Goedkope nieuwe auto of een 2ehands voor ~6k euro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Let op! Dit topic is afgesplitst van de 14% bijtelling hype

Even een kleine bump en een waarschuwing: ik voel me op nagenoeg elk subforum op Tweakers thuis, maar van auto's weet ik echt helemaal niets. Ik ben dus echt een leek op dat gebied.

Ik was van plan een gebruikte auto te gaan kopen voor drie á vierduizend euro. Een vriend me attendeerde me echter op auto's met 14% bijtelling waardoor de overheid zoveel subsidie geeft dat er hele mooie aanbiedingen ontstaan. Ik kreeg een verhaal te horen over hele goedkope en zeer zuinige auto's die gloednieuw waren en het zou zo'n 6000 euro kosten. Dit klonk mij als muziek in de oren: een gloednieuwe auto met garantie, een kilometerstand van 0 en ook nog eens niet de angst dat de vorige eigenaar er niet netjes mee is omgegaan.

Nu heb ik heel wat websites van de bekendere automerken bezocht, maar ik kom dat soort goedkope auto's nergens tegen. Alleen Peugeot adverteert met een auto van nog geen 6500 euro. Maar kleine lettertjes laten daar alweer zien dat je dan wel een auto moet inleveren en dat die premie van 1000 euro al is meegerekend. Eigenlijk zou je dus alweer 7500 euro kwijt zijn. Bij andere merken kom ik in de categorie tussen de acht en tienduizend euro en dat is weer heel iets anders dan die verhalen van 6000 euro. Nu vraag ik me het volgende af:
* is die 6000 euro voor een dergelijke auto een té optimistisch verhaal of zijn die auto's er wel degelijk voor dat geld, maar wordt het op de websites zo ontzettend verborgen omdat er nauwelijks winst op wordt gemaakt?

Ik ga zaterdag naar wat dealers, maar ben altijd een beetje bang voor verkooppraatjes dus wil me wel enigszins voorbereiden. Heb hier het een en ander gelezen en zie aardig wat mensen die er verstand van (lijken te) hebben, dus ik hoop dat jullie hier iets over kunnen vertellen. Alvast bedankt daarvoor.

En nog een offtopic vraag:
Hoe zit dat nu met benzine en diesel? Ik heb geGoogled als een gek en kom zo ontzettend veel tegenstrijdige berichten tegen. Ik lees reacties dat het niks meer uitmaakt tegenwoordig, dat de grens bij 30.000 KM ligt en ik zie zelfs calculators die zonder problemen zouden kunnen uitrekenen wat het beste is. Bovendien zegt de ene vriend met autoverstand dat het weldegelijk uitmaakt en de andere vriend die weer een vader heeft die automonteur is geweest zegt dat het niks meer uitmaakt. Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 1% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Met een 14% bijtellingsauto boeit het niet of je benzine of diesel neemt, je betaalt geen stuiver wegenbelasting, dus valt het grote nadeel van diesel weg: hoge wegenbelasting die je met veel liters goedkopere brandstof moet compenseren.
Met die 6000 euro moet je wel even opletten dat het vanaf-prijzen zijn, daar komen alle opties zoals airco, velgen, radio en metallic lak nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee die auto's zijn er ook nog niet in die prijsklasse omdat ze nog te nieuw zijn, die Peugeot is inderdaad de goedkoopste, de 107?

Waarom plaats je dat eigenlijk in een '14 procents-topic' ? Omdat je daar als particulier rijder niet zo veel mee te maken hebt zeg maar.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:27
Mij lijkt 6000 euro idd wat optimistisch. Ik dacht dat de Peugeot 107 (Citroen C1 en Toyota Aygo zijn exact hetzelfde) rond de 7 á 8 duizend beginnen. Maar ruim onder de 10.000 euro kun je een prima kleine auto vinden en vaak zijn die ook vrijgesteld van wegenbelasting.

Over jou laatste vraag, er zijn tegenwoordig ook wegenbelastingvrije diesels, daarbij is het omslagpunt 0 (als je het verschil in aanschaf niet meerekent). Kies je een diesel waarbij je wel wegenbelasting moet betalen zal het omslagpunt grofweg rond de 30.000 liggen. Dit weer afhankelijk van hoe je rekent, en vergelijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

L-VIS schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:48:
Over jou laatste vraag, er zijn tegenwoordig ook wegenbelasting vrije diesels, daarbij is het omslag punt 0 (als je het verschil in aanschaf niet meerekent). Kies je een diesel waarbij je wel wegenbelasting moet betalen zal het omslagpunt grofweg rond de 30.000 liggen. Dit weer afhankelijk van hoe je rekent, en vergelijkt :)
Die diesels lijken me ruim buiten het budget van hem te liggen, de goedkoopste is al minstens 10.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:27
Gunner schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 15:49:
[...]

Die diesels lijken me ruim buiten het budget van hem te liggen, de goedkoopste is al minstens 10.000 euro.
Volgens mij is een Renault Twingo er voor net onder de 10K. Maar het is misschien ook 2e hands mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15
Je vraag heeft eigenlijk niets met bijtelling te maken omdat dit alleen speelt bij lease-auto's en jij een auto prive wil aanschaffen. Het is misschien dan duidelijker om een apart topic voor jou vraag te maken.

€6000 euro lijkt mij wel wat te optimistisch zonder inruil. De goedkope nieuwe autotjes zijn o.a. de aygo en c1. De prijzen liggen dan meer in de buurt van 8.000 euro voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
Dank voor de reacties.

Ik dacht dat het verhaal over die korting op auto's te maken had met een 14% regel. Ik heb daarop gezocht op GoT en ik kwam dit topic tegen. Als leek heb ik het daarom in dit topic gezet, excuses. Kan een mod dit nog splitsen of moet ik gewoon even een nieuw topic aanmaken?

Op de meeste zaken heb ik echter al antwoord: 6000 euro is té optimistisch en ik kan er beter nog 2000 euro bij optellen. Dat is wel weer even slikken omdat ik in eerste instantie uitging van een gebruikte auto voor 3000 / 4000 euro. Maar inmiddels ben ik zo enthousiast geraakt over een nieuwe auto. Hier moet ik nog maar even over nadenken dus :).

Wat die diesel betreft: ik begrijp dat de auto's dan weer duurder worden. Het plan is wel om elk jaar zo'n 30.000 a 35.000 KM te rijden maar als dat ook met benzine weinig problemen oplevert dan denk ik dat het handig is om deze eerste auto maar bij benzine te blijven. Thnx again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Virax schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:17:
Dank voor de reacties.
Wat die diesel betreft: ik begrijp dat de auto's dan weer duurder worden. Het plan is wel om elk jaar zo'n 30.000 a 35.000 KM te rijden maar als dat ook met benzine weinig problemen oplevert dan denk ik dat het handig is om deze eerste auto maar bij benzine te blijven. Thnx again.
Als je je 30.000 km per jaar gaat rijden dan is diesel sowieso voordeliger. Kijk maar eens wat het gemiddelde verbruik is van een bezine en dieselauto en de brandstofprijzen. Een dieselmotor verbruikt bij hetzelfde type auto eigenlijk altijd minder liter/100km dan een bezinemotor + daarbij nog de goedkopere brandstof maakt dat het bij hoe meer km het juist steeds voordeliger. Bij diesel is alleen de wegenbelasting duurder dan bij benzine.

Hou er ook rekening mee dat je voor 4000 of 8000 nu wel een leuke 2 hands kan kopen met alle opties die je maar wilt en dat je voor de nieuwe van 8000 euro wel een hele kale auto krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
@TheJason
Maar bij zo'n nieuwe auto rond de 8000 euro (Peugeot 107, Toyota Aygo en Citroen C1) betaal je totaal geen wegenbelasting en ze rijden al zuiniger (ruim 1 op 22 las ik). Dan kan het (diesel vs benzine) toch niet zo heel veel meer schelen?

Waar ik bang voor ben met een 2e hands auto is dat je nooit weet hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan, en ik ben ook altijd bang voor de kilometerstand. Ik hoor veel berichten dat een auto na de 200.000 km wel af begint te raken en dat er dan vaker dingen stuk gaan. Stel dat ik een 2e hands zie van 5000 euro met een kilometerstand van 140.000 dan zit ik binnen twee jaar al over die 200.000. Dat vind ik dan ook zonde snap je? Vooral als je voor 2500 euro meer een nieuwe auto hebt. Of zijn dat soort berichten over die kilometerstanden onzin en is dat niet zo belangrijk als ik het nu maak?

Als er een (standaard) radio in de auto zit dan vind ik het al prima. Zoals gezegd: ik ben een leek, en het voordeel daarvan is dat allemaal hippe pimpdingetjes zoals sportvelgen me niet boeien. Daar hoef ik dus ook geen geld in te steken naar mijn gevoel ;).

Overigens is dit de laatste keer dat ik in dit 14% topic reageer. Al mijn vragen zijn nagenoeg beantwoord (waarvoor dank) dus ik vind het ook zonde om een nieuw topic aan te maken en jullie hebben heel goed geholpen. Mocht ik (na een eventuele reactie op bovenstaande vraag) nog steeds met vragen zitten dan maak ik een nieuw algemeen leekvragen-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:50
Wat ik me voornamelijk afvraag is hoe comfortabel de auto's uit de categorie C1/107/Aygo daadwerkelijk zijn op de lange afstand, dus bij het aantal kilometers dat jij zult gaan rijden. Vraag jezelf af of je je niet bij iedere oprit en inhaalbeweging op zult gaan vreten door het matige vermogen en of je niet gebroken / moe / gestresst uitstapt na je dagelijkse rit van 100km. Afgaande op het aantal kilometers dat je aangeeft zul je dagelijks meer dan een uur, wellicht 2 uur, in de auto spenderen. Dan is een beetje comfort en gemak wel zo prettig. Niet om je er van af te praten natuurlijk, maar het zijn wel belangrijke zaken om te overwegen, daar het toch een investering blijft waarvan de keuze er een is waar je verscheidene jaren mee zult moeten leven :) Zelf stond ik met lease voor de keuze om een goedkope 14% diesel te nemen, of om toch iets duurder uit te zijn en écht de wagen te nemen die ik leuk vond. Ik ben voor dat laatste gegaan en weet nu al dat ik er zeker geen spijt van zal hebben. Maar dit ligt voor iedereen anders, dus succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:20

MBV

Vergeet ook niet dat die C1 etc een hele bak herrie maken, dat is ook niet echt comfortabel. Maar ik zou zeggen: maak gewoon de rekensom. Als je je auto all-risk verzekert zou je zelfs een klein bedrag kunnen lenen om een 14%-diesel te kunnen aanschaffen: het levert je namelijk heel veel voordeel op (minder wegenbelasting, minder brandstofkosten) t.o.v. een 2e hands die net zo zuinig is, maar niet de 14% norm haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
Dit topic is inmiddels opgesplitst, dus nu kan ik zonder schuldgevoel voor topicvervuiling alsnog gewoon reageren ;)

Ik heb me inderdaad afgevraagd hoe comfortabel de auto rijdt. Toevallig ken ik iemand die ook een Peugeot 107 heeft en ik mocht een testritje maken. Het viel me inderdaad wel op dat hij boven de 80 km per uur wat meer geluid maakt dan een 1.2 auto waar ik vaak in rijd, maar echt storend was het ook weer niet en 'een hele bak herrie' vind ik ook wat overdreven. Maar smaken verschillen natuurlijk en het is net wat je gewend bent. Verder vond ik het een prima wagen, maar ik ben ook niet zo veeleisend en weet dat ik voor dat geld niet op de voorste rij kan zitten.

