asing schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 01:00:
[...]
Vergeet niet dat een lichte diesel (950-1050 kilo) al op bijna 900 euro aan wegenbelasting zit en dan heb je nog geen meter gereden. Een peugeot 206 1.4hdi zit daar overigens een kilo onder, dus is iets goedkoper. Alleen wel ouder, dus de onderhoudskosten gaan dan ook tellen.
Ben laatst met een 206 HDI naar Berlin en terug gereden, comfort daarvan is prima, stoelen zitten absoluut beter dan in m'n eigen Seat Cordoba. Helaas moet je om <950kg te blijven naar de 3-deurs uitwijken, wat IMHO no-no is (nog los van moeite om achterin te komen zijn langere deuren volstrekt onpractisch bij parkeren in krappe stedelijke plekken).
Maar goed, even dat als voorbeeld nemen - de 206 1.4HDI 3-deurs die 949kg weegt.
Ding doet 1:23, wat bij 20k per jaar neerkomt op 869l diesel wat bij EUR 1.25/l neerkomt op EUR 1086/jaar. Belasting is EUR 744. Verder kost zo'n geval +-EUR 3000, en zal het over drie jaar nog makkelijk EUR 2000 opbrengen, dus afschrijving van EUR 333/jaar is realistisch. Totaal van brandstof, belasting en afschrijving dus zo'n EUR 2100 per jaar.
Stel een nieuwe C1/106 a EUR 8000. Wegenbelastingvrij, maar na 3 jaar is dat naar EUR 5500 gezakt. Afschrijving is dus zo'n EUR 833 per jaar. Verbruik is zo'n 1:22, wat neerkomt op 910l bij 20k km. Uitgaande van EUR 1.60/l kost dat jaarlijks EUR 1450. Totaal van brandstof, belasting (0) en afschrijving wordt dus EUR 2290/jaar.
De nieuwe C1 is dus duurder, de hogere afschrijving en verbruikskosten compenseren ruim de wegenbelasting van de 206.
Daar komt bij dat als je km-tal hoger uitvalt (een vakantie kan er zomaar 5k bovenop gooien), het verschil veel sterker in het voordeel van de diesel gooit.
Mbt onderhoud: oneens. Ja, een oudere auto heeft gemiddeld genomen iets meer onderhoud nodig, maar het is vaak aanzienlijk goedkoper onderhoud. Daarbij komt dat een beetje betrouwbare auto's van de laatste 10, 15 jaar echt niet continu langs de weg hoeven te staan, ook niet na 10 jaar. M'n huidige Cordoba 1.9SDI uit 1999 heeft alleen maar (herhaaldelijk

) de garage in gemoeten na lak- en plaatschade, m'n vorige Excel 1.3i uit 1995 heeft motorisch pas na 15 jaar meer gemoeten dan jaarlijkse beurt, en dan was het enkel een versleten koppeling (wat gelijk niet meer economisch was om te vervangen gezien een 1995 Excel een dagwaarde van ongeveer EUR 400 had in 2010, minder dan de reparatiekosten).
Als je een oldtimer zou nemen zou ik qua onderhoud meer rekenen, maar <10 jaar oud toch echt niet.
FireBladeX schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:39:
Niemand zegt iets over de volkswagen lupo 3l ? De belastingvrije diesel, ik had de mijne met Bj 2000 - 300.000 km ( ja echt) gekocht voor 2900 euro, zit nu op de 323.000 en de auto rijd nogsteeds als een boterzachte trein.
Klein auto maar van binnen een zee van ruimte ( behalve voor de kofferbak ruimte, die is echt smal ) en je zit met 4 personen goed en comfortabel.
en dat 1 op 33 ( oke praktijk 1 op 27 )
edit: klopt ff af, want zul je zien, als ik naar huis rijd, dat de auto er mee stopt

