Instelling subwoofer vs. front speakers

Pagina: 1
Acties:

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Hoi :)

Bij voorbaat dank voor het lezen.

Misschien hebben jullie deze vraag al een heel aantal keren gehad, maar ik zou graag enige informatie verkrijgen van mensen die daadwerkelijk iets van audio-systemen afweten. Ik vind veel tegenstrijdige dingen op internet. Zelf ben ik redelijk n00b op het gebied van high-end audio.

Tot nu toe heb ik 2 zuilspeakers gebruikt, met name voor het weergeven van muziek en films. Hier heb ik recent een subwoofer aan toegevoegd vanwege het gevoel dat er vooral in films nogal wat laag geluid ontbreekt. Door die toevoeging wordt het instellen van de crossover een "issue". Ik weet eigenlijk niet welke frequentie ik hier zou moeten kiezen in mijn situatie. Hieronder staan een paar specificaties. Deze neem ik 1 op 1 over van de fabrikant van de speakers:

Zuilspeakers:

2,5-weg systeem
1x 170mm / 6.5" woofer
1x 170mm / 6.5" woofer / middentoon
1x 254mm / 1" tweeter

Bereik van de speakers is: 22-55.000 Hz.

De subwoofer heeft de volgende specs:
1x 300mm / 12" subwoofer

Bereik: 16-200 Hz.

Wat ik op internet vooral vind zijn kreten als het volgende: "80 Hz is de beste crossover, want dat wordt door THX voorgeschreven." Of dit het beste is weet ik niet echt; ik heb nu wel 80 Hz ingesteld.

Ik heb de volgende mogelijkheden, als ik de versterker en de subwoofer combineer.

- De versterker heeft een crossover setting, met de volgende mogelijkheden: 50Hz, 80Hz, 100Hz, 120Hz, 150Hz.
- De versterker kan de speakers aansturen als zijnde SMALL. Dan gaan alle frequenties boven de ingestelde crossover naar de speakers. en die eronder gaan naar de sub. De sub wordt door de versterker dan automatisch op "YES" (gebruiken) ingesteld.
- De versterker kan de speakers ook aansturen als zijnde LARGE. Dan gaan alle frequenties naar de speakers. De mogelijkheden voor de sub zijn dan: "NO" (niet gebruiken). De sub staat dan uit. De andere mogelijkheid is "PLUS". In dit geval gaan alle frequenties onder de versterker crossover naar de sub. De lage frequenties worden dus 2x weergegeven: 1x via de speakers en een keer via de sub.
- Via zijn EQ kan de versterker de bass instellen vanaf -6 tot +6. De versterker maakt dan alles onder de ingestelde crossover harder.
- De sub heeft zelf ook een volume-instelling.

De sub zelf heeft ook een crossover setting. Deze loopt vanaf 50 t/m 150 Hz, en is traploos instelbaar.

Stel, dat ik nu het volgende zou instellen:

- Speakers op SMALL en de sub op YES, met een crossover van 80 Hz op de versterker. Dan gaat alles boven de 80 Hz naar de speakers, en alles eronder naar de sub. Als ik de crossover van de sub instel op 50 Hz dan geeft hij alles daarboven niet weer. Ik dan een gat van 30 Hz in mijn audio? (Ik vermoed van wel, eigenlijk). Dit zou dus betekenen dat ik de sub het beste kan instellen op dezelfde crossover als degene die op de versterker staat ingesteld, om het creëeren van een "gat" te voorkomen. Is dat correct?

Mijn front speakers gaan tot 22 Hz, en die produceren eigenlijk best wel al een redelijke stevige bas in het geval van muziek. Bij het kijken van films is dat een stuk minder om de een of andere reden. (Surround en Center speaker staan uit op de versterker, dus die signalen van een 5.1 DVD gaan gewoon door de fronts en de sub.)

De ene mogelijkheid zou zijn:

- Speakers ingesteld op LARGE
- Sub ingesteld op PLUS
- Crossover op de versterker op 50Hz
- Crossover op de sub op 50Hz

Nu krijgen de speakers dus alles binnen, en gaa tot 22 Hz laag indien nodig. De sub doet tevens alles van 50 Hz en lager. Het gevolg is dat de bas voor 22-50 Hz "dubbel" is. Ik heb het gevoel dat dit niet de beste instelling kan zijn. (Bij een instelling van 80Hz voor de crossovers geldt dus een dubbele bass voor 22-80Hz, enz..)

