PC verkorten, betere airflow?

Pagina: 1
Acties:

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-01 16:13
Laatst werd ik wakker en had ik ineens dit geniale idee (of niet).
Het verkorten van een kast! Dit lijkt mij voor de airflow zeer goed (ideetje casemod? :+ ).
Vooral omdat ik nooit 10 harddisks nodig heb en 5 dvd drives, irriteer ik me aan al die bays als opstakel voor de koude lucht.
Onderstaande copy paste skills met paint en sketchup ter illustratie }:O
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img510/969/23haf912plus.th.jpg

en de sketchup:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img510/8148/48kast.th.jpg

De airflow ziet er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img211/2876/32airflow.th.jpg

Nu was mijn vraag: Heeft dit nu zin? en hoeveel zou het schelen?(schatting).
En zijn er al kasten met dergelijke systemen? en bijv 2x 140mm intake of 2x 200mm?

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Gezien deze mod vooral je intake efficiëntie beïnvloed verwacht ik niet dat het een wereld van verschil maakt. Het enige wat eventueel merkbaar zou zijn is wanneer je fans dusdanig dicht op componenten staan dat ze er actief overheen blazen, maar we hebben hier hier dan echt over maar enkele centimeters.

For the sake of modding juich ik dit alleen maar toe, je moet vooral doen wat je niet laten kan. Ik vraag me alleen af of je het jezelf niet overdreven moeilijk gaat maken nu qua drive bays en hoe je je HDD(s) weg wil stouwen...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Leuk om te doen maar gaat het wat opleveren? Nah, ik denk het niet. Kan je net zo goed met luchttunnels gaan werken.
Zijn verder genoeg kasten met 140mm, 200mm of 250mm fans.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2011 13:25 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Lian Li heeft dit soort kasten al ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Willie Billie
Zou dit voor de GPU's niet juist heel veel uitmaken?
Die krijgen immers direct koude lucht in hun FAN :D

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ik denk dat het voor GPUs vaak meer verschil maakt als de hete lucht die ze de kast in blazen direct wordt afgezogen via een fan in het sidepanel, zo zit mijn airflow in elk geval in elkaar. Verschil in temperatuur tussen de lucht die de GPU uit de kast trekt en lucht die je er direct overheen kan blazen van buiten zal er eigenlijk nauwelijks zijn omdat GPU's bijna altijd onderin zitten.

• Willie Billie
Hmm dan maar opzoek naar een kast met minimaal 2x 140mm of 2x 200mm intake met stoffilters en 2-3 fans outtake.
Alle kasten die ik vindt zijn of 1x 140mm of 1x 200mm of 2x 120mm :((enkele uitzonderingen daar gelaten maar die kosten direct 130-200 eurie).

Tips?:D

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:32

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Lijkt me leuke meuk. Maar compleet nutteloos? voor je GPU zal het mss één à drie graden schelen denk ik. Bij de p183 kan je er gewoon een hdd cage uithalen voor de GPU's beter te verluchten.
Maar als je jezelf niet kan inhouden, doe gerust, ik zal met plezier toekijken wat je er van maakt :)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Willie Billie schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:15:
Hmm dan maar opzoek naar een kast met minimaal 2x 140mm of 2x 200mm intake met stoffilters en 2-3 fans outtake.
Alle kasten die ik vindt zijn of 1x 140mm of 1x 200mm of 2x 120mm :((enkele uitzonderingen daar gelaten maar die kosten direct 130-200 eurie).

Tips?:D
Ik heb een NZXT Panzerbox gehad. Daarin zitten 2x 200mm fans en de CPU temperaturen waren inderdaad best fatsoenlijk, maar de PSU zit heel wazig gemonteerd dus kabelmanagement is echt aan het criminele grenzend onmogelijk. Ook liep de hitte enorm op bij CFX opstellingen...

If you want my 2 cents, zorg vooral dat je goeie outtake hebt, qua intake is het vooral zaak dat je er een filter voor hebt zitten maar ik heb zo het vermoeden dat het nauwelijks uitmaakt als je bij een aantal modellen kasten de intake in z'n geheel zou laten vervallen...

[ Voor 17% gewijzigd door Singular1ty op 11-01-2011 14:33 ]

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 10:31
Ik denk zelf dat je het beste kan kijken naar de HAF series. Mocht je waarde hechten aan geluid dan weet ik het ook zo 1..2..3.. niet meer

Verwijderd

Willie Billie schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:40:
Zou dit voor de GPU's niet juist heel veel uitmaken?
Die krijgen immers direct koude lucht in hun FAN :D
Ik denk het niet, zoals je zelf al zegt zitten er geen (hitteproducerende) componenten in de bays achter het front, de lucht hoeft dus enkel een langere weg naar binnen af te leggen, het verschil in temperatuur zou zo nihil zijn dat het niet noemenswaardig is.

Verder een leuk idee, maar veel meer dan een compactere pc zal het je niet opleveren :P

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 17:33

aap

Als het al uitmaakt, kun je waarschijnlijk hetzelfde bereiken door je intake fans te verplaatsen naar achter de HD cages ipv er voor.

• Mavamaarten
  • Laatst online: 08:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Leuk idee voor een nieuwe kast (fabrikanten !) maar zelf zou ik er niet zo extreem aan beginnen.
Ook worden je HDD's wordt je HDD en je DVD drive niet gekoeld.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
-Cn- schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:36:
Ik denk zelf dat je het beste kan kijken naar de HAF series. Mocht je waarde hechten aan geluid dan weet ik het ook zo 1..2..3.. niet meer
ik heb een haf 922 met een fancontroller werkt erg goed, 200mm fans op 450 tpm zijn vrijwel onhoorbaar.
op volle snelheid (700tpm) is de haf 922 niet echt stil idd.

Verwijderd

Mavamaarten schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:51:
Leuk idee voor een nieuwe kast (fabrikanten !) maar zelf zou ik er niet zo extreem aan beginnen.
Ook worden je HDD's wordt je HDD en je DVD drive niet gekoeld.
aangezien deze onderin de kast zitten en er een redelijk grote fan recht boven zit denk ik niet dat dit een probleem gaat vormen.
een gemiddelde laptop heeft ook geen koeling voor de hdd of dvd, en ook die pc's houden het een aantal jaar uit.

• ari-equal95
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 19:46
Ik heb nog wel een advies voor je als je nog steeds op zoek ben naar een goedkope kast met veel fans.

Deze kast heb ik zelf ook gekocht voor een case-mod (je).
De Thermaltake V3. Voor 41 euro inc heb je hem.

Voeding onderin, plaats voor 5 fans, tool less hardeschijf plaatsen enz.

pricewatch: Thermaltake V3 Black Edition

Mvg

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:23
Voor mij lijkt dit een simpel plan:
- De 2x GPU blaast al naar buiten
- de cpu en moederbord leveren 5x minder warmte op -> 1x 10-12 cm outtake fan boven de gpu
- de voeding is ook outtake?

Dus ik zou een "tunnel' van voor naar achter creëren.
Aan de voorkant inlaat zonder fan, met stoffilter en achter uitblazen.
Verder alle zijkanten en onder en boven helemaal dicht (eventueel ook geluidsisolatie).

Dan zien hoe je temp is.

Als je overklokt heb je natuurlijk meer eisen :)

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1