Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een sony alpha 330 waarmee ik regelmatig party fotografie doe.
Ik begin te merken dat mijn interne flitser begint tekort te komen.
Daarom zoek ik een betaalbare flitser.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de Sigma EF 530 DG ST (Flitser met Sony vatting) die voor 119euro tekoop staat bij redcoon met gratis verzending (BE en NL)
en tussen de Metz Mecablitz 36 AF-5 Sony die voor 79euro tekoop staat bij cameranu.nl (excl verzending)
De metz is wel nog niet leverbaar wat ik een minpuntje vindt aangezien we al eind december voorbij zijn.

Ik had graag een flitser gehad die toch heel wat functies heeft zoals het handmatig instellen,
kantelbaar om te kunnen bouncen, AF hulplicht dmv rode led, TTL, ...
wat zeker belangrijk is dat hij tegen een stootje moet kunnen dus bouwkwaliteit is zeer belangrijk voor mij.

Nu had ik graag jullie mening gehoord over deze 2flitsers of eventueel een andere flitser die in dezelfde prijsklasse aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hier al gekeken? Het grote Sony dSLR- en objectieventopic v2011, daar staat nog wat info over de eigen flitsers. Verder is het meestal hoe duurder, hoe beter gebouwd.

Je zegt niets over richtgetal, maakt dat nog uit? De goedkopere heeft een richtgetal van 36, de duurdere van 52 (is een gokje naar aanleiding van het typenummer).

[ Voor 30% gewijzigd door Moby op 05-01-2011 16:55 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Mijn ervaring met 3rd Party flitsers is: mehhh. Ik had er één te leen voor me D70s toen der tijd en heb die zelfde week nog een SB-600 besteld. De 3rd party zat er te vaak naast met de flitskracht.... Ondanks dat het een TTL-Nikon fliter was van Sigma...

Mijn 0,02: Spaar even door (93 euro duurder is de goedkoopste soortgelijke Sony) en pak de Sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Inderdaad, meer dan het dubbele aantal Euro's dus...

Erg jammer dat de sony hvl-f36am niet meer verkocht wordt. Een erg mooie flitser kijkend naar de specificaties.

Over de metz die je noemt heb ik nog geen reviews gelezen, maar zijn duurdere broer 48 af-1 presteert betreft belichting beter dan de sony equivalent.

Over de sigma heb ik nog niet heel goeds gelezen (vooral wat betreft bouw).

Mijn tekortkomingen bij deze 36 af-5:
-Geen draadloos flitsen (is ook teveel gevraagd in dit segment denk ik, hoewel de sony hvl-f36am het wel heeft)
-Geen HSS, dat lijkt me wel erg jammer.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
De sony 36 is vervangen door de 42. De 36 deed vlak voor z'n vervanging ook nog 160 euro dus heel veel duurder is de 42 niet. Terwijl de 42 wel in ratio aangestuurd kan worden en swifel heeft.

Geen HHS houdt in dat overdags inflitsen om een schaduw te verzachten niet/beperkt gaat lukken.

Een Metz 48 of een Sony 42 zijn gewoon zoveel completer Alleen wel een klasse duurder. Misschien dat een 2e hands Minolta 3600 of Sony 36 wel in het budget past.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie hier op ebay: http://cgi.benl.ebay.be/A...irage&hash=item4aa72b10a2

Die prijs valt ook nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:05
merkloze flitser. Het kan meevallen, maar ik sta er in ieder geval zeer sceptisch tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 19:17
Ik heb de Sony HVL-42AM, en dat is een super flitser! Ik heb 'm voor 192 euro bij Digital Street gekocht (hij is nu iets duurder geworden), heeft alle opties die je nodig hebt (ook HSS en WL), en hij werkt niet alleen op mijn Sony, maar ook op mijn oude Minolta camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Die ebay flitser zou ik mooi vergeten. Nogal onbekend en het ziet er allemaal wat klungelig uit, en de prijs is er ook niet echt naar. (de Metz 36 heeft enkel een wat lager richtgetal)

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar die Metz 36 AF-5. Ik kan nergens nog een review vinden of hoe de bediening in elkaar steekt (hoe de achterkant er dus uitziet). Wel een aantrekkelijke prijs namelijk. (op het gebrek van HSS en WL na dan :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-09 16:16
Pat-Juh schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:20:
Mijn ervaring met 3rd Party flitsers is: mehhh. Ik had er één te leen voor me D70s toen der tijd en heb die zelfde week nog een SB-600 besteld. De 3rd party zat er te vaak naast met de flitskracht.... Ondanks dat het een TTL-Nikon fliter was van Sigma...

Mijn 0,02: Spaar even door (93 euro duurder is de goedkoopste soortgelijke Sony) en pak de Sony!
Ik heb zowel de Metz 48, de Metz 58 AF-1 gehad en een sb 600. ik moet zeggen dat de Metzflitsers even consistent waren als de nikon, zowel via CLS als op de voet. Hoe het met de sony ttl ondersteuning zit weet ik niet.

De 36 AF-5 heeft enkel een manuele zoom, misschien ook iets om rekening mee te houden. Automatisch is zoveel handiger denk ik.

