Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoongoed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 17:14
Heb een blackberry 9700 met BIS en aflopend contract. Zit eraan te denken om voorlopig een simyo prepaid kaart in combinatie met mijn blackberry te gaan gebruiken. Nu gebruik ik de laatste tijd eigenlijk geen BB-messenger meer of internet in het algemeen op mijn blackberry. Wat ik wel veel gebruik is Whatsapp (sms'n via internet crossplatform).

Nu vraag ik me af, en ik hoop dat jullie daar een antwoord op weten, of ik ook whatsapp kan blijven gebruiken zonder een internetbundel op een simyo prepaidkaart aan te schaffen?

Internet zonder bundel kost, 10 cent per 100 KB bij simyo, en volgens mijn netwerkgebruik van whatsapp kan ik ongeveer 150 berichten versturen voor 400 KB. (hetzelfde geldt voor ontvangen ongeveer) Dat is dus 150 berichten voor 40 euro cent, kort door de bocht. Gaat dit werken of zie ik iets over het hoofd? Of werkt whatsapp zonder BIS nu eenmaal niet op het blackberry platform? Moet toch gewoon kunnen dat ik whatsapp kan blijven gebruiken, zonder een losse internetbundel aan te schaffen, en gewoon per 100 KB 10 eurocent te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
gewoongoed schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 04:31:
Heb een blackberry 9700 met BIS en aflopend contract. Zit eraan te denken om voorlopig een simyo prepaid kaart in combinatie met mijn blackberry te gaan gebruiken. Nu gebruik ik de laatste tijd eigenlijk geen BB-messenger meer of internet in het algemeen op mijn blackberry. Wat ik wel veel gebruik is Whatsapp (sms'n via internet crossplatform).

Nu vraag ik me af, en ik hoop dat jullie daar een antwoord op weten, of ik ook whatsapp kan blijven gebruiken zonder een internetbundel op een simyo prepaidkaart aan te schaffen?

Internet zonder bundel kost, 10 cent per 100 KB bij simyo, en volgens mijn netwerkgebruik van whatsapp kan ik ongeveer 150 berichten versturen voor 400 KB. (hetzelfde geldt voor ontvangen ongeveer) Dat is dus 150 berichten voor 40 euro cent, kort door de bocht. Gaat dit werken of zie ik iets over het hoofd? Of werkt whatsapp zonder BIS nu eenmaal niet op het blackberry platform? Moet toch gewoon kunnen dat ik whatsapp kan blijven gebruiken, zonder een losse internetbundel aan te schaffen, en gewoon per 100 KB 10 eurocent te betalen?
Naar mijn weten kan dit inderdaad gewoon.
Ik weet in ieder geval zeker dat whatsapp ook werkt zonder BIS\BES .
Als de provider 3G\EDGE aan kan bieden zonder abbo dan kan je zelfs als prepaid dus ook internetten.
Het is in verhouding natuurlijk alleen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoongoed
Fijn om te weten dat whatsapp ook zonder BIS kan werken, ging er even vanuit dat Whatsapp niet op blackberry OS zou werken zonder bis. Maar als ik alleen whatsapp wil blijven gebruiken, wat dus via internet werkt, is het dus voordeliger om geen internetbundel aan te schaffen elke maand. Want 150 berichten van totaal 400 KB is 0,40 eurocent omgerekend. Maar in verhouding zal het inderdaad duurder blijven.

Heb wel het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, zoekt de whatsapp applicatie niet constant verbinding met het internet om te "kijken" of er nieuwe berichten zijn? En mijn idee van 150 berichten voor 400 KB dus in de praktijk niet zal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
WhatsApp werkt volgens mij niet zonder BIS, tenzij je via WiFi surft.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik gebruik nu (was een voornemen voor het nieuwe jaar, om eens flink te bezuinigen op telecomkosten) mn Blackberry Bold 9000 icm Simyo (oud lowcall gebruiker, waarbij 100 minuten bellen per maand gratis naar andere Simyo gebruikers zit, en Mobiel internet vanaf 1 MB tot 10 MB per dag 1euro kost) en kan niet anders zeggen dat ik er erg tevreden mee ben!

