Toon posts:

Probleem met processor en/of moederbord en/of geheugen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Inleiding

Ik heb sinds een aantal maanden mijn systeem geüpgraded,
ik heb een nieuw moederbord, processor en geheugen gehaald.
Nou heb ik al vanaf het begin een probleem en dat is het volgende:

Het probleem

De problemen begonnen al bij het installeren van Windows, het ging allemaal goed tot dat de installatie een reboot nodig heeft,
de pc blijft vervolgens rebooten en kan dus de installatie van Windows niet afmaken.
Zodra ik mijn clock snelheid van me CPU omlaag gooi naar 9x (standaard 20x) is er niks aan de hand en gaat de installatie verder probleemloos.

Na het installeren van Windows en alle drivers geinstalleerd te hebben toch maar weer proberen de normale clock snelheid toe te passen en dit lukt, tot dat.
Na het installeren van de updates van Windows het zelfde probleem, de computer komt tot het laad scherm van Windows en gaat vervolgens weer uit voor een seconde of 2 en start daarna weer op, dit probleem herhaald zich constant en ben dus verplicht mijn clock snelheid weer terug te clocke naar 9x.
De computer start nu weer normaal op en rond de installatie van de updates af.

Na alles geïnstalleerd te hebben weer de clock snelheid op 20x gezet en computer start op en loopt verder probleemloos.

Nu zet ik soms mijn computer aan en doet het probleem zich weer voor, heb dit maal geen updates of nieuwe drivers geïnstalleerd.
Vervolgens heb ik mijn clock snelheid op 19x gezet en sinds dien geen problemen meer gehad (behalve na het update van Windows waar hij vraagt om een reboot)

Het gekke is dat ik het systeem zodra hij aanstaat geen problemen geeft op 20x, kan gewoon gamen en ook benchmarks draaie zonder ook maar 1 probleem.
Ook de temp. van processor is in orde en komt niet boven de 70 graden.

Wat heb ik zelf geprobeerd:

Heb hier en daar al wat rond gevraagd en gezocht maar niemand die mij echt een goed antwoord gaf wat het probleem oploste, het meeste wat ik heb gehoord/gelezen is dat de timing van me geheugen niet goed ingesteld staat, maar naar een kijkje in me bios staan deze gewoon goed. Het enige wat mij opvalt is dat het voltage van me geheugen wat lager is dan bij de specs staat (daar staat tussen de 1.7 tot 1.9 volt bij mij staat hij geloof ik op 1.5? zal het zo even nakijken.)
Heb deze al een keer aangepast maar dit zonder resultaat, heb hierna weer de standaard waarde ingesteld omdat dit blijkbaar het probleem niet is.

Ook heb ik 3 andere setjes geheugen geprobeerd maar ook dit zonder resultaat.
Heb me bios geflashed naar de nieuwste versie, ook zonder resultaat.
Opstarten met 1 geheugen module, ook zonder resultaat.
Memtest86+ 12 uur gedraaid, gaf geen errors en alles is in orde.
Computer 2 weken aan gelaten zonder reboot, en heb gewoon me dingen kunnen doen (denk hierbij aan een film kijken, gamen, muziek luisteren en beetje internetten)

Niet geprobeerd

Ik heb verder niet geprobeerd met een ander moederbord of processor, dit omdat ik dat niet tot mijn beschikking heb en mensen in mijn omgeving het geheugen wel wouden testen alleen niet het moederbord + processor.