Het gaat zoals Cid Highwind zegt inderdaad om zo'n 100 km per dag. 50 heen en 50 terug. Zonder file kost het me 45 minuten per rit, wellicht dat het in de spits een uurtje gaat duren. Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel te doen is in zo'n autootje.

Zoals jullie merken begin ik al lichtelijk te neigen naar zo'n nieuwe auto (Peugeot 107, Citroen C1 of Toyota Aygo). De vorige gebruiker, de hoge kilometerstand en dat soort dingen blijven maar door m'n hoofd malen. Ik ben altijd al iemand die van 'nieuw' houd, en ik kan het in principe best betalen maar ik gebruik het geld liever voor andere zaken (zoals een huisje bijvoorbeeld maar dat komt ook niet neer op een paar duizend euro meer of minder natuurlijk). Ik heb de kosten van een auto sowieso een beetje onderschat vrees ik. Dit weekend even naar de dealer, kijken wat daar uit komt. Wellicht staat er een mooie gebruikte wagen die ik niet kan weigeren, maar ik begin dus toch echt naar een nieuwe te neigen.

Dan nog even het laatste puntje over benzine en diesel: die goedkope Peugeot 107 (of het Citroen/Toyota-broertje) rijden ontzettend zuinig (1 op 22) en je betaalt 0 wegenbelasting. Een dieselauto kost meer, en je betaalt ook nog eens wegenbelasting. Dan kun je natuurlijk kiezen voor een diesel waar je geen wegenbelasting hoeft te betalen, maar dan ga je volgens mij weer een stuk in prijs omhoog en dat wordt me dan echt even te duur. Ik hoorde ook dat diesel vooral voor de wat grotere wagens is en dat het niet zoveel effect heeft bij kleine auto's zoals die Peugeot 107. Ik heb mijn keuze daarom op benzine gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het benzine verbruik dat de fabrikant opgeeft is altijd wat optimistischer dan de werkelijkheid.
volgens spritmonitor.de haalt het merendeel van de 107's 1:17 tot 1:18
Maar 100km per dag rijden zonder airco is ook geen feest als het ooit weer eens warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik heb hetzelfde gehad half jaar geleden, wilde enkel airco erin hebben. De aygo, c1 en 107 kwamen allemaal rond de 10.000 uit met minimale opties en de bijkomende kosten die de dealer 'regelt'. Heb uiteindelijk een rover 25 (in principe een honda civic) uit 2004 gekocht met airco en 56.000 km op teller, benzine. Verder alles in orde, nog steeds al kan met 2de hands altijd iets komen. Rijdt prima, weinig belasting + verzekering en hoop er zo'n 5 jaar plezier aan te beleven zonder enorm grote, onvoorziene kosten. Voor mijn beginnersbudget was dit voor mij de beste optie, hoop dat ik zo tevreden blijf.

Wil dus zeggen dat n nieuwe auto enkel leuk is als je genoeg budget hebt, hij goed voldoet aan je eisen en je het dat waard vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 13-01-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

bouwfraude schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:00:
Het benzine verbruik dat de fabrikant opgeeft is altijd wat optimistischer dan de werkelijkheid.
volgens spritmonitor.de haalt het merendeel van de 107's 1:17 tot 1:18
Maar 100km per dag rijden zonder airco is ook geen feest als het ooit weer eens warm wordt.
Dat laatste is natuurlijk persoonsgebonden, ik zet zelf in 90% van de gevallen de airco uit. Vind ik irritant, ik doe liever de ramen open. Mits ik niet met 30+ ergens is de file sta op de route de soleil.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
Toevallig is er bij een dealer in de buurt een actie dat je de airco gratis erbij krijgt. Enige extra eisen die ik heb kunnen vinden is dat er een radio in moet, en dat ik geen witte/gele maar een zwarte auto wil. Dat moet voor 500 euro meerprijs ook nog wel te doen zijn lijkt me dus ik gok dat het dan zo'n 7500 / 8000 max wordt. Echt een twijfelgeval voor mij.

Hoijong, heb jij een half jaar geleden gewoon voet bij stuk gehouden en ben je dus echt bij de 6000 blijven hangen en zat die 2e hands dus ook in die categorie als ik vragen mag?

De stap tussen 6000 voor een 2e hands en 8000 voor een nieuwe die ook aan de eisen voldoet is natuurlijk kleiner dan van 6000 voor een 2e hands naar 10.000 voor een nieuwe. Maar goed, ik zeg nu wel zo leuk dat het 8000 wordt maar voor hetzelfde geld tovert de dealer nog meer bedragen uit z'n mouw waardoor ik ook rond de 10.000 voor een nieuwe uit kom en dan ga ik zeker weten voor een goedkopere 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Virax schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 21:48:
Dit topic is inmiddels opgesplitst, dus nu kan ik zonder schuldgevoel voor topicvervuiling alsnog gewoon reageren ;)

Ik heb me inderdaad afgevraagd hoe comfortabel de auto rijdt. Toevallig ken ik iemand die ook een Peugeot 107 heeft en ik mocht een testritje maken. Het viel me inderdaad wel op dat hij boven de 80 km per uur wat meer geluid maakt dan een 1.2 auto waar ik vaak in rijd, maar echt storend was het ook weer niet en 'een hele bak herrie' vind ik ook wat overdreven. Maar smaken verschillen natuurlijk en het is net wat je gewend bent. Verder vond ik het een prima wagen, maar ik ben ook niet zo veeleisend en weet dat ik voor dat geld niet op de voorste rij kan zitten.
Benieuwd wat die 1.2 auto is. Als ik zo'n C1 vergelijk met mijn 207 1.4 blue lease, dan scheelt dat fors. Rijcomfort, geluid, gemak van optrekken bij 120km/u ligt allemaal op een veel hoger plan. En vergeet niet de hoeveelheid binnenruimte als je eens met 4 man bent, of op vakantie gaat.

Het prijsverschil met de 14% diesels is wel groter dan ik dacht, trouwens. Dat verdien je niet snel terug, het is alleen fijn om een wat luxere auto te rijden. Heb je ook overwogen om 2e hands zo'n zuinige auto te kopen? Zeker de C1 + zusjes is al best lang op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:54

Sick Nick

Drop the top!

Virax schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:36:
De stap tussen 6000 voor een 2e hands en 8000 voor een nieuwe die ook aan de eisen voldoet is natuurlijk kleiner dan van 6000 voor een 2e hands naar 10.000 voor een nieuwe. Maar goed, ik zeg nu wel zo leuk dat het 8000 wordt maar voor hetzelfde geldt tovert de dealer nog meer bedragen uit z'n mouw waardoor ik ook rond de 10.000 voor een nieuwe uit kom en dan ga ik zeker weten voor een goedkopere 2e hands.
Vergeet niet dat je oorspronkelijke idee een 2ehands van 3.000~4000 was he, dan is 8.000~10.000 meer dan een verdubbeling ;)

En dealers weten altijd overal wel geld uit te kloppen, wil je vloermatjes erin? Geen probleem voor slechts 100 euro extra, een volle tank bij aflevering kan best voor 80 euro er bovenop, sowieso de rij-klaarmaak kosten a 300 euro (geen idee wat ze er voor doen aangezien je voor alle logische dingen apart moet betalen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Virax schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:36:
Toevallig is er bij een dealer in de buurt een actie dat je de airco gratis erbij krijgt. Enige extra eisen die ik heb kunnen vinden is dat er een radio in moet, en dat ik geen witte/gele maar een zwarte auto wil. Dat moet voor 500 euro meerprijs ook nog wel te doen zijn lijkt me dus ik gok dat het dan zo'n 7500 / 8000 max wordt. Echt een twijfelgeval voor mij.

Hoijong, heb jij een half jaar geleden gewoon voet bij stuk gehouden en ben je dus echt bij de 6000 blijven hangen en zat die 2e hands dus ook in die categorie als ik vragen mag?

De stap tussen 6000 voor een 2e hands en 8000 voor een nieuwe die ook aan de eisen voldoet is natuurlijk kleiner dan van 6000 voor een 2e hands naar 10.000 voor een nieuwe. Maar goed, ik zeg nu wel zo leuk dat het 8000 wordt maar voor hetzelfde geldt tovert de dealer nog meer bedragen uit z'n mouw waardoor ik ook rond de 10.000 voor een nieuwe uit kom en dan ga ik zeker weten voor een goedkopere 2e hands.
Ik had 5000 en wilde ook niet meer uitgeven voor mn eerste auto, was dus 5k geworden ook. Wilde eigenlijk een polo, ibiza ofzo, maar rover was goedkoper wegens het faillissement. Prima voor mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26
Laat ik me er ook eens mee bemoeien.... :+

Ik begrijp dat je een goedkope auto zoekt voor 100 km per dag. Verder geen eisen, alleen zwart en airco. Je wilt zowiezo geen zwart zonder airco eigenlijk, dat wordt bakken.

Voor een normale auto betaal je wegenbelasting. Rij je op diesel, dan is de brandstof goedkoper, maar de wegenbelasting hoger. Rij je op gas (een G3 installatie) dan betaal je ook minder voor de brandstof, maar ook weer meer belasting.

Daar komt bij dat je op een liter gas minder ver komt als op een liter benzine en op een liter diesel weer verder dan op een liter benzine.

Dan nu de truuc van die lage wegenbelasting : de overheid heeft besloten dat je korting krijgt als je auto weinig CO2 uitstoot, en een hybride is vrij van wegenbelasting. Met een maximum van 110 gram CO2 voor benzine en 95 gram voor diesel rij je belastingvrij. Stoot de auto meer uit, dan mag je gaan betalen. De hoeveelheid is afhankelijk van het gewicht.

Raadplegen we vervolgens groenopweg.nl, dan is de goedkoopste een Fiat Panda met 7600 euro. De Aygo zit erboven met 8250 euro.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

asing schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 23:48:
Raadplegen we vervolgens groenopweg.nl, dan is de goedkoopste een Fiat Panda met 7600 euro. De Aygo zit erboven met 8250 euro.
Scheelt dat zo weinig? De Panda is wel ietsje groter denk ik als de Aygo, maar ik had verwacht dat een Aygo meer duurder was (lijkt me kwalitatief een stuk beter)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou je niet wat meer letten op comfort met zoveel km/dag? Qua vaste lasten is een grotere auto duurder, maar als je een iets oudere neemt (2005 ofzo, hoeft nog geen oud brik te zijn) heb je binnen budget een prima diesel auto in de Polo/Fabia/Ibiza categorie.

De hogere wegenbelasting compenseer je ruimschoots door lagere brandstofkosten dan bij een nieuwe benzineauto met zoveel km.

Wat je zou moeten doen is om gewoon eens in een spreadsheetje een rekensom te maken van alle kosten, zowel vast als variabel.

Denk daarbij aan:

Afschrijving (vast)
Wegenbelasting (vast)
Verzekering (vast)
Onderhoud (semi-vast)
Verbruik op basis van te verwachten afstand (varibel)

Vul dat in voor de verschillende opties voor een realistische periode (3 jaar bijv) en je hebt de werkelijke kosten te pakken.

Puur persoonlijk zou ik als je toch een 'goedkope' auto zoekt neigen naar een 10-jaar oude, relatief lichte diesel. Zo'n ding kost wel wat wegenbelasting, maar is nagenoeg even zuinig als een nieuwe (misschien niet in die onnozele CO2 opgaves, maar wel aan de pomp), en je kunt het dermate veel goedkoper kopen dat je de hogere kosten makkelijk compenseert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dat scheelt weinig ja.... Maar er is een maar. Dit is al ruim boven budget, en de benzine is ook niet goedkoop met bijna 1.65 de liter.