Voor mijn gevoel is de volgende instelling het beste:

- Speakers ingesteld op SMALL
- Sub ingesteld op YES
- Crossover op de versterker op 50Hz
- Crossover op de sub op 50Hz

Nu gaan de frequenties >50 Hz naar de frontspeakers, wat die makkelijk aankunnen omdat ze tot 22 zouden moeten kunnen indien gewenst. De sub regelt alles van 50 Hz en lager. Er is geen overlapping van frequenties.

In dit laatste scenario zou een verhoging van de BASS-instelling op de versterker allles beneden 50 Hz versterken. De sub, die alleen 50Hz en lager binnenkrijgt, heeft echter ook een eigen volumeregeling; het verhogen hiervan zou dus (denk ik) hetzelfde effect moeten hebben als een verhoging in de EQ van de versterker.... denk ik. Is dat correct?

Is het voordelig of nadelig omde crossover op zowel de versterker als de sub op 80 Hz te zetten? Het enige wat er gebeurt is dat er meer van het geluid van de speakers naar de sub wordt verplaatst. Volgens mij is dit puur smaak, maar volgens mij (ook puur een gok c.q. gevoel) kan de bas wel modderig worden als de crossover te hoog staat.

Kan iemand mijn volledig theoretische benadering, en mijn daaruit voorkomende "beste" instelling, bevestigen of eventueel ontkrachten c.q. aanvullen? En zeg aub niet: "Het is allemaal smaak en je moet gewoon veel luisteren en proberen" :P

[ Voor 12% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2011 01:01 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:49
Het is allemaal smaak en je moet gewoon veel luisteren en proberen :P ;)

Maar theoretisch, de crossover op de sub zelf moet je uitzetten, die zet je alleen aan op de plek waar je het hoog en laag van elkaar scheid. Het LFE kanaal gaat ook hoger dan 50Hz en dat gooi je weg als je op de sub nog een crossover instelt. Wel kan het in praktijk positief uitpakken. De crossover is geen harde lijn, er ontstaat ook geen gat maar hooguit een dip. Ook het frequentiebereik van je speakers moet je met een korrel zout nemen. Ze gaan niet door tot 22Hz (sterker nog de speakers gaan gewoon door tot 1Hz), maar een toon van 22Hz is een X aantal decibel zachter dan gemiddeld genomen de rest. Alleen staat er niet bij hoeveel dB, dat kan 3dB zachter zijn, maar kan ook 15dB zachter zijn, het staat er niet bij vermeld. Gezien het bereik van 22-55.000 voor een 2,5 weg zal het eerder bij die 15dB zijn dan 3dB :). Maar kort samengevat, het opgegeven bereik van speakers kun je onderling niet vergelijken zonder meerdere specs.

Met de sub op plus telt het in principe op. Maar een sub kan wat trager zijn waardoor bepaalde frequenties elkaar weer net uitdoven. Met een faseschakelaar los je dat wel op, maar dan enkel voor een bepaald frequentiebereik. Wat je dan nodig hebt is een time delay, het sub signaal moet wat eerder worden verstuurd (of eigenlijk de andere speakers wat vertragen). Maar ook hier moet je het gewoon proberen.

De juiste frequentie is ook weer een kwestie van proberen, maar 80Hz is vrij veilig. Het is ook per film weer afhankelijk, sommige films hebben gewoon veel lage 'drones' op de frontkanalen dan wordt je weer gek van het eentonig gebrom omdat de sub op plus staat (of je sub gewoon te hard staat).

De bass regeling op een versterker is niet alles onder de crossover frequentie maar heeft een groter bereik. De meeste receivers hebben ook een uitgebreidere EQ die je specifieker kunt instellen.

Maar zoals je zelf ook al zegt gewoon proberen, na een tijd kom je op een goede gemiddelde waarde uit en verder kunt je variëren wanneer je wilt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Katsunami
  • Niet online
Alvast bedankt voor het antwoord.

De crossover op de sub kan ik niet uitzetten. Er staat letterlijk in de handleiding dat de sub alle frequenties hoger dan de ingestelde crossover niet weergeeft. Daarom ging ik er dus van uit dat, indien ik een crossover van 80 instel op de versterker (waardoor alles onder de 80 naar de sub gaat, en niks naar de fronts als die op SMALL staan), er een gat ontstaat omdat de sub tot 80 binnenkrijgt, maar niet hoger dan 50 zal weergeven. Mogelijk is het dus niet zo zwart / wit.

