Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
Ik heb nogal dom gedaan, was op een feestje en heb daar mn camera (Sony A200 met kitlens) even op een speaker gezet terwijl ik aan het ouwehoeren was. Helaas stond de muziek op een gegeven moment zo hard dat hij eraf getrild is..

Als ik nu een foto klik lijkt het alsof de lens/sensor scheef staat. Als ik bijvoorbeeld een foto maak van de horizon, met de horizonlijn precies in het midden van de foto, komt de foto eruit met de horizon lijn een end hoger. Dus moet ik de camera lager houden om een goeie foto te krijgen.

Ter verduidelijking:

Dit:
==========

------------------

==========

Wordt dit:
==========
------------------

==========

Ik ben langs de foto speciaalzaak geweest en die konden mij alleen vertellen dat het gezien het uurloon, niet aan te raden was om hem te laten repareren. Hij verwachtte een kostenplaatje van zo'n 200 euro, een aangezien de camera ruim een jaar oud is en uberhaupt maar 300 euro heeft gekost ben ik dat wel met hem eens.

Maar.. ik knutsel zelf professioneel en hobbymatig aardig wat af met electronica, en wil dan ook wel proberen om er zelf iets aan te doen. Kan iemand mij vertellen waar dit in zou kunnen zitten en of er zelf iets aan te doen is? Zo niet kan ik er toch niks mee dus echt een risico is het niet..

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
ten eerste maakt je a200 nog gewoon foto's of doet ie niks meer?

Verder is het logischer dat je spiegel scheef staat. Een spiegelreflex 'kijkt' overigens niet met de sensor. En het lijkt me ook sterk als de lensmount scheef zou zijn. Dan zou die deel gebroken moeten zijn.
Ik denk niet dat het aan het matglas ligt deze kan volgens mij het licht niet zo afbuigen als ie scheef zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hij heeft het over de foto's die eruit komen. Dat duidt op een verschoven sensor, want spiegels spelen geen rol als de foto wordt gemaakt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

offtopic:
Misschien kun je een Tilt Shift lens kopen, dan kun je het "effect" te niet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:37

the mod man

iets van beeldmaker

Jaap-Jan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:59:
Hij heeft het over de foto's die eruit komen. Dat duidt op een verschoven sensor, want spiegels spelen geen rol als de foto wordt gemaakt.
Maar als de spiegel scheef staat kan het wel. Je ziet dan door de zoeker een scheef beeld, terwijl de sensor nog recht is. Het lijkt dus alsof de foto scheef is terwijl eigenlijk het zoekerbeeld scheef is.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Jaap-Jan schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:59:
gewoon verkeerd gelezen, ik dacht als je door de zoeker kijkt
Anoniem: 233180 schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:59:
offtopic:
Misschien kun je een Tilt Shift lens kopen, dan kun je het "effect" te niet doen :+
zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

offtopic:
Het was een practical joke, met een dergelijke lens kun je namelijk je horizont makkelijk shiften, ergo oplossing voor het probleem

Mopjes zijn niet meer leuk als ze uitgelegd zijn :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:24
Grote kans dat de afwijking in je spiegel / matglas zit. Als je objectief namelijk beschadigd zou zijn, dan zou je in zoeker en foto hetzelfde zien.
Er zijn vast verschillende testjes te verzinnen om te kijken of het aan de spiegel / matglas, of sensor, of lens ligt.
Als je recht van voren in je lens kijkt, kun je aan de lens wel zien of je oog recht voor het centrum van de lens zit. Druk dan af, en kijk of je oog ook in het midden van de foto zit. Als dat zo is, dan zit de verschuiving niet in lens + sensor.
Laat ook even iemand door de zoeker kijken, en die kan dan zien of je oog in het midden van de zoeker zit.

Is de scherpte nog OK? Dus als je een foto van een bakstenen muur maakt, loodrecht en met grootste diafragma, is die over de hele foto scherp?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:20
Matglas staat volgens mij gewoon scheef. Sensor kan eigenlijk niet, want anders zou je tilt-effecten moeten waarnemen en dat merk je meteen bij de eerste foto. Spiegel denk ik ook niet, want anders zou het opklappen ook problemen moeten geven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:07

Garyu

WW

lijkt me ook dat het matglas scheef staat, zou vrij makkelijk op te lossen moeten zijn...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Heeft de A200 een penta-prisma of een penta- spiegel?

Lijkt mij als ik het zo lees een pentaspiegel, en dat daar iets verschoven of losgeschoten is.

Sensor kan niet scheef zitten, zit goed verlijmd tegen de achterkant, en anders zou je inderdaad zoals Universal Creations zegt een tilt effect zien. Bovendien zullen er dan vast contactjes loszitten en zou je helemaal geen beeld krijgen.

De spiegel lijkt me ook niet kunnen aangezien die dan ergens tegenaan moet slaan bij het nemen van een foto.