Dan kan je proberen aan een Chevrolet Spark Bifuel te komen. Dan kost een volle tank gas maar 20 euro, maar die auto kost wel even 10.000 euro nieuw. Die heeft ook weer geen wegenbelasting.

Als er dagelijks 100 km mee gereden wordt en dan ongeveer 200 dagen per jaar naar de zaak gereden, dan wordt dat 20.000 km.

verbruik Fiat Panda 6.65 liter/100 km (2194 euro)
verbruik Toyota Aygo 6.38 liter/100 km (2105 euro)

verbruik Chevrolet Spark bi-fuel 8.34 liter/100 km (1251 euro)

*bron : www.werkelijkverbruik.nl

Wil de topicstarten dus zijn lasten zo laag mogelijk houden, en de aanschafprijs ook binnen de perken willen houden.... dan wordt het goed zoeken naar een heel zuinig 2e handsje. Het probleem hierin is dat de bpm-vrij rage pas kort vol in gang is en die kleine autootjes nogal waardevast zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 21:40

Naboo

#WINNING!! DUH!

Even als 107 rijder mij er mee bemoeien.

Mijn 107 is nu 11 maanden oud en staat inmiddels al op 38000km. Dat is dus meer dan wat de TS er mee wilt gaan rijden. Ik ben er ook 2x mee naar London gereden en heb een tijdje ivm werk 380km per dag moeten rijden.
En ik moet je zeggen: het comfort is heel goed te doen.

Ik was in het begin bang voor een zere rug of wat dan ook. Maar met mijn postuur en lengte, geen centje pijn. Zonder stoppen van Amsterdam naar Calais, prima te doen.

Om wat cijfers te geven; ik rijd er gemiddeld 1:18 mee. Maar 1:20 en zelfs 1:21/22 is te halen, afhankelijk van je rechtervoet.

Verzekering kost mij 140 euro per 3 maanden (all-risk)
Auto kost mij incl. afschrijving: 17 cent per kilometer (11 cent per kilometer zonder afschrijving)
Dit is incl. de 2 onderhoudsbeurten die de auto gehad heeft.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
dion_b schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 00:35:
Puur persoonlijk zou ik als je toch een 'goedkope' auto zoekt neigen naar een 10-jaar oude, relatief lichte diesel. Zo'n ding kost wel wat wegenbelasting, maar is nagenoeg even zuinig als een nieuwe (misschien niet in die onnozele CO2 opgaves, maar wel aan de pomp), en je kunt het dermate veel goedkoper kopen dat je de hogere kosten makkelijk compenseert.
Vergeet niet dat een lichte diesel (950-1050 kilo) al op bijna 900 euro aan wegenbelasting zit en dan heb je nog geen meter gereden. Een peugeot 206 1.4hdi zit daar overigens een kilo onder, dus is iets goedkoper. Alleen wel ouder, dus de onderhoudskosten gaan dan ook tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Laatst online: 26-05 13:52

tazzman

a real boardmonkey

De keuze diesel of benzine ligt er meer aan hoe je voor je auto wilt betalen: hoge vaste lasten en lagere gebruikskosten of andersom. Een diesel brengt hogere vaste lasten met zich mee en voor een gelijke benzine variant betaal je natuurlijk meer aan de pomp. Nu zou je ook LPG kunnen overwegen alleen daar zitten natuurlijk ook weer hogere vaste lasten aan vast. De overheid wilt dat je hoe dan ook flink betaald voor het auto rijden dus die knip zal of maandelijks getrokken moeten worden of elke keer als die draaikolk in je tank weer gevoed moet owrden.

Zoals gezegd, als je echt veel rijdt (d.w.z. dagelijks lange ritten van, naar en/of voor je werk) dan is een diesel een goedkopere keuze. Maar als je echt zo veel rijdt, dan moet je je afvragen of zo'n klein autotje wel iets voor je is?

Comfort lijkt niet zo belangrijk totdat je na een uur rijden krom zit van de pijn in je rug of half doof bent van het lawaai in de auto of je de "semi automaat" zo zat bent, dat je de auto het liefts in het Amsterdam Rijnkanaal laat verdwijnen. :)

Voor 6000 euro kan je ook een gebruikte Ford Focus of een Golfje o.i.d kopen - uiteraard wat ouder maar wel een auto waar je comfortabel en veilig mee onder weg bent.

Wat betreft gebruikte auto's... Ik heb diverse auto's gehad, van een 12 jaar oude Renault 19 16S (import uit Frankrijk) tot een 16 maanden oude BMW 3-serie en nog nooit echt problemen gehad met welke auto dan ook. En ik ook geen auto expert. Ik zou er zelf niet zo heel bang voor zijn.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

tazzman schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 02:03:

Comfort lijkt niet zo belangrijk totdat je na een uur rijden krom zit van de pijn in je rug of half doof bent van het lawaai in de auto of je de "semi automaat" zo zat bent, dat je de auto het liefts in het Amsterdam Rijnkanaal laat verdwijnen. :)
Zie mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je schrijft niet wat je postuur en lengte is + is 1 mening niet echt representatief, zeker niet gezien je als eigenaar doorgaans iets vooringenomen bent. Maar het blijft sowieso subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Met alle respect, die kilometers ga ik nooit rijden in zo'n auto. Heb er meerdere malen in gereden maar dat is niets. Nu ben ik 2m05 maar dan nog, gebrek aan geluidsisolatie, tamme motor en een onveilig gevoel hebben niet met mijn lengte te maken ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:00

Metro2002

Memento mori

Ik heb me exact deze vraag ook al een paar keer gesteld. Een nieuwe auto voor 6-7k of een 2e hands auto voor dat bedrag. Voor mij is conclusie eigenlijk simpel, ik hecht ten eerste geen waarde aan een nieuwe auto en als je ziet wat je nieuw koopt of 2e hands dan kies ik liever voor een 2e hands auto. Voor 6-7k koop je echt een prima 2e hands wagen die veel ruimer en luxer is en waar je ook nog jaaaaaaren mee vooruit kan. Nieuw koop je alleen een klein hokje daarvoor.

Ga je écht puur alleen op ratio af dan kan je kiezen voor een nieuwe auto, immers: paar jaar garantie, geen apk de eerste 3 jaar etc. Maar je keuze is dan wel een stuk beperkter tot een paar boodschappenwagens. Overigens die 6k is inderdaad wel erg laag, als je je nieuwe auto een klein beetje wilt aankleden zit je al snel op iets over de 10.000 euro. Heb zelf toen gekeken bij een suzuki alto, een chevrolet spark en bij de citroen C1.
Virax schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:28:
@TheJason
Maar bij zo'n nieuwe auto rond de 8000 euro (Peugeot 107, Toyota Aygo en Citroen C1) betaal je totaal geen wegenbelasting en ze rijden al zuiniger (ruim 1 op 22 las ik). Dan kan het (diesel vs benzine) toch niet zo heel veel meer schelen?

Waar ik bang voor ben met een 2e hands auto is dat je nooit weet hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan, en ik ben ook altijd bang voor de kilometerstand. Ik hoor veel berichten dat een auto na de 200.000 km wel af begint te raken en dat er dan vaker dingen stuk gaan. Stel dat ik een 2e hands zie van 5000 euro met een kilometerstand van 140.000 dan zit ik binnen twee jaar al over die 200.000. Dat vind ik dan ook zonde snap je? Vooral als je voor 2500 euro meer een nieuwe auto hebt. Of zijn dat soort berichten over die kilometerstanden onzin en is dat niet zo belangrijk als ik het nu maak?
Alles staat of valt met onderhoud. Ik heb zelf auto's gehad met meer dan 3 ton op de klok en die reden echt nog steeds prima, als je ze maar goed blijft onderhouden. En voor een auto met een kmstand boven de 2 ton schrikt me alleen af als de onderhoudshistorie niet bekend is.
MBV schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 11:45:
Vergeet ook niet dat die C1 etc een hele bak herrie maken, dat is ook niet echt comfortabel. Maar ik zou zeggen: maak gewoon de rekensom. Als je je auto all-risk verzekert zou je zelfs een klein bedrag kunnen lenen om een 14%-diesel te kunnen aanschaffen: het levert je namelijk heel veel voordeel op (minder wegenbelasting, minder brandstofkosten) t.o.v. een 2e hands die net zo zuinig is, maar niet de 14% norm haalt.
Heb zelf een tijd geleden in een 107 gereden maar het viel mij juist heel erg mee hoe het reed. Best comfortabel en stil, alleen boven de 100km/u was de motor niet meer thuis en moest je wel terugschakelen als je wilde inhalen.

[ Voor 69% gewijzigd door Metro2002 op 14-01-2011 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06
Virax, je geeft aan dat je bang bent voor de hoge kilometerstand van een 2e hands auto en het niet weten van het onderhoudsverleden maar er zitten een hoop opties tussen 0km en 140.000km. Mijn ervaring is dat auto's met 20k tot 50k op de teller erg gunstig zijn geprijsd. Net ingereden maar de grootste afschrijving al achter de rug. De auto daalt immers de eerste kilometers het hardst in waarde. Bovendien worden die stadsauto'tjes vooral gebruikt als boodschappenauto en hebben ze nagenoeg geen kilometers op de teller staan.

Mijn advies, zoek een jonge 2e handse auto zodat je net wat meer auto hebt voor jouw budget.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, en als je de afschrijving die je dan al gehad hebt afzet tegen eventuele wegenbelasting die je betaald voor een gebruikte wagen en je smeert dat uit over een paar jaar, dan scheelt het niet eens zoveel denk.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04

Bever!

3

al is die nieuwe auto 4000 euro, ik zal never 100 km per dag in zon stadskarretje doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

teacher schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 10:10:
Idd, en als je de afschrijving die je dan al gehad hebt afzet tegen eventuele wegenbelasting die je betaald voor een gebruikte wagen en je smeert dat uit over een paar jaar, dan scheelt het niet eens zoveel denk.
Sterker nog: je ziet genoeg 2e hands 107/C1/aigo's 2e hands met 50k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Wel uitkijken met die tweedehands Aygo's (en klonen) als er wel een 'recent' (drie letter in het midden) kenteken op zit. Er zijn een aantal malafide bedrijven actief met het importeren van die karretjes en dan de teller terugdraaien: Aygo's uit 2006 met 30K op de teller, wat in werkelijkheid dan 130K blijkt te zijn.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:58
Niemand zegt iets over de volkswagen lupo 3l ? De belastingvrije diesel, ik had de mijne met Bj 2000 - 300.000 km ( ja echt) gekocht voor 2900 euro, zit nu op de 323.000 en de auto rijd nogsteeds als een boterzachte trein.

Klein auto maar van binnen een zee van ruimte ( behalve voor de kofferbak ruimte, die is echt smal ) en je zit met 4 personen goed en comfortabel.

en dat 1 op 33 ( oke praktijk 1 op 27 ) :)

edit: klopt ff af, want zul je zien, als ik naar huis rijd, dat de auto er mee stopt :p

[ Voor 10% gewijzigd door FireBladeX op 14-01-2011 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:06
FireBladeX schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:39:
Niemand zegt iets over de volkswagen lupo 3l ? De belastingvrije diesel, ik had de mijne met Bj 2000 - 300.000 km ( ja echt) gekocht voor 2900 euro, zit nu op de 323.000 en de auto rijd nogsteeds als een boterzachte trein.