In elk geval, als ik de crossover op de versterker op 50 zet, dan heeft het draaien aan de crossover van de sub totaal geen effect op het geluid. (Er valt inderdaad niets meer af te kappen als de sub alleen 50 Hz en lager binnenkrijgt.)

Ik neem aan dat alles in het LFE-kanaal altijd naar de sub gaat onafhankelijk van de ingestelde crossover. (Wederom een gok...) Als ik de sub dan op 50 Hz zet dan is het inderdaad zo dat alles boven de 50 Hz verloren zou gaan. Is het dan dan niet het beste om de sub teminste het volledige bereik van het LFE-kanaal te laten weergeven?

Aan jouw antwoord af te lezen kan ik er denk ik vanuit gaan dat een instelling van de speakers op SMALL, met een crossover van 80Hz op de versterker (en sub) een "veilig startpunt" is.

Het optellen van de bassfrequenties met de sub op PLUS lijkt me persoonlijk een beetje ongewenst omdat dit denk ik het klankbeeld verstoort vanwege de versterking van specifieke frequenties.

2.5-weg speakers heb ik eigenlijk ook niet echt van gehoord totdat ik deze aanschafte. (Puur op geluid, zonder eigenlijk echt naar de specs te kijken, dik 1,5 jaar terug.) Ik heb altijd "geleerd" dat een luidspreker 2 weg is als hij de bass + middentonen weergeeft met dezelfde speaker, en een aparte gebruikt als tweeter, en dat hij 3-weg is als hij een aparte woofer-driver heeft. Mijn speakers hebben dus een woofer, woofer/mid en een tweeter. De fabrikant noemt dat "2,5-weg"; waarschijnlijk omdat er wel een aparte woofer is, maar de mid geen aparte driver heeft. De 3-weg variant van deze speakers zijn hetzelfde, behalve dat er nog een extra speaker in zit: 2x woofer, 1x mid, en 1x tweeter.

Welk systeem nu eigenlijk "het beste" is zou ik niet weten; ik denk dat er wel zeer goede tweewegspeakers bestaan, en ook redelijk slechte drieweg modellen....

Net heb ik nog deze pagina gevonden:

http://www.goodsound.com/howto/2002_06_15.htm

Hierop wordt vermeld:
Setting the crossover too low will mean that you'll have a gap between the frequencies the sub reproduces and those coming out of the speakers. In other words, some sounds won't be getting reproduced by either your mains or your sub.
Het ontstaan van een "gat" zou volgens die bron hierboven mogelijk kunnen zijn je de sub zo instelt dat hij niet aansluit bij de frequenties van de main speakers.
Setting the crossover too high means you'll have sounds coming out of your sub -- high-frequency sounds it wasn't designed to handle as well as your mains -- that will be thickened and muddied.
Dubble frequenties lijken ook niet zo goed te zijn...
A good rule of thumb for setting the crossover: if your mains are big, with good bass response, your crossover setting is probably going to wind up between 60Hz and 80Hz.
En aangezien ik inderdaad grote speakers heb die best goed zijn qua bass, lijkt een crossover van 80 Hz wel een aardige waarde om mee te beginnen. (Volgens die bron hierboven dan.)

[ Voor 35% gewijzigd door Katsunami op 06-01-2011 02:07 ]

• ShittyOldMan
Katsunami schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 01:45:
Alvast bedankt voor het antwoord.