Mijn systeem

Intel Core i5 750
Gigabyte P55A-UD3
Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G
Ati Radeon HD5850
Zalman HP 600
Creative X-FI Xtreme Music
Windows 7 professional 64bit

Tot slot

Ik hoop dat iemand het probleem herkent en misschien zelfs een oplossing weet, ik heb geen flauw idee waar het aan kan liggen en daarom maar besloten het eens te vragen op tweakers.

bLt

• dexter56
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11-2025
Aangezien het probleem zich alleen voor lijkt te doen bij het opstarten van Windows (na updates), vermoed ik dat je een BSOD krijgt. Aangezien je PC automatisch reboot, zie je dit echter niet. Zou je het volgende kunnen proberen:
- Bij het opstarten van de PC op F8 drukken. Je komt nu in het bootmenu van Windows waar je diverse keuzes (veilige modus e.d.) kunt maken. Als het goed is daar ook de optie 'Automatische herstart bij systeemfout uitschakelen' (of iets van die strekking) aanwezig. Deze optie graag activeren.
Als je de PC nu weer start op 20x en het gaat fout, zou je een BSOD moeten krijgen met daar in ieder geval een foutcode. Aan de hand hiervan kunnen we wellicht achterhalen wat de oorzaak is.

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Geen low voltage geheugen, je cpu waar de geheugen controller in zit wil je niet hoger dan 1.65v zetten.

Dus let op dat je lowvoltage geheugen neemt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een tip alvast namelijk zet nooit meer je geheugen hoger als 1.65 volt want hoger kan je geheugencontroller niet aan en mag maar tot maximaal 1.65 volt gezet worden. In tegenstelling namelijk tot de socket 775 boarden zit bij de socket 1156 en 1366 boarden de geheugencontroller in de cpu ingebouwd.

Wat betreft de cpu snelheid vraag ik mij af of je geen auto stand in je bios hebt staan en kan je veel beter eens dat proberen dan dat je handmatig clocksnelheden gaat instellen. Wil je nou echt de cpu OCjen dan raad ik je toch aan eens bij Overclocking & Tweaking te gaan kijken hoe je dit het beste kan aanpakken.

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:29:
(...) ook benchmarks draaie zonder ook maar 1 probleem.
Ook de temp. van processor is in orde en komt niet boven de 70 graden.
(...)
Hoe heb je dit gemeten? 70 graden is wel vrij veel, maar zou niet voor instabiliteit of 'throttle back' mogen zorgen. Maar heb je die temperatuur onder load gemeten?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties,
dexter56 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:41:
Aangezien het probleem zich alleen voor lijkt te doen bij het opstarten van Windows (na updates), vermoed ik dat je een BSOD krijgt. Aangezien je PC automatisch reboot, zie je dit echter niet. Zou je het volgende kunnen proberen:
- Bij het opstarten van de PC op F8 drukken. Je komt nu in het bootmenu van Windows waar je diverse keuzes (veilige modus e.d.) kunt maken. Als het goed is daar ook de optie 'Automatische herstart bij systeemfout uitschakelen' (of iets van die strekking) aanwezig. Deze optie graag activeren.
Als je de PC nu weer start op 20x en het gaat fout, zou je een BSOD moeten krijgen met daar in ieder geval een foutcode. Aan de hand hiervan kunnen we wellicht achterhalen wat de oorzaak is.
Dat zou ik inderdaad nog wel kunnen proberen, zelf nog niet aan gedacht aangezien ik wel dacht dat ik heel even een BSOD zou zien.
LCD_viewer schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:47:
Geen low voltage geheugen, je cpu waar de geheugen controller in zit wil je niet hoger dan 1.65v zetten.

Dus let op dat je lowvoltage geheugen neemt.
Dit snap ik niet helemaal?
Bedoel je nou dat het mijn geheugen is omdat hij niet low voltage is?
Als dit zo is is dit het probleem niet denk ik, ik heb eerst geheugen gehad dat was low voltage maar daar had ik het zelfde probleem en het geheugen wat ik heb staat op de support list van mijn moederbord net als mijn CPU (aannemend dat dit gewoon werkt dan)
Herman87 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:53:
[...]

Hoe heb je dit gemeten? 70 graden is wel vrij veel, maar zou niet voor instabiliteit of 'throttle back' mogen zorgen. Maar heb je die temperatuur onder load gemeten?
Ik heb dit gemeten met Coretemp en had op dat moment prime95 aanstaan voor ongv. een half uur.
Roel1966 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 20:52:
Een tip alvast namelijk zet nooit meer je geheugen hoger als 1.65 volt want hoger kan je geheugencontroller niet aan en mag maar tot maximaal 1.65 volt gezet worden. In tegenstelling namelijk tot de socket 775 boarden zit bij de socket 1156 en 1366 boarden de geheugencontroller in de cpu ingebouwd.

