• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:24

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Hoi,

Ik heb een nogal vreemd probleem. Hier staat een Dell Inspiron 530 met een OEM Foxconn-bordje, met een Vertex 2 en twee DVD-branders. Het probleem is dat de PC pas wil opstarten van een CD, DVD of HDD/SSD nadat de BIOS één keer is gesaved.

Aangezien het bij zowel via de twee DVD-branders en de SSD plus een geteste HDD zo was, heb ik eerst het moederbord vervangen. Het rare is, dat precies hetzelfde zich weer voordoet. Na 1 HDD, 1 SSD, twee DVD's en twee CD's geprobeerd te hebben, heb ik geen flauw idee meer wat het kan zijn.

Hopelijk hebben jullie een idee.

Alvast bedankt!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Ik heb inmiddels ook twee USB-sticks en één eSATA-schijf getest, maar ook daar blijft het probleem zich voordoen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:32

Tazzios

..

battery leeg?

moederbord vervangen :z
sorry

[ Voor 62% gewijzigd door Tazzios op 07-01-2011 17:01 ]

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:12
wat bedoel je met BIOS gesaved?

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Ik denk dat hij bedoeld als hij een wijziging maakt,ongeacht wat,en dat saved de pc wel opstart.
Ik heb dit ook eens gehad dit raar probleem,ik heb toen de bios gereset door sluiting te maken met de jumper die daar voor aanwezig is,en daarna het bios opnieuw geflasht.
Toen geen last meer van gehad.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:26
CMOS-battery kapot.... instellingen worden niet onthouden, lijkt mij de meest logische verklaring. Wel vreemd dat 2x hetzelfde probleem is bij verschillende mobo's... dan zou je misschien nog aan een kapotte voeding kunnen denken.

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Batterijtje was niet op voorraad, dus nu pas een nieuwe update.

CMOS batterij vervangen, geen effect. Inderdaad al twee moederborden, dus dat is nu wel bijna uitgesloten. Voeding zou inderdaad kunnen, maar is in deze kast niet te vervangen (Dell OEM), daar zijn speciale Dell-made schroevendraaiers voor nodig.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:29
TomasH schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:07:
Batterijtje was niet op voorraad, dus nu pas een nieuwe update.

CMOS batterij vervangen, geen effect. Inderdaad al twee moederborden, dus dat is nu wel bijna uitgesloten. Voeding zou inderdaad kunnen, maar is in deze kast niet te vervangen (Dell OEM), daar zijn speciale Dell-made schroevendraaiers voor nodig.
Zulke zeker klik?

Computer says no

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat noemen ze torque schroevendraaiers/schroefkoppen.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:29
Roel1966 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 16:58:
[...]

I know, die schroevendraaiers kun je bij iedere doe het zelf toko krijgen.
Niet Dell-Made dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Meekoh op 19-01-2011 17:03 ]

Computer says no

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Hetzelfde probleem met twee moederborden betekent waarschijnlijk niet dat het daaraan ligt. Kan het niet te maken hebben met je SATA-connectoren? Lijkt me trouwens niet logisch, want ik neem aan dat je er meerdere hebt geprobeerd.

Wat zit er aan voeding in?
[...]

offtopic:
torx ;)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 06:12

Infinchible

Woef!

Zou je niet heel misschien hetzelfde probleem kunnen hebben als mij? Ik heb een hard-reset nodig om op te starten, wat ook heel apart is. Heb je dat al geprobeerd, dus eerst laten booten en zodra hij vast staat gewoon een reset? Bij mij loopt hij dan wel door. :?
Hier een link naar het topic van mij: Klik!.
Bij mij is dit probleem gekomen door de Vertex2 die jij dus ook gebruikt. Maar ik heb er op dit moment zelf nog geen oplossing voor gevonden, wel had ik windows opnieuw geïnstalleerd met alleen de SSD aangesloten. Toen deed hij het goed, maar zodra ik de andere schijven weer aansluitte hing hij weer.
Ik houd dit topic in ieder geval ook even in de gaten.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
[...]

Torx*

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zelf heb ik laatst een OCZ Vertex 2 120 Gb in mijn laptop ingebouwd waarbij ik ook tegen het probleem aan liep dat er geen opstartbare schijf gevonden werd toen ik Windows7 wilde gaan installeren. Nu was mij al bekend dat er een nieuwe firmwareupdate was voor de Vertex2 waarna ik de SSD aan mijn pc gekoppeld heb. Daar zag ie dus wel de SSD echter toen ik met HDTune keek zag ik firmware versie 1.27 staan, hetgeen mij een sterk stuk leek. Enfin dus toen toch versie 1.24 erin gezet en weer in de laptop gebouwd waarna ik tot nu toe geen enkel probleem meer ondervonden heb en de laptop nu lekker snel werkt.

Overigens was dit met een Core i7 740QM en een HM55 express chipset maar in hoeverre het chipset invloed kan hebben durf ik eventjes niet te zeggen.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:21
Ik weet niet of er iets van BIOS-updates uit komen voor dit bordje. Waarschijnlijk wel, want het lijkt me niet dat Dell de enige is die het gebruikt. Ga eens opzoek naar het serienummer oid en gooi dat in Google om te kijken welk bordje je precies hebt. Kijk daarna op de website van Foxconn en zoek daar naar updates voor je bordje. Flash deze en kijk eens of het verbetering biedt.
Zelf dacht ik eerst ook aan een lege batterij maar ik zie dat je dat al uitgesloten hebt, dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen.

Heb je ook al contact opgenomen met Foxconn? Die kunnen je in zo'n geval misschien wel beter helpen :)
Pagina: 1