De crossover op de sub kan ik niet uitzetten. Er staat letterlijk in de handleiding dat de sub alle frequenties hoger dan de ingestelde crossover niet weergeeft. Daarom ging ik er dus van uit dat, indien ik een crossover van 80 instel op de versterker (waardoor alles onder de 80 naar de sub gaat, en niks naar de fronts als die op SMALL staan), er een gat ontstaat omdat de sub tot 80 binnenkrijgt, maar niet hoger dan 50 zal weergeven. Mogelijk is het dus niet zo zwart / wit.
In grote lijnen wel, alleen is die 50Hz dus geen harde lijn. Het loopt af met een bepaalde steilheid, meestal 24dB/octaaf, dus 100Hz komt ook nog steeds door alleen 24dB zachter (is overigens behoorlijk veel hoor). In praktijk is het dus een grote dip ipv echt een gat. In principe moet je de crossover op de sub dan zo hoog mogelijk zetten als deze niet uit kan.
Ik neem aan dat alles in het LFE-kanaal altijd naar de sub gaat onafhankelijk van de ingestelde crossover. (Wederom een gok...) Als ik de sub dan op 50 Hz zet dan is het inderdaad zo dat alles boven de 50 Hz verloren zou gaan. Is het dan dan niet het beste om de sub teminste het volledige bereik van het LFE-kanaal te laten weergeven?
Inderdaad, vandaar de crossover op de sub uitzetten of zo hoog mogelijk.
Aan jouw antwoord af te lezen kan ik er denk ik vanuit gaan dat een instelling van de speakers op SMALL, met een crossover van 80Hz op de versterker (en sub) een "veilig startpunt" is.
Ja maar het is slechts een van de vele opties. Maar prima om mee te beginnen, in ieder geval beter dan de crossover op 200Hz bijv.
Het optellen van de bassfrequenties met de sub op PLUS lijkt me persoonlijk een beetje ongewenst omdat dit denk ik het klankbeeld verstoort vanwege de versterking van specifieke frequenties.
Dat is situatie en smaak afhankelijk. De frequentie repsonse is namelijk geen rechte lijn, maar heeft grote pieken en dalen, en ervaar je op elk volume ook nog een anders. De sub op plus kan makkelijk heel goed uitpakken.
2.5-weg speakers heb ik eigenlijk ook niet echt van gehoord totdat ik deze aanschafte. (Puur op geluid, zonder eigenlijk echt naar de specs te kijken, dik 1,5 jaar terug.) Ik heb altijd "geleerd" dat een luidspreker 2 weg is als hij de bass + middentonen weergeeft met dezelfde speaker, en een aparte gebruikt als tweeter, en dat hij 3-weg is als hij een aparte woofer-driver heeft. Mijn speakers hebben dus een woofer, woofer/mid en een tweeter. De fabrikant noemt dat "2,5-weg"; waarschijnlijk omdat er wel een aparte woofer is, maar de mid geen aparte driver heeft. De 3-weg variant van deze speakers zijn hetzelfde, behalve dat er nog een extra speaker in zit: 2x woofer, 1x mid, en 1x tweeter.

Welk systeem nu eigenlijk "het beste" is zou ik niet weten; ik denk dat er wel zeer goede tweewegspeakers bestaan, en ook redelijk slechte drieweg modellen....
Wat ik bedoelde met 2,5 weg is dat het bereik wel erg positief is neergezet en je dit niet zo snel haalt met een 2,5 weg. Maar de specs zijn dus niet volledig, neem bijvoorbeeld deze response:

Afbeeldingslocatie: http://diyaudioprojects.com/Speakers/HiVi-Center-Channel/HiVi-F5-SD1-Model-Response.jpg
Deze loopt dus door tot 5Hz, maar daar is het wel 40dB zachter dan de rest. Dus tot waar moet je nu in de specs zetten? Tot het -6dB punt dan gaat het tot 100Hz, tot het -12dB punt is het al 50Hz, -18dB is zo'n 24Hz. Deze lijn gaat wel heel erg geleidelijk omlaag hoor, meestal is dat niet zo. Maar je kunt dus gewoon zeggen dat deze speaker doorloopt van 20Hz tot 50.000Hz, zonder verdere informatie zegt het niet zoveel want je weet niet vanaf waar men heeft gemeten.

Ik heb zelf mijn speakers op large, de sub op plus, crossover van de versterker op 50Hz en crossover van de sub uit. Schakelend tussen plus en normal en het level soms ook harder of zachter. Gewoon proberen dus.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Je gebruikt de crossover op je versterker, dan is die op de sub obsoleet. Zo hoog mogelijk zetten dus, hij krijgt immers al geen signaal meer boven de cutoff die ingesteld staat op je versterker. Dan kan je experimenteren met de cutoff-frequentie op je versterker en moet je afgaan op wat het best klinkt. Geldt overigens ook voor de overige instellingen. Luisteren. Specs moet je niet teveel aan vasthouden, wat ShittyOldMan ook al zegt, want die geven niet aan wat je hoort. Je oren zijn het beste meetinstrument.

Permanent wintericon!