Wat betreft de cpu snelheid vraag ik mij af of je geen auto stand in je bios hebt staan en kan je veel beter eens dat proberen dan dat je handmatig clocksnelheden gaat instellen. Wil je nou echt de cpu OCjen dan raad ik je toch aan eens bij Overclocking & Tweaking te gaan kijken hoe je dit het beste kan aanpakken.
Ik zal ook hier even naar kijken, maar ik meen dat auto er niet tussen staat.
Ik wil overigens helemaal niet overclocken en zet hem dan ook nooit hoger als stock, ik clock hem alleen naar beneden en het lijkt me dat dit geen kwaad kan toch?

Dat van de voltage wist ik niet, ben er van uit gegaan dat het gewoon moest werken aangezien die support list (had dus wat meer onderzoek moeten doen)

Update

Ik heb zojuist even gekeken, heb zoals dexter56 zei, automatisch herstarten na systeemfout uitgeschakeld, en heb hem overigens weer op de normale clock snelheid gezet aangezien ik het daar het meest mee heb, maar ik krijg geen BSOD me pc ging gewoon uit en naar een paar sec weer aan.

Ook heb ik gekeken of ik mijn clock snelheid niet op automatisch kan zetten, maar dit is niet mogelijk omdat ik alleen cijfers in kan vullen (9 t/m 21 standaard op 20)

Overigens staat mijn voltage van me geheugen op 1.5 voltage
Wat me ook opviel is dat bij de specs van me geheugen staat dat hij 1600MHz is en in mijn bios en bij post screen zie ik 1333 staan?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2011 21:22 ]

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
nvm

[ Voor 199% gewijzigd door Herman op 13-01-2011 19:42 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-02 17:39

InFamous

excommunicado

misschien even een raar probeerseltje maar doe is een cmos reset en set je geheugen voltage vast op 1,65

Formerly known as Ragdoll

Verwijderd

Topicstarter
InFamous schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:20:
misschien even een raar probeerseltje maar doe is een cmos reset en set je geheugen voltage vast op 1,65
CMOS reset heb ik al eens gedaan, heb overigens mijn moederbord ook al van de nieuwste bios versie voorzien.
Ik ga het even proberen met het geheugen op 1.65 volt, al heb ik dit wel eens geprobeerd alleen was dit met een ander setje geheugen (wat overigens Low Voltage geheugen was) maar niet geschoten is altijd mis zeggen ze heah :)

Update
Heb de voltage van mijn geheugen op 1.6 volt gezet, vervolgens mijn CPU weer op de normale clock snelheid gezet (dus op 20x waarmee hij normaal bijna nooit opstart) en voila de computer start gewoon op.
Ben benieuwd of het probleem nu verholpen is, dit kan ik pas met zekerheid zeggen als er weer een update is van Windows die een reboot nodig heeft, of ik moet overwegen om Windows van het weekend opnieuw te installeren omdat ik het dan zeker weet, want tijdens het installeren van Windows heeft hij het nooit gedaan.

Bedankt voor de reacties!
Hoop dat het zo opgelost is, en als ik van het weekend nog ga hobbyen en meer zekerheid heb laat ik het nog even weten.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2011 22:42 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

we zullen zien of het werkt we horen het wel:)

• InFamous

InFamous

excommunicado

wat je wel kan proberen om het te triggeren is een programmatje installeren waarvoor een systeem reboot vereist is.

mijn excuus voor de dubbele post achter elkaar. dacht toch echt dat ik op edit had gedrukt.