Klein auto maar van binnen een zee van ruimte ( behalve voor de kofferbak ruimte, die is echt smal ) en je zit met 4 personen goed en comfortabel.

edit: klopt ff af, want zul je zien, als ik naar huis rijd, dat de auto er mee stopt :p
Tsja, met 3 ton op de teller wordt het risico dat er iets kapot gaat natuurlijk wel een stuk groter.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
Thnx voor alle input iedereen! Ik wil graag op alles reageren dus big wall of text ahead:

@MBV
Die 1.2 auto is een Toyota Yaris. Die rijdt wel stiller, en je voelt ook dat je wat meer power onder je kont hebt. Maar ik vond het geluidsverschil van de motor nou ook weer niet zo groot dat ik echt dacht 'wat gebeurt hier nou weer?!'. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik in die Peugeot 107 niet harder heb gereden dan 90km/u.

Betreffende ritjes voor 4 man of vakanties. Ik ben niet van plan om ermee op vakantie te gaan, en vervoer voor 4 man zal zeer incidenteel gebeuren. Hier schaf ik hem ook niet voor aan en ik richt me dan ook puur op woon-werk-verkeer.

Ik heb ook overwogen om zo'n zuinige auto in 2e hands variant te kopen. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog iets meer onderzoek naar moet doen, maar op het eerste gezicht scheelde die wagens een paar 100 euro met de nieuwprijs terwijl ze al wel 20k op teller hadden. Ik las ergens dat dit o.a. kwam omdat je die auto meteen mee kunt nemen en bij een nieuwe 2 a 3 maanden moet wachten. Maar misschien zaten er ook wel veel meer opties in. Dat moet ik dus inderdaad even verder gaan uitzoeken.

@Sick Nick
Ja oorspronkelijk was het idee inderdaad 3000 a 4000 euro en dan is 8000 a 10.000 meer dan een verdubbeling. Wil sowieso niet boven de 8000, en als ik 8000 betaal voor zo'n nieuwe dan moet ie ook wel zwart zijn, airco hebben en radio hebben. Dingen als vloermatjes heb ik nog niet eens bij stilgestaan, ik verwacht eigenlijk dat dat er standaard in zou zitten maar ik kom weer bedrogen uit hoor ik al. Ook zaken als rij-klaar maken leek me iets dat al in de prijs zat inbegrepen. Als dat allemaal niet zo is dan gaat die nieuwe auto nooit goedkoper zijn dan 8000 euro en dan is het zoals ik het nu voel echt einde oefening.

@Hoijong
Thnx, helder!

@asing
Yup, een 'goedkope' auto voor 100 km per dag. Verder geen eisen behalve zwart, airco en radio. Ow ja, en ik wil niet aan gas. Kan dit niet onderbouwen met sterke argumenten verder, maar ik wil niet zo'n tank achterin m'n auto en ik ben in dat opzicht heel meeloperig dus doe mij maar gewoon benzine of diesel. Die Fiat Panda vind ik echt niks, en die Aygo zit met 8250 echt boven m'n budget dus dan zou het een 2e hands worden. Maar ik ga dit weekend zoals gezegd toch de dealer proberen. Wellicht dat die die 250 er nog wel af wil halen als hij er weer een auto meer door kan verkopen...

@dion_b
Ten eerste: gefeliciteerd :)
Zoals gezegd: ik ben volgens mij niet zo'n veeleisende rijder. Het gaat om ritjes van 45 a 60 minuten. Ik heb een stukje gereden in die Peugeot 107 en het viel me alles mee. Ik zat lekker en had ook niet het idee dat ik te weinig ruimte had. M'n stoel kon bijvoorbeeld nog meer naar achter (ik ben 1,89m). Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het is als ik moe ben na een dag werken, maar ik voorzie daar eigenlijk geen problemen.

Zo'n spreadsheet is handig inderdaad, maar dan moet je wel met zekerheid kunnen zeggen dat je over drie jaar nog steeds 30.000 km per jaar rijdt. En ik ben niet zo'n planner en kies vaak voor veilig/zeker. Misschien vind ik een woning dichter bij het werk of wijzigt m'n werkplek waardoor ik minder ver hoef te rijden. Daarom zou ik eerder kiezen voor lage vaste lasten en hogere gebruikerskosten. Stel dat ik over twee jaar nog geen 10.000 km per jaar rijd, dan weet ik in ieder geval dat ik toch geen wegenbelasting betaal en de auto dus voor relatief weinig geld stilstaat.

@Naboo
Goed te horen dat jij het comfort heel goed te doen vind. Het is maar één mening natuurlijk, maar wel eentje die mijn vermoedens bevestigt. Wel een dure verzekering, of lijkt dat maar zo? De persoon die ik ken is ook all-risk verzekert en heeft nog een verzekering voor max 3 extra inzittenden en zij betaalt 54 euro per kwartaal (Univé).

@tazzman
Persoonlijk zou ik kiezen voor lage vasten lasten en hogere gebruikskosten. Misschien moet ik inderdaad niet bang zijn voor de gevaren van een 2e hands. Ik ga me daar dan ook weer iets meer in verdiepen en me iets minder blind staren op een nieuwe auto. Voor die 8000 euro zit je namelijk wel erg dicht tegen de basis terwijl er misschien wel een degelijke 2e hands voor 5000 of 6000 euro is die net even wat beter is (meer auto onder je kont, iets stiller en krachtiger door bijvoorbeeld een 1.2 motor etc etc).

ephymerous
Je bent een stuk langer dan ik dus ik kan begrijpen dat jij zo'n auto echt niets vindt. Het geluid is natuurlijk deels smaak en deels wat je gewend bent. Ik geef toe dat je hem hoort, maar het stoorde me niet verschrikkelijk erg ofzo. Wat ik me wel afvraag is waar dat onveilige gevoel van je vandaan komt. Zo'n Peugeot 107 is misschien klein, maar het is toch een heel degelijk bakkie?

Metro2002
Duidelijke argumenten voor een 2e hands auto. Thnx. Ik ga dat serieus overwegen en mezelf iets minder blindstaren op een nieuwe 'boodschappenwagen' ;). Hoewel, je bent opzich ook nog wel redelijk positief over die 107. Ik ga eens kijken of er zoiets auto (2e hands) met een 1.2 motor bestaat. Dat is stiller en krachtiger en neemt veel twijfels die ik hier van mensen over comfort lees weg lijkt me.

@MrFl0ppY, teacher en MBV
Thnx, ook dit zijn zeer sterke argumenten om toch voor een 2e hands te gaan. Gewoon alle kilometerstanden boven de 40.000 eruit filteren, en mogelijk blijven er nog hele degelijke wagens over die net een stapje beter zijn dan een Peugeot 107. Want als de mogelijkheid zich voordoet dan kies ik natuurlijk ook liever voor een 1.2 dan een 1.0. Je hebt net wat meer auto voor het budget, en het geld dat je ermee bespaard is inderdaad weer voor wegenbelasting.

@Wok
Thnx voor de tip. Ik wil sowieso gewoon bij een gerenormeerde dealer, maar je weet het nooit natuurlijk. Moet ik opletten met dat soort auto's als ze drie letters in het midden hebben? Ik wil sowieso wel wat papieren zien, maar oplettend zijn is altijd goed natuurlijk.

@FireBladeX
Kopen met 300.000 op de teller ga ik echt niet doen. Jij hebt hem nu op 323.000 en het rijd nog steeds perfect, maar vergeet niet dat ik na een maand of 9 al daarop zou zitten dan. Nee, dat vind ik echt een te grote gok.

Dan nog even algemeen:
Het valt me wel op dat veel mensen zich afvragen of zo'n auto wel genoeg comfort biedt voor 100 km. Ik denk echt dat het wel te doen is, maar als leek zou ik het zomaar kunnen onderschatten natuurlijk. Ik ga me de komende dagen daarom ook even orienteren op zuinige 2e hands auto's met weinig kilometers op de teller. Thnx all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 01:00:
[...]

Vergeet niet dat een lichte diesel (950-1050 kilo) al op bijna 900 euro aan wegenbelasting zit en dan heb je nog geen meter gereden. Een peugeot 206 1.4hdi zit daar overigens een kilo onder, dus is iets goedkoper. Alleen wel ouder, dus de onderhoudskosten gaan dan ook tellen.
Ben laatst met een 206 HDI naar Berlin en terug gereden, comfort daarvan is prima, stoelen zitten absoluut beter dan in m'n eigen Seat Cordoba. Helaas moet je om <950kg te blijven naar de 3-deurs uitwijken, wat IMHO no-no is (nog los van moeite om achterin te komen zijn langere deuren volstrekt onpractisch bij parkeren in krappe stedelijke plekken).

Maar goed, even dat als voorbeeld nemen - de 206 1.4HDI 3-deurs die 949kg weegt.

Ding doet 1:23, wat bij 20k per jaar neerkomt op 869l diesel wat bij EUR 1.25/l neerkomt op EUR 1086/jaar. Belasting is EUR 744. Verder kost zo'n geval +-EUR 3000, en zal het over drie jaar nog makkelijk EUR 2000 opbrengen, dus afschrijving van EUR 333/jaar is realistisch. Totaal van brandstof, belasting en afschrijving dus zo'n EUR 2100 per jaar.

Stel een nieuwe C1/106 a EUR 8000. Wegenbelastingvrij, maar na 3 jaar is dat naar EUR 5500 gezakt. Afschrijving is dus zo'n EUR 833 per jaar. Verbruik is zo'n 1:22, wat neerkomt op 910l bij 20k km. Uitgaande van EUR 1.60/l kost dat jaarlijks EUR 1450. Totaal van brandstof, belasting (0) en afschrijving wordt dus EUR 2290/jaar.

De nieuwe C1 is dus duurder, de hogere afschrijving en verbruikskosten compenseren ruim de wegenbelasting van de 206.

Daar komt bij dat als je km-tal hoger uitvalt (een vakantie kan er zomaar 5k bovenop gooien), het verschil veel sterker in het voordeel van de diesel gooit.

Mbt onderhoud: oneens. Ja, een oudere auto heeft gemiddeld genomen iets meer onderhoud nodig, maar het is vaak aanzienlijk goedkoper onderhoud. Daarbij komt dat een beetje betrouwbare auto's van de laatste 10, 15 jaar echt niet continu langs de weg hoeven te staan, ook niet na 10 jaar. M'n huidige Cordoba 1.9SDI uit 1999 heeft alleen maar (herhaaldelijk :X ) de garage in gemoeten na lak- en plaatschade, m'n vorige Excel 1.3i uit 1995 heeft motorisch pas na 15 jaar meer gemoeten dan jaarlijkse beurt, en dan was het enkel een versleten koppeling (wat gelijk niet meer economisch was om te vervangen gezien een 1995 Excel een dagwaarde van ongeveer EUR 400 had in 2010, minder dan de reparatiekosten).

Als je een oldtimer zou nemen zou ik qua onderhoud meer rekenen, maar <10 jaar oud toch echt niet.
FireBladeX schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:39:

Ik heb gelezen dat die Lupo 3l's vrij onderhoudsgevoelig zijn en met name de halfautomaat versnellingsbak nogal eens de geest geeft. Is die van jou vervangen/gereviseerd geweest?