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden :) Prachtige non-Shitty post, Old Man :)

Dergelijke grafieken zijn niet beschikbaar voor mijn speakers. Ik ga ervan uit dat ze met een prijs van ongeveer 230 euro per stuk ergens in de middenklasse vallen. Ik zal de crossover op de versterker op 80 zetten, en die up de sub op 150 Hz (hoogste stand) en van daaruit gaan testen.

Volgens mij doet mijn versterker sommige dingen al automatisch. Als ik mijn speakers op Small zet, dan kan de sub alleen op YES staan. Zet ik de speakers op Large, dan gaan alle frequenties daar naartoe. Wil ik die onder de crossover ook naar de sub hebben, dan moet die op Plus. Of ik "Yes" kan kiezen terwijl de speakers op Large staan, moet ik even kijken, maar het lijkt me eigenlijk niet logisch.

Bedankt voor de moeite :)

[ Voor 37% gewijzigd door Katsunami op 08-01-2011 01:19 ]

• ShittyOldMan
De sub op "yes" en de speakers op large is zelfs de gebruikelijke methode dus die is zeker beschikbaar. In dit geval krijgen de frontspeakers al het geluid dat voor de fronts is bedoeld en de sub krijgt enkel het LFE kanaal van de 5.1 (de .1 dus).

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Ik heb bij m'n eigen surround systeem met 2 weg zuilen de speakers op Small staan. Jij hebt waarschijnlijk wat forsere luidsprekers dan ik. Maar de meeste luidsprekers (in de klasse betaalbaar) kunnen onder de 100hz niet het volume leveren wat je bij luide passages in films nodig hebt. Ik heb de crossover op 100 hz staan voor de fronts/center en op 120 voor de rears. Zo worden alle frequentie's in ieder geval goed weergegeven.

Als de sub te boemerig of traag klinkt kan je nog experimenteren met de plaatsing en ook de richting waarin bijvoorbeeld woofer en baspoort staan.

If it ain't broken, don't fix it

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Simpelweg luisteren gaat je hier meer vertellen. Als je een PC of laptop kan aansluiten op je receiver dan kun je daar een toon generator op installeren. Doe dan eens alleen met je fronts (op large uiteraard) een test tot welke Hz ze gelijk blijven in volume. Dat getal plus een marge neem je dan als je crossover. Het kan zijn dat je door de akoestiek in je kamer verschillende dips in het volume hebt trouwens.
Vervolgens zet je je sub aan en ga je nogmaals dezelfde tests doen, speel hier dan ook met de verschillende instellingen en kijk wat het beste klinkt. Het kan namelijk best zo zijn dat met de fronts op large het laag vrij modderig wordt dan wanneer de sub het voor zijn rekening neemt. Waar je naar op zoek bent is de beste integratie van speakers en sub. Stel nu ook het volume op de sub af.
Een decibel meter is hierbij wel handig maar niet per se nodig. Als je alles uit de sub wilt halen is een leuke test de sub op je luisterpositie te zetten en vervolgens door de hele kamer te kruipen op zoek naar de beste bass response :) Vervolgens zet je daar je sub neer.

• Katsunami
  • Niet online
Mijn vorige vraag hier heeft toch nog een klein detail open gelaten, dat niet door de handleiding van mijn apparatuur wordt beantwoord. Nog maar eens hier proberen dan. Alvast bedankt :)

De situatie is als volgt. Ik gebruik een 2.1 systeem met twee grote towerspeakers, en een subwoofer. De crossover wordt op de versterker ingesteld. Nu heb ik de volgende mogelijkheden voor de speaker-instellingen:

- Fronts op Large, sub uit. Alle tonen en het LFE-kanaal gaan naar de fronts, sub wordt niet gebruikt. Dit ga ik natuurlijk niet gebruiken.

- Fronts op SMALL, sub op YES (deze staat dan vast op die instelling). Bij deze instellingen gaan alle tonen boven de crossover naar de fronts, en alles eronder en het LFE-kannaal gaat naar de sub. Duidelijk.

- Fronts op Large, sub op PLUS. Alle tonen gaan naar de fronts, maar de tonen onder de crossover en het LFE-kanaal gaan naar de sub. De tonen onder de crossover worden dan dus dubbel weergegeven, door de fronts, én de sub, voor extra bas. Duidelijk.

Nu komt het.

- Fronts op Large, sub op YES. Alle tonen gaan naar de fronts, en de sub doet ook iets... maar wat doet die dan?