[ Voor 29% gewijzigd door InFamous op 13-01-2011 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
InFamous schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:44:
wat je wel kan proberen om het te triggeren is een programmatje installeren waarvoor een systeem reboot vereist is.

mijn excuus voor de dubbele post achter elkaar. dacht toch echt dat ik op edit had gedrukt.
Dat is het gekke juist, het gebeurt alleen met Windows installatie of de Updates van Windows.
Als ik bijvoorbeeld mijn videokaart drivers installeer vraagt hij ook om een reboot en dan is er niks aan de hand, het zelfde geld voor de drivers van me moederbord en overigen.
Ik ga van het weekend Windows gewoon opnieuw installeren omdat ik nu nieuwsgierig ben of het over is =)
en misschien jullie ook wel? :)

• InFamous

InFamous

excommunicado

ja ik wel in iedergeval haha heb zelf ook altijd dat soort stomme problemen

Verwijderd

Topicstarter
Helaas wou vandaag me computer opnieuw opstarten en het probleem deed zich weer voor, heb geen updates of iets anders geïnstalleerd.
Heb hem nu dus weer op 19x gezet en nu werkt hij wel weer.

Ga binnenkort even ander geheugen proberen die op 1.65 volt draait en hopen dat het probleem dan verholpen is.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
Windows 7?

probeer eens "zo min mogelijk" geheugen...

Heb hier een systeempje dat het met een volle bak geheugen vertikt W7 te installeren, voorderest na eenmaal de installatie wil die het nog wel eens doen
Stabiel draait het pas wanneer ik alle geheugen verwijder en slechts 2 identieke reepjes er in hou.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:06
Is het wel een originele Windows 7 dvd? Heb dit ook wel eens gehad, maar had toen een windows 7 dvd gebrand, omdat de originele kapot was gegaan.

Ik zou alles handmatig instellen in je bios, en HT ( hypertreading ) uit, daar kan W7 ook wel een moeilijk mee doen bij de installatie.

Zoek dus de specs op van je proc, je memory, en je moederboard. En stel alles handmatig in zodat het klopt wat met de specs overeen komt, misschien dat dat helpt!

Zucht...

Verwijderd

Topicstarter
KaWaReZ schreef op zondag 16 januari 2011 @ 02:22:
Windows 7?

probeer eens "zo min mogelijk" geheugen...

Heb hier een systeempje dat het met een volle bak geheugen vertikt W7 te installeren, voorderest na eenmaal de installatie wil die het nog wel eens doen
Stabiel draait het pas wanneer ik alle geheugen verwijder en slechts 2 identieke reepjes er in hou.
Ik heb, toen ik de computer net had, al geprobeerd met 1 reepje maar dit heeft niet geholpen.
Tevens zitten er 2 identieke repen in, het is gewoon een setjes van 2x2GB
SgtElPotato schreef op zondag 16 januari 2011 @ 03:01:
Is het wel een originele Windows 7 dvd? Heb dit ook wel eens gehad, maar had toen een windows 7 dvd gebrand, omdat de originele kapot was gegaan.

Ik zou alles handmatig instellen in je bios, en HT ( hypertreading ) uit, daar kan W7 ook wel een moeilijk mee doen bij de installatie.

Zoek dus de specs op van je proc, je memory, en je moederboard. En stel alles handmatig in zodat het klopt wat met de specs overeen komt, misschien dat dat helpt!
Het is een gebrande Windows maar heb deze van ELMS afgehaald (ben student en kan dus gratis Windows 7 daarvandaan halen, dit is overigens alleen een download versie en heb geen mogelijkheid deze te bestellen daar)
Ik weet niemand in mijn omgeving met een legale Windows 7 dus kan dit helaas niet testen en ik ga niet voor dit 1ne probleem een legale kopen in de winkel (ook geen geld voor)

Instellingen heb ik ook al naar gekeken en alles staat zoals het hoort, op mijn geheugen na, in de specs daarvan staat dat hij tussen de 1.7 en 1.9 volt draait, en zoals hierboven al is gemeld kan de geheugencontroller maar tot 1.65 volt.
Ik denk dus dat mijn geheugen het probleem is en als ik van de week tijd heb ga ik proberen of het met ander geheugen opgelost is.