Verder EUR 2900?? Laatste keer dat ik keek zag ik geen enkele Lupo 3l < EUR 4200, en de goedkoopste daarvan zagen er uitermate verdacht uit... waar vind je een Lupo 3l voor zo weinig?
Virax schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:28:
Thnx voor alle input iedereen! Ik wil graag op alles reageren dus big wall of text ahead ;)

@MBV
Die 1.2 auto is een Toyota Yaris. Die rijdt wel stiller, en je voelt ook dat je wat meer power onder je kont hebt. Maar ik vond het geluidsverschil van de motor nou ook weer niet zo groot dat ik echt dacht 'wat gebeurt hier nou weer?!'. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik in die Peugeot 107 niet harder heb gereden dan 90km/u.
Ga je zelf woon-werk >90km/u rijden? Zo ja zou ik dat zeker testen. Sowieso is een snelwegrit een standaard onderdeel van een testrit.
Ik heb ook overwogen om zo'n zuinige auto in 2e hands variant te kopen. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog iets meer onderzoek naar moet doen, maar op het eerste gezicht scheelde die wagens een paar 100 euro met de nieuwprijs terwijl ze al wel 20k op teller hadden. Ik las ergens dat dit o.a. kwam omdat je die auto meteen mee kunt nemen en bij een nieuwe 2 a 3 maanden moet wachten. Maar misschien zaten er ook wel veel meer opties in. Dat moet ik dus inderdaad even verder gaan uitzoeken.
Waarom ben je zo paranoide over km-tal :? Vrijwel iedere moderne auto kan met gemak >200k aan en zeker de wat simpelere (non-turbo diesel) motoren zelfs het dubbele daarvan.

Sterker nog, een hoog km-tal wijst op lange ritten. Die zijn bij lange na niet zo schadelijk voor de motor+transmissie als korte ritten waar de boel niet goed opgewarmd is. Juist korte "boodschappenrijtjes" zijn funest. Dat wil niet zeggen dat hoge km-tal goed is, enkel dat je er werkelijk niets aan af kunt lezen. Interessanter is onderhoudshistorie. Hoge km-tal impliceert dat bijv distributieriem vervangen moet zijn geweest. Als dat gebeurd is, no problem. Is dat niet gebeurd, dan gelijk kosten daarvan meerekenen!
@dion_b
Ten eerste: gefeliciteerd :)
Tnx :P
Zoals gezegd: ik ben volgens mij niet zo'n veeleisende rijder. Het gaat om ritjes van 45 a 60 minuten. Ik heb een stukje gereden in die Peugeot 107 en het viel me alles mee. Ik zat lekker en had ook niet het idee dat ik te weinig ruimte had. M'n stoel kon bijvoorbeeld nog meer naar achter (ik ben 1,89m). Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het is als ik moe ben na een dag werken, maar ik voorzie daar eigenlijk geen problemen.
Ik heb het drie jaar met een geerfde Excel gedaan, die met mijn bescheiden 1m86 voor geen meter zat, dus het kan allemaal wel, maar het verschil merk je wel degelijk. Dat gezegd, de auto's die echt lekker zitten, zijn gewoon duurder (zo niet in de aanschaf, dan wel in verbruik). IMHO gaat niets boven een Focus met Ghia bekleding, maar dan mag je de vaste lasten rustig 50% hoger rekenen, en dat heb ik er ook niet voor over.
Zo'n spreadsheet is handig inderdaad, maar dan moet je wel met zekerheid kunnen zeggen dat je over drie jaar nog steeds 30.000 km per jaar rijdt. En ik ben niet zo'n planner en kies vaak voor veilig/zeker. Misschien vind ik een woning dichter bij het werk of wijzigt m'n werkplek waardoor ik minder ver hoef te rijden. Daarom zou ik eerder kiezen voor lage vaste lasten en hogere gebruikerskosten. Stel dat ik over twee jaar nog geen 10.000 km per jaar rijd, dan weet ik in ieder geval dat ik toch geen wegenbelasting betaal en de auto dus voor relatief weinig geld stilstaat.
IMHO non-issue. Als je situatie verandert, auto verkopen en andere auto nemen die past bij de situatie op dat moment. *Nu* rij je 20k km/j en is het goedkoper om een relatief lichte diesel te nemen. Dan zou ik dat nu ook doen. Als je over x-jaar bijna niets meer rijdt, diesel verkopen en benzine kopen. Krijg je over x-jaar kinderen en wil je ermee op vakantie, kleine lichte bak verkopen en grotere geval nemen. Simpel toch? En je hoeft er juist niet voor te plannen, gewoon steeds nemen wat op dat moment het beste past bij je situatie :)
@tazzman
Persoonlijk zou ik kiezen voor lage vasten lasten en hogere gebruikskosten. Misschien moet ik inderdaad niet bang zijn voor de gevaren van een 2e hands. Ik ga me daar dan ook weer iets meer in verdiepen en me iets minder blind staren op een nieuwe auto. Voor die 8000 euro zit je namelijk wel erg dicht tegen de basis terwijl er misschien wel een degelijke 2e hands voor 5000 of 6000 euro is die net even wat beter is (meer auto onder je kont, iets stiller en krachtiger door bijvoorbeeld een 1.2 motor etc etc).
Een nieuwe auto is je reinste kapitaalvernietiging. Geen km zo duur als de eerste uit de showroom :o

Verder is een 1.2l motor "krachtiger" noemen IMHO vrij discutabel. Het blijft een onderdeurtje, dus zul je teleurgesteld zijn als je flinke trekkracht wilt. Wat mij met m'n 1.3l Excel vooral opviel was hoeveel het scheelde of je met 1, 2 of meer mensen in de auto zat. Als je er alleen in zat was het een behoorlijk vlotte auto die perfect mee kon komen met veel krachtigere gevallen, maar zodra er iemand naast zat had je moeite om een SDI bij te houden op een oprit, en met vier man erin was het zaak om bij versnellen zowat continu max toeren te maken om ook maar iets te versnellen.

Met een zwaardere motor merk je het verschil vooral als je meer gewicht meezeult. Ik rij nu een 1.9SDI, evenals de meeste non-turbodiesels een vrij log apparaat. Maar het maakt geen zak uit hoeveel man in de auto zotten, en een keer heb ik een volledige legertent van zo'n 600kg naast m'n eigen 100kg meegezeuld en nauwelijks iets gemerkt aan prestaties (al was ik met de bochten wat voorzichtiger ;) ).

Als jij zegt dat je alleen voor 1-persoon woon-werk kijkt zou ik dus genoegen nemen met die 1.0l.

Andere insteek: als je echt altijd alleen zit, zou je niet misschien een motor overwegen? Zelfs als je de rijlessen meetelt kun je goedkoper uit zijn in aanschaf en afschrijving, is het verbruik vergelijkbaar met een C1 en is wegenbelasting en verzekering volstrekt verwaarloosbaar (<EUR 100/jaar totaal voor mijn vrij lompe BMW) en heb je op de koop toe astronomisch betere prestaties voor je geld.
Dan nog even algemeen:
Het valt me wel op dat veel mensen zich afvragen of zo'n auto wel genoeg comfort biedt voor 100 km. Ik denk echt dat het wel te doen is, maar als leek zou ik het zomaar kunnen onderschatten natuurlijk.
Ach, eigenlijk luxegezeik allemaal :P

Tenzij je zit met ernstige rug- of nekklachten kun je werkelijk in iedere barrel dit soort afstanden dagelijks doen. Denk maar eens aan de auto's die mensen 25 jaar geleden hadden, of 50 jaar geleden? Een Kever, 2CV of Mini was prima betrouwbaar genoeg om 100km/dag te rijden, maar zelfs de brakste nieuwe auto is lichtjaren verder op gebied van comfort.

Maar goed, dat je iets kunt doen betekent niet dat je het wilt. Zelf ben ik nogal Spartaans ingesteld, luxe hoeft niet, maar ik wil wel m'n benen kwijt kunnen. Gelukkig ben ik geen 2m lang, maar heb voor m'n 1m86 relatief lange benen, en kom soms redelijk in de knoop. Niet dat je niet kunt rijden (met de knieen sturen O-) ), maar daar kies ik niet voor. Veel anderen zijn nog een stuk kieskeuriger.

Ik zou als ik jou was gewoon even een en ander uitproberen, als het even kan op langere afstanden. Dan kom je vanzelf achter de verschillen en hoe belangrijk jij ze vindt. Risico is dan wel dat je een Mercedes Vito gaat willen, die dingen zitten echt heerlijk :P
Ik ga me de komende dagen daarom ook even orienteren op zuinige 2e hands auto's met weinig kilometers op de teller. Thnx all!
Echt, schrap die paranoia over km-standen, het is zeker bij jonge 2e handsjes onzinnig tot zelfs contraproductief

[ Voor 76% gewijzigd door dion_b op 14-01-2011 14:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Audi A2 (ocassion) is toch ook nog te krijgen zonder MRB? Als je toch niks om auto's geeft is z'n uiterlijk vast geen probleem, en een Audi klinkt als een fatsoenlijke wagen.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toch even reageren, in de hoop dat je er wat aan hebt :)
Ik stond een jaar geleden voor de zelfde keuze. Had ook ongeveer jouw budget in gedachten, en moest 150km per dag woon/werk gaan rijden. Diesel dus, want ook prive gebruik je dat ding nog wel eens en wat het omslagpunt dan ook is, daar kom je boven. De algenoemde 14 t/m 35k is voor oude tot nieuwe auto's van toiepassing. Hoe ouder de auto, hoe lager je omslagpunt.

Het was nog even zoeken...je wil ook niet teveel km's op je nieuwe waggie ;) Uiteindelijk tegen een peug 207 HDI aangelopen. Die was weliswaar een stuk duurder (had budget al opgehoogd richting de 10k, en uiteindelijk 13k voor betaald), maar had pas 55k gelopen en ik zou er dus nog makkelijk een paar jaar mee kunnen rijden.
Verder is voor jou ook van belang waar je woont ivm belasting. Ik woon in Z-holland en betaal dus de hoofdprijs aan belastingen - mijn ouders wonen in brabant en daar zou het minder dan de helft zijn voor de zelfde auto :(
Incl all-risk verzekering kost het ding me gemiddeld 600 euro in de maand. Hou dat ook even in gedachte :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Virax schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:28:
@Wok
Thnx voor de tip. Ik wil sowieso gewoon bij een gerenormeerde dealer, maar je weet het nooit natuurlijk. Moet ik opletten met dat soort auto's als ze drie letters in het midden hebben? Ik wil sowieso wel wat papieren zien, maar oplettend zijn is altijd goed natuurlijk.
Het merendeel zal bonafide zijn, maar blijf wel gewoon kritisch naar de auto kijken. Als op de papieren de datum 'eerste afgifte Nederland' afwijkt van de datum 'eerste toelating' heb je te maken met een geïmporteerd exemplaar. Als de (onderhouds)historie aanwezig of te achterhalen is en de staat van de auto lijkt overeen te komen met de kilometerstand (duidelijke slijtagesporen in het interieur zijn natuurlijk verdacht als de teller nog maar 30K aangeeft), dan geeft dat natuurlijk al een stuk meer zekerheid :)

Natuurlijk geldt bovenstaande eigenlijk voor alle auto's, maar ik noemde het omdat de vraag Aygo's e.d. (zowel nieuw als tweedehands!) in NL dusdanig hoog is, dat de eigen markt niet volledig in die behoefte kan voorzien (te weinig aanbod tweedehands, lange levertijd bij nieuw). Daarom worden die autootjes bij wijze van spreken per krat geïmporteerd uit met name Duitsland en niet iedere 'importeur' is even zuiver op de graat ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29
Herkenbaar probleem van de TS. Onlangs heb ik uitgerekend wat onze 206 ons nou per jaar koste en daar een goedkopere wegenbelastingvrije auto tegenover gezet. Wij kwamen op ruim 5000 euro besparing in 4 jaar tijd op benzine, onderhoud, wegenbelasting, verzekering. Afschrijving heb ik er dan niet bijgenomen, dat vind ik zelf niet zo belangrijk, maar daar nog wel rekening mee houden.

Als eerst heb ik ook nog naar de Lupo 3l gekeken, maar de hoge onderhoudskosten vond ik dat niet waard. Dus die hadden we al meteen op een zijspoor gezet.

