Inderdaad
Ik heb mij ook gewaagd aan de Parrot Asteroid Smart. Bij mij irriteerde het dat ik van alles in de auto als los component had; navigatie, bluetooth speaker en telkens de telefoon aansluiten via AUX voor muziek, maakte voor een heel rommelig overzicht.
De Asteroid Smart is dan wel de ideale oplossing. Enfin, besteld via Knaldeals. Site zag er een beetje louche uit (logo is nogal knullig wat mijn wantrouwen opwekt) maar je kon betalen met Creditcard en dan is mijn vertrouwen toegenomen. Pakket volgende dag binnen + een gratis Samsung 'burner' telefoon als kado in het pakket (leuk voor op het strand ofzo)
Mind you; ik heb nog nooit een autoradio geinstalleerd in een auto; 'maar' ik sleutel(de) vaak genoeg aan mijn eigen motoren en
maak vaak genoeg spullen open, dus ik wist waar ik aan begon
Als eerste moest de kat direct in de verse doos springen. Katten.
Mijn grootste zorg was de oude radio eruithalen; ik heb de auto (Skoda Fabia 2) gekocht van een particulier die geen radio sleutels mee had gegeven. Bij de Halfords hadden ze ook geen autoradio sleutels meer te koop, maar de medewerker van de Halfords had even van een paar fiets velg stangen 'sleutels' in elkaar gedraaid.
Toen ik uiteindelijk de oude radio eruit wilde halen, kwam ik erachter dat dat ding helemaal niet vast zat
De vorige 'installateur' heeft (gelukkig) geen moeite gedaan om dat ding maar enigzins vast te maken. Ideaal voor mij, ik trok hem er zo uit.
Kabeltjes los getrokken, probeerde het buiten frame van de radio erin te stoppen; dat wilde niet lukken. Wat bleek? De radio was aan beiden kanten net 1mm te groot. Met een stukje schuurpapier aan beiden kanten lopen schuren om wat speling te krijgen.
Probleem werd nog irritanter; de radio ging er maar half in. Waarom? Omdat de bovenkant van het frame schuin naar beneden afloopt in plaats van recht naar achteren. Even lopen nadenken over hoe dit op te lossen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om met een smalle zaag het plastic weg te zagen en zo het plastic door midden te knakken. Opgelost, radio gleed er probleemloos in.
Ziet er goed uit, niet? Voor het installeren van de microfoon moest er van alles los. Allerlei stukken plastic, plus het dashboard kastje om zo de microfoon kabel weg te werken. Verbazingwekkend hoe een auto uit zoveel stukken plastic bestaat tegenwoordig.
Lekker alles los trekken. Dit stuk plastic ging er later overigens met geluk weer netjes in.
Kabeltje erachter netjes weg werken (kabels heb ik uiteindelijk met electro tape aan elkaar vast gemaakt)
Dit was/is een beetje een lastig probleem; waar ga je de USB/iPad kabels uit laten lopen? Ik zag/las dat Kiswum er voor heeft gekozen ze uit het sigarettenbakje te laten komen. Dit probeerde ik in eerste instantie ook, maar het was bijna onmogelijk om dit netjes weg te werken, in mijn geval. Ik heb er voor gekozen om ze onder een smal gleufje achter de radio eruit te laten komen, zodat ze netjes voor het sigarettenbakje vallen. Het geheel ziet er netjes en zeker niet slecht uit.
En.. klaar! Het geheel weer netjes in elkaar gezet, plasticjes terug en aan. Montage tijd; ca. 3,5 uur. Software installatie tijd; 3-4 uur. Hoewel ik de montage een eerstvolgende keer veel sneller kan laten verlopen, is de software van de Parrot wat omslachtiger.
De GUI voelt vertrouwd (ouderwets met Android 2.3) aan, maar waar ik mij VRESELIJK aan stoorde, was de 'safety drive option'; hierdoor kan je bijna geen apps opstarten als je aan het rijden bent. Sterker nog; ik stond in stilstand en nog word die waarschuwing gegeven, waardoor je niet bij je apps kan. Ik weet dat er een kabel hoort te zijn die je aan je handrem moet verbinden, maar;
1. Kwam ik te laat achter
2. Ik ben geen auto of electro monteur
Dus fuck 'et, ik heb ervoor gekozen om een APK te downloaden van een community member op een forum (mijn dank is groot!) waardoor de meldingen compleet worden uitgeschakeld. Nu kan ik bij alle apps zonder die domme waarschuwing.
Direct de radio geroot en Superuser acces gegeven, inclusief een file manager zodat ik overal bij kan. Jammer genoeg werkt niet elke Android app op de radio. Grootste gemis voor mij is dat er (nog niet althans) geen XBMC op kan draaien, wat ideaal is tijdens lange reizen voor de mede passagiers. De iGo navigatie heb ik geeneens geprobeerd; ik heb de SD kaart eruit gehaald en Sygic Navigatie geinstalleerd - omdat ik daarmee vertrouwd ben - en dat werkt prima (mede vanwege de vele slechte verhalen over de iGo navigatie i.c.m. de Asteroid Smart)
XBMC werkt niet, Plex werkt niet. Wat blijft er dan over? Een brakke BETA versie van VLC die het eigenlijk voor geen meter doet. HD films draaien niet en ik heb geen oude crappy non-hd films bij de hand om te bekijken. Wat je krijgt is een film zonder beeld, wel geluid. Hopelijk word er binnenkort een stabiele Android versie uit gegeven van VLC, zodat je met de Parrot Asteroid Smart films kan kijken in de auto.
Wat ook niet werkt; updaten van een USB stick. Ik heb het geprobeerd (maar misschien moet hij geformatteerd worden naar NTFS, in plaats van FAT32?) maar hij vind het update bestand niet op de USB stick. Tevens vind ik het jammer dat je niet allerlei media kan aansluiten via de USB uitgangen; een harde schijf, USB sticks met muziek/films, maar dat alles via de SD kaart moet gaan is een groot gemis.
Verder ben ik er echt wel blij mee; een ideale 'samensmeltings' oplossing voor mij. Heb ook een hele hoop kabels in een doos kunnen gooien, met daarin de TomTom en Bluetooth Speaker
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com