Handleiding: http://www.metz.de/filead...5_CNOPS_D_F_NL_GB_I_E.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Teun_2 op 06-01-2011 13:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Ik had ervaring met de Sigma ;)! Kan zijn dat er met de nu nieuwere modellen verandering is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Die handleiding is wel handig inderdaad. Maar geen plaatje van de achterkant :P
Het lijkt erop dat je op de flitser zelf helemaal niks kan regelen. Behalve het handmatig zoomen (lijkt me niet heel erg een punt).
De 48 AF-1 is ook van de site verdwenen, definitief end of life dus. Helaas. (de 50 is wat duurder en biedt weinig voordelen tov de 48)

[ Voor 5% gewijzigd door bartvl op 06-01-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan toch voor de 36 AF-5 kies
Draadloos flitsen heb ik niet nodig.
en de prijs valt opzich goed mee. De modellen die jullie aanraden zijn net iets teveel voor mijn budget.
max 100-120 euro

iemand trouwens ervaring met de 36 AF-5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Laatst online: 10-09 18:59
voor 100/120 euro kun je ook op marktplaats op zoek naar een minolta 3600 D (zelfde als sony hvl-f36am) of een minolta 5600D (zelfde als sony hvl-f56am)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
Als een 56 voor <150 euro lukt is dat echt veel flitser voor je geld.

[ Voor 90% gewijzigd door martijn_tje op 06-01-2011 19:12 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik heb pas nog een Metz 48 erbij gekocht, was bij Cameratools maar iets van 160 of 165 euro. Werkt prima met Sony. Metz is gewoon perfect spul, en veel voordeliger dan Sony in deze.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron-62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 18:03
Ik zal dit topic maar gebruiken voor m'n vraag. ;)
forzafan schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:56:
voor 100/120 euro kun je ook op marktplaats op zoek naar een minolta 3600 D (zelfde als sony hvl-f36am) of een minolta 5600D (zelfde als sony hvl-f56am)...
Ik heb nog een Minolta 2800 AF flitser liggen die afkomstig is van m'n oude Minolta 7000......is deze misschien nog bruikbaar op m'n Sony A55 via een adapter of zo en waar is zo'n adapter dan misschien verkrijgbaar?

Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ron-62 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 15:29:
Ik zal dit topic maar gebruiken voor m'n vraag. ;)

[...]

Ik heb nog een Minolta 2800 AF flitser liggen die afkomstig is van m'n oude Minolta 7000......is deze misschien nog bruikbaar op m'n Sony A55 via een adapter of zo en waar is zo'n adapter dan misschien verkrijgbaar?
Daar zijn adapters voor (Minolta FS-1100), maar de flitser zal alleen full power (1/1) flitsen. Op deze website kun je zien welke flitsers fatsoenlijk bruikbaar zijn op digitaal: http://www.mhohner.de/sony-minolta/flashes.php

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Wat ik erover google wijst erop dat onder andere vanwege de andere voet maar ook andere protocollen de flitser niet te gebruiken is op huidige apparaten. Helaas!

Overigens voor de e-bay 'aanbieding' van hierboven. Ik denk dat dat dezelfde is als deze: Tumax DPT 386 AFZ S bij Foto Konijnenberg (100,-) Maar ook die prijs maakt het nog niet echt tot een aantrekkelijk aanbod volgens mij.

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 07-01-2011 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron-62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 18:03
Bedankt voor de antwoorden. :)

Als ik 't goed begrijp kan 't dus wel met een adapter, maar schiet je er weinig mee op.....kan beter de ingebouwde flitser gebruiken?

Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf nog een 3500xi, als ik deze op mijn KM7D plak, krijg ik hele mooie witte platen.

Wit als in zwaar overbelicht. Verwacht dat dat bij Alpha's niet anders gaat.

De flits gaat inderdaad vol vermogen, instelligen op de body maken niets uit. Ik gebruik hem als "bounce" in de wireless mode.

Ik zou zeggen, leg het geld voor een adapter opzij en spaar door voor een (dedicated) flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al gekeken bij de sunpak flitsers? voor 169 op cameranu heb je ook een erg leuk sunpak flitsertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Leuke flitser, maar heeft volgens mij niet veel meer te bieden dan de Metz 36 AF-5, behalve een wat hoger richtgetal en een extra draai-as. Geen HSS of slave mode zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.redcoon.nl/ind...ullmann_D_4500_S_Update/#

Deze zag er ook niet slecht uit, slave functie zou handig zijn als ik eventueel overweeg om later een betere te komen wanneer ik er meer geld wil insteken en kan ik deze nogsteeds gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Nu online

bartvl

Inmiddels ben ik in het bezit van de Mecablitz 48 AF-1. Nog niet veel kunnen testen maar tot nu toe ben ik er erg tevreden mee. Het is een degelijke flitser met alle functies die ik nodig heb met een enigszins omslachtige bediening waar je bij 'normaal' gebruik niet echt veel last van hebt. De Sony bedient makkelijker, de Metz kan net wat meer. (modelling light, extended zoom)

De cullmann had ik ook al gezien, niet in reallife, maar die wordt toch ook niet echt als volwaardig flitsalternatief voor Sony gezien. De specs zijn ook niet echt wonderbaarlijk vergeleken met de Metz 36 AF-5. (die goedkoper is) (enkel extra draai-as erbij, wel erg handig dat wel)

[ Voor 27% gewijzigd door bartvl op 25-01-2011 20:54 ]

Pagina: 1