Toen zijn we gaan rondkijken en kwamen we naast de C1/Aygo/107 ook nog uit op de Renault Twingo & Suzuki Alto. Buiten de geimporteerde C1/Aygo/107's, vond ik de goede auto's erg slecht geprijsd. We hebben er diverse gezien, maar een gloednieuwe Twingo met airco, elektrische ramen, stuurbekrachting, metallic lak, etc was gewoon goedkoper dan een tweedehands citybug. Wij vonden daarnaast de afwerking beter in de Twingo, maar ook was ie sneller (en 4-cilinder) en beter van kwaliteit. Voordeel is dat we nu gewoon een nieuwe auto hebben met garantie, geen ANWB nodig hebben en hij naar onze wens is :+

Ik zou als ik jou was gewoon wat dealers binnenstappen. Sommige hebben mooie aanbiedingen. Wij betalen nu uiteindelijk 7.000 euro voor de Twingo met inruil van de 206.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

dion_b schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:32:
[...]

De nieuwe C1 is dus duurder, de hogere afschrijving en verbruikskosten compenseren ruim de wegenbelasting van de 206.

Daar komt bij dat als je km-tal hoger uitvalt (een vakantie kan er zomaar 5k bovenop gooien), het verschil veel sterker in het voordeel van de diesel gooit.
Helemaal eens met je post. Ik zou er nog een punt meenemen: de te verwachten prijsstijgingen van brandstof. De kans is vrij groot dat zowel benzine als diesel flink gaan stijgen in prijs (analisten verwachten benzine van 2 euro binnen een paar maanden), en dan ben je met een diesel ook in het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Wel grappig dat hier een paar mensen zitten die volgens mij nooit in zo'n autootje hebben gereden en meteen al roepen: onveilig gevoel, slecht comfort etc.

Kijk eens op citybugclub.nl.... Daar zitten mensen die rustig meer dan 100.000km per jaar rijden met dat ding.

De Aygo/107/C1 zijn echt niet slecht hoor. En dat heeft niks te maken met het feit dat ik er nu zelf 1 heb. Ik ben van een BMW naar een 107 gegaan. En tuurlijk, je levert wel iets in, maar de stoelen zijn echt prima kwaliteit.
Lawaaige motor? Valt echt enorm mee. Ik had een proefrit in een 4 jaar oude 206, dat ding maakte echt veel meer herrie. Als je gewoon de radio op normaal niveau hebt staan, dan hoor je praktisch niks van de motor of andere geluiden.

Ik ben zelf ook heel lang huiverig geweest om zo'n auto te kopen, maar ik zie op korte termijn geen reden om hem in te ruilen voor wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

dion_b schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:32:

Maar goed, even dat als voorbeeld nemen - de 206 1.4HDI 3-deurs die 949kg weegt.

Ding doet 1:23, wat bij 20k per jaar neerkomt op 869l diesel wat bij EUR 1.25/l neerkomt op EUR 1086/jaar. Belasting is EUR 744. Verder kost zo'n geval +-EUR 3000, en zal het over drie jaar nog makkelijk EUR 2000 opbrengen, dus afschrijving van EUR 333/jaar is realistisch. Totaal van brandstof, belasting en afschrijving dus zo'n EUR 2100 per jaar.

Stel een nieuwe C1/106 a EUR 8000. Wegenbelastingvrij, maar na 3 jaar is dat naar EUR 5500 gezakt. Afschrijving is dus zo'n EUR 833 per jaar. Verbruik is zo'n 1:22, wat neerkomt op 910l bij 20k km. Uitgaande van EUR 1.60/l kost dat jaarlijks EUR 1450. Totaal van brandstof, belasting (0) en afschrijving wordt dus EUR 2290/jaar.
Je onderschat de afschrijving van de 206.
Waar is de verzekering? Zit naar schatting een factor 3 tussen.
Waar is het onderhoud? Diesels zijn enorm duur in onderhoud door de gecompliceerde techniek. Bij een nieuwe auto heb je de eerste jaren alleen maar oliewissels.

Er is geen goedkopere manier van rijden dan de Citybug. Bovendien reduceert je risico voor onverwachte kosten enorm.

Overigens ben ik enigszins bevoordeeld met mijn paar maanden oude 107 Millesim.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 14-01-2011 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Even een kleine samenvatting van linkjes voor TS:

- wat verbruikt een auto werkelijk : http://www.werkelijkverbruik.nl/
- wat betaal je aan wegenbelasting (>95 of >110 gr CO2) : http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
- waar vind je nieuwe zuinige auto's : www.groenopweg.nl
- is de kilometerstand logisch : http://www.autopas.nl/page.ocl?pageid=30
- waar vind je informatie over de CO2 uitstoot van een 2e hands auto : https://ovi.rdw.nl/

Op de laatste site zie je ook of een auto geïmporteerd is of niet. Van een geïmporteerde auto is de kilometerhistorie niet bekend, tenzij er boekjes bij zitten.

Aangezien je een leek bent op autogebied kan je voor aankoop het beste een aankoopkeuring laten doen. Dat kan je laten doen bij de ANWB. Nu hoor ik je zeggen dat er een APK op zit en dat het dan wel goed moet zitten. De APK gaat echter alleen over de veiligheid van de auto (dus niet of er een motorisch defect is). Tevens is er ruimte zat om te sjoemelen. "U krijgt er een verse APK bij" zegt dus helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Naboo schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:31:
Wel grappig dat hier een paar mensen zitten die volgens mij nooit in zo'n autootje hebben gereden en meteen al roepen: onveilig gevoel, slecht comfort etc.

Kijk eens op citybugclub.nl.... Daar zitten mensen die rustig meer dan 100.000km per jaar rijden met dat ding.

De Aygo/107/C1 zijn echt niet slecht hoor. En dat heeft niks te maken met het feit dat ik er nu zelf 1 heb. Ik ben van een BMW naar een 107 gegaan. En tuurlijk, je levert wel iets in, maar de stoelen zijn echt prima kwaliteit.
Lawaaige motor? Valt echt enorm mee. Ik had een proefrit in een 4 jaar oude 206, dat ding maakte echt veel meer herrie. Als je gewoon de radio op normaal niveau hebt staan, dan hoor je praktisch niks van de motor of andere geluiden.

Ik ben zelf ook heel lang huiverig geweest om zo'n auto te kopen, maar ik zie op korte termijn geen reden om hem in te ruilen voor wat anders.
Ik had idd. hetzelfde :Y :Y .....als in : "Het is niet stoer om in een klein autootje gezien te worden" :F

Ik heb in mei een splinter nieuwe Alto gekocht, na veel ellende en problemen met 2e, 3e en 4e hands auto's.
Je zit altijd tegen de gebruikers sporen van anderen aan te kijken.En daar had ik geen zin meer in.

De Alto is gewoon een heerlijke en vooral stille cruiser. Er zijn zondagen bij dat ik 400+ km aan 1 stuk rijd zonder problemen te ondervinden.Het comfort is gewoon goed, zeker in vergelijking met wat je anders 2e hands koopt met dat budget.
En ik rijd nu nieuw met jaren garantie, voorlopig geen APK, lage onderhoudskosten, geen wegenbelasting,2 à 3 tientjes all risk verzekering en erg zuinig. 's winters 1:19, 's zomers 1:21.
Ik kom uit een 8G Mitsubishi Galant, maar zou voor geen goud weer teug willen.

Maar verkijk je niet op de dealerprijzen. Dat zijn altijd vanaf prijzen van de meest kale uitvoeringen.En daar overheen komen 9 van de 10 keer ook nog eens €500 afleverkosten(kenteken ed.)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 209360 schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 14:34:
[...]

Je onderschat de afschrijving van de 206.
Prijs 206 uit 2005: +- EUR 5000
Prijs 206 uit 2002: +- EUR 4000

Bron: occasions van Autoweek. In beide gevallen kun je voor EUR 1000 minder *iets* vinden, maar de gros hangt rond de prijzen die ik noem. EUR 1000 over 3 jaar lijkt mij op basis daarvan prima te rechtvaardigen.
Waar is de verzekering? Zit naar schatting een factor 3 tussen.
Dan zit jij bij de foute verzekeraar :o

Als ik bij www.independer.nl kijk kom ik met m'n eigen adres, leeftijd en schadevrije jaren icm 20k-25k km uit op het volgende:

107 1.0 benzine nieuw: EUR 355/j all-risk
206 1.4HDI 2005: EUR 396.05 WA+ of (voor die leeftijd/aanschafprijs betrekkelijk onzinnig) 512.74/j all-risk.

Niet bepaald factor 3 dus. Als je in beide gevallen het zinnigste doet (nieuw all-risk, 6j oud WA+) scheelt het welgeteld EU 41 per jaar - verwaarloosbaar. En zelfs als je toch een 2e handsje all-risk gaat verzekeren is het verschil van EUR 160 kleiner dan het verschil in overige kosten.
Waar is het onderhoud? Diesels zijn enorm duur in onderhoud door de gecompliceerde techniek. Bij een nieuwe auto heb je de eerste jaren alleen maar oliewissels.
Waar is je onderbouwing?

Hier de mijne:
http://www.google.co.uk/u...8o6UOoBZxYGEzgGPAeLbXnVyQ

Let op: de rekensommen kun je niet zomaar overnemen want BE document, waar belastingen en verzekering anders werken dan in NL, maar conclusie is met name dat extra onderhoudskosten bij moderne diesels enkel optreden wanneer je ze voor korte ritjes gebruikt, wat extra zwaar weegt tegen een diesel als boodschappenwagentje. Maar TS wil geen boodschappenwagentje, hij rijdt 2x/dag een lange afstand, wat juist ideel is voor een diesel.
Er is geen goedkopere manier van rijden dan de Citybug. Bovendien reduceert je risico voor onverwachte kosten enorm.
Met een nieuwe wagen is de risico op onverwachte kosten juist enorm. Als iets fout gaat, is het (zodra garantie voorbij is, of als garage garantie om welke reden dan ook weigert) gelijk flink duur. Idem mbt schade als je verzekering om welke reden dan ook niet ophoest. Beide combineren ook nog eens met afschrijving: een krasje verandert de doorverkoopwaarde van een 8-jaar oude bak niet enorm, het kan EUR 1000 schelen bij een bijna nieuwe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb met een greenwheels-kaart al aardig wat kilometers gemaakt in een 107, en zo'n 3-cilinder maakt echt meer geluid dan mijn 207 1.4. Ook meer windgeruis, afrolgeluiden etc. Het is inderdaad achtergrondgeruis, maar juist dat geruis maakt veel uit voor comfort etc. Zet je ventilatie maar eens op de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet of in de 107 de zelfde motoren zitten als in de 207, maar als dat zo is komen de benzine motoren bij BMW uit de fabriek. Dus motorisch prima in orde :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Laatst online: 30-04 11:59

IWriteCode

Less = more

De 107 is een aygo, dus daar zal geen motor inzitten van een 207.

Zelf veel ervaring met een Aygo... (is onze 2e auto) prima autootje voor binnenstad (lekker crossen)... maar voor langere afstanden toch liever wat meer luxe... maar goed... kan zijn dat ik verwend/verpest ben door mijn werkgever...

Qua geluid vind ik het allemaal wel meevallen...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:53
Anders kies je voor een wat oudere Yaris. Iets groter dan het Aygo/C1/107 verhaal, iets meer comfort. En ook erg goedkoop rijden qua onderhoud etc. Maar niet helemaal belastingvrij e.d. Tja het is wel lastig, het ligt erg dichtbij elkaar allemaal.
MBV schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 15:18:
[...]