Verwijderd

Klinkt eerlijk gezegt ook een beetje als een instabiele core...

Kijk eens in je bios of je kan pielen in het bios met ACC om een van je cores te disablelen..
kijken of hij dan nog blijft herbooten .. Dit probleem zie je vaak ook bij mensen die een extra Core proberen te unlocken.. wanneer dan blijkt dat de extra core werkelijk defect is .. begint de pc ook op het windows opstart logo te herbooten .. of blijft er op hangen ..

gr. mark

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 10:31:
Klinkt eerlijk gezegt ook een beetje als een instabiele core...

Kijk eens in je bios of je kan pielen in het bios met ACC om een van je cores te disablelen..
kijken of hij dan nog blijft herbooten .. Dit probleem zie je vaak ook bij mensen die een extra Core proberen te unlocken.. wanneer dan blijkt dat de extra core werkelijk defect is .. begint de pc ook op het windows opstart logo te herbooten .. of blijft er op hangen ..

gr. mark
Het unlocken van extra cores is meer iets van het AMD platform en bij het Intel platform zo goed als niet, en in geval van de TS gaat het om een Core i5 750 quadcore cpu die van origine 4 cores heeft. Dus mocht een core defect zijn dan heeft dit verder niets van doen met unlocken omdat er verder niets te unlocken valt bij een i5.

Ik denk persoonlijk dat het ook weinig zin heeft om cores uit te schakelen omdat je dan net moet weten welke core defect zou zijn en ik dit probleem eigenlijk bij een i5 nog niet ben tegengekomen. Eerder zit ik te denken eraan of de cpu wel goed in het socket zit en de TS eens kan proberen de cpu opnieuw te plaatsen ( wel denken aan de koelpasta te vernieuwen ).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor de zekerheid nog eens geprobeerd met geheugen die op 1.5 volt draait maar helaas.
Heb een nieuwe koeler besteld dus ik ga na het weekend gelijk even kijken of mijn cpu goed in de socket zit.

Ook heb ik iemand gesproken die zei dat het misschien aan me harde schijf kan liggen?
aangezien hij wel even bij het login scherm van Windows komt en daarna uitvalt zei het dat het niet aan me cpu en geheugen ligt maar dat ik het eerder moet zoeken bij de timings van me hdd, iemand die hier mij misschien wat meer over kan vertellen?
Heb wel in me bios gekeken en heb me hdd waar Windows op staat als 1e boot staan en verder kan ik niet veel vinden.

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Wat voor een HDD heb je dan ? Deze staat niet in je specs.

Voor een conventionele HDD is dit wel een aardige tester.

http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM100000dd04090aRCRD

Verwijderd

Topicstarter
Sorry vergeten erbij te melden.
Het zijn in totaal 3 harde schijven die ik erin heb, de gene waar Windows op staat is een:
Samsung HD322GJ

De overige schijven die erin zitten zijn:

Samsung HD501LJ & Samsung HD103UJ

Ben nu op stage maar als ik thuis kom zal ik die site eens bekijken YVG, bedankt.

Edit Heb zojuist het tooltje gedownload en gedraaid, het overigens alleen even snel S.M.A.R.T Check en Short Drive Self Test gedaan, alles was goed en pass the test.
Ga als ik ga slapen even die Long Drive Self Test draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook de Long Drive Self Test gedaan en ook daar vind hij geen problemen.
Ik zag op mijn stage ook een i5 systeem staan en ga morgen daar even testen, dan heb ik de mogelijkheid dingen uit te sluiten, denk zelf dat mijn mobo niet helemaal in orde is maar we gaan het morgen zien, zodra ik meer weet laat ik het nog even weten.

Edit:

Heb overigens ook een mail gestuurd naar Gigabyte met mijn probleem, hoop dat ze deze week nog wat laten horen, iemand ervaring met Gigabyte en hun service?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2011 15:27 ]

Pagina: 1