Kosten zijn idd 10cent per 100 kb, maar Simyo werkt niet met afgeronde sessies, maar per kb berekening, waarbij vanaf 10kb de kostenteller gaat lopen. (zo kost bv 38kb 3 cent, en 42kb 4cent)

Ben zelf geen whatsapp gebruiker, maar Opera Mini, Gmail, en Logicmail (voor imap en pop) werken prima, nadat je even de TCP/IP instellingen aanpast naar APN: basicinternet

Wil je de browser van Blackberry zelf gebruiken. (of andere toepassingen welke gebruik willen maken van de Servicebooks)
Dan moet je de servicebooks aanpassen met bv Magicberry, en hierbij het APN (portalmmm) veranderen naar APN (basicinternet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoongoed
Dankje ReBr, nu begin ik te begrijpen hoe het werkt. Is ook mijn insteek om voorlopig eens flink te bezuinigen op telecomkosten, en dan vooral buiten de bundel bellen.

Maar als ik het goed begrijp ReBr laat je gewoon je mail binnen komen zonder internetbundel van 9,95 euro per maand met logicmail per losse kb berekening? En gebruik je ook opera mini om te internetten, en dan blijf je bij weinig gebruik onder de kosten van een internetbundel?

[ Voor 15% gewijzigd door gewoongoed op 14-01-2011 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-08 21:10

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

ReBr schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:25:
Wil je de browser van Blackberry zelf gebruiken. (of andere toepassingen welke gebruik willen maken van de Servicebooks)
Dan moet je de servicebooks aanpassen met bv Magicberry, en hierbij het APN (portalmmm) veranderen naar APN (basicinternet)
Volgens mij is dit niet nodig, wat je wel dient te doen, is je "Standaard Browser" aanpassen naar "Hotspotbrowser" en dan werkt deze, mijn BlackBerry incl. WhatsApp heeft ooit zonder Sim Kaart gefunctioneerd, terwijl WiFi "Outgrayed" (geen BIS / BES, red.) was.

De TCP/IP APN Instellingen zijn per Provider volgens mij weer afwijkend. Op WiFi was dit bij mij volgens mij uitgevinkt destijds.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JunkieXP schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:27:
[...]

Volgens mij is dit niet nodig, wat je wel dient te doen, is je "Standaard Browser" aanpassen naar "Hotspotbrowser" en dan werkt deze, mijn BlackBerry incl. WhatsApp heeft ooit zonder Sim Kaart gefunctioneerd, terwijl WiFi "Outgrayed" (geen BIS / BES, red.) was.

De TCP/IP APN Instellingen zijn per Provider volgens mij weer afwijkend. Op WiFi was dit bij mij volgens mij uitgevinkt destijds.
Zo heb ik het dan nog weer niet geprobeerd, maar op deze manier gebruik je dus alleen WiFi (thuis-onderweg) en niet de data dienst van je provider (in dit geval dus Simyo, met zijn eigen APN)?

@gewoongoed
Inderdaad, op deze manier blijf je zelfs ruim onder een bundel van +-10,- per maand. Tot dit moment (tot en met 13 januari) is mijn data verbruik 86 cent, waarbij 170 kb mijn grootste dagverbruik was.(te zien bij Mijn Simyo, na inloggen)

Moet wel zeggen dat ik gestopt ben met 'nutteloze' data verslinders, en alleen nog maar (nog steeds behoorlijk veel) email, en een enkele keer m.nos (of andere nieuws-verkeersinfo site in een mobiele uitvoering) bezoek met Opera mini.

Wat betreft gebruik van email, met Logicmail komt je email niet meer automatisch binnnen, dus je levert wel wat gebruikersgemak in, door zelf af en toe te controleren op mail.
Zelf heb ik dit probleem deels opgelost door (voor mij) alle belangrijke zaken, op het startscherm te zetten (die eerste 6 snelkoppelingen) oa Opera, logicmail, SMS/MMS, en agenda. Waardoor deze binnen enkele tellen te bereiken zijn, en zodoende makkelijk op mail te controleren is.