Ik heb gelezen dat die Lupo 3l's vrij onderhoudsgevoelig zijn en met name de halfautomaat versnellingsbak nogal eens de geest geeft. Is die van jou vervangen/gereviseerd geweest?
Verder EUR 2900?? Laatste keer dat ik keek zag ik geen enkele Lupo 3l < EUR 4200, en de goedkoopste daarvan zagen er uitermate verdacht uit... waar vind je een Lupo 3l voor zo weinig?
Virax schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:28:
Thnx voor alle input iedereen! Ik wil graag op alles reageren dus big wall of text ahead
@MBV
Die 1.2 auto is een Toyota Yaris. Die rijdt wel stiller, en je voelt ook dat je wat meer power onder je kont hebt. Maar ik vond het geluidsverschil van de motor nou ook weer niet zo groot dat ik echt dacht 'wat gebeurt hier nou weer?!'. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik in die Peugeot 107 niet harder heb gereden dan 90km/u.
Ga je zelf woon-werk >90km/u rijden? Zo ja zou ik dat zeker testen. Sowieso is een snelwegrit een standaard onderdeel van een testrit.
Ik heb ook overwogen om zo'n zuinige auto in 2e hands variant te kopen. Moet eerlijk bekennen dat ik daar nog iets meer onderzoek naar moet doen, maar op het eerste gezicht scheelde die wagens een paar 100 euro met de nieuwprijs terwijl ze al wel 20k op teller hadden. Ik las ergens dat dit o.a. kwam omdat je die auto meteen mee kunt nemen en bij een nieuwe 2 a 3 maanden moet wachten. Maar misschien zaten er ook wel veel meer opties in. Dat moet ik dus inderdaad even verder gaan uitzoeken.
Waarom ben je zo paranoide over km-tal

Vrijwel iedere moderne auto kan met gemak >200k aan en zeker de wat simpelere (non-turbo diesel) motoren zelfs het dubbele daarvan.
Sterker nog, een hoog km-tal wijst op lange ritten. Die zijn bij lange na niet zo schadelijk voor de motor+transmissie als korte ritten waar de boel niet goed opgewarmd is. Juist korte "boodschappenrijtjes" zijn funest. Dat wil niet zeggen dat hoge km-tal goed is, enkel dat je er werkelijk niets aan af kunt lezen. Interessanter is onderhoudshistorie. Hoge km-tal impliceert dat bijv distributieriem vervangen moet zijn geweest. Als dat gebeurd is, no problem. Is dat niet gebeurd, dan gelijk kosten daarvan meerekenen!
@dion_b
Ten eerste: gefeliciteerd

Tnx

Zoals gezegd: ik ben volgens mij niet zo'n veeleisende rijder. Het gaat om ritjes van 45 a 60 minuten. Ik heb een stukje gereden in die Peugeot 107 en het viel me alles mee. Ik zat lekker en had ook niet het idee dat ik te weinig ruimte had. M'n stoel kon bijvoorbeeld nog meer naar achter (ik ben 1,89m). Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het is als ik moe ben na een dag werken, maar ik voorzie daar eigenlijk geen problemen.
Ik heb het drie jaar met een geerfde Excel gedaan, die met mijn bescheiden 1m86 voor geen meter zat, dus het kan allemaal wel, maar het verschil merk je wel degelijk. Dat gezegd, de auto's die echt lekker zitten, zijn gewoon duurder (zo niet in de aanschaf, dan wel in verbruik). IMHO gaat niets boven een Focus met Ghia bekleding, maar dan mag je de vaste lasten rustig 50% hoger rekenen, en dat heb ik er ook niet voor over.
Zo'n spreadsheet is handig inderdaad, maar dan moet je wel met zekerheid kunnen zeggen dat je over drie jaar nog steeds 30.000 km per jaar rijdt. En ik ben niet zo'n planner en kies vaak voor veilig/zeker. Misschien vind ik een woning dichter bij het werk of wijzigt m'n werkplek waardoor ik minder ver hoef te rijden. Daarom zou ik eerder kiezen voor lage vaste lasten en hogere gebruikerskosten. Stel dat ik over twee jaar nog geen 10.000 km per jaar rijd, dan weet ik in ieder geval dat ik toch geen wegenbelasting betaal en de auto dus voor relatief weinig geld stilstaat.
IMHO non-issue. Als je situatie verandert, auto verkopen en andere auto nemen die past bij de situatie op dat moment. *Nu* rij je 20k km/j en is het goedkoper om een relatief lichte diesel te nemen. Dan zou ik dat nu ook doen. Als je over x-jaar bijna niets meer rijdt, diesel verkopen en benzine kopen. Krijg je over x-jaar kinderen en wil je ermee op vakantie, kleine lichte bak verkopen en grotere geval nemen. Simpel toch? En je hoeft er juist niet voor te plannen, gewoon steeds nemen wat op dat moment het beste past bij je situatie

