maakt je receiver er een meerkanaals output van

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Moderne receivers zullen bij digitaal ingangsgeluid (hdmi, s/p-dif, e.a.) over het algemeen automatisch schakelen tussen stereo en surroundweergave.
En als er meer kanalen in het geluid zitten dan jij aan uitgangen hebt (bijv omdat je 3.0 of 4.0 hebt), dan zal dat geluid over het algemeen door die receiver over de verschillende kanalen gemixed worden. Extra achter-kanalen (de 6e en 7e) gaan dan doorgaans naar je surround-speakers, missend center-geluid juist naar je front's etc.

Het voordeel van een losse center-speaker is overigens dat je die los ietsje harder kan zetten, waardoor dialogen wellicht wat beter te volgen worden. Veel receivers hebben trouwens ook eoa nacht-modus, waarbij het geluid wat meer op gelijk niveau gemaakt wordt. Zelf gebruik ik die modus niet, maar wellicht helpt die ook bij bovenstaande problemen met de dialoog :)
Dane86 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:27:
Je moet altijd even je set-up (met microfoon) opnieuw draaien, dan checkt ie welke speakers er zijn aangesloten en neemt de receiver je nieuwe speaker mee in de set-up.
Met de hand instellen kan ook hoor :P Maar je moet het inderdaad wel zo instellen dat ie weet wat er beschikbaar is, het gaat niet allemaal vanzelf.
Als je een stereo bron hebt zal je even met de surround instellingen moeten spelen. Dan maakt je receiver er een meerkanaals output van
Vooropgesteld dat je stereo-geluid uberhaupt over meerdere kanalen wil uitsmeren. Normaal wordt het hooguit 2.1 weergegeven als je een subwoofer bij je set hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door ACM op 18-01-2011 10:34 ]

• Dane86
Met de hand instellen kan ook hoor :P Maar je moet het inderdaad wel zo instellen dat ie weet wat er beschikbaar is, het gaat niet allemaal vanzelf.
Dat kan uiteraard ook, maar aangezien hij aangeeft dat hij er niet veel verstand van heeft lijkt het me voor hem makkelijker om het apparaat de levels etc in te stellen.
Vooropgesteld dat je stereo-geluid uberhaupt over meerdere kanalen wil uitsmeren. Normaal wordt het hooguit 2.1 weergegeven als je een subwoofer bij je set hebt.
Muziek wil je niet via je center afspelen inderdaad, maar voor veel tv programma's kan het wel handig zijn als de stemmen uit de center komen.

• TFDev
Dane86 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 01:03:
[...]

Ik heb het dan ook over gedownloade films, waarbij het geluid niet goed geript is. ;)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:08
Ik heb ook een Marantz 1501 met een 2.0 setup. De eerste 2 films waren echt onwijs wennen omdat ik de dialogen bijna niet kon horen. Is nu wel wat beter gelukkig. Ben nu bezig met een sub maar gelijk daarna ga ik kijken voor een center.
Pagina: 1