Is deze gedachtengang correct, dat het LFE-kanaal ALLEEN naar de fronts gaat als die op Large staan en de sub uit, en dat het LFE-kanaal altijd naar de sub gaat als die op YES staat, waar ook de "gewone" tonen onder crossover aan toegevoegd worden als hij op PLUS staat?

Dat is het enige dat ik zou kunnen bedenken wat volgens mij logisch is.

Alvast weer bedankt voor het meedenken en antwoorden :)

• wagenveld
  • Niet online
Daar hebben we het hier toch uitgebreid over gehad?
Instellen crossover voor versterker en/of sub

• Katsunami
  • Niet online
Bijna wel ja, maar deze vraag bleef dus open staan. Er staat daar (ook) niet in wat er nou precies naar de sub gaat als de fronts op Large staan, en de Sub op YES... of ik moet eroverheen gelezen hebben.

• ShittyOldMan
Om mezelf dan maar te quoten ;)
ShittyOldMan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 10:09:
De sub op "yes" en de speakers op large is zelfs de gebruikelijke methode dus die is zeker beschikbaar. In dit geval krijgen de frontspeakers al het geluid dat voor de fronts is bedoeld en de sub krijgt enkel het LFE kanaal van de 5.1 (de .1 dus).

• wagenveld
  • Niet online
En lees mijn laatste post ook nog eens. Niet zo moeilijk doen, luisteren!

• Katsunami
  • Niet online
Waargh... Sorry. Ik heb duidelijk veel te weinig slaap gehad de laatste paar dagen (ik weet het wel zeker eigenlijk), anders had ik dit zeker in dat topic zien staan.

LFE is voor zover ik weet een apart kanaal, en MP3-bestanden op de mediacenter hebben dat niet. Ik heb de sub juist vooral gekocht om de bas van de frontspeakers aan te vullen bij het spelen van muziek, iets wat dus niet gaat gebeuren als het ding alleen LFE ontvangt. Ik denk dat ik daarom de sub maar op Plus laat staan (Muziek is de primaire taak van dit systeem, daarom ook slechts 2.1 atm.)

Het klinkt in elk geval na de afstelling van de balans tussen de speakers en de sub prima wat betreft muziek, met de speakers op Large en de sub op PLUS. (MP3's zijn hier, op een paar uitzonderingen na, allemaal 320 kBit VBR0, met Lame gemaakt vanaf eigen CD's.) Films krijgen daar het LFE-kanaal nog, bij; hoe dat klinkt zal ik waarschijnlijk in het weekend horen, als ik de Lord of the Rings trilogy nog eens ga kijken :P

Bedankt weer. * Katsunami is een Ezel... doe maar een slotje ofzo.

[ Voor 62% gewijzigd door Katsunami op 10-01-2011 23:22 ]

• Katsunami
  • Niet online
Bedankt ook weer voor de antwoorden in dit topic :)

De test met de computer zal ik wellicht nog eens doen. Plaatsing is jammer genoeg niet iets waar ik hier mee kan experimenteren. De sub kan slechts op 2 plaatsen staan: onder TV (die tegen de muur hangt), verschoven tussen de linker en rechter speeakers indien gewenst, of hij moet links of rechts naast de zitbank staan. Daar wil ik hem eigenlijk niet echt hebben. Aan de ene kant staat hij dan weggemoffeld onder het gordijn, aan de andere kant staat hij bijna in het midden van de kamer. Nu staat de sub dus midden onder de TV. Misschien niet ideaal, maar op het moment de enige optie. Ik zit overigens zelf direct recht tegenover de TV en recht tegenover de speakers.

[ Voor 14% gewijzigd door Katsunami op 10-01-2011 23:43 ]

• Katsunami
  • Niet online
Ik vind het maar verwarrend, trouwens.

Toen ik mijn setup ben gaan afstellen kwam ik erachter dat er een calibratie-microfoon wordt geleverd bij de versterker. (Zoals ik al zei, ik ben een noob op high-end audiogebied.) Ik heb het ding gebruikt om te kijken wat eruit kwam.

De afstelling die ik had gedaan via meten van de afstanden was nagenoeg perfect; de microfoon kreeg hetzelfde uit. Bij de speakers heeft hij 0 dB ingesteld, en sub is op -2 dB terechtgekomen. Speakers op Large, en de Sub op YES.

Na testen heb ik besloten om de sub ook op 0 te zetten, en op PLUS.

Er is echter één ding dat me is opgevallen.