@tazzman
Persoonlijk zou ik kiezen voor lage vasten lasten en hogere gebruikskosten. Misschien moet ik inderdaad niet bang zijn voor de gevaren van een 2e hands. Ik ga me daar dan ook weer iets meer in verdiepen en me iets minder blind staren op een nieuwe auto. Voor die 8000 euro zit je namelijk wel erg dicht tegen de basis terwijl er misschien wel een degelijke 2e hands voor 5000 of 6000 euro is die net even wat beter is (meer auto onder je kont, iets stiller en krachtiger door bijvoorbeeld een 1.2 motor etc etc).
Een nieuwe auto is je reinste kapitaalvernietiging. Geen km zo duur als de eerste uit de showroom
Verder is een 1.2l motor "krachtiger" noemen IMHO vrij discutabel. Het blijft een onderdeurtje, dus zul je teleurgesteld zijn als je flinke trekkracht wilt. Wat mij met m'n 1.3l Excel vooral opviel was hoeveel het scheelde of je met 1, 2 of meer mensen in de auto zat. Als je er alleen in zat was het een behoorlijk vlotte auto die perfect mee kon komen met veel krachtigere gevallen, maar zodra er iemand naast zat had je moeite om een SDI bij te houden op een oprit, en met vier man erin was het zaak om bij versnellen zowat continu max toeren te maken om ook maar iets te versnellen.
Met een zwaardere motor merk je het verschil vooral als je meer gewicht meezeult. Ik rij nu een 1.9SDI, evenals de meeste non-turbodiesels een vrij log apparaat. Maar het maakt geen zak uit hoeveel man in de auto zotten, en een keer heb ik een volledige legertent van zo'n 600kg naast m'n eigen 100kg meegezeuld en nauwelijks iets gemerkt aan prestaties (al was ik met de bochten wat voorzichtiger

).
Als jij zegt dat je alleen voor 1-persoon woon-werk kijkt zou ik dus genoegen nemen met die 1.0l.
Andere insteek: als je echt altijd alleen zit, zou je niet misschien een motor overwegen? Zelfs als je de rijlessen meetelt kun je goedkoper uit zijn in aanschaf en afschrijving, is het verbruik vergelijkbaar met een C1 en is wegenbelasting en verzekering volstrekt verwaarloosbaar (<EUR 100/jaar totaal voor mijn vrij lompe BMW) en heb je op de koop toe astronomisch betere prestaties voor je geld.
Dan nog even algemeen:
Het valt me wel op dat veel mensen zich afvragen of zo'n auto wel genoeg comfort biedt voor 100 km. Ik denk echt dat het wel te doen is, maar als leek zou ik het zomaar kunnen onderschatten natuurlijk.
Ach, eigenlijk luxegezeik allemaal
Tenzij je zit met ernstige rug- of nekklachten kun je werkelijk in iedere barrel dit soort afstanden dagelijks doen. Denk maar eens aan de auto's die mensen 25 jaar geleden hadden, of 50 jaar geleden? Een Kever, 2CV of Mini was prima betrouwbaar genoeg om 100km/dag te rijden, maar zelfs de brakste nieuwe auto is lichtjaren verder op gebied van comfort.
Maar goed, dat je iets kunt doen betekent niet dat je het wilt. Zelf ben ik nogal Spartaans ingesteld, luxe hoeft niet, maar ik wil wel m'n benen kwijt kunnen. Gelukkig ben ik geen 2m lang, maar heb voor m'n 1m86 relatief lange benen, en kom soms redelijk in de knoop. Niet dat je niet kunt rijden (met de knieen sturen

), maar daar kies ik niet voor. Veel anderen zijn nog een stuk kieskeuriger.
Ik zou als ik jou was gewoon even een en ander uitproberen, als het even kan op langere afstanden. Dan kom je vanzelf achter de verschillen en hoe belangrijk jij ze vindt. Risico is dan wel dat je een Mercedes Vito gaat willen, die dingen zitten echt heerlijk

Ik ga me de komende dagen daarom ook even orienteren op zuinige 2e hands auto's met weinig kilometers op de teller. Thnx all!
Echt, schrap die paranoia over km-standen, het is zeker bij jonge 2e handsjes onzinnig tot zelfs contraproductief
[
Voor 76% gewijzigd door
dion_b op 14-01-2011 14:00
]