Ik heb met een greenwheels-kaart al aardig wat kilometers gemaakt in een 107, en zo'n 3-cilinder maakt echt meer geluid dan mijn 207 1.4. Ook meer windgeruis, afrolgeluiden etc. Het is inderdaad achtergrondgeruis, maar juist dat geruis maakt veel uit voor comfort etc. Zet je ventilatie maar eens op de hoogste stand.
Heb je wel eens mensen zien wegrijden in zo'n ding? Motor aan, en veel toeren maken want anders slaat hij af. Het zijn mensen die meestal geen autorijden. Daarnaast nog het al oude huur auto concept. Dus niet echt een goede meting, zo'n afgeragd exemplaar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:58
Ik heb gelezen dat die Lupo 3l's vrij onderhoudsgevoelig zijn en met name de halfautomaat versnellingsbak nogal eens de geest geeft. Is die van jou vervangen/gereviseerd geweest?

Verder EUR 2900?? Laatste keer dat ik keek zag ik geen enkele Lupo 3l < EUR 4200, en de goedkoopste daarvan zagen er uitermate verdacht uit... waar vind je een Lupo 3l voor zo weinig?
Ja ik heb een half automaat ( tiptronic ). Ik ben niet bekend wat er voor de 300.000 is gebeurd maar zover ik het weet is het geen gereviseerde versnellingsbak. De auto heeft ook nog hier en daar paar krasjes ( een grote) maar dat boeit mij niet echt , zo lang het ding rijd en goedkoop rijd.

Al hoewel mijn vader vroeger automonteur is geweest, ruikt zijn neus al dat het niet lang meer zal duren voordat de versnellingsbak problemen gaat geven.

Maar tot nu toe, doe hij het prima, geen enkel probleem en ik ben er niet bang voor :D

( zo goedkoop omdat het 300.000 km + schade ( licht maar toch ) + beetje afdingen , vraagprijs was 3200 ) en het is ook nog eens zilver van kleur, en niet lelijke paars/blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Ik voel me aangesproken. Zoals ik zei ik heb er vaak genoeg ingereden en ik vind kleine autotjes niets. Mijn 156 vind ik prettiger dan een nieuwe VW Polo Bluemotion. Puur om het mindere geluid, betere demping en het wat om me heen hebben (gevoelskwestie). Nog afgezien van het totale gebrek aan vermogen van zo'n Aygotje of aanverwant. Je kan er niet fatsoenlijk mee invoegen, inhalen of hard rijden.
Kijk eens op Tweakers... er zijn hier ook genoeg mensen die die km's in C-segment auto's rijden. Wat is het waard dat daar mensen zitten die dat doen? Er zijn ook nog steeds mensen die zonder stromend water en elektriciteit leven.

Ik gok(!) dat het gros van de automobilisten toch liever een iets grotere vermogende en vooral comfortabele auto heeft voor dergelijke afstanden. De term stadsautotje dragen ze niet voor niets ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 14-01-2011 16:35 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik weet het wel zeker: een 107 kost 10k, de meest verkochte auto's makkelijk 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja ik rij liever ook een grotere auto, doorgaans meer comfort. Maar ik ben van 175pk naar 85pk overgestapt, en achteraf gezien had ik het misschien eerder moeten doen. Het rijdt prima voor het dagelijkse rijden in de spits, en daarbuiten ook. Ik kan nog steeds 130 rijden als ik dat wil en kan prima invoegen, en ik kan me nog steeds ergeren aan mensen die langzaam invoegen :P
Het gaat dan wel om een Yaris 1.3, die nog aardig rap is, niet om een Aygo ofzo. Maar volgens mij kun je daar ook prima mee invoegen. Het lukt me ook altijd met m'n diesel oldtimer, en die is toch echt traag. (ok, zo traag dat ik blij ben dat ik daar niet dagelijks die ene korte invoegstrook mee hoef te pakken)

De term stadautootje is onzinnig. Een brommobiel is een stadswagentje, want die kan niet harder dan 50. Maar een Aygo en soortgenoten kunnen gewoon de snelweg op een meerijden, dus de term slaat nergens op. Behalve dan het makkelijkere parkeren.

Edit: en ik rij sowieso verstandiger in zo'n auto dan in een krachtigere auto.

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 14-01-2011 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Laatst online: 30-04 11:59

IWriteCode

Less = more

Klopt, je kan er prima in rijden, invoegen etc... gaat allemaal prima. Maar je merkt wel dat het spartaans is uitgevoerd... (en dan hebben wij nog een of andere dynamic blue met alles er op en er aan)... maar voor langere afstanden vind ik het minder...

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

ephymerous schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:33:
[...]

Ik voel me aangesproken. Zoals ik zei ik heb er vaak genoeg ingereden en ik vind kleine autotjes niets. Mijn 156 vind ik prettiger dan een nieuwe VW Polo Bluemotion. Puur om het mindere geluid, betere demping en het wat om me heen hebben (gevoelskwestie). Nog afgezien van het totale gebrek aan vermogen van zo'n Aygotje of aanverwant. Je kan er niet fatsoenlijk mee invoegen, inhalen of hard rijden.

[...]

Kijk eens op Tweakers... er zijn hier ook genoeg mensen die die km's in C-segment auto's rijden. Wat is het waard dat daar mensen zitten die dat doen? Er zijn ook nog steeds mensen die zonder stromend water en elektriciteit leven.

Ik gok(!) dat het gros van de automobilisten toch liever een iets grotere vermogende en vooral comfortabele auto heeft voor dergelijke afstanden. De term stadsautotje dragen ze niet voor niets ;)
Dat jij niet fatsoenlijk kan inhalen of invoegen of hard rijden met zo'n auto, dat ligt dan aan jezelf denk ik.
Ik rij er nu 11 maanden mee en heb echt nog nooit problemen met hiermee gehad.
En qua comfort zijn ze echt niet slecht. Zoals gezegd, Amsterdam - London doe ik zonder enige pijn in mijn rug of wat dan ook. En dan heb ik nog een slechte rug.
Het enige wat soms irritant is, is de korte wielbasis op slecht asfalt... maar ja, dat overleef je ook nog wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, als we het over minimale comfort en prijs hebben, kijk eens naar een Citroen AX 1.4D uit 1994.

In de aanschaf kost zo'n ding rond de EUR 2000 (over waardevast gesproken...), het doet 1:23 en omdat het maar 741kg weegt betaal je welgeteld EUR 480/jaar aan wegenbelasting. Verzekeren kost geen drol, EUR 193/jaar en afschrijven doet het nauwelijks (sterker nog, die bakken zijn marginaal duurder dan drie jaar terug ivm stijgende brandstofprijzen 8)7 ). Met 20k km betaal je zo'n EUR 1080/j aan benzine brandstof (=diesel), tel alles erbij op en het wordt EUR 1750/j, wat dus in drie jaar tijd EUR 1000 goedkoper uitvalt dan een 206, of EUR 1400 dan een 107.

En als we het over onderhoud hebben: dit is een 'ouderwetse' non-turbodiesel. Veel simpeler kun je het niet krijgen, het is zowaar simpeler dan een benzinemotor van dezelfde leeftijd (geen ontsteking). Plus dat het voor de helft plastic is, dus relatief roestongevoelig. Ik heb eentje gezien die iemand drie jaar terug al 15 jaar rondreed in Ostfriesland tegen de Waddenzee. Alle zout in de lucht had de plastic doen verkleuren, maar verder geen roest oid.

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 15-01-2011 13:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weeeeer die AX haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Een 1.4D op benzine nog wel. Deze is zeldzaam! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:54

Sick Nick

Drop the top!

Ook zeldzaam traag, een ongeblazen kleine diesel met 50 pk (nieuw, waarschijnlijk nu nog 40). Dan mag ie geen drol wegen, dan nog is dat wel echt heel erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88453

De Kia Picanto is de goedkoopste auto in Nederland op dit moment.
De vanaf prijs is 7.195 euro en heeft 7 jaar garantie.(en leverbaar in zwart)

Nadeel is dat deze in de B klasse valt en dus niet belastingvrij is. (zolang het duurt tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:16:
Tja, als we het over minimale comfort en prijs hebben, kijk eens naar een Citroen AX 1.4D uit 1994.
Dit valt natuurlijk helemaal in dezelfde klasse als de drieling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ephymerous schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:33:
Mijn 156 vind ik prettiger dan een nieuwe VW Polo Bluemotion.
Oneerlijke vergelijking. Totaal verschillende klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-05 13:48
Gunner schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:17:
[...]

Oneerlijke vergelijking. Totaal verschillende klasse.
Maar wel relevant in deze context. Je hebt bepaald budget en daar kan je verschillende klasse auto's voor kopen.

Feit blijft dat je tweedehands voor hetzelfde aanschafbedrag heel wat meer auto kan hebben (meer comfort/ruimte/luxe). Maar de running costs zijn dan vaak ook een stuk hoger natuurlijk.

Als je tevreden bent met Aygo/C1/107 dan zou ik eerder voor een hele recente tweedehands gaan. Dan heb je wel geen nieuwe auto maar wel alle andere voordelen (+ een hele bulk afschrijving minder denk ik, als dat niet zo is zou ik voor nieuwe gaan :P).

Ik zou de overweging opsplitsen, tussen kosten en comfort. Dan gewoon wat berekeningen maken en kijken of je het waard vindt om extra te betalen voor comfort/het nieuw-zijn van de auto ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McVirusS schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 11:39:
[...]
Als je tevreden bent met Aygo/C1/107 dan zou ik eerder voor een hele recente tweedehands gaan. Dan heb je wel geen nieuwe auto maar wel alle andere voordelen (+ een hele bulk afschrijving minder denk ik, als dat niet zo is zou ik voor nieuwe gaan :P).
Ik zou juist voor een nieuwe gaan omdat de tweedehands schreeuwend duur zijn. Soms zijn de tweedehands zelfs gewoon een stuk duurder.

Om je een idee te geven. Voor de prijs die ik nieuw betaalt heb kun je exact dezelfde, maar dan twee jaar oud, 107 kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 209360 op 15-01-2011 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 209360 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 10:10:
[...]

Dit valt natuurlijk helemaal in dezelfde klasse als de drieling.
Nouja, qua gewicht wel iig...

Maar als we nota bene Alfa Romeo's e.d. erbij slepen over waarom een C1 te weinig comfort biedt is het minimaal terecht om het andere extreem erbij te slepen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virax
Hallo iedereen, de zaken kunnen snel gaan. Ik zou me vandaag gaan oriënteren op een wagen, zonder enige vorm van druk en ongeduldigheid. Na heel wat gladde verkopers te hebben ontweken, liep ik tóch tegen een auto aan die ik niet meer uit m'n hoofd kreeg. Een tweedehands Nissan Micra uit 2005 met 45.000 km op de teller (en allerlei mooie extra's zoals een strak interieur, radio/cd, speakers voor en achter, airco, elektrische ramen, een afstandsbediening voor de deuren én een half jaar BOVAG-garantie). Ik wil eenieder die hier gereageerd heeft wel even bedanken, want zonder al die adviezen denk ik niet dat ik mijn keuze had kunnen maken. Dus thnx!

Verder wil ik ook nog even zeggen dat ik bij diverse dealers eerst heb gekeken naar 2e hands Aygo/C1/107 maar dat deze nog steeds erg duur waren. Bovendien zaten de modellen nog steeds zeer dicht bij de basis. Er waren veel rode wagens (rood verfje kost € 125, zwart verfje € 315 dus dat zal het verklaren). Ook ben ik er niet één tegengekomen met airco. Iets wat ik bij een 2e hands toch echt wel op prijs stel (in het kader van oudere auto dus meer geld voor extra's en comfort zoals airco).