Speakers op Large en de sub op YES (waarbij hij alleen LFE doet en dus geen bas in de muziek voor zijn rekening neemt) of zelfs op UIT geeft een veel voller geluid dan de speakers op Small met de sub op Yes. Het geluid wordt in dat laatste geval dan veel dunner en het klinkt alsof de sub veel minder van het bereik voor zijn rekening neemt dan wat er wegvalt vanuit de speakers. Zou dat komen door het gebruik van de automatische calibratie, die er gewoon van uitgaat dat je Large / YES laat staan, en de EQ dienovereenkomstig instelt?

Op het moment lees ik op veel plaatsen op internet het volgende:
1. "Stel je speakers in op Small, want er zijn maar zeer weinig zeer dure speakers die Large aankunnen."
2. "Stel NIET je sub in op PLUS als je Large speakers hebt, want dat verstoort het geluid."
3. "Gebruik geen automatische calibratie of EQ op je versterker. Net als de automaat op een fotocamera geeft dat zelden wat je wil."

Laat ik nou net hebben uitgevonden dat:

1. In mijn geval een zeer dun geluid geeft.
2. Dit het meest volle geluid geeft.
3. De automatische calibratie precies spot on is met afstanden, vertragingen en geluidssterkte, terwijl de automatisch afgestelde EQ daadwerlijk het geluid verbetert.... het geluid klinkt "platgedrukt" in het hoog als ik die EQ uitzet.

Dus ik heb mijn speakers nu wel op Large staan met een niet te dure set, mijn sub wel op Plus, en mijn automatisch afgestelde EQ staat ook nog eens aan.... tegen alle "regels" in, maar het geeft met afstand het beste geluid.

Ik geef het op. Ik laat het zo.

Edit: Bedankt voor de merge.

[ Voor 33% gewijzigd door Katsunami op 12-01-2011 22:53 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Ik heb het andere topic (Instellen crossover voor versterker en/of sub) gemerged met het huidige topic. Wellicht niet de mooiste oplossing, maar wel de manier om geen twee topics over te houden :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Katsunami schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 22:38:
Ik vind het maar verwarrend, trouwens.

Op het moment lees ik op veel plaatsen op internet het volgende:
1. "Stel je speakers in op Small, want er zijn maar zeer weinig zeer dure speakers die Large aankunnen."
2. "Stel NIET je sub in op PLUS als je Large speakers hebt, want dat verstoort het geluid."
3. "Gebruik geen automatische calibratie of EQ op je versterker. Net als de automaat op een fotocamera geeft dat zelden wat je wil."

Laat ik nou net hebben uitgevonden dat:

1. In mijn geval een zeer dun geluid geeft.
2. Dit het meest volle geluid geeft.
3. De automatische calibratie precies spot on is met afstanden, vertragingen en geluidssterkte, terwijl de automatisch afgestelde EQ daadwerkelijk het geluid verbetert.... het geluid klinkt "platgedrukt" in het hoog als ik die EQ uitzet.
Ik kan jouw vaststellingen enkel bevestigen. Ik heb 2 Focal 826W zuilen en een Focal subwoofer SW800V aangestuurd door een Marantz SR6005 , ook bij mij geeft de optie Large, subwoofer on , en een bij Marantz genoemde Cross-over setting , "LFE+speakers" ( de door jou genoemde optie 2 dus ) , het beste geluid.

Ook heb ik gemerkt dat een cross-over , low pass of high pass filter , niet specifiek 'knipt' op de ingestelde frequentie. Bij afzonderlijke tests met de zuilen alleen , kwam ik er op uit , dat mijn zuilen tot 43 Hz eigenlijk geen power inboeten , doch , met een filter van 60Hz specifiek actief op de voorste zuilen , klinken ze bijlange niet zo vol als ik die filter instel op 80Hz , beiden zijn hoger dan mijn vastgestelde 43 Hz. Hier zal wel een logische uitleg voor zijn , maar mijn logica was ook eerst de specs van zuilen en sub te bekijken , deze afzonderlijk vast te stellen , en dan de filters exact instellen zoals ik denk dat de betreffende speakers kunnen weergeven.

Bleek dus niet zo te zijn in praktijk. Ik denk dat je sowieso alle combinaties moet gaan proberen, zowel met muziek als input , test dvd's en films. Zo ben ik uitgekomen op jouw optie2.

Mijn Specs

Pagina: 1