[ Voor 16% gewijzigd door ReBr op 14-01-2011 17:27 . Reden: Wat info over email toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18

RnB

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je BB om de zoveel tijd even verbinding maakt met het netwerk voor verschillende applicaties/mail ed. Of dat met Whatsapp ook zo is, durf ik niet te zeggen, maar ik moest me toch een zak centen betalen toen ik ''eventjes'' in het buitenland mijn data gebruikte. Pingen an sich kost niks, het was iedere x die verbinding die hij maakte wat de rekening stuwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
ReBr schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 17:22:
[...]

Zo heb ik het dan nog weer niet geprobeerd, maar op deze manier gebruik je dus alleen WiFi (thuis-onderweg) en niet de data dienst van je provider (in dit geval dus Simyo, met zijn eigen APN)?
Wil dat zeggen dat je zonder BIS/BES Whatsapp dus niet kan gebruiken, tenzij je wifi verbinding hebt? Dan is het ook nutteloos...

Ik begreep eerst niet dat zoveel mensen een BB hebben en lopen te pingen. Maar die hebben dus allemaal een BB abonnement incl telefoon genomen bij een provider en betalen naar mijn mening dus veel te veel.

Ik wil voor Ben gaan, 20 euro per maand voor 500min/sms en internet (15 euro bel/sms en 5 euro voor internet). En dat voor 12 maanden en elke maand opzegbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52
Jazco2nd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:48:
[...]

Wil dat zeggen dat je zonder BIS/BES Whatsapp dus niet kan gebruiken, tenzij je wifi verbinding hebt? Dan is het ook nutteloos...

Ik begreep eerst niet dat zoveel mensen een BB hebben en lopen te pingen. Maar die hebben dus allemaal een BB abonnement incl telefoon genomen bij een provider en betalen naar mijn mening dus veel te veel.

Ik wil voor Ben gaan, 20 euro per maand voor 500min/sms en internet (15 euro bel/sms en 5 euro voor internet). En dat voor 12 maanden en elke maand opzegbaar.
Toevallig heb ik voor mijn moeder een Bold 9000 gepakt, Simyo kaart erin, APN instellen (ik dacht "internet", whatsapp installeren en gaan. Dus ja, je kan whatsapp zonder BIS of BES gebruiken.

• gewoongoed
Bij mij werkt whatsapp met een simyo prepaid kaart nu ook. niet helemaal goed.

Voor de geïnteresseerde, ik heb het als volgt gedaan:
1. Simyo simkaart in BB installeren.
2. Whatsapp verwijderen.
3. Whatsapp opnieuw downloaden via de blackberry browser (Instellen als hotspotbrowser en dan via WIFI
gebruiken) want met Opera mini kon ik whatsapp via simyo of wifi niet downloaden, kreeg een melding
dat ik de blackberry browser moest gebruiken voor downloaden van Whatsapp.
4. Whatsapp opnieuw geïnstalleerd en geregistreerd met nieuw 06 nummer.
5. APN instellingen stonden bij mij al op internet en dus niets aan veranderd. Moet waarschijnlijk
basicinternet zijn?
6. Batterij verwijderen
7. Whatsapp'n maar.

Bij mij wilde het eerst niet werken tot ik een battery pull had gedaan, toen verstuurde hij alle niet verzonden berichten ineens. Ik zie dat ik de browser (opties- geavanceerde opties- browser) nog steeds op hotspotbrowser heb staan. Betekent dit dat ik alleen Whatsapp nu kan gebruiken via Wifi? En als ik geen Wifi heb, de browser moet aanpassen naar mobiel internet om dan via het Simyo netwerk te whatsappen?

Whatsapp werkt bij mij alleen m.b.v. Wifi. Zonder Wifi geen whatsapp. Heb de browser aangepast naar mobiel internet en heb de APN instellingen veranderd naar basicinternet, en een battery pull uitgevoerd. Hij wil nog steeds niets verzenden als ik Wifi uitschakel. Wat doe ik fout?

[ Voor 13% gewijzigd door gewoongoed op 18-02-2011 03:39 ]

Pagina: 1