Matglas is gewoon een stukje glas, dus een verschoven matglas maakt weinig uit lijkt mij. Ik heb wel eens het matglas verkeerd geplaatst in mijn camera, en je ziet dan gewoon het beeld dat op de foto staat.

Penta-Prisma is een massief stuk wat moeilijk kan verschuiven, wel misschien breken. Penta-Mirror, wat vaak in wat goedkopere SLR's zit zijn spiegels die net als een prisma het beeld overbrengen naar je oog. Die kunnen makkelijk verschuiven en zorgen dan dat je hele beeld uit balans is.

Helaas wel iets wat je niet zelf even kunt rechtzetten omdat ze helemaal in de camera zijn ingebouwd en niet zonder de camera te openen te bereiken zijn. Bovendien heb je niet de spullen om alles af te stellen.
Zou hem dus langs een reperatiepunt brengen. Anders eerst de sony importeur eens bellen om een adres te krijgen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Volgens Dpreview zit er inderdaad een pentamirror in.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sensor die los zit kan het inderdaad niet zijn : Dan zouden er ook contacten los zitten en je toestel geen foto kunnen maken of na 1 click crashen => Dit is mijn ervaring met een Canon D30 die ik zelf gerepareerd heb :*)

Pentaprism/Zoeker toestanden zijn erg lastig om bij te komen en te repareren zonder heel vies beeld door je zoeker te krijgen dus zonder een stof vrije ruimte zou ik er niet aan beginnen, tenzij je het risico wil lopen om straks een gore zoeker te hebben. Mocht je er toch voor gaan probeer dan de "in mijn blootje in de badkamer" methode die hier op GoT weleens gebruikt is om HDD's te fixen :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Sony Alpha 200 heeft toch in-body stabilisatie? Misschien is die naar de knoppen en valt je sensor dus standaard lager uit dan normaal (invers dus dat de foto hoger uitkomt dan normaal).Matglas kan het volgens mij niet zijn, want dan zou je geen verschil in horizon hoogte moeten zien. Ook de pentamirror kan het niet zijn want dan zou je volgens mij een heel vaag zoekerbeeld krijgen. Spiegel lijkt me ook sterk aangezien die niet normaal zou werken als er iets aan kapot is lijkt me.

Ik zeg het is je stabilisatie, dat is een logische verklaring waarom de horizon hoger uitkomt. Die sensoren die kunnen bewegen zijn sowieso een stuk kwetsbaarder omdat ze natuurlijk vrij moeten kunnen bewegen. Bij Sony's is je sensor dus gevoeliger voor valschade. IS in de lens moeten Canon en Nikon gebruikers weer mee oppassen dat die losgekoppeld is als je de lens ontkoppeld of van je body afhaalt.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

De stabilisatie zorgt maar voor een marginale verschuiving volgens mij. Leuk om een trilling op te vangen, maar het zal niet snel zorgen voor een forse verschuiving van het totaalbeeld. Ik denk dat TS er door wat experimenteren en door wat foto's van binnenin te plaatsen erachter kan komen wat er mis is met zijn toestel.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Ik heb het hier in de zaak al wel vaker gezien, een sensor kan inderdaad echt wel verschoven zijn.
En dat lijkt in dit geval wel ook zo het geval. Ik heb het zelfs al eens met een scheve sensor gezien.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk inderdaad dat ik mijn mening iets moet bijstellen. Als ik zo op internet het een en ander over 'Sony a200 sensor' lees dan komt het nogal eens voor dat er iets icm de stabilisatie mis gaat. Bij de een: reparatie gratis, bij de ander: 200,-

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269656

het kan wel in de censor ophanging zitten .
die is toch los opgehangen imagestabilisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
Anoniem: 269656 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:40:
klopt dit dacht ik ook, het is een stabilized sensor systeem, dus het kan zijn dat deze ontwricht is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 08:19
intuliegend schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 21:09:
Ik ben langs de foto speciaalzaak geweest en die konden mij alleen vertellen dat het gezien het uurloon, niet aan te raden was om hem te laten repareren
Sony rekend standaart tarieven. M'n KM 5D heeft een nieuwe sluiter en IS systeem ontvangen binnen de garantie periode. Toendertijd zou een reparatie aan aan body de standaart prijs van 177 euro hebben gekost.
Anoniem: 269656 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 14:40:
Het pentax systeem is los opgehangen, het systeem dat Sony gebruikt is altijd bekrachtigd. De camera doet ook een zelftest tijdens startup. M'n ervaring met m'n KM 5D is dat t ding gaat staan klapperen en soort van vast loopt als er een serieus probleem in het Sensor Shift IS systeem zit. De camera maakt dan geen foto's meer.

Met dat in het achterhoofd lijkt het mij een zoeker/spiegel probleem (in de zoeker zit ook nog een spiegel de "scheef" kan staan). Misschien is het ook interessant om te kijken of de AF punten in de zoeker nog precies overeen komen met de AF punten op de AF sensor. (alhoewel je er niet perse iets wijzer van wordt voor het probleem dat je nu hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door martijn_tje op 15-04-2011 19:35 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1