je hebt ook al in het panasonic plasma topic gepost en jouw vraag komt herhaaldelijk terug, ook in de FAQ: lcd of plasma.
Vergeet niet dat het beeld in de winkel sterk afwijkt van wat je thuis ooit gaat zien. Je hebt veel factoren die meespelen:
- VEEL TL-verlichting in een winkel. (hoek van lichtinval e.d.)
- Variabele instellingen toegepast op de TV.
- De bron: welke content speel je af via welke bron.
In een winkel zijn superveel lampen, waardoor de plasma's er slechter uitzien. Plasma's hebben een glazen plaat wat altijd meer reflecteert met veel licht, dan LCD/LED.
Om dit een beetje te compenseren wordt het contrast van alle TV's echt enorm omhooggegooid om er goed uit te zien in de winkel. In de thuissituatie doe je dat nooit.
Dus een eerlijk vergelijk maken in de winkel is bijna niet mogelijk, omdat het nooit de thuissituatie overeenkomt en omdat de settings altijd anders zijn.
Het feit dat jij nu al zegt dat het een 'doodsteek' is aan de plasma's geeft wel al je voorkeur aan. Als je nu nog steeds twijfelt aan plasma vs lcd, moet je je wel afvragen of die voorkeur eerlijk is onderbouwd.
Ik was zelf altijd PRO LCD/LED, maar ben als een blad aan een boom omgeslagen naar plasma. Veel levendiger, organischer beeld, er zit veel diepte in het beeld, natuurgetrouw en zwart is gewoon zwart. De kleuren zijn echt subliem. LCD en LED zijn ragscherp, en hebben felle kleuren dat klopt, maar ikzelf vind het niet natuurlijk.
Ik heb zelf de 42S20 gezien bij een collega en was eigenlijk direct verkocht van het levendige beeld. Daarna heb ik me verder ingelezen in de plasma-techniek, en ben ik uiteindelijk voor de snellere fosfors gegaan van de 2010-neoPDP panelen. Ik heb nu de 42G20 en heb er geen seconde spijt van. Mooie kleuren, goeie zwartwaardes, uitstekende kijkhoek als ik vanaf de bank aan de zijkant zit....mooi levendig beeld zoals het hoort. Oh, de G20 heeft een THX stand, waardoor je volgens de filmmakers de meest gecalibreerde, realistisch mogelijke weergave hebt, en deze gebruik ik standaard voor films, documentaires e.d.
Ik wil je absoluut niet ompraten naar plasma, maar je moet wel een eerlijk vergelijk maken en niet direct afgaan op hetgeen dat je in de winkel ziet of wat de mening van andere mensen zijn over wat zij in winkels zien, want ieder beleeft het anders.
Succes!
[
Voor 18% gewijzigd door
Deathchant op 12-01-2011 14:06
]