Ook wil ik nog even snel op een aantal zaken ingaan, vind ik wel zo netjes na al die reacties:
@dion_b
Je verhaal over het kopen van een auto die bij de situatie past, en verkopen zodra de situatie verandert klinkt erg logisch. Toch zie ik mezelf dit niet doen. Kopen, verkopen, veranderen. Een goed argument heb ik niet, dus ik snijd me hier waarschijnlijk wel mee in de vingers…

Misschien is de term 'krachtiger' bij een 1.0 vs een 1.2 motor wat ongelukkig gekozen. Ik hoef verder geen auto's of aanhangwagens te trekken, maar het verschil in geluid en optrekken merkte ik wel bij de 1.0 en de 1.2 hoor. Ik wilde sowieso niet naar de 1.4 want dat zou duurder worden qua wegenbelasting en meer benzine kosten en dat vond ik de upgrade niet waard.

Een motor heb ik ongeveer twee secondes overwogen, totdat ik naar buiten keek en het zag regenen/sneeuwen/waaien. Ik moet er niet aan denken dat ik dan op een motor moet gaan zitten. Nee, ik wilde echt een auto.

@The Eagle
De definitie van 'veel' verschilt natuurlijk per persoon. Mijn budget had ik in eerste instantie gezet op € 2000/3000 maar ik merkte dat € 3000/4000 al wat realistischer was. Omdat ik toch meer eisen had dan ik dacht werd het € 4000/5000 en uiteindelijk is het € 5000/6000 geworden. Jouw budget is uiteindelijk twee keer zo hoog, en dan kom je al wel gemakkelijker bij de diesels terecht dan ik met m'n € 6000. Heb wel gedacht aan verzekeringen en belastingen hoor, maar dank voor de tip nog.

@asing
Wauw, dat zijn zeer handige links. Ik bewaar ze sowieso, maar het is voor iedereen die een auto gaat kopen handig natuurlijk. Thnx!

@kendo
Die dealerprijzen heb ik zeer onderschat. Als er € 6000 staat dan weet ik zelf ook wel dat dat bedrag in werkelijkheid hoger ligt. Helaas dacht ik rond de € 7000 of € 7500 uit te komen terwijl een € 9000 realistischer is voor een beetje auto. We hebben het hier gewoon over een prijsstijging van 50%. Schrikken dus.

@!null
Mijn ouders hebben een Toyota Yaris en ik vind dat een zeer degelijke en comfortabele wagen om in te rijden. Hij is inderdaad net een slagje groter dan de Aygo/C1/107 en vrij goedkoop in onderhoud. Voor de Nissan Micra die ik heb gekocht geldt overigens precies hetzelfde dus ook daarom denk ik inderdaad een goede keuze gemaakt te hebben.

@McVirusS
Ik denk dat ik het nu wel redelijk heb opgesplitst als ik kijk naar kosten en comfort. Het is dan wel tweede hands en hij heeft dus al wat kilometertjes gereden, maar het is allemaal net iets meer dan de Aygo/C1/107 en dat voor minder geld.

Fastmatti
Dat viel mij inderdaad ook op. Echt erg. Daarom heb ik dus toch voor een ander model gekozen.

Anyway, om antwoord te geven op de topictitel: het is dus een 2e hands voor ~ 6k euro geworden :). Reden, en dion_b zei het zo mooi: "Een nieuwe auto is je reinste kapitaalvernietiging. Geen km zo duur als de eerste uit de showroom.". Een nieuwe auto heb je sowieso niet voor minder dan € 7000 en dan heb je het allemaal nog zeer basic ook. Voor € 6000 zijn er echter heel wat degelijke tweede hands auto's te vinden die ook vaak van wat mooie extra's zijn voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Virax schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 19:35:
@The Eagle

Anyway, om antwoord te geven op de topictitel: het is dus een 2e hands voor ~ 6k euro geworden :). Reden, en dion_b zei het zo mooi: "Een nieuwe auto is je reinste kapitaalvernietiging. Geen km zo duur als de eerste uit de showroom.". Een nieuwe auto heb je sowieso niet voor minder dan € 7000 en dan heb je het allemaal nog zeer basic ook. Voor € 6000 zijn er echter heel wat degelijke tweede hands auto's te vinden die ook vaak van wat mooie extra's zijn voorzien.
Van harte gefeliciteerd met je aankoop! Hoop dat je er veel plezier en veel veilige kilometers er mee hebt. :)

Vind het wel knap dat jij een auto durft te kopen in 1 middag zonder daar nog even een nachtje ofzo over te slapen of nog even verder rond te kijken. Ik ben daarin mis iets te voorzichtig.
De definitie van 'veel' verschilt natuurlijk per persoon. Mijn budget had ik in eerste instantie gezet op € 2000/3000 maar ik merkte dat € 3000/4000 al wat realistischer was. Omdat ik toch meer eisen had dan ik dacht werd het € 4000/5000 en uiteindelijk is het € 5000/6000 geworden. Jouw budget is uiteindelijk twee keer zo hoog, en dan kom je al wel gemakkelijker bij de diesels terecht dan ik met m'n € 6000. Heb wel gedacht aan verzekeringen en belastingen hoor, maar dank voor de tip nog.
Zoals Dion ook heeft aangegeven is juist bij een oudere auto diesel ook vaak voordelig. Voor 6.000 heb je genoeg keus aan diesel auto's met opties e.d. waarbij je met 20.000km/j goedkoper uit bent dan benzine.

O.a. Peugeot 206 1.4 HDi (50kw) /Airco
Volkswagen Polo 1.4 TDI 55KW 3D COMFORTLINE
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 5DRS/NAV/LEER

Dit is trouwens niet bedoeld als kritiek op jou keuze maar ter voorkoming van, naar mijn mening, verkeerde beeldvorming voor andere lezers ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lijkt me een prima wagen, zo'n Micra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgkop
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is inmiddels al een oud bericht, maar was die 50% regeling niets?
Dan heb je toch een nieuwe auto en de andere helft betaal je binnen een paar jaar zoals bij de Alto en Picanto (iets eerder)
De Alto heeft momenteel een aanbieding met Airco, intressant.
Zeld heb ik ook een kleine portemonee en altijd in oude auto's van een ander gereden, momenteel een Alto 1GA uit '96
Ben een weing rijder, meer voor de lol en heb een hekel aan jakkeren over snelwegen, doe mij maar: snelwegen vermijden, ik heb de tijd als oudere.
Over de grens zal ik niet komen.
Maar ben ook zoekende naar het goedkoopste nieuw als het effe kan, al ik nog door de apk kom kan ik de aude Alto nog inruilen.
Maar het bedrag avn 9000 euri kan ik niet ophoesten, amper de helft :(
Die lichte kleuren vind ik niet mooi, doe mij maar donker grijs, donker blauw of zwart, maar die zijn natuurlijk weer duurder, hebben ze dan eigenlijk wel een blanke lak laag?
1x in je leven een nieuwe kopen, moet kunnen zou je zeggen, maar zal toch niet makkelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik denk dat je (vooral ook op Tweakers) een hoop mensen tegen zult komen die geld lenen voor een auto ontiegelijk onverstandig vinden. Ik hoor daar ook bij ;)

Als je geen nieuwe kan betalen moet je je ook niet laten lokken door allerlei praatjes waardoor die auto opeens twee keer zo goedkoop lijkt. In werkelijkheid wordt het alleen maar duurder, en als je het eerst al niet kon betalen kan je een duurdere auto dus ook niet betalen. Er zijn genoeg tweedehandsjes te vinden voor elk budget, maar je kan niet voor elk budget een auto verwachten met 0km, airco en metallic lak :P

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 22-07-2011 04:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je de auto all-risk verzekerd en de rest over twee jaar moet betalen is het risico niet zo groot. Hij is immers verzekerd tegen schade en je hebt garantie tegen onkosten. Er zijn ook genoeg mensen die leasen, of die een huis huren. Daar wordt het ook niet goedkoper van, maar toch doen veel mensen het omdat niet iedereen een hypotheek kan krijgen voor 250.000 euro voor een rijtjeshuis (als je daar nog een rijtjeshuis voor hebt, want appartementen gaan al richting die prijs).

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 22-07-2011 13:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:05
Je vergelijking is niet helemaal eerlijk, aangezien mensen een huis niet zo snel afschrijven dan een auto ;)

Daarnaast hoor ik vaak het argument: "Als je hem total loss rijdt, betaal je 2 jaar lang voor niets. Dan betaal ik liever cash.". Is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk, aangezien je met cash betalen je investering ook gewoon kwijt bent.

Verder snap ik het lenen voor een auto wel. :) Niet iedereen heeft de tijd om 3 jaar te sparen voor de auto.

[ Voor 14% gewijzigd door KillaZ op 22-07-2011 15:10 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Laatst online: 19:27
KillaZ schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:08:
Je vergelijking is niet helemaal eerlijk, aangezien mensen een huis niet zo snel afschrijven dan een auto ;)

Daarnaast hoor ik vaak het argument: "Als je hem total loss rijdt, betaal je 2 jaar lang voor niets. Dan betaal ik liever cash.". Is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk, aangezien je met cash betalen je investering ook gewoon kwijt bent.

Verder snap ik het lenen voor een auto wel. :) Niet iedereen heeft de tijd om 3 jaar te sparen voor de auto.
Toch stel ik dan liever mijn budget bij, zodat ik een auto kan kopen zonder te lenen :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KillaZ schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 15:08:
[...]

Als je drie jaar moet sparen voor een paar honderd Euro (een zeer simpele 2e handsje die toch nog betrouwbaar is heb je voor minder dan EUR 1000) doe je wel meer verkeerd. En alles wat meer kost dan die paar honderd Euro is pure luxe.

Als een auto hebben een noodzaak is om bijvoorbeeld werk te krijgen en je kunt de meest eenvoudige niet betalen, dan zou een lening niet gek zijn, aangezien de bescheiden lening een investering mogelijk maakt (niet de auto maar je baan!) die ruimschoots de lening dekt.

Alles daarboven is niet direct gekoppeld aan het krijgen van werk (of andere zwaarwegende reden om een auto te moeten hebben). Geld wat je daarvoor leent is geen investering maar is zuiver consumptief krediet. Het is exact even zinnig als dat je een lening bij de bank vraagt en vervolgens het in de kroeg gaat opzuipen.

Die vergelijking werkt de andere kant op ook: als je zelf het geld hebt (en dus niet hoeft te lenen) kun je ermee doen wat je wilt en is er niets mis mee om het op te zuipen danwel om een lekker luxe auto ervoor te kopen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Auto is gewoon een hele slechte en veel te dure investering. Als ik zie wat mijn auto nieuw was en toen na nog niet eens 2 jaar en met maar 66000 km heeft de eerste eigenaar gewoon € 13.000 weggegooid. Ik heb nog eens 1500 euro eraf gepingeld maar ok. De vraagprijs was niet goed maar alleen in mijn voordeel natuurlijk.

Daarnaast kosten? Tja wat ben ik blij met die garantie want ik ben dit jaar al aan garantie/reparatie kwijt geweest ongeveer € 900,-- naast mijn reguliere onderhoud, banden etc (ik heb de auto minder dan 1 jaar en al 31.000 km verder). Wees blij met een kleinere motor want je loopt er letterlijk op leeg. Mijn 2L diesel is goedkoop bij de 80-115 km en daarboven en stad is het echt de emmer leeggieten. Ik heb op de boordpc max 1400 km kunnen krijgen qua totale km.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1